handdator

Visa fullständig version : Lite deff-frågor....

Snapphanen
2004-05-08, 16:12
Har sökt på det mesta men finns det ngn tråd så länka tack!

1. Jag är ganska hungrig mellan mina mål och måste klämma i mig äpple och vatten för att känna mig mätt, är detta för att jag är katabol? Om vi säger att jag käkar en måltid med 35 g protein och lite långsamma kolisar + lite fett och sedan går det 1.5 timme kanske så blir jag hungrig igen ska man stoppa i sig mer mat då eller bara härda? de 35 g proteinen utsöndras/tas upp väl i ~3 timmar? Hunger känslan är ju att kroppen vill ha mer mat men går jag runt och är muskelnedbrytande eller är det fettet som hoppar av mig? ;)

2. När ni går morgonpromenader blir ni ansträngda då? Tycker ni det är jobbigt? Det tycker nämligen inte jag och jag håller ett hyffsat tempo, det brännar bra ändå eller? (trampmaskin däremot ska vi inte tala om.. där blir jag dyngsur)

3. Jag räknar inte så noga på energiprocent hit och dit med min deff utan testar med att äta säg halva tallriken med fettsnålt kött, sedan pasta, ris eller potatis på en kvart/resten.. sedan ngn frukt och vatten.. + en matsked rapsolja.. ska testa detta ett tag men låter det hyffsat bra? Öka ngt? Mår jäkligt bra av denna kosten + mycket cardio iaf från att inte ha kört mycket cardio alls och proppat i mig mat....

4. Varför bör man inte gå ner mer än 1 kg i veckan? Kan inte kroppen bli av med mer fett eller? Jag menar om jag kör säg cardio 4 dagar i veckan och sköter min kost perfekt så mina muskler får de de behöver och jag ligger på energiminus borde inte kroppen kunna skala av säg 2 kg utan att det ska vara kasst för musklerna?

5. Är ökade svettningar tex. av cardio och promenader ett tecken på ngt? Förbättrad kondis?

6. Denna är lite offtopic... hur fungerar det egentligen med karies. Har alltid fått för mig att det är i huvudsak socker som ger karies men är det så? Eller är det all mat när den fastnar och ruttnar i munnen som det blir karies? Men om man äter grönsaker utan att borsta tänderna som är så nyttiga :) kan det bidra till sämre munhygien? Det kanske bildas ngn syra av all rutten mat?

7. Under deff varför alla så rädda för kolhydrater då? Jag menar långsamma kolhydrater innehåller ju ändå inte mycket kcal och bidrar väl därför inte till ngn viktökning? (jag menar givetvis långsamma kolisar) Det borde väl vara fettet i första hand man ska sänka ordenligt?

Det var allt jag kommer på just nu :D :bow:

King Grub
2004-05-08, 16:59
1. Jag är ganska hungrig mellan mina mål och måste klämma i mig äpple och vatten för att känna mig mätt, är detta för att jag är katabol? Om vi säger att jag käkar en måltid med 35 g protein och lite långsamma kolisar + lite fett och sedan går det 1.5 timme kanske så blir jag hungrig igen ska man stoppa i sig mer mat då eller bara härda? de 35 g proteinen utsöndras/tas upp väl i ~3 timmar? Hunger känslan är ju att kroppen vill ha mer mat men går jag runt och är muskelnedbrytande eller är det fettet som hoppar av mig?

En fungerande aptit talar om för dig att du behöver äta. Att "härda ut" innebär att du har lagt upp kostschemat dåligt. Så hungrig skall man inte behöva bli. Så länge dina hungerstillande mellanmål inte innebär att du hamnar på för stort energiintag totalt är det inga problem, men du kanske kan planera måltiderna bättre så du slipper?

2. När ni går morgonpromenader blir ni ansträngda då? Tycker ni det är jobbigt? Det tycker nämligen inte jag och jag håller ett hyffsat tempo, det brännar bra ändå eller? (trampmaskin däremot ska vi inte tala om.. där blir jag dyngsur)

Den frågan sparar jag till någon som går morgonpromenader.

3. Jag räknar inte så noga på energiprocent hit och dit med min deff utan testar med att äta säg halva tallriken med fettsnålt kött, sedan pasta, ris eller potatis på en kvart/resten.. sedan ngn frukt och vatten.. + en matsked rapsolja.. ska testa detta ett tag men låter det hyffsat bra? Öka ngt? Mår jäkligt bra av denna kosten + mycket cardio iaf från att inte ha kört mycket cardio alls och proppat i mig mat....

Det låter 100% utmärkt. Fungerar det så finns det absolut ingen anledning att ändra på ett sådant upplägg. Variera gärna frukten med matiga grönsaker för mer och mer varierad näring.

4. Varför bör man inte gå ner mer än 1 kg i veckan? Kan inte kroppen bli av med mer fett eller? Jag menar om jag kör säg cardio 4 dagar i veckan och sköter min kost perfekt så mina muskler får de de behöver och jag ligger på energiminus borde inte kroppen kunna skala av säg 2 kg utan att det ska vara kasst för musklerna?

Därför att förlust av 1 kilo kroppsfett innebär ett energiunderskott på över 7000 kcal under den veckan. Det finns en gräns för hur stort energiunderskottet kan vara innan en svältsituation inträder och kroppen dels sparar in på onödiga saker som fettförbränning och dels väljer att göra sig av med saker som inte är lika värdefulla, muskelmassa t ex, i stället.

5. Är ökade svettningar tex. av cardio och promenader ett tecken på ngt? Förbättrad kondis?

Med förbättrad kondition kan du träna intensivare vilket ställer högre krav på avkylning av kroppen = ökad svettning.

6. Denna är lite offtopic... hur fungerar det egentligen med karies. Har alltid fått för mig att det är i huvudsak socker som ger karies men är det så? Eller är det all mat när den fastnar och ruttnar i munnen som det blir karies? Men om man äter grönsaker utan att borsta tänderna som är så nyttiga kan det bidra till sämre munhygien? Det kanske bildas ngn syra av all rutten mat?

Allt orsakar syrabildning i munhålan, men saliven kan själv reparera skadorna i de allra flesta fall, mellan målen, utan att man behöver vara där och peta med tandborsten sex gånger om dagen. Sackaros är värre för tansebingarna än ändra kolhydrater. En bit xylitolsötat tuggummi neutraliserar syranivån effektivt, utan att du behöver nöta på tandemaljen med tandkräm varje gång du ätit.

7. Under deff varför alla så rädda för kolhydrater då? Jag menar långsamma kolhydrater innehåller ju ändå inte mycket kcal och bidrar väl därför inte till ngn viktökning? (jag menar givetvis långsamma kolisar) Det borde väl vara fettet i första hand man ska sänka ordenligt?

Tycker jag också. :thumbup: De flesta långsamma kolhydrater (pasta, ris, flerkornsbröd, gröt mm) ger dessutom inte högt insulinpåslag alls, och stoppar därför inte upp fettförbränningen. Är du däremot stillasittande och inte gör av med så mycket bra bränsle (kolhydrater) kan det vara idé att dra ner på dem, men så länge du behöver dem ser i all fall jag ingen anledning att göra det.

Snapphanen
2004-05-08, 17:09
:bow:

jakke
2004-05-08, 17:16
Originally posted by Snapphanen

Jag svettas en del på mina mogonpromenader. Dock mot slutet av dom så brukar jag känna mig totalt tom och inte orka driva på i samma tempo.
Ett tipps kolla vilken puls du ligger på?

Snapphanen
2004-05-08, 20:30
Kom på en följdfråga!

1. Jag är ganska hungrig mellan mina mål och måste klämma i mig äpple och vatten för att känna mig mätt, är detta för att jag är katabol? Om vi säger att jag käkar en måltid med 35 g protein och lite långsamma kolisar + lite fett och sedan går det 1.5 timme kanske så blir jag hungrig igen ska man stoppa i sig mer mat då eller bara härda? de 35 g proteinen utsöndras/tas upp väl i ~3 timmar? Hunger känslan är ju att kroppen vill ha mer mat men går jag runt och är muskelnedbrytande eller är det fettet som hoppar av mig?

En fungerande aptit talar om för dig att du behöver äta. Att "härda ut" innebär att du har lagt upp kostschemat dåligt. Så hungrig skall man inte behöva bli. Så länge dina hungerstillande mellanmål inte innebär att du hamnar på för stort energiintag totalt är det inga problem, men du kanske kan planera måltiderna bättre så du slipper?

Men vad vill kroppen ha när den är hungrig? Den behöver väl inte mer protein för det får den ju var 3dje timme... så man är inte muskelkatabol då bara för man är hungrig utan mer ha ngt att bearbeta? Vill gärna ha reda på hur det fungerar...

Snapphanen
2004-05-08, 20:31
Originally posted by jakke

Jag svettas en del på mina mogonpromenader. Dock mot slutet av dom så brukar jag känna mig totalt tom och inte orka driva på i samma tempo.
Ett tipps kolla vilken puls du ligger på?

Har ingen pulsklocka... hur många slag per minut bör man ligga på om man testar på halsen typ?

Fors
2004-05-08, 23:27
Jag blir inte trött av mina morgonpromenader.

Visserligen går jag ganska långsamt; hade jag ökat tempot hade jag både förbränt mer och blivit svettig, men jag föredrar att gå lugnt och njuta av vårsolen istället. Några kalorier hit eller dit :)

jakke
2004-05-08, 23:46

Har ingen pulsklocka... hur många slag per minut bör man ligga på om man testar på halsen typ?

Vill minnas att man ska ligga på ca:60% av max-puls.
Jag brukar försöka gå strax under joggingtemo

Sverker
2004-05-09, 06:01

Men vad vill kroppen ha när den är hungrig? Den behöver väl inte mer protein för det får den ju var 3dje timme... så man är inte muskelkatabol då bara för man är hungrig utan mer ha ngt att bearbeta? Vill gärna ha reda på hur det fungerar...

Hungerskänslor är en komplex fråga.
Hunger är inte bara kopplat till att blodsockret är lågt eller att magen är tom. Det forskars enormt på detta område. Det läkemedelsföretag som tillverkar en medicin som helt tar bort hungerskänslorna kommer att få en aktiekurs som stiger.....brant:D

Du kan få hungerskänslor för att du brukar äta kl. 11.00 inte för att du behöver.
Hungerskänslorna kommer för att du vill döva andra oroskänslor tex.
Dina ögon lurar dig. Du ser folk som sitter och äter pizza på uteserveringen en ljumen värkväll etc.

Spelar ingen roll att dina föråd är fulla och musklerna är nöjda. Magen tillsammans med hjärnan kan spela en ett spratt.

Tog jag bort nöjet att äta för att du vill, och du känner dig sugen:em:

Löjtnant Blank
2004-05-09, 09:22

Maxpuls, grovt räknat = 220 - ålder. Sedan multiplicerar du bara med 0,6, så får du fram din 60%-puls.

blanko
2004-05-09, 10:30
spring istället. Promenader är bara för gamla tanter.

Löjtnant Blank
2004-05-09, 10:59
Originally posted by blanko
spring istället. Promenader är bara för gamla tanter.
Häftig kille...

blanko
2004-05-09, 12:01
Originally posted by Löjtnant Blank

Häftig kille...

men det e väl så? jag kanske har fel

Löjtnant Blank
2004-05-09, 12:26
Originally posted by blanko
men det e väl så?
Att promenader bara är för gamla tanter? Nej, så är det inte. Det är bra för fettförbränningen och det allmänna välmåendet. Bland annat.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=161284&sortby=lastpost&sortorder=descending

Snapphanen
2004-05-09, 13:19
Originally posted by Sverker

Hungerskänslor är en komplex fråga.
Hunger är inte bara kopplat till att blodsockret är lågt eller att magen är tom. Det forskars enormt på detta område. Det läkemedelsföretag som tillverkar en medicin som helt tar bort hungerskänslorna kommer att få en aktiekurs som stiger.....brant:D

Du kan få hungerskänslor för att du brukar äta kl. 11.00 inte för att du behöver.
Hungerskänslorna kommer för att du vill döva andra oroskänslor tex.
Dina ögon lurar dig. Du ser folk som sitter och äter pizza på uteserveringen en ljumen värkväll etc.

Spelar ingen roll att dina föråd är fulla och musklerna är nöjda. Magen tillsammans med hjärnan kan spela en ett spratt.

Tog jag bort nöjet att äta för att du vill, och du känner dig sugen:em:

Ok.. frågan är hur mycket det psykiska spelar in för musklerna.. aja.. tack är lite klarare nu!

Tog en sådan härlig halvtimmespromenad i morse i SOMMARvädret.. helt underbart!

Gick så fort jag kunde utan att gå som de på Eurosport :D

jakke
2004-05-09, 15:32

Ok.. frågan är hur mycket det psykiska spelar in för musklerna.. aja.. tack är lite klarare nu!

Tog en sådan härlig halvtimmespromenad i morse i SOMMARvädret.. helt underbart!

Gick så fort jag kunde utan att gå som de på Eurosport :D

Jag med och jag lämnade ett droppspår av svett längs hela slingan. :thumbup: