Visa fullständig version : Skidåkare i landslaget vloggar om en dags kost
Spontana tankar om kosten under en dag för denna skidåkare?
5JikuiJbxmw
AquaRegia
2018-07-23, 18:22
Min första spontana tanke var att det är lite fascinerande att han inte ens behöver fundera på mängden protein i maten, eftersom att han äter så mycket mat totalt sett så får han förmodligen i sig mer än tillräckligt med protein ändå. En av fördelarna med att träna så mycket antar jag.
Nog för att jag älskar kolhydrater men tycker ändå det ser ganska tråkigt ut. Men å andra sidan antar jag att han äter för att maxa prestation och känner sin kropp väl.
Trevlig kväll,
AriGold
Nog för att jag älskar kolhydrater men tycker ändå det ser ganska tråkigt ut. Men å andra sidan antar jag att han äter för att maxa prestation och känner sin kropp väl.
Trevlig kväll,
AriGold
Ska jag vara ärlig tror jag inte han tänker så mycket alls mer än att bara äta sig proppmätt på mängder av kolhydrater. Jag tror inte han reflekterar över varken fett-eller proteinintag. Att äta så tråkigt som han gör, som du säger, tror jag tyvärr är en vana för elitidrottande konditionsidrottare. Ätandet blir ibland tungt och jobbigt.
StarkaUlf
2018-07-23, 19:00
Vad är så tråkigt med pasta + ost/skinksås och ris med kycklinggryta? Det är ju gott :)
Frukost och mellanmål var väl inte så konstigt egentligen.
Lillleif
2018-07-23, 19:58
Det såg ut som "helt vanlig mat", men i stora mängder. Vilket man kan förstå, givet att det är en dag då han tränar 5 (3+2)? timmar.
...
Låter högst rimligt. Något du själv har erfarenhet av? Jag har ingen som helst kunskap men vill minnas att SOK uttalat att högenergiförbrukare kan tillåta sig själv att äta 40% av sina kalorier från fett. På 6000 kcal blir det ändå ganska mycket plats kvar för kolhydrater givet att man tar det rådet helhjärtat. Men det kanske sabbar prestationsförmågan?
....
Har verkligen inga invändningar på maten i sig men skulle exempelvis inte palla sula i mig så mycket pasta i en sittning! Hade def unnat mig ordentliga lager smör på mackorna också *drool*
Vänliga hälsningar,
AriGold
Låter högst rimligt. Något du själv har erfarenhet av? Jag har ingen som helst kunskap men vill minnas att SOK uttalat att högenergiförbrukare kan tillåta sig själv att äta 40% av sina kalorier från fett. På 6000 kcal blir det ändå ganska mycket plats kvar för kolhydrater givet att man tar det rådet helhjärtat. Men det kanske sabbar prestationsförmågan?
Under grundträningsperioder är blir det kring 20-30k om dagen utöver styrketräning och cykel. Går alltid ner i vikt oönskat under dessa perioder trots att jag dricker mycket energi och äter enorma mängder. Kostintresset finns i viss mån hos mig och jag tycker det ä roligt att både laga mat och ibland fundera kring koststrategier.
Anders The Peak
2018-07-24, 12:52
Det jag kan säga är att han äter förståndigt och krånglar inte till det utan använder lätt tillagad mat med högt biologiskt värde. Kanske en bra inspirationskälla för dig Sheikah när det handlar om att anpassa kosten till sin träningsmängd och situation.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.