handdator

Visa fullständig version : Äter du strängarna på bananen?

baktung
2018-07-22, 11:09
Dags för den tyngsta tråden hittills.

Nåt jag ofta funderat på är nämligen om jag är den enda som brukar dra bort strängarna (eller trådarna) när jag skalar en banan. De känns ofräscha att få i munnen så jag drar nästan alltid bort dem. Det händer förstås att jag inte orkar dra bort dem så jag har inte direkt någon fobi för dem, men normalt sett vill jag inte äta dem. Brukar du göra det?

https://www.expressen.se/omtalat/livet/nu-har-vi-svaret-darfor-ska-du-inte-pilla-bort-bananens-ackliga-tradar/

King Grub
2018-07-22, 11:11
Skalar? :confused:

trädgårdsmöbel
2018-07-22, 11:29
Jag äter enbart banan skivad, så eventuella strängar blir korta och mer som "flagor" istället för "strängar". Att äta banan oskivad, bara skala och sen äta är enbart ok för tjejer och bögar.

baktung
2018-07-22, 11:32
Jag äter enbart banan skivad, så eventuella strängar blir korta och mer som "flagor" istället för "strängar". Att äta banan oskivad, bara skala och sen äta är enbart ok för tjejer och bögar.
Vår mest populära frukt får dig alltså att vackla i din manlighet? Du kan inte äta den på tvären då, som de allra prydaste flickorna påstås göra?

vicarious
2018-07-22, 11:32
Bryr mig inte. Om dom följer med skalet när man skalar den, fine. Är dom kvar hamnar dom i magen.

StarkaUlf
2018-07-22, 11:39
Så sträng är jag inte.

Bärsärk
2018-07-22, 11:54
Jag har många strängar på min lyra men det här är inte en av dem.

Bob90
2018-07-22, 12:05
– Även om det inte har testats så borde trådarna vara lite nyttigare än resten av bananen.
Klockrent :D

trädgårdsmöbel
2018-07-22, 12:22
Vår mest populära frukt får dig alltså att vackla i din manlighet? Du kan inte äta den på tvären då, som de allra prydaste flickorna påstås göra?

Min manlighet är så skör att den faktiskt hänger på sådana saker:D En riktig karlakarl kan säkert smaska banan utan betänkligheter, men inte jag. Jag kan inte ens slätraka ansiktet med hyvel utan måste lämna lite stubb som det blir med apparat. Hyvel tar jag enbart på halsen. Så banan skall skivas!

baktung
2018-07-22, 12:24
Min manlighet är så skör att den faktiskt hänger på sådana saker:D En riktig karlakarl kan säkert smaska banan utan betänkligheter, men inte jag. Jag kan inte ens slätraka ansiktet med hyvel utan måste lämna lite stubb som det blir med apparat. Hyvel tar jag enbart på halsen. Så banan skall skivas!
Du är ärlig i alla fall. Hur gör du med varmkorv? Eller prinskorv, som kanske mest liknar din egen schlong? :d

trädgårdsmöbel
2018-07-22, 12:30
Du är ärlig i alla fall. Hur gör du med varmkorv? Eller prinskorv, som kanske mest liknar din egen schlong? :d

Själva schlongen är det faktiskt inget större fel på, det är påsen och kulorna under den som är små:D Jag äter varmkorv i Helspecial-form med gaffel (Som brukligt lokalt. Lite som norrlänningar äter burgare med kniv och gaffel)

baktung
2018-07-22, 12:40
Själva schlongen är det faktiskt inget större fel på, det är påsen och kulorna under den som är små:D Jag äter varmkorv i Helspecial-form med gaffel (Som brukligt lokalt. Lite som norrlänningar äter burgare med kniv och gaffel)
Se där. Och kulglassen vågar du förstås inte slicka på, utan ser till att alltid ta tuggor? :em:

trädgårdsmöbel
2018-07-22, 12:44
Se där. Och kulglassen vågar du förstås inte slicka på, utan ser till att alltid ta tuggor? :em:

Om du lovar att ta det lugnt och inte ta i så att du får skavsår på din penis så kan jag spela in när jag äter glass om du vill :D Kulglass äter jag ur bägare, med sked. Allt för att undvika homogrejer:D

Krampus
2018-07-22, 12:53
Nej det är hasch i dem.

trädgårdsmöbel
2018-07-22, 15:41
Nej det är hasch i dem.

Är inte det i skalet? :D Jag har för mig att någon i klassen i högstadiet rostade bananskal och mixade med tobak för att sedan röka detta. Fast jag kanske inte skall klaga allt för mycket då jag försökte lägga dextrosol i folköl och sedan tro att det funkade. (Jag blev full men det berodde nog mer på sexpacket folköl och inte dextrosolen i dem).

baktung
2018-07-22, 16:38
Om du lovar att ta det lugnt och inte ta i så att du får skavsår på din penis så kan jag spela in när jag äter glass om du vill :D Kulglass äter jag ur bägare, med sked. Allt för att undvika homogrejer:D
Du går all-in alltså. Själv äter jag så mycket som möjligt med händerna, till och med lasagne som självklart ska vara lite stampig så att den går att hålla utan för mycket kladd. Även om jag gärna slickar den sista bechamelsåsen av fingrarna...

Du går miste om att det mesta blir godare när man äter med händerna. Det blir som en annan... närhet till maten. :)

svenbanan
2018-07-22, 16:55
Nej det är hasch i dem.

Haha. Jag har en polare som berättade att han då han var yngre köpte massor av bananer bara för att riva loss "strängarna" och torka dem. Tror han rökte dem sedan för att försöka bli hög. :D

xan
2018-07-22, 17:03
Bara skalet. Resten slänger jag.

Blaine
2018-07-22, 18:54
Det är väl sunt förnuft – ja till och med en universell regel – att strängarna ska avverkas tillsammans med skalet och därför ej förtäras. Jag har inga belägg för detta och ingen särskild anledning mer än att de ser otäcka ut, men mig veterligen är de lika fungerande att förtära som bananköttet i sig sett till innehåll.

Krampus
2018-07-22, 20:46
Är inte det i skalet? :D Jag har för mig att någon i klassen i högstadiet rostade bananskal och mixade med tobak för att sedan röka detta. Fast jag kanske inte skall klaga allt för mycket då jag försökte lägga dextrosol i folköl och sedan tro att det funkade. (Jag blev full men det berodde nog mer på sexpacket folköl och inte dextrosolen i dem).

Enligt 300 tvärsäkra och absolut inte lika källkritiska högstadieelever 1992-95 så funkar både det och dextrosol i kosumcider att höggradigt berusa sig på. För lite extra drag i inälvorna - lägg till paracetamol!
Alla som provat banansträngarna - och det hade alltid en kompis till någons kompis gjort - validerade dess effekt... typ.
Skit samma det är KNARK och knark är BAJS, så vi ungdomar som var rädda för bolisen och fältassistenterna drack oss istället fullständigt näradöden berusade på hembränt eller vad vi kunde få tag på. Flera fick besöka sjukhuset. Några fick erfarenheter de skulle påminnas om resten av livet. Men det var iaf inte bananhasch så alla vuxna ryckte på axlarna och gick vidare.

Sen kom internet! :)

Krampus
2018-07-22, 20:47
Haha. Jag har en polare som berättade att han då han var yngre köpte massor av bananer bara för att riva loss "strängarna" och torka dem. Tror han rökte dem sedan för att försöka bli hög. :D

Vad gör han idag? Sådant här måste följas upp!

leo1
2018-07-22, 21:00
1zJYNY5kw6E

Bob90
2018-07-22, 21:07
Men vafan, visst. Folk knaprade muskot på gymnasiet för att bli höga, men banansträngar? :D

baktung
2018-07-22, 22:55
Men vafan, visst. Folk knaprade muskot på gymnasiet för att bli höga, men banansträngar? :D
Texten i klippet leo1 postade: "Man lär sig nåt nytt varje dag". Att man kunde röka bananskal var inget jag hade pejl på heller. Fann lite info här: http://faktoider.blogspot.com/2007/12/rka-bananer.html

Förutom att jag verkar kunna konstatera att jag inte är ensam om att dra bort strängarna (nollhypotesen förkastas) så lärde jag mig alltså att man kan skrapa ur insidan av bananskalet om man är ute efter en lite mer godissmakande joint. :bow:

svenbanan
2018-07-22, 23:05
Vad gör han idag? Sådant här måste följas upp!

Fan vet. Tror han måste ha knarkat ihjäl sig förmodligen.

svenbanan
2018-07-22, 23:08
https://en.wikipedia.org/wiki/Bananadine

Krampus
2018-07-23, 11:53
Som sagt.. Det var innan internet gav folk bättre ideér.

Texten i klippet leo1 postade: "Man lär sig nåt nytt varje dag". Att man kunde röka bananskal var inget jag hade pejl på heller. Fann lite info här: http://faktoider.blogspot.com/2007/12/rka-bananer.html

Förutom att jag verkar kunna konstatera att jag inte är ensam om att dra bort strängarna (nollhypotesen förkastas) så lärde jag mig alltså att man kan skrapa ur insidan av bananskalet om man är ute efter en lite mer godissmakande joint. :bow:

Fan vet. Tror han måste ha knarkat ihjäl sig förmodligen.

Mötte banandöden på en offentlig toalett i Köpenhamn.. :(

Krampus
2018-07-23, 11:53
https://en.wikipedia.org/wiki/Bananadine

Det är ganska roligt att du heter Svenbanan.

svenbanan
2018-07-23, 13:15
Det är ganska roligt att du heter Svenbanan.

Nudge, nudge, say no more.

r3mpuh
2018-07-23, 13:49
Givetvis. Äter även skalet på kiwis. 🥝

Jocke67
2018-07-23, 14:19
Tar bort strängarna för det mesta men är inte så noggran. En gång på jobbet när jag käkade en banan skrek en kollega till, just som jag skulle ta en tugga. Ett högt förskräckt tjut som om hon sett en giftorm eller nåt och jag blev nästan lite rädd själv. "Du höll på att äta en sträng!" sa hon...

Jocke67
2018-07-23, 15:16
Äggsträngen tycker jag nästan är äckligare. Men den brukar försvinna om man vispar ordentligt.

baktung
2018-07-23, 19:15
Äggsträngen tycker jag nästan är äckligare. Men den brukar försvinna om man vispar ordentligt.
W00t? Finns det en sån? :confused:

mrmister
2018-07-23, 19:33
Nej, de smakar kiss.

unsuspected
2018-07-23, 21:18
Skalar min banan minutiöst! Inga strängar får vara kvar.

trädgårdsmöbel
2018-07-24, 15:40

Pratar du metafor för banan nu? Då hoppas jag att der är din egen banan, för strängen finns där av en orsak, det där kommer kännas rejält du kan inte bara rycka tills den försvinner:(

Jocke67
2018-07-24, 15:49
https://www.ellematovin.se/vit-strang-agg/

Bob90
2018-07-24, 15:59
Är strängarna ens en separat del på bananen förresten? Trodde bara det var en bit av skalet som inte lossnade från fruktköttet.

Jocke67
2018-07-24, 16:21
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strängteori

Bob90
2018-07-24, 16:24
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strängteori

Med andra ord äter vi alla strängarna på bananerna oavsett om vi vill eller inte :(
/Tråd.

Jocke67
2018-07-24, 16:38
https://open.spotify.com/user/moldener/playlist/41LOYBOBS4EboZqzUFLsP4?si=XsJrl94wQUillfam_0uNSg

svenbanan
2018-07-24, 16:38
Jag tror det är med banansträngarna ungefär som med Heisenbergs osäkerhetsrelation och Schrödingers katt. Dvs vi både äter dem och inte äter dem samtidigt.

Sparven från Minsk
2018-07-24, 16:50
Strängarna ska bort.
Folk som äter strängarna är djur...

chadd
2018-07-25, 23:12
En viktigare fråga: skalar ni hela bananen och slänger skalet innan ni börjar äta (så som en god medborgare bör göra) eller halvskalar ni och äter lite och sen skalar resten som någon jäkla barbar utan bildning och bordsskick?
Givetvis. Äter även skalet på kiwis. 🥝

+1

svenbanan
2018-07-26, 00:17
En viktigare fråga: skalar ni hela bananen och slänger skalet innan ni börjar äta (så som en god medborgare bör göra) eller halvskalar ni och äter lite och sen skalar resten som någon jäkla barbar utan bildning och bordsskick?

+1

Om något så är det ju barbariskt att öht vidröra själva bananen. Då riskerar man ju bli kladdig om fingrarna. Så självklart öppnar man bananen genom att bryta "kvisten" bakåt. Sedan skalar man bananen halvvägs och håller i bananen i den oskalade delen medans man äter. Sista tuggan tar man genom att klämma till i botten av bananen så sista bananbiten trycks uppåt.

BelowAverage
2018-07-26, 05:54
Med andra ord äter vi alla strängarna på bananerna oavsett om vi vill eller inte :(
/Tråd.

Haha :D
Jag som har två bananer i kylen på jobbet. Undrar hur många gånger jag redan ätit dem? :(

baktung
2018-07-26, 06:02
Sluta trolla!

Om något så är det ju barbariskt att öht vidröra själva bananen. Då riskerar man ju bli kladdig om fingrarna. Så självklart öppnar man bananen genom att bryta "kvisten" bakåt. Sedan skalar man bananen halvvägs och håller i bananen i den oskalade delen medans man äter. Sista tuggan tar man genom att klämma till i botten av bananen så sista bananbiten trycks uppåt.
Bananen själv har koll. Det finns bara ett sätt att äta den på. Undantag gäller bara när den ska användas i matlagning.