handdator

Visa fullständig version : För stark/för mycket magsyra, tips på föda

agazza
2018-07-19, 12:30
Jag har haft problem länge men börjar inse att jag måste göra en livsstilsförändring men det känns riktigt svårt att kombinera högprotein/lågkolhydrat/högenergi intag med att hålla magsyran i schack.

De flesta verkar ha problem åt andra hållet så jag hittar inte mycket då jag googlar.

Klein
2018-07-19, 12:58
Jag har haft problem länge men börjar inse att jag måste göra en livsstilsförändring men det känns riktigt svårt att kombinera högprotein/lågkolhydrat/högenergi intag med att hålla magsyran i schack.

De flesta verkar ha problem åt andra hållet så jag hittar inte mycket då jag googlar.

Har du sura uppstötningar eller?

agazza
2018-07-19, 14:10
Har du sura uppstötningar eller?

Japp, samt möjligtvis magsår, håller på med utredning och en kur Esomeprazol

Men jag får dricka bikarbonat dagligen, har haft samma problem sen tonåren vad jag kan minnas.

Halsbränna får jag mest bara när man varit på grillbuffe på bykrogen och druckit för mycket sprit.

Sagacity
2018-07-19, 14:17

Hur ser ditt matintag ut idag?

Klein
2018-07-19, 14:21
Japp, samt möjligtvis magsår, håller på med utredning och en kur Esomeprazol

Men jag får dricka bikarbonat dagligen, har haft samma problem sen tonåren vad jag kan minnas.

Halsbränna får jag mest bara när man varit på grillbuffe på bykrogen och druckit för mycket sprit.

Dock har väl sura uppstötningar inget att göra med hur sur magsaften är utan med att du har något fel på magmunnen. Mitt tips för att lugna ned magen i största allmänhet är iaf fermenterade mejeriprodukter och sötmandlar. När jag var yngre hade jag magkatarr och höll på med bikarbonat. Men lösningen var ju att fixa kosten.

Klein
2018-07-19, 14:28
Syftet med bikarbonat vid sura uppstötningar verkar ju dessutom primärt vara att neutralisera magsyran som kommit upp i matstrupen, inte att göra magen mindre sur.

agazza
2018-07-19, 15:20
Hur ser ditt matintag ut idag?

En form av LCHF Intermittentfasting, blandat med det dom brukar äta som är med i lyxfällan.

Dock har väl sura uppstötningar inget att göra med hur sur magsaften är utan med att du har något fel på magmunnen. Mitt tips för att lugna ned magen i största allmänhet är iaf fermenterade mejeriprodukter och sötmandlar. När jag var yngre hade jag magkatarr och höll på med bikarbonat. Men lösningen var ju att fixa kosten.

Det är du som pratar om sura uppstötningar, jag har mag och buksmärtor som jag vill bli av med. halsbränna får jag enbart då jag verkligen irriterat magen

Syftet med bikarbonat vid sura uppstötningar verkar ju dessutom primärt vara att neutralisera magsyran som kommit upp i matstrupen, inte att göra magen mindre sur.

Bikarbonat kan användas som indikator för hur sur eller basisk magen är, jag är supersur.

Hur som helst är min läkare indier och hade svårt att ge mig matråd som inte var annat än lättsmält och proteinfattigt.