Visa fullständig version : Vad skall jag äta innan morgonpromenaden?
Jeppetheman
2004-05-07, 22:15
Det är för tillfället så att jag tar 1dl vassle/kassein (50/50 blandning) (ca 38g) och 9 gram glutamin före morgonpromenaden.
Kommer denna drink att påverka fettförbränningen negatift i en stor utsträkning. Finns det ett bättre alternativ?
Syfter med drinken är att spara min muskler då jag går i en timmes tid.
Originally posted by Jeppetheman
Det är för tillfället så att jag tar 1dl vassle/kassein (50/50 blandning) (ca 38g) och 9 gram glutamin före morgonpromenaden.
Kommer denna drink att påverka fettförbränningen negatift i en stor utsträkning. Finns det ett bättre alternativ?
Syfter med drinken är att spara min muskler då jag går i en timmes tid.
Käka inget innan! Vassle höjer dina insulinnivåer och det är just på morgonen dom är i botten och därför du bränner fett under en morgonpromenad.
Du tappar inga muskler under promenaden om du går en timme.
Själv tar jag bara 2 koffeintabletter och dricker vatten innan och under tiden jag går.
Äter man innan så förstör det hela grejen med morgonpromenader.
Jeppetheman
2004-05-07, 22:28
Jo men frågan är hur pass mycket det påverkar insulinnivåerna kontra skydda musklerna....
Löjtnant Blank
2004-05-07, 22:53
Jo men frågan är hur pass mycket det påverkar insulinnivåerna kontra skydda musklerna....
Ständigt denna överdrivna fobi för att "bränna muskler"... En promenad på 45-60 min på tom mage bränner inte muskler. Du behöver inte vara orolig.
1. Fyll en flaska med vatten.
2. Börja promenera.
King Grub
2004-05-08, 06:14
Det skyddar inte musklerna, och dessa behöver inte "skyddas".
Har för mig att Graneheim skyfflade i sig lite fiskolja/omega-3 innan sina morgonpromenader i "Sista Posen". Syftet var att "sätta fart" på fettförbränning.
Vad tror ni om det?
Jeppetheman
2004-05-08, 10:47
Den mängd fett som förbränns beror på den mängd som finns i blodet, mängden fett i blodet ökas under natten. När personen vaknar så har dels de substanser som gör att man vaknar samt nattens brist på mat gjort att det då finns mer fett i blodet.
Detta fett ”hoppar” inte in i fettcellerna igen om det råkar vara så att man tar sig en lite mat med kolhydrater i, givetvis skall man inte äta sig mätt. Men det krävs ändå en del mat för att få så stor insulinutsöndrig att fettceller börjar käka kolhydrater igen. Insulin har ingen påverkan vad jag sett på fettet, utan det flyter omkring tills det fastnar på någon cell.
Enda vinsten av att INTE äta innan promenad borde vara att den extra utsöndring (om det sker någon extra sådan) av fett som eventuellt sker under promenaden blir något mindre.
Skillnaden mellan att äta lite innan promenad och att inte äta något är kanske så liten att den knappt är mätbar, men det vore intressant om det fanns någon sådan mätning.
En fördel med att äta lite innan promenad är att man blir mindre katabol. IGF-(?) (det verkar finnas en massa olika av dessa Insulin liknande tillväxtfaktorer) är det som gör att man blir anabol. Ju mer IGF-1 som produceras desto mer växer muskeln. Mängden IGF som tillverkas beror på om det finns energi, så fort det blir brist på energi så verkar det som att produktionen minskar, vilket leder till mindre muskeltillväxt, alternativt mer nedbrytning är tillväxt (andra celler styrs också av IGF-1 och dess varianter).
Orsaken till att det är så viktigt att äta direkt efter träning verkar också bero på IGF-1. Har man tömt kroppen på energi då stannar produktionen av, någonstans har jag läst att det tar ett tag innan den kommer igång igen om man haft för långt avbrott (men kommer inte ihåg exakt) trotts att man äter och fyller upp. För att detta avbrott skall bli så kort som möjligt är det viktigt att återställa mängden energi.
De sattelitceller som finns i musklerna producerar mer IGF-1 om de utsätts för påfrestningar, men det måste även finnas energi.
Desto högre påfrestning en muskel utsätts för desto mer IGF-1 tillverkar den. Effekten kvarstår ett tag efter träning, i någon undersökning hade de mätt upp högre nivå i 2 dagar efter på möss, tror den var som högst någon dag efter. Men om de stimulerade muskeln med elektriska impulser utifrån (ej från musens egna hjärna) så fanns ingen ökning av IGF-1. Säkert är det så att effekten är än längre på hårt tränande människor.
Därför tar jag min proteindrink!
Just det! har för mig att han tryckt i sig lite omega 3 ja.
Det kanske man borde göra?
King Grub
2004-05-08, 11:39
Den mängd fett som förbränns beror på den mängd som finns i blodet, mängden fett i blodet ökas under natten. När personen vaknar så har dels de substanser som gör att man vaknar samt nattens brist på mat gjort att det då finns mer fett i blodet.
Detta fett ”hoppar” inte in i fettcellerna igen om det råkar vara så att man tar sig en lite mat med kolhydrater i, givetvis skall man inte äta sig mätt. Men det krävs ändå en del mat för att få så stor insulinutsöndrig att fettceller börjar käka kolhydrater igen. Insulin har ingen påverkan vad jag sett på fettet, utan det flyter omkring tills det fastnar på någon cell.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&perpage=15&highlight=vad%20insulin&pagenumber=9
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.