Visa fullständig version : Vad är det för socker i havre och sojamjölk?
sumialic
2018-06-07, 22:17
Min flickvän köper med jämna mellanrum hem alpros soja och havremjölk och medan vissa av smakerna har tillsatt socker, är det flera som inte har det. Trots detta står det däremot med sockerarter under kolhydrater, bland annat 1.9 på soja kokos och 3.3 på den naturliga havremjölken.
Är detta laktos eller vad för sockerarter är detta?
Sheogorath
2018-06-08, 07:37
Vegetabilier innehåller aldrig laktos och man skulle aldrig tillsätta detta eftersom en stor kundgrupp är, eller inbillar sig att dom är, laktosintoleranta. Naturligt förekommande sockerarter i vegetabilier är vanligen glukos, fruktos samt blandmolekylen sackaros (vanligt rörsocker). Tillsatt socker är i regel sackaros i de här dryckerna, efter vad jag sett.
sumialic
2018-06-08, 17:58
Vegetabilier innehåller aldrig laktos och man skulle aldrig tillsätta detta eftersom en stor kundgrupp är, eller inbillar sig att dom är, laktosintoleranta. Naturligt förekommande sockerarter i vegetabilier är vanligen glukos, fruktos samt blandmolekylen sackaros (vanligt rörsocker). Tillsatt socker är i regel sackaros i de här dryckerna, efter vad jag sett.
Tack!
Vet du vad anledningen till att havre som innehåller 1.2g sockerater enligt fineli.fi har 3.3g i drycken?
Tack!
Vet du vad anledningen till att havre som innehåller 1.2g sockerater enligt fineli.fi har 3.3g i drycken?
om det står 1.2 på paketet och 3.3 på nån random hemsida så är det förmodligen hemsidan som har fel.
Exakt mängd socker i vanligt havre:
Kolhydrater
Ämne Mängd per 100g Enhet
Monosackarider 0.4 g
Disackarider 0.9 g
Sackaros 0.9 g
Total mängd 2.2
Så rent logiskt är det nog mindre kolhydrater i havremjölk än vad det är i rent havre. Men det är dessa 3 sockerarter som finns i havre.
sumialic
2018-06-09, 13:11
Exakt mängd socker i vanligt havre:
Kolhydrater
Ämne Mängd per 100g Enhet
Monosackarider 0.4 g
Disackarider 0.9 g
Sackaros 0.9 g
Total mängd 2.2
Så rent logiskt är det nog mindre kolhydrater i havremjölk än vad det är i rent havre. Men det är dessa 3 sockerarter som finns i havre.
Jo, fast nu står det ju 3.3g på själva mjölken (som inte har något tillsatt socker) och 2.2g i havre (enligt din fakta ovan) så det är ju mjölken som av någon anledning har mer? Såvida det inte är faktafel.
Jag har inte en aning om hur havremjölk görs, men i processen kanske sockerarterna helt enkelt blir mer koncentrerade?
Jo, fast nu står det ju 3.3g på själva mjölken (som inte har något tillsatt socker) och 2.2g i havre (enligt din fakta ovan) så det är ju mjölken som av någon anledning har mer? Såvida det inte är faktafel.
Jag har inte en aning om hur havremjölk görs, men i processen kanske sockerarterna helt enkelt blir mer koncentrerade?
Om det är mjölken som har mer, så kan det ju vara så att mjölken blir kontaminerad av någon sockerart. Typ att havremjölken "innehåller spår av" något annat som görs i samma fabrik, som har tillsatt socker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.