handdator

Visa fullständig version : Simple advice to get really, really big

Slartibartfast
2018-08-02, 09:41
Summering av Mike Israetels senaste snack på Revive Stronger.

d1pFqbD1hmw

TLDL: Fokusera på volymökningar. Om du inte tränar helt retarderat, så kommer inga programändringar/optimeringar medföra nåt revolutionerande.

Jag vet inte hur mycket Mike skiljer på träning för naturals och för nån som han själv, som använder "Special sports supplements".

Klein
2018-08-02, 09:50
Ja det är väl vad alla studier pekar på också. Att periodisera sin styrketräning i syfte att bli muskulärt större är fullkomligt idiotiskt.

Slartibartfast
2018-08-02, 10:07
Ja det är väl vad alla studier pekar på också. Att periodisera sin styrketräning i syfte att bli muskulärt större är fullkomligt idiotiskt.

Hur menar du då?

Scratch89
2018-08-02, 11:03
Yes, jag tror också på att volymen bör öka. Sen kan man såklart öka volymen på många sätt; fler reps, fler set, öka belastningen, träna oftare. Det lättaste, utan att slita för mycket, tror jag är att öka antalet set över veckorna.

Bärsärk
2018-08-02, 11:19
Jag tror det handlar om gener över allt annat, har du rätt gener för att bygga muskler så kan du ju göra i princip vad fan som helst och det kommer fungera.

Jag köper att volym bygger massa, men det som många missar är ju strongman och hur mycket muskler de faktiskt har utan att för den delen köra speciellt mycket byggarövningar.

Klein
2018-08-02, 11:49
Hur menar du då?

Det är ju inte ovanligt att folk tex kör högreps i perioder och lågreps i perioder i tron att det ska gynna deras muskeltillväxt.

Mats J
2018-08-02, 12:14
Jag tror det handlar om gener över allt annat, har du rätt gener för att bygga muskler så kan du ju göra i princip vad fan som helst och det kommer fungera.

Jag köper att volym bygger massa, men det som många missar är ju strongman och hur mycket muskler de faktiskt har utan att för den delen köra speciellt mycket byggarövningar.

Helt enig, tränar du bara på under xxx år så spelar det inte så stor roll hur du tränar. Jag känner två tvillingar, den ena har kört byggarträning i 15 år och den andra har satsat på strongman i lika många år. Byggarbrodern har kört 5 split, högvolym, reps från 2-20. Strongmanbrodern har kört grenträning, mark, böj 3 ggr veckan. Skillnaderna är jäkligt små på hur de ser ut, byggarn har mer symmetrisk kropp men strongmanbrodern är klart större. De har väldigt bra gener för massa och styrka.

leee
2018-08-02, 12:16
Det är ju inte ovanligt att folk tex kör högreps i perioder och lågreps i perioder i tron att det ska gynna deras muskeltillväxt.

Kanske mer handlar om återhämtning för det lär slita om man ständigt kör lågreps.

Klein
2018-08-02, 12:28
Kanske mer handlar om återhämtning för det lär slita om man ständigt kör lågreps.

Det kanske stämmer i vissa fall men även där är det ju frågan om idioti. Finns ingen anledning att träna gristungt bara för att man kör lågreps. Lågreps ökar styrkan bättre än högreps även vid blygsam belastning.

drkrupp
2018-08-05, 10:45
Israetel tycker man ska lägga in en period tyngre lågvolymträning (3-5 reps) nån månad här och där för att öka känsligheten för högvolymsträning när man kört det för länge.

Anders The Peak
2018-08-05, 12:56
Vad som inte beaktas är att det handlar om vilket genuttryck som personen responderar mot. Det är även lätt att missförstå volymresonemanget i filmen.

King Grub
2018-08-05, 13:06
Vad som inte beaktas är att det handlar om vilket genuttryck som personen responderar mot.

Precis - många tränar ungefär tvärtom mot hur dom borde träna. Inte därför att sättet dom tränar på är fel...men det är fel för dom. Ändå fortsätter man nöta på samma spår år efter år. "Det fungerar ju för andra".

1x0
2018-08-05, 13:28
Jag har hållit med på volym-veckoupptrappning som Mike Israetel förespråkar i kanske ett år nu.
- Kan inte säga jag växt bättre av det än hålla volymen på en konstant nivå!

Alltså detta tänket:

http://revivestronger.com/wp-content/uploads/2016/11/14853196_1467674303249755_913570977621961590_o.jpg

Men jag gillar att träna enligt de principerna. Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
När man sedan kört underhållsvolym ett tag skiftar man. Förhoppningsvis har volymkänsligheten blivit väldigt bra för de/den muskelgrupp(er) som gått på underhållsvolym, därav snabba/bra ökningar!

Är också roligt att experimentera hur volymtålig man är, för olika muskelgrupper. Själv klarar jag hantera upp mot 50 veckoset bröst lol. (Förutsatt axelvolymen är rimlig.)

leo1
2018-08-05, 13:57
Såg en studie för några år sen här på brädan att Ondulerande periodisering var bäst. Inte helt omöjligt att det var Anders the peak som postade.

"Ondulerande "periodisering"

"Ondulerande" betyder ungefär "böljande" eller "vågformig", vilket indikerar att man inte ligger still på en viss intensitet eller träningsvolym utan att detta hela tiden varierar enligt ett eller annat definierat mönster.
Grundtanken bakom detta är att man vill åstadkomma variation i träningen eftersom tränings-svaret, adaptationen, med tiden sjunker om man hela tiden utsätts för samma stimuli.

http://www.arnwulf.se/fys/fys215_periodisering.html

drkrupp
2018-08-05, 15:41
Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
Är också roligt att experimentera hur volymtålig man är, för olika muskelgrupper. Själv klarar jag hantera upp mot 50 veckoset bröst lol. (Förutsatt axelvolymen är rimlig.)

Jag har inte provat högre volym än nu i sommar (2 pass/v av 9 set böj, 8-12 reps @RPE9, plus 1 dropset benspark på slutet) och har inte varit i närheten av nån MRV.
Samma upplägg för bänk och rodd.

Määng
2018-08-05, 19:13
Jag har faktiskt fått snabbare gainz sen jag började följa Mike Israels rekommendationer än vad jag fått på väldigt länge.

Problemet är att mitt MRV ligger ganska högt för en del muskelgrupper. Rygg ligger tex på 42 set och ska jag då träna allt annat också tar passen över två timmar om jag inte vill korta ner vilan för mycket och få massa junk volume. Den tiden har jag inte att lägga på träning nu helt enkelt och det är ganska jobbigt att jag vet hur jag ska träna men inte ha möjlighet att träna så.

frys
2018-08-05, 19:36
Jag har faktiskt fått snabbare gainz sen jag började följa Mike Israels rekommendationer än vad jag fått på väldigt länge.

Problemet är att mitt MRV ligger ganska högt för en del muskelgrupper. Rygg ligger tex på 42 set och ska jag då träna allt annat också tar passen över två timmar om jag inte vill korta ner vilan för mycket och få massa junk volume. Den tiden har jag inte att lägga på träning nu helt enkelt och det är ganska jobbigt att jag vet hur jag ska träna men inte ha möjlighet att träna så.

Jag kom kanske upp i runt 24set(12 set 2ggr/v, 3 övningar per pass) rygg innan jag började tappa reps i sista övningen från vecka till vecka. höll du dig kanske för långt ifrån fail? Det är skillnad på att köra viktade chins på 3-5 reps @9 eller att göra 12or på kabelrodd på typ 30% av magasinet :P

Det finns ju oxå MEV(min effective tror jag?). Skillnaden mellan den och MRV vet jag inte hur stor den kan vara. Det är som du typ säger: ska man vara på gymmet 1,5h eller 2,5h för någon % mer gains? lite överdrivet men du förstår min poäng.

sen har jag någon annan "broscience" är att man kan öka sin volym och bli större utan att faktiskt bli starkare(så egentligen jagar man progression med sets istället för ökad arbetsvikt). Märkt att jag har kunnat jobba upp fler o fler set över flera månader totalt för hela kroppen men mina baslyft som tex bänk ökar typ 5kg per år, lol.

Määng
2018-08-05, 19:46
Jag kom kanske upp i runt 24set(12 set 2ggr/v, 3 övningar per pass) rygg innan jag började tappa reps i sista övningen från vecka till vecka. höll du dig kanske för långt ifrån fail? Det är skillnad på att köra viktade chins på 3-5 reps @9 eller att göra 12or på kabelrodd på typ 30% av magasinet :P

Det finns ju oxå MEV(min effective tror jag?). Skillnaden mellan den och MRV vet jag inte hur stor den kan vara. Det är som du typ säger: ska man vara på gymmet 1,5h eller 2,5h för någon % mer gains? lite överdrivet men du förstår min poäng.

sen har jag någon annan "broscience" är att man kan öka sin volym och bli större utan att faktiskt bli starkare(så egentligen jagar man progression med sets istället för ökad arbetsvikt). Märkt att jag har kunnat jobba upp fler o fler set över flera månader totalt för hela kroppen men mina baslyft som tex bänk ökar typ 5kg per år, lol.

Jag kör overload via intensity of effort, intensity of load och antal sets samtidigt. Så första veckan ligger kring 3RIR och sen ökar det under fyra veckor till 0-1RIR samtidigt som vikten och antal set ökar. I det jag läst brukar han rekommendera att man gör så i alla fall eftersom fatigue adds upp (jag slänger mig med massa engelska uttryck nu men det är för att jag inte orkar tänka ut de svenska orden) vilket gör att meson blir kortare än optimalt.

För bröstet ligger min MRV relativt lågt. Vid 16 set är den uppnådd. Jag har försökt testa var min MEV ligger för olika muskelgrupper men det är ganska tråkigt. Men det verkar ligga mellan 8-12 set i det mesta men som sagt har jag inte orkat kolla så ordentligt.

Jag märker ganska tydligt att jag blivit större men styrkeökningarna är minst sagt blygsamma. :) Men jag bryr mig inte så mycket om den biten längre.

Slartibartfast
2018-08-05, 20:35
Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.

Precis så kör jag också för tillfället. Just nu är det Ben 3,5 ggr i veckan och bröst/rygg 1,75ggr per vecka i medeltal.

Määng
2018-08-05, 22:44
Precis så kör jag också för tillfället. Just nu är det Ben 3,5 ggr i veckan och bröst/rygg 1,75ggr per vecka i medeltal.

Blir passen långa? Har du lust att skriva en exempelvecka?

Slartibartfast
2018-08-06, 07:25
Blir passen långa? Har du lust att skriva en exempelvecka?

Det går på just under en timme iaf nu i början. Jag kör varannan dag, enligt detta just nu:

Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Bröst + 3 set triceps
Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Rygg + 3 set biceps

Om 4-5 veckor borde det se ut såhär:

Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Bröst + 2 set triceps
Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Rygg + 2 set biceps

Sen deload och tillbaka till en vanlig över/undersplit några veckor. Sen benprioritering igen.

LeBraun23
2018-08-07, 14:33
Jag har hållit med på volym-veckoupptrappning som Mike Israetel förespråkar i kanske ett år nu.

Alltså detta tänket:

http://revivestronger.com/wp-content/uploads/2016/11/14853196_1467674303249755_913570977621961590_o.jpg

Men jag gillar att träna enligt de principerna. Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
När man sedan kört underhållsvolym ett tag skiftar man. Förhoppningsvis har volymkänsligheten blivit väldigt bra för de/den muskelgrupp(er) som gått på underhållsvolym, därav snabba/bra ökningar!

Fast Israetels träningsmetodik är väl egentligen inget som ens utger sig för att på kort sikt "växa bättre" - utan för att se till att man tränar strukturerat med en långsam progression år efter år efter år.

Slartibartfast
2018-08-08, 15:10
Enligt Mike finns det ju en omfattande Dead Zone mellan ens MV och ens MEV där det är korkat att hålla till.

T.ex. ens Maintenance Volume för bröst kanske är 6 set i veckan, om man tränat i 10+ år, men man måste göra 18 set i veckan för att göra framsteg (MEV)

Kanske köttar man 16 set i veckan för alla större kroppsdelar och kommer ingenstans. Man kunde lika gärna köra 6 set och få samma resultat, dvs plus/minus noll.

Att göra 18+ set i veckan för alla större muskelgrupper tar mycket tid, och antagligen blir den totala volymen för mycket att återhämta sig från, så då är det vettigare att koncentrera sig på en kroppsdel per mesocycle och köra upp volymen för den, och köra dom andra på MV. Sen byter man.

Kexet2000
2018-08-08, 15:17
Vilka roliga YT profiler det finns nu för tiden.

Kexet2000
2018-08-08, 15:26
Det kanske stämmer i vissa fall men även där är det ju frågan om idioti. Finns ingen anledning att träna gristungt bara för att man kör lågreps. Lågreps ökar styrkan bättre än högreps även vid blygsam belastning.

Förstår inte. Belastningen avgör ju om det blir många eller få reps.
Tungt=få reps.
Lätt=många reps.

Så varför skulle man göra få reps på en lätt vikt?

Don H
2018-08-08, 15:47
Förstår inte. Belastningen avgör ju om det blir många eller få reps.
Tungt=få reps.
Lätt=många reps.

Så varför skulle man göra få reps på en lätt vikt?

Med avseende på trådtiteln: För att man kan åstadkomma resultatet med en lätt vikt

Kexet2000
2018-08-08, 18:47
Med avseende på trådtiteln: För att man kan åstadkomma resultatet med en lätt vikt

Så jag kan sluta på 3 reps när jag egentligen kan klara 15 reps? Cool

exevision
2018-08-08, 19:08
Så jag kan sluta på 3 reps när jag egentligen kan klara 15 reps? Cool

https://www.styrkelabbet.se/latta-vikter-ger-samre-resultat-nar-traningsvolymen-ar-matchad/

frys
2018-08-08, 20:14
Enligt Mike finns det ju en omfattande Dead Zone mellan ens MV och ens MEV där det är korkat att hålla till.

T.ex. ens Maintenance Volume för bröst kanske är 6 set i veckan, om man tränat i 10+ år, men man måste göra 18 set i veckan för att göra framsteg (MEV)

Kanske köttar man 16 set i veckan för alla större kroppsdelar och kommer ingenstans. Man kunde lika gärna köra 6 set och få samma resultat, dvs plus/minus noll.

Att göra 18+ set i veckan för alla större muskelgrupper tar mycket tid, och antagligen blir den totala volymen för mycket att återhämta sig från, så då är det vettigare att koncentrera sig på en kroppsdel per mesocycle och köra upp volymen för den, och köra dom andra på MV. Sen byter man.

detta med deadzone är något jag tänkt på. men vad är skillnaden på MV/deadzone/MEV/MRV. vilka set antal skulle självaste "onödiga zonen" ligga på?

exempel:

jag kan behålla min ryggmassa på 8-10 set /v, MEV ligger runt 16/v o min MRV är nånstans runt 24/v

skulle den döda zonen ligga mellan 10-16 då?

något som också är intressant är ifall deadzone är något som kanske finns för SL-lyftande också, tex ligger man på 25 set bänk o ökar ingenting när man lika gärna kunde behållt 90%ish styrka med mindre än hälften av seten medans man fokuserar på att bli bättre på böj en period

Kexet2000
2018-08-08, 23:41
https://www.styrkelabbet.se/latta-vikter-ger-samre-resultat-nar-traningsvolymen-ar-matchad/

Alla dessa studier förvirrar ju bara än mer tycker jag..Så jag fortsätter nog som tidigare med citatet från legenden i åtanke, "Everybody wanna be a..."

Isseman
2018-08-09, 06:25
På tal om Mike I. I hans yt-guider med Juggernaut pratar han om supersets mellan övningar för metabol stress. Då säger han att det är bra att superseta en isolation med en compound movement just för att det bygger upp så mycket slaggprodukter osv osv. Men varför just i den ordningen? Föruttröttningen lär ju öka på EMG i de andra musklerna när du kommer till compund moven då du tröttat ut huvudmuskeln rätt bra vid isolationen? Då kanske de tar över istället för muskeln du vill ska jobba?
Jag hade nog gjort tvärtom :D Vad tror ni?

Anders The Peak
2018-08-09, 07:27
På tal om Mike I. I hans yt-guider med Juggernaut pratar han om supersets mellan övningar för metabol stress. Då säger han att det är bra att superseta en isolation med en compound movement just för att det bygger upp så mycket slaggprodukter osv osv. Men varför just i den ordningen? Föruttröttningen lär ju öka på EMG i de andra musklerna när du kommer till compund moven då du tröttat ut huvudmuskeln rätt bra vid isolationen? Då kanske de tar över istället för muskeln du vill ska jobba?
Jag hade nog gjort tvärtom :D Vad tror ni?

Fast i huvudsak är det brist på syre och den ökade mängden av mjölksyra/lactic acid som gör att muskeln gärna växer för att anpassa sig till arbetet dvs för att kunna hantera energiomsättningen.

Don H
2018-08-09, 12:30
Har för mig att Grub postade en studie förra året(?) om föruttröttning medelst superset och isolationsövningar först. Kan minnas fel,,,,

Isseman
2018-08-09, 20:52
Har för mig att Grub postade en studie förra året(?) om föruttröttning medelst superset och isolationsövningar först. Kan minnas fel,,,,

Hittar du den?

Fast i huvudsak är det brist på syre och den ökade mängden av mjölksyra/lactic acid som gör att muskeln gärna växer för att anpassa sig till arbetet dvs för att kunna hantera energiomsättningen.

Okej, så att först stressa muskeln med laktat för att sedan få den att försöka lyfta en tung sak (mekanisk anspänning). Tror jag förstår nu!

King Grub
2018-08-09, 21:38
Lyle McDonald skrev för en kvart sedan om Israetel, "it's all moron level shit spouted by a drugged up dipshit who gets every aspect of everything wrong". :D

ceejay
2018-08-09, 21:40
rofl. :)

Määng
2018-08-09, 22:00
Hittar du den?

Det kan vara denna han menar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226614

Don H
2018-08-09, 22:02
Den var det, tack

Ozziking
2018-08-09, 22:28
Rätt kul att se skillnaden på tränings-metoder/trender över åren ändå. Som det ser ut just nu så verkar det inte krävas "så himla mycket" (grovt generaliserat) för att faktiskt stimulera tillräcklig tillväxt, till skillnad från några år sedan då man gärna var inne i baddibilding 1.0 "no pain no gain"-träning där man skulle totalt slakta musklerna.

Så klart överbelastning måste ske för tillväxt, men inte alls på samma sätt.

Vet inte om jag diggar det. Skönt att inte behöva köra slut på sig och samtidigt veta att "less is more", men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency* :D

Ozziking
2018-08-09, 22:32

Alltså detta tänket:

Hur vet man när man når MRV? Tappar reps / blir depleted?

Skulle vilja bli mer insatt i denna träningsmetodik, men tycker att det är mycket information / verkar komplicerat. Krånglar jag till något tro?

Om jag t.ex. i min 4-dagars split vill ha mer krut för rygg/armar/axlar. Ska jag först hitta MRV för dem och sedan jobba på en "prioritering" för dem?

Bärsärk
2018-08-09, 22:41
Rätt kul att se skillnaden på tränings-metoder/trender över åren ändå. Som det ser ut just nu så verkar det inte krävas "så himla mycket" (grovt generaliserat) för att faktiskt stimulera tillräcklig tillväxt, till skillnad från några år sedan då man gärna var inne i baddibilding 1.0 "no pain no gain"-träning där man skulle totalt slakta musklerna.

Så klart överbelastning måste ske för tillväxt, men inte alls på samma sätt.

Vet inte om jag diggar det. Skönt att inte behöva köra slut på sig och samtidigt veta att "less is more", men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency* :D

Ska du bli något måste du ju dock kötta på rätt bra, men bara för att generellt bygga muskler krävs det ju kanske inte så mycket som man tidigare trott; nej.

Men det är ju som jag alltid har sagt också, antingen så kör du 100% och vet att du inte hade kunnat bli bättre eller också kör du 80% och för alltid kommer undra om du hade kunnat bli mer.

Mats J
2018-08-10, 06:42
men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency* :D

Jag skulle säga att vi söker efter det optimala sättet att träna, det som gör att vi äntligen kommer att få brutala ökningar. Det som är "inne" har under de 30 år jag tränat varierat I omgångar - hög volym, låg volym, styrkeinriktat, hög frekvens etc. och oavsett har jag inte sett någon skillnad på gymmen. En liten klick blir riktigt bra, några får Inga resultat alls nästan och de flesta hamnar där I mitten någonstans och det handlar väldigt lite om hur de tränar, är absolut inte de som blir bäst som tränar mest.

Isseman
2018-08-10, 07:43
Det kan vara denna han menar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226614

Den var det, tack

Tackar! Hade dock vart intressant att se en studie som studerar just det fenomen Mike beskrev, att t.ex. hur axelns stimuli ser ut efter en isolation följt av en compound. Ganska självklart imo att brösten får mer EMG när triceps är slut. Förmodligen kommer det vara likadant i axelns fall men hur skulle det då se ut på fronten med MPS-stimulerande mekanismer om detta jämfördes med samma träningsmängd fast inte superset alternativt tvärtom (så som jag skulle gjort, en tung följt av en isolation)?

Määng
2018-08-10, 12:36
Hur vet man när man når MRV? Tappar reps / blir depleted?

Skulle vilja bli mer insatt i denna träningsmetodik, men tycker att det är mycket information / verkar komplicerat. Krånglar jag till något tro?

Om jag t.ex. i min 4-dagars split vill ha mer krut för rygg/armar/axlar. Ska jag först hitta MRV för dem och sedan jobba på en "prioritering" för dem?

Israetel säger att det är när man tappar mycket i reps och (inte eller) känner sig trött i muskeln mellan två veckor tex

Vecka 3
110kg*12, 11, 10, 10, 9, 7

Vecka 4
112,5kg*11, 6, 4, 3, 2, 2

Kanske lite extremt exempel.

För prioritering brukar han rekommendera att prioritera två muskelgrupper åt gången och gör det minst 3 mesos och hålla andra muskelgrupper kring MEV/MV. När man prioriterar kan man även (kanske) gå över ens "vanliga" MRV eftersom allt annat ligger på sparlåga.

Mats J
2018-09-05, 12:49
Det går på just under en timme iaf nu i början. Jag kör varannan dag, enligt detta just nu:

Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Bröst + 3 set triceps
Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Rygg + 3 set biceps

Om 4-5 veckor borde det se ut såhär:

Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Bröst + 2 set triceps
Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Rygg + 2 set biceps

Sen deload och tillbaka till en vanlig över/undersplit några veckor. Sen benprioritering igen.

Hur går det för dig med detta upplägg, gjort några framsteg med benen?

Slartibartfast
2018-09-05, 12:59
Hur går det för dig med detta upplägg, gjort några framsteg med benen?

Jag har bara kört det några veckor hittills, så kan inte säga så mycket annat än att det är roligare att köra såhär än på min gamla trötta tvåsplit. Kommer att köra vidare tills jag tröttnar, eller tills jag har svart på vitt att det inte ger några fördelar.

Mats J
2018-09-05, 13:08
Jag har bara kört det några veckor hittills, så kan inte säga så mycket annat än att det är roligare att köra såhär än på min gamla trötta tvåsplit. Kommer att köra vidare tills jag tröttnar, eller tills jag har svart på vitt att det inte ger några fördelar.

Ok, du får återkomma med resultatet av din benprio. Sitter ju I samma sits som dig, ben som är fan omöjliga att få att utvecklas.

Slartibartfast
2018-09-05, 13:38
Ok, du får återkomma med resultatet av din benprio. Sitter ju I samma sits som dig, ben som är fan omöjliga att få att utvecklas.

Mina ben har nog utvecklats i samma takt som resten av kroppen. Problemet är att jag är naturligt byggd som en stork. Och då kan man välja att vara en lite större stork eller en mindre stork. Men man kommer alltid att vara en stork.

Anders The Peak
2018-09-05, 14:07
Mina ben har nog utvecklats i samma takt som resten av kroppen. Problemet är att jag är naturligt byggd som en stork. Och då kan man välja att vara en lite större stork eller en mindre stork. Men man kommer alltid att vara en stork.

Många storkar får en förvånansvärd snygg fysik utan att bli korpulenta så jag tror att ur ett estetiskt perspektiv så vinner ni alltid flest åtråvärda blickar på beachen jämfört med köttbullarna. Men som vanligt är alltid gräsmattan grönare hos grannen. Det är svårt att uppskatta sig själv. Det är lätt att få en skev bild när allt handlar om kroppsideal.

smerk
2018-09-05, 14:43
Kanske är självklart för många men iallafall:
- Att inte vara rädd för att ligga längre tid på ett kaloriöverskott

Började träna i tonåren och har fifflat med alla möjliga program, växte bra i början men inte så mycket senare. Då jag inte vågat ligga en lång period på kaloriöverskott

Numer tänker jag inte så värst mycket. Kör 2 övningar per muskelgrupp, och ett par set på varje övning, 2-3 gånger i veckan samt ökar vikt lite då och då. Har legat på ett svagt överskott i 14-15 månader och har fått mycket bättre gains än under flertalet år innan.

Har jag lagt på mig fett? Ja, men det är knappt noterbart.

Mats J
2018-10-11, 15:27

Nu har det gått några veckor till, märker du av något I huvudtaget?

Slartibartfast
2018-10-13, 14:29
Nu har det gått några veckor till, märker du av något I huvudtaget?

Nä, inte egentligen. Det bör iofs vägas mot att jag tränat i 20 år, och ändringar på träningsupplägget inom ramen för en timme träning varannan dag, kommer inte att i dethär skedet göra stora märkbara skillnader.

Kanske om ett år kan jag märka en viss skillnad.

Crillos
2018-10-13, 15:25
Kanske är självklart för många men iallafall:
- Att inte vara rädd för att ligga längre tid på ett kaloriöverskott

Började träna i tonåren och har fifflat med alla möjliga program, växte bra i början men inte så mycket senare. Då jag inte vågat ligga en lång period på kaloriöverskott

Numer tänker jag inte så värst mycket. Kör 2 övningar per muskelgrupp, och ett par set på varje övning, 2-3 gånger i veckan samt ökar vikt lite då och då. Har legat på ett svagt överskott i 14-15 månader och har fått mycket bättre gains än under flertalet år innan.

Har jag lagt på mig fett? Ja, men det är knappt noterbart.

Problemen kommer sen när du ska ha bort fettet utan att tappa det du gainat...men hoppas det går bra för dig :)

smerk
2018-10-28, 15:49
Problemen kommer sen när du ska ha bort fettet utan att tappa det du gainat...men hoppas det går bra för dig :)

Varför måste man tappa allt fett man gainat då? Ökad muskelmassa ger ju illusionen av mindre fett. Sålänge man inte är ohälsosam vid den nya vikten.

Läskeblask
2018-10-28, 16:35
Det är klart man måste ligga på överskott särskilt som ren. Jag tror att man måste helt enkelt köra längre tider på plus och inte låta det skena iväg och sedan köra mellandieter