handdator

Visa fullständig version : Vansbrosimmet - rädda det som räddas kan!

MackeJuve
2018-05-21, 08:32
Fick så otroligt många goda råd i min tråd om Vätternrundan att jag lika gärna kan göra en likadan om Vansbrosimmet. Det blir nog lite för mycket kaka på kaka att träna massa simning närmaste månaden när jag redan har löpning, cykling och styrketräning på agendan. Drar jag och badar kan jag dock slänga in lite längder. Den riktiga träningen kan dock endast utföras under följande veckor: v. 25, 26 och 27(veckan för loppet). Vi talar alltså om extremt lite tid.

I julas gick jag en crawl-kurs då min ursprungstanke var att crawla loppet. Sedan dess har jag dock inte crawlat ö.h.t. så jag gissar att det är en no-brainer att det blir bröstsim.

Jag bor nära sjöar så all träning skulle kunna bedrivas där. Skulle kunna få till tre pass/vecka under de där tre veckorna.

Mål: sub 60 min.

Hur bör jag lägga upp passen? Jag gissar att det är så tråkigt att distans fortsatt är kung. Distans känns lite svåruppmätt i vatten men tid fungerar väl lika bra som måttstock.

Tack på förhand!

pepplez
2018-05-21, 08:41
Är 60 min ett rimligt mål för bröstsim? 3 km på 60 min betyder 30 sek per 25 meter (en badhuslänga). Det är riktigt jävla snabbt bröstsim det.

MackeJuve
2018-05-21, 09:12
Är 60 min ett rimligt mål för bröstsim? 3 km på 60 min betyder 30 sek per 25 meter (en badhuslänga). Det är riktigt jävla snabbt bröstsim det.

Det kan eventuellt vara lite amibitöst med tanke på den nästintill obefintliga träningen jag kommer att lägga ned, det har du nog rätt i. Jeppes farsa simmade sub 60 någon gång och han är ju inte direkt någon atlet så det bidrog väl till att jag känner att det är möjligt :D

Wain
2018-05-21, 11:10
Intervaller och frekvens/volym är kung i simning.

MackeJuve
2018-05-21, 11:57
Intervaller och frekvens/volym är kung i simning.

Har du exempel på intervaller? Och har du exempel på hur ett vanligt "distanspass" ser ut?

Wain
2018-05-21, 13:30
Har du exempel på intervaller? Och har du exempel på hur ett vanligt "distanspass" ser ut?

Simmare brukar ofta räkna t.ex. 50-metare och sedan ge sig av på en viss tid. Korta intervaller brukar vara bättre för tekniken och ha bättre utdelning än långa imo.

Jag kör mer på känn. Typiskt kort utomhuspass för mig är tex ca 10 min uppvärmning följt av 4x500m (distans beroende på vad som passar där man simmar) med lite flyt emellan varje, ev fartökning/sprint de sista 50-100m på varje intervall. Riktigt långsim ger inte så mycket, men kan kanske vara bra att pröva någon gång.

Illustrerade mannen
2018-05-21, 14:16
Tror det är lite sent för mina råd... Teknik! Att simma i "lufstempo" är inte ansträngande alls om man kan simma ordentligt. Det är drygt 35 år sedan jag simmade Vansbrosimmet och vad jag minns tog det ca 39 minuter. Då tävlade jag på hyfsad nivå - SM-final för ungdomar.
Men kanske råd till Vansbro 2019? Lär dig att simma frisim ("crawl") ordentligt och även att simma bröstsim "avslappnat". Trots att det är så länge sedan jag var aktiv simmare så "badar" jag fortare än vanligt folk (normalsimmare som inte tävlingstränat) simmar när de tar i. Teknik, teknik och teknik. Du är ju vältränad så "flåset" behöver du knappast tänka på.

Melker2
2018-05-21, 19:32
Ha ha, du också.

Jag lyckades i ett svagt ögonblick anmäla mig och provsimmade första passet igår. 500m blev det men jag orkade bara cravla första 50. Grym mjölksyra i triceps och klarar inte av att få i mig tillräckligt med syre. Starka men klunsiga lågreppade gymmuskler helt utan uthållighet. 6 veckor kvar att träna på men jag kör redan 5-6 dagar med gym och löpning så simningen får inte plats...

Melker2
2018-05-21, 21:07
Ska du förresten simma i ett par minimala Speedos eller är du lika mesig som jag och har investerat i en Batmandräkt?
116170

Wain
2018-05-21, 21:33
Ska du förresten simma i ett par minimala Speedos eller är du lika mesig som jag och har investerat i en Batmandräkt?
116170

Ser inte ut som en bröstsimdräkt, eller?

Melker2
2018-05-21, 21:37
Ser inte ut som en bröstsimdräkt, eller?

Nej, jag var optimist och tänkte mig att i huvudsak crawla...

MackeJuve
2018-05-22, 06:52
Ha ha, du också.

Jag lyckades i ett svagt ögonblick anmäla mig och provsimmade första passet igår. 500m blev det men jag orkade bara cravla första 50. Grym mjölksyra i triceps och klarar inte av att få i mig tillräckligt med syre. Starka men klunsiga lågreppade gymmuskler helt utan uthållighet. 6 veckor kvar att träna på men jag kör redan 5-6 dagar med gym och löpning så simningen får inte plats...

Skyller på ett par svaga ögonblick under 2017 ;) Jag lär väl testa att crawla lite jag med men jag är tyvärr inte tillräckligt bra för att kunna göra det under någon längre period.

116170

Jag har inte bestämt mig ännu :D Får väl lite flytförmåga med våtdräkt vilket borde vara fördelaktigt?

Jag känner, efter att ha gjort den här tråden, att den kanske inte var lika relevant som Vättern-tråden. Jag kommer inte att hinna träna något alls knappt och jag hinner inte lära mig ett "nytt" simsätt. Det blir väl helt enkelt att bara simma så mycket man har tid för och hoppas på det bästa under loppet.

Rahf
2018-05-22, 06:57
Simma i våtdräkt. Är man inte van simmare så kan det blir riktigt jobbigt i kallt vatten. Och jag räknar 20ish grader som kallt ifall man ska spendera timman i det blöta.

Wain
2018-05-22, 09:22
Det är inte kul att simma bröstsim i en våtdräkt avsedd för crawl.
;)

Sparven från Minsk
2018-05-22, 20:27
Nordiska rekordet för 50 meter bröstsim (damer) är 30,5 sekunder.
Simmar du hälften så fort som det (vilket även det är snabbt) så gör du 25 meter på 30 sek.
Bara att hålla det tempot sen i 3 km.....
sen är det öppet vatten, vilket kommer sänka tempot rejält!

Wain
2018-05-23, 05:58
Nordiska rekordet för 50 meter bröstsim (damer) är 30,5 sekunder.
Simmar du hälften så fort som det (vilket även det är snabbt) så gör du 25 meter på 30 sek.
Bara att hålla det tempot sen i 3 km.....
sen är det öppet vatten, vilket kommer sänka tempot rejält!

Det är nedströms i 2/3, samt att man är snabbare med våtdräkt. Plus att om man kan drafta på någon så ger det en massa.

MackeJuve
2018-06-01, 09:47
Ska till en sjö och dricka bira imorgon, funderar på om man ska passa på att börja vistelsen med att simma lite. Min Garmin Forerunner 235 är enligt utsago vattentät ned till 50 m djup men det känns så jävla konstigt att simma med en elektronikpryl haha. Slår jag bara in "annan" som aktivitetsprofil och börjar simma?

svenbanan
2018-06-01, 10:45
Ska till en sjö och dricka bira imorgon, funderar på om man ska passa på att börja vistelsen med att simma lite. Min Garmin Forerunner 235 är enligt utsago vattentät ned till 50 m djup men det känns så jävla konstigt att simma med en elektronikpryl haha. Slår jag bara in "annan" som aktivitetsprofil och börjar simma?

Har den pulsmätning på armen eller måste du använda bröstband?

Ifall den har bröstband så kommer du troligen inte få några pulsdata eftersom vattnet hindrar kommunikationen mellan klockan och bandet.

MackeJuve
2018-06-01, 10:48
Har den pulsmätning på armen eller måste du använda bröstband?

Ifall den har bröstband så kommer du troligen inte få några pulsdata eftersom vattnet hindrar kommunikationen mellan klockan och bandet.

Den har pulsmätning men jag tror inte att den är särskilt korrekt utan ett pulsband. Jag har dock inte intresserat mig för puls ö.h.t. hittills så det spelar ingen roll.

Rahf
2018-06-01, 11:13
En god vän som kör run-swim-run säger att 235:an är dålig för simning. Vattentät, ja.

MackeJuve
2018-06-01, 12:04
En god vän som kör run-swim-run säger att 235:an är dålig för simning. Vattentät, ja.

Okej, tack snälla! Då kan vi ju ta och testa skiten i alla fall :)

MackeJuve
2018-06-01, 12:06
Avslöjar kanske mitt ursprung som landsortsbo lite väl mycket när jag mer än gärna slänger in ett "skiten" eller "jäveln" i mina inlägg :D

Wain
2018-06-01, 17:47
Lägg den i simmössan.

Rahf
2018-06-01, 18:39
Avslöjar kanske mitt ursprung som landsortsbo lite väl mycket när jag mer än gärna slänger in ett "skiten" eller "jäveln" i mina inlägg :D

Det är helt ok. Kittlar mina rötter på precis rätt ställen :D

pepplez
2018-06-11, 07:35

Det kan eventuellt vara lite amibitöst med tanke på den nästintill obefintliga träningen jag kommer att lägga ned, det har du nog rätt i. Jeppes farsa simmade sub 60 någon gång och han är ju inte direkt någon atlet så det bidrog väl till att jag känner att det är möjligt :D

Gled in på ämnet med en kollega som debuterade i klassikern förra året och var väl typ i samma sits som dig fast betydligt mindre. Han bröstsimmade på 1h 15 min. Tror ärligt talat det ska till en mindre bragd om du ska bröstsimma på sub 60 :D Jeppes farsa måste väl ändå ha crawlat?

MackeJuve
2018-06-11, 07:49
Gled in på ämnet med en kollega som debuterade i klassikern förra året och var väl typ i samma sits som dig fast betydligt mindre. Han bröstsimmade på 1h 15 min. Tror ärligt talat det ska till en mindre bragd om du ska bröstsimma på sub 60 :D Jeppes farsa måste väl ändå ha crawlat?

Jag har nog gett upp sub 60 min i.o.m. att jag inte har tränat något ö.h.t. och inte kommer att genomföra någon sorts all in de tre veckor som återstår efter Vätternrundan. Det är jävligt oklart vad Jeppes farsa gjorde, den släkten är rätt bra på att dikta ihop historier :D

Det får bli vad det blir, tråkigt nog!