handdator

Visa fullständig version : Skulle du ha bytt jobb? [Poll]

Ribban
2018-06-09, 17:18
Föreställ dig detta:

Du jobbar på ett medelstort privat företag. Du trivs väldigt bra med arbetskollegorna för första gången i ditt liv. Problemet med detta jobb är att du känner att du ligger under din kapacitetsnivå. Arbetsuppgifterna i sig är stundvis roliga men det finns inget motstånd längre utan uppgifterna blir lösta supersnabbt så stora delar av dagen går ut på att sitta och vänta på nya uppgifter. Möjligheterna att jobba hemifrån är bra och det finns flextid, inga problem att få ledigt heller (i detta scenario är detta viktigt för dig). Möjligheter att avancera inom företaget finna visserligen men allting verkar gå i snigelfart.

En annan negativ sak är att den årliga lönerevisionen är skrattretande och din lön ligger inte i paritet med vad du tillför.

In kommer nu ett erbjudande om ett annat jobb. IT-branschen vilket gör att löneutvecklingen ser bättre ut. Lönen är inte förhandlad ännu men jag kommer inte att ta det för mindre än 6k mer än vad jag har nu, så låt oss säga att lönen ligger 6k högre med större möjligheter att avancera och få nya utmaningar.

Problemet med detta jobb är att du går in "osett". Du har ingen aning om ifall du kommer att trivas i teamet, du vet inte hur det ser ut med möjligheter att jobba hemifrån och inte heller om det är svårt att få ledigt om du behöver ta barnen till öronläkaren en dag.

Behöver ni veta något mer?

Yes
2018-06-09, 17:23
Jag hade bytt.

mattilainen
2018-06-09, 17:46
Tror du alltid har möjlighet att komma tillbaka om du inte trivs. Så är det intressant med det nya, kör på! Annars får du jobba kvar tills pensionen, om du är rädd för att testa nytt :)

rooz
2018-06-09, 17:50
Fråga hur de ser på det med jobba hemifrån och de andra sakerna du tyckte var viktiga. Eller fråga någon som redan jobbar där (Det gjorde jag.)

Rahf
2018-06-09, 18:04
Hade först försökt få svar på frågorna, sen förmodligen bytt ändå. Personal brukar man kunna komma överens med, särskilt på företag med bra förmåner och löneutveckling.

Alexton
2018-06-09, 18:21
Det är flera fördelar du lista men jag skulle nytt. Om det inte finns mycket till utmaning eller potential till anvancemang lönemässigt så skulle jag tappa intresse.

Yes
2018-06-09, 18:26
Välj inte jobb efter förmåner, kollegor eller andra mjuka värden. Det kan vara nog så viktigt men det är också ständigt föränderligt.
Börja med arbetsuppgifter som är intressanta, utmanande och utvecklande. Du vill inte vara bäst från början, men du vill kunna bli bäst och därefter avancera.

Bob90
2018-06-09, 18:30
Välj inte jobb efter förmåner, kollegor eller andra mjuka värden. Det kan vara nog så viktigt men det är också ständigt föränderligt.
Börja med arbetsuppgifter som är intressanta, utmanande och utvecklande. Du vill inte vara bäst från början, men du vill kunna bli bäst och därefter avancera.

Dock har man barn så kan man behöva göra avkall på det för flexibilitet och "trygghet". Å andra sidan är sånt också föränderligt och inte alls omöjligt att förhandla med en ny arbetsgivare.

Starke75an
2018-06-09, 18:40
Byt.

Min sambos kompis har börjar som kassabiträde på ett snabbköp( Ica maxi) sen in på kontoret, sen till it avdelningen, sen byte av arbetsgivare och var personalchef ett tag, och som nu är är ett steg över det på ett större It företag.

VoDaresVins
2018-06-09, 20:04
Hur ser det ut på arbetsmarknaden annars på din ort? Finns det annars stort utbud på jobb så är det ju enklare att byta igen om du inte trivs. Bor själv på mindre ort så tacksam för att ha fast jobb även om det inte är det jag helst skulle jobba med.

Dreas
2018-06-09, 21:18
Byt. Att sitta och rulla tummarna är så jävla tråkigt i längden. Kollegor är jätteviktigt men det låter som att utsikterna på nuvarande jobb är på sin höjd ok.

Bärsärk
2018-06-09, 22:20
Jag hade inte bytt, det kommer fler erbjudanden; säkert bättre. Ha kul med dina kollegor och försök få ordning på allt i ditt liv som du vill få ordning på.

baktung
2018-06-09, 22:45
Nära till jobbet har absolut högsta prio för mig. Blir så fruktansvärt sömnig av att pendla en halvtimme. Aldrig mått bra av att sitta längre perioder bland andra människor utan att få prata med dem. Det är som att jag sakta trycks allt djupare in i min egen hjärna. Man ser sig omkring men ingen söker kontakt. Det är förunderligt egentligen hur folk kan vara så obekymrat osociala när de befinner sig bland folk. Det händer att man ser nån annan som också verkar obekväm i situationen och ser sig omkring lite kontaktsökande, men det är ovanligt. Jag borde flytta till ett annat land egentligen, där man inte blir idiotförklarad om man börjar ställa frågor om främlingars bakgrund, om hur misshandlade de kanske blivit som barn. För det är ju trots allt det man undrar mest över.

Märkligt nog hjälper det inte att komma i kontakt med någon heller. För visst har det hänt att någon börjat snacka, kanske en äldre dam, men då gäller det på något vis att försöka komma till ett slut på samtalet så fort det bara är möjligt. Annars börjar grannarna i vagnen lyssna och iaktta. De konstaterar snabbt att vi inte kände varandra sedan tidigare och blir då ännu mer intresserade, eftersom två personer som inte får prata med varandra plötsligt gör det. Jävlar vilken Judas man känner sig som då, och det är ju obekvämt om något.

Nä, tacka vet jag gångavstånd till allting. Då slipper man det sociala spelet i kollektivtrafiken som inte går att bemästra utan att vara hjärndöd.

Jag anar dock att TS har bil och att detta är en icke-fråga. Men va fan, jag bidrog med ett inlägg i alla fall. Det är mer än vad man kan säga om somliga.

Bärsärk
2018-06-09, 23:23

Utmanande arbetsuppgifter är värdelöst, du är på jobbet 8 timmar av din dag och resterande 16 är helt upp till dig.

Skaffa dig ett utmanande privatliv utanför ditt arbete istället, åk och bestig ett berg över helgen.

Försök aldrig, aldrig, aldrig någonsin ditt yrke att bli något annat av ditt liv än en inkomst.

Rahf
2018-06-09, 23:28
Utmanande arbetsuppgifter är värdelöst, du är på jobbet 8 timmar av din dag och resterande 16 är helt upp till dig.

Skaffa dig ett utmanande privatliv utanför ditt arbete istället, åk och bestig ett berg över helgen.

Försök aldrig, aldrig, aldrig någonsin ditt yrke att bli något annat av ditt liv än en inkomst.

Vissa finner utmanande arbete stimulerande och delvis uppfyllande.

Bärsärk
2018-06-09, 23:38
Vissa finner utmanande arbete stimulerande och delvis uppfyllande.

Ja fast det är farligt för du vet aldrig när du blir uppsagd eller tvingas byta jobb. Och då står du där utan det där drömjobbet du hade, kanske tvingas du arbete med något helt annat och vips så är du deprimerad.

Jag har sett så många människor som har haft sitt yrke som den centrala deleni sitt liv, absolut ingenting annat betyder någonting. Samma personer som aldrig tar semester och hatar när det är helg. Det har också varit några av de mest tragiska människor jag stött på. Jag stötte faktiskt på en sådan redan på min första arbetsplats och det var han som motiverade mig att säga upp mig för jag ville aldrig bli som honom.

Yes
2018-06-09, 23:56
Ja fast det är farligt för du vet aldrig när du blir uppsagd eller tvingas byta jobb. Och då står du där utan det där drömjobbet du hade, kanske tvingas du arbete med något helt annat och vips så är du deprimerad.
Eller så hittar du snabbt ett nytt jobb eftersom du utvecklats, avancerat och har lysande referenser. Värre blir det om du är en duglig gemsorterare och genom åren visat att du saknar ambitioner.

Jag har sett så många människor som har haft sitt yrke som den centrala deleni sitt liv, absolut ingenting annat betyder någonting. Samma personer som aldrig tar semester och hatar när det är helg. Det har också varit några av de mest tragiska människor jag stött på. Jag stötte faktiskt på en sådan redan på min första arbetsplats och det var han som motiverade mig att säga upp mig för jag ville aldrig bli som honom.
Det går annars att ha ett utmanande och utvecklande jobb samtidigt som man har ett liv utanför jobbet.

Dreas
2018-06-10, 06:25

Försök aldrig, aldrig, aldrig någonsin ditt yrke att bli något annat av ditt liv än en inkomst.Vilket skräpinlägg som garanterat ökar risken för depression på sikt.

shut teh face
2018-06-10, 06:37

Jag skulle aldrig klarat av att jobba då. Jag motiveras av mitt jobb och behöver att det är stimulerande.

Jag skulle gå så långt att säga tvärtom; låt ditt jobb aldrig bara bli en inkomst.
Så kommer du komma någonstans i livet också troligtvis. :)

Ribban
2018-06-10, 11:14
Tack för alla svar.

Jag tar det!

Ribban
2018-06-29, 07:58
Tack för alla svar.

Jag tar det!

... Eller jag tar det nog inte.

Varför har alla IT-företag helt spårat ur?

Mellan raderna skulle jag få jobba långt mycket mer än 100%, och detta skulle dessutom ske utan övertidsersättning. Flex fanns men det var på förtroendet, med andra ord så efter första året när jag samlat 200 flextimmar pga all övertid så ser jag inte röken av de timmarna igen.

Den som höll i intervjun frågade mig om min nuvarande lön, mest troligt för att kunna lägga sig just över när jag får förslaget. Finns inte en chans att jag anstränger mig 100% mer för någon ynka tusenlapp extra (om ens det) i månaden som ändå skattas bort.

Jag tuggar nog kvar på gamla jobbet ett tag till ändå.

shut teh face
2018-06-29, 08:27
Bra gjort. Jag har sett endel företag som gör såhär, de lovar en OK lön men sen visar det sig att det förväntas övertid stup i kvarten utan ersättning, beredskap utan ersättning. Så är det inte på alla ställen även om man ibland kan tro det.

speedy83
2018-06-29, 09:44
Låter ganska likt min situation och jag har trots en del hugg på annat stannat kvar. För min del så förekommer det dock en del ganska krävande uppgifter emellanåt och inom ett par år så kommer jag garanterat få att bita i :)

Catstyle
2018-06-29, 11:45

Mellan raderna skulle jag få jobba långt mycket mer än 100%, och detta skulle dessutom ske utan övertidsersättning. Flex fanns men det var på förtroendet, med andra ord så efter första året när jag samlat 200 flextimmar pga all övertid så ser jag inte röken av de timmarna igen.

Den som höll i intervjun frågade mig om min nuvarande lön, mest troligt för att kunna lägga sig just över när jag får förslaget. Finns inte en chans att jag anstränger mig 100% mer för någon ynka tusenlapp extra (om ens det) i månaden som ändå skattas bort.

Men just lönegrejen är ju en klassiker.
Självklart säger du typ 500 kr under den lön du siktar på.
Det spelar ju ingen roll vad du egentligen tjänar.

Ribban
2018-06-29, 11:52
Men just lönegrejen är ju en klassiker.
Självklart säger du typ 500 kr under den lön du siktar på.
Det spelar ju ingen roll vad du egentligen tjänar.

Jag var inte beredd på att få frågan ställd rakt ut så där. Jag har varit på säkert 20 intervjuer och aldrig har de rakt ut frågat om min nuvarande lön. Oftast frågar de ju bara om man har ett löneanspråk. Jag var beredd att säga att vi skulle komma överens om det vid ett eventuellt jobberbjudande. Men när frågan ställdes som den gjorde blev jag chockad och sa den riktiga siffran.

ceejay
2018-06-29, 11:55
Det är väl standard att faktiskt inte svara på frågan om vad du har för lön. De har inte med det att göra.

Ribban
2018-06-29, 12:01
Det är väl standard att faktiskt inte svara på frågan om vad du har för lön. De har inte med det att göra.

Nej, det har de ju inte. Men nu vet jag det till nästa gång och då blir jag inte heller överrumplad av frågan. Har som sagt aldrig varit med om det tidigare.

ceejay
2018-06-29, 12:02
Ah, ok! :)

Dravena
2018-06-29, 15:32

Att arbeta utan övertidsersättning kan vara rimligt om man kompenseras i form av ex högre grundlön eller extra semesterdagar, men beroende på lönen finns det olika brytpunkter där man inte tjänar på det längre. Lönefrågan är ganska standard, det är ett sätt att tidigt etablera att man inte ligger alltför långt ifrån varandra i löneläget och slösar på varandras tid.

/ HR

shut teh face
2018-06-29, 16:32
Att arbeta utan övertidsersättning kan vara rimligt om man kompenseras i form av ex högre grundlön eller extra semesterdagar, men beroende på lönen finns det olika brytpunkter där man inte tjänar på det längre. Lönefrågan är ganska standard, det är ett sätt att tidigt etablera att man inte ligger alltför långt ifrån varandra i löneläget och slösar på varandras tid.

/ HR
Men man ska ha rejäl grundlön för att övertid ska vara värt det. Särskilt om det verkar vara mycket övertid på företaget.

Jag skulle vilja ha dubbel lön ungefär för att bli övertidsavlöst.

Kimball
2018-06-29, 21:00
Sitter i ungefär samma sits och ska ha slutliga delen av intervjun kommande vecka. Tycker också det är svårt att avgöra vad bytet från grundlön + övertid -> förtroendearbetstid är värt. Som det är nu kan jag utan större ansträngning dra in 3-5k / månad extra i övertid, detta dessutom genom att jobba hemma. Har därför svårt att avgöra om dessa 3-5k är ungefär där jag borde önska hamna med nya uppgifter som jag eg. inte riktigt vet alls vad de kommer innebära mer än att verksamhetsutveckla vissa delar av företaget.
Samtidigt är jag i TS sits med en bekvämlighetsbubbla som är alldeles för stor för mitt eget bästa och jag har känt behovet av att gå vidare i snart 2 år men inte dykt upp någon annan vettig tjänst riktigt.
Någon annan som gått till förtroendearbetstid och har någon resonemang att komma med? Det är väl också ganska beroende på om det kommer med 30 vs. mina nuvarande 25 semesterdagar per år också, vilket jag halvt antar.

martikainen
2018-06-30, 01:11
Sitter i ungefär samma sits och ska ha slutliga delen av intervjun kommande vecka. Tycker också det är svårt att avgöra vad bytet från grundlön + övertid -> förtroendearbetstid är värt. Som det är nu kan jag utan större ansträngning dra in 3-5k / månad extra i övertid, detta dessutom genom att jobba hemma. Har därför svårt att avgöra om dessa 3-5k är ungefär där jag borde önska hamna med nya uppgifter som jag eg. inte riktigt vet alls vad de kommer innebära mer än att verksamhetsutveckla vissa delar av företaget.
Samtidigt är jag i TS sits med en bekvämlighetsbubbla som är alldeles för stor för mitt eget bästa och jag har känt behovet av att gå vidare i snart 2 år men inte dykt upp någon annan vettig tjänst riktigt.
Någon annan som gått till förtroendearbetstid och har någon resonemang att komma med? Det är väl också ganska beroende på om det kommer med 30 vs. mina nuvarande 25 semesterdagar per år också, vilket jag halvt antar.

Gick från 700h övertid / år till förtroendetid + 1 vecka extra semester, lyckades deala till mig kanske 1/4 av den normala övertidsersättningen i extra grundlön i samma sväng. Jag var och är väldigt nöjd med det bytet, men det gäller ju att man får upp grundlönen tillräckligt för att inte förlora så stort ekonomiskt på det.

Det stora argumentet från min sida är såklart att det är förbannat skönt att inte jobba så gott som hela tiden och istället kunna släppa jobbet när man lämnar kontoret. Argumentet emot är att det inte går att dra in extra pengar om man har lusten, jag hade gärna gått tillbaka till betald övertid men absolut inte till samma roll jag hade då.

Edit: Kul att se dig skriva här Kimball! Känns som det var flera år sen jag såg något från dig sist

Ribban
2018-06-30, 11:00
Gick från 700h övertid / år till förtroendetid + 1 vecka extra semester, lyckades deala till mig kanske 1/4 av den normala övertidsersättningen i extra grundlön i samma sväng. Jag var och är väldigt nöjd med det bytet, men det gäller ju att man får upp grundlönen tillräckligt för att inte förlora så stort ekonomiskt på det.

Det stora argumentet från min sida är såklart att det är förbannat skönt att inte jobba så gott som hela tiden och istället kunna släppa jobbet när man lämnar kontoret. Argumentet emot är att det inte går att dra in extra pengar om man har lusten, jag hade gärna gått tillbaka till betald övertid men absolut inte till samma roll jag hade då.

Edit: Kul att se dig skriva här Kimball! Känns som det var flera år sen jag såg något från dig sist

Visst skulle det fungera med förtroendetid istället för övertidsersättning ifall det innebar att man skulle kunna släppa jobbet när man kommer hem. I mitt fall är det inte så, det verkade nästan krävas att jag INTE släppte jobbet efter arbetstid för frågan kom på tal.

delta_mats
2018-06-30, 11:55
Förtroendetid har fler nackdelar än fördelar jämfört med övertidsersättning. Så det bör avspeglas på lönen och andra avtal.

Kimball
2018-06-30, 16:30

Visst skulle det fungera med förtroendetid istället för övertidsersättning ifall det innebar att man skulle kunna släppa jobbet när man kommer hem. I mitt fall är det inte så, det verkade nästan krävas att jag INTE släppte jobbet efter arbetstid för frågan kom på tal.

Den situationen vill man ju verkligen inte hamna i, är jag ledig så är jag ledig, annars ska ha brutalt bra betalt och brinna något enormt för det man gör.

Förtroendetid har fler nackdelar än fördelar jämfört med övertidsersättning. Så det bör avspeglas på lönen och andra avtal.

Så säger ju de flesta absolut, arbetsgivaren är alltid den som tjänar på förtroendearbetstid. Det jag dock reflekterat över är att såväl min sambo som bekanta som gått in i tjänst med förtroendearbetstid får en lite annan inställning till jobbet ofta, det är för dem inte alls lika betungande att stanna kvar någon timme hit eller dit osv, friheten skapar på något sätt mer mening för dem. Jag tror det är något att beakta iallafall, förutsatt att det som tidigare nämnt inte leder till oerhört väldigt många timmar extra som man antas jobba utan kan välja det själv.

delta_mats
2018-07-01, 11:05
Så säger ju de flesta absolut, arbetsgivaren är alltid den som tjänar på förtroendearbetstid. Det jag dock reflekterat över är att såväl min sambo som bekanta som gått in i tjänst med förtroendearbetstid får en lite annan inställning till jobbet ofta, det är för dem inte alls lika betungande att stanna kvar någon timme hit eller dit osv, friheten skapar på något sätt mer mening för dem. Jag tror det är något att beakta iallafall, förutsatt att det som tidigare nämnt inte leder till oerhört väldigt många timmar extra som man antas jobba utan kan välja det själv.

Det jag har märkt är att många med förtroendetid ofta måste jobba över på opassande tider, dvs de kan inte så ofta styra detta själva. När de väl kan ta ut sin ledighet blir det inte när det själva vill det utan när de kan. Men beror säkert mycket på vilken bransch man är i.

Själv tycker jag övertidsersättning är bättre. Att man har en övertidsbank att sätta in sin tid på eller om man väljer att ta ut övertiden i pengar istället.

chadd
2018-07-05, 19:43
Hijackar tråden med liknande spörsmål.

Har just nu ett jobb med med bra kollegor och väldigt utvecklande, också helt bra pendlingavstånd. Har fått erbjudande om ett annat med riktig dålig pendling( ca en enkelväg) och utvecklingspotentialen för min del känns sämre där. Dock ligger lönen på 20k mer / månad.

Go or no go?

TranceII
2018-07-05, 19:46
Hijackar tråden med liknande spörsmål.

Har just nu ett jobb med med bra kollegor och väldigt utvecklande, också helt bra pendlingavstånd. Har fått erbjudande om ett annat med riktig dålig pendling( ca en enkelväg) och utvecklingspotentialen för min del känns sämre där. Dock ligger lönen på 20k mer / månad.

Go or no go?

Hur lång pendling?

chadd
2018-07-05, 19:48
Hur lång pendling?

En timme att köra dit.

rooz
2018-07-05, 19:52
Pendla 2H varje dag kommer suga, tro mig.

chadd
2018-07-05, 19:53

Jag tror dig. Har 7 minuter nu.

TranceII
2018-07-05, 20:03
En timme att köra dit.

Det är på gränsen för mig; speciellt då det alltid kommer vara dagar då det tar längre tid när det har snöat eller skett olyckor. 30-45 min enkel resa fungerar för ett bra jobb för mig.

Hur mycket mer behöver du de 20k? Det är en del pengar men går du från 50k till 70k så är det inte så enormt mycket mer i fickan och du skulle förlora en del frihet för det.

Fast och andra sidan ett jobb som ger 20k mer skulle i sin tur kunna ge ett annat bättre jobb om några år som ger ännu mer och är ännu bättre för karriären.

chadd
2018-07-05, 20:27
Det är på gränsen för mig; speciellt då det alltid kommer vara dagar då det tar längre tid när det har snöat eller skett olyckor. 30-45 min enkel resa fungerar för ett bra jobb för mig.

Hur mycket mer behöver du de 20k? Det är en del pengar men går du från 50k till 70k så är det inte så enormt mycket mer i fickan och du skulle förlora en del frihet för det.

Fast och andra sidan ett jobb som ger 20k mer skulle i sin tur kunna ge ett annat bättre jobb om några år som ger ännu mer och är ännu bättre för karriären.

45 till 65. Tror tvärtom att där jag är nu är bättre för karriären långsiktigt.

Anton Fräs
2018-07-05, 20:33

Pendling är verkligen horribelt, även om man gör det bäst av det med böcker/serier eller whatnot så suger det riktigt hårt ändå, tro mig!

chadd
2018-07-05, 20:42
Pendling är verkligen horribelt, även om man gör det bäst av det med böcker/serier eller whatnot så suger det riktigt hårt ändå, tro mig!

Tack för tipset. Och tror inte böcker/serier fungerar bra när jag sitter bakom ratten.

Anton Fräs
2018-07-05, 20:45
Tack för tipset. Och tror inte böcker/serier fungerar bra när jag sitter bakom ratten.

Ljudbok kan ju vara något iaf! Annars kan du ju leva spännande och kolla plattan medan du kör. ;)

Macroman
2018-07-06, 09:09
Jag rekommenderar alla att byta jobb relativt frekvent om de är unga. Det är nämligen enda sättet att få upp lönen. Annars kommer man att få de framförhandlade 1-2 %-en per år och det blir man inte direkt fet av. Då kommer det hända att man hamnar fel men då är det bara att börja söka nytt igen.

chadd
2018-07-06, 09:30
Jag rekommenderar alla att byta jobb relativt frekvent om de är unga. Det är nämligen enda sättet att få upp lönen. Annars kommer man att få de framförhandlade 1-2 %-en per år och det blir man inte direkt fet av. Då kommer det hända att man hamnar fel men då är det bara att börja söka nytt igen.

Andemeningen håller jag med om men där är en del andra faktorer att dra med i ekvationen beroende på yrke och livet i stort.

Rickard
2018-07-06, 09:50
45 till 65. Tror tvärtom att där jag är nu är bättre för karriären långsiktigt.

Du kommer ju lägga närmare en extra arbetsvecka i månaden på pendling?
Med sämre möjlighet till att utvecklas för typ 10’ extra efter skatt.
Låter som en rätt hög alternativkostnad för dom pengarna.

Xtronal
2018-07-06, 14:25

Låter som att du jobbar på fel ställe. :cool:

Macroman
2018-07-06, 14:33
Låter som att du jobbar på fel ställe. :cool:

Nej och det beror på att jag bytt jobb massor av gånger när jag var yngre.

chadd
2018-07-06, 14:37
Det finns då andra saker att väga in i det hela än bara just pengar. För mig är vad jag faktiskt pysslar med under arbetstiden och hur det ser ut att kunna utvecklas över tid en viktig grej, likaså bra team att arbeta med. Pendling än helt klart också en grej. På alla dessa punkter är min nuvarande tjänst väldigt mycket bättre än den erbjudna. Och någon 1-2% löneutveckling är inte vad jag ser framför mig heller.

Denstillasittande
2018-07-08, 11:26
Jag har 1 timme enkel väg till jobbet (9mil) och jobbat så ungefär 2år. Flyttade ifrån jobbet för att komma till min hemstad.
Jag har väldigt bra arbetskamrater och väldigt fritt jobb. Jobbar som anläggare och har tillgång till hela maskinparken om jag så vill.

Ändå går jag ibland och velar om att byta jobb. Det försvinner mycket tid i bilen det är tungt ibland tycker jag. Men jag tror jag hade velat ha rejält med löneökning för att faktiskt byta jobb. Inom min bransch så måste jag bli chef om min lön ska öka lite mer markant.

shut teh face
2018-07-09, 05:27
Pendling är svårt, finns ju lite olika varianter också. Jobbar man vid en dator och åker tåg där man kan tillgodogöra sig arbetstiden är ju bäst.

Jag hade förut 4-5 minuter promenad till jobbet, längs havet. :) Nu har jag 20 minuter med bil.. vilket är nära men jag saknar närheten också.

agazza
2018-07-09, 07:52
Ifall man är bra på något och man avslutar jobbet på ett vuxet vis så brukar det alltid finnas möjlighet att komma tillbaka.

Stängs den möjligheten av din överordnade så hade du ändå en skitanställare från första början.

När du har ett kontrakt att signera från det nya stället så skulle jag pratat med nuvarande arbetsgivare och förklara som du känner, gärna skriftligt så du hinner fundera över hur du ska uttrycka dig.

Kanske blir erbjuden en mer krävande tjänst som ligger mer i linje med den ersättningsnivå du tror du är värd