Visa fullständig version : Högt GI för elitidrottare med extrem träningsmängd ??
Jag vet några cyklister som cyklar 4 mil om dagen dvs nästan 30 mil i veckan. Dessa har SVÅRT att få i sig tillräckligt med energi för att bedriva sådan träning. Då är min fundering:
Skulle dessa extrema "mängdidrottare" tjäna på att inte äta så extremt lågt GI, skulle det rent av vara bättre för dem att satsa på ett medelhögt-högt GI, som inte mättar lika mycket ?
Vad säger ni ?
Originally posted by Dobby
Jag vet några cyklister som cyklar 4 mil om dagen dvs nästan 30 mil i veckan. Dessa har SVÅRT att få i sig tillräckligt med energi för att bedriva sådan träning. Då är min fundering:
Skulle dessa extrema "mängdidrottare" tjäna på att inte äta så extremt lågt GI, skulle det rent av vara bättre för dem att satsa på ett medelhögt-högt GI, som inte mättar lika mycket ?
Vad säger ni ?
Idrottare som omsätter så mycket energi behöver inte bry sig om GI för fem öre. De måste äta hög GI mat för att få i sig energin. Likaså behöver dom inte hålla på och leta efter lightprodukter och dricka minimjölk och liknande. De bör satsa på energität mat i alla lägen.
Mvh
William
King Grub
2004-05-08, 17:01
Originally posted by William
Idrottare som omsätter så mycket energi behöver inte bry sig om GI för fem öre.
Jag håller med. Så länge de undviker dem målet närmast ett långpass, så inte blodsockret dalar mitt i.
Originally posted by King Grub
Jag håller med. Så länge de undviker dem målet närmast ett långpass, så inte blodsockret dalar mitt i.
Jag var av samma åsikt tidigare men jag har börjat tvivla på det på senare tid. Har haft en del föreläsningar av forskare som studerat tour de france cyklister, skidåkare i landslaget osv som menar att för en elitidrottare som förbrukar så mycket energi (6-10000 kcal om dagen) spelar det ingen roll, inte ens om det är före ett pass.
Deras insulinkänslighet ska tydligen vara så extremt hög att nivåerna av insulin aldrig når så höga nivåer att blodsockret dalar mitt i. Sen så har ju kroppen en massa backup-system som höjer blodsockret, bla. adrenalin.
Mvh
William
Jag har hittat lite uppgifter som säger att så länge du fyller på med kolhydrater under loppet så har målet innan träningen eller tävlingen ìngen betydelse för en cyklist.
Men sen undrar jag hur någon som cyklar 4 mil om dagen inte får i sig tillräckligt med energi bara genom att äta?
4 mil är väl inte så mycket för en cyklist som kör landsväg?
King Grub
2004-05-08, 18:24
Originally posted by z_bumbi
Men sen undrar jag hur någon som cyklar 4 mil om dagen inte får i sig tillräckligt med energi bara genom att äta?
4 mil är väl inte så mycket för en cyklist som kör landsväg?
Det har du rätt i! 4 mil är ju nästan ingenting för en konditionsidrottare.
En timme, en timme och en kvart kanske.
Vad blir det 600 - 800 kcal ?
Originally posted by King Grub
Det har du rätt i! 4 mil är ju nästan ingenting för en konditionsidrottare.
True that!
My bad, jag fick för mig att det var mer än vad det var.
Ah well, det jag skrev ovan gäller som sagt för yttersta eliten.
Mvh
William
ok, det ja va mest nyfiken på var just "eliten" så ja har fått svar nu iaf, tack =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.