Logga in

Visa fullständig version : Ska man köpa en data?

chadd
2018-05-27, 12:19
Har fått för mig att det kanske hade varit trevligt att ha en data. Men är det liksom värt att köpa en? Vad använder man den till som inte mobilen fungerar lika bra till och vilken typ ska man köpa?

panzerpig
2018-05-27, 12:26
Ooh vad sugen jag blir på att skoja... (du vill köpa en dator, inte en data).
Köp ingen dator innan du vet vad du ska ha den till. Spela spel, skriva skolarbeten, en bok osv.

Rickard
2018-05-27, 14:14
Det en dataapparat funkar till som en telefon/surfplatta inte funkar till är enkelt sagt att producera. En telefon/platta är en enhet för konsumtion.

Vad man ska köpa. Beror på. Vill du ha en maskin med kvalitet och köra Windows, köp en surface. macOS en Mac så klart. Linux en lenovo Thinkpad.

Agitator
2018-05-27, 14:19
Ifall du inte redan använder en laptop eller stationär dator redan idag så verkar du inte ha behov av att köpa en dator.

Men en vettig laptop för att underlätta alla online ärenden såsom internetköp eller bankärenden osv kanske kan vara trevligt.

Blaine
2018-05-27, 14:23
Dator* (såg att någon redan påpekat det).

chadd
2018-05-27, 15:50
Härliga tips och råd!

Ooh vad sugen jag blir på att skoja... (du vill köpa en dator, inte en data).
Köp ingen dator innan du vet vad du ska ha den till. Spela spel, skriva skolarbeten, en bok osv.

Har inte helt förstått vad jag skulle ha den till. En vän brev förskräkt av att jag inte hade en så tänkte det kanske man ska ha. Ganska diffust vad den skulle vara bra till för närvarande.

Ifall du inte redan använder en laptop eller stationär dator redan idag så verkar du inte ha behov av att köpa en dator.

Men en vettig laptop för att underlätta alla online ärenden såsom internetköp eller bankärenden osv kanske kan vara trevligt.

Sköter nu bankärenden mest med telefonen (swish, bankens app, revolut). Fungerar ok. Känns lite att ta i att lägga 5-6000 på en data för det :cool:

chadd
2018-05-27, 15:51
Det en dataapparat funkar till som en telefon/surfplatta inte funkar till är enkelt sagt att producera. En telefon/platta är en enhet för konsumtion.

Vad man ska köpa. Beror på. Vill du ha en maskin med kvalitet och köra Windows, köp en surface. macOS en Mac så klart. Linux en lenovo Thinkpad.

Härligt! Tror jag håller mig till att konsumera. Det här med windows och Linux och Mac låter komplicerat.

Aryt
2018-05-27, 20:32
Har inte helt förstått vad jag skulle ha den till. En vän brev förskräkt av att jag inte hade en så tänkte det kanske man ska ha. Ganska diffust vad den skulle vara bra till för närvarande.

Börjar nu förstå en del av dina tidigare inlägg.

chadd
2018-05-27, 20:48
Börjar nu förstå en del av dina tidigare inlägg.

Berätta mer.

David_wigren
2018-05-27, 22:33
Varför är det självklart att man ska ha en dator? Jag slutade använda dator för personligt bruk ca 2014. Jag har dock en laptop via jobbet som jag använder för arbetsrelaterade uppgifter. Använder den inte överhuvudtaget för privat bruk. Jag kör istället allt sånt via telefonen.

shadowfire
2018-05-27, 23:58
Du ska helt klart köpa en hårddisk.

svenbanan
2018-05-28, 00:16
Eller varför inte en mjukost?

Vinter
2018-05-28, 01:08
Härligt! Tror jag håller mig till att konsumera. Det här med windows och Linux och Mac låter komplicerat.

Du kan köpa en basic dator med touchscreen om det känns naturligt, med liknande operativsystem som mobilen.

Sysslar man med mycket standardiserade filformat som ska skickas fixar man det lättare med PC. Finns mer avancerade program till PC än mobil.

Vill man kunna koppla till en scanner/skrivare för att skriva ut räkningar och fakturor, för arkivering.

Externa hårddiskar för lagring av olika data som bilder etc.

Har man inte behov så är det ingen ide.

baktung
2018-05-28, 07:20
Framför allt använder jag datorn när jag vill få saker och ting gjorda. Allt går att göra på en smartphone men det tar säkert fem gånger så lång tid oavsett vad det gäller. Skriva ett inlägg på Kolo, skriva ett mejl, göra klädköp på nätet, handla på nätet i största allmänhet, hitta en person eller söka fakta eller kuriosa. Allt man kan tänkas göra går helt enkelt mycket fortare och smidigare med tangentbord och mus, med vissa få undantag möjligen, som att betala en räkning från Klarna med ett klick och där man ändå behöver använda sitt mobila bank-id.

hahavaffan
2018-05-28, 10:41
Du ska helt klart köpa en hårddisk.Men hur gör han då med modermodemet?

MackeJuve
2018-05-28, 10:59
Jag har insett att jag vill ha en dator, har inte ägt en fungerande på flera år :D Främst för att jag vill börja redigera videoklipp men även för att underlätta andra saker(typ planera löprundor). Problemet är väl bara att jag inte vill lägga några stora pengar på datorn då jag inte behöver-behöver den, det är liksom inte superkritiskt.

chadd
2018-06-03, 15:13
Beslutat mig för att hålla mig till telefonen. Tack för goda råd.