Visa fullständig version : Vilket är ditt favoritsubstitut till ris?
Det är tydligen massa arsenik i ris, så jag försöker att äta det lite mer sällan.
Vilka är era favoritprodukter att ersätta ris med? Skriv gärna med varför (innehåller nyttiga grejer, godast, mest gainz osv).
Några alternativ som jag kommer på är:
Quinoa
Bulgur
Couscous
Matvete/Mathavre
Råris (Detta kanske oxå är arsenik dock?)
Själjv gillar jag nog quinoa bäst, men det blir torrt som fan i matlåda. Känns nyttigast också på ren känsla.
Hur tänker ni angående detta? Fibrer, nyttigheter, protein, arsenik(hårdrock)?
Edit: Nu tänker jag på alternativ som innehåller snarlik kalorimängd ca 360 kcal/100g
King Grub
2018-05-30, 08:06
Det är mer arsenik i råris än i vitt.
Ur näringssynpunkt är de väl mer eller mindre ekvivalenta? Ganska likartad kalorimängd och ganska lite protein. Linser däremot är väldigt proteinrikt (30 energiprocent ungefär). men smakar inte lika bra som t.ex. rix. Inget av alternativen har väl några mängder mikronutrienter att tala om? Gillar annars kokta och mixade ärter. Hyfsat proteinrikt och gott.
Spagetti och makaroner, både lätt snabbt och gott
annars är havregryn underskattade, funkar till mer än bara gröt med äppelmos!
Pasta står för den absoluta bulken i mitt proteinintag. Gott, snabbt att fixa och går att göra mängder med. Sen blir det en del äggnudlar emellanåt också.
Bovete, enkorn(vete), korn och nakenhavre är väl de vanligaste "ersättarna" för mig.
Kokt potatis, potatisklyftor i ugn, råstekt potatis och potatismos!
Kokt potatis, potatisklyftor i ugn, råstekt potatis och potatismos!
Hasselbackare, bakpotatis, potatissallad, potatisgratäng, pommes, råraka, chips.. Listan är lång *cupid*
vicarious
2018-05-30, 09:56
Vad är det här för poll egentligen? :D Varken potatis eller pasta finns med. Inte matvete heller. Det är inte samma sak som mathavre.
Jag äter mest matvete eller potatis. Tycker inte pasta gör sig bra i matlåda. Svenskodlat är viktigt tycker jag men det brukar sällan vara ett problem att hitta.
Vad är det här för poll egentligen? :D Varken potatis eller pasta finns med. Inte matvete heller. Det är inte samma sak som mathavre.
Jag äter mest matvete eller potatis. Tycker inte pasta gör sig bra i matlåda. Svenskodlat är viktigt tycker jag men det brukar sällan vara ett problem att hitta.
"Annat" :hbang::d
Blomkålsris, om det är just ris jag skulle hitta ett substitut för.
Bulgur har blivit en stapelvara i min vegetariska kost. Mycket mat från mellanöstern innehåller bulgur och är otroligt god och enkel. Kolla in Nidal Kersh om du vill ha tips. Vad gäller fibrer försöker jag hålla nere det intaget i övrigt genom att äta lite mindre broccoli/kålgrönsaker till maten. Äter man mycket vegetabilier och baljväxter i övrigt kommer mycket fibrer på köpet.
Anton Fräs
2018-05-30, 11:35
Mer ris. :D
Ozziking
2018-05-30, 11:54
Älskar bulgur och couscous. Särskilt om man tillagar det rätt så att man får lite tuggmotstånd. Extremt gott kallt - att göra olika sallader/blandningar av. T.ex. "Tabouleh".
https://food.fnr.sndimg.com/content/dam/images/food/fullset/2014/12/19/2/FNM_010115-Quinoa-Tabbouleh-with-Feta-Recipe_s4x3.jpg.rend.hgtvcom.616.462.suffix/1419287136664.jpeg
Så förutom potatis & havregryn är dessa mina "Go to" substitut för ris.
Det är tydligen massa arsenik i ris, så jag försöker att äta det lite mer sällan.Hur mycket är en portion ris, i okokt vikt?
Läste att gränsvärde för arsenik per dag är 0.3 mg per kilo kroppsvikt - 30 mg för mig. En portion jasminris från Änglamark innehåller 4.82 mg arsenik. Är en portion ris 50 g (i okokt vikt) kan jag äta 300 g ris okokt vikt per dag? Lycka till med det! :)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter
Riskbedömningsvärde: Det finns en lågriskbedömning på 0,3 mikrogram arsenik kg kroppsvikt och dag.
Änglamarks jasminris
4,82 mikrogram arsenik/portion
0,082 mg/kg
Äter sällan ris.
Kokt potatis eller mathavre blir det oftast.
Sorry om jag var otydlig. Tänkte automatiskt att pasta och potatis går bort, då det är en helt annan grej. Jag syftade mer på saker som är som små korn.
Men matvete var bra tips, jag har dålig koll på vad som finns.
Bovete, enkorn(vete), korn och nakenhavre är väl de vanligaste "ersättarna" för mig.
Bulgur har blivit en stapelvara i min vegetariska kost. Mycket mat från mellanöstern innehåller bulgur och är otroligt god och enkel. Kolla in Nidal Kersh om du vill ha tips. Vad gäller fibrer försöker jag hålla nere det intaget i övrigt genom att äta lite mindre broccoli/kålgrönsaker till maten. Äter man mycket vegetabilier och baljväxter i övrigt kommer mycket fibrer på köpet.
Älskar bulgur och couscous. Särskilt om man tillagar det rätt så att man får lite tuggmotstånd. Extremt gott kallt - att göra olika sallader/blandningar av. T.ex. "Tabouleh".
Så förutom potatis & havregryn är dessa mina "Go to" substitut för ris.
Tack för tipsen guys *hug*
Cykelcykel
2018-05-30, 15:21
Gillar inte ris men men ska man ha nåt liknande är ju bovete bäst.
Gott som fan och bra protein också
Christian1980
2018-05-31, 13:21
Provade för första gången igår, kommer att fortsätta med det då och då för variationens skull :)
Synd på pollen att alternativet "annat" finns med. Självklart väljer de flesta pasta eller potatis som substitut. Om jag däremot måste välja av dina namngivna alternativ, vilket jag gjorde då det var mer intressant, så är Quinoa klart trevligare än Bulgur och Couscous.
bulgur med såna där små nudlar i
Det här, speciellt till kycklingkorvstroganoff
Tycker mathavre är lite trist i konsistensen och kör för det mesta på antingen bovete eller matvete.
Men helst kör jag på kamutvete, trevlig konsistens, bra naturlig smak och snäppet högre protein innehåll än övriga (om inte minnet sviker).
Däremot är det få butiker som har det i sortimentet (i min närhet).
Synd på pollen att alternativet "annat" finns med. Självklart väljer de flesta pasta eller potatis som substitut. Om jag däremot måste välja av dina namngivna alternativ, vilket jag gjorde då det var mer intressant, så är Quinoa klart trevligare än Bulgur och Couscous.
Ja, det var synd. Jag var lite trött och slarvig när jag skrev den. Jag ser inte pasta eller potatis som alternativ alls till denna fråga. Jag räknar inte det som ett substitut till ris, så jag borde varit tydligare med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.