Visa fullständig version : Hypotetisk sambofråga
ARMSTARK
2018-06-06, 18:47
Om en sambo sedan 6 år åker till en kompis hon inte träffat på länge åker på fredag eftermiddag och kommer hem måndag förmiddag, ringer inte och svarar inte i telefon, hur skulle ni tolka situationen?
Att sambo relationen hastigt kommer ta slut.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Kielbasa7.jpg/250px-Kielbasa7.jpg
svenbanan
2018-06-06, 18:59
Kanske laddade telefonen ur och hon inte hade nån laddare med sig, och det fanns ingen laddare där hon var heller. Och kanske kan hon inte ditt nummer utantill utan behöver telefonen för att ringa.
Jag skulle försöka lägga mina värsta misstankar på is tills hon i alla fall fått en chans att förklara sig.
Hon kanske är upprörd över nåt du gjort (eller inte gjort) och vill straffa dig. Antingen genom att vänstra, eller göra dig svartsjuk genom att få dig att tro att hon vänstrat. Svårtolkat utan att man vet alla parametrar. Men det verkar ju inte jättelovande...
Ring kompisen? Eller fråga din sambo?
Som att sambon har en rolig helg utan dig. Jag gör så också ibland. Inte för att bete mig svinigt mot min sambo eller att jag ligger runt. Telefonen ligger helt enkelt på ljudlöst eller någonstans så jag inte hör den, eller så är det inte ett tillflle då jag orkar ringa o prata "bara för att". Hör av mig när läget är lugnare eller när jag kommer hem igen. Man träffas ju o pratar om ingenting 300+ dagar övriga året,varför ta tid från något roligt som händer en gång vartannat år för det?
ChuckTesta
2018-06-06, 19:17
Som att sambon har en rolig helg utan dig. Jag gör så också ibland. Inte för att bete mig svinigt mot min sambo eller att jag ligger runt. Telefonen ligger helt enkelt på ljudlöst eller någonstans så jag inte hör den, eller så är det inte ett tillflle då jag orkar ringa o prata "bara för att". Hör av mig när läget är lugnare eller när jag kommer hem igen. Man träffas ju o pratar om ingenting 300+ dagar övriga året,varför ta tid från något roligt som händer en gång vartannat år för det?
Wtf? Hur svårt är det att skicka ett sms? Sorry inte haft mobilen på mig hörs sen?
StrongAF
2018-06-06, 19:20
Hoppas verkligen detta är en hypotetisk fråga :d
Vad är du 14? Respektera din partner.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/30/article-0-0EBB636600000578-870_308x185.jpg
Starke75an
2018-06-06, 20:02
Lättnad att hon kom hem helskinnad. Och troligen haft det trevligt.
Men å andra sidan är jag inte en svartsjuk typ.
mattilainen
2018-06-06, 20:40
Känns spontant som hon inte vill vara tillsammans men vågar inte ta det beslutet. Lättare att göra något så du blir arg och kanske gör slut.
Haha, "kompis" :D
Hon har varit otrogen, tro mig, jag var blåögd som attan, 3 gånger till och med, varje gång, otrogen.
Svenska män verkar i regel vara ofantligt blåögda när det kommer till kvinnor, verkar vara en del av vår "skolning" och uppväxt.
Denna "kompis" är en kille som hon låtit sig knullats hejvilt av, sannolikheten är typ 99%.
Nu kommer jag bli påhoppad av andra blåögda svenska män här, som är precis lika blåögd som jag brukade vara, så går det runt sådär :P.
Hon har varit otrogen, tro mig, jag var blåögd som attan, 3 gånger till och med, varje gång, otrogen.
Svenska män verkar i regel vara ofantligt blåögda när det kommer till kvinnor, verkar vara en del av vår "skolning" och uppväxt.
Denna "kompis" är en kille som hon låtit sig knullats hejvilt av, sannolikheten är typ 99%.
Nu kommer jag bli påhoppad av andra blåögda svenska män här, som är precis lika blåögd som jag brukade vara, så går det runt sådär :P.
Han är tillbaka!
Starke75an
2018-06-06, 20:49
Det sliter knappt nått alls.
svenbanan
2018-06-06, 20:52
Kollos tröttaste troll.
Varför inte fråga sambon varför hen inte hörde av sig?
Varför inte fråga sambon varför hen inte hörde av sig?
Svar kommer vara:
"Jag ville ha egentid med min vän!"
"ville bara koppla av några dagar!"
Om hon känner att han blir lite "för nyfiken" kommer reaktionerna vara av mer känslosam karaktär, antagligen vänder hon det mot honom som:
"Men måste du veta vad jag gör hela tiden?!"
"Vad spelar det för roll?!"
Återigen, har sett liknande många ggr, det är otrohet det handlar om.
Svar kommer vara:
Om hon känner att han blir lite "för nyfiken" kommer reaktionerna vara av mer känslosam karaktär, antagligen vänder hon det mot honom som:
Nu var det inte dig jag frågade. Andra människor kan ev ha normala relationer och/eller ha ett samtal där de ser om det är något tok.
Lite fegt att skriva sådär. Det är som om jag skulle säga: "Jorden är platt, nu kommer jag bli påhoppad av alla som är precis lika blåögd som jag brukade vara."
Varför ska du alltid envisas med skriva allt som att du talar den absoluta sanningen och alla andra är bara blinda får? :p
Det är skillnad på faktagrund och värde-/åsiktsgrund.
Sohlsken
2018-06-06, 21:35
Jag vill inte lägga på oro, men jag tror att hon kan ha varit otrogen.
Jag beklagar verkligen. Personligen skulle jag inte godta detta beteendet, och om min partner betedde sig på detta viset ens när vi dejtade hade jag avslutat relationen. Kommunikation är ännu viktigare än kärlek, för den uppehåller kärleken.
Det är respektlöst och barnsligt att tycka att man ska ta flera dagar utan att höra av sig till sin partner. Jag fattar inte varför man är tillsammans med någon man inte VILL prata med varje dag. Oavsett om jag är på samma kontinent eller ej, om maken är på floden, eller om han eller jag behöver vara bortrest av någon anledning så är vi alltid glada för tillfällen att kommunicera med varandra.
Varför i allsindar skulle det vara ett avbrott av det roliga att kommunicera med sin livskamrat? Då får man ju dela med sig av det roliga med den som känner en bäst i hela världen.
Du får nog utveckla lite om någon skall kunna spekulera på ett rimligt vis. När någon säger att deras sambo "åkte till en kompis hon inte träffat på länge" tolkar jag det som att sambon i fråga gjorde ett planerat besök hos en kompis hon inte träffat på länge, kön ej specificerat. Andra i tråden tolkar det uppenbarligen som att sambon improviserat drog iväg till random kille över helgen för att "straffa" sambon, t.ex. efter ett gräl eller pga allmänt missnöje. Om frågan verkligen är hypotetisk kan du ju lugnt förklara tydligt vad du menar.
Angående telefongrejen så är jag ju från tiden före mobiltelefonerna, och då var det inget konstigt att man inte ringdes varje dag om man var borta från någon (det var väl snarast lite konstigt om en vuxen människa behövde låna kompisens hemtelefon en gång om dagen för att ringa hem till sambon, undantag om sambon var hemma med spädbarn). Min far är av typen som lätt skulle kunna försvinna i en vecka utan att höra av sig, och utan att överhuvudtaget komma på idén att hans fru kanske skulle vilja höra att han levde. Ringer han flera gånger under en bortovaro tolkar samtliga i familjen det som att han har tråkigt där han är. Mamma, å andra sidan, ringer helst en gång om dagen bara för att chit-chatta lite. Jag tycker att det är väldigt hårt att döma ut någons förhållande för att man inte ringts dagligen på en helg (tre dygn på sin höjd).
TLDR: För alla är inte telefonen (eller sambon) ett extra organ, och i alla förhållanden är det inte självklart att man ringer varandra minst en gång om dagen, eller skickar en massa "puss-puss"-SMS.
speedy83
2018-06-06, 21:51
Fattar inte heller riktigt oron eller varför man skulle vara "mer" otrogen för att man inte hör av sig. Känner snarare tvärtom.
Svårt med så begränsad info dock.
shut teh face
2018-06-07, 04:54
Jag och min fru (ihop 13 år) hör oss absolut inte av oss varje dag när vi är från varandra. Vi jobbar båda på annan ort rätt ofta så vi är väl vana kanske ..
Om hon är borta en helg utan att svara skulle jag idag inte tycka det vore något konstigt, kanske orolig om något hänt.
Går vi tillbaka 10 år i tiden så hade jag varit svartsjuk och tänkt det värsta. Men man växer upp.
Beror kanske på ålder osv. Men i denna situation hade både jag och frugan hört av sig.
Om en sambo sedan 6 år åker till en kompis hon inte träffat på länge åker på fredag eftermiddag och kommer hem måndag förmiddag, ringer inte och svarar inte i telefon, hur skulle ni tolka situationen?
Så länge det inte är frågan om en manlig kompis så är det väl inte så mycket att oroa sig över. Dock så bör man väl arrangera innan resan att man skall ringa och utbyta några ord varje kväll istället för att bli arg över något som aldrig utlovats.
Så länge det inte är frågan om en manlig kompis så är det väl inte så mycket att oroa sig över. Dock så bör man väl arrangera innan resan att man skall ringa och utbyta några ord varje kväll istället för att bli arg över något som aldrig utlovats.
Sambon kan väl lika gärna vara otrogen med en kvinna?
Med största sannolikhet otrogen.
Sambon kan väl lika gärna vara otrogen med en kvinna?
Menar du att 100% av svenska kvinnor är bisexuella?
trädgårdsmöbel
2018-06-07, 07:15
För lite information, får jag ställa några följdfrågor?
* Brukar hon svara i telefon?
* Var det nån form av tjurighet mellan er innan hon åkte?
* Är kompisen en kille?
* Såg du vad för sorts underkläder hon packade?
* Vad berättade hon efteråt?
* Blir hon sur på dig för att du är svartsjuk och misstänksam?
* Har hon använt telefonen till annat under helgen, några bilder/poster på facebook tex?
Menar du att 100% av svenska kvinnor är heterosexuella?
Menar du att 100% av svenska kvinnor är heterosexuella?
En slumpmässig kvinna som varit otrogen mot sin man har antagligen i de allra flesta fallen varit det med en annan man. Att anta något annat utan att känna till några detaljer om personerna förutom kön är att leva i en dingdingvärld.
*popcorn*En slumpmässig kvinna som varit otrogen mot sin man har antagligen i de allra flesta fallen varit det med en annan man. Att anta något annat utan att känna till några detaljer om personerna förutom kön är att leva i en dingdingvärld.
Göra antaganden i den här tråden? Nähä... :laugh:
Scratch89
2018-06-07, 07:59
Haha! Din slutledningsförmåga är fantastisk.
Att anta något annat utan att känna till några detaljer om personerna förutom kön är att leva i en dingdingvärld.
Att anta att en slumpmässig kvinna vart otrogen bara för att hon inte svarat i telefon på en helg käns väl på det hela ungefär lika ding
Att anta att en slumpmässig kvinna vart otrogen bara för att hon inte svarat i telefon på en helg käns väl på det hela ungefär lika ding
Ja utan att veta mer än vad historien förtäljer iaf.
Hörde av mig i onödan gjorde inte jag heller, men jag skulle svara om det ringer eller svara på mess.
Jag skulle inte tolka det på ett bra sätt iaf..
*popcorn*
Göra antaganden i den här tråden? Nähä... :laugh:
Framför allt så är det ju stora problem med antagandet att hon som besökt kompisen är en kvinna som lever i en heterosexuell relation. Hon kanske i själva verket är en man som identifierar sig som kvinna och lever i en bisexuell bigamisk relation med en man som identifierar sig som kvinna och en kvinna som identifierar sig som man.
Beror ju som flera varit inne på tidigare hur er relation ser ut i vanliga fall. Jag och min sambo har kontakt flera ggr en vanlig arbetsdag. Skulle hon inte skriva, ringa eller tom inte svara under en vanlig dag skulle jag bli mycket fundersam, och åkte hon bort i 3 dagar utan kontakt skulle det absolut ha hänt något. Inte nödvändigtvis otrogen utan tappat telefonen eller vad som helst.
ARMSTARK
2018-06-07, 08:35
Svar kommer vara:
Varenda ord i detta inlägg stämmer, spot on, utom då ett erkännande om otrohet.
Haha! Din slutledningsförmåga är fantastisk.
:d
Varenda ord i detta inlägg stämmer, spot on, utom då ett erkännande om otrohet.
Så frågan var inte så hypotetisk med andra ord?
ARMSTARK
2018-06-07, 09:26
Så frågan var inte så hypotetisk med andra ord?
Hypotetisk som i "Hur fungerar folk i allmänhet" eller "Vad skulle ni tro om".
trädgårdsmöbel
2018-06-07, 09:32
Om hon har vart otrogen, så kommer hon antagligen inte erkänna det, ens om det är väldigt uppenbart. Kvinnor är väldigt starka på det sättet, de kan rättfärdiga saker de gjort för sig själva, vrida och vända på en händelse från flera håll och välja den synvinkeln som är mest gynnsam för henne, eller projicera skulden på någon annan för att slippa dåligt samvete.
Men de har en svaghet, och det är att de berättar allt för eventuella väninnor. Dessa kan mycket väl skvallra till dig.
(Därmed inte sagt att hon varit otrogen, men konsensus i tråden verkar ju vara det)
panzerpig
2018-06-07, 10:50
beror ju helt på vad man har för "regler" i förhållandet. Vissa tycker inte att man behöver höra av sig hela tiden, man litar på varandra ändå. Tycker inte att detta skulle vara nån stor grej. Andra har som standard att man skickar ett sms/facebookmeddelande med jämna mellanrum. Min fru är rätt orolig av sig, inte direkt över otrohet utan generellt. Är jag ute med polarna en lördag skriver jag kanske 1-2 ggr och frågar om det går bra hemma, var jag är osv. Jag ser inte det som ett problem, hon gör samma sak.
Så till TS: beror ju på vad ni har för "deal".
Efter 6 år som sambo borde man känna varandra så väl att man vet vad partnern vill/behöver i en sådan situation. Jag skulle utan problem kunna dra iväg en helg med några polare utan att känna ett behov av att höra av mig dagligen. Även om jag "bara" är 31 så tillhör jag den generationen som överlever en helg alldeles utmärkt utan telefonen. Jag känner mig ofta ledig på ett annat sätt om jag kan lägga undan luren helt.
Däremot vet jag att min sambo värderar den dagliga kontakten på ett helt annat sätt när vi är ifrån varandra. Därför ser jag till att i alla fall snegla på telefonen på kvällen och sms:a lite fram och tillbaka. Jag kan fortfarande släppa telefonen nästan hela tiden men ändå ha lite kontakt när vi är ifrån varandra. Vi är olika och har olika behov helt enkelt.
Grundläggande respekt för varandras olika personligheter är nyckeln. Det verkar saknas lite här låter det som. Om det nu är så viktigt för henne att få lite egentid och avkoppling så skulle hon meddelat det i förväg så att ni båda är med på noterna. Att ignorera ens partners försök till kontakt är respektlöst och det borde du klargöra för henne.
trädgårdsmöbel
2018-06-07, 12:21
Eftersom ts inte utvecklat och det är svårt att svara, så tar jag mig friheten att skriva vad jag tror är frågan (ts kan dementera eller bekräfta).
Själva bristen på telefon-kommunikation är inte grejen. Ts sambo åkte en långhelg till en killkompis. 3 nätter borta. Svarade inte i telefonen under tiden, och är väldigt defensiv om vad de gjorde. Nu undrar ts om hon kan ha vänstrat med sin kompis under dessa dagar.
Jag tycker att det är ett respektlöst beteende. Men hade jag åkt iväg för att vara otrogen hade jag garanterat hört av mig dagligen för att inte dra uppmärksamhet till mig
speedy83
2018-06-07, 13:40
Jag tycker att det är ett respektlöst beteende. Men hade jag åkt iväg för att vara otrogen hade jag garanterat hört av mig dagligen för att inte dra uppmärksamhet till mig
Helt min tanke också!
Helt min tanke också!
Ja om man skulle försöka mörka det, de flesta som är otrogna skiter väl i förhållandet, och verkligen i de fall där de planerar att vara det. Ett fegt sätt att göra slut på oftast.
vicarious
2018-06-07, 14:01
Hade ni bråkat eller tjafsat om något innan hon åkte? Hon kanske bara ville göra dig svartsjuk eller "straffa" dig genom att skita i att svara så att du skulle få precis dom tankarna du nu sitter med.
Men sådär rent spontant så låter det som att hon har något att dölja. Om ni vanligtvis har kontakt oftare så beter hon sig ju avvikande. Finns oftast en anledning till det.
Sheogorath
2018-06-07, 14:06
Hade ni bråkat eller tjafsat om något innan hon åkte? Hon kanske bara ville göra dig svartsjuk eller "straffa" dig genom att skita i att svara så att du skulle få precis dom tankarna du nu sitter med.
Men sådär rent spontant så låter det som att hon har något att dölja. Om ni vanligtvis har kontakt oftare så beter hon sig ju avvikande. Finns oftast en anledning till det.
Detta är någon man bör dumpa fortare än blixten. Sådana kvinnor skall man inte hålla sig med.
Starke75an
2018-06-07, 18:05
Tycker du ska köpa blommor till sambon.
MaxTheMarketer
2018-06-11, 15:59
Blev det något avslut?
Grattis om 9 månader får ni tillökning i familjen och du kommer bli pappa.
Är barnet inte likt dig säger du? Nej men vad konstigt, men så kan det gå!
Armed Dingo
2018-06-11, 18:26
Varför är ni så hårda? Måste kännas förjävligt att höra sådana kommentarer när man redan tänker dem tankarna själv.
Dessutom kanske det inte är så. TS borde prata ordentligt med sin sambo, inte häcka här. För mycket okända omständigheter för att det ska gå att säga såhär.
Varför är ni så hårda? Måste kännas förjävligt att höra sådana kommentarer när man redan tänker dem tankarna själv.
Dessutom kanske det inte är så. TS borde prata ordentligt med sin sambo, inte häcka här. För mycket okända omständigheter för att det ska gå att säga såhär.
+1, men det är så "ryggdunkskulturen" fungerar.
Du vet redan svaret.
Du vet redan svaret.
Annars hittar man svaret i den här låten
9vAiESu5wrA
trädgårdsmöbel
2018-06-12, 11:54
Jag är tämligen övertygad om att ts har haft diskussionen med sambon innan tråden, och den gav inga svar, antagligen pga. att hon blir sur, svår och skuldbelägger honom om han frågar, därav tråden.
MaxTheMarketer
2018-06-12, 13:31
Jag är tämligen övertygad om att ts har haft diskussionen med sambon innan tråden, och den gav inga svar, antagligen pga. att hon blir sur, svår och skuldbelägger honom om han frågar, därav tråden.
Jag snackade med en erfaren tjejtjusare om tråden och enligt hans utsago så är relationen körd för evigt. Bara tacka och buga och gå vidare och inte vara en mes i nästa förhållande helt enkelt.
Dagens unga svenska tjejer har blivit galna på grund av Tinder och feminism. Det är därför det kommer frågetecken från alla äldre här i tråden angående situationen.
Dagens unga tjejer sitter och swipar höger efter Mr. Perfect medan de för 10-20 år sedan var mer än nöjda med Mr. Right. Inte undra på att depressionen sjunker ner bland åldrarna hos tjejer.
Smartphones och sociala medier är troligen 70-talet rökning:"oj vi hade ingen aning om vilken dålig inverkan det kunde ha på [psykiska] hälsan!"
trädgårdsmöbel
2018-06-12, 13:58
Jag snackade med en erfaren tjejtjusare om tråden och enligt hans utsago så är relationen körd för evigt. Bara tacka och buga och gå vidare och inte vara en mes i nästa förhållande helt enkelt.
Dagens unga svenska tjejer har blivit galna på grund av Tinder och feminism. Det är därför det kommer frågetecken från alla äldre här i tråden angående situationen.
Dagens unga tjejer sitter och swipar höger efter Mr. Perfect medan de för 10-20 år sedan var mer än nöjda med Mr. Right. Inte undra på att depressionen sjunker ner bland åldrarna hos tjejer.
Smartphones och sociala medier är troligen 70-talet rökning:"oj vi hade ingen aning om vilken dålig inverkan det kunde ha på [psykiska] hälsan!"
:) Jag är en av de äldre, förmodligen äldst. Men redan på 1200-talet så fanns "smygande bästa killkompisar". Jag tror inte det här (specifika fallet) är ett utslag av social media och tinder, utan ett fall av "beta orbiting" som faktiskt lyckats, inte av ts, utan av ts sambos vän. Förutsatt då att det är så illa som vi tror, det är fullt möjligt att vi låtit fantasin skena iväg här.
Du är bra jävla skadad du.
MaxTheMarketer
2018-06-12, 14:37
:) Jag är en av de äldre, förmodligen äldst. Men redan på 1200-talet så fanns "smygande bästa killkompisar". Jag tror inte det här (specifika fallet) är ett utslag av social media och tinder, utan ett fall av "beta orbiting" som faktiskt lyckats, inte av ts, utan av ts sambos vän. Förutsatt då att det är så illa som vi tror, det är fullt möjligt att vi låtit fantasin skena iväg här.
Jag håller tummarna för att det har löst sig för det bästa. Jag är samtidigt inte förvånad eller överraskad om det värsta redan har hänt, tyvärr.
Du är bra jävla skadad du.
Använd mig gärna som "slagpåse" om du mår bättre av det. Tyvärr skapar du bara ytterligare splittringar i samhället genom att göra så.
Faktum kvarstår att om du kliver in på ett gymnasium idag så är det som att kliva in i ett spökhus: helt jävla dött fast korridorerna är fulla av ungdomar.
Ungdomar idag lever sina liv via smartphones och sociala medier. De förlitar hela sin självkänsla, sitt självvärde och självförtroende på antalet likes, hearts, reactions, friends, follows och matchningar.
Tjejerna får mer uppmärksamhet idag än de någonsin har fått tack vare sociala medier. De tappar fotfästet från jorden och tror att de alla kan få en "10a". Det finns sjukt få "10or"-killar.
Detta betyder att majoriteten av tjejerna skippar majoriteten av killar och går efter samma enstaka få topprocent av "10or"-killar. Vad händer med majoriteten av killar som faktiskt hade fått en chans för 10-20 år sedan?
Majoriteten blir ensamma, vissa incels, vissa extremister, de flesta nog deppiga och misogynister (se Flashback & andra nätforum, Twitch chat). Medan majoriteten av tjejer letar efter Mr. Perfect så letar sig killarna utanför Sverige efter tjejer som nöjer sig med Mr. Right (vilket fortfarande inte är Mr. Wrong).
Sedan får vi inte glömma denna bieffekt också: när du vet från botten av ditt hjärta att du alltid kan hitta någon bättre (tack vare Tinder, Badoo, Grindr, etc.) så kan du varje gång det blir friktion i förhållandet söka dig efter bekräftelse eller kanske till och med lite tissel och tassel utifrån.
Du [tjejen] kan alltid rättfärdiga det hela att "han borde ha varit där för mig istället så hade jag aldrig råkat varit otrogen". Även "10or"-killar inser att de kan ligga med många tjejer så de ser egentligen inte grejen med att slå sig ned med en snygg tjej.
Så majoriteten av tjejer skiter i 90% av killarna för att gå efter 10% "10or"-killarna medan dessa 10or-killar inser att de behöver inte slå sig ned så då har vi denna karusell med få killar som ligger med majoriteten av tjejer varav majoriteten av tjejer skiter i 90% av resterande killar. Resterande killar får välja psykiskt sjuka bottennapp.
Jag hoppas ditt "påseslagande" av mig har fått dig att må bättre. Nu har jag uttryckt som jag uppfattar situationen just nu. Detta kan ändras när nya data anländer. Jag beklagar om jag fick dig att må dåligt först.
Jag hoppas ditt "påseslagande" av mig har fått dig att må bättre. Nu har jag uttryckt som jag uppfattar situationen just nu. Detta kan ändras när nya data anländer. Jag beklagar om jag fick dig att må dåligt först.
Problemet är att du generaliserar alldeles för starkt. Vissa dejtingappar kan ha fört med sig en marginell effekt i den riktning du beskriver men samtidigt är din beskrivning av situationen så tröttsamt betatypisk att det borde finnas ett namn för det. En slags försanthållen förenkling som drabbar massor av unga män med förlorad självaktning eftersom det är den lättköpta förklaringen för den egna isoleringen. Och den effekten är bra mycket vanligare än evidensen bakom din biologidrivna pessimism (ivrigt framhejad av Flashbacks mest vältaliga predikanter).
Du vet, tjejer blir också förälskade ibland och den reaktionen får en utomstående svårt att förklara utifrån din teori. Den gemensamma nämnaren för de som faktiskt använder en app som Tinder verkar snarast vara olika drag av ohälsa. Det är ungefär 90-10 vill jag bestämt hävda. 90 % hej-kom-och-hjälp-mig och 10 % nyfikna.
På grund av detta måste man vara otrogen så snabbt som möjligt för att sen kunna ta motpartens otrohet med en klackspark =)
trädgårdsmöbel
2018-06-12, 19:03
På grund av detta måste man vara otrogen så snabbt som möjligt för att sen kunna ta motpartens otrohet med en klackspark =)
:D För att inte otroheten skall kunna tas med en klackspark tillbaks, så skall man se till att vara otrogen ordentligt dessutom. Inte ligga med någon man träffat på en krog eller kollega på konferens eller liknande fjolleri utan det skall svida på riktigt. Därför skall man försöka ligga med sin partners mamma eller annan närstående för att vinna otrohetskampen och visa vem som är bäst (värst)
Armed Dingo
2018-06-12, 19:20
Problemet är att du generaliserar alldeles för starkt. Vissa dejtingappar kan ha fört med sig en marginell effekt i den riktning du beskriver men samtidigt är din beskrivning av situationen så tröttsamt betatypisk att det borde finnas ett namn för det. En slags försanthållen förenkling som drabbar massor av unga män med förlorad självaktning eftersom det är den lättköpta förklaringen för den egna isoleringen. Och den effekten är bra mycket vanligare än evidensen bakom din biologidrivna pessimism (ivrigt framhejad av Flashbacks mest vältaliga predikanter).
Du vet, tjejer blir också förälskade ibland och den reaktionen får en utomstående svårt att förklara utifrån din teori. Den gemensamma nämnaren för de som faktiskt använder en app som Tinder verkar snarast vara olika drag av ohälsa. Det är ungefär 90-10 vill jag bestämt hävda. 90 % hej-kom-och-hjälp-mig och 10 % nyfikna.
+1 .
Till ”Max”. Sluta bry dig om andra män och kvinnor och vad de tycker om dig. Bry dig inte om att få ******. Hitta ditt yrke och bli bra på det. Var en snäll person andra kan lita på. Ta ansvar för saker privat och på jobbet. Ta hand om din kropp. Träffa kvinnor i vardagslivet. Prata med dom. Prata inte med dom. Var snäll och stark. Resten löser sig självt.
Allt ditt snack och överanalyserande är tröttsamt att se. Sluta bry dig. Sluta. Bry dig.
Om ovanstånde inte räcker har du antingen inte slutat bry dig eller så har du något i din personlighet du behöver jobba på. Eller så tillhör du den mycket lilla skaran som faktiskt vill vara som en deltagare i ex on the beach. Isåfall kan jag inte hjälpa dig.
MaxTheMarketer
2018-06-12, 19:33
Jag hoppas på att ha fel och att det inte är lika "apokalyptiskt" som jag får det att framstå. Jag hänger som tur var inte på Flashback så jag kan inte tala för deras "mest vältaliga predikanter". Jag baserar det på min begränsade erfarenheter ute på kroglivet och på hemmafester mellan 2008-2018 och hur detta har förändrats mycket på grund av smartphones med sociala medier.
Numera sitter de flesta på sin smartphone och kollar på den nästan som om de sitter med en dopaminspruta som de trycker i så fort det blir det minsta "tråkigt" eller de inte vet vad de ska säga istället för att anstränga sig. Detta menar jag då hos yngre personer. De äldre växte aldrig upp med samma smartphone-hets.
Menar du alltså att 90% av folk som hänger på Tinder regelbundet lider mer eller mindre av någon form av ohälsa? Medan bara resterande 10% är friska nyfikna personer? Jag har minimala erfarenheter där på grund av minimala resultat vilket säger en hel del om hur förutsättningar har förändrats efter cirka 10 år. Har du varit med om att 9 av 10 tjejer du träffat från Tinder visar sig vara "psykfall" mer eller mindre?
Vad jag menar är att det är mer eller mindre lättare idag än någonsin att tissla och tassla bakom ryggen (och tro att man kmr undan med det! Det är den viktiga skillnaden!) bara för att det är tillfällig friktion i relationen eller äktenskapet. Istället för att kämpa tillsammans så finns den enkla (och riskfyllda) utvägen att swipa fram någon tillfällig trevlig lösning på mobilen (gäller både för tjejer och killar men lättare för tjejer för fler killar är mer desparata, case in point).
Visst kunde du gå ut på krogen eller klubben och leta en snabb lösning för 10+ år sedan men då var det mer riskfyllt för någon som kände dig eller din partner kanske skulle se dig tissla och tassla med någon annan medan Tinder och liknande gör det mer osynligt och mycket mer praktiskt än när man behövde sitta vid en dator på dejtingsajter för att hitta sin tillfälliga lösning i ett fallerande förhållande. Håller du och dina erfarenheter med om denna jämförelse? Jag är öppen för att lära mig nya perspektiv baserade på andras livserfarenheter.
JAG VET! Jag visar på en pessimistisk och negativ syn på det hela just nu och det är inget jag stoltserar över. Jag arbetar aktivt på att ändra denna syn för jag är medveten över den och tänker inte tillåta den fördunkla mina möjligheter här i livet. Jag vet att just nu så sätter den mer käppar i mina hjul istället för att agera som socialt glidmedel till ömsesidiga framgångsrika resultat med det motsatta könet.
MaxTheMarketer
2018-06-12, 19:57
+1 .
Till ”Max”. Sluta bry dig om andra män och kvinnor och vad de tycker om dig. Bry dig inte om att få ******. Hitta ditt yrke och bli bra på det. Var en snäll person andra kan lita på. Ta ansvar för saker privat och på jobbet. Ta hand om din kropp. Träffa kvinnor i vardagslivet. Prata med dom. Prata inte med dom. Var snäll och stark. Resten löser sig självt.
Allt ditt snack och överanalyserande är tröttsamt att se. Sluta bry dig. Sluta. Bry dig.
Om ovanstånde inte räcker har du antingen inte slutat bry dig eller så har du något i din personlighet du behöver jobba på. Eller så tillhör du den mycket lilla skaran som faktiskt vill vara som en deltagare i ex on the beach. Isåfall kan jag inte hjälpa dig.
Med all respekt så går de där två råden inte ihop: att vara "snäll" innebär att jag måste vara folk till lags, att jag måste söka bekräftelse och acceptans från medmänniskor. Det betyder INTE att jag måste gå raka motsatsen nu och bli en "obrydd anarkist".
Du har helt rätt i att "sluta bry sig och bara göra det man själv tror på". Jag belyser de faktorer jag belyser för att jag tror de är viktiga att ha i åtanke så att man vet att man har helt andra förutsättningar idag som svensk kille (oavsett ålder) än vad man hade för 10+ år sedan när det gäller dejting och relationer.
Med detta sagt menar jag INTE att "därför ska du ge upp". Det är ungefär som om någon skulle säga, "du är överviktig och 50+, du har helt andra förutsättningar att bygga muskler än att någon som är normalviktig och 18 år gammal." Detta betyder ju inte att den 50+ överviktiga ska "ge upp", men inse att han/hon inte har samma förutsättningar som den 18-åriga personen har beträffande samma mål att bygga muskler. You feeling me?
WHITEFOLKS
2018-06-12, 21:22
Man kan ju diskutera hur mycket av det max säger faktiskt händer och hur hårt man kan dra det men man kan inte diskutera att man till en tjej inte skulle behöva ge råd för hur man ska kunna hitta en kille eller få en kille intresserad av dig. Du jobbar på ICA i kassan men är normalviktig och har vanliga kläder på dig? installera tinder eller gör ett konto på happypancake och välj fritt bland intressenterna.
Vad det får för apokalyptiska effekter i slutändan vet jag inte men att det skiljer sig helt extremt mycket mellan vad man behöver göra för att få mail, matches, intresse är inte direkt något man kan ifrågasätta.
Jag håller tummarna för att det har löst sig för det bästa. Jag är samtidigt inte förvånad eller överraskad om det värsta redan har hänt, tyvärr.
Använd mig gärna som "slagpåse" om du mår bättre av det. Tyvärr skapar du bara ytterligare splittringar i samhället genom att göra så.
Faktum kvarstår att om du kliver in på ett gymnasium idag så är det som att kliva in i ett spökhus: helt jävla dött fast korridorerna är fulla av ungdomar.
Ungdomar idag lever sina liv via smartphones och sociala medier. De förlitar hela sin självkänsla, sitt självvärde och självförtroende på antalet likes, hearts, reactions, friends, follows och matchningar.
Tjejerna får mer uppmärksamhet idag än de någonsin har fått tack vare sociala medier. De tappar fotfästet från jorden och tror att de alla kan få en "10a". Det finns sjukt få "10or"-killar.
Detta betyder att majoriteten av tjejerna skippar majoriteten av killar och går efter samma enstaka få topprocent av "10or"-killar. Vad händer med majoriteten av killar som faktiskt hade fått en chans för 10-20 år sedan?
Majoriteten blir ensamma, vissa incels, vissa extremister, de flesta nog deppiga och misogynister (se Flashback & andra nätforum, Twitch chat). Medan majoriteten av tjejer letar efter Mr. Perfect så letar sig killarna utanför Sverige efter tjejer som nöjer sig med Mr. Right (vilket fortfarande inte är Mr. Wrong).
Sedan får vi inte glömma denna bieffekt också: när du vet från botten av ditt hjärta att du alltid kan hitta någon bättre (tack vare Tinder, Badoo, Grindr, etc.) så kan du varje gång det blir friktion i förhållandet söka dig efter bekräftelse eller kanske till och med lite tissel och tassel utifrån.
Du [tjejen] kan alltid rättfärdiga det hela att "han borde ha varit där för mig istället så hade jag aldrig råkat varit otrogen". Även "10or"-killar inser att de kan ligga med många tjejer så de ser egentligen inte grejen med att slå sig ned med en snygg tjej.
Så majoriteten av tjejer skiter i 90% av killarna för att gå efter 10% "10or"-killarna medan dessa 10or-killar inser att de behöver inte slå sig ned så då har vi denna karusell med få killar som ligger med majoriteten av tjejer varav majoriteten av tjejer skiter i 90% av resterande killar. Resterande killar får välja psykiskt sjuka bottennapp.
Du kanske ingår i en mindre attraktiv liga? För jag ser sällan problem mellan könen bland min omgivning
Decepticon
2018-06-12, 22:48
Relationen är körd. Det finns ingen vettig förklaring om man drar iväg och inte hör av sig om man är sambo sedan 6 år. Gräset är grönare på andra sidan enligt denna slyna.
Menar du alltså att 90% av folk som hänger på Tinder regelbundet lider mer eller mindre av någon form av ohälsa? Medan bara resterande 10% är friska nyfikna personer? Jag har minimala erfarenheter där på grund av minimala resultat vilket säger en hel del om hur förutsättningar har förändrats efter cirka 10 år. Har du varit med om att 9 av 10 tjejer du träffat från Tinder visar sig vara "psykfall" mer eller mindre?
Jag har inte träffat någon via Tinder. Men det räcker att svepa en stund för att få känslan av att de flesta har någon borderline-grej för sig eller vore besvärliga att umgås med. Tillåt mig en demonstration. Tio svep, åldersspann 25-30:
1. Mörkhyad tjej med enorma glasögon och överdrivet rödmålade läppar. Begriper inte att skriva mer än en glad smajlgubbe i presentationen.
2. Mörkhyad tjej med superafro som är längre än snittet för svenska män och uppger sig vara vänstersinnad (vilket jag tolkar som väldigt långt ut på den kanten).
3. Ovanligt normalt svenskt utseende. Språkvetare som pluggar på två universitet och klär sig normalt. Inte onödigt stajlad. Verkar jordnära. Ingen presentationstext. Möjligen min kvinnliga motsvarighet.
4. Svenskt utseende. Ser vänlig ut. Men sen rasar det. Feminist som bor i ett kollektiv där det finns massa katter.
5. Svensk. Ingen presentation. Bilder från överdrivet utlevande situationer. Häver bira ur ett stort glas fullt med blommor eller sminkat sig blodig som en zombie.
6. Svensk tjej från konstfack. Bild på när hon sitter och bajsar. Sminkar sig tydligen som en katt ibland.
7. Svensk tjej. Ser vänlig ut. Inget annat än en svensk flagga som presentation. Bild 1: extrem närbild på tillgjort leende. Bild 2: i princip identisk närbild på tillgjort leende. Bild 3: samma leende i samma tappning igen. Bild 4: samma flin från sovrummet med slarvigt bäddad säng. Bild 5: samma flin från samma sovrum med samma slarvigt bäddade säng. Kan inte ha motionerat på många år.
8. Svensk tjej som skriver på spanska och reser jorden runt. 10/10 utseendemässigt. Bilder i modellposé från exotiska stränder och djungel. Make-up artist med enorma örhängen och solglasögon. Helt klart en levnadsglad och välmående donna. Skulle dock skära sig rejält mellan oss, men visst får hon klassas som normal.
9. Svensk. Ingen press. Mycket söt. Tränar på gym men tar översminkade närbilder. Ingen jag skulle orka umgås med men möjligen normal.
10. Svensk. Intetsägande. Går runt i huvudbonad. Tre ord i beskrivningen: "okej kul tjej". Väcker inget intresse alls.
Det är möjligt att samtliga 10 jag svepte fram i stickprovet är långt mer normala än jag men det var ändå på sin höjd 2 eller absolut max 3 av 10 jag hade kunnat ge en chans, och förmodligen bara 1 av 10 jag hade orkat lyssna på en längre stund.
Visst kunde du gå ut på krogen eller klubben och leta en snabb lösning för 10+ år sedan men då var det mer riskfyllt för någon som kände dig eller din partner kanske skulle se dig tissla och tassla med någon annan medan Tinder och liknande gör det mer osynligt och mycket mer praktiskt än när man behövde sitta vid en dator på dejtingsajter för att hitta sin tillfälliga lösning i ett fallerande förhållande. Håller du och dina erfarenheter med om denna jämförelse? Jag är öppen för att lära mig nya perspektiv baserade på andras livserfarenheter.
För tillfälliga lösningar i fallerande förhållanden funkar det säkert ypperligt. Men då snackar vi per automatik om olyckliga människor. Söker man otrohet för att göra uppror inom en relation har man passerat gränsen för ohälsa.
Hur har jag missat den här tråden? Helt magisk ju.
Angående Tinder så skulle jag hjälpa en tjejkompis att kolla snubbar via den appen. Lätt var 5 hade bilder där de var mer eller mindre nakna. Var 10e hade en profil där det stod om hur stor k*k de hade. Och kanske var 20e beskrev sina (jävligt skeva) sexuella fantasier i sin profilinfo.
Där emellan fanns såklart några normala, men för de flesta fanns en ruskigt bra anledning till varför de var singlar.
(Tjejen är 40, bor i Stockholm så män vi sökte på var motsvarande).
dream_theater_
2018-06-13, 18:37
Angående Tinder så skulle jag hjälpa en tjejkompis att kolla snubbar via den appen. Lätt var 5 hade bilder där de var mer eller mindre nakna. Var 10e hade en profil där det stod om hur stor k*k de hade. Och kanske var 20e beskrev sina (jävligt skeva) sexuella fantasier i sin profilinfo.
Där emellan fanns såklart några normala, men för de flesta fanns en ruskigt bra anledning till varför de var singlar.
På vilket sätt är den här tråden magisk? För att den drar till sig kvinnohatare som flugor till koskit?
På vilket sätt är den här tråden magisk?
Håller med, känner att när tråden urartat helt i meningslösa spekulationer så kommer den frånvarande trådskaparen tillbaka och säger, hoppsan jag bara skojade för att se vad som skulle hända och nu har jag slut på popcorn...
Macroman
2018-06-14, 08:08
Män i 40-årsåldern som visar sig halvnakna på Tinder alltså? Kan inte varit någon vacker syn med tanke på hur de flesta 40-åringar ser ut...
ARMSTARK
2018-06-14, 10:54
Håller med, känner att när tråden urartat helt i meningslösa spekulationer så kommer den frånvarande trådskaparen tillbaka och säger, hoppsan jag bara skojade för att se vad som skulle hända och nu har jag slut på popcorn...
Näe, tyvärr är det ingen trolltråd, önskar att det vore det. Jag vet inte om jag ska låta tråden självdö eller om jag ska fortsätta berätta om eländet. Det finns för en skål popcorn till. :(
Näe, tyvärr är det ingen trolltråd, önskar att det vore det. Jag vet inte om jag ska låta tråden självdö eller om jag ska fortsätta berätta om eländet. Det finns för en skål popcorn till. :(
Berätta gärna, alltid intressant att höra om andra människors relationer och öden!
Ouch, låter sådär. :(
speedy83
2018-06-14, 11:11
Inte för att gotta mig i din olycka men kan ju vara intressant för alla i tråden att få veta hur det låg till och lära sig något kanske till och med.
Men du avgör ju givetvis själv!
Då ber jag pm ursäkt om mitt antagande, som baserade sig på att det stod ”hypotetisk” i trådstarten, strödde salt i såren.
Hoppas det löser sig på bästa sätt!
Antingen blir det ett sätt att bearbeta för dig eller så är du såpass känd av folk här att det blir för offentligt.
Låter inge vidare!
På vilket sätt är den här tråden magisk? För att den drar till sig kvinnohatare som flugor till koskit?
Som en av få feminister på Kolozzeum så är det såklart inte därför, utan för att det var en del roliga kommentarer (och ett ämne som är rätt ovanligt på Kolo).
Jag tror män och kvinnor är precis lika otrogna. Och har man haft flera partners som varit det mot en, well....den enda gemensamma nämnaren i de relationerna är du själv. Då kanske man ska se sig i spegeln istället (bildligt talat).
WHITEFOLKS
2018-06-14, 13:29
Som en av få feminister på Kolozzeum så är det såklart inte därför, utan för att det var en del roliga kommentarer (och ett ämne som är rätt ovanligt på Kolo).
Jag tror män och kvinnor är precis lika otrogna. Och har man haft flera partners som varit det mot en, well....den enda gemensamma nämnaren i de relationerna är du själv. Då kanske man ska se sig i spegeln istället (bildligt talat).
Kvinnliga feminister som varit ihop med svin brukar inte göra detta utan man brukar attribuera svinigheten till patriarkat och mansnormer.
trädgårdsmöbel
2018-06-14, 13:32
Vill du ha ett tips? Om du vill berätta för oss: Vänta tills ilskan eller vilken(vilka) stark känsla du nu bär på lagt sig litegrann. När man skriver i affekt så blir det gärna att man utrycker saker som man kanske inte normalt hade velat uttrycka osv. Det räcker ofta med bara lite distans, ett par dagars smältande av saken för att undvika att göra bort sig eller undvika att framstå som något man inte vill framstå som.
Vi kan vänta, inga problem.*hug*
Kvinnliga feminister som varit ihop med svin brukar inte göra detta utan man brukar attribuera svinigheten till patriarkat och mansnormer.
Nu generaliserar du rätt kraftigt. Men om jag får göra detsamma så tror jag att de flesta, oberoende av kön och politisk läggning, som dejtar rövhål har lätt att se bristerna i sina partners (kanske inte supersvårt heller) men svårare att se att man själv dras till den typen av människor.
Ska jag fortsätta på det spåret så tror jag att otrohet hör ihop delvis med osäkerhet och behov av bekräftelse. Så dras man till den typen av kvinnor/män så utsätter man sig för ett slagläge av rang. Men märkligt nog tycks väldigt få se igenom fasader. (Bara kolla på hur många ansökningar paradise hotell har, eller hur många tjejer som dras till "tuffingar" eller män till "bimbos".
speedy83
2018-06-14, 13:47
Nu generaliserar du rätt kraftigt. Men om jag får göra detsamma så tror jag att de flesta, oberoende av kön och politisk läggning, som dejtar rövhål har lätt att se bristerna i sina partners (kanske inte supersvårt heller) men svårare att se att man själv dras till den typen av människor.
Ska jag fortsätta på det spåret så tror jag att otrohet hör ihop delvis med osäkerhet och behov av bekräftelse. Så dras man till den typen av kvinnor/män så utsätter man sig för ett slagläge av rang. Men märkligt nog tycks väldigt få se igenom fasader. (Bara kolla på hur många ansökningar paradise hotell har, eller hur många tjejer som dras till "tuffingar" eller män till "bimbos".
Det kan jag skriva under på, har tyvärr vilket jag ångrar mycket starkt idag varit otrogen mot min partner. Hon vet om det och det har en mycket negativ påverkan på vår relation (så klart!) jag har dock inte varit fysiskt otrogen men detta är nog en stor anledning till det.
Det känns sjukt hemskt att veta vad man har gjort och jag ångrar mig djupt och bittert varje dag och kan bara hoppas på bättring.
WHITEFOLKS
2018-06-14, 13:57
Ska jag fortsätta på det spåret så tror jag att otrohet hör ihop delvis med osäkerhet och behov av bekräftelse. Så dras man till den typen av kvinnor/män så utsätter man sig för ett slagläge av rang. Men märkligt nog tycks väldigt få se igenom fasader. (Bara kolla på hur många ansökningar paradise hotell har, eller hur många tjejer som dras till "tuffingar" eller män till "bimbos".Hela feminismen går ut på att just generalisera angående kön så det blir svårt att inte generalisera om ämnet då. Det jag menar är att ansvaret väldigt ofta inte läggs på sig själv så mycket i att man borde välja bättre eller annorlunda utan att män borde vara annorlunda.
Hela feminismen går ut på att just generalisera angående kön så det blir svårt att inte generalisera om ämnet då. Det jag menar är att ansvaret väldigt ofta inte läggs på sig själv så mycket i att man borde välja bättre eller annorlunda utan att män borde vara annorlunda.
Jag tillhör inte de som anser att alla män bär ansvar för vad få gör. Däremot har jag sett min mor kriga sig igenom en extremt mansdominerad bransch under 70-80-talet där allt var byggt för män. (Hon var den enda kvinnliga chefen och fick då höra att kvinnor inte var lämpade för sånt). De hade möten i männens bastu och höll varandra om ryggen. Och även idag ser jag att min fru stöter på problem i arbetslivet som jag inte gör. (Kvinnor bedöms enligt min erfarenhet på andra grunder än män).
Jag kan också gå ut på krogen utan att nån jävel tafsar mig på röven när jag går över dansgolvet och ingen jävel på dubbla min vikt sliter mig i armen och skriker om att ****** när jag är på är på väg hem.
Det är väl främst den typen av (inte begränsat till ovan) som gör att jag anser att det finns en del kvar att jobba på i fråga om jämställdhet. (Och då har jag inte ens börjat prata om hur många kvinnor som blir mördade av män varje år, eller våldtagna jmf med tvärt om. Men gruppen som begår dessa brott är extremt liten och inte representativ för män). Men de strukturer som finns i arbetsliv och privatliv är mer genomgående.
Ett problem som du och många gör (inte så konstigt givet hur media fungerar) är att du dömer feminismen efter de media låter agera megafoner. Etablissemangets feminister tillhör inte helt sällan Fi. Och jag som feminist tycker att Fi är helt jävla galna. Det finns en inte obetydlig gråskala i vart man kan befinna sig på den planhalva som anser att kvinnor inte helt är jämställda män, även i Sverige.
Ta feministsnacket i feminist tråden?
Bubblan84
2018-06-19, 18:39
Hur gick det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.