Visa fullständig version : Hur får alla tid till allting?!
Sha! Jag har som vanligt kollat på lite dietvideos i väntan på riskokaren 😁 men en tanke slog mig..
Jag menar jag är 23 år. Tränar en del och försöker bygga. Jobbar som vanligt folk gör 7-16 liksom.. En kvarts frukost, halvtimme lunch. Liten rast vid 11.00. Det är en vanlig arbetsdag. Frukosten hinner man ju knappt äta på. 11.00 ska vi inte ens tala om. Lunchen springer iväg men man äter sin låda liksom.. Sen efter jobbet 20 min till gymmet i all trafik. Träna 90 min med ombyte osv. Sen 25 min hem.
Då har jag alltså hunnit äta lite gröt, en matlåda, frukt, en proteinshake samt tränat. Är hemma 18.30 om man har tur liksom oxh stressar. Sen ska man säga hej till tjejwn sen är det att ta disken från gårdagens mat, laga kvällsmat och sen diska. Sen är klockan 21 liksom. Då har man en timme över att sätta sig ner en stund....
Så min fundering är till er som äter 6 matlådor om dagen, tränar 2 pass om dagen, har hund och barn och fru och såklart ett jobb.. HUR FAN FÅR NI TID?! Jag menar det finns ju ingen tid liksom? Går ni på soc allihopa och bara pendlar mellan matlådor oxh gymmet? Förklara gärna för lilla mig hur fan man lyckas.. 🤔
Ha, ha, du har ju massor med tid.
Jag jobbar 55h/vecka, reser i tjänsten 2 dagar/vecka har 3 jakthundar, 2 barn (varav ett kräver extra stöd...), villa med pool, 2 bilar, samt en fru som håller på med hästar...
Tränar gym 3-4 ggr/vecka, springer 2-3 ggr/vecka och åker skidor på vintrarna.
Full fart 06-22 alla 7 dagarna i veckan.
Ser aldrig på TV, har ingen Fb, Insta eller liknande men duttar en del på forumet vid tillfälle.
StrongAF
2018-06-03, 19:44
Är man seriös med byggning får man göra avkall på annat. Så är det bara. Den som säger något annat ljuger.
trädgårdsmöbel
2018-06-03, 20:03
Är man seriös med byggning får man göra avkall på annat. Så är det bara. Den som säger något annat ljuger.
Många atleter inom byggning och strongman verkar få väldigt bra hjälp av sina fruar, frun lagar mycket av maten, sköter disk, hem osv. vilket verkar väldigt bekvämt. Tex. Eddie Halls fru verkar närmast curla honom. Men good luck men sådant med svenska feministkvinnor :D
Hade kvinnan skött allt och stöttat sin man ordentligt så hade det inte vart några problem att både heltidsarbeta och elitsatsa för en man. Konstigt nog verkar kvinnor från nästan alla världens hörn klara detta med bravur, men svenska kvinnor blir skitförbannade bara av tanken på att stötta sina män på samma sätt.
Ja jag kan inte säga att jag har det så mycket bättre. På morgonen har jag tid att äta, men det är mest för jag väljer att gå upp vid 05 så jag hinner.
Lunch vid 12 en timme, då hinner man med endel. Slutar runt 18, direkt till träningen, hemma 20:30 eller t o m framåt 21, hinner äta och fixa med lite sysslor. Egentligen borde jag sova men för att ge mig själv lite mer än 30 min fritid tummar jag på sömnen och lägger mig försent, typ 23.
Lagar all veckas mat på söndagar (ca 13-14 matlådor). Går upp runt 04-04:30 för att åka till gymmet. Åker från gymmet till jobbet vid 06:30. Jobbar 07-16:00. Hemma ca 16:30. Sen är det olika sysslor mellan 17-20, i säng runt 21. Ingen mobil eller dator mellan 20-21 (förutom podd).
StarkaUlf
2018-06-03, 20:07
Lagar all veckas mat på söndagar (ca 13-14 matlådor). Går upp runt 04-04:30 för att åka till gymmet. Åker från gymmet till jobbet vid 06:30. Jobbar 07-16:00. Hemma ca 16:30. Sen är det olika sysslor mellan 17-20, i säng runt 21. Ingen mobil eller dator mellan 20-21 (förutom podd).
Du verkar ha snott mitt schema. Hur mycket ska fakturan vara på?
Du har ju oceaner av tid,kör något liknande men lägger minst 3timmar av dagen på att ta mig till och från jobbet som en bonus.
Många atleter inom byggning och strongman verkar få väldigt bra hjälp av sina fruar, frun lagar mycket av maten, sköter disk, hem osv. vilket verkar väldigt bekvämt. Tex. Eddie Halls fru verkar närmast curla honom. Men good luck men sådant med svenska feministkvinnor :D
Hade kvinnan skött allt och stöttat sin man ordentligt så hade det inte vart några problem att både heltidsarbeta och elitsatsa för en man. Konstigt nog verkar kvinnor från nästan alla världens hörn klara detta med bravur, men svenska kvinnor blir skitförbannade bara av tanken på att stötta sina män på samma sätt.
Varför ska hon slava för dig? För att du ska kunna lyfta lite vikter? Kom tillbaka när du lever på det och försörjer henne också med ditt lyftande som Eddie.
För att svara på frågan. Det blir inte så mycket tid över till annat, och livet måste effektiviseras. Ingen mening med att laga med varje kväll, gör storkok etc.
Illustrerade mannen
2018-06-03, 20:45
Planering och prioritering!
Jag jobbar som rektor på en gymnasieskola - kan alltså jobba dygnet runt om jag skulle orka... Fyra barn i åldrarna 12-18 som alla tränar, har läxor mm, en fru som arbetar som lärare med allt vad det innebär som dessutom springer, simmar, åker skidor och cyklar - hon gör en klassiker varje år. Jag tränar 3-5 pass på gym/crossfit i veckan, instruerar och tränar kampsport 3-6 pass i veckan, försöker löpträna och cykelpendlar 10 km varje dag. Vi har hus med stor trädgård, katter och kaniner och min frus föräldrar är gamla och behöver vårt stöd. Vi har ingen städhjälp eller annan köpt service. Dessutom är både jag och frun bokmalar som läser väldigt mycket, jag är mycket intresserad av samhällsdebatt och politik och som om detta inte räckte så älskar jag att ligga på soffan och slöa!
Träna innan jobbet, laga matlådor på söndagen.
Jag vill inte inte bli någon byggare men absolut mesta tiden går ju åt sina "hobbies". Det är väl det som är nice? Hade nog lagt lite mindre tid på dom om jag hade tjej men vad är det man ska ha tid för egentligen?
Om man vill ha mer tid så får man se över sin arbetssituation och se om man kanske kan hitta något 80% jobb och leva på lite mindre pengar. Kan vara värt för vissa.
Ytterst få byggare som tränar 2 pass per dag. För de flesta lär det nog bara leda till skador i stället för bättre resultat. Kör 3-4 pass per vecka á 45-60 minuter och ät vanliga tider fast större måltider.
Laga kvällsmat varje dag tar sin lilla tid. Kör storkok så låser du upp hela kvällen.
Om du inte känner att du behöver pengarna så skulle jag gå ner i tjänst om de finns annat som du hellre vill göra.
Captainwide
2018-06-03, 21:45
Classic kolo... K-mätartävling i vem som har minst tid och hinner mest. :laugh:
Ge snubben tips istället för att säga att ni har mer i sådana fall. Han har ju redan erkänt att han känner sig pressad, då är ju knappast rätt väg att säga att han ska skärpa sig och hade kunnat trycka in ännu mer skit.
Dra ner på måltidsfrekvensen till 2 måltider om dagen och öka portionsstorleken istället.
Ät mat som inte kräver så mycket jobb typ vassleprotein, kvarg, nötter och mackor.
Precis som många andra säger så är storkok behjälpligt vilket i praktiken innebär att du lägger 2 timmar av din söndag på att laga mat och städa upp efteråt.
Träna på lunchrasten eller innan jobbet.
Skippa helt matlagning på kvällen och ät antingen något enkelt eller inget alls.
Om du vill ha mer tid med partnern så kan ni ju försöka träna tillsammans på morgon eller kväll.
Classic kolo... K-mätartävling i vem som har minst tid och hinner mest. :laugh:
Ge snubben tips istället för att säga att ni har mer i sådana fall. Han har ju redan erkänt att han känner sig pressad, då är ju knappast rätt väg att säga att han ska skärpa sig och hade kunnat trycka in ännu mer skit.
ue7wM0QC5LE
trädgårdsmöbel
2018-06-03, 21:55
Varför ska hon slava för dig? För att du ska kunna lyfta lite vikter? Kom tillbaka när du lever på det och försörjer henne också med ditt lyftande som Eddie.
För att svara på frågan. Det blir inte så mycket tid över till annat, och livet måste effektiviseras. Ingen mening med att laga med varje kväll, gör storkok etc.
:) . Jag säger givetvis inte att hon skall göra det, bara att det hade underlättat enormt om hon gjorde det. För att få tid till allting man kanske vill göra behövs det den typen av uppbackning från en kvinna. Annars försvinner mycket av orken och tiden in i en massa måsten. Som flera av er beskrivit i tråden, hela dagarna planerade, tidiga morgnar, effektiviserat och välplanerat, väldigt lite fritid. Hade vi sluppit alla de där grejerna som (vissa) kvinnor curlar sina män med så hade både träning och jobb vart betydligt lättare att sköta.
Underskatta inte hur mycket folk ljuger på sociala medier också.
Viktor_Balck
2018-06-03, 23:28
Jag jobbar som rektor på en gymnasieskola - kan alltså jobba dygnet runt om jag skulle orka... Fyra barn i åldrarna 12-18 som alla tränar, har läxor mm, en fru som arbetar som lärare med allt vad det innebär som dessutom springer, simmar, åker skidor och cyklar - hon gör en klassiker varje år. Jag tränar 3-5 pass på gym/crossfit i veckan, instruerar och tränar kampsport 3-6 pass i veckan, försöker löpträna och cykelpendlar 10 km varje dag. Vi har hus med stor trädgård, katter och kaniner och min frus föräldrar är gamla och behöver vårt stöd. Vi har ingen städhjälp eller annan köpt service. Dessutom är både jag och frun bokmalar som läser väldigt mycket, jag är mycket intresserad av samhällsdebatt och politik och som om detta inte räckte så älskar jag att ligga på soffan och slöa!
Fullt upp där! Själv jobbar jag 16 timmar om dagen, har 10 barn i åldrarna 2-30 som jag hjälper med läxor och dylikt. Har tre fruar som alla tränar varav två har svart bälte i karate. Jag sprintar även fram och tillbaka till jobbet som är 2 mil enkel väg. Har bil, cykel och EU-moppe och två kåkar att ta hand om, även ett par hästar samt hund och katt.
Torsk_ole
2018-06-04, 05:05
Förutom det som redan har sagts så rekommenderar jag att gå upp och lägga sig samma tid alla dagar i veckan. Då blir man mer effektiv.
Tränar du varje dag? Jag tränar på morgonen. De dagar jag inte tränar så städar jag eller gör andra sysslor i hemmet. Detta tillsammans med att laga alla matlådor på lördagar/söndagar gör att man har tid till mycket på kvällarna.
Jag tycker oftast att folk som säger att de inte har tid t ex sätter sig och kollar på tv när de äter. Det är skönt, men gör oftast att 1-1.5 h "försvinner".
shut teh face
2018-06-04, 05:25
Morgonen är nyckeln för mig. Jag har alltid varit tvungen att träna på morgonen och nu är det helt naturligt att gå upp 06 och sticka och träna innan jobbet.
The_RobRoy
2018-06-04, 06:56
Vore intressantare att få ett timme per timme schema hur du får ihop det!
Själv är jag extremt lyckligt lottad på denna front, har inget "livspussel" att få ihop alls. Har sjukt mycket fritid, försöker spendera tiden vettigt igenom att lära mig nya saker. Men ofta är jag bara lat och spenderar en halv dag att kolla på serier, surfa på webben och äta glass.
Svaret ligger egentligen i rubriken, man har inte tid med ”allt” men samtidigt är tid allt man har (ca 80år). Det gäller alltså att prioritera det man tycker är viktigt och ta bort det som inte är det. ”Måstena” får man försöka få ner till ett minimum.
Vore intressantare att få ett timme per timme schema hur du får ihop det!
Själv är jag extremt lyckligt lottad på denna front, har inget "livspussel" att få ihop alls. Har sjukt mycket fritid, försöker spendera tiden vettigt igenom att lära mig nya saker. Men ofta är jag bara lat och spenderar en halv dag att kolla på serier, surfa på webben och äta glass.
Jävla nybörjare :d
En viktig sak för mig är också att göra saker tidseffektivt. Har jag inget att göra kan frukost ta två timmar. Först ska den lagas, sedan ätas långsamt framför datorn. Sedan ska kaffe kokas samtidigt som det robotdansas i köket, och kaffet ska självklart drickas framför datorn långsamt också. Men på en skoldag är det termos och proteinbar som inhaleras på tunnelbanan. Nästan alla har liknande "onödig" tid som spiller iväg utan att dom tänker på det.
MackeJuve
2018-06-04, 09:51
Om jag skulle skaffa flickvän och vilja fortsätta träna ungefär så som jag gör nu så skulle jag uteslutande styrketräna innan jobbet. Löpningen skulle slängas in på kvällarna när det passade, de riktigt långa passen skulle avverkas på en helgdag.
Ett mil-pass tar inte mycket mer än en timme medräknat ombyte och dusch om man börjar springa direkt utanför husknuten.
Det jag gör är att försöka göra ALLT så tideffektivt som möjligt, nu är jag så som person så inget jag behöver fundera så mycket på. 5 av 6 måltider äter jag medans jag gör annat, är bara middag med familjen jag sitter ner, övriga är "I farten".
Även med träningen, byter om I bilen på väg dit, raka vägen in, minimalt med uppvärmning och sedan så kort pass som möjligt utan att det ska påverka träningen negativt, blandar shake och packar ihop mellan de sista seten så jag kan gå på 5 sek efter jag är klar. Sedan äter I duschen hemma eller I bilen om det behövs.
Bajsa på jobbet varje dag så sparar du mycket tid
shadowfire
2018-06-04, 10:07
Saker som har frigjort fritid för min del;
-storkok matlådor på helgen, kan till fördel även användas till middagen
-dammsugarrobot, dammsuger bara 30 min/mån för hand på lite lister mm numera
-diskmaskin, handdiskar i praktiken inget alls, kanske sköljer av en form eller så ibland bara
-gräsklipparrobot, sparar mig minst 2-3 tim/vecka
-jobba hemifrån 1-2 dagar/v, sparar pendlingstid till/från jobbet och äter jag snabbt på lunchen så får jag loss tid att göra något i hushållet på lunchrasten
-äger ingen tv och knarkar inte tv-serier som majoriteten av befolkningen verkar göra (spenderar dock en hel del tid vid datorn på spel och surf)
-försöker effektivisera det mesta jag gör i livet, t.ex. handlar på postorder (springa i affärer/köpcentrum är så sjukt slöseri med tid/energi)
Jag får dock prioritera mellan träning/renovering då de två är omöjliga att få ihop i livsschemat och energimässigt, så jag har insett att jag måste periodisera de två. Dvs, har jag ett renoveringsprojekt deluxe så minskar jag eller pausar träningen i någon vecka och ser till att köra skiten ur mig i projektet istället, bli färdig och sedan växlar jag tillbaka till träningen. Gör jag inte så, så blir både renovering och träning halvdant.
The_RobRoy
2018-06-04, 10:45
Jävla nybörjare :d
Jag är inte 15-25 år längre, jag är fasen gubbe, en halvdag är rätt mycket :d
Förr var jag svårslagen, CS-gamer och kollade allt inom film/serier.
King Grub
2018-06-04, 10:48
Bajsa på jobbet varje dag så sparar du mycket tid
Och pengar. Dels slipper man köpa lika mycket toalettpapper, dels får man betalt för att skita. :cool:
Baskagge
2018-06-04, 11:45
Vi behöver införa 6 timmars arbetsdag!
168h per vecka
-56h sömn/vila
-40h arbete
72h kvar vilket är lite drygt 10h per dag.
Bara att bestämma hur man vill använda de 10 timmarna :-)
Xtreme-G
2018-06-04, 13:00
-äger ingen tv och knarkar inte tv-serier som majoriteten av befolkningen verkar göra (spenderar dock en hel del tid vid datorn på spel och surf)
Vad gör du medan du äter då?
Jobbar 350h per månad, tränar 200h per vecka, och har tjugo barn. Det funkar bara man vill.
Nope, det kan vara sugigt, men det handlar om prioriteringar i många fall, och att anpassa träningen. Det kan bli svårt att dra av långa pass varje dag i veckan, men det är bättre att få gjort ett mindre pass än ingenting alls.
Och som Shadowfire sade, där finns så sjukt många tidstjuvar i ens liv, serier, filmer, tv, youtube, osv.
Sen som någon sade ovan också - Folk ljuger rätt mycket om hur mycket de har att göra och hur mycket tid de lägger på allt. Kan mycket väl vara så att de lägger mycket tid, men inte så mycket som de själva säger (Undantag finns så klart).
Illustrerade mannen
2018-06-04, 13:25
Som jag skrev till TS: Planering och Prioritering. Det är inte svårt.
Stiger upp innan alla andra vaknar, läser ledarsidor mm i några tidningar, dricker kaffe, plockar fram frukost till familjen. Väcker alla och cyklar till jobbet. Äter ingen lunch så lunchpausen ägnas åt gym/crossfit eller möjligen löpning. Cyklar hem efter jobbet. Den av oss som kommer hem först förbereder middag vid hemkomst , hjälper till med läxor vid behov, och ser till att barnen har koll på sina träningstider (de som inte tränar samma sak som jag eller frun). Jag och/eller frun skjutsar vid behov till eller från barnens träning - inte båda hållen! Jag och/eller frun tränar. Den som är hemma först fixar klart middagen. Avdukning, disk, städning mm sköts via ett veckoschema. Sen har vi någon timme kvar för samvaro, läsning eller annat. Hela helgerna finns också för träning, tvättstuga, läsning, trädgårdsskötsel, svärföräldrar och andra nöjen.
Detta är inte på något sätt en ***-mätning där jag vill visa så tapper och stark jag är. Det är inte så mycket! Vanligt familjeliv i en familj där alla är aktiva. Jag gissar att TS kommer att upptäcka det så småningom.
Scratch89
2018-06-04, 13:55
Man behöver inte träna varje dag. Man behöver inte heller laga mat varje dag.
dluddeckens
2018-06-04, 14:21
Har sambo och två små barn, men har rätt gott om tid ändå, det som fungerar för mig:
Träna på lunchen (har bra jobbtider, så kan träna 40 min på lunchen och ändå ha 20-25 min att duscha/byta om/äta).
Träna efter barnen lagt sig (dvs efter 20:00).
Detta året har jag valt att träna minimalt, istället fixat/renoverat huset hela våren.
Framöver skall jag bygga ett gym i garaget, då kan jag gymma även fast frugan inte är hemma (dvs innan barnen vaknat eller efter de lagt sig).
En annan sak som jag lärt mig, är att välja bort träning som är komplicerad ,ex kräver gruppträning med bestämda tider eller träning som tar flera timmar (cykling tex), istället köra snabba gym eller löppass.
Förr i tiden brukade man sitta på en stol.
-dammsugarrobot, dammsuger bara 30 min/mån för hand på lite lister mm numera
Trodde dammsugarrobotar var ett skämt. Hur tar den sig runt alla möbler så att det blir ordentligt? Sedan måste man ju damma ytor och våttorka golvet.
shadowfire
2018-06-04, 14:55
Haha, kan läsa något i sociala medier samtidigt, så tangentbordet får med jämna mellanrum torkas av efter spår av grillade högrevsburgare etc. Alternativt gör jag något annat i hushållet. Medan munnen tuggar kan man ju göra något med händer :D
shadowfire
2018-06-04, 14:58
Trodde dammsugarrobotar var ett skämt. Hur tar den sig runt alla möbler så att det blir ordentligt? Sedan måste man ju damma ytor och våttorka golvet.
Den är helt fantastisk, särskilt med tanke på att jag har långhårig katt. Den kör varje dag, så mängden damm på andra ytor t.ex. hyllor osv har minskat radikalt. Den tar ju partiklarna direkt som oftast landar på golvet först och sedan yr runt upp på andra ställen, så även lister, element osv har fått betydligt mindre damm nu mot för innan. Tidigare när jag dammsög själv så bildades det oftare tussar under soffan mm, men nu är det sällan jag ser något där. I och med att dammsugaren just håller efter hela tiden så hinner det aldrig bildas.
Den kör runt stolar, bord, över trösklar och allt helt perfekt. Den låter en del bara, så kör den dagtid medan jag är på jobbet och kommer sonika alltid hem till ett nystädat boende.
Våttorkningen får jag göra själv vid behov, i väntan på uppgradering till en robot som gör det också :)
Jag lagar aldrig mat, och sover gärna en powernap på 1 timma efter jobbet.cofffee
Standarddag för mig
04:45 Vakna
05:15 köra till orten för arbetsplats.
Lämna hunden,
åka till jobbet (som har gym)
05:45 träna (styrka eller kondition) samt duscha
07:00 Jobbet
11-12:00 Träna på lunchrasten (styrka eller kondition beroende på vad jag tränat på morgonen) samt dusch
16:00 Sluta jobbet, Åka och handla hämta hunden, och sen köra hem
17:00 Hemma och lagar mat
17:30 Käkar och kollar eventuellt någon serie på netflix.
18:30 Fixar disk och tvätt och dylikt
19:00 promenad med hunden
20:00 hänga tvätt, och göra sig redo för sängen.
20:30 sova.
Hinner alltså träna nästan 1,5-2 timme per dag utan större problem.
Samåker till jobbet/träningen samt tränar tillsammans med frun (så vi får quality time genom det.)
Till stor del hinns detta med mycket tack vare att jag bara käkar en gång om dagen (villet jag gör för att jag trivs med det och gjort så större delen av livet, gör det inte för att spara tid)
Tar ibland proteinshakes eller något annat ”mellanmål” på fikarasterna på jobbet och i bland i bilen på väg hem om jag kört extra hårt och/eller känner mig hungrig.
Sedan måste man ju damma ytor och våttorka golvet.
Måste är väl ändå att ta i.
Vi dammtorkar typ en gång i månaden vid storstädning.
Vi behöver införa 6 timmars arbetsdag!
Jobbar redan så, det vill säga 32 h/vecka med 100 % lön. Perioder då man är ledig 3-4 dagar, jobbar 1-2 dagar, sedan ledig 2-3 dagar igen.
Hinner med allt gör jag utan problem. Däremot orkar jag inte göra så mycket som jag hade velat. Behöver lägga mig och vila några halvtimmar om dagen, helst efter varje måltid. Kan bli lite yrslig ett tag om jag måste jobba och smälta mat samtidigt. Om jag inte äter blir jag illamående och ännu mer yrslig så det funkar inte heller. Så jag skulle säga att jag funnit ett optimalt tempo för mig nu.
Jobba 3-4 dar i veckan. 80-120 timmar per månad.
Träna 4 dar i veckan. 6-8 timmar i veckan.
Promenera en timme om dagen.
Vila och meditera 2 timmar om dagen.
Utflykt eller annat nöje med vän ett par gånger i veckan.
Matlagning max en timme i veckan. Äter oftast råvaror direkt ur förpackningarna.
Frosseri 1-2 timmar i veckan.
Internetforum 4-8 timmar i veckan.
Kolla på TV och film 4-8 timmar i veckan.
Resten är sömn, hushållssysslor, handling, restid och hygien.
Glömde en sak.
Underhåll av sexuell funktion, 2-4 timmar i veckan.
StarkaUlf
2018-06-06, 11:11
Jobbar redan så, det vill säga 32 h/vecka med 100 % lön. Perioder då man är ledig 3-4 dagar, jobbar 1-2 dagar, sedan ledig 2-3 dagar igen.
Får jag komma och jobba med dig? :hbang:
Glömde en sak.
Underhåll av sexuell funktion, 2-4 timmar i veckan.
Är det inklusive ”jakten” eller du kanske har en löpande prenumeration?
Är det inklusive ”jakten” eller du kanske har en löpande prenumeration?
Inklusive "jakt". Blir bara besvär med uppsägning och bindningstid om man börjar prenumerera.
trädgårdsmöbel
2018-06-06, 13:51
Sömn är ju något som tar väldigt mycket tid för mig. Jag skulle vilja byta ut sömntid mot vaken fritid, men jag blir så jäkla sliten av att sova mindre än 8h. Inte direkt, men efter ett par dagar. Jag kan inte "sova igen på helgen" som vissa verkar klara, att de sover 5h när de jobbar och 10h på helgen. Jag behöver inte 8h på raken, men på ett dygn. Nu blir det ju ofta att jag sover mindre än så, men jag mår bättre om jag sover 8h.
Skulle vara Nice att minska dessa 8 till 5-6 men vara lika pigg.
Sömn är ju något som tar väldigt mycket tid för mig. Jag skulle vilja byta ut sömntid mot vaken fritid, men jag blir så jäkla sliten av att sova mindre än 8h. Inte direkt, men efter ett par dagar. Jag kan inte "sova igen på helgen" som vissa verkar klara, att de sover 5h när de jobbar och 10h på helgen. Jag behöver inte 8h på raken, men på ett dygn. Nu blir det ju ofta att jag sover mindre än så, men jag mår bättre om jag sover 8h.
Speciellt svårt är det ju att sova igen nu på sommaren när det är ljust ute och varmt även med mörkläggningsgardiner
Sohlsken
2018-06-06, 21:49
Jag känner lite att jag vill bidra till konversationen angående att ens partner kan agera stöd.
Min make pendlade fram tills för en månad sedan en timme enkel väg. Han jobbade från 08:00-16:30 fem dagar i veckan, och ibland fick han jobba över en stund. Jag jobbar från 07:00-15:30 nära hemmet.
Jag tog hand om tvätten, disken, hunden, och försökte hålla hemmet i ordning. Utöver detta spenderade jag ungefär en timme om dagen på löpning eller annan motion, såg till att han mådde bra och tog mediciner, åt riktigt. Vi kelade framför tvn och fyra år in i äktenskapet har vi även ett aktivt och varierat sexliv tillsammans. Jag förbereder mat som han tillagar, alternativt att vi äter ute. Vi bodde 20 minuter från närmaste restaurang, inklusive god snabbmat.
Under skolåret är det vanligt att jag också somnar mellan 20:30-21:00.
Allting tar tid. Jag har inga problem med att vara den som stöder honom i hemmet då jag vet med säkerhet att jag skulle dö i en bilolycka om det var jag som pendlade. Jag pallar helt enkelt inte att köra så långt regelbundet, och speciellt inte tidigt på morgonen. Det handlar inte om att vara någon slags hemmafru eller att ha förkastat feministiska ideal. Det handlar om att stödja sin livspartner när det behövs.
Han stödde mig när jag pluggade, såg till att jag hade mat, ro att plugga, hjälpte mig vid behov, och vi bodde isär i 14 månader, 5.5 timmes enkel resa. Vi ger varandra det vi behöver, och det är så vi hinner med allt. Nu när han inte pendlar har vi ännu mer tid som vi lägger på fordonsunderhåll, gräsklippning, trädtrimning, att utforska området där vi bor och att umgås med vänner.
Det är löjligt att säga att en kvinna inte kan hjälpa sin man, vice versa eller i vilken kombination som råkar vara relevant. Varför ha en partner om man inte vill samarbeta?
Vi skulle kunna göra mer om vi verkligen försökte, men det skulle bli dyrt och stressigt. Man hinner det man absolut vill, men vissa saker blir bortprioriterade.
PS: Jag läser spanska på universitetet på distans också, och sökte till nyligen nytt jobb, och körde flera gånger tre timmar enkelt väg till intervjuer.
Hinner verkligen inte med allt jag skulle behöva eftersom jag sitter med mobilen eller driver omkring för mycket.
trädgårdsmöbel
2018-06-07, 10:40
Speciellt svårt är det ju att sova igen nu på sommaren när det är ljust ute och varmt även med mörkläggningsgardiner
Ja, hela sommaren är en stor jävla insomnia för mig. Jag sover 4-5 timmar/dygn fast inte som nån King Grub-grej att det räcker så, utan jag mår därefter. Vill inte käka stilnoct eller annan sömnmedicin heller pga. "missbrukspersonlighet", så det är "Red Bull Blue Edition" som får kompensera :D
HMS Laestander
2018-06-07, 18:35
Alla har inte tid till allting och sociala medier glorifierar hur livet ska vara.
Gör det du vill och trivs med, resten löser sig alltid på ett eller annat sätt. Vill du träna och bygga, prioritera det - ibland får man plocka bort något annat för att göra plats för det man vill mer.
Jag tycker att tidsbristen eller pusslet med tiden i vardagen är det mest krävande med träningen. Att träna är oftast skoj, en hobby som man gärna bedriver. Göra matlådor, sömnbrist och avkall på andra sociala aktiviteter är det som är jobbigt med att fokusera på sin träning.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
DerImperator
2018-06-07, 22:12
Äsch, sömn och att få vakna utvilad på morgonen, trots hur sällan det händer mig, är ju en av de tre bästa och absolut mest tillfredsställande sakerna i livet. Att det är helt gratis gör inte saken värre.
DerImperator
2018-06-07, 22:18
Är det verkligen tid som är problem eller energin? Att hinna ta sig till gymmet för 60 eller 90 min är absolut inga problem även när jag gick skola heltid, pluggade inför högskoleprovet, jobbade deltid och satt i styrelsen för en aktiv ungdomsförening, men att träna/plugga/göra något meningsfullt när jag är slut i huvudet är helt lönlöst för mig. Enda som hjälper är massa koffein men då lider sömnen extremt.
Hjälper enormt att knyta ihop olika aktiviteter som sparar tid. T.ex efter träningen så duschar jag också noga och rakar mig så jag inte behöver göra det hemma, rengör ansiktet etc. Handdiska samtidigt som man lagar mat, lyssna på podcasts påväg till jobbet/skolan och så vidare. Nu har jag ingen tidsbrist menmen. Finns dom som rörlighetstränar/pluggar in saker under reklampauser vid tv-tittande.
Får jag komma och jobba med dig? :hbang:
Om du gillar vården, visst! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.