handdator

Visa fullständig version : Firar ni nationaldagen?

PKtarzan
2018-06-06, 06:40
??

shut teh face
2018-06-06, 06:43
Jo barnen ska kläs upp i strikt SS uniform och en liten hitler mush blir det nog också

ceejay
2018-06-06, 06:44
Nej. Ska typ sova hela dagen ändå.

Stoltz
2018-06-06, 06:56
Japp, ska begrunda de privilegier som kommer med att bo i landet Sverige :thumbup:

Akerhage
2018-06-06, 07:23
Vågar inte. Rädd för att bli stämplad som rasist.

Hanse
2018-06-06, 07:54
Nej. Firar inga helgdagar. Jävla trams.

Bärsärk
2018-06-06, 08:13
Jag sitter hemma och hatar på nätet, tycker det är ganska svenskt.

Angel
2018-06-06, 08:52
Är på resande fot, annars brukar jag försöka fira, ofta sammanslaget med min födelsedag som var igår. Jag och Vasa, två av Sveriges historiskt mest viktiga händelser.

hugok
2018-06-06, 08:52
Japp!
Strongmanträning följt av grillning på stranden med gott sällskap blir det idag.

JamesD
2018-06-06, 08:54
Detta landet är ingenting att fira längre.

Angel
2018-06-06, 08:58
Jag brukar också läsa någon Moberg jag inte läst. Inatt läste jag Brudarnas källa.

trädgårdsmöbel
2018-06-06, 09:10
detta landet är ingenting att fira längre.

+1

Nattljus
2018-06-06, 09:11
https://i.chzbgr.com/full/6707753472/hA864FF36/

lanzal
2018-06-06, 09:27
Nä, men funderar på att köpa något onyttigt och dricka en pripps blå i svea rikes namn!

spoon
2018-06-06, 09:30
Yep. Är på väg ut till en marknad och ska träffa släkten.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bärsärk
2018-06-06, 09:32
Detta landet är ingenting att fira längre.

Har det någonsin varit något att fira?

delta_mats
2018-06-06, 09:55
Jobbar.

baktung
2018-06-06, 10:06
Det blir frosseri. Har köpt en stor påse färskpotatis och sex burkar sill av olika slag.

micke81
2018-06-06, 10:14
Självklart!

spoonchest
2018-06-06, 10:15
Köttbullar brunsås med potatis och leksandsknäcke.

Starke75an
2018-06-06, 10:31
Redan hunnit med att vara på ett båtrace.

Melker2
2018-06-06, 11:04
Firar med vattentema.

Öppnade med 1000m simning.
Sedan blir det fin fiskrestaurang med släkt och vänner.
Därefter en cigarr på bryggan.

Yes
2018-06-06, 13:05
Sjöng nationalsången i duschen varvat med ”Yerushalayim Shel Zahav”. Måste ju visa grannarna vad som gäller.

MaxTheMarketer
2018-06-06, 13:49
Svensk glass! :d

stridis
2018-06-06, 13:51
Lugnt firande med jordgubbar. Fast det är mestadels bröllopsdagsfirande (som sammanfaller) för att vara ärlig.

stridis
2018-06-06, 13:54
40ula7cdSFU

leo1
2018-06-06, 14:26
Märkligt med så starka sd-influenser på forumet men få firar nationaldagen.

Magnus N
2018-06-06, 14:30

Uteblivna svar innebär iofs inte att dessa in firar

Sedan är måhända nationdagens firande eller ej det mest prioriterade här i världen

Agitator
2018-06-06, 16:22
Nej, gick precis upp.

Kanske blir en kvällsbio eller om någon polare jagar en för att göra något. Men annars nej.

trädgårdsmöbel
2018-06-06, 16:49

Nationaldagsfirande har fått en väldigt inklusiv antirasistisk prägel där olika events och firande har gjort en grej av att visa upp så många rasifierade och mångkulturyttringar de kan.

Så nationaldagen är närmast symbolisk för mångkultur, då blir det väl förståeligt varför en del slutat fira den?

Angel
2018-06-06, 17:06
Det var en konstig anledning..

Även om man tycker Sverige inte är värd att firas idag, så kan man ju använda dagen till att fira eller skänka en tanke på alla de hundratusentals svenskar som en gång gått i strid och kämpat för att Sverige ska få finnas och vara ett fritt land för sina nästkommande, för er. För de som har brukat jorden, byggt städerna och lagt grunden till fosterlandet. Det finns mycket att älska, respektera och fira med Sverige och att inte göra det för att man tycker det finns för många mångkulturella event den dagen är ju bara konstigt och lojt.

Bärsärk
2018-06-06, 17:08

Även om man tycker Sverige inte är värd att firas idag, så kan man ju använda dagen till att fira eller skänka en tanke på alla de hundratusentals svenskar som en gång gått i strid och kämpat för att Sverige ska få finnas och vara ett fritt land för sina nästkommande, för er. För de som har brukat jorden, byggt städerna och lagt grunden till fosterlandet. Det finns mycket att älska, respektera och fira med Sverige och att inte göra det för att man tycker det finns för många mångkulturella event den dagen är ju bara konstigt och lojt.

Folk i de stora krigen i Europa för flera hundra år sedan stred för Gud, inte för Sverige. Alternativt för pengar, då många var hyrda legosoldater.

Desutom var våra arméer ganska blandade och innehöll flera olika nationaliteter.

hugok
2018-06-06, 18:56

Amen to that!

MackeJuve
2018-06-06, 19:56
Nej. Skulle känts konstlat. Dock helt otroligt gött med en ledig dag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

elo_
2018-06-06, 19:56
Grattis Sverige och alla Svenskar på nationaldagen!

Här en kort text av Vilhelm Moberg, skriven 1941:
Svensk strävan

Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelse och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk. Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige idag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan — på frihetens grund. Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är de få, de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts har gett oss krafter, andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, givit oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolhet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget — vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i daggräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen?

Det är fattigdom — men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.

Vilhelm Moberg

Wain
2018-06-06, 21:23
Moberg glömde havet?

Baskagge
2018-06-06, 21:30
Som fullblodsnazist firade jag med en Budapest-bakelse. *popcorn*

Bärsärk
2018-06-06, 21:57
Grattis Sverige och alla Svenskar på nationaldagen!

Här en kort text av Vilhelm Moberg, skriven 1941:
Svensk strävan

Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelse och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk. Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige idag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan — på frihetens grund. Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är de få, de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts har gett oss krafter, andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, givit oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolhet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget — vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i daggräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen?

Det är fattigdom — men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.

Vilhelm Moberg

Helvete vad man skulle önska att man kunde gå tillbaka till det där, och nu menar jag inte bara att man backar bandet med mångkultur och invandring, utan även hela teknologins och den stora industrins framfart.

Allting betydde så mycket mer då.

Får hoppas "Westworld" blir verklighet i framtiden och att man kommer kunna åka till Sverige på 40-50 talet.

Agitator
2018-06-07, 01:53
https://i.imgur.com/rK3bQhe.png

Klein
2018-06-07, 05:46
. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.

Sedan kom efterkrigstidens barnakullar och hängav sina liv åt att vanhelga orden och andemeningen som Moberg förevigade i skrift.

Shqypnia
2018-06-07, 07:42
Jag firar inte men brukar uppmärksamma det varje år med att få upp en flagga.

Mental
2018-06-07, 08:44
Jag firade visst med en spontan beredskapsövning, så det var bara att släppa kassarna på systembolaget, sladda hem och kasta in stridsutrustningen och bege mig till Amf1.

Alltid kul med en överraskning, när man planerat annat till den lediga dagen.

trädgårdsmöbel
2018-06-07, 09:43

Hur skall man fira nationaldagen då? Jul, påsk, midsommar mfl. har ju en slags plan för vad man skall göra, äta, dricka. Visst, man kan ju hylla landet historiskt, eller någon slags romantisk idé om det men som det är finns det väldigt lite att älska, respektera och fira.

Men vi firar ju det vi har, det Sverige vi lever i, jag gillar inte det Sverige. Därför vill jag inte fira det. Lucia har vandrat samma väg den högtiden med. Jag skulle lika gärna kunna fira Eid som dessa.

Angel
2018-06-07, 10:43
Jag kommer snart behöva ta dig i örat ordentligt!!

baktung
2018-06-07, 12:32
Sedan kom efterkrigstidens barnakullar och hängav sina liv åt att vanhelga orden och andemeningen som Moberg förevigade i skrift.
Det enda typiskt svenska i Mobergs ord är just orden och de fenomen han staplar. Det blir en lockande beskrivning där naturtypiskt svenska fenomen varvas med hembygdsromantik och det ogripbara inom rumtidsfären. Presenterat genom hans numera urmodiga språkdräkt blir det effektskapande och fullt av längtan. Och med precis dessa ord fortsätter tusen och åter tusen språkfattiga barn med rungande svenska släktnamn att förledas på nynazistiska avvägar. Precis så ältas hatet fast i deras lättledda sinnen.

Hell Vilhelm!

r3mpuh
2018-06-07, 14:12
Givetvis. Balkongen öppen & Ultimata Thule+Hel på högsta volym.

Angel
2018-06-07, 14:27
Om så skulle bli fallet hade han nog vänt sig i graven. Han var en av sin tids största kritiker emot Sveriges förhållandena till nazityskland.

Hemi
2018-06-07, 17:13
Nej, en gång bara i Kungsträdgården -91 eller nåt när man försökte göra något av det. Efter det har jag inte vart i Sverige under nationaldagen direkt. Fast när jag var liten var det nationaldagen varje dag typ, i fråga om svenska typiska prylar, flaggor, och sånger, alla kunde väl dessa, där jag höll till i alla fall:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alice_Tegn%C3%A9r

Minns släktingen som gick omkring och sjöng "Jag är så glad att jag är svensk", han var finsk krigsflykting-bebis.

Kanske bodde jag i en väldigt nationalistisk, glad, miljö, utan att tänka på det. Eller så var det bara så det var...

F Ultra
2018-06-09, 01:21

Nu gör du misstaget att tro att SD:are gillar Sverige. Finns väl ingen grupp som påstår så mycket dåligt om Sverige båda inrikes och utomlands på t.ex Breitbart.

DonFlex
2018-06-09, 11:14
Nopp, jag älskar mitt land men jag är ingen nationalist och jag bryr mig inte om nationaldagen. Skönt att vara ledig dock.

supercharge
2018-06-09, 14:44
Nu gör du misstaget att tro att SD:are gillar Sverige. Finns väl ingen grupp som påstår så mycket dåligt om Sverige båda inrikes och utomlands på t.ex Breitbart.

Nu gör du misstaget att tro 1. att gilla Sverige = uppskatta den nuvarande riktningen landet drivs i. 2. Att eftersträva politisk förändring = ogilla Sverige. Med samma logik är i så fall alla som ogillar Trump USA-hatare.

Alexton
2018-06-09, 18:25
För mig är det midsommar som gäller när jag ska fira allt jag gillar med att vara nordisk.

Svenska nationaldagen firar jag inte.
Jag firar däremot 14 juli "fête de nationale de la rupublique de francaice" (bastille day) och vandrat i militärparaden som går genom Paris. Är rejäl folkfest och det finns ett ordspråk inom legionen som är att får du inte ligga så är det något seriöst fel på dig.

Legionen marcherar längst fram och allt sänds på tv, kommentatorer osv.

CERA7LWdK_c

trädgårdsmöbel
2018-06-09, 18:35
För mig är det midsommar som gäller när jag ska fira allt jag gillar med att vara nordisk.

YT]

Om jag vore du hade jag samlat ihop några franska bekanta, och lurat dem att fira riktig svensk midsommar. Dansa runt stången, ha blommor i håret, äta sill och dricka alldeles för mycket av någon riktigt äcklig svensk snaps (inte någon absolut eller brännvin special här inte, utan hallands fläder eller dylikt. Ju äckligare, ju bättre)

Alexton
2018-06-09, 18:43
Om jag vore du hade jag samlat ihop några franska bekanta, och lurat dem att fira riktig svensk midsommar. Dansa runt stången, ha blommor i håret, äta sill och dricka alldeles för mycket av någon riktigt äcklig svensk snaps (inte någon absolut eller brännvin special här inte, utan hallands fläder eller dylikt. Ju äckligare, ju bättre)

Du är inte helt fel ute :d
Jag har köpt in 6 mix pack av Svenska snaps och sedan hattar + surströmming.

Själv fick jag 3 veckors ledighet över midsommar och drar till sverige den 22:a så det är upp till mina andra nordiska vänner (har en bunt finnar på regimentet förutom de 3 svenska) att introducera resten. Kommer bli intressant.

Köpte dessutom 3 flaskor av Beska droppar som ska användas :hbang:

När jag kommer till Sverige räknar jag med att slappa i solen, äta något lätt och sedan umgås med familjen jag inte sett på ett halvår. Ingen fest alls :D

Yes
2018-06-09, 18:49
Men vi firar ju det vi har, det Sverige vi lever i, jag gillar inte det Sverige. Därför vill jag inte fira det. Lucia har vandrat samma väg den högtiden med. Jag skulle lika gärna kunna fira Eid som dessa.
Så, låt oss fira det vi har...
WQFlu4L_iAU

Angel
2018-06-09, 23:42
Så, låt oss fira det vi har...
WQFlu4L_iAU

Åh, det är ju Jonna. Vad fint.

Trädgårdsstolen behöver bara lämna Tuve lite så kommer han snart hitta tillbaka till kärleken för fosterlandet. Man tappar den lätt på Hisingen.

Hemi
2018-06-10, 08:07

Svenska nationaldagen firar jag inte.
Jag firar däremot 14 juli "fête de nationale de la rupublique de francaice" (bastille day) och vandrat i militärparaden som går genom Paris. Är rejäl folkfest och det finns ett ordspråk inom legionen som är att får du inte ligga så är det något seriöst fel på dig.

Legionen marcherar längst fram och allt sänds på tv, kommentatorer osv.

CERA7LWdK_c

Samt flygplanen som lågt följer Champs Elysees man ser dem komma i slutet men klippet gör dem inte rättvisa. Jag bodde på ett berg högt uppe i ett hus så varje år såg jag dem dra förbi under en halvtimma bara lite högre än ögonhöjd...

F Ultra
2018-06-27, 23:21
Nu gör du misstaget att tro 1. att gilla Sverige = uppskatta den nuvarande riktningen landet drivs i. 2. Att eftersträva politisk förändring = ogilla Sverige. Med samma logik är i så fall alla som ogillar Trump USA-hatare.

Inte riktigt. Ser man poster från "nationella" på Internet så är det mer eller mindre alltid om vilket skitland som Sverige är men skriver en Amerikan om att denne inte gillar Trump så är det alltid anti-Trump men inte anti-USA.

Har dessutom svårt att se att man skulle kunna hitta en större mängd med amerikaner som skulle vägra fira 4:e Juli bara för att Trump är president. Och skulle man så skulle båda sidor av det politiska spektrat där se det som anti-amerikanskt och anti-patriotiskt.