Visa fullständig version : Täcka proteinbehovet på en måltid?
Är det någon som försöker få i sig väldigt mycket protein på en måltid?
Ex. 10g protein till frukost. 5g protein under fika. 200g protein till lunch. 30g protein till middag. 5g protein till kvällsmat.
Eller käkar alla 50g protein var tredje timme?
Och är något alternativ MYCKET sämre än det andra?
EnergiÖverskott
2018-07-27, 07:59
Frågan är varför i hela friden man skulle räkna för att specifikt få i sig 5 gram protein till en måltid och 200 gram till en annan? Då är det väl lika bra att lägga till de där fem fjuttiga grammen till den med 200 gram, eller bara skita i de där 5 grammen.
Vad som är "mycket sämre" är en rätt generell fråga som nog är ganska svår att besvara så vida du inte utvecklar lite mer vad specifikt du menar med "sämre".
Frågan är varför i hela friden man skulle räkna för att specifikt få i sig 5 gram protein till en måltid och 200 gram till en annan? Då är det väl lika bra att lägga till de där fem fjuttiga grammen till den med 200 gram, eller bara skita i de där 5 grammen.
Menade inte att jag räknar kalorier och siktar på 5g på en måltid. Menade mer att man tog två ägg till frukosten, sen en macka med skinka till fikat. En lättare middag som inte tvingat måsye innehålla massa protein o.s.v. Utan lägga allt krut på t.ex. lunchen o få i sig ordentöigt med protein då.
King Grub
2018-07-27, 08:17
Muskeluppbyggnaden maxas vid intag av 30-40 gram protein. Mer ger inte större muskeluppbyggnad. Så ja, det är sämre att äta ett mål.
Muskeluppbyggnaden maxas vid intag av 30-40 gram protein. Mer ger inte större muskeluppbyggnad. Så ja, det är sämre att äta ett mål.
Citerar från en stor, svensk träningspodd:
"Det är mycket, mycket, mycket viktigare med det totala proteinintaget under dygnet än hur det fördelas".
De hänvisar sitt svar till undersökningar som visar på minimala skillnader och menar att man har en stor frihet i hur man vill lägga upp sin mat men att han personligen rekomenderar att dela upp det på tre tillfällen.
Hur ska jag tolka detta då? :)
Överskottet blir väl energi och kroppen behöver väl protein hela tiden över dygnet.
Anders The Peak
2018-07-27, 10:23
Varför fokusera så mycket på proteinet när proteinbehovet i sig inte är speciellt svårt att fylla idag. Hur du kommer att se ut/må bra av handlar om kosten till sin helhet och inte i enskilda makronutrienter.
"Det är mycket, mycket, mycket viktigare med det totala proteinintaget under dygnet än hur det fördelas".
Det är troligen en sant men inte vidare nyanserat. Den tar inte upp ett enda intag heller av protein.
Om ni minns frekvensprojektet som gjordes i Norge dvs 6 måltider vs 3 måltider. Det visade sig att tre måltider gav bättre muskeltillväxt och sex måltider gav mindre fettinlagring. Nu prövade de inte en måltid troligen på grund av att den blir allt för stor att äta vid ett tillfälle vilket IF har löst med ett ät-fönster.
Därför är poddens rekommendation på tre matintag per dag helt ok.
vicarious
2018-07-27, 10:25
Tolka det som det låter. Det stämmer. Totala proteinintaget är viktigare. Det betyder inte att allt annat är icke viktigt eller inte spelar någon roll.
King Grub
2018-07-27, 10:40
Här går jag in på det, med referenser.
https://www.styrkelabbet.se/ger-proteintillskott-bast-effekt-som-mellanmal-eller-del-av-maltid/
EnergiÖverskott
2018-07-28, 08:14
Menade inte att jag räknar kalorier och siktar på 5g på en måltid. Menade mer att man tog två ägg till frukosten, sen en macka med skinka till fikat. En lättare middag som inte tvingat måsye innehålla massa protein o.s.v. Utan lägga allt krut på t.ex. lunchen o få i sig ordentöigt med protein då.
Så länge man inte är någon som lever för tävlingar och en viss estetik så tycker jag personligen att det är bra mycket enklare att mer koncentrera sig på dagens totala intag. Det känns som att den lilla vinsten man eventuellt får på muskelmassan av att krångla med 30-40 gram flera gånger om dagen inte är värt det. Beror väl till stor del man personligen känner att tiden det tar att hålla på med maten ger något som är tillräckligt för att vara opti.
För mig personligen som inte tränar för att tävla nu för tiden, så äter jag hellre ordentligt 1-2 gånger om dagen. Får lätt in 200-250 gram (något overkill) bara genom att äta det jag tycker om på få tillfällen att det för mig är onödigt att äta många gånger under dagen för att hålla ett visst proteinintag per måltid. Testa och se om du tycker att du upplever någon skillnad. Det lättaste sättet att ta ställning till något är ofta den tråkiga meningen "testa och utvärdera".
Min personliga syn på det.
Anders The Peak
2018-07-28, 08:19
Så länge man inte är någon som lever för tävlingar och en viss estetik så tycker jag personligen att det är bra mycket enklare att mer koncentrera sig på dagens totala intag. Det känns som att den lilla vinsten man eventuellt får på muskelmassan av att krångla med 30-40 gram flera gånger om dagen inte är värt det. Beror väl till stor del man personligen känner att tiden det tar att hålla på med maten ger något som är tillräckligt för att vara opti.
För mig personligen som inte tränar för att tävla nu för tiden, så äter jag hellre ordentligt 1-2 gånger om dagen. Får lätt in 200-250 gram (något overkill) bara genom att äta det jag tycker om på få tillfällen att det för mig är onödigt att äta många gånger under dagen för att hålla ett visst proteinintag per måltid. Testa och se om du tycker att du upplever någon skillnad. Det lättaste sättet att ta ställning till något är ofta den tråkiga meningen "testa och utvärdera".
Min personliga syn på det.
Citerar KG
Vilket är den mest vederhäftiga kostrekommendationen i det här fallet.
Anders The Peak
2018-07-28, 09:24
En intressant artikel med några år på nacken men helt aktuell gällande den styrketränande idrottarens proteinbehov med en intressant förhistoria för området. (https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Proteinbehovet-vid-styrketraning.pdf)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.