Visa fullständig version : Fotbolls-VM 2018 - Tråden
Jag diskuterar inte, jag kallar dig rasist
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal
Kan jag fått ditt namn och personnummer?
nisse1976
2018-06-24, 16:42
Ja, ifall videodomaren tycker det är en straff (eller direkt rött kort) så kan de säga åt förstedomaren att gå och titta på videon i efterhand. Det var ju det som hände i Sveriges första match.
Förstedomaren kan också begära videogranskning själv ifall han inte är helt säker på att han tog rätt beslut (vid straffsituation eller direkt utvisning).
I det här fallet kände sig väl domaren säker på att det inte var straff och bägärde inte videogranskning, och videodomaren begärde inte heller att förstedomaren skulle titta på videon i efterhand.
Dvs det är fortfarande nåt slags mänsklig faktor som kan göra att det blir fel trots VAR. Så vad tillför då VAR? Inte ett skit tycker jag.
Ja skillnaden är som jag ser det att när VAR tycker att det är ett klart felbeslut så meddelar de domaren (vilket de tyckte i sveriges första match) men i situationer där de tycker att det kan vara OK att döma både straff eller att fria så säger de inte till. Jag antar att det då skulle bli alltför mycket avbrott.
Så jag tycker nog att det tillför något - De klara missarna domaren gör i straffområdet försvinner.
Sen en mänsklig faktor kommer det ju alltid vara i någon form
Ja, ifall videodomaren tycker det är en straff (eller direkt rött kort) så kan de säga åt förstedomaren att gå och titta på videon i efterhand. Det var ju det som hände i Sveriges första match.
Förstedomaren kan också begära videogranskning själv ifall han inte är helt säker på att han tog rätt beslut (vid straffsituation eller direkt utvisning).
I det här fallet kände sig väl domaren säker på att det inte var straff och bägärde inte videogranskning, och videodomaren begärde inte heller att förstedomaren skulle titta på videon i efterhand.
Dvs det är fortfarande nåt slags mänsklig faktor som kan göra att det blir fel trots VAR. Så vad tillför då VAR? Inte ett skit tycker jag.
Mitt svar nu betyder inte att jag inte håller med till stor del men, Om vi nu bara tittar på Sveriges två matcher så har vi två situvationer som regelmässigt är straffar till Sveriges del, båda gångerna friar domaren. Dem granskar den ena å det blir straff, den andra görs inte.
Dvs, VAR rättade till 1/2 felaktiga friningar. Får väll ändå ses som ett steg i rätt riktning istället för 2 situvationer som inte dömts straff?
Men håller med, det är väldigt gotyckligt när man kollar och inte.
Skulle föredra ett annat system där man alltid vidogranskar teveksamt avblåsta straffar, mål, utvisningar. Men väljer domaren att inte göra det har repektive tränare 1 "challange" per match som kan påtvinga en videogranskning. Ändras då domslutet får man ytterligare än challange men anser man efter videogranskningen att man dömt rätt så förlorar man chansen att göra en "challange" senare i matchen.
Sen ska det också vara utan tvivel för att ändra ett domslut, dvs har domaren friat så måste det vara klara bilder på att man gjort fel. Vid tevksamheter ska alltid det man dömt först stå sig.
Mycket är hämtat från NFL som jag följer noga och där funkar detta riktigt bra. Men det är även en helt annan sport. Men tror det är bättre med mer tydliga riktlinjer när man granskar och inte.
svenbanan
2018-06-24, 16:57
Ja skillnaden är som jag ser det att när VAR tycker att det är ett klart felbeslut så meddelar de domaren (vilket de tyckte i sveriges första match) men i situationer där de tycker att det kan vara OK att döma både straff eller att fria så säger de inte till. Jag antar att det då skulle bli alltför mycket avbrott.
Så jag tycker nog att det tillför något - De klara missarna domaren gör i straffområdet försvinner.
Sen en mänsklig faktor kommer det ju alltid vara i någon form
Hur försvinner de klara missarna?
Sverige skulle ju haft en straff när Berg blev fälld. Jag trodde alla var överens om detta?
svenbanan
2018-06-24, 17:00
Mitt svar nu betyder inte att jag inte håller med till stor del men, Om vi nu bara tittar på Sveriges två matcher så har vi två situvationer som regelmässigt är straffar till Sveriges del, båda gångerna friar domaren. Dem granskar den ena å det blir straff, den andra görs inte.
Dvs, VAR rättade till 1/2 felaktiga friningar. Får väll ändå ses som ett steg i rätt riktning istället för 2 situvationer som inte dömts straff?
Jag tycker inte det. Men jag orkar inte argumentera mer just nu... :)
Jag tycker inte det. Men jag orkar inte argumentera mer just nu... :)
Vilket betyder att du anser 0/2 straffar är bättre än 1/2. Då vet vi. :)
WHITEFOLKS
2018-06-24, 17:04
Hur försvinner de klara missarna?
Sverige skulle ju haft en straff när Berg blev fälld. Jag trodde alla var överens om detta?
Eller när Mitrovic blir nerbrottad av TVÅ schweiziska spelare utan åtgärd. Man är uppenbarligen selektiva när man väljer att använda VAR eller när VAR väljer att påkalla uppmärksamhet och vad som styr när det händer och inte verkar inte vara särskilt konsekvent eller lättförståeligt.
svenbanan
2018-06-24, 17:07
Men håller med, det är väldigt gotyckligt när man kollar och inte.
Skulle föredra ett annat system där man alltid vidogranskar teveksamt avblåsta straffar, mål, utvisningar. Men väljer domaren att inte göra det har repektive tränare 1 "challange" per match som kan påtvinga en videogranskning. Ändras då domslutet får man ytterligare än challange men anser man efter videogranskningen att man dömt rätt så förlorar man chansen att göra en "challange" senare i matchen.
Sen ska det också vara utan tvivel för att ändra ett domslut, dvs har domaren friat så måste det vara klara bilder på att man gjort fel. Vid tevksamheter ska alltid det man dömt först stå sig.
Mycket är hämtat från NFL som jag följer noga och där funkar detta riktigt bra. Men det är även en helt annan sport. Men tror det är bättre med mer tydliga riktlinjer när man granskar och inte.
Okej jag argumenterar lite mer då. ;)
Nåt åt det hållet du föreslår är förmodligen bättre om man vill komma åt så många feldomslut som möjligt.
Jag tror dock inte det kommer räcka ändå. Dvs det kommer ändå bli situationer i matcherna där ena laget (och dess supportrar) tycker att de blir felbahandlade, och det kommer bli en massa tjafs om att domarna (eller videodomarna) är korrupta och/eller odugliga.
Så då kommer man alltså ha allt det här dravlet med videogranskningar och en massa olika sorters avbrott för att det ska bli så "rättvist" som möjligt. Fotboll ska spelas med så få avbrott som möjligt. Det går inte att ha avbrott var 30:e sekund som i hockey, för då blir spelet lidande. Men trots detta blir ändå inte helt rättvist (för det är omöjligt), och folk kommer fortfarande bli upprörda etc.
svenbanan
2018-06-24, 17:08
Vilket betyder att du anser 0/2 straffar är bättre än 1/2. Då vet vi. :)
Du kan ju tro att du vet bäst du vill. Men frågan är mer komplex än så...
Jag har varit på er tidigare i tråden och ni är trötta på att höra det men på riktigt, varför följer ni fotboll för om ni har svårt att acceptera den mänskliga faktorn? Jag har följt och kollat på ishockey sen jag var liten och jag kan inte ens minnas när jag senast blev sur över ett domslut.
I vuxen ålder ska man ju bara släppa det, ingen försöker medvetet förstöra för Sverige eller se till så att Tyskland vinner.
Misstag händer varje dag i livet och ni måste bara lära er att gå vidare med det. Jag kan lova er att det kommer jämna ut sig med tiden, domarna missade en straff eller två i matchen mot Tyskland som vi skulle haft, ja men då kommer vi säkert att få en straff med oss just bara för det i matchen mot Mexico.
Den mänskliga faktorn är förövrigt något jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan i just idrott, tänk er i framtiden om vi skulle göra varenda tröjdragning och ful sak automatisk avstängd med hjälp av avancerad AI, hur kul skulle det vara att titta på tror ni?
Maken till barnsligt folk som kollar på fotboll har man ju sällan skådat.
Men trots detta blir ändå inte helt rättvist
Livet är inte rättvist och ju tidigare man accepterar det ju behagligare kommer man ha det.
Okej jag argumenterar lite mer då. ;)
Nåt åt det hållet du föreslår är förmodligen bättre om man vill komma åt så många feldomslut som möjligt.
Jag tror dock inte det kommer räcka ändå. Dvs det kommer ändå bli situationer i matcherna där ena laget (och dess supportrar) tycker att de blir felbahandlade, och det kommer bli en massa tjafs om att domarna (eller videodomarna) är korrupta och/eller odugliga.
Så då kommer man alltså ha allt det här dravlet med videogranskningar och en massa olika sorters avbrott för att det ska bli så "rättvist" som möjligt. Fotboll ska spelas med så få avbrott som möjligt. Det går inte att ha avbrott var 30:e sekund som i hockey, för då blir spelet lidande. Men trots detta blir ändå inte helt rättvist (för det är omöjligt), och folk kommer fortfarande bli upprörda etc.
Fast har man satt upp tydliga regler när det ska granskas samt att tränare skulle ha en challange kan dem skrika så mycket dem vill. För väljer domaren att inte granska så kan tränaren köra sin challange. Men jag förstår vad du menar. Men tycker det är bättre att använda det än inte under strikta förhållanden.
Folk kommer alltid bli upprörda även om man videogranskar. Det är så supportrar är och beter sig. :)
Durmaz förtjänar all skit för hans insats, och ingen skit för hans genetiska påbrå. Det har inget med saken att göra, och att ena sidan drar upp det som skällsord får andra sidan att kompensera i vanlig ordning igen. Igen! Helt plötsligt handlar det inte om Durmaz tveksamma insats inom fotboll, och allt om rasismen i Sverige.
OnT, era tröttsamma jävla tjatmostrar: England krossade Panama med 6-1, men det enda målet för centralamerikanska laget räckte för att supportrar på båda sidor skulle fira.
R1kkie-- skippa challange och kör på challenge.
Durmaz förtjänar ingen skit alls för det är tränarens fel som har en felaktig taktik där det går ut på att passa bakåt så fort man får tag i bollen för att sedan förlora den och det med en man mer på planen.Han borde skickas hem.
WHITEFOLKS
2018-06-24, 17:48
Fast har man satt upp tydliga regler när det ska granskas samt att tränare skulle ha en challange kan dem skrika så mycket dem vill. För väljer domaren att inte granska så kan tränaren köra sin challange. Men jag förstår vad du menar. Men tycker det är bättre att använda det än inte under strikta förhållanden.
Folk kommer alltid bli upprörda även om man videogranskar. Det är så supportrar är och beter sig. :)
Det finns tydliga regler runt saker som filmning, maskning och att "diskutera med domaren" men det spelar ingen roll.
WHITEFOLKS
2018-06-24, 17:51
Durmaz hade ingen bra dag på jobbet och man kan kritisera hans insats och prestation. Att ta det till mordhot och påhopp är såklart att ta det alldeles för långt. Sen får man nog ändå ta i tanke att samma känsloidioti som får folk att mordhota någon på instagram för att man gör ett rackigt inhopp är krafterna som gör det möjligt för män att tjäna miljoner på att sparka boll så även om det inte i sig är ok eller befogat så är det väl ändå lite the gift & the curse när det kommer till att tjäna alldeles för mycket pengar på något som bara är underhållning.
StarkaUlf
2018-06-24, 17:56
OnT, era tröttsamma jävla tjatmostrar: England krossade Panama med 6-1, men det enda målet för centralamerikanska laget räckte för att supportrar på båda sidor skulle fira.
Det är när fotbolls-VM är som bäst :hbang: älsk he. Extra kul att det var deras legendar som fick göra deras första mål.
Ja vissa verkar verkligen älska tjatet och hatet i fotboll. Finns väl ingen annan sport som har den hatkulturen som fotboll har med sina huliganer.
Undra varför.
Jag följer inte alls fotboll och hade knappt koll på att det var VM nu. Blir lite nyfiken på Durmaz miss, finns det på klipp någonstans vad någon vet? Känns som det måste varit brutalt dåligt om det inte ska vara lite överilat att bli mordhotad över det :D
Det finns tydliga regler runt saker som filmning, maskning och att "diskutera med domaren" men det spelar ingen roll.
Delvis,
Maskning tillexempel, hur många sekunder ska gå för att man ska ge gult kort? Mig veterligen finns inget vilket innebär att "maska" 1min ibörjan av matchen inte kommer ge kort medans 1min i slutet kommer ge kort. Därav inte tydligt nog.
Finns så otroligt mycket man skulle behöva göra inom fotbollen men finns inget driv att göra det tyvärr. Några punkter jag gärna skulle vilja se.
- Fast antal sekunder ett lag har att sätta igång spelet, tex 20sek, oavsett om det är frispark, hörna, inkast, inspark. Går tiden ut går bollen över till motståndarna. Synlig klocka som tickar ner så det inte finns några oklarheter.
- Filmningar ska straffas hårt, typ 3 matcher, och ska kunna utdelas efter match. Det måste bort.
- Vid avblåsningar eller bollen går utanför ska bollen läggas ner på marken direkt alternativt bollen får inte röras av spelar i laget som inte har bollen. Precis som i handboll. Där lägger man ner bollen direkt. Kort direkt om det inte följs.
- Minsta tröjdragning ska ge gult kort. Ska räcka med att endast greppa tag i tröjan utan att dra för att få kort.
Dessa punkter är inga konstigheter och ganska enkla att implementera.
svenbanan
2018-06-24, 18:02
Jag har varit på er tidigare i tråden och ni är trötta på att höra det men på riktigt, varför följer ni fotboll för om ni har svårt att acceptera den mänskliga faktorn? Jag har följt och kollat på ishockey sen jag var liten och jag kan inte ens minnas när jag senast blev sur över ett domslut.
I vuxen ålder ska man ju bara släppa det, ingen försöker medvetet förstöra för Sverige eller se till så att Tyskland vinner.
Misstag händer varje dag i livet och ni måste bara lära er att gå vidare med det. Jag kan lova er att det kommer jämna ut sig med tiden, domarna missade en straff eller två i matchen mot Tyskland som vi skulle haft, ja men då kommer vi säkert att få en straff med oss just bara för det i matchen mot Mexico.
Den mänskliga faktorn är förövrigt något jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan i just idrott, tänk er i framtiden om vi skulle göra varenda tröjdragning och ful sak automatisk avstängd med hjälp av avancerad AI, hur kul skulle det vara att titta på tror ni?
Livet är inte rättvist och ju tidigare man accepterar det ju behagligare kommer man ha det.
Varför citerar du mig?
Det är ju detta jag sagt hela tiden. Ingen idé med VAR för det kommer ändå inte göra att man får bort alla domarmisstag. Det kommer fortfarande upplevas som lika orättvist, och till på köpet får man en massa onödiga spelavbrott som gör matcherna tråkigare.
svenbanan
2018-06-24, 18:04
Jag håller ju med om att det förmodligen går att få VAR effektivare på det sätt du föreslår. Men det lär inte spela nån roll i slutändan. Folk kommer fortfarande bli sura över domslut, och det kommer upplevas lika orättvist ändå.
Jag håller ju med om att det förmodligen går att få VAR effektivare på det sätt du föreslår. Men det lär inte spela nån roll i slutändan. Folk kommer fortfarande bli sura över domslut, och det kommer upplevas lika orättvist ändå.
Tycker du verkligen det stör så mycket? Tycker inte det har stört alls och det har ju uppenbarligen gjort antalet felaktiga domslut färre. Har aldrig förstått argumentet att bara för vi inte kan göra något perfekt ska vi inte göra det alls.
Jag föredrar war-room i NHL där dom tar beslutet och ringer till domaren. Gäller bara målchanser.
UJNRWHq-z9c
Gissar att dessa Svärjevänner som nu spammat sönder Durmaz är för Miljöpartiet och Centern som gangstrarna från Orten är för SD...
WHITEFOLKS
2018-06-24, 18:33
Jag föredrar war-room i NHL där dom tar beslutet och ringer till domaren. Gäller bara målchanser.
UJNRWHq-z9c
Problemet är mer hur straffar, mål och liknande fungerar i förhållande till matchens utgång. Tittar man t.ex. på Spanien-Portugal så gör spanien 3 spelmål och Portugal gör ett straffmål, ett frisparksmål och ett spelmål. Dömer man en straff (eller väljer att inte döma straff) så har det en helt annan påverkan på en fotbollsmatch än t.om. ett bortdömt mål i hockey. Det är även därför VAR blir problematiskt för om man nu vill döma "rätt" så kan man säkert hitta 10+ straffar enligt reglerna under en match utan problem och då blir det verkligen en helt annan sport.
Problemet är mer hur straffar, mål och liknande fungerar i förhållande till matchens utgång. Tittar man t.ex. på Spanien-Portugal så gör spanien 3 spelmål och Portugal gör ett straffmål, ett frisparksmål och ett spelmål. Dömer man en straff (eller väljer att inte döma straff) så har det en helt annan påverkan på en fotbollsmatch än t.om. ett bortdömt mål i hockey. Det är även därför VAR blir problematiskt för om man nu vill döma "rätt" så kan man säkert hitta 10+ straffar enligt reglerna under en match utan problem och då blir det verkligen en helt annan sport.
Ja, när man har dissekerat situationen med Bergs misstänkta straff från 40 vinklar och många svenskar tycker det är straff men det döms inte straff känns det mest onödigt.
https://twitter.com/ahadfooty_II/status/1010893163999977472?s=19
Panamas episka försök att göra en fuling :D
WHITEFOLKS
2018-06-24, 19:13
https://twitter.com/ahadfooty_II/status/1010893163999977472?s=19
Panamas episka försök att göra en fuling :D
Det är väl korrekt gjort också och bara domaren som inte vill av whatever anledning. Ingen Engelsk spelare är på Panamas planhalva och då är det bara sätta igång spelet.
svenbanan
2018-06-24, 19:37
Tycker du verkligen det stör så mycket? Tycker inte det har stört alls och det har ju uppenbarligen gjort antalet felaktiga domslut färre. Har aldrig förstått argumentet att bara för vi inte kan göra något perfekt ska vi inte göra det alls.
Det har inte stört så mycket ännu. Jag ser dock framför mig ett dystert scenario där det är massor av avbrott för att kolla video och domaren och lijnedomarna blir förpassade ut i periferin.
Mitt argument är egentligen inte att vi inte ska göra det bara för att vi inte kan göra det perfekt. Jag tycker vi inte ska göra det för att det kommer få en massa andra trista bieffekter. Jag tycker inte den lilla vinsten man kan få av VAR är värd de nackdelar man kan få.
Måste tillägga det var jäkligt kul att se Sverige igår! Faktiskt så bra försvar som ryktet säger.
Tyckte inför matchen att Sverige hade ett stort sparkapital i Forsberg och Bergh-Toivinen.(när man ser på 3-4 träningsmatcher och mot sydkorea) Nu gjorde Toivonin mål så all heder åt det men det finns mer att kräma ur. Om det lossnar för Forsberg blir det kul!
Samtidigt jag tycker dessa 2 herrar ska starta på topp förstår jag inte hur det håller på toppnivå :d måste vara att dom spelat med varann genom alla ungdomslandslag och det passar in i det svenska kollektivet.
Toivonin platsar inte I toulouse och Bergh spelar i nån skum liga.
Det är väl korrekt gjort också och bara domaren som inte vill av whatever anledning. Ingen Engelsk spelare är på Panamas planhalva och då är det bara sätta igång spelet.
De slår ju avsparken framåt i planen. Den måste väl gå bakåt? :D + extremt osportsligt såklart
svenbanan
2018-06-24, 20:17
Råkade snubbla över denna, tyckte den passade bra här...
gbVJ-31JSrA
De slår ju avsparken framåt i planen. Den måste väl gå bakåt? :D + extremt osportsligt såklart
Tvärtom, den måste gå framåt. Det är ju enda anledningen till att de har två spelare som står vid varje avspark.
Det är fan otroligt. Jag lyckas missa alla 3 mål i matchen nyss. Vid första målet går jag ut för att blanda en shake. Vid andra målet är jag nere i tvättstugan och vid tredje målet drar jag en kabel. Kan lika gärna sluta kolla helt. Skönt att det ofta överskattade Polen får åka hem.
StarkaUlf
2018-06-24, 20:43
Tvärtom, den måste gå framåt. Det är ju enda anledningen till att de har två spelare som står vid varje avspark.
Den regeln är borta nu. Man behöver inte vara två längre och bollen går bakåt.
Den regeln är borta nu. Man behöver inte vara två längre och bollen går bakåt.
Se där, ja. Sedan EM för två år sedan också. Märks att man inte kollar mer än ett par matcher om året normalt sett. :d
Skönt att det ofta överskattade Polen får åka hem.
dålig dag att vara polack ;p
det som är positivt att jag har 2 lag att heja på vid typ varje vm/em xD
Agitator
2018-06-24, 23:19
Som Dana White säger: Don't leave it to the judges. Då får man skylla sig själv!
dålig dag att vara polack ;p
det som är positivt att jag har 2 lag att heja på vid typ varje vm/em xD
Haha, om några dagar kommer du behöva välja ett tredje land. :devil:
Problemet är mer hur straffar, mål och liknande fungerar i förhållande till matchens utgång. Tittar man t.ex. på Spanien-Portugal så gör spanien 3 spelmål och Portugal gör ett straffmål, ett frisparksmål och ett spelmål. Dömer man en straff (eller väljer att inte döma straff) så har det en helt annan påverkan på en fotbollsmatch än t.om. ett bortdömt mål i hockey. Det är även därför VAR blir problematiskt för om man nu vill döma "rätt" så kan man säkert hitta 10+ straffar enligt reglerna under en match utan problem och då blir det verkligen en helt annan sport.Då är ju problemet mycket djupare än disskusionen med VAR, samma regler ska ju gälla oavsett var på planen man befinner sig.
Själv tycker jag man ska diskutera när och inte det ska vara straff, är du på väg ut ur straffområdet och blir fäld känns det helt absurt att det ska vara straff, det är inte ens en målchans.
Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
MackeJuve
2018-06-25, 10:26
Har sett väldigt mycket färre matcher än vad jag hade tänkt mig. Idag lär jag missa allt, vilket är väldigt tråkigt då man är spänd på Uru-Ryssland och Iran-Portugal. Har dock hunnit få lite fler favoritlag bara under de matcher som jag har sett. Märker att jag graviterar mot lag som innehåller spelare från mitt lag(Juventus). Utöver Frankrike, som har varit mitt tredjelag länge, håller jag en tumme för Kroatien, Colombia och Uruguay.
Leder min liga i FIFA fantasy. Så här ser mitt lag ut:
Muslera
Meuiner - Arias - Lovren - Varela
Quintero - Coutinho - Pogba
Jesus - Mbappé - Lukaku(C)
Bänk: Gomis - Danilo - Carrasco - Kanté
Laget har funkat kanon hittills men jag kan känna lite oro över att jag inte har hakat på Spanien-tåget ö.h.t. Borde haft kvar Carvajal i laget samt adderat någon av de billigare mittfältarna, alternativt stekt en av forwardsen till förmån för Costa.
Macroman
2018-06-25, 13:06
Snacka om att göra en höna av en fjäder, Han hade kunnat stänga av kommentarerna på sin instagram och gått vidare. Men nu måste hela landslaget och all media göra detta till hela grejen med sverige i VM, Har folk glömt hur folk håna Lustig efter han inte höll stolpen i EM? Men nu när man kritisterar Durmaz för han sög så blir alla automatiskt rasister.
Precis! Glöm inte Staffan Tapper som fortfarande hånas för sin missade straff i VM 1974. Detta tar bort fokus på hans usla insats och får det hela att handla om svenskar är världens mest rasistiska folk. Jag kollade hans insta och den absoluta majoriteten som skrev där var förbannade på hans usla insats och nämnde ingenting om hans bakgrund. Därmed inte sagt att de rasistiska kommentarerna var ok. Långt ifrån.
Macroman
2018-06-25, 13:34
Durmaz förtjänar ingen skit alls för det är tränarens fel som har en felaktig taktik där det går ut på att passa bakåt så fort man får tag i bollen för att sedan förlora den och det med en man mer på planen.Han borde skickas hem.
Nej, han var urusel så han förtjänar rejält med kritik. Två enkla felpass/bolltapp när Sverige var på väg att lyfta upp laget vilket renderade farliga omställningar. Förutom den idiotiska glidtacklingen då.
Tveksamt att han och Guidetti fick hoppa in öht kan jag hålla med om.
Nej, han var urusel så han förtjänar rejält med kritik. Två enkla felpass/bolltapp när Sverige var på väg att lyfta upp laget vilket renderade farliga omställningar. Förutom den idiotiska glidtacklingen då.
Tveksamt att han och Guidetti fick hoppa in öht kan jag hålla med om.
Oavsett om han gjorde ett dåligt inhopp eller inte är det fortfarande riktigt dåligt taktiskt. Sen gör alla spelare misstag, nu råkade det bli kostsamt. Men det finns spelare som gjorde betydligt fler misstag i matchen bara det att det inte blev lika kostsamt.
Jag kan även garantera att Durmaz kan ta kritiken utan att ta illa upp, är inte det som är grejen utan att man hotar och kommer med rasistiska uttalanden som inte är okej.
Macroman
2018-06-25, 14:17
Men det finns spelare som gjorde betydligt fler misstag i matchen bara det att det inte blev lika kostsamt.
Så kanske det var men han gjorde ju flera misstag på väldigt kort tid vilket förstås gör att det sticker ut. Tycker f.ö 2-1-mållet var lite av en målvaktstavla också.
Så kanske det var men han gjorde ju flera misstag på väldigt kort tid vilket förstås gör att det sticker ut. Tycker f.ö 2-1-mållet var lite av en målvaktstavla också.
Han tar ett sånt där försmädligt steg mot närmsta stolpen så det var helt klart ett dåligt ingripande. Han måste lita på att han hinner rädda även där om han täcker sin stolpe. Risken att bollen sitter precis vid stolpen är så liten jämfört med risken att bollen går över honom om han kliver fram sådär. Den satt inte ens särskilt nära virket men ändå var Olsen inte i närheten. Klumpigt!
Eller ja, kollar jag igen inser jag vilken tavla det är. Bollen passerar mållinjen i huvudhöjd. Han står åt helvete för långt ut. Isaksson hade inte släppt den där.
Han tar ett sånt där försmädligt steg mot närmsta stolpen så det var helt klart ett dåligt ingripande. Han måste lita på att han hinner rädda även där om han täcker sin stolpe. Risken att bollen sitter precis vid stolpen är så liten jämfört med risken att bollen går över honom om han kliver fram sådär. Den satt inte ens särskilt nära virket men ändå var Olsen inte i närheten. Klumpigt!
Eller ja, kollar jag igen inser jag vilken tavla det är. Bollen passerar mållinjen i huvudhöjd. Han står åt helvete för långt ut. Isaksson hade inte släppt den där.
Japp, lite så är det. Han borde låtit muren täcka främre stolpen och vaktat bakre mer tydligt. Men men, shit happens. Hade man inte backat hem och istället gått för vinst kunde det blivit annorlunda. Det är alltid många små pusselbitar som tillslut avgör det hela.
Macroman
2018-06-25, 16:13
Håller helt med. Han känns inte särskilt vass tyvärr. Konstig nervös utboxning i slutet av matchen också när han helt ohotad bara hade kunnat greppa bollen. Känns som en målvakt som är klart under snittet i VM.
svenbanan
2018-06-25, 20:54
Vilket jävla flyt Spanien har alltså!
Akerhage
2018-06-25, 21:01
Vilket jävla flyt Spanien har alltså!
Kollade Iran - Portugal och fan vilken match ändå, kanske inte den bästa spelmässigt men jävlar vilken rolig fight. Hade Iran gjort det där målet på slutet. (Brände jätteläge)och Spanien inte lyckats få dit ett mål i sista minuten hade dom kunnat åka ur VM.
svenbanan
2018-06-25, 21:04
Eller att Portugal hade åkt ut om Iran pytsat. Osannolik upplösning på dessa bägge matcherna...
Kollade Iran - Portugal och fan vilken match ändå, kanske inte den bästa spelmässigt men jävlar vilken rolig fight. Hade Iran gjort det där målet på slutet. (Brände jätteläge)och Spanien inte lyckats få dit ett mål i sista minuten hade dom kunnat åka ur VM.
Fast nu var det ju Portugal som var i farozonen att åka ut när han fick läget. Spanien var ju alltid två mål ifrån att åka ut.
Jävligt synd dock. Hade njutit resten av VM av att se Ronaldo böla ikväll.
Så jäkla tråkigt med årets seedning. Många lag hade förtjänat en större chans. Även om det blev jämnt så känns det avgjort redan vid lottningen.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Fast nu var det ju Portugal som var i farozonen att åka ut när han fick läget. Spanien var ju alltid två mål ifrån att åka ut.
Jävligt synd dock. Hade njutit resten av VM av att se Ronaldo böla ikväll.Utvisad och fått se sig som syndabock och förlorare hade varit ett drömscenario.
Marocko hade också VM s hårdaste träff i kryssribban. En riktig kanon som var värd ett bättre öde.
Spännande imorgon om Australien krossar Peru medan Danmark torskar mot Frankrike så är det respass för danskarna. Det hade varit trevligt tror jag. Eller håller vi på våra grannar?
svenbanan
2018-06-25, 21:58
Spännande imorgon om Australien krossar Peru medan Danmark torskar mot Frankrike så är det respass för danskarna. Det hade varit trevligt tror jag. Eller håller vi på våra grannar?
Jag tror jag håller på Peru. Har de nån chans att gå vidare?
EDIT: Nej de är chanslösa.
MackeJuve
2018-06-26, 08:04
Jag har av någon anledning aldrig haft något emot Christiano. Det kan bero på att jag tröttnade på Barcas totala dominans 2008-2012 och med det även tröttnade på Messis briljans. Då blev man mer team Real. Den mer storväxta och mångsidiga Ronaldo tilltalade mig även mer än Messi, trots att jag nästan alltid har ansett den senare vara en bättre fotbollsspelare.
Detta sitter fortfarande i och jag kan komma på mig själv med att hoppas på att det går bra för honom och Portugal. Jag borde hålla tummarna mer för Argentina(Higuain & Dybala) men ett LAG med en riktig storstjärna tilltalar mig betydligt mer. Och sen så hoppas jag aldrig att det går bra för Messi. Vilket känns töntigt nu när jag är 27 år gammal och inte lika fanatiskt hängiven till fotbollen längre. Men det gör jag.
Jag har av någon anledning aldrig haft något emot Christiano. Det kan bero på att jag tröttnade på Barcas totala dominans 2008-2012 och med det även tröttnade på Messis briljans. Då blev man mer team Real. Den mer storväxta och mångsidiga Ronaldo tilltalade mig även mer än Messi, trots att jag nästan alltid har ansett den senare vara en bättre fotbollsspelare.
Detta sitter fortfarande i och jag kan komma på mig själv med att hoppas på att det går bra för honom och Portugal. Jag borde hålla tummarna mer för Argentina(Higuain & Dybala) men ett LAG med en riktig storstjärna tilltalar mig betydligt mer. Och sen så hoppas jag aldrig att det går bra för Messi. Vilket känns töntigt nu när jag är 27 år gammal och inte lika fanatiskt hängiven till fotbollen längre. Men det gör jag.
Tyvärr är han en riktig lipsill, såfort någon rör han slänger han sig. :(
Där försvinner all respekt för killen i mina ögon.
MackeJuve
2018-06-26, 08:13
Tyvärr är han en riktig lipsill, såfort någon rör han slänger han sig. :(
Där försvinner all respekt för killen i mina ögon.
Jag har släppt det där med filmingar, ser det som en del av spelet numera. Det är inte så att jag gränslöst älskar det utan det är mer att jag inte orkar bry mig längre då det har blivit så vanligt. I vissa fall så gillar jag t.o.m. när spelare filmar, företrädelsevis spelare i mitt egna lag då så klart :D Chiellini är fruktansvärt vidrig i den bemärkelsen att han spelar fult, på gränsen, och förstärker situationer i tid och otid. Jag älskar att han är så vidrig i.o.m. att han spelar i mitt Juventus. Det är något visst med spelare som gör allt för att vinna, även om det så innebär omoraliska saker.
Jag har släppt det där med filmingar, ser det som en del av spelet numera. Det är inte så att jag gränslöst älskar det utan det är mer att jag inte orkar bry mig längre då det har blivit så vanligt. I vissa fall så gillar jag t.o.m. när spelare filmar, företrädelsevis spelare i mitt egna lag då så klart :D Chiellini är fruktansvärt vidrig i den bemärkelsen att han spelar fult, på gränsen, och förstärker situationer i tid och otid. Jag älskar att han är så vidrig i.o.m. att han spelar i mitt Juventus. Det är något visst med spelare som gör allt för att vinna, även om det så innebär omoraliska saker.
Där är vi olika, det är en av dem stora sakerna som gjort att jag tappat intresset för fotbollen. Finns absolut ingen moral kvar. Man gör allt för att vinna. Filming är fusk i mina ögon och är lika förkastligt som att muta domare, dopa sig osv. Usch!
Lasse Kongo
2018-06-26, 08:49
Hur blir det....
Säg att Tyskland slår Korea, Sverige slår Mexico.
Tys bör komma etta eftersom dom säkert gör många mål mot Korea, men så har vi inbördes möten, 3 lag på 6p.
M övertag mot T, S övertag mot M, T övertag mot S....
Va händer?
nisse1976
2018-06-26, 08:57
Hur blir det....
Tys bör komma etta eftersom dom säkert gör många mål mot Korea, men så har vi inbördes möten, 3 lag på 6p.
Va händer?
Tyskland blir etta om de gör många mål mot sydkorea.
Det räcker för sverige att vinna med uddamålet (säg 1-0) eftersom då hamnar sve och mex på samma målskillnad (3-2), samma antal gjorda mål (3-2)
Då blir det målskillnad mellan de tre lagen på 6 poäng
och då hamnar sve på 2-2 (1-2 mot tyskland och 1-0 mot mexico) och mexico hamnar på 1-1 (1-0 mot tyskland och 0-1 mot sve) och sve går vidare på fler gjorda mål
Hur blir det....
Va händer?Målskillnad
Flest gjorda mål
Inbördes möten
Så om Sverige slår Mexiko med 1-0 så får vi samma målskillnad samt lika många mål gjorda. Då går vi förbi Mexiko på inbördes möten.
nisse1976
2018-06-26, 09:00
Om tyskland bara vinner med 1-0 mot sydkorea så hamnar de också på 3-2 i målskillnad som sve och mex.
Och i inbördes de tre lagen har de också 2-2 (0-1 mot mexico och 2-1 mot sverige) så då antar jag att de kommer före sverige eftersom de vann över sverige. Och före mexico eftersom de har fler gjorda mål i inbördes mellan dessa tre lagen
Hur blir det....
Va händer?
The ranking of each team in each group shall be determined as follows:
a) greatest number of points obtained in all group matches;
b) goal difference in all group matches;
c) greatest number of goals scored in all group matches.
If two or more teams are equal on the basis of the above three criteria, their
rankings shall be determined as follows:
d) greatest number of points obtained in the group matches between the
teams concerned;
e) goal difference resulting from the group matches between the teams
concerned;
f) greater number of goals scored in all group matches between the teams
concerned;
g) greater number of points obtained in the fair play conduct of the teams
based on yellow and red cards received in all group matches as follows:
– yellow card: minus 1 point
– indirect red card: minus 3 points
(as a result of a second yellow card)
– direct red card: minus 4 points
– yellow card and direct red card: minus 5 points
Only one of the above deductions shall be applied to a player in a single
match;
h) drawing of lots by the FIFA Organising Committee.
Kul att alla lag har en teoretisk chans att gå vidare. :)
Mexico, Sydkorea vidare, vem hade satt den bongen? :)
Kul att alla lag har en teoretisk chans att gå vidare. :)
Mexico, Sydkorea vidare, vem hade satt den bongen? :)Hur får du Köra vidare? 2-0 mot Tyskland och Sverige torskar mot Mexico?
Korea*
MackeJuve
2018-06-26, 09:19
Hur får du Köra vidare? 2-0 mot Tyskland och Sverige torskar mot Mexico?
Om målskillnad går först, efter poäng, så får Korea +0 vid 2-0 mot Tyskland, Tyskland i sin tur -2 och Sverige minst -1 vid förlust. Alla tre får 3 poäng. Så ja, det borde bli så.
Om målskillnad går först, efter poäng, så får Korea +0 vid 2-0 mot Tyskland, Tyskland i sin tur -2 och Sverige minst -1 vid förlust. Alla tre får 3 poäng. Så ja, det borde bli så.
Precis, men att Korea vinner mot Tyskarna känns rätt låååååångt bort. Men teoretiskt. :P
MackeJuve
2018-06-26, 09:50
Lite synd att Kroatien i praktiken är klara gruppettor. Lär spara på en hel del manskap(det har de även flaggat för innan matchen). Jag tror inte att Island tar dom ändå, trots att jag vill minnas att de vann sin kvalgrupp före just Kroatien. De sistnämnda är igång på riktigt och lär fixa minst oavgjort.
Argentina-Nigeria är ju högintressant då Nigera endast behöver oavgjort(förutsatt att Island inte slår Kroatien). Det är dock sinnessjukt att Argentina, som har underpresterat något så djävulskt, fortfarande har en jättegod möjlighet att gå vidare. "Bara" att slå Nigeria samtidigt som Kroatien gör jobbet mot Island. Det är trots allt det mest sannolika.
Tycker domaren som är bisittare I studion är superbra! Svårt att få en bra insyn hur det fungerar annars.
MackeJuve
2018-06-26, 14:34
Tycker domaren som är bisittare I studion är superbra! Svårt att få en bra insyn hur det fungerar annars.
Ja, han gör ju nytta så länge som det är många domslut att diskutera(som igår). I övrigt så är SVT-studion svag. André Pops gör sig sådär som ankare i en fotbolls-studio. Frändén gillar jag men tycker inte att hon bär upp en sändning.
Nannskog är en av mina favoritmänniskor alla kategorier, tycker att han verkar vara en riktigt rolig person. Hans analysförmåga är dock direkt svag. Han ska vara den roliga killen i studion, inte den som går på djupet med saker. USP:en verkar vara att betona vissa ord rejält så att det låter som att han säger något viktigt, typ: "Det är ett VACKERT mål, det är OVANLIGT att se sådana VACKRA mål". Har även en förmåga att använda vissa beskrivningar för ofta, som "speed".
Lyssnar hellre på Backe och Axén. Båda gör sig otroligt bra i en studio.
Jag tycker också om Backe! Han är distinkt bra!
Hmm.. Svårtippat imorgon I Sverigematchen.
Första målet betyder allt. Jag gissar.. 1-1.
Lite synd att Kroatien i praktiken är klara gruppettor. Lär spara på en hel del manskap(det har de även flaggat för innan matchen). Jag tror inte att Island tar dom ändå, trots att jag vill minnas att de vann sin kvalgrupp före just Kroatien. De sistnämnda är igång på riktigt och lär fixa minst oavgjort.
Argentina-Nigeria är ju högintressant då Nigera endast behöver oavgjort(förutsatt att Island inte slår Kroatien). Det är dock sinnessjukt att Argentina, som har underpresterat något så djävulskt, fortfarande har en jättegod möjlighet att gå vidare. "Bara" att slå Nigeria samtidigt som Kroatien gör jobbet mot Island. Det är trots allt det mest sannolika.
Tror inte Kroatien vill torska mot Island direkt, även om de förmodligen vinner på att Argentina försvinner ur turneringen. Men att de vilar ett par spelare jämnar helt klart ut matchen. Känns som en kryssmatch men där Island alla gånger skulle kunna skrälla sent.
Argentina måste höja sig ett snäpp rent allmänt. Såg väldigt trubbiga ut senast. Messi har spring i benen men resten står stilla. Och även han när han inte har bollen. Klar effekt av att han förväntas fixa målen som sabbar lagarbetet känner jag. Nigeria har absolut ett vettigt läge. Borde kunna bli mer rafflande än vad det blev i eftermiddagsgruppen.
svenbanan
2018-06-26, 18:01
Jag tror nog ändå att Kroatien kommer göra nåt mål mot Island och få med sig minst oavgjort. Tycker inte Island sett sådär vrålvassa ut hittills.
Även fast Argentina sett ut som skit så hör långt, och jag gärna ser att de åker ur, så har jag svårt att tro att man inte tar denna sista chans med kniven mot strupen. Jag tror de vinner ikväll. Jag kommer dock heja på Nigeria. :D
StarkaUlf
2018-06-26, 18:23
1-2 Argentina och 0-1 Kroatien.
Hade gärna sett Argentina men får hålla tillgodo med den som går på TV4. Tycker de valde fel match i fyran.
svenbanan
2018-06-26, 19:56
Hade gärna sett Argentina men får hålla tillgodo med den som går på TV4. Tycker de valde fel match i fyran.
Kan du inte se "Sportkanalen"? Jag trodde den ingick i de flesta grundutbud...
Hur som helst ser Argentinga bra mycket bättre ut i denna matchen! Plötsligt är det en massa spelare som är intresserade av att springa på andrabollar, ta djupledslöpningar och gå in i närkamper. Messis nedtagning vid målet är hyfsat snygg också.
Helt plötsligt hejar jag visst på Argentina märker jag. En äkta kappvändare är man. :D
Akerhage
2018-06-26, 20:07
bara streama Nigeria - Argentina
http://neosportek.blogspot.com/p/page.html
Jag ser nog hellre att Argentina går vidare än att Island gör det efter att ha slagit Kroatiens B-lag. Skulle kännas trist om Island går vidare bara för att de råkade möta ett slutspelsklart lag i sista omgången. Dessutom har de sämre chanser att ta sig långt i turneringen.
Sportkanalen verkar vara tillvalskanal eller ingår bara i C More. Pallar inte engagera mig i att streama. Har ingen smart teve. Island får duga.
Vad har de i vattnet på Island? Alla ser så fräscha och friska ut.
"En säker straff". :laugh:
Kunde lika gärna gått över.
Argentina sist i gruppen :d
svenbanan
2018-06-26, 20:46
Argentina sist i gruppen :d
Icke! :D
Grazzafukkinrazzi
2018-06-26, 20:50
Vilket jävla skämt. Att pajasen som spelar handboll i eget straffområde ska få avgöra. Patetiskt.
svenbanan
2018-06-27, 02:31
Lite roligt ändå.
https://www.instagram.com/p/Bkft0c9hA9r/?taken-by=iamanderssvensson
Om Sverige och Tyskland vinner med 1-0 blir det 3 lag som hamnar på 6 poäng och 3-2 I målskillnad :d
https://i.imgur.com/XsqmF5U.jpg
WHITEFOLKS
2018-06-27, 15:07
Hur blir det inte rött kort om han nu tar bollen med händerna avsiktligt utanför straffområdet? Nu såg det iofs ut som den var innanför på reprisen men då ska det inte vara frispark heller.
Sverige spelar så tråkig fotboll att det nästan kan kvitta om de vinner eller ej. Tråkigaste laget att titta på.
Fast å andra sidan vore det underbart om vi vann på en VAR-straff igen. :D
Sverige spelar efter sin förmåga men tycker Janne borde lugna ner sig ser ju bara dumt ut när han gapar och håller på.
Andy.da.wohoo
2018-06-27, 15:44
Herregud vad spännande det är.
Akerhage
2018-06-27, 16:06
Herregud vad spännande det är.
Ja, kom igen nu!!
Akerhage
2018-06-27, 16:08
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! - Även om det kom precis när jag skulle betta och hade klickat i Sverige...på sekunden :p
Ut med den värdelösa Forsberg nu!
Akerhage
2018-06-27, 16:18
Straff!!!
Inte Granen!!!!!
Edit: Sankt Granen!!!!!! :D
Akerhage
2018-06-27, 16:20
Så jävla underbart!! :d
Andy.da.wohoo
2018-06-27, 16:21
Helvete vad gött!!!! Nu håller vi detta och slår ut tysken!!
Som jag sa tidigare i tråden, det jämnar ut sig. Vi fick inte en straff med oss mot Tyskland, men nu fick vi den istället.
Det här är sport när den är som bäst.
speedy83
2018-06-27, 16:23
Onekligen tveksam straff men tack vare tidigare situation fick vi den med oss tror jag. Men Forsberg skyfflar ju galet mest hela tiden och synd på Sebbe!
Akerhage
2018-06-27, 16:32
haha, 3-0! Sinnes :D
Andy.da.wohoo
2018-06-27, 16:33
Haha! Ojojoj! Helt fantastiskt! 3 - 0!
Åh denna natt denna ljuvliga natt som vi kallar Bella Notte!!
Akerhage
2018-06-27, 16:33
Nu kan Anders Svensson andas ut!
Vore ju sjukt om Sydkorea lyckas "slå ut" Tyskland här med
speedy83
2018-06-27, 16:34
Sinnes!
Håll undan nu vi får med oss 3-0. Måste skärpa passningsspelet det är uselt!
Fan vi vinner ju gruppen. Då blir det brassarna...
Akerhage
2018-06-27, 16:36
Inte säkert, allt verkar ju kunna hända. Schweiz kan ju lika gärna vinna
Ja va fan det kvittar vilka vi får möta. Neymar är kass ändå.
Akerhage
2018-06-27, 16:40
Fan jag vill ju se Tysklands-matchen nu och när de åker ut!
Fan jag vill ju se Tysklands-matchen nu och när de åker ut!
SVT24! Till och med jag kan ju kolla. :d
Akerhage
2018-06-27, 16:43
Har bara "Daniel Tigers Kvarter" på SVTB/SVT24?
Verkar inte ha den kanalen här. (Jag kollar aldrig på TV annars)
Ah, fanns ju på SVT-play den matchen också!
Kunskapskanalen är det! Kanalplats 125 för mig.
Akerhage
2018-06-27, 16:46
Kan ju gå in när Tyskarna lämnar fritt fram för kontring.
Synd jag satte 5kr bara :)
https://i.imgur.com/xxDaFnX.png
Så jävla guld att ingen mexare bryr sig om matchen!
Men självklart får tyskarna 6 tilläggsmin igen. Bedrövligt!
Andy.da.wohoo
2018-06-27, 16:50
Så jävla guld att ingen mexare bryr sig om matchen!
Men självklart får tyskarna 6 tilläggsmin igen. Bedrövligt!
6 minuter?! Vad är det frågan om?
Tyskland sist i gruppen :D
Akerhage
2018-06-27, 16:52
Sydkorea leder!
Hahahhahahahahsa vilken jävla eftermiddag! Tyskland sist i gruppen! :d
Hade jag rätt i att Janne valde fel taktik mot Tyskland för så bra är de inte.
Andy.da.wohoo
2018-06-27, 16:55
Får gå ut och titta om grisar flyger, detta är ju helt sjukt! :D
Neuer dribblar o tappar boll på Koreas planhalva. Korea gör 2 noll i tom bur. Vilket jävla hån! Roligaste jag sett i fotbollsväg.
Ändrat till 9 min tillägg! Pinsamt domaren!
Akerhage
2018-06-27, 16:57
Helt jävla stört detta!! Sitter med ett stort leende nu bara
Helt jävla stört detta!! Sitter med ett stort leende nu bara
Samma här. Nyper mig i armen. Drömscenariot blev verklighet.
Hahaha Tyskland :laugh::laugh::laugh::laugh:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Hindenburg_disaster.jpg/310px-Hindenburg_disaster.jpg
svenbanan
2018-06-27, 17:11
Vi möter väl tvåan i den gruppen? Brasilien leder ju gruppen inför sista omgången.
svenbanan
2018-06-27, 17:12
Sverige spelar så tråkig fotboll att det nästan kan kvitta om de vinner eller ej. Tråkigaste laget att titta på.
Tänka sig att fotboll handlar om att vinna matcher i första hand, och att spela publikfriande joga bonito i andra hand... *rolleyes*
WHITEFOLKS
2018-06-27, 17:13
Jag förstår fortfarande inte hur det bara blev frispark i första när målvakten tog bollen med händerna, borde inte det vara automatiskt rött kort om man nu bedömer att det var utanför straffområdet?
Sjukaste jag sett! Vilken match :D Har ett svenskt landslag nånsin spelat så här bra fotboll?
svenbanan
2018-06-27, 17:21
Jag förstår fortfarande inte hur det bara blev frispark i första när målvakten tog bollen med händerna, borde inte det vara automatiskt rött kort om man nu bedömer att det var utanför straffområdet?
Hands ger väl rött kort bara ifall bollen är på väg in i mål och en utespelare tar med handen?
Är det en medveten hands ute på planen så blir det väl gult kort.
EDIT: Om målvakten skulle ha stått långt utanför straffområdet och tar bollen med händerna blir det nog gult. Men i det här läget är det ju en centimeter från den positionen då han får ta bollen med händerna, så det verkar ju orimligt att det skulle bli gult (eller rött). Men jag vet inte om just denna specifika typ av situation finns reglerad, eller om det bara faller under domarens diskretion att bedömma om det är "medveten hands".
speedy83
2018-06-27, 17:29
Vore ju ändå skönt att slippa brassarna, känns som om vi åkt ut mot dem ett par gånger innan genom åren...
Tänk om Gustaf Svensson får starta i slutspelet :d
Magnus N
2018-06-27, 17:37
Sjukaste jag sett! Vilken match :D Har ett svenskt landslag nånsin spelat så här bra fotboll?
-94 samt -02?(EM, eller var det 04) skötte vi det bra med
svenbanan
2018-06-27, 17:46
Fick man ens se hur Sebastian skadade sig?
svenbanan
2018-06-27, 18:03
Värmeslag?
Fan vet. Bättre det än om det var nån slags kollision och hjärnskakning...
Vore ju ändå skönt att slippa brassarna, känns som om vi åkt ut mot dem ett par gånger innan genom åren...Kommer brassarna tvåa i sin grupp?
Finns väl ingen sån regel?
vicarious
2018-06-27, 18:10
Kommer brassarna tvåa i sin grupp?
Om dom förlorar mot Serbien ikväll. Dom kan till och med åka ut.
De kan vinna matchen och komma två på målskillnad också. Inte alls otroligt då Schweiz möter Costa Rica som redan är utslaget.
WHITEFOLKS
2018-06-27, 18:18
Hands ger väl rött kort bara ifall bollen är på väg in i mål och en utespelare tar med handen?
Är det en medveten hands ute på planen så blir det väl gult kort.
EDIT: Om målvakten skulle ha stått långt utanför straffområdet och tar bollen med händerna blir det nog gult. Men i det här läget är det ju en centimeter från den positionen då han får ta bollen med händerna, så det verkar ju orimligt att det skulle bli gult (eller rött). Men jag vet inte om just denna specifika typ av situation finns reglerad, eller om det bara faller under domarens diskretion att bedömma om det är "medveten hands".
Medvetet var det ju eftersom han fångade bollen. Tycker bara det är så märkligt hur det kan vara medvetet hands och bara bli frispark. På reprisen såg det visserligen ut som den aldrig var utanför så borde inte ha blivit frispark heller men domaren dömde ju uppenbarligen som om han var utanför straffområdet och då förstår jag inte hur det bara kan bli frispark.
De kan vinna matchen och komma två på målskillnad också. Inte alls otroligt då Schweiz möter Costa Rica som redan är utslaget.Målskillnaden känns troligare men nej, Brasilien vill vi inte möta.
Schweiz verkar dock ruggigt bra dom med!
En del som förvånar mig att Sverige vinner gruppen
* Forsberg har inte levererat, kanske bra defensivt.
* Toivonen-Bergh, har inte varit jätteheta. Ett mål av Toivonen.
Tycker det finns likheter med -94 laget. Spelare som är med i bra ligor men ingen superstjärna.
Har inte Lustig varit väldigt bra?
bigtraps
2018-06-27, 18:42
Trodde aldrig under min livstid, att jag skulle få uppleva ett sånt praktfiasko av Tyskland
Trodde aldrig under min livstid, att jag skulle få uppleva ett sånt praktfiasko av Tyskland
Och Argentina var väldigt nära att åka ur. Får se hur Brasilien klarar sig.
vicarious
2018-06-27, 18:50
https://i.imgur.com/Q7BcU2P.jpg
Idag kan man kalla honom satellit-mannen. Försök hålla ner bollen, ok?
https://i.imgur.com/Q7BcU2P.jpg
Intressant! Talar sitt tydliga språk. Tränaren får sitta kvar efter guldet och kör med samma föråldrade stomme fyra år senare. Spelare som tar guld överskattas fortfarande fyra år senare.
Hövdingen
2018-06-27, 19:01
Underbart! https://twitter.com/SiavoushF/status/1012011145660715008
Brasiliansk vinst eller förlust som gäller då. Oavgjort så blir de nog tvåa i gruppen.
Frågan är vilket lag vi vill möta? Kan ju lika gärna möta brassarna!
Det skulle bli århundradets match sett med svenska ögon!
Man ska iofs inte blanda ihop idrott och politik men jag har ändå svårt att hålla på Serbien oavsett hur det påverkar Sveriges chanser pga Serbiens agerande i kriget i det forna Jugoslavien.
svenbanan
2018-06-27, 19:33
Även om Brassarna inte sett sådär jättevassa ut i VM så vet man ju vilken högstanivå de har ifall de vaknar på rätt sida. Jag tar mycket hellre Schweiz i en åttondel.
Blir tufft för Serbien nu. Måste vända detta.
svenbanan
2018-06-27, 19:40
Ifall Serbien vinner så kommer de tvåa efter Schweiz, eller hur? Dvs om Schweiz också vinner.
Då får vi Serbien i åttondelen... Jag tar nog hellre Schweiz än Serbien tror jag...
På denna fifa-world-ranking är Schweiz rankad 6 och Serbien rankad 34.
https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ranking-table/men/index.html
Jag kan tycka att Sverige borde vara högst upp i slutspelsträdet då Tyskland var med i vår grupp men det funkar inte så tydligen.
Edit : Tyskland kanske inte var rankad etta då lottningen gjordes.
svenbanan
2018-06-27, 19:51
Fick man ens se hur Sebastian skadade sig?
Såg nån notis om att han blev yr och började tappa synen på ena ögat, samt att han haft influensa i flera dagar.
Låter helt sjukt...
StarkaUlf
2018-06-27, 20:06
Såg nån notis om att han blev yr och började tappa synen på ena ögat, samt att han haft influensa i flera dagar.
Låter helt sjukt...
Jo det är inga symptom på att man är frisk iallafall.
Starke75an
2018-06-27, 20:07
Nu får ni yngre känna lite av den stämning som vi hade sommaren -94.
Står fast vid att det vore skönt att slippa Brasilien i åttondel. Mot Schweiz blir det ställningskrig och det tror jag passar oss bra. Brassarna är för snabba och klassen bättre än Mexiko.
svenbanan
2018-06-27, 20:29
Jo det är inga symptom på att man är frisk iallafall.
Dålig ordvits. Det är bara att sätta sig på bänken och vila. *kissass*
https://i.imgflip.com/16mvmp.jpg
svenbanan
2018-06-27, 20:36
Står fast vid att det vore skönt att slippa Brasilien i åttondel. Mot Schweiz blir det ställningskrig och det tror jag passar oss bra. Brassarna är för snabba och klassen bättre än Mexiko.
Jag vet inte om Schweiz passar oss överdrivet bra. De har faktiskt sett riktigt bra ut.
Brasilien är dock Brasilien, och de kan spela dåligt i 90min men ändå kan Neymar hitta på nåt på egen hand och punktera matchen. Schweiz är på så sätt ändå lite mer förutsägbara.
Nu tycker jag att även Serbien ser vassa ut. Men med tanke på att de har Matic och Mitrovic avstängda i en eventuell åttondel vore det kanske bättre om de gick vidare istället för Schweiz. Men det kanske inte är möjligt?
Kan tänka mej att brassarna är kortast laget iaf.
svenbanan
2018-06-27, 20:40
Någon som vet var man kan se hela svenska sändningen i efterhand?
Kanske på SVT-play eller TV4-play?
Annars kanske nån tjomme spelat in det och lagt upp på the pirate bay eller motsvarande. Men då är det kanske inte just de svenska utsändningarna...
EDIT: SVT-play har hela matcherna upplagda tidigare i alla fall. Så de lär ha dagens också...
Hittade presskonferensen som var efter matchen med Janne och Auguststinsson
Jf3U5Jktack
Edit: den mexikanska coachen är inte direkt imponerad av Sverige. Sågar lite i den 34 minuten
svenbanan
2018-06-27, 21:02
Satan så störande med simultantolk samtidigt som man hör intervjuarens röst.
Hahaha jag klarade inte ens 1 minut.
Hahaha jag klarade inte ens 1 minut.
den mexikanska coachen är inte direkt imponerad av Sverige. Sågar lite i den 34 minuten
den mexikanska coachen är inte direkt imponerad av Sverige. Sågar lite i den 34 minuten
Han har ju rätt, Sverige är ganska talanglöst på det sättet som han tänker på.
Hur många chanser har inte Berg och Forsberg haft som spelare som Harry Kane hade satt till 100% ?
Forsberg bommade väl en bresida rakt över ribban i straffområdet ikväll senast
Hur många chanser har inte Berg och Forsberg haft som spelare som Harry Kane hade satt till 100% ?
Sant. Tycker han verkar vara så bitter när Mexico ändå går vidare bara för sydkorea slog Tyskland.
WHITEFOLKS
2018-06-27, 21:13
Kane sätter inte ens sina egna chanser till 100% så förstår inte riktigt din poäng.
Kommer bli svårt att fokusera nästa match. Kommer bara glo på Schweiz målvakt hehe
Faktum kvarstår dock att vi inte har någon ordentlig striker, vi har ingen som kan skicka en bollen helt enkelt.
Alla mål är gjorda på straffar , ren tur och hårt arbete.
Kane sätter inte ens sina egna chanser till 100% så förstår inte riktigt din poäng.
Hur kan du inte förstå min poäng? Han har 5 mål på 2 matcher och leder skytteligan.
WHITEFOLKS
2018-06-27, 21:30
Hur kan du inte förstå min poäng? Han har 5 mål på 2 matcher och leder skytteligan.Han är bättre än berg ja men att en låssas att han skulle satt allt är ett skämt. Minst två av hans mål var ju dessutom straffar mot Panama.
Han är bättre än berg ja men att en låssas att han skulle satt allt är ett skämt. Minst två av hans mål var ju dessutom straffar mot Panama.
Straffar är inte så enkelt, fråga Ronaldo.
Sen skrev jag inte att han skulle sätta allt, behöver du glasögon? Jag sa att han skulle satt de chanser som Forsberg hade idag och som Berg hade mot Sydkorea.
Det här var en så kallad retorisk fråga där min poäng var att Berg och Forsberg har haft löjligt många bra chanser både mot Sydkorea och Mexico.
Så är det. Mourinho har formulerat sig snarlikt. Vi saknar tekniska spelare och offensiv talang. Det tar hela tiden en tiondel längre tid mellan passningarna än vad det behöver göra. Men det går att vinna matcher ändå.
https://youtu.be/5ZlE-hUl5UU?t=11
Är ganska säker på att många "strikers" hade gjort mål i det här läget.
Är ganska säker på att många "strikers" hade gjort mål i det här läget.
5.8 miljoner visningar. :d
WHITEFOLKS
2018-06-27, 22:04
Är ganska säker på att många "strikers" hade gjort mål i det här läget.Och Kane har säkert missat något som Berg hade satt, rent teoretiskt.
svenbanan
2018-06-27, 22:27
AtBLTIXbHT8
tXKVjw-Njds
Edit: den mexikanska coachen är inte direkt imponerad av Sverige. Sågar lite i den 34 minuten
Inte så lite heller. "Jag respekterar att er spelidé går ut på att spela direkt från målvakten till anfallarna." Det är rent av ett hån att uttrycka sig så även om det ligger sanning i det. Han vet mycket väl att ingen tränare har en sådan filosofi. Bitterhet var ordet.
Shit vilken drömlottning egentligen om man kollar vilka länder vi kunde fått möta i åttondel. Med ännu mer flyt blir det England i kvarten som vi skrällt mot förut och som brukar sjabbla så småningom. Om vi tar oss dit hoppas jag iaf att vi slipper Belgien eller Colombia som båda sett vassa ut.
Berg måste vara den spelaren med mest avslut i straffområdet utan att göra mål under hela VM? Jag är rätt saker på att han har 10+ över 3 matcher, En bra anfallare från toppligorna i europa gör nog mål 5/10 medans den absoluta toppen i bra form kan göra 7-8/10.
svenbanan
2018-06-28, 01:32
Det finns lite lagstatistik på FIFA:s hemsida om man är intresserad.
https://www.fifa.com/worldcup/statistics/teams/goal-scored
Sverige har efter tre matcher totalt 36 avslut, varav 15 på mål (varav 5 då trillat in), 13 avslut utanför och 8 avslut som blockerats.
Jag tycker inte det låter så himla illa...
Det finns även spelarstatistik.
https://www.fifa.com/worldcup/statistics/players/shots
Hur som helst har Mackan Berg 10 avslut, varav 5 på mål, 3 utanför och 2 blockade.
Jag skulle säga att det är hyfsat positiv statistik, eftersom han uppenbarligen kommer till lägen, och oftast träffar mål. Den bör trilla in till slut om vi fortsätter skapa målchanser åt Berg. Jag ser ju hellre att han gör 1-0 i 89:e minuten i åttondelen, än ett av fyra mål i matchen tidigare i dag...
Forsberg behöver nog kanske fila på siktet lite. Han har 12 avslut, varav 2 på mål, 6 utanför och 4 blockerade.
Dessutom tycker jag Forsberg ser ut att vara på väg att komma i bättre och bättre form. Han såg ut att vara riktigt ovän med bollen och trög i benen i första matchen. I de två senaste har han inte sett ut att vara i toppform kanske, men mycket bättre än i första. Förhoppningsvis känner han lite positiva vindar efter som vi är vidare, och kanske kan hitta nåt slags formtopp. Ifall han hade fått sätta den där jävla uppstutsbollen idag så hade nog självförtroendet kunnat bli lite uppumpat.
Finns det mer avancerad statistik på hans skott? Jag misstänker att alla hans avslut kommer inom straffområdet eller närmare.
speedy83
2018-06-28, 06:00
Tycker nog Sveriges största problem är oförmågan till passningsspel och hålla i boll i mer än 5 sek. De slår bort otroligt många passningar och väldigt sällan man ser 3-5 pass inom laget innan de tappar boll eller tvingas slå en långboll till ingen eller mot ensam forward mot tre backar.
Det hållet inte att spela som mot Mexico i försvaret emot bättre lag då de alltid lirkar in något genom enskild prestation.
Förvånande att ingen av alla tv-experter reagerat på detta är ju extra tydligt sista 10 min tex...
Tycker nog Sveriges största problem är oförmågan till passningsspel och hålla i boll i mer än 5 sek. De slår bort otroligt många passningar och väldigt sällan man ser 3-5 pass inom laget innan de tappar boll eller tvingas slå en långboll till ingen eller mot ensam forward mot tre backar.
Det hållet inte att spela som mot Mexico i försvaret emot bättre lag då de alltid lirkar in något genom enskild prestation.
Förvånande att ingen av alla tv-experter reagerat på detta är ju extra tydligt sista 10 min tex...Där är de faktiskt helt bedrövliga. Så fort de blir lite pressade mäktar de inte med att slå en enkel bredsida åt motståndarnas planhalva. Istället blir det hemåtspel och en långboll. Jämför man med Spanien som kan spela sig ur vilken knepig situation som helst blir skillnaden direkt pinsam.
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
MackeJuve
2018-06-28, 07:20
Där är de faktiskt helt bedrövliga. Så fort de blir lite pressade mäktar de inte med att slå en enkel bredsida åt motståndarnas planhalva. Istället blir det hemåtspel och en långboll. Jämför man med Spanien som kan spela sig ur vilken knepig situation som helst blir skillnaden direkt pinsam.
Nej, de är inte helt bedrövliga inom det området. Ja, Spanien är bättre på detta. De är till och med bäst i världen på det. Av den anledningen så blir det inte särskilt pinsam, speciellt inte när man jämför lagens kvalitet spelare för spelare.
Vi tar brons förresten! Belgien slår England och vi möter engelsmännen i en kvartsfinal. I semin väntar Spanien och efter uttåg så slår vi fransoserna i matchen om tredjepris.
Har bestämt mig för att jinxa sönder detta :) Grämer mig redan över att jag missar kvarten p.g.a. egen fotbollscup :D
Har Zlatan tappat det helt? Nu har han inte gjort nåt speciellt men alla konstiga uttalanden, 100 olika reklamfilmer, han var i Ryssland utan att kolla på Sveriges match.
Skönt när Janne satte ner foten och sa bla ingen I laget har kontakt med honom.
Det verkar som hans personlighet kommer fram nu när slutat. Eller spelar I USA förresten.
Nej, de är inte helt bedrövliga inom det området. Ja, Spanien är bättre på detta. De är till och med bäst i världen på det. Av den anledningen så blir det inte särskilt pinsam, speciellt inte när man jämför lagens kvalitet spelare för spelare.
Jo. De är verkligen riktigt jävla dåliga på passningsspelet. Gång på gång misslyckas de och slår bort passningar som tveklöst ska sitta på rätt adress. Att de är dåliga på att röra sig och göra sig spelbara är så klart också en faktor.
Till lagets försvar försöker de sig inte på att spela sig ur situationer så ofta utan de drar långbollar, vilket de ska göra.
MackeJuve
2018-06-28, 07:36
Jo. De är verkligen riktigt jävla dåliga på passningsspelet. Gång på gång misslyckas de och slår bort passningar som tveklöst ska sitta på rätt adress. Att de är dåliga på att röra sig och göra sig spelbara är så klart också en faktor.
Till lagets försvar försöker de sig inte på att spela sig ur situationer så ofta utan de drar långbollar, vilket de ska göra.
Yes, klockren analys efter Sveriges bästa landskamp på år och dagar. Att jag missat att de var SÅ värdelösa, får ta på mig glasögonen nästa gång, måste vara något fel på linserna.
Yes, klockren analys efter Sveriges bästa landskamp på år och dagar. Att jag missat att de var SÅ värdelösa, får ta på mig glasögonen nästa gång, måste vara något fel på linserna.Härlig ton i inlägget. Om du läser mina inlägg igen skrev jag inte att de har varit värdelösa eller gjort dåliga matcher. Tvärtom. De har gjort det fantastiskt bra när det kommer till taktik, placering på plan, att ge understöd och att vinna boll när det verkligen behövs. Jag skrev att de är riktigt dåliga på passningsspelet, speciellt det korta.
speedy83
2018-06-28, 07:52
Härlig ton i inlägget. Om du läser mina inlägg igen skrev jag inte att de har varit värdelösa eller gjort dåliga matcher. Tvärtom. De har gjort det fantastiskt bra när det kommer till taktik, placering på plan, att ge understöd och att vinna boll när det verkligen behövs. Jag skrev att de är riktigt dåliga på passningsspelet, speciellt det korta.
Detta är jag helt enig i som sagt men i övrigt gör det ju otroliga prestationer i relation till materialet!!
Detta är jag helt enig i som sagt men i övrigt gör det ju otroliga prestationer i relation till materialet!!Tveklöst! De gör det helt helt fantastiskt och långt över all förväntan.
MackeJuve
2018-06-28, 08:10
Härlig ton i inlägget. Om du läser mina inlägg igen skrev jag inte att de har varit värdelösa eller gjort dåliga matcher. Tvärtom. De har gjort det fantastiskt bra när det kommer till taktik, placering på plan, att ge understöd och att vinna boll när det verkligen behövs. Jag skrev att de är riktigt dåliga på passningsspelet, speciellt det korta.
Och dåliga på att röra på sig och göra sig spelbara. Skitsamma, argumentation på forum är en dum idé. Tar tillbaka allt jag skrivit, skulle inte ens ha brytt mig om att flika in något från första början.
Jag gladde mig hursomhelst lite extra åt segern då jag störde mig något enormt på de personer som efter Tys-Mex gick ut och dumförklarade oss som ens trott att vi skulle kunna konkurrera med mexarna. Printscreenade lite på Twitter och sparade tills gårdagens match. Bl.a. "Fast. Trodde vi ens att vi skulle kunna fightas med Mexico?". Eller en retweet av "Älskar ni som tror att vi ska köra över Mexico med. Hahha somna om" med texten "Gissar att en del har sett Mexico spela nu... Mohahaha!". Det är ju småaktigt av mig men jag älskar när sådant backlashar. Det är samma personer som ba "Älskar att folk upptäckte Ghoddos nu, han var ju grym i Superettan".
Sen hann jag bli frustrerad på vägen till jobbet då jag lyssnade på VM-podden med sydamerikanska Lindgren-Ortiz i spetsen. Han hypar alltid de sydamerikanska lagen(jag vet att mexarna inte är sydamerikaner) och tar ned de europeiska. I införsnacket hade han byggt upp Mexico och kunde inte riktigt ta att han hade haft fel. Bl.a. så berättade han att Mexico nog var lite mätta efter två bra matcher(Sydkorea? Bra?). Sen tog han ned Sveriges insats då målen var så turliga. Inget om de övriga chanserna vi hade. Vi fick 3-0-segern lite till skänks. Usch.
Och dåliga på att röra på sig och göra sig spelbara. Skitsamma, argumentation på forum är en dum idé. Tar tillbaka allt jag skrivit, skulle inte ens ha brytt mig om att flika in något från första början.
Det är väl det som är hela poängen med forum [emoji16]
Jag tror Sverige har en riktigt bra chans mot Schweiz. Fortsätter vi med samma spel som hittills är vi riktigt svåra att möta. Om bara Berg hittar rätt kan det här bli riktigt bra.
För övrigt kan man benämna länderna söder om USA som Latinamerika.
MackeJuve
2018-06-28, 08:26
Det är väl det som är hela poängen med forum [emoji16]
Jag tror Sverige har en riktigt bra chans mot Schweiz. Fortsätter vi med samma spel som hittills är vi riktigt svåra att möta. Om bara Berg hittar rätt kan det här bli riktigt bra.
För er, ja :D Jag håller mig ALLTID från att flika in saker om det finns risk för argumentation. Åtminstone i allmänt-delen. Tycker att det allt som oftast mynnar ut i hjärndöda diskussioner där man inte har koll på den andra sidans förmåga. Kanske sitter det ett geni framför skrivbordet och jag borde vika mig, eller så kanske det är en hjärndöd person med massa villfarelser. Oavsett så blir jag alltid frustrerad i slutändan. En sak är säker: man kan aldrig vinna på forum :D Så varför ens kriga?
Schweiz är nog ganska lika oss men jag tror att vi är bättre på det som gör oss lika. De har någon jobbig spetsspelare men det är inte Serbien-spets(som vi kunde ha fått). Det känns skönt.
Macroman
2018-06-28, 08:26
* Toivonen-Bergh, har inte varit jätteheta. Ett mål av Toivonen.
Tycker det finns likheter med -94 laget. Spelare som är med i bra ligor men ingen superstjärna.
Har inte Lustig varit väldigt bra?
Toivonen har ju varit otroligt bra. Sugit ner varenda lång boll och spelat vidare samt stått för flera öppnande passningar samt ett magiskt mål. Berg borde ju ha gjort 3-4 mål i turneringen. Hoppas det lossnar. Tycker det känns som det lossnat lite för Forsberg också jämfört med tidigare matcher.
Macroman
2018-06-28, 08:33
På denna fifa-world-ranking är Schweiz rankad 6 och Serbien rankad 34.
https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ranking-table/men/index.html
Jag kan tycka att Sverige borde vara högst upp i slutspelsträdet då Tyskland var med i vår grupp men det funkar inte så tydligen.
Edit : Tyskland kanske inte var rankad etta då lottningen gjordes.
Den där rankingen är ju smått bisarr. Schweiz 6a, Polen 8a (utslagen redan efter 2 matcher i en lätt grupp), Chile 9a tog sig inte ens till VM, Peru 11a (utslagen redan efter 2 matcher). Vissa länder är skickliga på att maximera sin ranking. Dessa länder är exempel på detta. Särskilt Polen som ju var toppseedad i lottningen och därmed fick en lätt grupp men ändå slogs ut tämligen omedelbart...
Macroman
2018-06-28, 08:36
Hur dåligt är då inte Mexiko som blir utklassade av dessa talanglösa spelare med 3-0...?
Macroman
2018-06-28, 08:37
Straffar är inte så enkelt, fråga Ronaldo.
Granen håller inte med... ;)
Hur dåligt är då inte Mexiko som blir utklassade av dessa talanglösa spelare med 3-0...?
Han har dock lite rätt i sak. Sett spelare till spelare ligger Sverige ganska långt efter många andra lag. Och Forsberg har verkligen inte levt upp till potential i det offensiva spelet. Men det spelar ingen roll. Sverige spelar trots det så pass bra tillsammans som ett lag och det är det som räknas.
Shqypnia
2018-06-28, 09:26
Fan vad Sverige var grymma igår! Vilken glädje!
Otrolig prestation.
MackeJuve
2018-06-28, 10:34
Jag tycker att det känns extra bra att vi går till slutspel med sparkapital gånger två:
- Forsberg
- Bergs mål
Att det har sett så bra ut och ändå ha det kvar att plocka fram, otroligt.
Berg är ju ändå Svenska Rick Nash. 50:- att han inte gör något mål alls detta VM.
MackeJuve
2018-06-28, 10:51
Berg är ju ändå Svenska Rick Nash. 50:- att han inte gör något mål alls detta VM.
Levererar inte Rick Nash när det gäller, typ i slutspel? Berg gjorde ju ändå bra med mål i kvalet.
På tal om betting så tror jag TuttoBalutto lirade detta på Sverige:
- Granqvist bästa svenska målskytt("långtidsspel")
- Över 2,5 mål, Sverige-vinst och Lustig gult kort(trippel i Mexico-matchen)
Lustig tog ett gult i typ 87:e :D Flax men snyggt!
Säkerligen många som blev fattiga på Tysklandsmatchen igår.
Levererar inte Rick Nash när det gäller, typ i slutspel? Berg gjorde ju ändå bra med mål i kvalet.
På tal om betting så tror jag TuttoBalutto lirade detta på Sverige:
- Granqvist bästa svenska målskytt("långtidsspel")
- Över 2,5 mål, Sverige-vinst och Lustig gult kort(trippel i Mexico-matchen)
Lustig tog ett gult i typ 87:e :D Flax men snyggt!
När det gäller hans lönecheck, kanske. 2014-2015 är enda undantaget.
Men i vanlig ordning så kommer någon skjuta berg i bakhuvudet, bollen studsa på i stolpen och mellan benen på målvakten.
Har Zlatan tappat det helt? Nu har han inte gjort nåt speciellt men alla konstiga uttalanden, 100 olika reklamfilmer, han var i Ryssland utan att kolla på Sveriges match.
Skönt när Janne satte ner foten och sa bla ingen I laget har kontakt med honom.
Det verkar som hans personlighet kommer fram nu när slutat. Eller spelar I USA förresten.
Tror inte man behöver vara antropolog direkt för att fatta att Zlatan är ganska självgod och dryg.
svenbanan
2018-06-28, 18:44
Jag tycker att det känns extra bra att vi går till slutspel med sparkapital gånger två:
- Forsberg
- Bergs mål
Att det har sett så bra ut och ändå ha det kvar att plocka fram, otroligt.
+1
Hoppas bara det inte blir för stort avbräck med Sebastian borta i åttondelen. Jag har varit lite negativ till Seb i allmänhet, men han och Ekdal har ju funkat riktigt bra tillsammans. Nu har ju både Hiljemark och Svensson också gjort det bra i sina inhopp, men det blir ju ändå lite annorlunda att starta. Jag antar det blir Gustav Svensson som startar mot Scweiz. Kommer han orka hänga i och döda ytor på samma sätt som Seb i 90min?
Lite sköna flashback vibbar från när Sverige spela 2-2 mot Danmark för att båda skulle gå vidare i Polen - Japan matchen. Japan i underläge men brydde sig inte om att anfalla och Polen va inte så sugna på att stressa när dem leder 1-0. Japan passade i sidled i backlinjen bara. :D
svenbanan
2018-06-28, 18:45
fxhAg9BIPO8
På gropiga och tuviga jäkla NFL-planer också. Bollfan studsar ju runt som på en leråker. *gah!*
StarkaUlf
2018-06-28, 18:48
Fan vad tråkigt att Senegal åkte ut :(
+1
Hoppas bara det inte blir för stort avbräck med Sebastian borta i åttondelen. Jag har varit lite negativ till Seb i allmänhet, men han och Ekdal har ju funkat riktigt bra tillsammans. Nu har ju både Hiljemark och Svensson också gjort det bra i sina inhopp, men det blir ju ändå lite annorlunda att starta. Jag antar det blir Gustav Svensson som startar mot Scweiz. Kommer han orka hänga i och döda ytor på samma sätt som Seb i 90min?
Seb tränade idag iaf.
svenbanan
2018-06-28, 19:08
Seb tränade idag iaf.
Han är ju avstängd i vilket fall...
Akerhage
2018-06-28, 19:08
Svår-tippad match nu mellan England - Belgien.
Vad tror ni? Svårt när spelare sparas, samtidigt vill väl båda lagen komma etta för att möta Japan?
Han är ju avstängd i vilket fall...
Just det :) Schweiz har tydligen 2 tunga avstängningar.
svenbanan
2018-06-28, 19:24
Just det :) Schweiz har tydligen 2 tunga avstängningar.
Jupp.
Det lustiga var igår när de på TV stod och svamlade om att det var till Sveriges fördel att Schweiz hade fått lagkaptenen Lichtsteiner avstängd samt mittbacken Schär. Då "glömde" de att samtidigt prata om att det lär vara ett avbräck för oss att tappa en gjuten starter på centrala mittfältet... *rolleyes*
svenbanan
2018-06-28, 19:25
Svår-tippad match nu mellan England - Belgien.
Vad tror ni? Svårt när spelare sparas, samtidigt vill väl båda lagen komma etta för att möta Japan?
Ja. Svårtippat. Jag tror England kommer ta det. tycker de verkar lite hetare ändå. Men belgarna kanske kommer igång framöver...
Akerhage
2018-06-28, 19:28
Ja. Svårtippat. Jag tror England kommer ta det. tycker de verkar lite hetare ändå. Men belgarna kanske kommer igång framöver...
Tippa Belgien. Synd att det redan är avgjort vilka som går vidare, blir inte riktigt lika skoj kolla nu här.
Jupp.
Det lustiga var igår när de på TV stod och svamlade om att det var till Sveriges fördel att Schweiz hade fått lagkaptenen Lichtsteiner avstängd samt mittbacken Schär. Då "glömde" de att samtidigt prata om att det lär vara ett avbräck för oss att tappa en gjuten starter på centrala mittfältet... *rolleyes*
Ja, Seb är nog viktigare än man tror. Det var ju han som tog den där långa löpningen och stressade Frankrikes målvakt när Toivonin slog in den från halva plan bla.
Jag antar att ett rött kort motsvarar 2 gula kort i den där tabellen?
svenbanan
2018-06-28, 20:00
Jag antar att ett rött kort motsvarar 2 gula kort i den där tabellen?
Vilken tabell?
Fair-play ligan?
first yellow card: minus 1 point
second yellow card/indirect red card: minus 3 points
direct red card: minus 4 points
yellow card and direct red card: minus 5 points
https://www.standard.co.uk/sport/football/worldcup/world-cup-2018-fair-play-rules-explained-how-yellow-cards-and-red-cards-decide-groups-a3874841.html
Bättre för oss om Belgien vinner. Men jag förstår inte varför någon av lagen vill vinna. Vinnaren får ju möta Brasilien redan i kvartsfinal.
Danmark-Kroatien kan bli en riktigt bra åttondel. Undrar vad som hänt med Danmark på 2 år. Dom var ju så ruttna mot Sverige i em-kvalet :)
Sen har vi Frankrike-Argentina.
svenbanan
2018-06-30, 05:45
Jag tycker alla åttondelarna ser ut som att det kan bli bra matcher. Inte många matcher som känns helt självklara hur de kommer sluta.
Starke75an
2018-06-30, 15:25
Vilken tid och dag kommer vinnaren av Sverige-Schweiz att spelas?
16.00 på fyran, tisdag
Om en vecka prick! Lördag 7/7 klockan 16:00 möter vinnaren av Sverige och Schweiz vinnaren mellan England och Colombia!
Starke75an
2018-06-30, 15:38
16.00 på fyran, tisdag
Ok, men menade matchen som den som vinner kommer att spela i slutet av veckan. Fredag eller lördag tror jag.
Kan boka en lokal med projektor så behöver dag och tid. Vilka kan då bli de som spelar kl 20.00?
Ooop. Såg att nån hunnit svara på vilken tid.
svenbanan
2018-06-30, 15:57
https://nr.soccerway.com/international/world/world-cup/2018-russia/s10549/final-stages/
10 av 16 lag från Europa. Det känns mycket men det kanske brukar ligga där nånstans?
Argentina faller ju verkligen på sin efterblivna tränare. Spelar inte Aguero från start. Killen som vinner skytteliga på skytteliga.
svenbanan
2018-06-30, 17:01
Argentina faller ju verkligen på sin efterblivna tränare. Spelar inte Aguero från start. Killen som vinner skytteliga på skytteliga.
Det är inte så att Argentina saknar superstjärnor att slänga in i anfallet direkt. Higuan och Dybala är skapligt jävla glödheta framåt också. Problemet är väl snarare att man inte riktigt har nån balans i laget, samt att försvaret inte ser så tajt ut. Rojo verkar vilja ge motståndarna ett litet försprång i varje match. I början av gruppspelet hade man ju inte fått igång anfallsspelet, men det tycker jag inte man kan klaga på längre.
Dessutom gick Mbappe på vatten ikväll. Så man hade kanske ingen chans ändå... ;)
Jävligt rolig match om inte annat!
svenbanan
2018-06-30, 17:03
Ikväll åker Portugal ut!
Eller kommer Ronaldo gå på vatten, kanske? Tycker Uruguay har sett mycket vassare ut, så portugiserna måste nog hitta några extra växlar om man ska gå vidare. Iofs inte en omöjlighet. Lär bli hett ikväll med. :D
Det är inte så att Argentina saknar superstjärnor att slänga in i anfallet direkt. Higuan och Dybala är skapligt jävla glödheta framåt också. Problemet är väl snarare att man inte riktigt har nån balans i laget, samt att försvaret inte ser så tajt ut. Rojo verkar vilja ge motståndarna ett litet försprång i varje match. I början av gruppspelet hade man ju inte fått igång anfallsspelet, men det tycker jag inte man kan klaga på längre.
Dessutom gick Mbappe på vatten ikväll. Så man hade kanske ingen chans ändå... ;)
Jävligt rolig match om inte annat!
Ja, svajigt försvar.
Ikväll åker Portugal ut!
Eller kommer Ronaldo gå på vatten, kanske? Tycker Uruguay har sett mycket vassare ut, så portugiserna måste nog hitta några extra växlar om man ska gå vidare. Iofs inte en omöjlighet. Lär bli hett ikväll med. :D
Portugal är mycket starkare bakåt än Argentina så Ronaldo har en bättre chans än Messi. Men jag håller nästan Uruguay som favoriter.
WHITEFOLKS
2018-06-30, 18:28
Det är väl ungefär 1.01 på att Portugal får minst en straff.
Hur många invånare tror ni Uruguay har (jag blev förvånad)?
3,350,000 (2016) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uruguay
Duellen mellan quaresma och laxhalt är spännande. Tycker Laxhalt har kämpat på riktigt bra hittills.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.