Visa fullständig version : Godaste makronutrienten?
PKtarzan
2018-07-26, 17:26
Vilken tycker ni den godaste makronutrienten? Kolisar? Protein? Fett?
De flesta livsmedlen innehåller ju ofta all tre men man får väl fördela dem beroende på vad de i majoritet består av. För mig är det nog kolhydrater. Riktigt bra kokt spaghetti eller nybakt bröd kan för mig framkalla oral orgasm. Sen är ju en perfekt stekt entrecote eller rostade mandlar inte heller helt fel:P
Vad föredrar ni?:D
Kolhydrater utan tvekan. Kokt ris med salt. Pasta med salt. Lösgodis med godis. Bananer med strängar. Andra makron kommer inte i närheten.
vicarious
2018-07-26, 18:32
Måste nog säga kolhydrat, trots att jag älskar glass, där större delen av energin oftast kommer från fett (om vi pratar om riktig glass).
FknGainzBro
2018-07-26, 19:36
Fett och kolhydrater tillsammans är ju det bästa utan tvekan
Skickat från min G8141 via Tapatalk
Kolhydrat. Men allra helst kolhydrat, fett och salt. Det är min stora last. :D
Trycker hellre ett meal på donken eller en pizza än en påse lösgodis, alla dagar i veckan.
Rena aminosyror är ju en fröjd för smaklökarna!
Socker, allt med mycket socker är på tok för gott.
Jösses, ni låter som mina ungar när de plockar lösgodis på lördagarna. [emoji57]
Självklart är det en lagom lätt grillad baconlindad oxfile med hemslagen bea som är godast. Tänkte att det var proteinet som var det goda men knackar man in det inen räknare så blir det 70% fett...
Att blanda in t ex ris tillför ju ingen god smak men det är ett bra sätt att suga upp mera god sås [emoji3]
Jösses, ni låter som mina ungar när de plockar lösgodis på lördagarna. [emoji57]
Självklart är det en lagom lätt grillad baconlindad oxfile med hemslagen bea som är godast. Tänkte att det var proteinet som var det goda men knackar man in det inen räknare så blir det 70% fett...
Att blanda in t ex ris tillför ju ingen god smak men det är ett bra sätt att suga upp mera god sås [emoji3]
Fy faaaaan vad äckligt det lät. Kräksmaken bea har och bacon som smakar en kombo av äckligt och äckligt-flott. Oxfilén kunde nog slunkit ner.
Ja, smaken är som baken [emoji3]
116358
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/2c7f031fb071c01631169ffad1f5128e.jpg
Cykelcykel
2018-07-27, 11:35
Kolhydrater!!! Men helst med lite fett till.
Kall kokt potatis med en bra rapsolja ringlad över. Det bästa jag vet här i livet.
Potatisen ska vara mjölig ( king edward) och varsamt kokt länge på låg värme hek och med skalet på såklart.
Jag röstar på kolhydrater. Lösgodis är det godaste som finns.
Sedan jag köpte riskokare har jag börjat äta ris ofta. Det är jävligt gott. Koka ris och ha en tomat med i, gott!
Fast man får inte underskatta hur gott det kan vara med feta såser heller. Ris med nån fin fet god sås till kan vara satans så gott.
Ja, smaken är som baken [emoji3]
116358
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/2c7f031fb071c01631169ffad1f5128e.jpg
Helt klart en smaksak. På dina bilder lockar riset rejält men det andra gör mig nästan o-hungrig. Ska tvinga i mig lite vildsvinskorv nu dock.
Sen är ju en perfekt stekt entrecote eller rostade mandlar inte heller helt fel:P
Vad föredrar ni?:DVilken ratio är gränsen för ska räknas som en enskild makronutrient i livsmedlet? Energifördelningen i entrecôte är 61% protein och 39% fett. Skulle knappast klassificera det som man gillar protein mest som makronutrient då? Utan kombinationen av fett och protein.
Jag kommer inte på någon god ren proteinkälla. Magert kött, fisk och fågel är knappast gott - utan fettkälla.
Godaste "rena" proteinlivsmedlet jag kommer på nu är väl vassleproteinpulver hehe. Men det är "fusk"(?) för är sött av sötningsmedel.
__
Jag tycker fett är godaste smaksättaren av makronutrienterna. Men ska jag välja en makronutrient med typ 90% energifördelning så väljer jag kolhydrat! Socker!
Lösgodis! Ingen choklad eller kola då tyvärr (för innehåller fett).
Det godaste för mig är blandningen av fett och socker. Efterrätter. T.ex/speciellt choklad och glass!
Helt klart en smaksak. På dina bilder lockar riset rejält men det andra gör mig nästan o-hungrig. Ska tvinga i mig lite vildsvinskorv nu dock.
Åt lunch på en asiatisk restaurang idag. Jättegod kyckling med en massa grönsaker och någon mustig vitlökschilisås. Tog pliktskyldigast en sked ris ur jätteskålen som följde med. Funkade att få upp lite mer sås med men annars var riset helt bortkastat på mig, ska säga till ”utan ris” nästa gång.
Har jobbat i sydostasien en period och där åt man alltid ”det goda” först och sedan fyllde man på med ris efteråt för att bli mätt. Ris känns som fattigmansmat för mig och något man bara fyller ut med i nödfall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.