handdator

Visa fullständig version : Kan man lära sig att njuta av hunger?

herodes
2018-07-13, 10:44
Lade tråden här då den mer behandlar psykologi än kost i sig.

Det finns ju människor för allt. Vissa gillar att rispa i sig själva, vissa gillar BDSM, vissa gillar att bli sparkade på pungen (Sir) m.m. Man finner njutning i saker som egentligen borde orsaka obehag.

Så kan man med KBT eller andra positiva betingelsemetoder lära sig att njuta av att vara hungrig så att man blir en extremeffektiv deffare och kan gå med 5% BF året om?

Lär mig.

blåvitt
2018-07-13, 10:48
Låter som att sträva efter en ätstörning. 5% bf skulle se skräckfilmsliknande ut om man åstadkom det genom ren svält.

herodes
2018-07-13, 10:51
Låter som att sträva efter en ätstörning. 5% bf skulle se skräckfilmsliknande ut om man åstadkom det genom ren svält.

Med tillägget att man äter näringsriktigt i form av tillräckligt med vitaminer och protein då. Frågeställningen kvarstår dock.

dmoller
2018-07-13, 10:55
jag kan tagga till när ja e hungrig. typ "undrar hur länge ja pallar att inte äta" och sen kan man dra i sig någon favorit

herodes
2018-07-13, 11:07
jag kan tagga till när ja e hungrig. typ "undrar hur länge ja pallar att inte äta" och sen kan man dra i sig någon favorit

Fast det är ju det där med favoriten man vill undvika.

Jansson_84
2018-07-13, 11:17
Njuta av hunger ohhboy.
Du hör väl själv hur fel det låter?

Du tror folk som svälter och är undernärda i fattiga länder, egentligen skulle kunna njuta med rätt kunskap (mindset)
Jisses säger jag bara.

Hoppas du trollar.

ceejay
2018-07-13, 11:20
Knappast en konstig grej överlag att gilla en hungerkänsla.

herodes
2018-07-13, 11:25
Njuta av hunger ohhboy.
Du hör väl själv hur fel det låter?

Du tror folk som svälter och är undernärda i fattiga länder, egentligen skulle kunna njuta med rätt kunskap (mindset)
Jisses säger jag bara.

Hoppas du trollar.

Vem bryr sig om vad svältande människor i andra världsdelar tycker? Jag bor i ett västerland med mat i överflöd och kan ha svårt att hålla emot när hungern/sötsuget sätter in. Kom med tips i stället för moralpanik.

PS.

Det är omoraliskt med kinkshaming.

dmoller
2018-07-13, 11:27
Fast det är ju det där med favoriten man vill undvika.

Du måste ju inte

baktung
2018-07-13, 11:42
Man kan lära sig att öka sitt allmänna välbefinnande genom kalorirestriktion. Tillslut minskar suget efter fett och socker till den grad att det tar emot att stoppa i sig sådant. Men att ligga där och njuta orgasmiskt av hungerkänslor krävs det nog en bra skadad hjärna för. BDSM i all ära men då kombineras smärtan med sexuellt stimuli och det blir ändå inte smärtan som stimulerar belöningssystemet.

herodes
2018-07-13, 11:52
Man kan lära sig att öka sitt allmänna välbefinnande genom kalorirestriktion. Tillslut minskar suget efter fett och socker till den grad att det tar emot att stoppa i sig sådant. Men att ligga där och njuta orgasmiskt av hungerkänslor krävs det nog en bra skadad hjärna för. BDSM i all ära men då kombineras smärtan med sexuellt stimuli och det blir ändå inte smärtan som stimulerar belöningssystemet.

Om man börjar kombinera hunger med sexuell stimuli då, vad tror du om det?

MaxTheMarketer
2018-07-13, 12:21
Jag hade fokuserat på DISCIPLINEN istället för att försöka hitta "biologiska lifehacks" i din situation.

Om majoriteten av framgångsrika deffers kan lyckas utan att genetiskt modifiera sina "hungergener" så borde du oxå kunna det eller så kanske du får ägna dig åt något annat än deffing. ;)

Du ska snarare vara glad att hungern är så kraftfull som den är och är svår att tämja med diverse piller och liknande.

Jag har läst på internet att utan hunger så kan man, vad det heter det nu... dö? ja just det, dö! ;)

Kif
2018-07-13, 12:22
Spåna ett tag till så hat ni årtusendets bantningmetod.

baktung
2018-07-13, 12:54
Om man börjar kombinera hunger med sexuell stimuli då, vad tror du om det?
Problem att bli upphetsad. Åtminstone i långa loppet. Klart du kan nuppa vrålhungrig nån gång och njuta av det men i en längre period av svält lär det bli mindre intressant. Risken om du försöker njuta av sex under svält blir väl bitskador på mammae.

Alexton
2018-07-13, 16:30
Problemet med hunger är att det sliter på ditt psyke rätt hårt efter ett tag. Särskilt i kombination med fysisk aktivitet, kroppen börjar protestera osv.

Sömnen blir störd, din attityd ändras. Du blir mindre motiverad att göra saker förutom att just äta.

Kortare kcal restriktion brukar vara uppiggande men när du var på rätt hårt minus i någon månad så känner man att detta inte fungerar i längden.

Skulle nog leta efter bättre sätt att bryta tristess.

Bärsärk
2018-07-13, 18:31
Hunger är ju inga problem men när det efter ett tag börjar bränna i halsen är ju allmänt oskönt.

Ett Orm
2018-07-13, 18:37
För anorektiker blir det en sorts bekräftelse på viktnedgång, så jag antar att man kan säga att de njuter av det.

herodes
2018-07-13, 18:45
För anorektiker blir det en sorts bekräftelse på viktnedgång, så jag antar att man kan säga att de njuter av det.

Kan man få fram den känslan med KBT tror du?

Ett Orm
2018-07-13, 18:47

Pja, varför inte.

Sparven från Minsk
2018-07-14, 06:27
Tycker det låter lite sadistiskt och sjukt att eftersträva att njuta av, att förneka sin kropp dess mest basala behov, mat.

Är lite som mannen som bankade huvudet i väggen. En man frågade varför han gjorde det. Svaret var för att det var så skönt när han slutade...

Sheikah
2018-07-14, 06:57

Som före detta anorektiker är det precis hungerkänslorna man lär sig hantera under behandling. Hunger är för anorektikern en känsla av kontroll och något man vill känna för att påminna sig om att man har kontroll över sitt eget ätande. Njuta per se är fel, man eftersträvar hunger för att tillfredsställa sjukdomen och makten över sitt eget ätande. Hungern är ett kvitto på detta.

Problemet jag tror blir med att lära sig ”njuta av hunger” på det sätt som du beskriver är att hunger under lång tid (oftast) innebär långvarig energibrist. Det innebär i sin tur att kroppen till slut är smartare än vad du är och förändrar ditt beteende och din upplevda njutning, om det nu fanns en njutning till en början. Läs om ätstörningsbeteenden och Minnesotastudien exempelvis - det finns inget njutbart i långvarig hunger och energibrist.

Bob90
2018-07-14, 08:45
Knappast en konstig grej överlag att gilla en hungerkänsla.

Haha fan va folk är olika. Jag känner mig bara klen och ynklig när jag är väldigt hungrig :D

Rahf
2018-07-14, 09:19
Att verkligen sträva efter något slags mental omprogrammering låter både luddigt och farligt. Lyckas man få en njutningskänsla, alltså inte tillfredsställande utan njutning, känns det som att ätstörningarna inte är långt borta.

Jag skulle hellre söka mental acceptans än njutning.

Isseman
2018-07-14, 10:18
Något som är jävligt gött är fastande träning när man slås av en stark hungerkänsla (magen är tom och skriker efter mat) & man vet att 1 liter glass väntar hemma post-wo :D Njuter inte direkt av hungerkänsla men den förstärker lätt njutningen av ätandet.

Bob90
2018-07-14, 10:21
Något som är jävligt gött är fastande träning när man slås av en stark hungerkänsla (magen är tom och skriker efter mat) & man vet att 1 liter glass väntar hemma post-wo :D Njuter inte direkt av hungerkänsla men den förstärker lätt njutningen av ätandet.

Är lite som mannen som bankade huvudet i väggen. En man frågade varför han gjorde det. Svaret var för att det var så skönt när han slutade...

Typ så :p

Det är ju precis som om man är jättetörstig och dehydrerad. Själva känslan av törstig SKA vara "jobbig" för det är så vi är gjorda, och då är det ju såklart gött när man får dricka något glas vatten. Belöning från kroppen att vi har gjort ett rätt val och rättat till det som var fel.

trädgårdsmöbel
2018-07-14, 12:21

När ångest släpper är det jäkligt skönt. Inte för att man egentligen mår bättre än normalt, men just för att ångesten försvinner. Jag har en viss förståelse för banka skallen i väggen-mannen. Jag har träffat åtskilliga bränna sig själv med ciggarretter, rispa sig själv, skära sig själv och andra självskadetyper, och det handlar till stor del om "se mig, hjälp mig" eller "jag behöver straffas" men inte enbart. Skönt när man slutar är även det en faktor tror jag.

Att den andre mannen frågade varför han gjorde det (som i ditt exempel) är även det en faktor. Banka huvudet i väggen-mannen blev sedd, uppmärksammad, fick mänsklig kontakt och någon som åtminstone en liten stund brydde sig om och uppmärksammade skallbankaren.

Nu var jag tråkig, sorry. Kände för att undervisa lite bara.