Logga in

Visa fullständig version : Duscha kallt och bli varm eller duscha varmt och bli kall? Vad gör du?

MaxTheMarketer
2018-07-25, 09:42
Nu under sommaren så brukar jag testa att duscha kallt på slutet för att sedan bli uppvärmd av värmen i lägenheten eller så brukar jag duscha varmt (38 grader) och få en nedkylande effekt.

Frågan är vad som är bäst för en "cool" effekt på kroppen och vad som är hälsosamt? Ökar man risken för förkylning om man gör det ena eller andra?

Och vad gör du? Duscha varmt -> bli kall, eller duscha kallt -> bli varm?

King Grub
2018-07-25, 09:44
Förkyld blir man av virus och har ingenting med varma eller kalla duschar att göra.

MaxTheMarketer
2018-07-25, 09:49
Förkyld blir man av virus och har ingenting med varma eller kalla duschar att göra.

Ja, jag tänker på modererande faktorn att nedkyld kropp = försvagat immunförsvar, sedan behövs det såklart virus att angripas av.

hugok
2018-07-25, 10:10
Duschar i princip alltid på kallaste så här års, annars känns duschen meningslös eftersom jag svettar ned mig själv efteråt om jag duschar varmt.

Termy
2018-07-25, 11:13
Denna litteraturreview åsyftar förvisso cold-water immersion, vilket jag antar handlar mer om bad än dusch samt att det är i förhållande till effekt på träningsrespons. Men det har säkert någon relevans ändå.

Sports Med. 2018 Jun;48(6):1369-1387. doi: 10.1007/s40279-018-0910-8.
The Influence of Post-Exercise Cold-Water Immersion on Adaptive Responses to Exercise: A Review of the Literature. Broatch JR1,2, Petersen A3, Bishop DJ3,4.
Abstract
Post-exercise cold-water immersion (CWI) is used extensively in exercise training as a means to minimise fatigue and expedite recovery between sessions. However, debate exists around its merit in long-term training regimens. While an improvement in recovery following a single session of exercise may improve subsequent training quality and stimulus, reports have emerged suggesting CWI may attenuate long-term adaptations to exercise training. Recent developments in the understanding of the molecular mechanisms governing the adaptive response to exercise in human skeletal muscle have provided potential mechanistic insight into the effects of CWI on training adaptations. Preliminary evidence suggests that CWI may blunt resistance signalling pathways following a single exercise session, as well as attenuate key long-term resistance training adaptations such as strength and muscle mass. Conversely, CWI may augment endurance signalling pathways and the expression of genes key to mitochondrial biogenesis following a single endurance exercise session, but have little to no effect on the content of proteins key to mitochondrial biogenesis following long-term endurance training. This review explores current evidence regarding the underlying molecular mechanisms by which CWI may alter cellular signalling and the long-term adaptive response to exercise in human skeletal muscle.

Övergripande infographic av Jorn Trommelen (lite väl rörigt ändå kanske):
https://pbs.twimg.com/media/Diopx2XXUAUqWjY.jpg

Edit: själv gillar jag kallduschar så här års. Har börjat att ta kallduschar frekvent (iskalla dvs) som ett steg i att vänja mig inför kommande iskalla expedition med Wim Hof.

Bärsärk
2018-07-25, 11:20
Duschar kallt för att det är skönt, har provat varmt men gillade inte det alls även om det kanske fungerar bäst i teorin.

panzerpig
2018-07-25, 12:39
Min fru berättade för någon dag sedan av någon expert på radio/tv/tidning sagt att det smartaste är att duscha varmt om man har svårt att somna pga värmen. Testade själv och dwt funkar men känns märkligt.. Googlade och hittade detta https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-somnar-du-i-varmen

Bärsärk
2018-07-25, 12:56
Min fru berättade för någon dag sedan av någon expert på radio/tv/tidning sagt att det smartaste är att duscha varmt om man har svårt att somna pga värmen. Testade själv och dwt funkar men känns märkligt.. Googlade och hittade detta https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-somnar-du-i-varmen

Jag provade som sagt och tyckte inte det funkade jag satt och "kokade" av värmen från duschen bra länge efteråt kanske att den här effekten sätter in efter en timme eller två men på vintertid kan jag ha öppet fönster med -10 utomhus och sitta i bara kalsongerna efter jag har duschat för jag är så pass varm från duschen.

Wormzie
2018-07-25, 12:57
Går ut på balkongen med en kall öl och läser 1h innan jag går och lägger mig. Brukar funka, men sovrummet är obehagligt varmt just nu.

Jocke67
2018-07-25, 18:09
Duschar lite halvljummet. Iskallt är obehagligt tycker jag men det spelar inte så stor roll för själva avkylningen kommer främst efteråt tycker jag, speciellt om man lufttorkar.

hahavaffan
2018-07-25, 20:17
Förkyld blir man av virus och har ingenting med varma eller kalla duschar att göra.Hela min och sambons släkt tror att man får canceraids av att vara kall ens korta stunder. Att ha bilens luftsprut på sig är lika med döden!

https://media0.giphy.com/media/Az3pxYx0UoTpm/giphy.gif

High1ander
2018-07-25, 21:47
Hela min och sambons släkt tror att man får canceraids av att vara kall ens korta stunder. Att ha bilens luftsprut på sig är lika med döden!

https://media0.giphy.com/media/Az3pxYx0UoTpm/giphy.gif

Finns dock evidens för att att nedkyld näsa ger ökad risk för förkylning, iaf. rhinovirus...

https://www.bbc.com/news/health-30685732

Jag kan ju egentligen bara gå på egna annekdoter för varför jag tror som jag tror: Jag är i princip aldrig sjuk, har t.ex. en missad arbetsdag senaste 5 åren pga. sjukdom (vilket bara var lite feberförkylning som jag inte ville sprida vidare), så mitt immunförsvar är rätt bra, men jag märker direkt att det t.ex. blir till skit av för lite sömn, utdragen kyla eller AC sprutandes länge i ansiktet, så för mig påverkar dom sakerna mitt immunförsvar negativt. Dvs. alla fattar nog att förkylning är ett virus, men behövs inte en raketforskare för att fatta att just kyla och andra faktorer lätt kan försämra ens immunförsvar... Lite som en röka är inte cancer, men den ökar risken för dig att få det...

MaxTheMarketer
2018-07-26, 07:40
Igår duschade jag nog minst 4 ggr, helvete svett och så vidare. Sista gången duschade jag kallare efter jag först duschat varmt för tvättningens skull. Att duscha kallt och sedan nå rumstemperaturen verkar vara optimalt för att slippa "post-svett" som du får om du har duschat extra varmt istället.

Finns dock evidens för att att nedkyld näsa ger ökad risk för förkylning, iaf. rhinovirus...

https://www.bbc.com/news/health-30685732

Jag kan ju egentligen bara gå på egna annekdoter för varför jag tror som jag tror: Jag är i princip aldrig sjuk, har t.ex. en missad arbetsdag senaste 5 åren pga. sjukdom (vilket bara var lite feberförkylning som jag inte ville sprida vidare), så mitt immunförsvar är rätt bra, men jag märker direkt att det t.ex. blir till skit av för lite sömn, utdragen kyla eller AC sprutandes länge i ansiktet, så för mig påverkar dom sakerna mitt immunförsvar negativt. Dvs. alla fattar nog att förkylning är ett virus, men behövs inte en raketforskare för att fatta att just kyla och andra faktorer lätt kan försämra ens immunförsvar... Lite som en röka är inte cancer, men den ökar risken för dig att få det...

Mja, röka ökar ju faktiskt risken för den direkta orsaken av cancer, att någon cell blir retarded som sedan börjar sprida sig.

Bli nedkyld sänker endast immunförsvaret och ökar endast risken indirekt för du kan vara riktigt nedkyld men ändå vara fri från faktiska förkylningsvirus.

Bli nedkyld är således en moderator factor för förkylning medan röka är en direct causing factor för lungcancer (en fråga om dosering per individuellt fall).

caelus
2018-07-26, 10:35
Jag avslutar alltid med att duscha iskallt ett par minuter. Detta gör jag året runt, sommar som vinter. Går också ut en stund på balkongen i bar överkropp efteråt. Känner mig mycket piggare av detta och eftersvettas mindre. Duschar jag varmt eller ljummet så eftersvettas jag extremt.

baktung
2018-07-26, 11:25
Duschar nog lite svalare om somrarna och extra hett om vintrarna men alltid varmare än ljummet. Får andnöd i kallt vatten. Lite därför jag alltid hävdar att vattentemperaturer i sjöar och hav aldrig kan kallas för "varma" eftersom de inte ens når över 35 grader. När man badar utomhus badar man alltså i jävligt kallt vatten. Året runt. Kroppen anpassar sig men första minuten går det knappt att andas.

Agitator
2018-07-26, 14:09
You all need more WIM HOF in your life!

VaMjhwFE1Zw

Termy
2018-07-26, 14:35
You all need more WIM HOF in your life!

VaMjhwFE1Zw

Kommer att deltaga i hans "vinterexpedition" till Polen i januari, 5 dagar. Det ska bli riktigt intressant :)

Stoltz
2018-07-26, 16:27
Kommer att deltaga i hans "vinterexpedition" till Polen i januari, 5 dagar. Det ska bli riktigt intressant :)

Fy fan vad coolt, återkom!

ådal
2018-07-26, 16:30

Gör en tråd om det? Skulle verkligen vara roligt att få en inblick i!

Termy
2018-07-26, 19:05
Får väl se om jag får mersmak för vintern, isbad och hyperventilation eller om jag kolar av. Postar jag inget efteråt så kom jag förmodligen aldrig tillbaka.

Stoltz
2018-07-26, 20:25
Får väl se om jag får mersmak för vintern, isbad och hyperventilation eller om jag kolar av. Postar jag inget efteråt så kom jag förmodligen aldrig tillbaka.

Vad händer då med calisthenics-tråden?

Langster
2018-07-27, 06:54
När det är så här varmt tycker jag det är bäst att duscha i ljummet vatten innan läggdags. Inte torka av mig ordentligt och låta vattnet dunsta från kroppen när jag lagt mig, det kyler ned en rätt bra faktiskt.

Melker2
2018-07-27, 07:59
Duschar man varmt i den här värmen slutar man ju inte eftersvettas och måste duscha igen och igen...

exevision
2018-07-27, 08:22
Är det för varmt tar jag en kort kall dusch, somnar enkelt. Duschar främst benen kallt.

Termy
2018-07-27, 08:32
Vad händer då med calisthenics-tråden?

Den ligger ju lite på is nu ändå.