Visa fullständig version : Hur illa är raffinerad kokosolja?
sumialic
2018-06-03, 20:33
Jag har hittat ett par riktigt goda glassar, men de innehåller alla raffinerad kokosolja och det klingar inte bra i mina öron. Innebär raffinerat att de innehåller transfett? Om inte, är det något annat jag bör känna till som inte är bra med denna raffinerade olja förutom att andelen mättat fett är hög?
Äter du glass för att vara hälsosam eller ? :/
Om du behöver oroa dig för innehållet i glass så äter du för mycket glass alternativt fokuserar för mycket på detaljer i kosten.
Raffinerad behöver inte betyda sämre, oftast görs detta för att oljan ska hålla sig bättre och ta bort smak och lukt vilket inte alltid är önskvärt i matprodukter.
tippar på att transfetterna inte ökar nämnvärt
Tyvärr är kokosolja vanligt i glass. Används som billigt substitut för grädde och gör att glassen blir sämre.
Edit: Smakar sämre, sämre konsistens
Kokosolja är inte billigt. Finns billigare olja ifall man vill pressa priset.
Vilka glassar är det du tänker på ?
Lite socker är ingen större fara, transfetter däremot. Nu verkar det inte vara så men det var ju trådskaparens oro.
sumialic
2018-06-05, 11:02
Japp!
sumialic
2018-06-05, 11:03
Lite socker är ingen större fara, transfetter däremot. Nu verkar det inte vara så men det var ju trådskaparens oro.
Precis så, tack! :)
sumialic
2018-06-05, 11:05
Alla glassar som jag har köpt (alla = två olika märken) har det varit kokosolja i. Den ena som det stod raffinerad på och är den jag främst undrade över är någon italiensk glass som jag är ganska säker på inte finns i Sverige då jag bor på Malta. Den andra är glassarna från carte d'or.
sumialic
2018-06-05, 11:07
Om du behöver oroa dig för innehållet i glass så äter du för mycket glass alternativt fokuserar för mycket på detaljer i kosten.
Raffinerad behöver inte betyda sämre, oftast görs detta för att oljan ska hålla sig bättre och ta bort smak och lukt vilket inte alltid är önskvärt i matprodukter.
tippar på att transfetterna inte ökar nämnvärt
Det beror på vad du anser vara detaljer. Just transfett har jag nolltolerans mot. I övrigt snittar jag kanske 200-300g glass varje vecka.
Det är billigare än grädde och lämpar sig för att göra glass, vilket t.ex. solrosolja inte gör.
Kokosolja finns i många glassar från t.ex. GB, och många pinnglassar och strutar.
Det visste jag inte.
Det är bara att gå in på GBs hemsida och titta på någon glasspinne. Jag gillar Nogger och den innehåller:
http://www.gb.se/produkter/nogger-classic/
Ingredienser
SKUMMJÖLK, vegetabiliska oljor (kokos, raps, fullhärdad kokos), socker,.....
Här syns tydligt den europeiska lagstiftningen att tillverkaren måste ange ifall oljan är delvis härdad eller härdad. Alltså samma sak på Malta, Polen, Tyskland eller var man nu bor.
Fast har man nolltolerans mot transfetter bör man nog fundera kring mjölkfettet;).
sumialic
2018-06-05, 18:32
Det visste jag inte.
Det är bara att gå in på GBs hemsida och titta på någon glasspinne. Jag gillar Nogger och den innehåller:
http://www.gb.se/produkter/nogger-classic/
Ingredienser
SKUMMJÖLK, vegetabiliska oljor (kokos, raps, fullhärdad kokos), socker,.....
Här syns tydligt den europeiska lagstiftningen att tillverkaren måste ange ifall oljan är delvis härdad eller härdad. Alltså samma sak på Malta, Polen, Tyskland eller var man nu bor.
Fast har man nolltolerans mot transfetter bör man nog fundera kring mjölkfettet;).
Men fullhärdat sa du inte var transfett, right?
Jag har nolltolerans mot industriellt framställt transfett, inte naturligt :)
En fullhärdad olja innehåller inga transfettsyror. Alla fettsyrorna är mättade och ger fettet en hög smältpunkt.
En raffinerad kokosolja är alltså inte härdad och innehåller inte några transfettsyror.
Att den är raffinerad betyder att man förädlat den på något sett. Tvättat bort smakämnen, förändrat smältpunkten genom att ta bort de mest lättsmälta eller mest svårsmälta fraktionerna, eller vad som nu krävs för att oljan ska passa i glass.
En fullhärdad olja innehåller inga transfettsyror. Alla fettsyrorna är mättade och ger fettet en hög smältpunkt.
En raffinerad kokosolja är alltså inte härdad och innehåller inte några transfettsyror.
Att den är raffinerad betyder att man förädlat den på något sett. Tvättat bort smakämnen, förändrat smältpunkten genom att ta bort de mest lättsmälta eller mest svårsmälta fraktionerna, eller vad som nu krävs för att oljan ska passa i glass.
https://beverlybates.files.wordpress.com/2016/12/thats-a-wrap2-580x3761.jpg?w=736
Vad betyder
that’s a wrap ?
StarkaUlf
2018-06-06, 12:25
Vad betyder
that’s a wrap ?
"Said by the director at the end of a scene, indicating that everything appears to be satisfactory.
Hence; any task or event is complete."
Vad betyder
that’s a wrap ?
Att du summerade det bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.