Visa fullständig version : Det går bra som vanligt för SJ.
SJ-tågen mellan Göteborg och Stockholm ställs in hela helgen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwA9K/sj-tagen-mellan-goteborg-och-stockholm-stalls-in-hela-helgen
Trafikverket ställer in SJ:s tågtrafik på sträckan Göteborg - Stockholm under hela helgen på grund av det varma vädret.
Med stundande Stockholm Marathon och Summerburst väntas 8 000 tågresenärer drabbas av inställda avgångar och omfattande förseningar.
– För oss är det inte acceptabelt, säger SJ:s pressansvarig Annie Edwards.
Baskagge
2018-06-01, 16:23
Hahahaha!
Visst att det är varmt för att vara så här tidigt under sommaren, men det är ju som en vanlig julidag. Det måste tågen och spåren kunna klara av?
StarkaUlf
2018-06-01, 16:37
Nu börjar det fan spåra ur.
Vem åker ens tåg längre, kostar massor, trångt, folk som luktar illa och förseningar.
Armed Dingo
2018-06-01, 16:49
Vem åker ens tåg längre, kostar massor, trångt, folk som luktar illa och förseningar.
Vi som reser i Sverige och inte har bil.
Men håller med dig på alla punkter utom trångt.
Känns som att det börjar bli dags att rusta upp järnvägen en smula kanske.
Det tycks vara på grund av solkurvor, det kan man definitivt inte klandra SJ för.
Drygt för alla drabbade, men det låter samtidigt som en risk Trafikverket tar på riktigt allvar.
Det tycks vara på grund av solkurvor, det kan man definitivt inte klandra SJ för.
Aldrig hört talas om solkurvor tidigare så fick googla på det, intressant!
Skönt att man bor i Sverige och inte nåt rövland där sådana här aktioner ej hade tilltagits i många fall.
delta_mats
2018-06-01, 19:17
Aldrig hört talas om solkurvor tidigare så fick googla på det, intressant!
Skönt att man bor i Sverige och inte nåt rövland där sådana här aktioner ej hade tilltagits i många fall.
Dock är Sveriges järnväg riktigt rövig, sett ur ett internationellt perspektiv. Föråldrad och dåligt underhållen.
Vem åker ens tåg längre, kostar massor, trångt, folk som luktar illa och förseningar.
Folk som luktar illa? Haha, det har jag aldrig någonsin upplevt. Inte heller bryr jag mig om att det är lite trångt.
Det tycks vara på grund av solkurvor, det kan man definitivt inte klandra SJ för.
Andra länder kan hantera solkurvor och värre väder. Ingen ursäkt.
Det är dags att ta tag i denna infrastruktur på en statlig nivå.
Folk som luktar illa? Haha, det har jag aldrig någonsin upplevt. Inte heller bryr jag mig om att det är lite trångt.
Prova att åka hem till stockholm från sista april i Uppsala, alla luktar spya, spild öl eller halvgammal fisk..
delta_mats
2018-06-01, 19:25
Andra länder kan hantera solkurvor och värre väder. Ingen ursäkt.
Det är dags att ta tag i denna infrastruktur på en statlig nivå.
Nåväl, helt lätt är det inte med stora temperaturskillnader som vi har i Sverige. Men att infrastrukturenr kraftigt eftersatt råder det inga tvivel om. Problemet är att det kostar pengar, mycket pengar.
Fredszky
2018-06-01, 19:26
Bygga ny järnväg i Sverige måste vara den sämsta satsningen ever. 1800-talsteknik som kostar multum kommer att vara klar om 20 år? Vid det laget har vi el-flygplan, självkörande-allting på el mycket billigare och bättre.
Påminner om Visningsö som på 1600-talet eller whatever skulle säkra ekförrådet för Sveriges framtida skepp och planterade en massa ekar. 400 år senare ringer någon från Visnigsö till Stockholm och säger att ekarna är klara nu. Lol. Ekollon är billigare än räls och fikapauser dock!
delta_mats
2018-06-01, 19:32
Bygga ny järnväg i Sverige måste vara den sämsta satsningen ever. 1800-talsteknik som kostar multum kommer att vara klar om 20 år? Vid det laget har vi el-flygplan, självkörande-allting på el mycket billigare och bättre.
Påminner om Visningsö som på 1600-talet eller whatever skulle säkra ekförrådet för Sveriges framtida skepp och planterade en massa ekar. 400 år senare ringer någon från Visnigsö till Stockholm och säger att ekarna är klara nu. Lol. Ekollon är billigare än räls och fikapauser dock!
Bättre att frakta gods på järnväg än lastbil. Lastbilar är bra på korta avstånd, från terminaler till kund osv.
Pendeltåg på korta och medellånga avstånd är snabbare än flyg då du slipper ta dig till och från flygplatsen, boarding osv. Speciellt om man har en modern järnväg anpassad för snabbare tåg.
Bättre att frakta gods på järnväg än lastbil. Lastbilar är bra på korta avstånd, från terminaler till kund osv.
Pendeltåg på korta och medellånga avstånd är snabbare än flyg då du slipper ta dig till och från flygplatsen, boarding osv. Speciellt om man har en modern järnväg anpassad för snabbare tåg.
Det är ingen som fraktar på tåg längre i alla fall så varför ska vi bygga en ny järnväg för just det syftet?
Desutom kommer lastbilar att gå på el inom en snar framtid.
Nu är det mycket fredagsspåning
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Det är ingen som fraktar på tåg längre i alla fall så varför ska vi bygga en ny järnväg för just det syftet?
Desutom kommer lastbilar att gå på el inom en snar framtid.
Klart det fortfarande går godståg. Anledningen till att inte fler går är ju just för att det är många enkelspår här.
delta_mats
2018-06-01, 20:29
Det är ingen som fraktar på tåg längre i alla fall så varför ska vi bygga en ny järnväg för just det syftet?
Desutom kommer lastbilar att gå på el inom en snar framtid.
Nej det kommer dom inte göra.
Andra länder kan hantera solkurvor och värre väder. Ingen ursäkt.
Det är dags att ta tag i denna infrastruktur på en statlig nivå.
Det är visserligen mycket riktigt att Sveriges infrastruktur är bedrövlig men det är inte SJ som sköter underhållet på järnvägen. Man kan således inte klandra SJ för att det är solkurvor. Det jag skrev som du citerade och det du skriver här har alltså noll och intet med varandra att göra.
Prova att åka hem till stockholm från sista april i Uppsala, alla luktar spya, spild öl eller halvgammal fisk..
Tur man inte bor i Indien då där alla har bajs under naglarna, bajs mellan tårna och bajs på kläderna.
Känns som att det börjar bli dags att rusta upp järnvägen en smula kanske.
Neje vi kan säkerligen fortsätta ignorera befintlig järnväg i 25 år till samtidigt som vi lägger 250miljarder(eller 1250miljarder och 50 år eller vad det nu blir efter oändliga fördyrningar och förseningar) till på en höghastighetsjärnväg som inte alls fyller samma syften.
Nej det kommer dom inte göra.
dP0vIH8r-tE
Deal with it
delta_mats
2018-06-01, 21:11
dP0vIH8r-tE
Deal with it
Långsamma, dålig lastkapacitet, dålig räckvidd. Ett godståg är bättre på allt.
Fredszky
2018-06-01, 21:27
Långsamma, dålig lastkapacitet, dålig räckvidd. Ett godståg är bättre på allt.
Haha!
Tåg:
- Måste passa tider
- Barn som skriker
- Äckliga toaletter
Lastbil på el:
+ Fri att åka varsomhelst
+ Helt solkurveresistent
+ En lastbil som går sönder totalhandikappar inte hela flödet
En lastbil är bättre på allt.
Haha!
Tåg:
- Måste passa tider
- Barn som skriker
- Äckliga toaletter
Lastbil på el:
+ Fri att åka varsomhelst
+ Helt solkurveresistent
+ En lastbil som går sönder totalhandikappar inte hela flödet
En lastbil är bättre på allt.
Gods har sällan något större behov av toaletter och är oftast väldigt tåligt mot just skrikande barn,däremot kan det bli lite konstig stämning om man upptäcks med att skicka barn med godståg.
En trasig lastbil totalhandikapar hela flödet hos de företag som är längre fram i produktionen som är beroende av godset särskilt med tanke på hur populärt det är med både lean och just in time. Lastbilar fastnar gärna i samma köer som övrig trafik.
SJ-tågen mellan Göteborg och Stockholm ställs in hela helgen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwA9K/sj-tagen-mellan-goteborg-och-stockholm-stalls-in-hela-helgen
Fast det är väl Trafikverket som ställer in tågen och inte SJ?
Skulle vilja se de lastbilarna som kan ersätta LKABs malmtåg, 15000 HK (drygt 10.000 kW) dragkraft på 1200KN och 6800ton lastkapacitet. *flex*
Dessutom återges ungefär 25% av energin när "jadajadamotorerna" omvandlar rörelseenergin till elkraft vid motornbromsning.
Lite kuriosa.
delta_mats
2018-06-01, 22:20
Haha!
Tåg:
- Måste passa tider
- Barn som skriker
- Äckliga toaletter
Lastbil på el:
+ Fri att åka varsomhelst
+ Helt solkurveresistent
+ En lastbil som går sönder totalhandikappar inte hela flödet
En lastbil är bättre på allt.
Nu jämför du ju olika saker här. Vi jämför väl ändå en lastbil (flera lastbilar) mot ett godståg.
Ta en sån trailerdragare exempelvis, den drar en endaste trailer i max 90 km/h. Med den ska dom dessutom manövrera genom städer, 70-50 sträckor osv. Ett godståg drar 20-30 såna trailers med en högsta hastighet av 110 km/h. Tågen stannar inte för matraster eller sovpauser utan förare byter av varandra så tåget går med korta pauser.
Intermodala transporter är bäst. Mindre lastbilar på vägarna.
delta_mats
2018-06-01, 22:31
Skulle vilja se de lastbilarna som kan ersätta LKABs malmtåg, 15000 HK (drygt 10.000 kW) dragkraft på 1200KN och 6800ton lastkapacitet. *flex*
Dessutom återges ungefär 25% av energin när "jadajadamotorerna" omvandlar rörelseenergin till elkraft vid motornbromsning.
Lite kuriosa.
Vaddå. En bil med släp kan säkert lasta 30-35 ton ju!
Haha ja det blir många lastbilar :)
Endast i storstäder jag tror ellastbilar kommer användas, hämta gods i en hamn etc för sedan köra direkt till ett lager i krokarna. Svårt tro de kommer ersätta de vanliga lastbilarna för längre sträckor, och verkligen inte järnvägen eller sjöfarten
Långsamma, dålig lastkapacitet, dålig räckvidd. Ett godståg är bättre på allt.
Just nu ja, du tror inte det kan förändras ganska drastiskt på 20 år?
delta_mats
2018-06-01, 23:23
Just nu ja, du tror inte det kan förändras ganska drastiskt på 20 år?
Precis som att järnvägen kan utvecklas.
Just nu ja, du tror inte det kan förändras ganska drastiskt på 20 år?
Låter inte rimligt att ha ett tjog extra lastbilar per godståg ute på vägarna (drog det ur arslet, ingen aning hur mycket en vanligt godståg fraktar). Om man redan kan tycka det är trångt i trafiken lär det ju vara skräcken då om inte vi bygger ut alla våra vägar i samma veva.
Men jobb lär det bli iaf, istället för en som rattar loket har vi tjugo chaffisar ute på vägarna.
Tror inte svaret är att välja antingen eller
OnT: Är det någon som är insatt i hur det kan ligga till så att vi bland moderna länder har ett fruktansvärt eftersatt rälsnät men ändå kostar tågbiljetter så mycket? Det läggs uppenbarligen typ 0 på underhåll, vad är det som kostar?
OnT: Är det någon som är insatt i hur det kan ligga till så att vi bland moderna länder har ett fruktansvärt eftersatt rälsnät men ändå kostar tågbiljetter så mycket? Det läggs uppenbarligen typ 0 på underhåll, vad är det som kostar?
Jag har ingen aning men om jag får chansa så skulle jag säga att det är personalen som kostar.
Jag är övertygad om att tågtrafiken inte kommer att leva kvar i sin nuvarande form hur länge som helst men jag tror knappast att det kommer att hända så värst mycket innan jag går i pension.
Det är ingen som fraktar på tåg längre i alla fall så varför ska vi bygga en ny järnväg för just det syftet?
Desutom kommer lastbilar att gå på el inom en snar framtid.
Nu har visserligen Green Cargo en del att kämpa med men de omsatte trots allt 3266 MSEK innan september förra året. Några stackars satar fraktar uppenbarligen på tåg ändå.
Just nu ja, du tror inte det kan förändras ganska drastiskt på 20 år?
Du, hur lång tid tror du att det kommer att ta innan tillräckligt många av Teslas lastbilar rullar för att ersätta de befintliga lastbilarna i ett enda land? För att inte tala om godstågen? Green Cargo har förresten 360 lok och 5000 vagnar, det kommer gå åt rätt många eldrivna lastbilar. Tror du att Sverige kommer att vara ett av de tidigaste länderna att implementera dem? 20 år är väldigt lite tid i sammanhanget, jag tror inte att du riktigt förstår hur lång tid det tar att byta ut på så stor skala.
Låter inte rimligt att ha ett tjog extra lastbilar per godståg ute på vägarna (drog det ur arslet, ingen aning hur mycket en vanligt godståg fraktar). Om man redan kan tycka det är trångt i trafiken lär det ju vara skräcken då om inte vi bygger ut alla våra vägar i samma veva.
Men jobb lär det bli iaf, istället för en som rattar loket har vi tjugo chaffisar ute på vägarna.
Tror inte svaret är att välja antingen eller
Ett godståg kan dra nästan 50 vagnar. Som sagt, många elbilar blir det.
Precis som att järnvägen kan utvecklas.
Ja precis! Det är ganska enfaldigt att jämföra saker som är så moderna att de inte ens finns ännu med en järnväg som är omodern och eftersatt.
OnT: Är det någon som är insatt i hur det kan ligga till så att vi bland moderna länder har ett fruktansvärt eftersatt rälsnät men ändå kostar tågbiljetter så mycket? Det läggs uppenbarligen typ 0 på underhåll, vad är det som kostar?
Finns en artikel på svd där de pratar om järnvägen, citerar liten snutt här:
Vad krävs då för att förbättra underhållet, handlar det bara om pengar?
– Nej, det krävs en bättre dialog. I dag vet både Trafikverket och trafikutövare att anläggningen är sliten. Vi har en tät dialog med politikerna, men politiken är kortsiktig och det vi håller på med är långsiktigt. Utifrån en hållbar järnvägsinfrastruktur är en mandatperiod väldigt kort tid, säger platschefen Anton Hedin.
De berättar också om hur de tvingas planera renoveringsarbeten innan budgeten ens är lagd. De sysslar hellre med periodiskt planlagt underhåll än åker på larm. Samtidigt blir det svårare att få tid att leva efter bolagets egen paroll, att hinna laga innan det verkligen gått sönder.
– Det är osexigt med underhåll och roligare att klippa band, säger Pasi Leskinen.
Inget svar på varför biljetterna är orimligt dyra, kanske har med efterfrågan att göra? Men visst är det några stackare som håller på med underhållsarbete nattetid. Rätt lång artikel, länkar nedan
Länk: https://www.svd.se/ur-spar--fem-starka-kanslor-nar-allt-inte-langre-gar-som-taget
delta_mats
2018-06-02, 00:10
OnT: Är det någon som är insatt i hur det kan ligga till så att vi bland moderna länder har ett fruktansvärt eftersatt rälsnät men ändå kostar tågbiljetter så mycket? Det läggs uppenbarligen typ 0 på underhåll, vad är det som kostar?
Det kostar pengar för operatörerna att köra tåg på järnvägen. Skilj på Trafikverket som är de som ansvarar för järnvägen och operatörerna som kör tågen.
Infrastrukturen är eftersatt då staten inte satsat de pengar som krävs för underhåll. Många kostnader slår tillbaka på operatörerna pga detta, vilket blir dyrare för kunderna.
Agitator
2018-06-02, 08:20
För många år sedan ritade Max dessa.
https://lokforaren.files.wordpress.com/2015/05/11150944_844756888932005_262499682751250195_n.jpg? w=584
http://maxgustafson.se/wp-content/uploads/2011/08/Sk%C3%A4mtteckning47.jpg
http://maxgustafson.se/wp-content/uploads/2014/05/Kollektivtragik.jpg
http://maxgustafson.se/wp-content/uploads/2012/10/Avreglerad-j%C3%A4rnv%C3%A4g-censurerad-version.jpg
http://maxgustafson.se/wp-content/uploads/2012/10/T%C3%A5gkaos.jpg
När jag jobbade på Clas ohlsons lager i insjön så kom väldigt mycket från cointerbåtar från Kina som la till i Göteborg. Därifrån lyftes continerna på tåg till insjön. Lossades där på trailervagnar och kördes till lagret.
På nåt sätt hade clas ohlson en deal med ett sågverk som använde tåget på vägen tillbaka ner till Göteborg så det var aldrig tomt.
Känns som en bra logistiskt lösning.
Andra länder kan hantera solkurvor och värre väder. Ingen ursäkt.
Det är dags att ta tag i denna infrastruktur på en statlig nivå.
Kan de? Källor på det som det heter, såg någon rapport från USA som rapporterade att de mellan 1995 och 2005 hade 225 olyckor pga variation i temperatur med totalt 1173 skadade personer. https://ams.confex.com/ams/pdfpapers/118791.pdf
Den som orkar kan säkert hitta nuvarande statistik från Europa här http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Rail_accident_fatalities_in_the_EU
Men att tro att vi är det enda land som har problem med solkurvor eller väder är naivt.
För många år sedan ritade Max dessa.
När avreglerad marknad blivit synonymt med socialistiska experiment...
delta_mats
2018-06-02, 13:59
Ett mardrömsscenario när man kommer och kör och så får se två kokta spagettis ligga där framför en.
Jag åker runt 100mil i veckan här i Frankrike. Ibland mer.
Snabbtåg rätt ofta som drar Marseille --> Paris på 3 timmar. Eller Paris / Nice på 6-7.
Följande har jag aldrig upplevt i detta land.
Signalfel
Underhåll som blockerar trafiken
Problem med värme (då kan det vara bra bit över 40+ på sommaren)
Trasiga tåg som låser en hel linje.
Däremot har jag upplevt:
Strejker till förbannelse.
Frågan är hur värdelös är Sveriges järnvägar när Frankrike som har sämre stål generellt inte har problem med sina banor.
Jag åker runt 100mil i veckan här i Frankrike. Ibland mer.
Snabbtåg rätt ofta som drar Marseille --> Paris på 3 timmar. Eller Paris / Nice på 6-7.
Följande har jag aldrig upplevt i detta land.
Signalfel
Underhåll som blockerar trafiken
Problem med värme (då kan det vara bra bit över 40+ på sommaren)
Trasiga tåg som låser en hel linje.
Däremot har jag upplevt:
Strejker till förbannelse.
Frågan är hur värdelös är Sveriges järnvägar när Frankrike som har sämre stål generellt inte har problem med sina banor.
Nu åker man säkert mer tåg i Frankrike än vad vi gör i Sverige men de hade iaf 146 tågolyckor 2016 jämfört med 36 i Sverige. De har ett järnvägsnät som är 2,3 ggr så långt som vårt men också en befolkning som är 6ggr så stor så det beror förstås också på hur pass mer folk åker tåg i Frankrike än Sverige för att man ska kunna jämföra siffrorna.
OnT: Är det någon som är insatt i hur det kan ligga till så att vi bland moderna länder har ett fruktansvärt eftersatt rälsnät men ändå kostar tågbiljetter så mycket? Det läggs uppenbarligen typ 0 på underhåll, vad är det som kostar?
Väljer att sparka in den öppna satiriska dörren som alla andra ignorerar.
Det är naturligtvis på grund av orimliga vinster i spårtrafiken! (Statliga bolag har vinstkrav och dessa överstiger med största sannolikhet de vinster sosseriet gnäller på inom välfärden)
Jag åker runt 100mil i veckan här i Frankrike. Ibland mer.
Snabbtåg rätt ofta som drar Marseille --> Paris på 3 timmar. Eller Paris / Nice på 6-7.
Följande har jag aldrig upplevt i detta land.
Signalfel
Underhåll som blockerar trafiken
Problem med värme (då kan det vara bra bit över 40+ på sommaren)
Trasiga tåg som låser en hel linje.
Däremot har jag upplevt:
Strejker till förbannelse.
Frågan är hur värdelös är Sveriges järnvägar när Frankrike som har sämre stål generellt inte har problem med sina banor.
Jag har åkt mycket tåg i Frankrike senaste åren och såklart ställs saker in och blir försenat på grund av trasiga spår och stopp i tunnlar och dylikt. Att tro något annat är att lura sig själv.
https://www.theguardian.com/news/datablog/interactive/2012/jun/08/france-rail-train-delays-mapped-video är underhållande.
Kan de? Källor på det som det heter, såg någon rapport från USA som rapporterade att de mellan 1995 och 2005 hade 225 olyckor pga variation i temperatur med totalt 1173 skadade personer. https://ams.confex.com/ams/pdfpapers/118791.pdf
Den som orkar kan säkert hitta nuvarande statistik från Europa här http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Rail_accident_fatalities_in_the_EU
Men att tro att vi är det enda land som har problem med solkurvor eller väder är naivt.
Varför kolla på de som är sämre istället för de som är bättre?
Hur många mil räls har dom i usa, hur många tågavgångar?
Hur ser det ut i de rikare partierna av asien?
Hövdingen
2018-06-03, 00:15
https://pbs.twimg.com/media/Det3SRiWkAAtoSY.jpg
Jag har åkt mycket tåg i Frankrike senaste åren och såklart ställs saker in och blir försenat på grund av trasiga spår och stopp i tunnlar och dylikt. Att tro något annat är att lura sig själv.
https://www.theguardian.com/news/datablog/interactive/2012/jun/08/france-rail-train-delays-mapped-video är underhållande.
Jag sa inget om förseningar men jag har hittils efter drygt 3år
Inte haft problem med det jag listade. Strejker ja, annat nej.
Oftast när det är problem med spår så kan man ta en annan väg och komma fram trots detta utan större problem.
Varför kolla på de som är sämre istället för de som är bättre?
Hur många mil räls har dom i usa, hur många tågavgångar?
Hur ser det ut i de rikare partierna av asien?
För att ge lite perspektiv till hela den här "omg Sverige är rena U-landet och kan ingenting och alla andra länder inkl Somalia är bättre" som verkar vara rådande ordning här numera.
Asien går ju knappt att jämföra med då t.ex tågtrafiken är så kulturellt viktig för Japanerna att de skulle offra allt annat i sitt samhälle bara tågen går i tid.
Säger alltså inte att man inte kan klaga eller att det inte kan göras mycket bättre men det här jäkla gnället börjar bli sjukt långtråkigt, intressant nog har några muppar redan lyckats med konststycket att få det till att handla om invandring.
Jag åker runt 100mil i veckan här i Frankrike. Ibland mer.
Snabbtåg rätt ofta som drar Marseille --> Paris på 3 timmar. Eller Paris / Nice på 6-7.
De sträckorna åkte jag jämt på 80-talet, jädrans vad fort det gick tyckte man. När svenska tång skramlade fram i halva hastigheten. Fast bäst var ju de rangliga tågen rivieran från Ventimiglia ned söderut förbi Nice, Cannes och Marseille, man satt i de öppna dörrarna och dinglade med benen, tittade ut på havet...
På den tiden var det problem i Sverige då prylar var tillverkade i Italien(?) och inte tålde den svenska kylan. Man skrattade alltid åt Statens Järnvägar, inget man kunde lita på. Lol, men lite problem hör till. I Östeuropa och Rumänien var det mycket mycket värre, med tider och knökfyllda tåg och bussar...
Fan, vad man får minnen på svenska forum...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.