Logga in

Visa fullständig version : Ny forskning angående kaffe och dess förträfflighet

King Grub
2018-07-21, 12:35
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20180721/purfarska-nyheter-om-vart-mest-alskade-livselixir/

tomten1
2018-07-21, 13:47
Hur står sig snabbkaffe gentemot bryggkaffe?

TotteShaped4Life
2018-07-21, 14:19
Högst osannolikt att det skulle vara någon skillnad... snabbkaffe är bryggkaffe som har blivit frystorkat.

Primitiv
2018-07-21, 15:56
En mindre välkänd effekt av kaffe- eller koffeinintag i samband med träning är den man får vid intag efter passet. Att dricka ett par koppar kaffe efter ett hårt träningspass gör att mer kolhydrat lagras in som glykogen i muskulaturen på ett effektivt sätt. Detta skyndar inte bara på återhämtningen utan ger också ett visuellt intryck av fylligare muskulatur, då glykogenet drar med sig ordentligt med vatten in muskeln. Kanske inte den bästa av idéer om man tränar sent och behöver kunna somna inom rimlig tid efter passet, men annars kan det vara värt att prova och ger en kännbar effekt.

I råttförsök har man till och med sett en direkt effekt på muskeltillväxen av kaffe. Det är inget som har replikerats i människostudier, men varför ta risken att gå miste om extra hypertrofi?

Inb4 alla går runt med termosar på gymmet.

Sk1llz
2018-07-21, 16:03
Intressant läsning. Tack!

vicarious
2018-07-21, 17:35
Livets dryck. Blir inte så många koppar nu i värmen dock, max 1-2 om dagen.

Iliyas
2018-07-21, 18:02
Vad hände med att kaffe kanske var skadligt? Eller har jag läst fel hehe?

Termy
2018-07-21, 18:31
Paragrafen om fördelarna med doften av kaffe är ju en bra anledning till mig till att fortsätta gå runt på arbetsplatsen och sniffa intorkat kaffe i min kaffemugg (luktar ju rentav godare än vad nybryggt kaffe smakar).

algernon
2018-07-22, 23:40
Vad hände med att kaffe kanske var skadligt? Eller har jag läst fel hehe?

Det var väl någon studie för länge sen som kom fram till att kaffe ökade cancerrisken men det har avförts sedan länge. De korrigerade inte för den värsta confoundern någonsin, dvs rökning.

Bob90
2018-07-23, 05:01
Det var väl någon studie för länge sen som kom fram till att kaffe ökade cancerrisken men det har avförts sedan länge. De korrigerade inte för den värsta confoundern någonsin, dvs rökning.

Kaffe innehåller såvitt jag vet fortfarande akrylamid?

Max
2018-07-23, 09:04
Kaffe innehåller såvitt jag vet fortfarande akrylamid?
Väldigt många vanliga livsmedel innehåller akrylamid. Fördelarna kan fortfarande väga över.

Sheogorath
2018-07-23, 09:09

Jag dricker för det mesta 250-500 ml Powerking (med socker) eller dylik billig Red Bull-kopia efter mina träningspass numera. Hjälper mig att orka duscha :D Om det visar sig ha positiva effekter utöver det är det ju najs.

Cykelcykel
2018-07-23, 10:44
Nä det gäller väl kaffe och inte enbart koffein.
De hälsofördelarna visade sig väl även med koffeinfritt kaffe
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Prestationeffekten är dock koffein

Termy
2018-07-23, 12:03
Undra om man kan tjäna stålar på att sälja någon slags doftdosa med kaffearom...

Sheogorath
2018-07-23, 13:40
Nä det gäller väl kaffe och inte enbart koffein.
De hälsofördelarna visade sig väl även med koffeinfritt kaffe
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Prestationeffekten är dock koffein

Fast det där med glykogeninlagringen hade väl med koffeinet att göra?

Bob90
2018-07-23, 14:59
Väldigt många vanliga livsmedel innehåller akrylamid. Fördelarna kan fortfarande väga över.

Absolut, men nu var det en ökad cancerrisk som var på tapeten och inte om nettonyttan. Och akrylamid är ju en sannolik karcinogen, så att säga att kaffe inte ökar risken för cancer är lite vågat. Även om den risken såklart möjligtvis är närmast försumbar om kaffe är ens enda källa till akrylamid.

Sagacity
2018-07-23, 18:52
Är det någon som kan kolla om författarna korrigerat för deltagarnas sociala liv? Jag gissar att högt kaffedrickande korrelerar med ett socialt liv och att det är det trevliga umgänget som höjer livslängden gentemot icke-kaffedrickarna. Vore också intressant om te-drickare var med i studien?

algernon
2018-07-23, 19:21
Absolut, men nu var det en ökad cancerrisk som var på tapeten och inte om nettonyttan. Och akrylamid är ju en sannolik karcinogen, så att säga att kaffe inte ökar risken för cancer är lite vågat. Även om den risken såklart möjligtvis är närmast försumbar om kaffe är ens enda källa till akrylamid.

Förstår att jag var otydlig och att jag nu blir lite väl pedantisk. Jag menade att just den studien avfärdats. Sen är det skillnad på att observera en ökad cancerrisk och att en ökad cancerrisk föreligger.

Ozziking
2018-07-23, 21:32
Livets dryck. Blir inte så många koppar nu i värmen dock, max 1-2 om dagen.

Gör en kall kaffedrink! Eller dricka det kallt som det är. Båda är trevliga alternativ.

Danomax
2018-07-23, 23:27
Det är det jag alltid har sagt, alla andra springer omkring med proteindrinkar efter träningen men jag tar alltid en kopp kaffe när jag kommer hem. :)

Max
2018-07-24, 09:00
Jo, men även om kaffe innehåller ett (eller flera) karcinogena ämnen, så kan det innehålla två (eller flera) anti-karcinogena ämnen. Jag menar alltså att den totala cancerrisken fortfarande kan minska, trots att ett livsmedel innehåller akrylamid.

Danomax
2018-07-24, 11:41
Jo, men även om kaffe innehåller ett (eller flera) karcinogena ämnen, så kan det innehålla två (eller flera) anti-karcinogena ämnen. Jag menar alltså att den totala cancerrisken fortfarande kan minska, trots att ett livsmedel innehåller akrylamid.

Akrylamiden hänger ihop med upphettningen, inte med kaffet i sig.

Max
2018-07-25, 09:07
Akrylamiden hänger ihop med upphettningen, inte med kaffet i sig.
Ja, det är det vanligaste skälet att akrylamid ingår i en mängd olika livsmedel, men det var inte frågan här.

agazza
2018-07-25, 09:26
Vad kan man blanda ut kaffet med för att hjälpa magen med mot den syrabildande effekten?

Jag har magsår men håller på ta livet av mig nu när jag inte kan dricka kaffe.

Überbiffen
2018-07-25, 09:31

Stan Efferding har ju tjatat om koffein efter träning just pga den effekten.

Tisu
2018-07-25, 13:05
Vad kan man blanda ut kaffet med för att hjälpa magen med mot den syrabildande effekten?

Provat espresso? Ska vara mildare för magen än vanligt brygg hur tokigt det än låter. Eller mörkrostat över huvud taget (mer N-Methylpyridinium).

agazza
2018-07-25, 15:08
Provat espresso? Ska vara mildare för magen än vanligt brygg hur tokigt det än låter. Eller mörkrostat över huvud taget (mer N-Methylpyridinium).Tack ska googla och prova

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

CalleP
2018-07-30, 11:34
Gör en kall kaffedrink! Eller dricka det kallt som det är. Båda är trevliga alternativ.

Varför har jag inte tänkt mer på detta, Tack! :)

Ozziking
2018-07-30, 12:57
Varför har jag inte tänkt mer på detta, Tack! :)

Gott och blanda med en god vassle och någon nötmjölk.

Brukar köra på tiramisu-pulver och mandel/cashewmjölk/havremjölk

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Phjanton
2018-08-01, 12:01
Hur står sig snabbkaffe gentemot bryggkaffe?

Lägre koffeinhalt i snabbkaffe, tyvärr.

Krampus
2018-08-01, 16:45

Jag skulle ta Tisus tips här ovan och blanda ut det med espresso.

agazza
2018-08-02, 06:22
Jag skulle ta Tisus tips här ovan och blanda ut det med espresso.Tänkte börja helt med mörkrost och espresso om några veckor men går på medicinkur fortfarande

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

shifty
2018-12-21, 10:03
Nu har det postats många studier på hur bra kaffe är för hälsan.

Kan man anta att alla positiva effekter från kaffe även gäller för espresso?