Visa fullständig version : Hjälp med företagsnamn önskas!
delta_mats
2018-08-04, 16:18
Så, ett företag ska startas upp. Personen är utbildad veterinär och kommer bedriva sin verksamhet främst mot hästar med kiropraktik och tandvård. Men annan behandling kan också tänkas ske så namnet bör inte vara för smalt och inriktat kanske?
Är det för generellt kanske det är svårt att veta vad verksamheten bedriver för utomstående å andra sidan?
Det är skitsvårt att brainstorma tänkbara namn. Så Kollo får gärna hjälpa till :)
Plack&Knack (inte bara för din valack)
svenbanan
2018-08-04, 16:30
Hästknäckaren
MaxTheMarketer
2018-08-04, 16:51
Angel är inne på rätt spår med ett enkelt, relevant och svårglömligt namn.
"Hästknack & Plack" skulle kunna vara något. Sedan så är det inte så viktigt i början med att fixa en "mångmiljonlogga" eller liknande branding. Vad som kommer att sälja i längden är nöjda kunder som REKOMMENDERAR DIG.
Det är bra att få med ordet "häst" i namnet eftersom kiropraktik och tandvård sällan är något man tänker på är till djur i början utan primärt tänker man direkt på sådant för människor.
En bra sak är därför att säga efter en nöjd behandling, "Du får gärna checka in här och kommentera på din Facebook om du och din häst blev nöjd med behandlingen".
Då personen troligen har andra hästvänner så kommer dessa att se det nystartade företaget och fråga, "åh, hur var det? Hur var personalen?" osv. Det blir en som en review, word of mouth och social proof (bevis att stället måste vara OK om de var där trots allt) i en och samma sväng.
Underskatta INTE kraften bakom review+word of mouth+social proof. Vi tenderar att köpa vad våra vänner rekommenderar att köpa för vi litar mer på dem än andra människor.
Kort och gott: säg åt din vän eller väninna att inte haka upp sig på så mycket på branding utan att ge en bra behandling och sedan fråga det där som jag sa, "Om du och din häst är nöjda med behandlingen nu, skulle du kunna göra mig en liten tjänst och bara checka in på detta ställe på din Facebook och bara skriva en liten kommentar om vad du tyckte?".
Att du ber om en tjänst är applicering av Reciprocitet (källa ur "Påverkan" av Robert B. Cialdini) där du mer sannolikt kommer att "get your back scratched if I scratched yours first". Du gjorde personen en tjänst genom att ge personens häst en nöjd behandling.
Nu i efterhand så inser jag att jag fanimig borde göra samma sak när jag väl själv börjar ta emot kunder hemma på "kontoret"! :D
Lycka till & ha så kul med det nystartade företaget. Jag hoppas personen går plus och så länge personen älskar det personen håller på med så är det bara Win-Win! ^_^
delta_mats
2018-08-04, 16:55
Alla namnförslag uppskattas. Förmodligen kommer ett stort klientel vara rid och travhästar. Tror namnet hellre får vara mer åt det strama hållet än glada och käcka.
MaxTheMarketer
2018-08-04, 16:58
Alla namnförslag uppskattas. Förmodligen kommer ett stort klientel vara rid och travhästar. Tror namnet hellre får vara mer åt det strama hållet än glada och käcka.
Bra observation. Ja, med tanke på att det handlar om hälsa så vill man ofta känna att "säljaren" (företaget) är seriöst och då har ett seriöst namn och inte försöker göra sig "lustiga".
Det är nöjda kunder (bra behandling) som kommer att få företaget att gå runt och växa, inte "den perfekta brandingen". Det enda branding i början gör är att synas.
Om någon häst skulle få en sämre rygg eller dylikt efter en behandling så kommer denna negative review (rykten som, "gå inte till den där hästkiropraktiken, han/hon skadar hästar mer än att hjälpa dem!") att förstöra all investering som gjordes i branding.
delta_mats
2018-08-04, 17:16
Bra observation. Ja, med tanke på att det handlar om hälsa så vill man ofta känna att "säljaren" (företaget) är seriöst och då har ett seriöst namn och inte försöker göra sig "lustiga".
Det är nöjda kunder (bra behandling) som kommer att få företaget att gå runt och växa, inte "den perfekta brandingen". Det enda branding i början gör är att synas.
Om någon häst skulle få en sämre rygg eller dylikt efter en behandling så kommer denna negative review (rykten som, "gå inte till den där hästkiropraktiken, han/hon skadar hästar mer än att hjälpa dem!") att förstöra all investering som gjordes i branding.
Självklart är det så. Ett par felbehandlingar i hästbranchen så vet alla om det och snacket sprids snabbt inom kretsen.
Men måste fortfarande finnas ett registrerat namn. Så fokus på det nu! :)
Starke75an
2018-08-04, 17:22
Många kollar idag om domänen är ledig.
Själv äger jag en domän. Eller hyr snarare.
Man kan utgå från sin ort eller vad man själv heter. Det senare valde jag, då jag vill kunna flytta utan ändra firmanamn.
Förr var det nått på A man skulle heta, då man använde vanlig telefonkatalog, så kom man först.
Så när jag starta min första firma 2003 så började den på just A av den anledningen.
delta_mats
2018-08-04, 19:22
Ja att förnamnet fungerar, men kan kännas lite tråkigt.
Man må tycka vad man vill angående kiropraktik, men det är ändå en Leg veterinär som ska ha firman så allt med knäck eller så går bort då det låter för oseriöst.
Hur kotknäcker man ens på hästar?
FoolsGold
2018-08-04, 19:45
Så, ett företag ska startas upp. Personen är utbildad veterinär och kommer bedriva sin verksamhet främst mot hästar med kiropraktik och tandvård. Men annan behandling kan också tänkas ske så namnet bör inte vara för smalt och inriktat kanske?
Är det för generellt kanske det är svårt att veta vad verksamheten bedriver för utomstående å andra sidan?
Det är skitsvårt att brainstorma tänkbara namn. Så Kollo får gärna hjälpa till :)
Ja att förnamnet fungerar, men kan kännas lite tråkigt.
Man må tycka vad man vill angående kiropraktik, men det är ändå en Leg veterinär som ska ha firman så allt med knäck eller så går bort då det låter för oseriöst.
Vad sägs om: Equofax
Från latinets:
Equo = Häst
Fax = Flamma, fackla, ljus
(För sakens skull: Jag kan alltså inte latin men tänkte att det kunde vara en idé att kombinera latinska ord och tog hjälp av google translate.)
StarkaUlf
2018-08-04, 21:03
Vi kirrar biffen.
MaxTheMarketer
2018-08-04, 21:35
Googlade "hästkiropraktik" och såg att det även finns något som heter "hästterapi" som akupunktur och liknande pseudovetenskapliga behandlingsmetoder.
Frågan jag har: hur ställer sig din leg veterinär till exempelvis akupunkturbehandling av hästar?
Jag rekommenderar INTE sådant eftersom en sådan behandling istället för en medicinsk beprövad behandling skulle kunna leda till negativa följder som också innebär inga fler kunder.
För övrigt kan "Jörgen Hästkiropraktik och tandvård" räcka långt. Byt ut Jörgen mot faktiska förnamnet! ;) Kom ihåg att folk googlar ju det mesta nu för tiden så om du kör med något "lustigt" eller "smart" namn så kommer de ej att komma högre upp i sökresultaten.
Därför kör du med ett namn som innehåller ett vanligt sökt ord, t.ex. hästkiropraktor.
Såg här en lista: https://gulasidorna.eniro.se/hitta:h%C3%A4stkiropraktor som visar andra exempel på namn. "Hästklinik" är ju ett bra ord eftersom det låter seriöst och kan omfatta flera saker än bara kiropraktik. Så "Jörgens Hästklinik", "Jörgens Hästvård", "Jörgens Hästhälsa", "Jörgen Hästveterinär".
Tänkte HÄSTKLINIKEN men det namnet var upptaget (förstås).
Sartorius
2018-08-04, 21:53
Bett & skelett - med hästen (djuret?) i centrum
MaxTheMarketer
2018-08-04, 21:58
Bett & skelett - med hästen (djuret?) i centrum
Nice one! "Hästens bett & skelett" så får man med ordet häst där. Tycker att namnet med "bett & skelett" går rakt på sak och att det handlar om hästen när man lägger till det i början. Det har också det sköna rimmet som gör namnet lättare att komma ihåg. Så det är både "smart" och "seriöst" i sitt namn.
Bett är oxå ett vanligt använt ord när man pratar om munvården hos olika djur så redan där är associationen till bett bra. Skelett rimmar ju med bett och är kopplat till vad kiropraktik handlar om. Jag tycker detta namn är en vinnare och bör implementeras omedelbart så din polare får fart på sin firma nån gång! ;)
Oh Bett&Skelett var bättre än Knack&Plack
delta_mats
2018-08-04, 22:05
Hur kotknäcker man ens på hästar?
Med slägga!
delta_mats
2018-08-04, 22:07
Vad sägs om: Equofax
Från latinets:
Equo = Häst
Fax = Flamma, fackla, ljus
(För sakens skull: Jag kan alltså inte latin men tänkte att det kunde vara en idé att kombinera latinska ord och tog hjälp av google translate.)
Ja latin kan absolut funka! Det har tänkts i de banorna också. Bra förslag! :)
delta_mats
2018-08-04, 22:08
Tänkte HÄSTKLINIKEN men det namnet var upptaget (förstås).
Bra förslag här också. Men många är redan upptagna som sagt.
Förslag 1: Hästlasarettet
Förslag 2: Full Galopp!
MaxTheMarketer
2018-08-04, 22:21
Ja latin kan absolut funka! Det har tänkts i de banorna också. Bra förslag! :)
Nej nej nej! Jag menar inget illa mot hjälpsamheten från personen som rekommenderade det. Det är bara ett klassiskt "nybörjarmisstag" att försöka välja ett namn som är "lustigt" eller "smart" när man startar eget företag. Man tror att man skiljer sig från mängden då genom att ha ett "mer unikt" namn.
Problemet är detta: vart riktar du rampljuset någonstans? Jo, mot DIG och DITT FÖRETAG. Vad bryr sig KUNDEN om? Precis, konkreta resultat. Kunden bryr sig inte ett dugg om dig eller ditt företag, utan bara om du kan hjälpa kundens behov. I detta fall är kunden hästägare(?).
Du kan jämföra det med reklam som försöker göra sig lustig istället för att bara gå rakt på sak. En person som har en häst som har problem bryr sig inte ett skit om att det tog 10 år för en att komma på världens lustigaste eller smartaste företagsnamn.
De bryr sig om du kan åtgärda deras problem och om det står istället i namnet vad exakt det handlar med svenska ord som de förstår sig på så kommer de kanske att gå dit istället för att välja någon annan som går mer rakt på sak i sitt företagsnamn.
Visst finns det företag med lustiga namn, men de är också mångmiljon- eller mångmiljardföretag och det är nog din leg veterinär-vän inte! ;)
Dessutom är det konkreta resultat som företaget ger dina kunder som kommer att skapa återkommande kunder, inte ett "finurligt företagsnamn".
Ett "rakt på sak" företagsnamn hjälper en att snabbare få rätt slags kunder att hitta en. Det kommer du aldrig lyckas med om du kör på ett "för finurligt" namn som "Equofax" för alla hästägare kan inte alla hästtermer på latin.
Förslag 3:
Bäst på Häst!
- När din häst mår pest
*insert namn på stad* Hästklinik - Vi hjälper dig på traven!
Förslag 4: Springareakuten
Förslag 5: Springarekliniken
Förslag 6: Pålle Position
(Loggan är en racing-målflagga med en häst på)
Förslag 8
Hingston
eller
Hingston-kliniken
Förslag 9:
Pållepraktiken
-Erfarenhet lång som en hästkuk!
Tror iofs alla hästägare kan Equ, Equo för det finns massvis med hästmärken som använder det. Finns ett jättekänt sadelmärke som heter något sådant.
Förslag 10:
Robinson Kuse
MaxTheMarketer
2018-08-04, 23:17
Aha, jag är som sagt var inte insatt i hästbranschen. Om det ordet Equ(o) är mer eller mindre känt bland hästägare på grund av många märken som de handlar från använder sig av det, så kan det vara värt att fila vidare på att använda det för att hitta något namn som skapar associationen hästrelaterat och "bett & skelett".
Exempelvis kan ett spelcafé (du hyr tid vid dator för att spela olika datorspel och umgås med andra spelare där) med datorspel heta "Gibbstugan" just för att ordet "gibb" är en version av "gibba" som är ett slang-verb för "spela datorspel". Hästägare som ej var renodlade gamers skulle dock nog aldrig fatta vad det handlade om.
Deltamats hästhälsa
-Hästhälsa (eller kanske Hästhälsan) är jättebra ju!:hbang:
MaxTheMarketer
2018-08-04, 23:28
Tråkigt att folk är så oseriösa. Jag hoppas snubben får företagsnamnet spikat ASAP så det blir fart på verksamheten. "Komma till (rygg)skott" (haha JÄTTEKUL sa giganten) tycker jag alltid är viktigast när det gäller business.
delta_mats
2018-08-04, 23:29
Tanken på att ha ett geografiskt område som en del i namnet är inte en dum idé heller, så tänkte jag också. Typ Västerbottens hästkiropraktik. Men namnet ska gärna kunna fungera i bredare geografiska perspektiv också.
Hästhälsa tror jag redan är taget också.
Förslag 13:
Caballo
(Caballo betyder häst på spanska)
Förslag 14:
Hästkuren
EDIT: Redan upptaget
shadowfire
2018-08-04, 23:39
Hästknäckeri och hamburgeri - det vi inte fixar återanvänder vi!
shadowfire
2018-08-04, 23:41
jag kommer mest på klämkäcka namn bara, gah. "Gnäggknäckeriet"
Ska man ha det seriöst känns det nästan som om engelskt/amerikanskt namn vore bättre. Rimmar väl både med att mycket i hästvärlden har engelska namn och många inspireras av amerikanskt osv.
Förslag 15:
Tala är silver, gnägga är guld!
(OK, kanske passar bättre som slogan men jag bjuder på den ändå! :d)
Förslag 17:
Dr Stall
(Tänkte på Dr Krall, Små sjuka råttor, hästar och kaniner...)
Eller kanske:
Stalldoktorn
shadowfire
2018-08-05, 00:18
Förknippa det med sjukvård blir lite knas om det är kotknäckeri mm. Blir lite tokigt om det rullar in hästsläp med hästar med akuta skador som tror det är akutsjukvård där.
Jag tänker med att du Mats sa själv exakt vad det skulle heta, men sa det i singularis. "hästkiropraktik". Lägg det i plural så går det bra att ha över hela landet. Hästkiropraktiken.se
shadowfire
2018-08-05, 00:19
alternativt gör som andra företag gör när de upptäcker att ett namn är upptaget; lägg till "svenska" framför.
Svenska Hästhälsan - SHH osv.
svenbanan
2018-08-05, 01:28
Förslag 17:
Dr Stall
(Tänkte på Dr Krall, Små sjuka råttor, hästar och kaniner...)
Eller kanske:
Stalldoktorn
Det där skiten minns jag från sjuttiotalets barntv. Var det samma dårar som gjorde Tårtan möjligan?
Namn Hästhälsa och kiropraktik
delta_mats
2018-08-05, 11:31
Förknippa det med sjukvård blir lite knas om det är kotknäckeri mm. Blir lite tokigt om det rullar in hästsläp med hästar med akuta skador som tror det är akutsjukvård där.
Jag tänker med att du Mats sa själv exakt vad det skulle heta, men sa det i singularis. "hästkiropraktik". Lägg det i plural så går det bra att ha över hela landet. Hästkiropraktiken.se
Nu tror jag den risken är extremt liten, då alla som har hästar vet vilka kliniker som utför akutsjukvård. Beroende på framtida boende kan det möjligen bli så att det finns en liten mottagning hemmavid, men till en början kommer all behandling vara hembesök.
alternativt gör som andra företag gör när de upptäcker att ett namn är upptaget; lägg till "svenska" framför.
Svenska Hästhälsan - SHH osv.
Det kan vara en idé. Bara man inte blir förknippad med det andra bolaget då.
Vet inte om det är en nackdel att ha "svenska" eller "Västerbottens" om man vill kunna jobba i Norge då och då också?
Även om kliniken heter något annat så ser ju de som bokar var man är stationerad så att säga så kanske saknar större betydelse.
Nice one! "Hästens bett & skelett" så får man med ordet häst där. Tycker att namnet med "bett & skelett" går rakt på sak och att det handlar om hästen när man lägger till det i början. Det har också det sköna rimmet som gör namnet lättare att komma ihåg. Så det är både "smart" och "seriöst" i sitt namn.
Bett är oxå ett vanligt använt ord när man pratar om munvården hos olika djur så redan där är associationen till bett bra. Skelett rimmar ju med bett och är kopplat till vad kiropraktik handlar om. Jag tycker detta namn är en vinnare och bör implementeras omedelbart så din polare får fart på sin firma nån gång! ;)
Jag kollade igenom och tänkte komma med nåt men håller nästan med om att detta förslag satt på läppen. Seriöst men ändå med lagom finess. Ett seriöst namn är ett måste när det handlar om vårdpraktik. Om kompisen jobbar ensam och inte kommer att ha anställda eller medarbetare så kanske man rent av borde lägga in personens namn/efternamn i företagsnamnet. Eller bara något geografiskt tillägg som kanske matchar det primära upptagningsområdet.
"Bett & Skelett Hästklinik Västerbotten".
Nu tror jag den risken är extremt liten, då alla som har hästar vet vilka kliniker som utför akutsjukvård. Beroende på framtida boende kan det möjligen bli så att det finns en liten mottagning hemmavid, men till en början kommer all behandling vara hembesök.
Det kan vara en idé. Bara man inte blir förknippad med det andra bolaget då.
Vet inte om det är en nackdel att ha "svenska" eller "Västerbottens" om man vill kunna jobba i Norge då och då också?
Även om kliniken heter något annat så ser ju de som bokar var man är stationerad så att säga så kanske saknar större betydelse.
Att ha lokalankyntning är ingen nackdel även om man vill nå ut i landet.
Typ Leksands Knäckebröd, inga problem alls att sälja det i trollhättan ;)
Man visar bara varifrån man kommer, det bästa i de här sammanhangen tycker jag är om det finns t.ex ett gårdsnamn eller något som inte just indikerar ort.
Typ Vallstagårdens hästkiropraktik och tandvård, som antagligen kommer bli Vallstagårdens i folkmun.
King Grub
2018-08-05, 12:46
Västerbottens Hästklinik och Limfabrik. Vi tar hand om din häst - på ett eller annat sätt.
delta_mats
2018-08-05, 14:49
Att ha lokalankyntning är ingen nackdel även om man vill nå ut i landet.
Typ Leksands Knäckebröd, inga problem alls att sälja det i trollhättan ;)
Man visar bara varifrån man kommer, det bästa i de här sammanhangen tycker jag är om det finns t.ex ett gårdsnamn eller något som inte just indikerar ort.
Typ Vallstagårdens hästkiropraktik och tandvård, som antagligen kommer bli Vallstagårdens i folkmun.
Håller med dig. Att ha ett gårdsnamn kan absolut vara rätt väg att gå. Det ger ett gemytligt intryck. Men då ska man ju helst ha anknytning till den bygden så att säga :)
delta_mats
2018-08-05, 14:51
Västerbottens Hästklinik och Limfabrik. Vi tar hand om din häst - på ett eller annat sätt.
Var får du limfabrik ifrån? Haha!
King Grub
2018-08-05, 15:04
Man gjorde lim av avlidna hästar förr i tiden. :p
Havremoppen AB - framgaffeljustering&montering.
delta_mats
2018-08-05, 15:08
Man gjorde lim av avlidna hästar förr i tiden. :p
Hahah!
Snel Hest
En snel hest er en klad hest.
Kan alltid spåna...
Rot och Knot - Hästhjälparen i Västerbotten
Hästosteodonten
Hippodonten
Hippodentix
Hippokirodonten
Hippomed
Hippomedikus
Hippoknotes (istället för Hippokrates)
Totomottagningen
Veterinärgaloppen
Gadd- och Galopphjälpen
Hästreparatören i stan
Hästrättaren
Hästverkstan i Älvkarleby (w00t?)
Hästkirodonten
Equo Vadis (häst går - istället för Quo Vadis)
Equoverkstan
Equomedicus
Equo Nova (häst frisk)
Equo Magis (häst rättare)
Equo Vitae (livets häst - istället för Aqua Vitae)
Sine Dolor (utan smärta, smärtfri)
Bättre Gnägg Veterinärpraktik
Skritt med Skratt Veterinärpraktik
Skritta i Skratt Veterinärpraktik
Hästkraft Veterinärpraktik
Betsel och Hästbett Veterinärpraktik
delta_mats
2018-08-06, 06:54
Snyggt jobbat baktung!
Snyggt jobbat baktung!
Alltid kul sånt här!
Ossa Nova Hästklinik (ben friska, referens till Bossanova)
Vita Hästen Veterinärpraktik (både ben och tänder är vita)
Dr Albas Hästklinik (alba=vit)
MaxTheMarketer
2018-08-06, 16:23
En annan detalj i att välja företagsnamn är också hur det rullar på tungan när du säger det i hur stavelserna rullar på tungan vid uttal.
Ta exempel: Goo-gel, Co-ca Co-la, I-KE-A-. "Bett Och Ske-lett" eller "Bett å ske-lett".
Exempelvis: "Hästosteodonten" är ett alldeles för jobbigt ord att säga som trillar på tungan och bara ger en negativ association till företagsnamnet vid uttalsförsök.
Medan: "Rot och knot" har en enklare rullning med konkreta kopplingar även rytmiskt rimmande. Sitter kvar bättre i skallen.
(Allt detta är endast intressant om du är superseriös med val av namn och inte bara vill hitta något för att komma igång med verksamheten; men återigen, lägg inte alla ägg i "branding"-korgen, fokusera på skapa nöjda kunder så kommer allt annat att ta hand om sig själv.)
JA JUST DET! Det var en sista sak jag behövde "varna" dig & din veterinärvän för angående nystartad verksamhet nu när ni verkar lägga mycket krut på "branding"-biten. Det är lätt att frestas av att rikta rampljuset mycket mot "företaget", "veterinären" och "mig mig mig, jag som äger företaget, titta på mig och min veterinärutbildning!".
Fast det är ju verkligen inget potentiella kunder tittar på. Några saker de tittar på är om du verkar seriös, vad för andra alternativ det finns, vad priserna ligger på och om dessa verkar rimliga. En annan viktig sak de använder sig av är andra hästägares rekommendationer!!!
Det primära de tittar på är om dina "produkter" och/eller "tjänster" verkar besvara frågan: kan min hästs problem fixas av denna person? Nu är jag ej insatt i vad för slags vanliga problem hästar kan ha kan lösas med tandvård och/eller kiropraktik. Men typ: Kotkorrigering 2000 SEK, Plackrensning 2000 SEK, o.d.
Det är därför du vill komma in i deras "top of mind" och erbjuda förstklassig service och även be dem att checka in och lämna en positiv kommentar på Facebook efter en lyckad behandling för att "get the word out" via dem. Självfallet skall denna "teknik" användas vid lyckad behandling och självfallet bör varje behandling lyckas annars är man nog rätt körd som veterinär(?) iaf som ny kan jag tänka mig.
Har ni kommit till skott nu och valt ut några potentiella kandidater som ni skall välja från? Vore mer spännande att gå vidare till nästa bit av verksamheten: prissättning, vad för slags "produkter" och/eller "tjänster" som erbjuds och hur dessa kan marknadsföras.
Vilka kommunikationskanaler skall användas för att nå ut till nya hästägare? Bästa är som sagt var "värvade kunder" via redan nöjda kunder men då måste första kunden också nås och göras nöjd! ;)
En annan detalj i att välja företagsnamn är också hur det rullar på tungan när du säger det i hur stavelserna rullar på tungan vid uttal.
Ta exempel: Goo-gel, Co-ca Co-la, I-KE-A-. "Bett Och Ske-lett" eller "Bett å ske-lett".
Exempelvis: "Hästosteodonten" är ett alldeles för jobbigt ord att säga som trillar på tungan och bara ger en negativ association till företagsnamnet vid uttalsförsök.
Medan: "Rot och knot" har en enklare rullning med konkreta kopplingar även rytmiskt rimmande. Sitter kvar bättre i skallen.
Prosodin är alltid viktig vid språkliga val. Det gäller t.ex. både namnval och enklare samordningar av led i meningar. Men det som rimmar, rullar eller allittererar finast behöver absolut inte vara det bästa valet för att uppnå rätt syfte. Det är heller inte säkert att det som ljuder bäst fastnar längst i minnet. Det där kan vara olika från person till person. Ett otympligt alternativ, så som Hästosteodonten (som förhoppningsvis ingen hade valt eftersom det är ett dåligt alternativ) kan vara det som får folk att minnas företaget som "den där skickliga veterinären med det jobbiga företagsnamnet". Inte negativt så länge vården är utmärkt, vilket som du skriver förstås är det viktigaste, för att inte säga enda viktiga.
När det gäller vård är det återigen förmodligen en risk överhuvudtaget att välja ett företagsnamn som överhuvudtaget ger associationer till lekfullhet i form av framför allt rimmande. Somliga kan säkert störas av det, och det kan nog gälla även om det är en bransch som inte har samma allvarsamma innebörd som vårdgivning. Vilken firma hade man själv kontaktat om man ville kakla om i köket? "Franzén Bygg - Allt i kök" eller "Kakeloraklet KB - Vi kan kakel". Bara utifrån namnet vill säga.
Minns när jag sökte fönsterputsare och det kom upp många förslag. Fastnade då för namnet "Söder om söder - Städ och Fönsterputs". Så visst kan namnet vara direkt avgörande. Jag upplevde att det namnet gav precis rätt intryck för vad jag sökte. Och kanske framför allt med tanke på var jag bor. Det ska man inte underskatta som egenföretagare. Det kan alltså vara ett utmärkt drag att anknyta geografiskt redan i namnvalet. Veterinären i fråga lär ändå få problem att locka till sig kunder från andra landsändar.
delta_mats
2018-08-07, 15:36
Alla klämkäcka namn, eller de som rimmar går bort. Det ger helt enkelt inte ett tillräckligt professionellt intryck. Klienterna ( hästarna) kan ju potentiellt vara framgångsrika travhästar eller rid eller hopphästar möjligtvis. Finns mycket snobberi inom branschen.
Självklart är det så som MaxTheMarketer varit inne på att när man väl knutit vissa kontakter och gör ett bra jobb kommer ordet sprida sig vidare inom kretsen och kunderna trillar in. Men fram tills dess bör man nog undvika att heta "Bengans knotknackeri och Limfabrik"
En fördel jag kan se med att ha "Västerbottens" med i namnet är att folk som söker den här tjänsten men som inte bor i närområdet ändå känner att de kan köpa tjänsten då det är samma geografiska område, samma län.
MaxTheMarketer
2018-08-07, 18:08
Alla klämkäcka namn, eller de som rimmar går bort. Det ger helt enkelt inte ett tillräckligt professionellt intryck. Klienterna ( hästarna) kan ju potentiellt vara framgångsrika travhästar eller rid eller hopphästar möjligtvis. Finns mycket snobberi inom branschen.
Självklart är det så som MaxTheMarketer varit inne på att när man väl knutit vissa kontakter och gör ett bra jobb kommer ordet sprida sig vidare inom kretsen och kunderna trillar in. Men fram tills dess bör man nog undvika att heta "Bengans knotknackeri och Limfabrik"
En fördel jag kan se med att ha "Västerbottens" med i namnet är att folk som söker den här tjänsten men som inte bor i närområdet ändå känner att de kan köpa tjänsten då det är samma geografiska område, samma län.
Japp, det ger också fördelen att folk som har bråttom i sitt sökande kan se om det är rimligt för dem eller inte, om de kanske bor i närheten eller inte.
En häst som behöver akutvård (till den grad som din veterinärvän klarar av) gör att man gärna vill hitta det snabba bästa möjliga och att det är nära är viktigt då, såväl som att "stället allt som allt ger ett professionellt helhetsintryck".
Fokus på nöjda kunder, kanske erbjuda något extra efter behandling som godis(?) eller något annat "nyttigt" för hästen precis som vissa återförsäljare på nätet skickar med vanligt godis i din beställning, och be dem att "checka in" på stället om de är nöjda med behandlingen tror jag kommer att göra susen i längden och göra att namnvalet inte är så viktigt mer än att berätta vad det handlar om på ett professionellt sätt!
Allt hänger helt enkelt på att din veterinärvän "is the shiiiet"" med hästar så att säga! ;)
Vad gäller Västerbotten i namnet kan man också fundera över alternativ. För Kamprad funkade det ju med minsta möjliga by men det står förvisso inte utskrivet i IKEA annat än genom bokstäverna. Det finns däremot en annan hästklinik som heter Mälarkliniken och som tar fasta på en annan geografisk avgränsning än län eller landskap. Kanske finns det andra (ev. äldre) geografiska benämningar för områden kring Västerbotten som kan vara aktuella. Botnia?
Starke75an
2018-08-07, 20:16
Sen ska namnet kunna stavas över telefon, eller i allafall ska inte behöva bokstavera. Som kolozzeum som inte är bra som mailadress.
Odylicious
2018-08-08, 08:30
"Stad/namn/förkortning" Hästkiropraktor & Tandvård"
"Stad/namn/förkortning" Häststallvård"
"Hästens Hus"
delta_mats
2018-08-08, 10:47
Det är fantastiskt med alla förslag och input!
shadowfire
2018-08-09, 07:54
Vad har du lagt som topp tre hittills nudå? Får kolo rösta fram det slutgiltiga resultatet? *popcorn*
delta_mats
2018-08-10, 20:18
Vad har du lagt som topp tre hittills nudå? Får kolo rösta fram det slutgiltiga resultatet? *popcorn*
Svårt att säga. Väldigt många går ju bort som rimmar eller heter något med knäck.
Kvar är ett par som baktung gett som förslag. Men ingen riktig fullträff ännu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.