Logga in

Visa fullständig version : Sverige är bäst i världen!

leo1
2018-07-29, 20:57
Jag har rest mycket och kan bara hålla med.

https://www.expressen.se/nyheter/ny-rapport-sverige-ar-varldens-basta-land/

"Till grund ligger intervjuer med närmare 60 000 människor i de så kallade G8-länderna, de länderna med störst ekonomi. Här finns bland andra USA, Tyskland Japan och Frankrike."

blåvitt
2018-07-29, 21:42
Och här har jag fått höra att vi står inför en systemkollaps!

chadd
2018-07-29, 21:43
Passar på att säga att jag håller med innan tråden blir låst.

Bärsärk
2018-07-29, 21:48
KkMQpJQhWCY

leo1
2018-07-29, 22:23
Och här har jag fått höra att vi står inför en systemkollaps!

Samma här. Många säger "Sverige har aldrig varit tryggare" I en syrlig ton.

Vinter
2018-07-29, 22:29
Jag har bott i ett halvt dussin länder, har aldrig sett en mediekår som ständigt basunerar ut att landet är bäst i världen, med hybrisen på topp.
Ja, är väl vi och Nordkorea då.
Vi är även världsbäst på att äta kräftor, stod i tidningarna tidigare i veckan.

Samt Sverige är det mest ödmjuka landet i Universum, har jag hört.

leo1
2018-07-29, 23:01
Jag har bott i ett halvt dussin länder, har aldrig sett en mediekår som ständigt basunerar ut att landet är bäst i världen, med hybrisen på topp.

Du glömde jante.

Anton Fräs
2018-07-29, 23:07
1, 2, 3 innan detta spårar in på politik.

Bärsärk
2018-07-29, 23:30

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/636/111/b67.gif

MaxTheMarketer
2018-07-30, 01:21

Precis. Och där ser jag en slags överkompensering. Frågan är vad Sverige försöker överkompensera för till skillnad från Nordkorea där det är mer uppenbart.

Tack för att jag fick posta innan låsningen! :D

Vinter
2018-07-30, 01:32
Precis. Och där ser jag en slags överkompensering. Frågan är vad Sverige försöker överkompensera för till skillnad från Nordkorea där det är mer uppenbart.

Tack för att jag fick posta innan låsningen! :D

Jag tycker det mest är roligt, eftersom självgodhet anses vara fult i Sverige på individnivå. Flyttar man utomlands ett tag och kommer tillbaka, ter det sig smått bisarrt.

Bjorneman
2018-07-30, 01:38
Hahaha! Ja... Vad fan ska man säga.

Alexton
2018-07-30, 05:34
Bra på mycket jo visst men däremot rätt tråkigt och stelt.
Det sagt så kommer jag flytta tillbaka när tillfälle ges.

Klein
2018-07-30, 06:02
Finns mycket som är bra med Sverige men frågan är ju om de saker som folk utomlands anser är bra med Sverige verkligen är bra. Sverige anses ju utanför rikets gränser som föredömligt vad gäller skola, sjukvård, och pensionssystem. Men dessa är områden där Sverige låg i toppen för kanske 50-25 år sedan. I dagsläget är Sverige i bästa fall mediokert på dessa områden.

Klein
2018-07-30, 06:10
Ok kikade lite i artikeln:

Affärstidningen Forbes uppmärksammar i en lång artikel resultatet, och ger sin egen förklaring till Sveriges framgångar. Bland dessa nämns det svenska miljötänkandet, med hög andel återvinning och användningen av förnybar energi, men också andra frågor som föräldraledighet och kampen för jämställdhet inom olika områden.

Även Sveriges förhållandevis generösa flyktingpolitik pekas ut som en förklaring till Sveriges goda rykte.

Att Sverige ligger långt framme i miljötänk må ju men andra sidan av myntet är ju att mycket av det hela är kraftigt subventionerat och därför inte långsiktigt hållbart.

Kampen för jämställdhet och generös invandringspolitik kan man ju bara skratta åt. Det är ju två punkter som gör Sverige till ett objektivt sämre land att bo i för svenskarna själva.

leo1
2018-07-30, 08:33
En av de sakerna jag tycker är bäst med Sverige är att man som arbetare på donken, städare och liknande ändå har 5 veckor semester och sjukvård. Även många simpla jobb har okej betalt. Sen har vi ju diskuterat förut att akademikerna inte har bra betalt efter studier.

Fordon
2018-07-30, 12:16
Att Sverige skulle vara bäst i världen säger mer om andra länder än om Sverige såatteh..
Det finns så mycket att förbättra här så det blir löjligt om man nöjer sig med att ligga etta på någon lista. Sveriges sjukvård är ett u-land på vissa punkter. Typ mellan husläkaren, akuten och tills dess att man blir inlagd och får en egen läkare.

Hemi
2018-07-30, 12:24

Folk har en övertro på politik. Ämnen som skolan t ex är inte politik. Visst man tillsätter en minister och skjutsar omkring pengar men hur skolan fungerar är det inte. Kan vara samma sak inom mycket av de andra ämnena dessutom. Många frågor är helt oberoende av vänster höger. Det är ofta folk som gör samhället oavsett vem som vann valet. Någon sade att allt, allt ät politik. Då får väl hela forumet stängas, det bråkas, förolämpas och kränks inom styrketräningen likaså.

ChuckTesta
2018-07-30, 12:59
Samma här. Många säger "Sverige har aldrig varit tryggare" I en syrlig ton.

Det kan ju ha att göra med den extremt eskalerande brottsligheten, men jag vet inte.

Don H
2018-07-30, 13:32
Väldigt många baserar sin åsikter och uttalanden ganska så säkert utan att ha bott eller levt i något annat land än Sverige. Ändå är man helt tvärsäker på hur det förhåller sig till andra länder,,,,,
Märkligt

agazza
2018-07-30, 13:33
Det enda man ska jämföra är BNP per CAPITA, samt landets och befolkningens nuvarande skuldsättning.

Jag har en kompis som är deltidare som har en kåk vid havet och en ny Shooting brake, han skulle nog också påstå i en undersökning att han har det bra.
Utifrån är det nog många också som skulle påstå att han har det bra.

Vi kan däremot vara stolta över hur hårt vi sliter. Jag tror skandinaver klarar av att slita väldigt hårt tack vare klimatet. Kolla på Canada, Schweiz, Österrike och resten av Skandinavien.

WHITEFOLKS
2018-07-30, 13:34
Om vi nu ska använda "bäst i världen" till att man "inte får gnälla" pga detta så borde det väl gälla alla företeelser som det gnälls om oavsett om det är manspreading eller granater i malmö.

mrmister
2018-07-30, 13:52
Sverige har aldrig varit tryggare och det skall vi vara glada för.

leo1
2018-07-30, 14:04
Att Sverige skulle vara bäst i världen säger mer om andra länder än om Sverige såatteh..
Det finns så mycket att förbättra här så det blir löjligt om man nöjer sig med att ligga etta på någon lista. Sveriges sjukvård är ett u-land på vissa punkter. Typ mellan husläkaren, akuten och tills dess att man blir inlagd och får en egen läkare.

Håller med. Sjukvård och äldreomsorg måste vara prio 1 och 2.

Det kan ju ha att göra med den extremt eskalerande brottsligheten, men jag vet inte.

Ja, brottsligheten har ökat.

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-03-27-slutlig-brottsstatistik-2017.html

ChuckTesta
2018-07-30, 14:07
Håller med. Sjukvård och äldreomsorg måste vara prio 1 och 2.

Ja, brottsligheten har ökat.

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-03-27-slutlig-brottsstatistik-2017.html

Försöker du mena att brottsligheten har minskat med den där länken? Eftersom politiska brå publicerar den "slutgiltiga" statistiken och jämför endast mellan 2016 och 2017, dvs åren som redan ligger i rekordhöga siffror?

Bärsärk
2018-07-30, 14:08
En av de sakerna jag tycker är bäst med Sverige är att man som arbetare på donken, städare och liknande ändå har 5 veckor semester och sjukvård. Även många simpla jobb har okej betalt. Sen har vi ju diskuterat förut att akademikerna inte har bra betalt efter studier.

Aldrig hört talas om nån på Donken som har 5 veckor betald semester :laugh:

leo1
2018-07-30, 14:15
Försöker du mena att brottsligheten har minskat med den där länken? Eftersom politiska brå publicerar den "slutgiltiga" statistiken och jämför endast mellan 2016 och 2017, dvs åren som redan ligger i rekordhöga siffror?

Jag var inte ironisk. Brottsligheten har ökat.

Aldrig hört talas om nån på Donken som har 5 veckor betald semester :laugh:

Aha, trodde det var lagstadgad. Jag tänker nog på 4 veckor.

ChuckTesta
2018-07-30, 14:26
Jag var inte ironisk. Brottsligheten har ökat.

Aha, trodde det var lagstadgad. Jag tänker nog på 4 veckor.

Ja, brottsligheten har ökat, därav "Sverige har aldrig varit tryggare" i en syrlig ton, eftersom Sverige inte är tryggare nu än förut.

Anders The Peak
2018-07-30, 14:35
Ja, brottsligheten har ökat, därav "Sverige har aldrig varit tryggare" i en syrlig ton, eftersom Sverige inte är tryggare nu än förut.

Har du något recept på att stävja det dödliga våldet ? Trygg kan säkert de flesta känna sig i det här landet då våldet/brottsligheten är relativt centraliserat i gängbildningar/orter.

leo1
2018-07-30, 14:58

Jag tycker det mest är löjligt att det blev en slogan efter Betners show. Ungefär som att det är utegångsförbud på kvällen och fullständigt kaoz.

ChuckTesta
2018-07-30, 15:02
Har du något recept på att stävja det dödliga våldet ? Trygg kan säkert de flesta känna sig i det här landet då våldet/brottsligheten är relativt centraliserat i gängbildningar/orter.

Ja, jag har ett par recept på det. Men tror inte man kan yttra dom, då är man ju rasist.

Mental
2018-07-30, 15:34
Nope