handdator

Visa fullständig version : Hälsocoachen frågar: Finns det risk med daglig äggkonsum vid något scenario?

Hälsocoachen
2018-06-08, 11:50
Jag har precis börjat min karriär som hälsocoach på en friskvårdsanläggning. Har en utbildning som är relevant, men jag är absolut ingen expert inom något område. I min tjänst ger jag bla. kostrådgivning och sa ett hen kunde äta två ägg dagligen utan problem. Vet att det varit kontroversiellt genom åren, men jag jag försäkrade kunden att det inte var några problem.

Vilket verkar stämma vid friska individer, men att med personer som har diabetes eller problem med kolesterolet bör kanske inte äta så mycket ägg? Detta var inget jag frågade personen om, då jag inte visste att de faktorerna var aktuella. Tex. säger Livsmedelsverket,
"Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas".

Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor i detta forum, rörande allehanda frågor som berör hälsa och min roll som coach.

Anders The Peak
2018-06-08, 14:03
Länk (https://scholar.google.se/scholar?as_ylo=2018&q=egg+consumption+and+diabetes&hl=sv&as_sdt=0,5&as_vis=1)

vicarious
2018-06-08, 14:35
Prova sökfunktionen, denna fråga är vanlig och har varit uppe många gånger.

Hälsocoachen
2018-06-08, 16:46
Länk (https://scholar.google.se/scholar?as_ylo=2018&q=egg+consumption+and+diabetes&hl=sv&as_sdt=0,5&as_vis=1)Jag är inte skolad nog för att summera "studieläget" och dra slutsatser utifrån det. Det överlåter jag till dom som kan, därför jag frågar här.

Prova sökfunktionen, denna fråga är vanlig och har varit uppe många gånger.Har sökt men inte riktigt funnit det jag letat efter, vilket är kanske en artikel av någon som summerar läget i frågan. Men jag tänker att jag går på Livsmedelsverket rekommendationer i detta fall, vilket lyder:

"Ägg och kolesterol
Ägg innehåller kolesterol, men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om."

Sedan skriver King Grub i denna artikel http://www.body.se/artiklar/nyheter/20170405/sa-manga-agg-ska-du-ata-varje-dag/ att upp till tre ägg om dagen är bättre än inga. Men den artikeln baseras ju endast på en studie.

FoolsGold
2018-06-08, 18:47
Jag har precis börjat min karriär som hälsocoach på en friskvårdsanläggning. Har en utbildning som är relevant, men jag är absolut ingen expert inom något område. I min tjänst ger jag bla. kostrådgivning och sa ett hen kunde äta två ägg dagligen utan problem. Vet att det varit kontroversiellt genom åren, men jag jag försäkrade kunden att det inte var några problem.

Vilket verkar stämma vid friska individer, men att med personer som har diabetes eller problem med kolesterolet bör kanske inte äta så mycket ägg? Detta var inget jag frågade personen om, då jag inte visste att de faktorerna var aktuella. Tex. säger Livsmedelsverket,
"Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas".

Jag kommer säkerligen återkomma med fler frågor i detta forum, rörande allehanda frågor som berör hälsa och min roll som coach.

Inte för att vara ett as men du kan ju inte ge professionella kostråd om du är osäker. I din roll fungerar du som en expert vilket gör att den som frågar tar det du säger som sanning. I tillägg verkar det som att detta handlar om betalande personer eftersom du skriver "kunden". Bättre att säga "låt mig läsa in mig på det senaste" eller liknande och sedan återkomma till den som frågar.

Sen hoppas jag verkligen att du kontrollerar de svar du får här mot läsning i officella källor och/eller vetenskaplig literatur (om den inte länkas). Kolo är en fantastisk källa för information men det går 10 personliga meningar på varje fakta som ges.

Ställer mig faktiskt frågande till din approach över huvud taget. Om jag gick till en hälsocoach så skulle jag inte vilja att de svar jag fick kom från personens frågande/sökande på internetforum även om det så klart kan vara ett sätt att bredda din kunskap.

Sverker
2018-06-08, 18:54
Skulle kännas konstigt att behöva ange Kolozzeum som en referens för något påstående om kost.

Speciellt som vi på Kolozzeum inte kan ge något bra svar eftersom allt börjar med kolesterol, inflammationer i kärlväggarna, vandrar vidare med LDL / HDL, apolipoprotein, oxiderat kolesterol o s v.

Aryt
2018-06-08, 20:31
Inte för att vara ett as men du kan ju inte ge professionella kostråd om du är osäker. I din roll fungerar du som en expert vilket gör att den som frågar tar det du säger som sanning. I tillägg verkar det som att detta handlar om betalande personer eftersom du skriver "kunden". Bättre att säga "låt mig läsa in mig på det senaste" eller liknande och sedan återkomma till den som frågar.

Sen hoppas jag verkligen att du kontrollerar de svar du får här mot läsning i officella källor och/eller vetenskaplig literatur (om den inte länkas). Kolo är en fantastisk källa för information men det går 10 personliga meningar på varje fakta som ges.

Ställer mig faktiskt frågande till din approach över huvud taget. Om jag gick till en hälsocoach så skulle jag inte vilja att de svar jag fick kom från personens frågande/sökande på internetforum även om det så klart kan vara ett sätt att bredda din kunskap.

Lite väl höga krav på en hälsocoach. Långt högre än vad vi ställer på flera legitimerade yrkesgrupper.

sumialic
2018-06-08, 21:12
Lite väl höga krav på en hälsocoach. Långt högre än vad vi ställer på flera legitimerade yrkesgrupper.

Kanske därför världen är ett rent helvete med?

Hälsocoachen
2018-06-08, 22:01

Jag tycker du har helt klart värdiga poänger och förstår hur du tänker.
Nu gav jag rådet utifrån vad jag trodde läget just då var rätt, men jag gav det ändå en tanke när jag kom hem och efter närmare läsning var det mer till bilden än vad jag visste om. Jag är ny i rollen som hälsocoach, där bland annat kostrådgivning ingår, och för mig är detta ett helt nytt dilemma. Att jag ska rådge utifrån min kunskap och mina erfarenheter, men samtidigt veta att allt jag gör alltid är rätt?

I detta fall har jag återkopplat till kund och förtydligat att 2 ägg om dagen förmodligen inte är lämpligt om man har problem med kolesterolet eller diabetes. Men att det annars är toppen för hen som komplement till hens frukost (som bestod av endast en skiva fullkornsbröd utan någonting annat). För det verkar många vara överens om, att man bör inte äta kanske mer än 1 ägg per dag om man har problem med kolesterolet eller diabetes. Sedan såg jag Gudiol skriva att "två ägg om dagen i tre månader hade inga effekter alls på blodfetter hos typ 2 diabetiker" http://t.co/3C9VnEV7W1. Så det är svårt att veta in eller ut i frågan tycker jag.

Livsmedelsverket säger att en frisk person kan äta flera ägg per dag utan problem, men nämner också att om man har problem med kolestrolet kan det behöva begränsas:

"Ägg innehåller kolesterol, men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om.

King Grub skriver på http://www.body.se/artiklar/nyheter/20170405/sa-manga-agg-ska-du-ata-varje-dag/ att 3 ägg om dagen är bra för hälsan på friska individer. Iallafall för de 38 personerna dom testade.

Denna artikel verkar lovorda ägg rätt bra med (https://www.healthline.com/nutrition/how-many-eggs-should-you-eat), även om man nyanserar det med argument som inte talar för ägg. Full med referenser, men jag har inte kunskap nog att kunna granska källornas validitet och avfärda en artikel/slutsats eller inte.

Därför håller jag mig till källor så som Livsmedelsverket och artiklar skriva av tex. King Grub och Gudiol. Sådana personer jag litar på, eftersom jag ändå ser att de är pragmatiska och systematiskt bemöter invändningar på ett resonabelt sätt. Men nu har jag inte hittat någon artikel av någon som gör mig säker i frågan. Därför skriver jag här på forumet och frågar efter någon som kanske besitter kunskaperna att peka eller berätta vart jag kan finna ett svar.

Jag hade såklart inte gått på någons ord härifrån och sedan rekommenderat det vidare till någon blint, jag är väldigt kräsen innan jag förmedlar något vidare som kunskap. Även om jag uppenbarligen fallera i den frågan ang. äggen denna gång. Men det är därför jag är här för rådgöra och uppdatera mig.

Min huvudfråga kvarstår dock. Ska man helt enkelt inte rekommendera två ägg per dag till en uttalat frisk person, i en övrigt balanserad kost, i överhuvudtaget med dagens faktaläge angående konsumtion av ägg idag?
Skulle kännas konstigt att behöva ange Kolozzeum som en referens för något påstående om kost.

Speciellt som vi på Kolozzeum inte kan ge något bra svar eftersom allt börjar med kolesterol, inflammationer i kärlväggarna, vandrar vidare med LDL / HDL, apolipoprotein, oxiderat kolesterol o s v. Nu vet jag inte om denna kommentar var riktad till mig eller inte, men jag hade såklart inte refererat till Kolozzeum.

Hälsocoachen
2018-06-08, 22:22
Lite väl höga krav på en hälsocoach. Långt högre än vad vi ställer på flera legitimerade yrkesgrupper.Ändå intressant frågeställning, vilka krav ska man ha på en hälsocoach/kostrådgivare? Enligt lagen finns det väl inga?

Personligen vill jag vara mer eller mindre utom tvivel innan jag ger ett råd, men som läget är idag angående kost och olika sjukdomsbilder är det komplext tänker jag.

Jag har en utbildning som i princip baseras på Livsmedelsverkets råd, vilket känns bra. Men dom har ju inte heller alltid rätt, men med deras stora säkerhetsmarginaler känns det ändå tryggt och kanske det bästa jag kan förhålla mig efter som simpel kostrådgivare och hälsocoach?

Samtidigt har jag ett intresse att fördjupa mig och läser därför artiklar och på forum för att nyansera mina råd och rekommendationer ytterligare.

Men när är ett råd okej? Om det står på Livsmedelsverket är det alltid okej då? Isåfall kan jag rekommendera flera ägg om dagen, för de flesta, om jag ska gå på vad de säger ordagrant i denna fråga.

sumialic
2018-06-08, 23:15
Att jag ska rådge utifrån min kunskap och mina erfarenheter, men samtidigt veta att allt jag gör alltid är rätt?

Om man inte är helt uppdaterad inom det område man ska rådge om bör man vara väldigt försiktig med hur man väljer sina ord och inte ge personen i fråga en bild om att det är så här det är till 100%.

Saker och ting förändras ständigt och man kan inte luta sig tillbaka på information som tidigare var den senaste faktan, men kanske inte längre är det.

sumialic
2018-06-08, 23:22
Men när är ett råd okej? Om det står på Livsmedelsverket är det alltid okej då? Isåfall kan jag rekommendera flera ägg om dagen, för de flesta, om jag ska gå på vad de säger ordagrant i denna fråga.

Det handlar mer om hur du presenterar dina råd. Om du inte är någon faktabok så framstå dig inte som det. Använd referenser till dina påståenden och om någon referens är 5 år gammal bör kunden veta att saker och ting kan ha förändrats eller att du är professionell nog att säga att du återkommer så att du själv kan läsa på.

Folk, vad det än handlar om, har för vana att berätta om saker som om de har forskat om dem själva i 50 år när de i själva verket endast har hört det från någon eller på sin höjd läst det i aftonbladet. Det finns så jävla mycket missinformation i vår värld och om alla lärde sig att välja sina ord rätt och alltid tänka kritiskt hade vi kanske kunnat vända på denna onda spiral.

EnergiÖverskott
2018-06-09, 11:23
Att äta ägg när du kör bil och tappar koncentrationen på vägen och kör in i något, då är det en enorm hälsorisk, kanske till och med risk för livet.

Skämt åsido så tycker jag det finns mer bevis för att ägg är bra. Som med allt annat så kan det problemfritt ingå i en sammanslaget hälsosam livsstil om du äter med det gamla tråkiga sunda förnuftet.

Hälsocoachen
2018-06-09, 11:34
Om man inte är helt uppdaterad inom det område man ska rådge om bör man vara väldigt försiktig med hur man väljer sina ord och inte ge personen i fråga en bild om att det är så här det är till 100%.

Saker och ting förändras ständigt och man kan inte luta sig tillbaka på information som tidigare var den senaste faktan, men kanske inte längre är det.Håller helt med dig, inga invändningar.

Det handlar mer om hur du presenterar dina råd. Om du inte är någon faktabok så framstå dig inte som det. Använd referenser till dina påståenden och om någon referens är 5 år gammal bör kunden veta att saker och ting kan ha förändrats eller att du är professionell nog att säga att du återkommer så att du själv kan läsa på.

Folk, vad det än handlar om, har för vana att berätta om saker som om de har forskat om dem själva i 50 år när de i själva verket endast har hört det från någon eller på sin höjd läst det i aftonbladet. Det finns så jävla mycket missinformation i vår värld och om alla lärde sig att välja sina ord rätt och alltid tänka kritiskt hade vi kanske kunnat vända på denna onda spiral.Håller med dig helt här också, även fast jag "missade" det i detta fall.

Min huvudfråga kvarstår dock, kan man rekommendera någon att äta 2 st ägg till frukost dagligen, eller vet vi för lite i frågan? Eller vad kan man med säkerhet säga idag, 1 st ägg per dag?

Min senaste rekommendation till personen är just nu: "Har du inte problemet med kolesterolet eller diabetes är det fortfarande toppen att äta två ägg till frukost. Men det kan vara bra att variera den ibland också, med keso eller liknande som vi pratade om. Både för hälsan och smaken."

Med tanke på att jag personligen är osäker, bör jag kanske återkoppla till personen och berätta utifrån mitt kunskapsläge. Men vore ju trevligt om jag kunde komma med något konkretare än: "Jag vet inte inte hur många ägg som är säkert att äta per dag, livsmedelsverket säger att de flesta kan äta flera ägg per dag om man är frisk. Så det bästa är nog att variera och kanske hålla sig till ett ägg om dagen max och vissa dagar inga alls."

Vad skulle ni gett för rekommendation i just denna fråga? Tacksam för svar!

Sverker
2018-06-10, 05:31

Det är kvacksalveri och straffbart att försöka gå in och styra behandlingen av diabetes utan relevant legitimation. Jag antar att det också är kvacksalveri att styra och ställa hos någon med hjärt- kärlsjukdom.

Du bör fråga personerna som söker ditt stöd ifall den är under behandling eller inte.

Sverker
2018-06-10, 05:37
Nu vet jag inte om denna kommentar var riktad till mig eller inte, men jag hade såklart inte refererat till Kolozzeum.

Den var riktad till dig.

Aryt
2018-06-10, 07:32
Det är kvacksalveri och straffbart att försöka gå in och styra behandlingen av diabetes utan relevant legitimation. Jag antar att det också är kvacksalveri att styra och ställa hos någon med hjärt- kärlsjukdom.

Du bör fråga personerna som söker ditt stöd ifall den är under behandling eller inte.

Straffbart att ge kostråd?

Om du uppsöker någon av landets akutmottagningar är sannolikheten stor att du bedöms av någon utan legitimation.

Sverker
2018-06-10, 10:46
Ja. Vad skulle du ge för råd till någon som behandlas med warfariner eller andra blodförtunnande läkemedel ?

Bra. Lämna sådan frågor till legitimerad vårdpersonal.

På en akutmottagning förväntar jag mig, och har hittills, bara mött kompetent personal.

Hälsocoachen
2018-06-10, 19:25

Jag har verkligen inte försökt eller ens tänkt tanken att behandla någon med en sjukdom. Jag är väl medveten om att jag verkar inom friskvård och inte sjukvård, men problemet är ju att jag fortfarande måste förhålla mig till personers sjukdomsbilder. Och i detta fall kände jag inte till att det rekommenderas att hålla nere på kolostrolet från mat om man har problem med kolestrolet eller diabetes.

Jag har frågat personen det nu i efterhand, personen har inga sådana problem. Men det verkar fortfarande lite omdebatterat hurvida det verkar helt säkert att äta två ägg dagligen även som frisk, även om Livsmedelsverket skriver att det är okej för de flesta friska personer.

Så det söker jag fortfarande ett svar på. Om man inte kan finna att ett svar på om två ägg om dagen är säkert nog eller inte, vilken rekommendation kan man med säkerhet säga är säker isåfall?

Aryt
2018-06-10, 19:57
Ja. Vad skulle du ge för råd till någon som behandlas med warfariner eller andra blodförtunnande läkemedel ?

Bra. Lämna sådan frågor till legitimerad vårdpersonal.

På en akutmottagning förväntar jag mig, och har hittills, bara mött kompetent personal.

De får äta vad de vill men PK kommer såklart att svänga om de varierar K-vitaminintaget. Tror AK-sköterskorna brukar tipsa om att meddela större kostförändringar.
Känner inte till några häftiga kostinteraktioner för DOAKs eller p2y12-hämmarna. Brukar stå i bipackssedeln om man ska ta dem med måltid eller en bit bort från måltid.
Tror att vi har någon folder om kostråd vid hjärtkärlsjukdom.

Den du träffar på akutmottagningen behöver inte ens ha läkarexamen och många jobbar 4-5 år som läkare innan de blir legitimerade.