handdator

Visa fullständig version : Rekomenderad att ligga runt 500kcal/dag

Shark
2018-06-17, 11:58
Hej,

en kvinnlig bekant har blivit rekommenderad att ligga på 500kcal per dag de två första veckorna i starten av en diet. Detta intag ska vara samma, oavsett träningsdag eller inte. Det låter rent ut av skadligt för kroppen (maten består av påsar, 100-150kcal per påse).

Finns det några bra sidor som belyser fakta som bevisar min tes? Sunt förnuft räcker att förstå att det är det men det är alltid bra med faktabaserade texter man kan hänvisa till.

King Grub
2018-06-17, 12:44
Är hon inte redan underviktig till att börja med så är det inga problem och inte skadligt på något sätt.

Shark
2018-06-17, 12:49
Är hon inte redan underviktig till att börja med så är det inga problem och inte skadligt på något sätt.

Okej, det var intressant.

Bärsärk
2018-06-17, 16:47
Hur mycket tror du vi människor åt förr när de va knapert?

MrMuggelSnuggel
2018-06-17, 17:39
Farligast av allt är ju att vara rejält överviktig.

Nu vet jag inte om din bekant är det eller inte...

500 kcal per dag i 2 veckor är inte skadligt men du vill ju se till att man får i sig dom viktiga mineralerna och vitaminerna.

Däremot tycker jag det är en ruskigt dålig idé att gå på svältdiet i 2 veckor. Bättre att skapa ett litet underskott och hitta en livsstil och plan du kan bibehålla över tid.

King Grub
2018-06-17, 17:43
Däremot tycker jag det är en ruskigt dålig idé att gå på svältdiet i 2 veckor.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561417301474

MrMuggelSnuggel
2018-06-19, 12:56
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561417301474

Det är fortfarande en ruskigt dålig idé. Det skapar ett ohälsosamt förhållande till mat och fokus borde ligga på att skapa livsstilsförändringar och beteendeförändringar som personen kan behålla sett över tid från dag ett.

King Grub
2018-06-19, 13:26
Vilka belägg har du för att en Vlc-diet skulle ha sådana psykologiska konsekvenser?

xan
2018-06-19, 21:42
Hej,

en kvinnlig bekant har blivit rekommenderad att ligga på 500kcal per dag de två första veckorna i starten av en diet. Detta intag ska vara samma, oavsett träningsdag eller inte. Det låter rent ut av skadligt för kroppen (maten består av påsar, 100-150kcal per påse).

Finns det några bra sidor som belyser fakta som bevisar min tes? Sunt förnuft räcker att förstå att det är det men det är alltid bra med faktabaserade texter man kan hänvisa till.

Denna kvinna är vuxen förmodar jag? Annars hade jag avstått.

Vilka belägg har du för att en Vlc-diet skulle ha sådana psykologiska konsekvenser?

Om man klarar av att äta 500 kcal/dag i 2 veckor så borde man väl inte ha problem med övervikt från första början? Framgår inte vad dieten är till för men jag antar att det är fetma.

King Grub
2018-06-19, 21:53
VLC-dieter är utvecklade för att användas vid morbid övervikt, även om dom även går att använda för snabb och effektiv viktminskning och fettförlust om man bara har ett mindre antal kilon att bli av med.

xan
2018-06-19, 22:02
VLC-dieter är utvecklade för att användas vid morbid övervikt, även om dom även går att använda för snabb och effektiv viktminskning och fettförlust om man bara har ett mindre antal kilon att bli av med.

Men hur klarar man det mentalt om man är sjukligt överviktig och inte kan låta bli att trycka i sig 4000 kcal per dag? Måste ju vara tortyr att nästan gå helt cold turkey i 2 veckor.

King Grub
2018-06-19, 22:04
Det är en av få dietmetoder som har någon form av framgång vid riktig fetma. Annars är det i princip bara operation som ger resultat.

Och det handlar inte om två veckor vid så kraftig övervikt, utan många veckor, och metoden är förhållandevis framgångsrik. Används också ofta för att komma ner i en vikt där man kan eller törs göra en operation.

Bossebäver
2018-06-20, 02:11
Men hur klarar man det mentalt om man är sjukligt överviktig och inte kan låta bli att trycka i sig 4000 kcal per dag? Måste ju vara tortyr att nästan gå helt cold turkey i 2 veckor.

Hur klarar man mentalt att veta att man kommer bli tvungen att gå på diet i 2+ år om man tar din "rätta" väg? Att det kommer ta minst 5 månader innan man ser skillnad?

Det jag ångrar mest från mina fetmadagar är att jag inte slutade äta helt.