Visa fullständig version : Söker video när Ricky Bruch kastar medicinboll i Superstars
Försöker hitta denna klassiker när Rick Bruch kastar medicinbollen ända långt upp på väggen i Superstarstävlingen som gick på 70-talet, men jag lyckas inte. Den kanske finns någonstans i de längre videoklippen om Ricky Bruch som ligger på Youtube men jag orkar inte leta igenom dessa. Någon som vet var jag kan hitta detta?
Xtreme-G
2018-08-09, 08:38
Jag har hört talas om klippet men aldrig sett det, tveksamt om det finns på internet. Någon får gärna överbevisa mig.
Jag skrev en fråga till svt öppet arkiv och undrade om de inte kunde lägga upp de gamla Superstarsavsnitten. Tror att de skulle uppskattas då många av våra största idrottsstjärnor från 70-talet medverkade, t.ex. Ingemar Stenmark och Kjell Isaksson. Och det var ju "riktiga" tävlingsgrenar också, inte bara "tramslekar" som den där pinsamma uppföljaren som gick på TV3 (?) får några år sedan. Så som jag minns det i alla fall, var inte så gammal när det gick på TV.
MackeJuve
2018-08-09, 08:59
Jag har också letat :D Du kommer tyvärr inte att hitta det. Kul om gamla Superstars åker upp på nätet!
Var Björn Borg med? Var inte så gammal som sagt när det gick på TV (8-9 år) men jag minns Kjell Isaksson (Stavhopparen), Ingemar Stenmark och Linda Haglund tror jag.
Vart skrev du frågan? Kan hjälpa till och fråga jag med.
svenbanan
2018-08-09, 09:14
Har tyvärr ingen koll på det eftersökta klippet.
Alla har väl sett den underbara dokumentären? Här är den annars
SaXWvOc7voY
Framförallt bör man kolla vid 1h27:50 ungefär så man kan lära sig hur man lugnt och försiktigt lägger ifrån sig skivstången. ;)
Tror inte Borg var med i Superstars.
EDIT: Såg på wikipedia att Björn Borg tydligen var med i nåt internationellt superstars.
Vart skrev du frågan? Kan hjälpa till och fråga jag med.
oppetarkiv@svt.se
Skrev så här:
Hej!
Finns det möjlighet att lägga upp Superstarsavsnittet när Ricky Bruch kastade medicinboll? Han kastade ju långt upp på väggen och de fick mäta sträckan både horisontalt och vertikalt, en klassiker! Klippet verkar inte finnas på internet (jag hittar det i alla fall inte) och jag vet att det är många med mig som skulle vilja se denna klassiker.
Jag tror även att många skulle uppskatta att kunna se de övriga avsnitten av de gamla Superstarstävlingarna, många av våra största idrottsstjärnor från 70-talet var ju med! Och det var ju liksom riktiga tävlingar, inte bara ”tramslekar” som den pinsamma uppföljaren på TV3 (tror jag).
M v h /
Joakim
Jag postar svaret från svt här när/om det kommer.
anadr0id
2018-08-09, 09:22
Verkar som om någon ställt frågan tidigare till Öppet Arkiv på FB och fått ett negativt besked.
https://www.facebook.com/oppetarkiv/posts/g%C3%A5r-det-att-fixa-fram-n%C3%A4r-ricky-bruch-kasta-en-medicinboll-i-superstars-fr%C3%A5n-197/1203540819663453/
Hej Magnus och tack för din fråga. Tyvärr är detta program inte bevarat. Kom gärna med ett annat önskemål framåt så får vi hoppas att det går bättre då.
svenbanan
2018-08-09, 09:25
Här har någon ställt frågan till öppet arkiv.
https://www.facebook.com/oppetarkiv/posts/g%C3%A5r-det-att-fixa-fram-n%C3%A4r-ricky-bruch-kasta-en-medicinboll-i-superstars-fr%C3%A5n-197/1203540819663453/
Svaret är inte så positivt... EDIT: pucktvåa :D
Men det verkar alltså som att det medicinbollskastet gjordes i European Superstars 1975. Vilket var en BBC produktion. Så det kanske finns att få tag på från england (eller nåt annat europeiskt land som sände detta).
Här är i alla fall resultatsidan från Rickys deltagande:
http://www.thesuperstars.org/comp/75eur4bel.html
King Grub
2018-08-09, 09:29
Ingen har väl laddat så mycket för ett set benlyft. :D
https://youtu.be/g5ZNFoAEvCY?t=408
svenbanan
2018-08-09, 09:29
Det ska finnas en DVD från 2003 som BBC gett ut som heter "Superstars: Best of the Best".
https://en.wikipedia.org/wiki/Superstars#cite_note-6
Swedish Discus thrower Ricky Bruch setting records in the weight lifting and medicine ball throw section of the gym tests and the first appearance of pole vaulter Kjell Isaksson, who dominated the final heat in Sweden, scoring a then record 69 (out of a possible 80) points
Ovanstående citat från wikipediasidan refererar till just den videon som källa. Så rimligtvis finns det kastet med på den DVD:n.
EDIT: Hittade ingen torrent, men här kan man köpa den. https://www.amazon.co.uk/Superstars-Best-DVD-Jim-McKay/dp/B0000CGD39
Här har någon ställt frågan till öppet arkiv.
Svaret är inte så positivt... EDIT: pucktvåa :D
"Tyvärr är detta program inte bevarat."
Men va fan!!!
Hur kan de inte ha sparat detta?
Det var en arkivbrand på svt då mycket material försvann, kanske även Superstars? Och jag vet att även flera avsnitt av Trazan och Banarne försvann men att svt fick tag i kopior från privata VHS-inspelningar. VHS hade ju börjat komma 1975-76 när Superstars gick på TV så kanske finns det någon kopia på något gammalt VHS-band därute nånstans.
EDIT: Tror det var arkivband. Eller så hade de bara typ tappat bort filmerna.
svenbanan
2018-08-09, 09:31
Ingen har väl laddat så mycket för ett set benlyft. :D
https://youtu.be/g5ZNFoAEvCY?t=408
Sicken tokdåre! :D
Undrar hur mycket av detta som bara är för att de filmar?
Om superstar är ett köpt program så kommer det inte komma upp på öppet arkiv, samma sak med Expedition Robinsson som gick på SVT förr det är de ju många som frågar om. SVT får bara lägga upp saker som de äger till 100%
Om superstar är ett köpt program så kommer det inte komma upp på öppet arkiv, samma sak med Expedition Robinsson som gick på SVT förr det är de ju många som frågar om. SVT får bara lägga upp saker som de äger till 100%
Tror inte man kan säga så generellt, det beror nog på hur avtalet såg ut.
svenbanan
2018-08-09, 09:43
Detta verkar iaf vara då Isaksson vann i European Superstars 1975. Hittar inget med Ricky dock...
ZIH2waJj9-U
Svar från öppet arkiv:
Hej!
Rättighetsläget är lite oklart för den serien då det var en samproduktion mellan olika länder.
Så tyvärr har vi inget svar att ge om det programmet i nuläget!
Vänliga hälsningar,
Redaktionen för Öppet arkiv
Jag ställde motfråga:
Efter att ha gjort lite sökningar på nätet så hittade jag samma fråga som jag ställde från 2015 på er Facebooksida där ni sa att materialet tyvärr inte fanns kvar, stämmer det?
Jag har också för mig att jag hörde någon gång att det försvann (eller om det var en brand i arkivet?) material, bland annat de tidiga avsnitten av Trazan och Banarne. Men att ni fått tillgång till privata VHS-kopior från allmänheten. Stämmer detta? I så fall, var det mycket material som försvann eller vara det just bara Trazan och Banarne?
Öppet arkiv återkom nu och med informationen "Som det ser ut just nu faller det på rättighetsbiten..."
Tror inte man kan säga så generellt, det beror nog på hur avtalet såg ut.
SVT är ju sjukt hårda med sånt.
SVT är ju sjukt hårda med sånt.
Men kanske inte helt kört? I sista svaret jag fick sa man "Kommer vi få ngn öppning i fallet kommer vi lägga det högst på ÖA-sajten!"
Och vad gäller Trazan och Banarne så sa man:
"Runt Trazan och Banarne finns en mängd mytbildning som även spridits i pressen och blivit lite för stor. Någon säsong raderas visst, men vi har en del avsnitt kvar, varav litegrann finns på öppet arkiv"
Öppet arkiv återkom nu och med informationen "Som det ser ut just nu faller det på rättighetsbiten..."
Hela den här rättighetsidiotin måste fan styras upp ordentligt. Är det inte galet om man inte ens kan få se urgamla program av svensk TV-historia, som inte varit aktuella på årtionden, och ingen längre tjänar minsta krona på bara för att det finns någon absurd och idiotisk regel om oändlig upphovsrätt? Man kan ju som en jämförelse lunka in på närmaste bibliotek och låna hur mycket gamla klassiker som helst, men att ha ett vettigt TV-bibliotek på en statlig hemsida och tillgängliggöra kulturen till alla, vilket vore en utmärkt kulturgärning, det är tydligen omöjligt?
Är det inte galet? Och vems intressen gynnar det? Inte fan är det folkets i varje fall som borde vara själva kärnan i en demokratisk stat. Istället är upphovsrätten ett område som stinker korruption och extrem lobbyism. Upphovsrätten förlängdes ju för inte så himla länge sen, så en person (typ Elvis) som varit död sedan 70-talet givetvis ska casha in i himmelriket ännu längre, och detta kommer givetvis bara kommer fortsätta förlängas när rättigheter börjar närma sig gränsen. Till och med läkemedelspatent som stora företag investerat miljardbelopp för ta fram går ju ut efterhand, men något jävla TV-klipp eller musikstycke där både upphovsman, anhöriga och ursprungsinvesterare gått ur tiden, det ska aldrig komma allmänheten till del.
trädgårdsmöbel
2018-08-09, 16:14
Har
Framförallt bör man kolla vid 1h27:50 ungefär så man kan lära sig hur man lugnt och försiktigt lägger ifrån sig skivstången. ;)
Trtars.
1h 32min och fram är så jävla hardcore :)
https://www.tradera.com/item/344340/318155452/ricky-bruch-tarzan-diskus-affisch-plansch-fran-poster-tidningen-nr-4-1976
:laugh: :laugh: :laugh:
https://www.tradera.com/item/344340/318155452/ricky-bruch-tarzan-diskus-affisch-plansch-fran-poster-tidningen-nr-4-1976
:laugh: :laugh: :laugh:
0rwyuksSV90
Hela den här rättighetsidiotin måste fan styras upp ordentligt. Är det inte galet om man inte ens kan få se urgamla program av svensk TV-historia, som inte varit aktuella på årtionden, och ingen längre tjänar minsta krona på bara för att det finns någon absurd och idiotisk regel om oändlig upphovsrätt? Man kan ju som en jämförelse lunka in på närmaste bibliotek och låna hur mycket gamla klassiker som helst, men att ha ett vettigt TV-bibliotek på en statlig hemsida och tillgängliggöra kulturen till alla, vilket vore en utmärkt kulturgärning, det är tydligen omöjligt?
Är det inte galet? Och vems intressen gynnar det? Inte fan är det folkets i varje fall som borde vara själva kärnan i en demokratisk stat. Istället är upphovsrätten ett område som stinker korruption och extrem lobbyism. Upphovsrätten förlängdes ju för inte så himla länge sen, så en person (typ Elvis) som varit död sedan 70-talet givetvis ska casha in i himmelriket ännu längre, och detta kommer givetvis bara kommer fortsätta förlängas när rättigheter börjar närma sig gränsen. Till och med läkemedelspatent som stora företag investerat miljardbelopp för ta fram går ju ut efterhand, men något jävla TV-klipp eller musikstycke där både upphovsman, anhöriga och ursprungsinvesterare gått ur tiden, det ska aldrig komma allmänheten till del.
När det gäller Superstars så verkar det ju finnas en "best of" DVD till salu från BBC. Men det kan ju knappast vara några jätteintälter som det handlar om. Och försäljningen skulle knappast påverkas om serien blev tillgänglig i Sverige via svt. Så om viljan finns borde de kunna komma överens om en desl tycker jag.
svenbanan
2018-08-10, 04:50
När det gäller Superstars så verkar det ju finnas en "best of" DVD till salu från BBC. Men det kan ju knappast vara några jätteintälter som det handlar om. Och försäljningen skulle knappast påverkas om serien blev tillgänglig i Sverige via svt. Så om viljan finns borde de kunna komma överens om en desl tycker jag.
Så tolkar jag också det. Men samtidigt finns det ju säkerligen tusentals program som är i samma sits som Superstars. De kommer ju rimligen inte fixa alla dessa program (speciellt eftersom vissa av dem säkert inte går att få till heller) eftersom det väl vara en sjujävla massa byråkrati och så ivägen.
Det var ju samma sak med den där tecknade filmen "Trolltyg i tomteskogen". De som gjort den var typ döda och ingen hade nån riktig koll på vem som egentligen ägde upphovsrätten. Den fanns ju att hitta på youtube (även med svenska röster) i nån halvkass variant. Men denna var det ju många som skrev om på olika forum, och säkert mejlade till SVT, så till slut var det nån som gjorde nåt. De sände den ju på julen igen för några år sedan i alla fall.
Så det kanske lönar sig att tjata?
dmIp6MWEB_4
Har tyvärr ingen koll på det eftersökta klippet.
Alla har väl sett den underbara dokumentären? Här är den annars
SaXWvOc7voY
Nu har jag kollat hela dokumentären och den var jättebra tycker jag! Men lite sorglig, han mådde nog inte så bra alla gånger.
Agitator
2018-08-11, 04:39
Vill minnas att han hade ett snörpligt slut även inom diskus. Han hamnade i dålig stämning med någon inom SM och vann en SM tävling för att kunna medverka på en finnkamp. Slutar med att hamnar i gräl med personen och ger denne en örfil och sedan tävlar han inte i diskus mer. Han blev bannad efter det.
Vill minnas att han hade ett snörpligt slut även inom diskus. Han hamnade i dålig stämning med någon inom SM och vann en SM tävling för att kunna medverka på en finnkamp. Slutar med att hamnar i gräl med personen och ger denne en örfil och sedan tävlar han inte i diskus mer. Han blev bannad efter det.
Lite trist också att 1984, året då han inte blev uttagen till OS, slog han svenskt rekord med att kasta över 70 ett par gånger och slutligen 71,26.
Eftersom han aldrig kastat bättre än det året hade kanske Ricky kunnat ge oss ett OS-guld 1984. Fast det ska ju medges att på de stora tävlingarna utöver SM, så nådde Ricky aldrig riktigt fram. Främsta meriten är Bronsmedaljen i OS 1972 (vilket förvisso inte är dåligt).
Ett trevligt klipp som både bjuder på simning, träning, kostråd och sång:
https://www.svtplay.se/video/10791463/stopptid/stopptid-avsnitt-27-1
svenbanan
2018-08-11, 09:39
Lite trist också att 1984, året då han inte blev uttagen till OS, slog han svenskt rekord med att kasta över 70 ett par gånger och slutligen 71,26.
Eftersom han aldrig kastat bättre än det året hade kanske Ricky kunnat ge oss ett OS-guld 1984. Fast det ska ju medges att på de stora tävlingarna utöver SM, så nådde Ricky aldrig riktigt fram. Främsta meriten är Bronsmedaljen i OS 1972 (vilket förvisso inte är dåligt).
Det är ju uttagningen till OS 1984 som han pikar i dokumentären i det där telefonsamtalet då han rabblar upp sin resultatrad. Han var ju bäst i världen 1984 med blev inte uttagen till OS. Skapligt misstag av SOK eller friidrottsförbundet kan man tycka.
EDIT: Vet inte varför Agitator blev citerad där...
Kan någon som förstår förklara?
Ricky Bruch är ju helt öppen med sin doping i filmen (och det är väl även tillväxthormoner eller nån form av steroider som man ser honom injecera). Men steroider och hormoner var ju inte tillåtet i början av 80-talet då dokumentären spelades in. Och dokumentären visades väl offentligt innan han avslutade sin idrottskarriär? I så fall, hur går det ihop?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.