handdator

Visa fullständig version : Stretching för ökad rörlighet - stretcha eller ej?

Jonte08
2018-07-26, 18:15
Stretching
Vilken/vilka metoder är det som forskningen säger är effektivast om det är bestående ökad rörlighet man vill åt?
Pnf?
Dynamisk?
Statisk?
Spelar ingen roll för alla är lika effektiva?
Beror på individen?

Jag vill prova att jobba för ökad rörlighet i bl.a. mina höfter, främst skadeförebyggande men även lite som rehab då jag har sämre rörlighet i höger höft som jag tror ligger bakom en del ryggproblem.
(tränar även upp styrkan i bålen då jag även där ser en skillnad höger vs vänster, märks i tex sidoplankan)

Jag ser tex att jag är sjukt stram i hamstrings och kort i höftböjare men detta är kanske inte skäl nog att stretcha dessa?
För egen del sitter jag för mkt i jobbet eller har gjort iaf och tror det är en anledning till strama muskler och det vill jag försöka motverka.

När ska man stretcha för just ökad rörlighet och när ska man inte?
Är det skillnad på stretcha mot spända muskler och stretcha mot dålig rörlighet i en led?

Blir inte klok på denna djungel

svenbanan
2018-07-26, 19:15
Kör lite finnen för hamstrings då kanske?
https://traningslara.se/excentrisk-traning-och-rorlighet/

Nu är ju inte jag nån expert på området, men PNF är väl helt enkelt ett sätt att få i princip samma effekt som den vanliga statiska stretchen fast man inte behöver hålla den lika lång tid. Dvs man behöver kanske bara ägna 20min åt stretching istället för 40min.

Dynamisk stretching är väl helt enkelt kontrollerad uppvärmning i relevanta rörelsebanor innan man kör igång med sitt träningspass.

Förutom olika varianter av stretching så är ju olika typer av massage/foamrolling nåt du kan kolla in på.

VoDaresVins
2018-07-28, 21:12
Skulle också rekommendera PNF då det som sagt åtminstone är tisdeffektivare. Men fick även tipset att köra det av en massör för han ansåg det borde passa min kroppstyp. Det jag försöker få fram är att det föreslår att det är individuellt.

Är själv stel för jag har svårt att hålla kontinuitet. Har du liknande problem så vore en lösning att göra det i samband med träningspasset för att få rutin.
Det jag än kan rekommendera är hög frekvens för att bli smidigare. Jag kan inte säga var (om) nån gräns kommer emot om vad som kan vara skadlig frekvens, men med hög frekvens menar ja inte dagligen utan snarare flera gånger per dag. Sen ven vilken frekvens som behövs för bara underhåll kan jag inte säga eftersom jag inte har nån rutin själv.