handdator

Visa fullständig version : Vätternrundan 2018 - rädda det som räddas kan!

MackeJuve
2018-05-15, 08:54
Den 15:e juni cyklar jag Vätternrundan. För den som inte orkar tänka så är detta vad som återstår tills dess:

V. 21, v. 22, v. 23 och v. 24(veckan för loppet). Jag kan inte börja denna vecka, v. 20, då jag dels inte har en cykel ännu(ska hyra) och dels har allt fokus på Göteborgsvarvet.

Jag har INGEN erfarenhet av motionscykling sedan tidigare och är i övrigt vältränad med relativt god kondition. Det som jag kan avvara till cyklingen vardera vecka är två rena cykelpass och ett "pendlingspass". Det sistnämnda innebär att jag cyklar en mil ut till en slalombacke, springer intervaller och cyklar en mil hem. Löpningen går, situationen till trots, före och jag tänker att detta är bättre än inget.

Vad ska jag göra på mina två cykelpass? Distans antar jag är kung i mitt fall. Tänkte nästa vecka köra en runda som är ca fyra mil på båda passen. Känns som en lagom start. Därefter? Ha ett pass där distansen stegras under de få veckor som återstår? Hur långt som längst? Eftersom att det är så sjukt ont om tid så tänker jag att jag cyklar ganska långt även veckan som loppet går av stapeln men att jag tar det väldigt lugnt.

Tacksam för svar!

stemag
2018-05-15, 09:03
distans, distans, distans

allt handlar för dig om att vänja kroppen vid att sitta länge på hojen
du bör göra allt du kan för att vänja rumpan och knäna vid cykling.

kondismässigt ser jag inga problem, men den stillasittande nötningen sliter rätt hårt på knän, nacke, axlar rumpa mm.

lycka till :-)

MackeJuve
2018-05-15, 09:18

kondismässigt ser jag inga problem, men den stillasittande nötningen sliter rätt hårt på knän, nacke, axlar rumpa mm.

As I guessed! "Distans, distans, distans" borde innebära att jag stegrar distansen lite, vecka för vecka? Om jag försöker att vara lite realistisk så har jag svårt att se att jag på båda passen ständigt ökar distansen. Jag kanske kan tänka mig det men jag kommer att cykla med personer med mer begränsad motivation.

Ett ungefärligt upplägg:

V. 21
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 6 mil

V. 22
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 8 mil

V. 23
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 10 mil

V. 24
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil(lugnt)
3) Vätternrundan

Totalt
48 mil

Långpassen läggs på t.ex. lördagar där man har gott om tid. Distanspassen dras av efter jobbet. Känns rimligt.

Tack för lyckoönskningen!

Blomkål
2018-05-15, 09:32
Kan egentligen bara bekräfta det du har skrivit tidigare. Kondisen blir nog inget större problem, det är sittvanan du saknar och behöver få en känsla för. Jag tycker upplägget ser bra ut men gärna mer förstås.

Edit: Skaffa cykelshorts med vaddering.

Kurash
2018-05-15, 09:37
Det sägs att man ska ha 50 mil i benen innan vättern, så du klarar det nästan. Det kommer inte handla något om hur bra kondition du har, endast hur väl du klarar att sitta på en sadel i 10-12 timmar med bananrygg och utsträckta armar.
Tips:
Komforträser, ingen jävla aeroställning.
Rumpsalva (Assos gillar jag bäst) Kör detta redan från start när du tränar så du inte bygger upp en massa skavsår.
Ha med dig 2 stora vattenflaskor (75cl), ingen ryggsäck eller sånt, det gör bara ont. Stanna och fyll på i depåerna, ät så mycket du kan på varje ställe.
Köp ett par hyfsade cykelbyxor.
Ska du ha klickpedaler eller vanliga skor?
Fixat hjälm?
Ha en extraslang, däckjärn, kolsyrepatron med munstycke, telefon, kreditkort.

MackeJuve
2018-05-15, 09:39
Kan egentligen bara bekräfta det du har skrivit tidigare. Kondisen blir nog inget större problem, det är sittvanan du saknar och behöver få en känsla för. Jag tycker upplägget ser bra ut men gärna mer förstås.

Edit: Skaffa cykelshorts med vaddering.

Tack! Jag är otroligt väl medveten om detta med "gärna mer förstås" :D Det kan bli mer om man får feeling en vecka men jag vill ha ett realistiskt grundupplägg som jag följer oavsett, ett minimum.

Angående cykelbyxa: https://www.stadium.se/sport/cykel/cykelklader/244883101/everest.m-adv-bike-short.black

Något att ha? Står inget om vaddering mer än att den är förstärkt på vissa ställen, bl.a. grenen.

MackeJuve
2018-05-15, 09:42
Det sägs att man ska ha 50 mil i benen innan vättern, så du klarar det nästan. Det kommer inte handla något om hur bra kondition du har, endast hur väl du klarar att sitta på en sadel i 10-12 timmar med bananrygg och utsträckta armar.
Tips:
Komforträser, ingen jävla aeroställning.
Rumpsalva (Assos gillar jag bäst) Kör detta redan från start när du tränar så du inte bygger upp en massa skavsår.
Ha med dig 2 stora vattenflaskor (75cl), ingen ryggsäck eller sånt, det gör bara ont. Stanna och fyll på i depåerna, ät så mycket du kan på varje ställe.
Köp ett par hyfsade cykelbyxor.
Ska du ha klickpedaler eller vanliga skor?
Fixat hjälm?
Ha en extraslang, däckjärn, kolsyrepatron med munstycke, telefon, kreditkort.

Tack för ett superbra inlägg!

Ska hyra cykel och de har dessa modeller: Giant Defy 5 och Merida Race Lite 901. Åsikt?

Jag ska ha klickpedaler och även hyra skor. Hjälm har jag inte fixat ännu, kan hyra det också om jag vill.

Kopierar ditt inlägg och delger de som jag ska cykla med :thumbup:

Kurash
2018-05-15, 10:24
Är ni några som cyklar tillsammans är det en stor fördel. Träna på att köra på ett led och ta förningar i omgångar. Är ni flera kanske en kan ta med sig en liten pump.
Vilken tid startar ni?

Kurash
2018-05-15, 10:28
Angående cykelbyxa: https://www.stadium.se/sport/cykel/cykelklader/244883101/everest.m-adv-bike-short.black

Något att ha? Står inget om vaddering mer än att den är förstärkt på vissa ställen, bl.a. grenen.

Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.

MackeJuve
2018-05-15, 10:31
Är ni några som cyklar tillsammans är det en stor fördel. Träna på att köra på ett led och ta förningar i omgångar. Är ni flera kanske en kan ta med sig en liten pump.
Vilken tid startar ni?

Tack. Vi är ett gäng som gör Klassikern tillsammans. Dock så startar vi inte exakt samtidigt utan jag startar vid 00:14 och en eller två av de andra en kvart tidigare. Vi är sex totalt. Jag vet inte om det är försent att byta starttid?

Vi är inte riktigt på samma nivå vad gäller allmänt konditionsskick. Jag är i bäst slag där han som jag kommer att träna mest med kanske är i sämst form. Spelar fotboll men konditionstränar inte i övrigt. Å andra sidan kanske det visar sig att han hanterar en cykel bättre än mig.

MackeJuve
2018-05-15, 11:55
Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.

Okej. Lite förslag:

https://www.stadium.se/sport/cykel/cykelklader/244075102/ktm.factory-line-bib.black-orange

https://www.mantel.com/se/rogelli-econ-bibshort?r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyJm9yZGVyPXB yaWNlX2Ejc3RhcnQy

https://www.mantel.com/se/rogelli-calore-lang-cykelbyxa?r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyJm9yZGVyPX ByaWNlX2Ejc3RhcnQ4

Hur mycket vikt ska man lägga vid beskrivningen "klarar kyla bra och är idelistiskt för höst och vinter"? Är det detsamma som att det blir hemskt att cykla i när det är sommarklimat?

Kurash
2018-05-15, 12:55
Tack. Vi är ett gäng som gör Klassikern tillsammans. Dock så startar vi inte exakt samtidigt utan jag startar vid 00:14 och en eller två av de andra en kvart tidigare. Vi är sex totalt. Jag vet inte om det är försent att byta starttid?

Det är bara att rulla in i fållan samtidigt som dina kompisar, klockan startar när du passerar startlinjen. Du behöver alltså inte byta tid.

Okej. Lite förslag:

https://www.stadium.se/sport/cykel/cykelklader/244075102/ktm.factory-line-bib.black-orange

https://www.mantel.com/se/rogelli-econ-bibshort?r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyJm9yZGVyPXB yaWNlX2Ejc3RhcnQy

https://www.mantel.com/se/rogelli-calore-lang-cykelbyxa?r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyJm9yZGVyPX ByaWNlX2Ejc3RhcnQ4

Hur mycket vikt ska man lägga vid beskrivningen "klarar kyla bra och är idelistiskt för höst och vinter"? Är det detsamma som att det blir hemskt att cykla i när det är sommarklimat?

Det är ju väldigt billiga bibs, och oftast får man vad man betalar för. Du behöver såklart inte några som håller hela året så fårhoppningsvis är de tillräckligt sköna för att klara 30 mil. Sen hänger mycket på om du får rätt sadel också.

MackeJuve
2018-05-15, 12:58
Det är bara att rulla in i fållan samtidigt som dina kompisar, klockan startar när du passerar startlinjen. Du behöver alltså inte byta tid.

Det är ju väldigt billiga bibs, och oftast får man vad man betalar för. Du behöver såklart inte några som håller hela året så fårhoppningsvis är de tillräckligt sköna för att klara 30 mil. Sen hänger mycket på om du får rätt sadel också.

Vad skönt! Då tar jag väl följe med dom så länge som möjligt då.

Haha jo förstod att det inte var top notch. Vad tror du om det här med bibs som tål kyla bra, duger eller blir outhärdligt en varm sommardag? Eller ja, sommarnatt/sommarförmiddag snarare.

JohPz
2018-05-15, 13:08
Smyger in en fråga av ren nyfikenhet:

Var ligger nöjet i att genomföra en utmaning där det svåra mest verkar ligga i att härda ut mot smärta i röv, pung, rygg, axlar? Förstår absolut att det är kul med utmaningar och att prestera i konditionsidrott men är det inte mer nöjsamt att göra det utan extrem värk i röven?

svenbanan
2018-05-15, 13:08
Handskar kan nog också vara en bra idé. Man sitter ju betydligt mer framåtlutad på en räser än på en vanlig cykel, så det är lätt hänt att man blir rätt öm i tassarna om man inte har vanan inne. Då kan det vara skönt med den där vadderingen.

MackeJuve
2018-05-15, 13:20

Var ligger nöjet i att genomföra en utmaning där det svåra mest verkar ligga i att härda ut mot smärta i röv, pung, rygg, axlar? Förstår absolut att det är kul med utmaningar och att prestera i konditionsidrott men är det inte mer nöjsamt att göra det utan extrem värk i röven?

Jag har ett svar på detta:

Sommaren 2017 hade jag hållit igång med löpning ca två ggr/vecka under ett halvårs tid. Under en fika så spontan-bestämde sig jag och två andra för att det vore kul att göra Klassikern. Började springa lite mer och genomförde Lidingöloppet. Några månader senare så var jag verkligen fast i löpningen och insåg att det i kombination med styrketräning var min grej. Efter den insikten har jag tappat intresset för Klassikern och hade om jag hade kunnat resa tillbaka i tiden inte bokat upp mig på detta utan kört fler löparlopp istället.

Nu har jag dock basunerat ut att jag ska göra detta samt fått skiten betald. Gillar inte att frångå mitt ord så jag ser bara till att genomföra det hela. Tanken från början var att utföra Klassikern så bra som möjligt och få bra tider på samtliga lopp.

Så svaret är att jag vid beslutet om Klassikern hade massa fritid, ville ha något utanför styrketräningen som motiverade mig samt att jag har sagt att jag ska göra det så då får jag allt göra det. Förstår dina invändningar.

Handskar kan nog också vara en bra idé. Man sitter ju betydligt mer framåtlutad på en räser än på en vanlig cykel, så det är lätt hänt att man blir rätt öm i tassarna om man inte har vanan inne. Då kan det vara skönt med den där vadderingen.

Tack för tips!

JohPz
2018-05-15, 13:30
Jag har ett svar på detta:

Sommaren 2017 hade jag hållit igång med löpning ca två ggr/vecka under ett halvårs tid. Under en fika så spontan-bestämde sig jag och två andra för att det vore kul att göra Klassikern. Började springa lite mer och genomförde Lidingöloppet. Några månader senare så var jag verkligen fast i löpningen och insåg att det i kombination med styrketräning var min grej. Efter den insikten har jag tappat intresset för Klassikern och hade om jag hade kunnat resa tillbaka i tiden inte bokat upp mig på detta utan kört fler löparlopp istället.

Nu har jag dock basunerat ut att jag ska göra detta samt fått skiten betald. Gillar inte att frångå mitt ord så jag ser bara till att genomföra det hela. Tanken från början var att utföra Klassikern så bra som möjligt och få bra tider på samtliga lopp.

Så svaret är att jag vid beslutet om Klassikern hade massa fritid, ville ha något utanför styrketräningen som motiverade mig samt att jag har sagt att jag ska göra det så då får jag allt göra det. Förstår dina invändningar.

Tack för tips!

Ok en förklaring så god som någon! Lycka till :)

Wain
2018-05-15, 13:49

Går imo alldeles utmärkt med cykelbyxor med resår över magen, aldrig haft obehag av det.

MackeJuve
2018-05-16, 07:09
Beslut behöver tas idag. Blev lite extra stålar när jag lade till tillbehören men de behövs ju, äger inget.

Cykel 2000 kr
Skor med clips 300 kr
Cykelhjälm 150 kr
Tillbehörskit 150 kr*
Frakt 170 kr

Totalt: 2770 kr.

*Sadelväska, aluminiumpump, multitool och slangningskit.

Känns jag rustad då? Sägs om priset? Jag har alltså grejerna under en månads tid.

Utöver det så tillkommer cykelbyxor och handskar(som jag köper). Så totala slutsumman lär landa på ca 3500 kr(har fått loppet betalt).

Jocke67
2018-05-16, 07:17

+1
Spelar ingen roll hur du lägger upp denna korta period av träning förutom att du ska få så många mil i sadeln som möjligt. Det kommer inte vara konditionen som är avgörande för hur tufft det kommer bli för dig att ta dig runt.

Jocke67
2018-05-16, 07:27
Under själva loppet ska du försöka hitta en bra klunga som kör i lagom tempo där du kan ligga "på rulle". Det blir väldigt mycket lättare pga minskat luftmotstånd. Sen ska du ta det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Mycket lugnare än vad du tror är OK antagligen. I de längsta backarna, lägg i lättaste växeln och försök att inte bli stressad av att alla kör om dig för du tjänar tid och ork på detta i längden (och om detta betyder att du tappar en bra klunga så skit i det för du hittar säkert en ny snart).

Kurash
2018-05-16, 08:17
Beslut behöver tas idag. Blev lite extra stålar när jag lade till tillbehören men de behövs ju, äger inget.

Cykel 2000 kr
Skor med clips 300 kr
Cykelhjälm 150 kr
Tillbehörskit 150 kr*
Frakt 170 kr

Totalt: 2770 kr.

*Sadelväska, aluminiumpump, multitool och slangningskit.

Känns jag rustad då? Sägs om priset? Jag har alltså grejerna under en månads tid.

Utöver det så tillkommer cykelbyxor och handskar(som jag köper). Så totala slutsumman lär landa på ca 3500 kr(har fått loppet betalt).

Vad är ett slangningskit? Det du behöver är en extra slang och eventuellt däckjärn om du inte har starka nypor och vet hur man gör.
Har du vattenflaskor som passar hållarna?
Ganska billig hyra, jag fick lägga 250kr om dagen på en cykel i spanien.
Du lär ju ha koll på vätskeersättning och energipulver eftersom du springer så mycket.

Och glöm inte reglementsenliga strumpor! Och ett par feta Oakleys.

MackeJuve
2018-05-16, 08:33
Vad är ett slangningskit? Det du behöver är en extra slang och eventuellt däckjärn om du inte har starka nypor och vet hur man gör.
Har du vattenflaskor som passar hållarna?
Ganska billig hyra, jag fick lägga 250kr om dagen på en cykel i spanien.
Du lär ju ha koll på vätskeersättning och energipulver eftersom du springer så mycket.

Och glöm inte reglementsenliga strumpor! Och ett par feta Oakleys.

Jag vet inte vad ett slangningskit är men jag misstänker att det är precis det som du efterfrågar, har svårt att se vad det annars skulle vara.

Har ingen aning om vattenflaskorna. Får väl köpa i värsta fall.

Tack för tipsen :) Jag får cykeln på måndag eller tisdag om jag bekräftar beställningen idag, vilket det lutar åt att jag gör. Väldigt smidigt att kunna börja redan i upptakten av nästa vecka och att få allt hemkört.

MackeJuve
2018-05-16, 08:34
Under själva loppet ska du försöka hitta en bra klunga som kör i lagom tempo där du kan ligga "på rulle". Det blir väldigt mycket lättare pga minskat luftmotstånd. Sen ska du ta det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Mycket lugnare än vad du tror är OK antagligen. I de längsta backarna, lägg i lättaste växeln och försök att inte bli stressad av att alla kör om dig för du tjänar tid och ork på detta i längden (och om detta betyder att du tappar en bra klunga så skit i det för du hittar säkert en ny snart).

Tack! Någon sorts preliminär plan är väl att köra med mina kompisar under åtminstone en del av loppet. Sedan känns det som att man kommer att lämna varandra beroende på dagsform och cykelförmåga.

Bob90
2018-05-16, 08:37

Ska man hänga på klungar så kan det vara bra att ha gjort det någon gång innan så man förstår handtecknena, hur "avbyten" går till, få in känsla för avstånd och dynamiken/flödet (vanligtvis cyklar man inte så nära andra och kan kännas "läskigt" när det går fort). Och det gäller oavsett om man även ska dra eller bara ligga på rulle, men särskilt viktigt om man ska dra, och det bör man räkna med om man ger sig in i en klunga, tycker jag i alla fall.

Kan också vara bra att dricka och äta lite på cykeln när man fortfarande trampar på också om man inte gjort det förut.

MackeJuve
2018-05-16, 08:38
Han jag kommunicerar med är f.ö. lite rolig:

Måndag
"Hejsan! Tack för din fråga! Ja det går att ordna. Alternativt så kan vi posta cykeln hem till dig! :) Hur lång är du? Behöver du även skor?"

Tisdag
"169 kr kostar hemleverans, du kan sedan återlämna i någon av våra butiker såklart utan kostnad, eller be oss att fixa en resursedel tillbaka för samma peng!

Perfekt, är du 185 cm så är du en large-ram! Vilken storlek har du vanligtvis på skor?"

Idag
"Hehe ja lite så, supporten befinner sig just nu på Kreta pga lite vabbande i Svedala! Hemskt ledsen för lite sent svar! Vi kan skicka cykeln så att du har den tillhanda på måndag, senast tisdag i nästa vecka. Fungerar det för dig:)!?"

Har fått ett svar per dag :D Han verkar ha aktiv support-tid en kvart per dag, innan jag är på jobbet.

MackeJuve
2018-05-16, 08:39
Ska man hänga på klungar så kan det vara bra att ha gjort det någon gång innan så man förstår handtecknena, hur "avbyten" går till, få in känsla för avstånd och dynamiken/flödet (vanligtvis cyklar man inte så nära andra och kan kännas "läskigt" när det går fort). Och det gäller oavsett om man även ska dra eller bara ligga på rulle, tycker jag i alla fall.

Kan också vara bra att dricka och äta lite på cykeln när man fortfarande trampar på också om man inte gjort det förut.

Det här tänker jag att jag kan öva på med mina kompisar. Känner dessutom en kille som är duktig på att cykla och som kör med ett lag i år, kan be honom berätta hur de olika signalerna/tecknen ser ut.

Bob90
2018-05-16, 08:43
Det här tänker jag att jag kan öva på med mina kompisar. Känner dessutom en kille som är duktig på att cykla och som kör med ett lag i år, kan be honom berätta hur de olika signalerna/tecknen ser ut.

:thumbup:

Kurash
2018-05-16, 08:47
Var försiktig när du cyklar runt vättern tidigt på morgonen bara. Det är VÄLDIGT mycket ovana cyklister. Det absolut viktigaste är att aldrig bromsa i klungan, då går det åt skogen. Andra tecken är mest för att visa vart man ska svänga, om man ska stanna eller om det är hinder på vägen. De kommer nog inte så många använda sig av.
Du behöver troligen lampor på natten också, så köp biltemas kit för 29 spänn.

MackeJuve
2018-05-16, 09:21
Var försiktig när du cyklar runt vättern tidigt på morgonen bara. Det är VÄLDIGT mycket ovana cyklister. Det absolut viktigaste är att aldrig bromsa i klungan, då går det åt skogen. Andra tecken är mest för att visa vart man ska svänga, om man ska stanna eller om det är hinder på vägen. De kommer nog inte så många använda sig av.
Du behöver troligen lampor på natten också, så köp biltemas kit för 29 spänn.

Haha :D Ja, du skriver ju med en!

Fan vad mycket bra råd jag har fått, är väldigt tacksam för detta!

Kurash
2018-05-16, 09:35
Haha :D Ja, du skriver ju med en!

Fan vad mycket bra råd jag har fått, är väldigt tacksam för detta!

Jag har valt bort Vättern i år, så jag har lite abstinens. Det hjälper att få prata om det.
Ni kommer starta typ 4 timmar innan sub-grupperna börjar dra igång på riktigt, så risken är att det kommer gå rätt långsamt. Men hittar du ett större gäng med likadana kläder, lägg dig längst bak och bara åk med. Känner du dig stark så fråga om du får gå med och rotera lite, det blir roligare. Men oftast vill klubbarna inte ha in okända, just eftersom de har en tendens att köra lite som de vill.

MackeJuve
2018-05-16, 09:39
Jag har valt bort Vättern i år, så jag har lite abstinens. Det hjälper att få prata om det.
Ni kommer starta typ 4 timmar innan sub-grupperna börjar dra igång på riktigt, så risken är att det kommer gå rätt långsamt. Men hittar du ett större gäng med likadana kläder, lägg dig längst bak och bara åk med. Känner du dig stark så fråga om du får gå med och rotera lite, det blir roligare. Men oftast vill klubbarna inte ha in okända, just eftersom de har en tendens att köra lite som de vill.

Okej. Kör även långsamt folk i seriösa lag? Trodde det var mer för folk som åtminstone ville under tio h.

Kurash
2018-05-16, 09:43
Okej. Kör även långsamt folk i seriösa lag? Trodde det var mer för folk som åtminstone ville under tio h.

Sub10 är ju långsamt :)
Jag skulle tippa på att du hänger med sub9-gängen utan större problem. Men det finns lag för allt upp till 12 timmar, kanske mer.
En vän till mig cyklade in på typ 8.15 förra året, hade kört en bit under 8 om hans kompis inte fått punka och de tvingat släppa gruppen de hängde på.
Han springer mest också, har gjort milen på 40 på ren envishet, men tränar inte direkt mycket. Han cyklar nästan aldrig.

MackeJuve
2018-05-16, 09:49
Sub10 är ju långsamt :)
Jag skulle tippa på att du hänger med sub9-gängen utan större problem. Men det finns lag för allt upp till 12 timmar, kanske mer.
En vän till mig cyklade in på typ 8.15 förra året, hade kört en bit under 8 om hans kompis inte fått punka och de tvingat släppa gruppen de hängde på.
Han springer mest också, har gjort milen på 40 på ren envishet, men tränar inte direkt mycket. Han cyklar nästan aldrig.

Allt är relativt, som total nybörjare så är sub 10 snabbt. Baserar det på vad bekanta har åstadkommit, jag förstår att det i någon mer seriös ögon inte är snabbt. Men det ger ju hopp om framtiden om din vän lyckades med det där. Jag tror dock inte lika mycket om mig själv som du verkar tro om mig ;) Mycket lär bero på hur jag trivs på en cykel och hur min Vättern-resa blir. Blir det mycket ensam-körning så har man ju ett handikapp direkt.

Kurash
2018-05-16, 10:15
Ja, ensam är inte stark. Tänker mest att du inte ska bli avskräckt om du bli omkörd av ett sub9-gäng. Häng på ett tag och kolla hur det känns.

MackeJuve
2018-05-16, 10:17
Ja, ensam är inte stark. Tänker mest att du inte ska bli avskräckt om du bli omkörd av ett sub9-gäng. Häng på ett tag och kolla hur det känns.

Yes :thumbup:

När man köper cykelbyxor, är "pad" detsamma som lite extra vaddering för röven?

Bonusfråga: https://www.mantel.com/se/craft-rise-bib-bib-shorts?spec[]=7537&r=L3NlL2N5a2VsYnl4b3ItaGVycmFyI3N0YXJ0Mg== Jag kan inte hitta vad t.ex. L motsvarar i kroppsmått. Hittar någon detta får ni gärna hojta till.

Kurash
2018-05-16, 11:30
Pad är vaddering ja. På bilderna ser du att det är som en blöja mellan benen.
Det kan vara lite knepigt med storlekar på cykelkläder, brukar du ha L så kör på det. Ligger du mellan storlekar skulle jag nog hellre gå ner än gå upp i storlek.
Craft är dessutom ett bra märke, så jag tror du kommer bli nöjd med dom (utan att egentligen veta något alls om modellen).

MackeJuve
2018-05-16, 11:43
Det kan vara lite knepigt med storlekar på cykelkläder, brukar du ha L så kör på det. Ligger du mellan storlekar skulle jag nog hellre gå ner än gå upp i storlek.
Craft är dessutom ett bra märke, så jag tror du kommer bli nöjd med dom (utan att egentligen veta något alls om modellen).

Okidoki. L är min vanligaste storlek, har kunnat ha M emellanåt nu på sistone när jag har tappat i vikt. Men 185 cm och 87 kg känns som ett rätt säkert L-kort.

Kurash
2018-05-16, 11:56
Nåt som du ska ha med dig om du försöker omvandla löptider till cykeltider är att din vikt påverkar myyyycket mindre på en cykel än när du springer. Så om du springer lika snabbt som någon 70-kilos kille på milen kommer han få slita ordentligt för att hänga med dig på cykel. Vättern är dessutom rätt platt, några enstaka höjdmeter att kämpa uppför.

MackeJuve
2018-05-16, 12:00
Nåt som du ska ha med dig om du försöker omvandla löptider till cykeltider är att din vikt påverkar myyyycket mindre på en cykel än när du springer. Så om du springer lika snabbt som någon 70-kilos kille på milen kommer han få slita ordentligt för att hänga med dig på cykel. Vättern är dessutom rätt platt, några enstaka höjdmeter att kämpa uppför.

Haha :cool: Det här gillade jag att höra!

speedy83
2018-05-16, 13:33

Kan skriva på att cykelkläder verkar vara ganska små. Har ett par bibs från Bontrager och de är i M och de är tighta minst sagt och då är ju jag endast 181/74 kg och mycket klent byggd. men ändå spänner de bra över låren och på "längden" finns inte heller mycket att ta av. Så är det ungefär samma med Craft är nog L absolut rätt väg att gå.

MackeJuve
2018-05-16, 13:35
Kan skriva på att cykelkläder verkar vara ganska små. Har ett par bibs från Bontrager och de är i M och de är tighta minst sagt och då är ju jag endast 181/74 kg och mycket klent byggd. men ändå spänner de bra över låren och på "längden" finns inte heller mycket att ta av. Så är det ungefär samma med Craft är nog L absolut rätt väg att gå.

Tack!

Wain
2018-05-16, 13:44

Tycker att de oftast brukar vara för tighta men snarare för långa än för korta.

speedy83
2018-05-16, 21:44
Tycker att de oftast brukar vara för tighta men snarare för långa än för korta.

Aha, jag kan knappt stå rakt ytan att de skär in i axlarna obekvämt. Kanske ska vara så dock då man ju ska sitta på en cykel och inte gå :) sen har jag ganska lång överkropp tror jag sett till min längd.

Wain
2018-05-17, 05:43
Tänkte längden på låren :).

speedy83
2018-05-17, 07:02
Tänkte längden på låren :).

Aha haha...my bad..nja mina räcker till ungefär halva låret strax ovanför "stora lårmuskeln" så vetetusan vad jag fått tag i haha men har fått för mig att Bontrager ska vara ganska ok prylar ändå.

MackeJuve
2018-05-17, 07:06
Har nu beställt och betalat för cykel, skor med clips, hjälm och slangningskit. Får hem det på måndag :thumbup: Även om jag inte längre brinner för Klassikern så ska det ändå bli lite kul att testa något nytt.

delta_mats
2018-05-17, 07:10
Att ligga på rulle med ett gäng kompisar måste ju vara hur kul som helst! Man kan ligga och mysa och prata om vad som helst, eller mosa på och peppa varandra att köra hårt!

Kurash
2018-05-17, 08:35
Har nu beställt och betalat för cykel, skor med clips, hjälm och slangningskit. Får hem det på måndag :thumbup: Även om jag inte längre brinner för Klassikern så ska det ändå bli lite kul att testa något nytt.

Att ligga på rulle med ett gäng kompisar måste ju vara hur kul som helst! Man kan ligga och mysa och prata om vad som helst, eller mosa på och peppa varandra att köra hårt!

Med tanke på vädret vi har nu skulle jag se det som ytterst osannolikt att du inte fastnar för cykling till den grad att du någon gång under sommaren surfar in på Canyons rea och klickar hem en Aeroroad. Det är verkligen magiskt att cykla.

MackeJuve
2018-05-17, 08:38
Med tanke på vädret vi har nu skulle jag se det som ytterst osannolikt att du inte fastnar för cykling till den grad att du någon gång under sommaren surfar in på Canyons rea och klickar hem en Aeroroad. Det är verkligen magiskt att cykla.

Hade kunnat ske om jag inte redan tyckte att det är magiskt att springa ;)

Dk1ng
2018-05-17, 09:00
Vet inte om du beställt bibs ännu men om du vill ha OK kvalitet till bra pris så är Wiggles egna märke DHB att rekommendera. Tror man kan få deras classic-bibs för drygt 400 som är ett svårslaget budgetalternativ om man inte vill lägga tusenlappen på Castelli. Där kan du också beställa chamoiskräm (Assos). Behöver du tillbehör så är Wiggles egna märke Lifeline även här ett billigt och dugligt alternativ för allt utom slangar (då dessa är så billiga att man lika gärna kan köpa Conti).

Skulle även rekommendera ett par cykelstrumpor typ DeFeet och se till så att skorna sitter hyggligt men inte obekvämt tight (behövs inget "tåutrymme" som på löparskor men hälen ska sitta även när du trycker på).

Andra tips när du får cykeln är att prova dig fram vad gäller sadelhöjd. En centimeter kan göra stor skillnad. Vad gäller "spacers" etc. så tror jag kanske att dessa justeringsmöjligheter blir lite överkurs på en hyrd cykel.

Slutligen skulle jag rekommendera att du rengör cykeln hyggligt frekvent och köper en liten burk kedjeolja så du slipper rassel under loppet (du bör smörja cykeln inför loppet...). Då du antagligen inte kommer orka smörja allt för frekvent så skulle jag satsa på "wet lube".

MackeJuve
2018-05-17, 09:27
Vet inte om du beställt bibs ännu men om du vill ha OK kvalitet till bra pris så är Wiggles egna märke DHB att rekommendera. Tror man kan få deras classic-bibs för drygt 400 som är ett svårslaget budgetalternativ om man inte vill lägga tusenlappen på Castelli. Där kan du också beställa chamoiskräm (Assos). Behöver du tillbehör så är Wiggles egna märke Lifeline även här ett billigt och dugligt alternativ för allt utom slangar (då dessa är så billiga att man lika gärna kan köpa Conti).

Skulle även rekommendera ett par cykelstrumpor typ DeFeet och se till så att skorna sitter hyggligt men inte obekvämt tight (behövs inget "tåutrymme" som på löparskor men hälen ska sitta även när du trycker på).

Andra tips när du får cykeln är att prova dig fram vad gäller sadelhöjd. En centimeter kan göra stor skillnad. Vad gäller "spacers" etc. så tror jag kanske att dessa justeringsmöjligheter blir lite överkurs på en hyrd cykel.

Slutligen skulle jag rekommendera att du rengör cykeln hyggligt frekvent och köper en liten burk kedjeolja så du slipper rassel under loppet (du bör smörja cykeln inför loppet...). Då du antagligen inte kommer orka smörja allt för frekvent så skulle jag satsa på "wet lube".

Danke! Hittade bibsen du tipsade om. Frågan kvarstår dock: hur stor vikt ska jag lägga vid beskrivningen av ett par bibs som "värmande" och "perfekt vid kallt väder"? Blir sådana liksom outhärdliga vid sommartemperaturer? Generellt.

Dk1ng
2018-05-17, 09:44
Danke! Hittade bibsen du tipsade om. Frågan kvarstår dock: hur stor vikt ska jag lägga vid beskrivningen av ett par bibs som "värmande" och "perfekt vid kallt väder"? Blir sådana liksom outhärdliga vid sommartemperaturer? Generellt.

Har fått för mig att dessa är mer eller mindre standard-bibs vad gäller tjocklek och eventuellt värmande egenskaper, givet att vi talar om samma product (http://www.wiggle.se/dhb-classic-bib-shorts-herr/). Äger dem inte själv men har en vän som tycker att de är bra och sköna samt att de överlag verkar ha fått bra reviews.

MackeJuve
2018-05-17, 10:00
Har fått för mig att dessa är mer eller mindre standard-bibs vad gäller tjocklek och eventuellt värmande egenskaper, givet att vi talar om samma product (http://www.wiggle.se/dhb-classic-bib-shorts-herr/). Äger dem inte själv men har en vän som tycker att de är bra och sköna samt att de överlag verkar ha fått bra reviews.

Fenomenalt! Tror allt jag klickar hem ett par.

2800+400+150(strumpor)+120(Assos)+130(smörjmedel)+ 100(vattenflaskor)+100(handskar)= 3800 kr. Fått anmälningsavgiften betald av företaget. Dryga 4000 kr för en månads "nöje" och ett äventyr känns ju ändå fullt överkomligt.

Dk1ng
2018-05-17, 10:05

2800+400+150(strumpor)+120(Assos)+130(smörjmedel)+ 100(vattenflaskor)+100(handskar)= 3800 kr. Fått anmälningsavgiften betald av företaget. Dryga 4000 kr för en månads "nöje" och ett äventyr känns ju ändå fullt överkomligt.

Vet inte vad du kör för smörjmedel, men jag har testat denna och den funkar fint - http://www.wiggle.se/muc-off-vatsmorjning-120-ml/. Spar du en lunch..:d

Kurash
2018-05-17, 10:11
Vet inte vad du kör för smörjmedel, men jag har testat denna och den funkar fint - http://www.wiggle.se/muc-off-vatsmorjning-120-ml/. Spar du en lunch..:d

Körde den på VR 2016, funkade för sub9 iallafall.
Nu kör jag bara Squirt-vax, men hade inte pallat hela den processen på en hyrcykel.

Dk1ng
2018-05-17, 10:59

Värt att notera är att om det är första bibsen du äger kan det ibland vara så att axelbanden upplevs som för korta eller tighta när du står upp. Detta för att de ska sitta bra i cykelposition. Så sätt dig på cykeln med dem innan du eventuellt returnerar för att de är "för små"...:)

speedy83
2018-05-17, 11:10
Värt att notera är att om det är första bibsen du äger kan det ibland vara så att axelbanden upplevs som för korta eller tighta när du står upp. Detta för att de ska sitta bra i cykelposition. Så sätt dig på cykeln med dem innan du eventuellt returnerar för att de är "för små"...:)

Tack för det då fick jag förklaring till varför jag känner precis så :)

MackeJuve
2018-05-22, 10:50
Kläderna från Wiggle kom idag, cykeln är framme imorgon. Förhoppningsvis blir premiärrundan av då. Har f.ö. bäddat för en otroligt dålig start på mitt cykeläventyr då jag har bokat in första långpasset på söndag, dagen efter ett rejält partaj. Ett par bakfulla timmar på en hoj är ju upplagt för succé!

svenbanan
2018-05-22, 11:08
Kläderna från Wiggle kom idag, cykeln är framme imorgon. Förhoppningsvis blir premiärrundan av då. Har f.ö. bäddat för en otroligt dålig start på mitt cykeläventyr då jag har bokat in första långpasset på söndag, dagen efter ett rejält partaj. Ett par bakfulla timmar på en hoj är ju upplagt för succé!

Glöm inte pump och reservslang annars kommer du garanterat åka på en punka! Då blir det riktigt kul bakfylleågren! :D

MackeJuve
2018-05-23, 14:10
Skiten blev försenat men är nu uthämtat :D Sätts ihop ikväll hos föräldrarna och därefter blir det nog en kortare premiärtur hem till mig. Nu ber vi till gudarna att jag tycker att det är lite roligt!

Kurash
2018-05-23, 14:15
Bildtvång. Ventilerna kl6, pedalerna får inte vara 90 eller 180 grader, inga flaskor, kedjan på stora klingan, fota från sidan med vevpartiet.
Och sen ett gäng selfies med cykelkläder.

MackeJuve
2018-05-23, 14:20
Bildtvång. Ventilerna kl6, pedalerna får inte vara 90 eller 180 grader, inga flaskor, kedjan på stora klingan, fota från sidan med vevpartiet.
Och sen ett gäng selfies med cykelkläder.

Jag löser't!

Andy.da.wohoo
2018-05-23, 19:51
Vad roligt med en tråd om vätternrundan! Jag skulle egentligen ha cyklat i fjol men fick förhinder. Iår ska jag göra det dock! Har förberett mig under hösten/vintern genom att köra spinning 1-2 pass nästan varje vecka (ibland några veckors uppehåll tyvärr) och nu under våren försökt köra minst en 4 milsrunda i veckan sen ett par veckor tillbaka.

Har som längst cyklat 6 mil i lugnt tempo och det var inga problem i slitagedelarna (knän, höft, rygg, handleder, nacke och häck). Ska försöka mig på ett par 10 mils rundor innan det är dags för att få ännu mer känsla för att sitta längre sträckor.

Har som mål att ta mig runt under 14 timmar men att bara ta mig runt är ju kul det med. Kommer cykla med farsgubben som förra året körde på 13 timmar. Bra tips i tråden, hoppas det är ok med lite fler frågor!

Ben och armvärmare, vad ska man tänka på. Jag tänkte ha en vindjacka på mig nattetid, kommer jag ändå behöva ha armvärmare? Och bör man ha med sig kläder för ett torrt ombyte? Kan ju bli rejält kallt och slitsamt att cykla i blöta kläder.

MackeJuve
2018-05-23, 21:05
http://i65.tinypic.com/29uub1j.jpg

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

svenbanan
2018-05-23, 21:19
Snajdigt! :thumbup:

Nu får du fixa cykelbränna innan loppet bara så de inte ser att du är en noob då du byter om och är jämnblek på armarna... :D

MackeJuve
2018-05-23, 21:37
Snajdigt! [emoji106]

Nu får du fixa cykelbränna innan loppet bara så de inte ser att du är en noob då du byter om och är jämnblek på armarna... :DBlir dåligt med cykelbränna, här löps det med bar über mer eller mindre varje dag efter jobbet! Tror jag kör cyklingen lite senare på kvällen till en början tills jag känner mig mer självsäker på hojen :)

MackeJuve
2018-05-24, 06:47
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?
2) Hur är vanligast att man håller i styret? Finns ju ett par olika greppmöjligheter(se bild).
3) Hur högt, ungefär, bör sadeln sitta? Ni kan ju utgå från hur mitt ben ska vara när pedalen är så nära backen som möjligt.

pepplez
2018-05-24, 07:18
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?

En cykelkollega berättade att hans snorre var bedövad i flera dagar efter hans första vätternrunda. Kände inte när han pissade (eller gjorde annat, antar jag, om han nu gjorde det).

Kurash
2018-05-24, 07:19
Google fram "bikefit" eller "diy bikefit". Man ska typ ha pedalen i bottenläget och kunna trycka ner hälen utan att bäckenet börjar luta.

MackeJuve
2018-05-24, 07:22
En cykelkollega berättade att hans snorre var bedövad i flera dagar efter hans första vätternrunda. Kände inte när han pissade (eller gjorde annat, antar jag, om han nu gjorde det).

Fan vad läskigt :D Jag började ju känna domningar bara på milen som jag cyklade igår, det här gjorde det inte mindre obehagligt!

Google fram "bikefit" eller "diy bikefit". Man ska typ ha pedalen i bottenläget och kunna trycka ner hälen utan att bäckenet börjar luta.

Tack!

Kurash
2018-05-24, 07:33
Reflektioner:
2) Hur är vanligast att man håller i styret? Finns ju ett par olika greppmöjligheter(se bild).
3) Hur högt, ungefär, bör sadeln sitta? Ni kan ju utgå från hur mitt ben ska vara när pedalen är så nära backen som möjligt.

1: Dra paketet framåt/uppåt och försök att inte tänka på det bara.
2: Du kommer spendera 99% av vättern på "hoodsen" alltså bromshandtagen. När du sedan spurtar i mål efter 30 mil går du ner i bocken så du får ett snyggt målfoto. (ser ingen bild dock?)
3: Se tidigare. Googla bikefit eller ladda ner den där bikefit-appen till iPhone där man filmar sig själv från sidan efter man satt vita tejplappar på knä, fot, höft, axel, hand, för att räkna ut exakta optimala vinklar. Eller bara känn efter. Ha inte sadeln för högt bara, det är inte skönt att behöva sträcka ut knät varje tramptag i 10 timmar.

4 (bonus): Du kommer få höra saker som "slam the stem!" och att du ser ut som fantomen eftersom du har underkläderna utanpå (ingen cykeltröja?!?!). Men oroa dig inte, häng av dom på platten så tystnar dom.

MackeJuve
2018-05-24, 07:38
1: Dra paketet framåt/uppåt och försök att inte tänka på det bara.
2: Du kommer spendera 99% av vättern på "hoodsen" alltså bromshandtagen. När du sedan spurtar i mål efter 30 mil går du ner i bocken så du får ett snyggt målfoto. (ser ingen bild dock?)
3: Se tidigare. Googla bikefit eller ladda ner den där bikefit-appen till iPhone där man filmar sig själv från sidan efter man satt vita tejplappar på knä, fot, höft, axel, hand, för att räkna ut exakta optimala vinklar. Eller bara känn efter. Ha inte sadeln för högt bara, det är inte skönt att behöva sträcka ut knät varje tramptag i 10 timmar.

4 (bonus): Du kommer få höra saker som "slam the stem!" och att du ser ut som fantomen eftersom du har underkläderna utanpå (ingen cykeltröja?!?!). Men oroa dig inte, häng av dom på platten så tystnar dom.

1) Ok!
2) Ok! Syftade på bilden jag postade igår, där jag står med cykeln, om någon inte visste hur mina handtag ser ut ;)
3) Inte för högt ska jag ha som riktmärke i sådant fall, kanske kan sänka sadeln lite, vara nära knästräck igår.
4) Hahaha. Bibsen ska alltså vara INNANFÖR det hela? :D Tack för att du nämnde det, det ska jag ordna till nästa tillfälle. Äger ingen cykeltröja, lär väl varva mellan det jag har i funktionsmaterialsväg: linne och T-shirt.

Dissector
2018-05-24, 07:45
Reflektioner:

Härligt!

1) Antar att du menar i byxorna. Man får experimentera lite med placeringen.

2) Största delen av tiden är normalt sett ovanpå bromshandtagen. Lite bekvämare och mer naturligt. Brukar vara "utgångspositionen". Bocken skiftar man till när det ska gå lite snabbare eller man vill variera. Antingen långt bak mot bockens ändar, eller i själva kröken i bocken, där man når bromsarna, samt får en ännu lite mer ihopkrupen ställning. I brantare stigningar där hastigheten är ganska låg (och således aerodynamiken av mindre betydelse) kan det vara bekvämt att hålla ovanpå styret, alltså som på ett smalt, rakt styre. En annan variant för lite mer aerodynamik är att hålla händerna på "knopparna" längst fram ovanpå bromshandtagen och sjunka ner med armbågarna.

Normalt sett så brukar man förespråka att ha en så horisontell position som möjligt av bromshandtagen, så att ovansidan - alltså övergången mellan styre och bromshandtag, är helt horisontell. Det ger oftast bekvämast handpositioner och flest alternativ.

3) Knät ska inte låsa ut och höften ska inte vicka. En vanlig riktlinje är ca, 25-35 graders vinkel i knäleden när benet är som mest utsträckt. En del utgår ifrån benets längd, men eftersom vinkeln på foten och höjden på sula/klossar och pedaler påverkar så tycker jag att knävinkeln är bäst att utgå ifrån.

MackeJuve
2018-05-24, 07:51
Härligt!

1) Antar att du menar i byxorna. Man får experimentera lite med placeringen.

2) Största delen av tiden är normalt sett ovanpå bromshandtagen. Lite bekvämare och mer naturligt. Brukar vara "utgångspositionen". Bocken skiftar man till när det ska gå lite snabbare eller man vill variera. Antingen långt bak mot bockens ändar, eller i själva kröken i bocken, där man når bromsarna, samt får en ännu lite mer ihopkrupen ställning. I brantare stigningar där hastigheten är ganska låg (och således aerodynamiken av mindre betydelse) kan det vara bekvämt att hålla ovanpå styret, alltså som på ett smalt, rakt styre. En annan variant för lite mer aerodynamik är att hålla händerna på "knopparna" längst fram ovanpå bromshandtagen och sjunka ner med armbågarna.

Normalt sett så brukar man förespråka att ha en så horisontell position som möjligt av bromshandtagen, så att ovansidan - alltså övergången mellan styre och bromshandtag, är helt horisontell. Det ger oftast bekvämast handpositioner och flest alternativ.

3) Knät ska inte låsa ut och höften ska inte vicka. En vanlig riktlinje är ca, 25-35 graders vinkel i knäleden när benet är som mest utsträckt. En del utgår ifrån benets längd, men eftersom vinkeln på foten och höjden på sula/klossar och pedaler påverkar så tycker jag att knävinkeln är bäst att utgå ifrån.

2) Bra förklarat, ska experimentera vidare ikväll.

3) Jag tror att jag, baserat på vad du och Kurash har skrivit, har sadeln något för högt. Får korrigera detta!

Styret sitter väl mest där det sitter, höjdmässigt?

Kurash
2018-05-24, 07:59
2)

Du kan alltid flytta distanserna som sitter under styrstamen till ovanför styrstammen. Hence: Slam the stem!

Dissector
2018-05-24, 08:04
2) Bra förklarat, ska experimentera vidare ikväll.

3) Jag tror att jag, baserat på vad du och Kurash har skrivit, har sadeln något för högt. Får korrigera detta!

Styrets höjd och vinkel går att ändra om man nu skulle känna att man har komfortmässigt spelrum. Skulle du vilja det så kan du börja med att vända upp-och-ned på styrstammen (alltså den "tapp" som styret är fäst i). Vidare, under styrstammen (alltså den "tapp" som styret är fäst i) sitter det distansringar. Lossar du styrstammen och lyfter av den från styrröret så kan du plocka väck valfritt antal distansringar och sätta tillbaka styrstammen.
Men det är såklart föga värt om man inte står ut med att cykla på den efteråt eller får problem med nacke/rygg med tiden.

MackeJuve
2018-05-24, 08:05
Du kan alltid flytta distanserna som sitter under styrstamen till ovanför styrstammen. Hence: Slam the stem!

Det är så de är tänkta att fungera alltså, misstänkte det igår när jag skruvade ihop skiten!

Nu ska jag under idag och imorgon samla ihop fem mil så jag håller mil-schemat, sen blir det sex mil bakfull på söndag. Uppdaterar efter den rundan :laugh:

Kurash
2018-05-24, 08:14
Här kan du ta del av allt du behöver veta för att bli cyklist.
#5 är såklart viktigast.
The Rules (http://www.velominati.com/the-rules/)

1x0
2018-05-24, 12:20
http://i65.tinypic.com/29uub1j.jpg

4) Hahaha. Bibsen ska alltså vara INNANFÖR det hela? :D Tack för att du nämnde det, det ska jag ordna till nästa tillfälle. Äger ingen cykeltröja, lär väl varva mellan det jag har i funktionsmaterialsväg: linne och T-shirt.
Hahaha jag skrattade för mig själv länge åt detta! Att du har byxhängslena över tröjan! :D

Var har du telefon och nycklar, om du inte har cykeltröja med ryggficka? Jag har i mina tre ryggfickor: Nycklar, telefon, extraslang, däckborttagare (2 st). Pump fastsatt i underröret(?) (ramen). (Innan hade jag punkteringskitet i sadelväska, men sadelväskor är så otroligt fula!)

Denna guide hjälpte mig avsevärt med rätt sadelposition:

FVu5Zrktm40

Går imo alldeles utmärkt med cykelbyxor med resår över magen, aldrig haft obehag av det.
Jag har provat cykla utan bibs mina senaste rundor, för jag såg dessa inlägg. Har använt vanliga kompressionshorts utan blöja och hängslen - funkar utmärkt! Tycker inte jag får mer ont i rumpan utan blöjan ens. Dock är mina bibs nedsuttna, slitna, tror jag (850 mils användning och väger 100 kg med kraftig rövsvettning).

MackeJuve
2018-05-24, 12:26
Var har du telefon och nycklar, om du inte har cykeltröja med ryggficka? Jag har i mina tre ryggfickor: Nycklar, telefon, extraslang, däckborttagare (2 st). Pump fastsatt i underröret(?) (ramen). (Innan hade jag punkteringskitet i sadelväska, men sadelväskor är så otroligt fula!)

Denna guide hjälpte mig avsevärt med rätt sadelposition:

FVu5Zrktm40

Ska lösa detta på något sätt, igår hade jag det i en ryggsäck. Vet att det inte är optimalt för längre sträckor.

Tack för länken, kikar ikväll!

MackeJuve
2018-05-24, 21:49
Första riktiga passet, typ i alla fall. Nu vet jag att det suger att cykla i stan. Var livrädd för alla ojämnheter, typ spårvagnsspår, och mycket riktigt så märkte jag att det var pyspunka på hojen när jag kom hem. Tror jag är lat och lämnar in den på cykelfirman precis bredvid mig. Jag behöver i och för sig lära mig hur man gör själv men har ett ganska hektiskt schema imorgon.

Annars så kändes det mycket speciellt att stå naken och smörja in diverse kroppsdelar med salva. Era tips hjälpte dock och pung och röv mådde ganska bra. Körde bara 21 km då jag kom ut så sent men det var lite småkul. Så länge jag var på landsvägar då, det var verkligen värdelöst att cykla i city.

MackeJuve
2018-05-28, 08:27
För att byta slang rekommenderas denna:

LaG0exXeIvU

Jag lärde mig massvis av att utföra bytet på egen hand då jag begick praktiskt taget varenda fel man kan göra. Lyckades tyvärr inte få in någon luft i slangen trots att jag testade allt tänkbart. Tar hjälp av en kompis ikväll, är det något knep som jag missat så delger jag er här. Är det bara jag som har varit hjärndöd så delges inget :D

Kurash
2018-05-28, 08:35
Har du prestaventiler? Det kan vara lite knepigt beroende på vilken pump man har. Men det ska egentligen bara vara att skruva ut ventilen, tryck till lite på den så den öppnas. Jag brukar börja med att blåsa in luft med munnen för att få lite form på slangen och se så ventligen är hel.
Sen brukar det vara en pinne på pumpen som man måste låsa fast ventilen med när man ska pumpa. Jag lyckas fan aldrig använda andras pumpar utan instruktioner, så jag förstår om du upplever svårigheter.

MackeJuve
2018-05-28, 08:43
Har du prestaventiler? Det kan vara lite knepigt beroende på vilken pump man har. Men det ska egentligen bara vara att skruva ut ventilen, tryck till lite på den så den öppnas. Jag brukar börja med att blåsa in luft med munnen för att få lite form på slangen och se så ventligen är hel.
Sen brukar det vara en pinne på pumpen som man måste låsa fast ventilen med när man ska pumpa. Jag lyckas fan aldrig använda andras pumpar utan instruktioner, så jag förstår om du upplever svårigheter.

Jag vet inte vad ventilen hette. Den där pinnen på pumpen klurade jag ut vad den var till för men det hjälpte föga då slangen förblev tom. Har resignerat och kommit fram till att jag skiter i det tills det att jag får hjälp, vilket är ikväll ;) Min kompis har säkerligen massa andra tips att komma med så det blir nyttigt på flera andra sätt också.

Är efter helgen nio mil efter i schemat. Det positiva är att jag har insett att jag kan cykla mycket oftare än vad jag initialt trodde. Så går allt som det ska så tar jag igen det mesta av de nio milen i veckan.

Kurash
2018-05-28, 08:47
Det är inte särskilt slitsamt att cykla, det tar bara massa tid. Du kan nog cykla en massa mil varje dag utan att det påverkar övrigt träning. Bara du inte tar i.

MackeJuve
2018-05-28, 09:17
Det är inte särskilt slitsamt att cykla, det tar bara massa tid. Du kan nog cykla en massa mil varje dag utan att det påverkar övrigt träning. Bara du inte tar i.

Exakt, har kommit till den insikten. Märkte i torsdags att det fungerade prima att jogga, styrketräna och cykla samma dag. Så finns tiden så är det bara att köra. Tre mil cykling de dagar som jag även springer varierat med längre pass helt dedikerat åt cykling, känns som ett framgångsrecept.

Dk1ng
2018-05-28, 10:07
Jag vet inte vad ventilen hette.

Såg den ut som den gör på bilen eller din gamla pojkcykel så är det en Schrader och då är det bara att pumpa. Annars (vilket låter sannolikt) så är det en Presta och då behöver du följa Kurash tips och kolla så att du har en cykelpump som fixar Presta-ventiler (annars finns adapter).

Presta återfinns i praktiken bara inom cykling och i synnerhet landsvägscykling. Den i mitt tycke enda uppenbara fördelen är att det är lättare att få i högre lufttryck manuellt. Sedan debatteras det flitigt om att den är smalare och snyggare på kolfiberhjulen...*rolleyes*

Den sista meningen är nyckeln. Jag cykelpendlar till jobbet totalt 20-30 km/dag. Tar jag det lugnt så påverkar det inte övrig träning. Ska jag däremot försöka hänga av varje trimmad elcykel samt eventuella cyklister i klubbkläder blir jag ganska sliten i benen ju längre veckan lider. Det blir för mig stor skillnad på en timmes myscykling om dagen och 2*20-25 min HIIT, trots att sträckan är densamma...

MackeJuve
2018-05-28, 10:19
Såg den ut som den gör på bilen eller din gamla pojkcykel så är det en Schrader och då är det bara att pumpa. Annars (vilket låter sannolikt) så är det en Presta och då behöver du följa Kurash tips och kolla så att du har en cykelpump som fixar Presta-ventiler (annars finns adapter).

Presta återfinns i praktiken bara inom cykling och i synnerhet landsvägscykling. Den i mitt tycke enda uppenbara fördelen är att det är lättare att få i högre lufttryck manuellt. Sedan debatteras det flitigt om att den är smalare och snyggare på kolfiberhjulen...*rolleyes*

Den sista meningen är nyckeln. Jag cykelpendlar till jobbet totalt 20-30 km/dag. Tar jag det lugnt så påverkar det inte övrig träning. Ska jag däremot försöka hänga av varje trimmad elcykel samt eventuella cyklister i klubbkläder blir jag ganska sliten i benen ju längre veckan lider. Det blir för mig stor skillnad på en timmes myscykling om dagen och 2*20-25 min HIIT, trots att sträckan är densamma...

Okej, tack för info. Jag fick ett slangningskit levererat av Sporthyra där allt för ett slangbyte ingick, därav bl.a. slang och pump. Det får mig att tro att pumpen ska vara kompatibel med ventilen utan att jag ska behöva fixa någon sorts adapter. Vi får se ikväll, hoppas att jag blir idiotförklarad av min kompis :)

Yes. Jag har dessutom sedan förra veckan övergått till att fokusera på antal km per vecka i löpningen vilket gör att även den blir skonsam. Löpningen vill jag genomföra direkt efter jobbet för att få sol och cyklingen vill jag genomföra senare på kvällen för att få mindre trafik. Blir därmed en ganska naturlig indelning. Som en bonus så har jag blivit mer och mer ADHD:ig med åren så det känns bara kul att ha något mer att göra om kvällarna.

Kurash
2018-05-28, 10:25
Som en bonus så har jag blivit mer och mer ADHD:ig med åren så det känns bara kul att ha något mer att göra om kvällarna.

Så länge du har en cykel hemma behöver du inte oroa dig för att INTE ha saker att göra. Ett annat husmorstips är att köpa wipes på Jula för att torka av cykeln med. Jäkligt smidigt, särskilt om man inte har tillgång till vattenslang och mek-ställ.
De funkar till och med att rengöra kedjan med dessa, håll en duk runt kedjan och trampa bakåt bara.

Wipes (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/wipes/rengoringsdukar-629118/)

Det är väldigt många som kör med baby-wipes. Visst, de är billiga, men luddar av sig och är inte tillräckliga hållbara för att tvätta kedja eller drev.

MackeJuve
2018-05-28, 10:32
Så länge du har en cykel hemma behöver du inte oroa dig för att INTE ha saker att göra. Ett annat husmorstips är att köpa wipes på Jula för att torka av cykeln med. Jäkligt smidigt, särskilt om man inte har tillgång till vattenslang och mek-ställ.
De funkar till och med att rengöra kedjan med dessa, håll en duk runt kedjan och trampa bakåt bara.

Wipes (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/wipes/rengoringsdukar-629118/)

Det är väldigt många som kör med baby-wipes. Visst, de är billiga, men luddar av sig och är inte tillräckliga hållbara för att tvätta kedja eller drev.

Härligt, det ska införskaffas! Det enda som jag känner att jag saknar i min arsenal i övrigt är ett par riktigt snabba brillor. Har ett presentkort på XXL som jag funderar på att använda till detta. De är väl främst till löpningen men skulle användas även under dagspass med cykling.

HerrLuta
2018-05-28, 19:20
Kul att du ska cykla!

Var själv ny inför VR förra året men jäklar vad det var kul (även om all min mentala ork var som bortblåst med 4 mil kvar). Fantastisk upplevelse att cykla genom natten för oss som startar sent :)

Några insikter från min sida som ren amatör (cyklade cirka 70 mil under 2017):

- Stanna inte vid varje stopp om du hittar en bra klunga. Det är helt sjukt vad man sparar tid och ork på klungkörningen så häng hellre på då.
- Stanna kanske heller inte vid varje stopp första milen, då är man som piggast och första tio milen är rätt platta.
- Fixa så att du kan ta med dig energi på cykeln/kroppen (därav är cykeltröja bra) och träna på att dricka/äta under din pass inför så du vet vad magen pallar och inte.

Gällande energi laddade jag på rejält med kolhydrater inför VR (tre dagar innan) och hade med mig mycket under loppet också. Åt omkring 100 gram kolhydrat/kilo kroppsvikt dagarna innan och siktar i år på cirka 100 gram kolhydrat/timme under loppet (främst sportdryck men även bars om jag blir hungrig). Kan ju låta i överkant, men finns inte cykelvanan riktigt där så försöker jag minimera alla yttre förutsättningar som kan påverka prestationen.

Tror du kommer få en riktigt go upplevelse så länge du inte skadar dig nu inför och att vädret är bra under årets runda!

HerrLuta
2018-05-28, 19:21
Härligt, det ska införskaffas! Det enda som jag känner att jag saknar i min arsenal i övrigt är ett par riktigt snabba brillor. Har ett presentkort på XXL som jag funderar på att använda till detta. De är väl främst till löpningen men skulle användas även under dagspass med cykling.

Gällande brillor kan du kolla en bra Oakley-kopia från Queshark på vår käre Alis hemsida. Frågan är om den leveransen hinner komma fram, men du kan ju alltid testa.

MackeJuve
2018-05-28, 21:45
Kul att du ska cykla!

Var själv ny inför VR förra året men jäklar vad det var kul (även om all min mentala ork var som bortblåst med 4 mil kvar). Fantastisk upplevelse att cykla genom natten för oss som startar sent :)

Några insikter från min sida som ren amatör (cyklade cirka 70 mil under 2017):

- Stanna inte vid varje stopp om du hittar en bra klunga. Det är helt sjukt vad man sparar tid och ork på klungkörningen så häng hellre på då.
- Stanna kanske heller inte vid varje stopp första milen, då är man som piggast och första tio milen är rätt platta.
- Fixa så att du kan ta med dig energi på cykeln/kroppen (därav är cykeltröja bra) och träna på att dricka/äta under din pass inför så du vet vad magen pallar och inte.

Gällande energi laddade jag på rejält med kolhydrater inför VR (tre dagar innan) och hade med mig mycket under loppet också. Åt omkring 100 gram kolhydrat/kilo kroppsvikt dagarna innan och siktar i år på cirka 100 gram kolhydrat/timme under loppet (främst sportdryck men även bars om jag blir hungrig). Kan ju låta i överkant, men finns inte cykelvanan riktigt där så försöker jag minimera alla yttre förutsättningar som kan påverka prestationen.

Tror du kommer få en riktigt go upplevelse så länge du inte skadar dig nu inför och att vädret är bra under årets runda!Tack, uppskattar inlägg likt dessa väldigt mycket. Är som en tvättsvamp som suger åt mig allt jag kommer över.

Det där med föda och väska ska jag ta tag i, har i dagsläget inte ens vattenflaskor. Behöver både det och energi till helgen då jag tänkt cykla ett 80K-pass.

Nu när jag skriver det så inser jag att jag heller inte har en extraslang, också ett måste. Får nog bli en shoppingrunda i veckan :)

MackeJuve
2018-05-29, 20:14
Hur ska cykelskorna kännas? Jag har rätt breda fötter framtill och får ont i vänster lilltå. Gissar att det är idé att byta till en storlek större.

Jocke67
2018-05-29, 20:38
Energibars, gel och sportdryck och i princip allt annat man behöver säljer de på marknaden i Motala innan start. Brukar vara mycket billigare än i butik.

Wain
2018-05-29, 20:53
Hur ska cykelskorna kännas? Jag har rätt breda fötter framtill och får ont i vänster lilltå. Gissar att det är idé att byta till en storlek större.

Finns inga superbreda cykelskor, så kan tyvärr inte uttala mig om hur de bör sitta. En otrevlig kombination av för smala och för långa är det som gäller för mig :(.

Jocke67
2018-05-29, 21:00
Här kan du ta del av allt du behöver veta för att bli cyklist.
#5 är såklart viktigast.
The Rules (http://www.velominati.com/the-rules/)

Och glöm inte #33
Benen ska självklart vara rakade!

Ett tips om du är ovan är att börja raka med en trimmer och sen avsluta med hyvel.

Rolv
2018-05-29, 21:43
Finns inga superbreda cykelskor, så kan tyvärr inte uttala mig om hur de bör sitta. En otrevlig kombination av för smala och för långa är det som gäller för mig :(.

Finns ju vissa modeller som säljs i bred/wide/E -version.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wain
2018-05-30, 06:48

De är dock fortfarande inte speciellt breda. Finns självklart modeller som är aningen bredare och de som man kan värma och forma. Dock inga som är, eller går att få, riktigt breda.

MackeJuve
2018-05-30, 06:50

Okej. Det blir ju det vanliga dilemmat: "ska det kännas så här?". Jag gissar dock på att svaret är nej då det är en lilltå som skaver och inte någon sorts allmän värk i foten p.g.a. ovana skor. ¨

Om jag byter upp mig till en större storlek, är det så att "alla" klickskor fungerar till "alla" klickpedaler? Generellt. Är det lätt för mig att byta eller måste jag ha exakt de skorna till den cykeln?

MackeJuve
2018-05-30, 07:05
Slänger in en bonusfråga också:

Jag blir seg och får viss mjölksyra i benen trots att jag inte kör särskilt hårt på mina pass. Är detta resultatet av min ovana och något mer eller mindre alla får eller har jag bara otur som är "en av dom" som har detta problem?

Kurash
2018-05-30, 07:46
Okej. Det blir ju det vanliga dilemmat: "ska det kännas så här?". Jag gissar dock på att svaret är nej då det är en lilltå som skaver och inte någon sorts allmän värk i foten p.g.a. ovana skor. ¨

Om jag byter upp mig till en större storlek, är det så att "alla" klickskor fungerar till "alla" klickpedaler? Generellt. Är det lätt för mig att byta eller måste jag ha exakt de skorna till den cykeln?

Det finns lite olika system med klossar, men de kan du flytta mellan alla landsvägsskor. Jag kan nästan garantera att du har Shimano SPD-SL.
Gå in på nån sportaffär och prova lite cykelskor och känn efter om du märker nån skillnad. Det finns ju bredare varianter av vissa skor, men generellt ska dom sitta så tajt som möjligt och vara styva så man inte tappar kraft.

Kurash
2018-05-30, 07:58

Jag blir seg och får viss mjölksyra i benen trots att jag inte kör särskilt hårt på mina pass. Är detta resultatet av min ovana och något mer eller mindre alla får eller har jag bara otur som är "en av dom" som har detta problem?

Hur ligger pulsen under passen? Jag skulle rekommendera att du håller dig i zon 2, då ska det mycket till för att du ska få mjölksyra. Sen kan du såklart trycka till lite i backarna för att känna på benen lite.

MackeJuve
2018-05-30, 08:17
Hur ligger pulsen under passen? Jag skulle rekommendera att du håller dig i zon 2, då ska det mycket till för att du ska få mjölksyra. Sen kan du såklart trycka till lite i backarna för att känna på benen lite.

Vet inte hur tillförlitlig en Garmin Forerunner 235 är. Den säger i alla fall 133 i medelpuls och 171 som maxpuls under det senaste passet. På 1:38 h cykling var jag 50 min i zon 3 och 32 min i zon 2.

Vill ju ogärna cykla långsammare än vad jag gör nu :D

Jocke67
2018-05-30, 08:32
Vet inte hur tillförlitlig en Garmin Forerunner 235 är. Den säger i alla fall 133 i medelpuls och 171 som maxpuls under det senaste passet. På 1:38 h cykling var jag 50 min i zon 3 och 32 min i zon 2.

För att cykla så snabbt som möjligt över längre tid så bör du försöka ligga så jämnt som möjligt i ansträngning. Det betyder att du måste ta det lugnt uppför. Ha som mål att inte öka pulsen mer än 10-15 slag mot när du ligger på platten. Om t.ex. medelpulsen ligger runt 130-140 så försök att inte ligga över 150 i backarna. Det kan kännas som att du måste köra jättelångsamt uppför men i längden så tjänar du på det. Detta gäller alltså i ett lopp där du vill prestera så bra som möjligt och inte ett träningspass där det ju kan vara bra att variera intensiteten.

MackeJuve
2018-05-30, 08:58
För att cykla så snabbt som möjligt över längre tid så bör du försöka ligga så jämnt som möjligt i ansträngning. Det betyder att du måste ta det lugnt uppför. Ha som mål att inte öka pulsen mer än 10-15 slag mot när du ligger på platten. Om t.ex. medelpulsen ligger runt 130-140 så försök att inte ligga över 150 i backarna. Det kan kännas som att du måste köra jättelångsamt uppför men i längden så tjänar du på det. Detta gäller alltså i ett lopp där du vill prestera så bra som möjligt och inte ett träningspass där det ju kan vara bra att variera intensiteten.Tack för tipset! Ska jag ta med mig :)

Wain
2018-05-30, 09:18

Hur är kadensen? Kanske kör för tunga växlar?

MackeJuve
2018-05-30, 10:11
Hur är kadensen? Kanske kör för tunga växlar?

Jag hittar fan inte kadensen(vet att jag sett den förut när jag har sprungit). Växlandet tänker jag ganska mycket på och jag tror mig göra någorlunda rätt. Jag VET dock självfallet inte :D

Kurash
2018-05-30, 10:35
Får du mjölksyra i zon 2/3 så kör du antagligen för höga växlar.

pepplez
2018-05-30, 10:50
Jag hittar fan inte kadensen(vet att jag sett den förut när jag har sprungit). Växlandet tänker jag ganska mycket på och jag tror mig göra någorlunda rätt. Jag VET dock självfallet inte :D

Ska se ut typ såhär när du ligger och landsvägscyklar https://www.instagram.com/p/BhlXysTjmw7/?hl=sv&taken-by=robertfoerstemann

MackeJuve
2018-05-30, 11:00

Okej, det går alltså för tungt när jag trampar? Det var ju själva fan.

Jocke67
2018-05-30, 12:00
Jag har svårt att se att för låg karens skulle vara avgörande för problemet med mjölksyra. Du får mjölksyra när du inte kan ge musklerna tillräckligt med syre. Alltså du kör över din aeroba kapacitet. Verkningsgraden i musklerna påverkas relativt lite om du varierar kadensen (tex cyklar på en väldigt tung växel). Däremot kanske en alltför låg kadens kan göra att du snabbare drabbas av muskelutmattning. Men fokusera inte för mycket på det, den trampfrekvens som man väljer naturligt är oftast OK.

Kurash
2018-05-30, 12:22
Jag har svårt att se att för låg karens skulle vara avgörande för problemet med mjölksyra. Du får mjölksyra när du inte kan ge musklerna tillräckligt med syre. Alltså du kör över din aeroba kapacitet. Verkningsgraden i musklerna påverkas relativt lite om du varierar kadensen (tex cyklar på en väldigt tung växel). Däremot kanske en alltför låg kadens kan göra att du snabbare drabbas av muskelutmattning. Men fokusera inte för mycket på det, den trampfrekvens som man väljer naturligt är oftast OK.

Jag skulle säga tvärtom. De flesta nya cyklister trampar oftast med alldeles för låg kadens för optimal verkningsgrad. Kör du 4 minuter på 400w i 60 eller 90 kadens kommer du märka MARKANT skillnad. Sen om du vill kalla det för muskelutmattning eller mjölksyra spelar ingen roll, lösningen är högre kadens.

MackeJuve
2018-05-30, 12:38
Jag skulle säga tvärtom. De flesta nya cyklister trampar oftast med alldeles för låg kadens för optimal verkningsgrad. Kör du 4 minuter på 400w i 60 eller 90 kadens kommer du märka MARKANT skillnad. Sen om du vill kalla det för muskelutmattning eller mjölksyra spelar ingen roll, lösningen är högre kadens.

Jag brukar tänka att det aldrig ska gå tungt utan alltid lätt, men inte FÖR lätt då man istället får trampa som en tok för att röra sig framåt. Men jag får väl experimentera ett pass med att köra med ett snäpp lättare växel än vad jag känner är optimalt.

1x0
2018-05-30, 12:59

Utöver kadens som anledning kan ovana och cykelinställningar spela in. Förra veckan testade jag nio graders sadellutning plus sänkte sadeln (borde höjt den) och skickade fram den - mina framlår totaldog efter två minuters trampning! Fick stanna, fixa tillbaka sadeln och det blev mycket lättare.

Kolla upp dina cykelinställningar; pedaler, sadel och styre (nåt mer?). Jag har mina cleats (vet ej svenneord) längst bak för annars känns det som jag trampar med tårna. Hittade denna bilden (https://www.bikejames.com/wp-content/uploads/2014/06/Foot-Position-on-Flats.png) - "ball of the foot" ska vara framför pedalen, att ej ska trampas med? Sen kör jag fem graders sadellutning för då kan jag rotera bäckenet därav känns lindrigare på min ländrygg (blir dock tröttare i armar och axlar för man vill glida lite framåt).

Hade jag bestämt att cykla Vätternrundan, som cykelnybörjare(!), hade jag nojat över cykelinställningarna, än min prestation (fast optimala cykelinställningar kommer boosta prestationen och komforten?). :)

MackeJuve
2018-05-30, 13:04
Utöver kadens som anledning kan ovana och cykelinställningar spela in. Förra veckan testade jag nio graders sadellutning plus sänkte sadeln (borde höjt den) och skickade fram den - mina framlår totaldog efter två minuters trampning! Fick stanna, fixa tillbaka sadeln och det blev mycket lättare.

Kolla upp dina cykelinställningar; pedaler, sadel och styre (nåt mer?). Jag har mina cleats (vet ej svenneord) längst bak för annars känns det som jag trampar med tårna. Hittade denna bilden (https://www.bikejames.com/wp-content/uploads/2014/06/Foot-Position-on-Flats.png) - "ball of the foot" ska vara framför pedalen, att ej ska trampas med? Sen kör jag fem graders sadellutning för då kan jag rotera bäckenet därav känns lindrigare på min ländrygg (blir dock tröttare i armar och axlar för man vill glida lite framåt).

Hade jag bestämt att cykla Vätternrundan hade jag nojat över cykelinställningarna, än min prestation (fast optimala cykelinställningar kommer boosta prestationen och komforten?). :)

Mm, det finns nog en del att göra med inställningarna. Lite ska jag kolla upp men jag orkar heller inte gräva ned mig hur djupt som helst. Min vardag nu för tiden är sjukt späckad där jag max får en halvtimme till en timmes ro efter jobbet mellan aktiviteterna. Sadelhöjden och styrets höjd ska jag väl kolla upp innan loppet men just nu fokuserar jag bara på att cyklingen gjord snarare än att noja över att allt inte är 100 %.

MackeJuve
2018-05-30, 14:18

Lägger till:
- Reservslangar 200 kr
- Pump 240 kr
- Flaskor 80 kr
- Flaskhållare 100 kr

--> 3800+600= 4400 kr.

Jocke67
2018-05-30, 15:18
Jag skulle säga tvärtom. De flesta nya cyklister trampar oftast med alldeles för låg kadens för optimal verkningsgrad.

Vad baserar du detta påstående på?

Anledningen skulle jag tro till att erfarna cyklister ofta (men inte alltid, det är ganska individuellt) håller högre kadens än nybörjare är att de har ett effektivare rörelsemönster än nybörjaren som antagligen skulle få sämre verkningsgrad om han försökte hålla samma höga kadens.

Kör du 4 minuter på 400w i 60 eller 90 kadens kommer du märka MARKANT skillnad. Sen om du vill kalla det för muskelutmattning eller mjölksyra spelar ingen roll, lösningen är högre kadens.

Jag gjorde ett test hemma på min trainer där jag cyklade 20 minuter på konstant belastning (Watt) med kadens 40 varv/minut (= extremt lågt) och presterade då drygt 90% jämfört med när jag låg på normal kadens (ca 85 varv/minut). Jag blev själv väldigt förvånad över resultatet.

Dissector
2018-05-30, 19:11

Eller så stämmer inte hans pulszoner för cyklingen. Utgår man från de pulszoner man använder vid löpning så är det rätt troligt att det blir fel. Mina pulszoner i t.ex Strava är anpassade till cykling. Springer jag en halvmara så menar den på att jag sprungit 95% av tiden i zon 4 vilket inte är rimligt. Efter hand har det jämnat ut sig för min del, men inledningsvis hade jag svårt att ens komma upp i min tröskelpuls för löpning när jag cyklade.

MackeJuve
2018-05-31, 07:01
Eller så stämmer inte hans pulszoner för cyklingen. Utgår man från de pulszoner man använder vid löpning så är det rätt troligt att det blir fel. Mina pulszoner i t.ex Strava är anpassade till cykling. Springer jag en halvmara så menar den på att jag sprungit 95% av tiden i zon 4 vilket inte är rimligt. Efter hand har det jämnat ut sig för min del, men inledningsvis hade jag svårt att ens komma upp i min tröskelpuls för löpning när jag cyklade.

Har ingen aning om detta men jag har cykling inställt på Garmin-klockan.

Testade att trampa mer frekvent på en växel lägre än vad jag känner är rätt igår. Det dryga är att det inte känns som att man tar sig framåt, det positiva var att det gick snabbare än vad jag trodde.

Är något sorts ideal att inte känna något motstånd ö.h.t. när man trampar? Om ni förstår. Går jag upp en växel så känner jag mer att varje tramptag "tar" och ger något.

Blomkål
2018-06-01, 00:31
Har ingen aning om detta men jag har cykling inställt på Garmin-klockan.

Testade att trampa mer frekvent på en växel lägre än vad jag känner är rätt igår. Det dryga är att det inte känns som att man tar sig framåt, det positiva var att det gick snabbare än vad jag trodde.

Är något sorts ideal att inte känna något motstånd ö.h.t. när man trampar? Om ni förstår. Går jag upp en växel så känner jag mer att varje tramptag "tar" och ger något.

Jag har cyklat ganska mycket men aldrig satt mig in i hur det "ska" vara så utgå inte från att jag har rätt utan mer att det fungerar och känns väldigt bra för mig. Har styrketränat efter samma princip under alla år, om det känns bra och går framåt så fungerar det.

Om vi utgår från platten finns det som jag ser det en sweet spot där man kan hålla en något högre kadens och det inte riktigt känns som att det tar emot men att man fortfarande inte trampar ut. Det bara snurrar på liksom och är inte särskilt ansträngande.

Ligger man i en för låg hastighet på en för tung växel tycker jag det kan hjälpa att ställa sig upp, öka farten något och sedan sätta sig ner igen när man nått den sweet spot jag pratar om. Då kan man hålla en högre fart utan att ändå bränna ut sig särskilt mycket mer än om man hade en lättare växel. Kanske dåligt förklarat men jag tycker du verkar ha uppfattat det jag beskriver. Lättrampat, inte särskilt ansträngande och rappt tempo. Minsta lilla nedåtlut och du skulle behöva en tyngre växel för att inte trampa ut.

Jocke67
2018-06-01, 06:36

Att bara ta sig imål handlar kanske mest om att härda ut smärta om man inte cyklat tillräckligt men många försöker ju cykla runt på en bra tid.

MackeJuve
2018-06-01, 07:19
Ligger man i en för låg hastighet på en för tung växel tycker jag det kan hjälpa att ställa sig upp, öka farten något och sedan sätta sig ner igen när man nått den sweet spot jag pratar om. Då kan man hålla en högre fart utan att ändå bränna ut sig särskilt mycket mer än om man hade en lättare växel. Kanske dåligt förklarat men jag tycker du verkar ha uppfattat det jag beskriver. Lättrampat, inte särskilt ansträngande och rappt tempo. Minsta lilla nedåtlut och du skulle behöva en tyngre växel för att inte trampa ut.

Tack, det är ungefär så där jag har börjat tänka(och göra). Har nog varit kvar för mycket i "vanliga cykel-tänket" där varje tramptag ska ta rejält.

Lite reflektioner efter mitt första långpass:
- Andra halvan går snabbare mentalt då man har kommit in i det
- Triceps stelnar till, mer på ena armen(där jag har mobil-fickan runt armen)
- Lätta domningar i händerna som snabbt åtgärdas genom att skaka loss dom
- Är man ute i ~tre timmar så behövs energipåfyllning
- 10 h på Vättern är inte möjligt

Den sista punkten förtjänar ett eget stycke och den handlar om att man känner sig ivägen. När jag kör på landsvägar med relativt mycket trafik så är det en ständig tankegång i huvudet om var på vägen jag bör ligga. Ska jag köra utanför själva vägfilen? Man sonderar underlaget, i.o.m. att jag fortfarande är relativt osäker på en cykel så ser jag ju gärna att utrymmet är någorlunda brett samt inte översvämmas av småsten. Sedan gör man ett val innan samma procedur upprepas igen.

Klimax nåddes när jag närmade mig Skärblacka. Har under många mil enbart haft själva vägen som alternativ. När jag åker över en bro så ser jag att det fr.o.m. nu finns en cykelbana att använda. Tyvärr är trottoarkanten väldigt hög och för att komma upp där måste jag stanna och lyfta upp cykeln. Vill inte stanna på en väg där bilar kommer med jämna mellanrum. Cyklar vidare på vägen. Det gillas inte av en snubbe bakom mig som argsint tutar! Jag är 100 % med på varför han tutar(även om jag tycker att det är en överreaktion) och blir först lite skamsen över att jag cyklar på fel väg. Det byts dock fort mot ilska då det är ett ärligt misstag från min sida och inget genomtänkt. Svårt för honom att veta men "gubbjävel" ekar rätt frekvent i mitt huvud den kommande milen.

MackeJuve
2018-06-01, 08:17
Tyckte gårdagens 7,1 mil var ett ganska rejält pass, sedan zoomade jag ut lite på kartan och såg Vättern :D Har ritat mitt pass på ett ungefär med ett rött streck:

http://i67.tinypic.com/oqhg8y.png

svenbanan
2018-06-01, 08:43
Man får cykla på vägen även om det finns särskild cykelbana om det är lämpligare att inte använda cykelbanan. Så du gjorde förmodligen helt rätt som valde bort att försöka ta dig över trottoarkanten.

MackeJuve
2018-06-01, 09:05
Man får cykla på vägen även om det finns särskild cykelbana om det är lämpligare att inte använda cykelbanan. Så du gjorde förmodligen helt rätt som valde bort att försöka ta dig över trottoarkanten.

Ja, jag vet att jag gjorde rätt :) Mitt fel var att missa avfarten till cykelbanan men det är ju mänskligt, är skadan väl gjord så är det inte mycket att göra åt.

spoon
2018-06-01, 10:05
Tyckte gårdagens 7,1 mil var ett ganska rejält pass, sedan zoomade jag ut lite på kartan och såg Vättern :D Har ritat mitt pass på ett ungefär med ett rött streck:

http://i67.tinypic.com/oqhg8y.pngHaha underbar reality-check :D

Spunken
2018-06-01, 14:01
Klimax nåddes när jag närmade mig Skärblacka. Har under många mil enbart haft själva vägen som alternativ. När jag åker över en bro så ser jag att det fr.o.m. nu finns en cykelbana att använda. Tyvärr är trottoarkanten väldigt hög och för att komma upp där måste jag stanna och lyfta upp cykeln. Vill inte stanna på en väg där bilar kommer med jämna mellanrum. Cyklar vidare på vägen. Det gillas inte av en snubbe bakom mig som argsint tutar! Jag är 100 % med på varför han tutar(även om jag tycker att det är en överreaktion) och blir först lite skamsen över att jag cyklar på fel väg. Det byts dock fort mot ilska då det är ett ärligt misstag från min sida och inget genomtänkt. Svårt för honom att veta men "gubbjävel" ekar rätt frekvent i mitt huvud den kommande milen.

Upplever själv att man är för snabb för cykelbana men för långsam för bilväg, så ibland är det svårt att välja :)

Angående val av kadens som det diskuterades ovan så är det mycket mer hållbart med en lättare växel och högre kadens. Har själv cyklat landsväg sedan i mars så jag är ingen expert, men kan säga att jag ofta drabbas av kramp om jag cyklar mer än 2-3h och har för höga växlar.
Ska man cykla nästan 4 gånger så länge så måste det gå lätt :)

Jocke67
2018-06-01, 17:28
Vet inte om någon redan sagt det men det är viktigt att inte dricka för lite. Hur mycket vätska som behövs är väldigt individuellt (hur varmt det är spelar också in såklart) men om man bara dricker när man känner törst så kan man riskera att bli uttorkad.

Har du dubbla flaskställ på cykeln? Om inte, skaffa det. Nästan alla ramar har hål för ett ställ på diagonalröret och ett på sadelröret. Sen finns det cyelflaskor upp till en liter. Men kolla för säkerhets skull att den får plats i bakre stället (kan bli problem med liten eller slopad ram). Sen kan man alltid ha en flaska eller två i ryggfickan också.

Jocke67
2018-06-02, 08:26
Så här såg min cykel ut när jag körde Vätternrundan 2008 (tror jag det var). Totalt 4 liter vätska (körde med en klunga som bara hade ett planerat stopp).
116195
Men gillade inte riktigt flaskstället bakom sadeln, året efter körde jag med extraflaskor i ryggfickan istället.

HerrLuta
2018-06-03, 17:15
Blev 13 mil på hojen idag i Stockholm skärgård - kan säga att cykelbrännan håller god form!

Annat bra avsnitt från Prestera Mera om VR: https://www.presteramera.com/vatternrundan-energiplan/

Bra energiupplägg om din mage pallar så mycket kolhydrater per timma och du ska vara opti :D Testade deras 1:08-blandning för sportdryck men föll inte mig i smaken - jag tycker de med citronsyra i smakar bättre. Denna blir för sliskig för att jag ska kunna dricka den likt Maurten, även om den i sig är "lättdrucken" och löser sig sjukt bra.

Funderat något mer på energin?

HerrLuta
2018-06-03, 17:20
Kom på en till grej: har du läst på något om tecken vid klungkörning eller bara i allmänhet när man cyklar?

MackeJuve
2018-06-04, 06:55
Blev 13 mil på hojen idag i Stockholm skärgård - kan säga att cykelbrännan håller god form!

Annat bra avsnitt från Prestera Mera om VR: https://www.presteramera.com/vatternrundan-energiplan/

Bra energiupplägg om din mage pallar så mycket kolhydrater per timma och du ska vara opti :D Testade deras 1:08-blandning för sportdryck men föll inte mig i smaken - jag tycker de med citronsyra i smakar bättre. Denna blir för sliskig för att jag ska kunna dricka den likt Maurten, även om den i sig är "lättdrucken" och löser sig sjukt bra.

Funderat något mer på energin?

Nej, jag har ju inte det. Igår var tanken att debutera med energi då planen var 80K men det sket sig. Han jag hade bestämt med skrev att han hade ångrat sig när jag frågade honom när vi skulle ge oss ut. Blev fyra mil själv istället och ett överenskommande med mig själv om att jag framöver kör de långa passen ensam. Ska bara se till att få till ett pass med de två polarna som startar samtidigt som mig, för att öva lite på att åka i klunga.

Ska kolla in din länk. Spontana tanken är väl att köpa bars och ta med så många som får plats.

Kom på en till grej: har du läst på något om tecken vid klungkörning eller bara i allmänhet när man cyklar?

Väldigt lite! Min kompis hade en snabb genomgång häromveckan, får kolla upp det mer. Det enda jag minns är hur man signalerar för fara/hål/dylikt.

MackeJuve
2018-06-04, 07:46
Min plan fram till loppet:

Denna vecka
Måndag: 30K
Tisdag: 40K
Onsdag: 65K
Lördag: 100K

Nästa vecka
Måndag: 40K
Onsdag 40K
Fredag/lördag: Vätternrundan

Med det där så får jag ihop ca 55 mil innan loppet. Min tanke är väl mer eller mindre att cykla så mycket och långt som möjligt med hänsyn till mitt livspussel. Distanserna är inte tagna ur röven utan anpassade utefter hur den specifika dagen ser ut i övrigt i kombination med att samtliga är befintliga rundor som jag är sugen på.

På onsdag och lördag kan jag experimentera lite med energiintag.

Jocke67
2018-06-04, 09:16
Det kommer gå bra det där!
2 x 40km sista veckan ser lagom ut. Innan dess, cykla så mycket du hinner och orkar!

MackeJuve
2018-06-04, 09:20
Det kommer gå bra det där!
2 x 40km sista veckan ser lagom ut. Innan dess, cykla så mycket du hinner och orkar!

Tack, det är vad jag max kan få till om jag är realistisk. Som svar på din tidigare fråga: ja, jag har dubbla hållare och vattenflaskor. 2x750 ml. Är tack vare löpningen rätt "duktig" på att fylla på med vätska innan jag blir törstig.

MackeJuve
2018-06-04, 10:07
Efter Fagerhult(113K) nämns det att det finns en vattendepå för självservering, finns det vid alla depåer? Tänker för påfyllning av vattenflaskor.

Spontan tanke är att man vill beta av en ganska rejäl sträcka i början innan man tar det första rejäla stoppet. Förutsatt att jag har med mig gott om energi i form av bars, rekommenderar ni längre stopp för mat både i Jönköping(104K) och Hjo(171K)?

Kurash
2018-06-04, 10:16
Efter Fagerhult(113K) nämns det att det finns en vattendepå för självservering, finns det vid alla depåer? Tänker för påfyllning av vattenflaskor.

Spontan tanke är att man vill beta av en ganska rejäl sträcka i början innan man tar det första rejäla stoppet. Förutsatt att jag har med mig gott om energi i form av bars, rekommenderar ni längre stopp för mat både i Jönköping(104K) och Hjo(171K)?

Jag tror väl det ska finnas vätska i de flesta depåer? De har både vatten och sportdryck. De delar också ut bananer och vetebullar.
Ta en pissepaus/bensträckare efter 5 mil, depåstopp vid 10 och 20, och sen vad som behövs där emellan. Om du stannar och käkar en längre tid kommer du bli stel och seg, men det är samtidigt rätt gött att ta det lugnt om man inte har en tid att passa. Jag hade hållt mig till medhavd energi och bullar/bananer.
GLÖM INTE SOLKRÄM! 50 SPF över alla öppna ytor.

MackeJuve
2018-06-04, 10:29
Jag tror väl det ska finnas vätska i de flesta depåer? De har både vatten och sportdryck. De delar också ut bananer och vetebullar.
Ta en pissepaus/bensträckare efter 5 mil, depåstopp vid 10 och 20, och sen vad som behövs där emellan. Om du stannar och käkar en längre tid kommer du bli stel och seg, men det är samtidigt rätt gött att ta det lugnt om man inte har en tid att passa. Jag hade hållt mig till medhavd energi och bullar/bananer.
GLÖM INTE SOLKRÄM! 50 SPF över alla öppna ytor.

Det känns ju logiskt. Finns säkert svar på detta på hemsidan, får kika.

Det låter som en vettig plan. Tänker att en rejäl påfyllning i form av varm mat kan vara gött en gång under loppet, två behövs nog inte.

Vi kommer nog att ha en tid att passa. Det har visat sig att två kompisar startar samtidigt som mig och de verkar väl ha kommit till ungefär samma insikt som en annan: 30 km/h i snitt blir tufft men strax över 25 km/h ska gå. Vi har sagt att vi siktar på att komma under 12 timmar. Förhoppningsvis så kan vi cykla tillsammans under merparten av loppet, mot slutet lär vi säkerligen separeras då jag har svårt att se att vi tre skulle vara exakt lika starka.

Solkräm lägger jag till i arsenalen!

dluddeckens
2018-06-04, 10:45
Jag har kört två gånger, 2015+2016. Och andra gången jag körde så hade jag ungefär lika många mil i benen. Men skillnaden var att jag körde ett ordentligt långpass ca 9-10 dagar innan vättern. Även om det tar lite återhämtningstid, känns det som det gav en hel del. Med ordentlig långdistans menar jag 16-17 mil.

Det är enorm skillnad mellan 10 och 17 mil. Enligt min erfarenhet, klarar man drygt 2 timmar relativt enkelt. Det är efter dryga 3-4 timmar det börjar hända saker i kroppen.

Jag var inte överdrivet seriös med träningen i övrigt, cyklade ca 8 veckor innan som träningsperiod, med en total distans på 110-125 mil. Hade som mål att köra på 10 timmar, kom in på 10:02 :((((((

MackeJuve
2018-06-04, 10:58
Jag har kört två gånger, 2015+2016. Och andra gången jag körde så hade jag ungefär lika många mil i benen. Men skillnaden var att jag körde ett ordentligt långpass ca 9-10 dagar innan vättern. Även om det tar lite återhämtningstid, känns det som det gav en hel del. Med ordentlig långdistans menar jag 16-17 mil.

Det är enorm skillnad mellan 10 och 17 mil. Enligt min erfarenhet, klarar man drygt 2 timmar relativt enkelt. Det är efter dryga 3-4 timmar det börjar hända saker i kroppen.

Jag var inte överdrivet seriös med träningen i övrigt, cyklade ca 8 veckor innan som träningsperiod, med en total distans på 110-125 mil. Hade som mål att köra på 10 timmar, kom in på 10:02 :((((((

Hade jag haft mer tid på mig hade jag garanterat satsat på ett pass som var ca 15 mil. Visst, jag kan ju cykla så långt på lördag istället för de tio tänkta milen, men det känns som ett lite för stort hopp. Är dessutom inte så sugen på det då jag hade fått cykla rundan ensam.

Förstår att ett sådant pass ger mycket. Jag fick rekommenderat åtminstone två pass på tre-fyra timmar och det kommer jag typ att leva upp till. Blir två pass som är på gränsen till det samt tiomils-passet som uppfyller kriterierna till fullo.

Vad segt att vara så nära sub 10! Min kompis fick exakt samma tid förra året :D

dluddeckens
2018-06-04, 14:31
Lite körtips, du kanske redan har full koll men du får de ändå :)

Från Motala ned till Ödeshög går det lätt, och ofta ganska fort, lägg fokus på att komma in i en grupp som håller ett bra och jämt tempo. Gärna ett tempo du känner att du "klarar ganska lätt".

Det är viktigt att ha energi strax innan och efter Jkpg, det är lätt att bli ordentligt trött i backarna efter (bankeryd, Habo osv). (Ölmstad till Fagerhult är klart tuffaste banprofilen).

Efter Fagerhult är det ganska snäll körning, korrigera grupp om det går för snabbt eller för långsamt. Det är bara halva loppet avklarat.

Hammarsundet är vid typ 25 mil, då är man ordentligt mör i kroppen, det är inga extrema backar men energin brukar vara låg. Bara fokus på att det är kort tid kvar ;)

Stanna så lite du bara kan, du skall göra stopp, men håll stoppen så korta som möjligt, det är en pina att komma igång sen igen annars. Har du inte vant magen vid att äta, så undvik allt för stora portioner per gång. Testa ingen ny energidryck under lopp, drick/ät bara sånt du är van vid sedan tidigare..

Lycka till!

MackeJuve
2018-06-04, 14:47
Lite körtips, du kanske redan har full koll men du får de ändå :)

Från Motala ned till Ödeshög går det lätt, och ofta ganska fort, lägg fokus på att komma in i en grupp som håller ett bra och jämt tempo. Gärna ett tempo du känner att du "klarar ganska lätt".

Det är viktigt att ha energi strax innan och efter Jkpg, det är lätt att bli ordentligt trött i backarna efter (bankeryd, Habo osv). (Ölmstad till Fagerhult är klart tuffaste banprofilen).

Efter Fagerhult är det ganska snäll körning, korrigera grupp om det går för snabbt eller för långsamt. Det är bara halva loppet avklarat.

Hammarsundet är vid typ 25 mil, då är man ordentligt mör i kroppen, det är inga extrema backar men energin brukar vara låg. Bara fokus på att det är kort tid kvar ;)

Stanna så lite du bara kan, du skall göra stopp, men håll stoppen så korta som möjligt, det är en pina att komma igång sen igen annars. Har du inte vant magen vid att äta, så undvik allt för stora portioner per gång. Testa ingen ny energidryck under lopp, drick/ät bara sånt du är van vid sedan tidigare..

Lycka till!

Tack för tipsen, kollade banan samtidigt som jag läste det du skrivit. Det är nog bra att vara mentalt förberedd på var det kommer att gå tungt.

Korta stopp blir det nog automatiskt. Dels för att jag är medveten om det där med att benen stelnar till men även för att ju längre man stannar desto senare är man i mål. Det är inte bara 12 h som är ett hägrande mål utan man vill ju även bli klar med skiten så snabbt som möjligt så att det är över någon gång.

Experimenterar som sagt med energiintag under mina två längre rundor den här veckan.

MackeJuve
2018-06-05, 09:21
Imorgon drar vi av plåstret och utnyttjar den lediga dagen:

http://i64.tinypic.com/6jdgrr.png

Tio mil och två färjfärder. Jag tror att det blir en riktigt trevlig runda med mycket vatten och landsbygd. Hade ju egentligen detta inplanerat på lördagen men ser inte riktigt poängen med att vänta tills dess när jag ändå är ledig imorgon. Ska bli intressant att se hur detta känns i kroppen.

Jocke67
2018-06-05, 10:12
Experimenterar som sagt med energiintag under mina två längre rundor den här veckan.

Det effektivaste skulle jag tro är att träna med så lågt energiintag som möjligt. Upp till ett par timmar bör du kunna köra på bara vatten.

MackeJuve
2018-06-05, 10:17
Det effektivaste skulle jag tro är att träna med så lågt energiintag som möjligt. Upp till ett par timmar bör du kunna köra på bara vatten.

Ja, det kan jag. Men jag vill ju få ett kvitto på att kroppen hanterar energiintaget på ett bra sätt så att jag vet att det är ett säkert kort till Vätternrundan.

Jocke67
2018-06-05, 11:02
Vad är det du Vill kolla? Att magen pallar sportdryck, hela eller vad det nu är så du tänkt köra på?

MackeJuve
2018-06-05, 11:05
Vad är det du Vill kolla? Att magen pallar sportdryck, hela eller vad det nu är så du tänkt köra på?

Dels det, även få en lite känsla för vad det ger energimässigt samt öva på att plocka upp t.ex. en gel och äta medan jag cyklar. Helt enkelt göra det så tävlingslikt som möjligt.

Andy.da.wohoo
2018-06-06, 20:48
Var ute på en 8 mils runda idag. Gick rätt bra och känner mig inte så sliten nu efteråt. Glömde däremot solkräm så har nu den tydligaste cykelbrännan någonsin.

Hur har det gått för dig macke?

MackeJuve
2018-06-07, 05:37
Var ute på en 8 mils runda idag. Gick rätt bra och känner mig inte så sliten nu efteråt. Glömde däremot solkräm så har nu den tydligaste cykelbrännan någonsin.

Hur har det gått för dig macke?Snyggt! Hade du med dig något att käka?

Jag cyklade tio mil och det gick bra. Får mjölksyra i benen efter ett tag, är väl enda orosmolnet. Kroppen kändes bra i övrigt. Köper Enervit-gels i helgen och testar hur magen mår av det.

Andy.da.wohoo
2018-06-07, 07:38
Snyggt! Hade du med dig något att käka?

Jag cyklade tio mil och det gick bra. Får mjölksyra i benen efter ett tag, är väl enda orosmolnet. Kroppen kändes bra i övrigt. Köper Enervit-gels i helgen och testar hur magen mår av det.

Lite energibars och smoothie klämmisar som sonen inte gillade. :)

Härligt! Hur hanterar du mjölksyran? Sänka motståndet och varvtalet?

MackeJuve
2018-06-07, 07:41
Lite energibars och smoothie klämmisar som sonen inte gillade. :)

Härligt! Hur hanterar du mjölksyran? Sänka motståndet och varvtalet?Tycker inte det hjälper att varken sänka motståndet och trampa mer eller höja motståndet och trampa mindre. Behöver pausa efter en viss distans. Men det var uthärdligt så korta stopp var femte mil på Vättern borde fungera rätt bra :)

MackeJuve
2018-06-11, 09:44
Detta återstår:

Cykling
2x3,4 mil(måndag & onsdag). Kör lätt löpning måndag-onsdag, väldigt lätta böj/mark måndag och tisdag. Tar halvdag på fredag och försöker sova så mycket som möjligt.

Att köpa
- Cykeltröja med fickor(förvara energi + mobil)
- Cykeljacka eller väst+armvärmare(kallt på natten)
- Cykellyse(billigaste på typ Biltema)
- Gels

Har inte funderat så mycket på faktumet att jag mer eller mindre kommer att dygna, det slog mig förra veckan. Dels så innebär det givetvis en extra påfrestning för själva cyklandet. Det innebär också att mina storslagna firar-planer på lördagen blir mer diffusa :D Jag såg framför mig hur jag kommer hem, tar en öl, kollar VM och går ut på stan på kvällen. I verkligheten så lär det bli total superdäck när jag kommer hem och sen ett ev. firande om jag vaknar i tid. Problematiskt :D

Andy.da.wohoo
2018-06-11, 11:31
Du har säkert svarat på det tidigare men vilken tid startar du?

MackeJuve
2018-06-11, 11:59
Du har säkert svarat på det tidigare men vilken tid startar du?

00:14, du?

Kurash
2018-06-11, 12:19
Klädtips (https://happyride.se/2018/06/06/kla-dig-ratt-for-vatternrundan/)

Andy.da.wohoo
2018-06-11, 17:20
00:14, du?

19:36, så har förhoppningsvis kommit rätt långt innan du startar :p

Jocke67
2018-06-11, 17:29
Angående klädtipsen:
Om det är lite svalt, på gränsen att du behöver skolvardag, så kan du tejpa över ventilationshålen i sulan på skorna. Det gör det lite mindre kallt om fötterna.

MackeJuve
2018-06-12, 07:21
19:36, så har förhoppningsvis kommit rätt långt innan du startar :p

Ändå rätt nice att vara i mål rätt skapligt på lördagen :) Vad siktar du på för tid?

Ser ut att bli runt 13-15 grader som kallast under natten, det överlever man ju. Inget regn och solen går upp 03:51. Det blir m.a.o. dryga 3,5 h i mörker för egen del.

Blev helt otroligt nöjd med min cykeltröja, det är något speciellt med kläder som sitter BRA!

http://i65.tinypic.com/2n9dsv9.png

Idag på lunchen ska jag köpa baby wipes, reka vindjacka samt köpa cykelllyse(om jag hinner).

Kurash
2018-06-12, 09:47
Inte babywipes.

Multiwipes! (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/wipes/rengoringsdukar-629118/)

Ser väldigt bra och enhetligt ut med svart och gult.

MackeJuve
2018-06-12, 11:04
Inte babywipes.

Multiwipes! (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/wipes/rengoringsdukar-629118/)

Ser väldigt bra och enhetligt ut med svart och gult.

Haha okej då, mindes faktiskt att du hade sagt något detta. Min polare sa dock babywipes så tänkte göra det lätt för mig och köpa dom istället. Men då tar vi multiwipes :thumbup:

Tack, jag vet :D

MackeJuve
2018-06-12, 11:46
Blev varken cykeljacka eller multiwipes :D Cykeljackan som min kompis hade köpt på rea hade återgått till ordinarie pris. Fick bli en standard vindjacka istället. Kan inte påstå att den sitter TIGHT men den sitter åtminstone ganska bra. Den kommer jag dessutom att kunna använda efteråt.

På vägen ut från varuhuset så reade de ut babywipes. Är lite brådis med tiden numera så jag orkade inte att inte utnyttja tillfället som dök upp och köpte skiten.

Då återstår egentligen bara cykellyse(som jag redan har valt ut men inte köpt) och att testa Enervit-gels.

svenbanan
2018-06-12, 12:18
Vad ska du ha dina wipes till?

Ska du göra rent cykeln så lär ju inte babywipes vara rätt medicin. Tvivlar på att dessa kan få bort olja och sådant...

Du börjar se rejält cykelnördig ut nu. Jag antar detta är ett av delmålen med dettta projekt. :D

MackeJuve
2018-06-12, 12:28

Ska du göra rent cykeln så lär ju inte babywipes vara rätt medicin. Tvivlar på att dessa kan få bort olja och sådant...

Du börjar se rejält cykelnördig ut nu. Jag antar detta är ett av delmålen med dettta projekt. :D

Babywipes är det som brukar rekommenderas även om multiwipes uppenbarligen verkar vara bättre. Min polare som är cykelnörd kör med dessa :)

Jo tack :D Att klä på sig grejerna är inte halva nöjet, det är 90 % av nöjet!

Kurash
2018-06-12, 12:34

Babywipes funkar bra att typ torka av ramen med. Multiwipes rengör allt, till och med drivlinan.

MackeJuve
2018-06-12, 12:42
Babywipes funkar bra att typ torka av ramen med. Multiwipes rengör allt, till och med drivlinan.

Yes. Vi får väl se, men jag tror att det funkar med babywipes också. Baserar denna tro på att jag fått det rekommenderat(om han inte skrev fel). Så säkert inte optimalt, men går :) Går det åt helvete får jag köpa multi!

Kurash
2018-06-12, 12:44
Du behöver inte rengöra ändå, det är ju inte din cykel :) Och du har inte kört så mycket att det kommer påverka prestationen nämnvärt.
Problemet med babywipes är att de inte löser fett och att de luddar som fan när man försöker rengöra kedja eller kassett.

MackeJuve
2018-06-12, 12:47
Du behöver inte rengöra ändå, det är ju inte din cykel :) Och du har inte kört så mycket att det kommer påverka prestationen nämnvärt.
Problemet med babywipes är att de inte löser fett och att de luddar som fan när man försöker rengöra kedja eller kassett.

Det är ju detta jag inte vet :D Jag tänkte att det var något man gjorde för att vara på den säkra sidan. Rengöra kedjan och sedan smörja den. Kanske räcker med att smörja som försiktighetsåtgärd, utan rengöringen? Har inte kört när det har regnat eller varit blött.

Kommer bara att ha kört 50 mil totalt innan loppet.

1x0
2018-06-12, 12:54
Var drivlinan rengjord när du hyrde cykeln? Hur mycket har du cyklat utan rengöra den? (Edit. Såg, 50 mil. Rengör innan loppet!) Jag brukar rengöra min (pedantiskt) efter 20-30 mil (var 10e dag typ).

Drivlina: Kedja, kassett, växeltrissorna, växelförarna och framdreven

https://www.goodcycles.org/wp-content/uploads/2014/08/Derailleur_Bicycle_Drivetrain-980x450.jpg

Smörj inte utan rengöra den. Ta åtminstone en sliten trasa eller handduk och håll mot kedjan när du bakpedalar sen kan du olja efteråt.

Kurash
2018-06-12, 17:14
allt om Vättern (https://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/06/vatternrundan-efter-onskemal-kommer-nu.html?m=1)

MackeJuve
2018-06-13, 07:17
allt om Vättern (https://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/06/vatternrundan-efter-onskemal-kommer-nu.html?m=1)

Den var faktiskt bra. Läste igenom allt igår. Bra att ha i huvudet att mil fyra till 14 är lite tyngre.

Dissector
2018-06-13, 20:03
Riktigt kul att följa! Du har en väldigt spännande resa framför dig. Jag cyklade första gången förra året och ångrar lite att jag inte anmälde mig detta året också.

Men du plockar bort plastskärmen från hjälmen innan du kör va? ;)

MackeJuve
2018-06-13, 21:37
Riktigt kul att följa! Du har en väldigt spännande resa framför dig. Jag cyklade första gången förra året och ångrar lite att jag inte anmälde mig detta året också.

Men du plockar bort plastskärmen från hjälmen innan du kör va? ;)Kul att du tycker det!

Hahaha! Ska man inte ha den på? :D Fan, jag går på alla stilmässiga hinder som man kan. Först bibsen utanpå tröjan, nu detta.

Jag fick ihop 46 mil totalt. Cyklade ut till föräldrarna idag och fixade med det sista. Dels oljade vi kedjan så att den blev som ny och dels så fixade vi med växlarna. Cykeln har krånglat när man växlar över till det stora drevet, det har gjort att jag i större utsträckning har legat på det mindre drevet. Onödigt, jag vet. Borde ha tagit tag i det tidigare. Men vi fixade det så nu låter hon knappt något oberoende av vilken växel som är i. Monterade även dit cykellysen(Biltema 50 kr).

Jag är för ovanlighetens skull NOLL procent nervös. Inför lopp brukar jag vanligtvis vara helt sjukt stissig men nu är jag mer orolig för att inte orka dricka öl efter loppet än för själva loppet i sig. Beror väl på att jag inte har något direkt tidskrav samt ändå behärskar träningsformen, åtminstone om vi jämför med skidor. Det ska bara bli kul att få det gjort.

Ni i tråden, framförallt Kurash, ska ha ett sjukt stort tack! Skriver hur det gick sen på lördag samt författar en race-rapport i min journal.

speedy83
2018-06-13, 21:42
Kul att du tycker det!

Hahaha! Ska man inte ha den på? :D Fan, jag går på alla stilmässiga hinder som man kan. Först bibsen utanpå tröjan, nu detta.

Jag fick ihop 46 mil totalt. Cyklade ut till föräldrarna idag och fixade med det sista. Dels oljade vi kedjan så att den blev som ny och dels så fixade vi med växlarna. Cykeln har krånglat när man växlar över till det stora drevet, det har gjort att jag i större utsträckning har legat på det mindre drevet. Onödigt, jag vet. Borde ha tagit tag i det tidigare. Men vi fixade det så nu låter hon knappt något oberoende av vilken växel som är i. Monterade även dit cykellysen(Biltema 50 kr).

Jag är för ovanlighetens skull NOLL procent nervös. Inför lopp brukar jag vanligtvis vara helt sjukt stissig men nu är jag mer orolig för att inte orka dricka öl efter loppet än för själva loppet i sig. Beror väl på att jag inte har något direkt tidskrav samt ändå behärskar träningsformen, åtminstone om vi jämför med skidor. Det ska bara bli kul att få det gjort.

Ni i tråden, framförallt Kurash, ska ha ett sjukt stort tack! Skriver hur det gick sen på lördag samt författar en race-rapport i min journal.

Ska bli spännande att höra din intryck och lycka till!

Ozziking
2018-06-13, 21:56
Stort lycka till! Har också blivit inspirerad att cykla Vättern i framtiden! Satsar på halvvättern nästa år! :thumbup:

MackeJuve
2018-06-14, 07:01
Ska bli spännande att höra din intryck och lycka till!

Stort lycka till! Har också blivit inspirerad att cykla Vättern i framtiden! Satsar på halvvättern nästa år! :thumbup:

Tack tack!

Du kan lika gärna cykla hela Vätternrundan nästa år, om du nu inte prompt vill cykla halva av någon anledning.

Kurash
2018-06-14, 09:56
Lägg ut ditt startnummer sen så vi kan följa live! Kommer gå som en dans. På taggtråd.

MackeJuve
2018-06-14, 10:00
Lägg ut ditt startnummer sen så vi kan följa live! Kommer gå som en dans. På taggtråd.

11404 :) Startar 00:14!

Andy.da.wohoo
2018-06-14, 20:16
Ändå rätt nice att vara i mål rätt skapligt på lördagen :) Vad siktar du på för tid?

Ser ut att bli runt 13-15 grader som kallast under natten, det överlever man ju. Inget regn och solen går upp 03:51. Det blir m.a.o. dryga 3,5 h i mörker för egen del.

Blev helt otroligt nöjd med min cykeltröja, det är något speciellt med kläder som sitter BRA!

http://i65.tinypic.com/2n9dsv9.png

Idag på lunchen ska jag köpa baby wipes, reka vindjacka samt köpa cykelllyse(om jag hinner).

Siktar på att komma i mål inom 14 timmar som absolut minimum. Dröm vore att komma under 13. Vad satsar du på för tid?

Stort lycka till nu!

Jocke67
2018-06-14, 21:30
Om ni inte har cyklat i större klunga förut så tror jag att ni kommer att bli förvånade över hur lätt det går att cykla fort. Om ni hittar bra klungor så tror jag ni kan hålla ett rull-snitt på hela Vätternrundan som motsvarar den snittfart som ni har om ni hårdkör solo en timma ungefär. Så stor skillnad är det (minst) att ligga på rulle i en klunga.

Ozziking
2018-06-14, 21:42
Om ni inte har cyklat i större klunga förut så tror jag att ni kommer att bli förvånade över hur lätt det går att cykla fort. Om ni hittar bra klungor så tror jag ni kan hålla ett rull-snitt på hela Vätternrundan som motsvarar den snittfart som ni har om ni hårdkör solo en timma ungefär. Så stor skillnad är det (minst) att ligga på rulle i en klunga.

+1

Ligg nära, våga lita på cyklisterna framför. Försök placera er, beroende på hur stor klungan är, i mitten och bakåt, då kan man glida in på en räkmacka större delen av cyklingen :d

MackeJuve
2018-06-14, 21:45
Siktar på att komma i mål inom 14 timmar som absolut minimum. Dröm vore att komma under 13. Vad satsar du på för tid?

Stort lycka till nu!Lycka till! Jag vet inte riktigt, någonstans runt 12 h. Är inte jättenitisk med tiden, vill mest cykla på och se vart det leder mig :)Om ni inte har cyklat i större klunga förut så tror jag att ni kommer att bli förvånade över hur lätt det går att cykla fort. Om ni hittar bra klungor så tror jag ni kan hålla ett rull-snitt på hela Vätternrundan som motsvarar den snittfart som ni har om ni hårdkör solo en timma ungefär. Så stor skillnad är det (minst) att ligga på rulle i en klunga.Haha det låter ju helt fantastiskt, håller tummarna.

Dissector
2018-06-14, 23:52
Kan vara bra också att inte stirra för mycket på hastighetsmätaren. Även om man inte har något direkt tidsmål så är det lätt att hastigheten automatiskt bildar en referens för vad som är "normalläge" efter ett tag. Om man blir tappad av en klunga och utan att tänka på det försöker hålla samma tempo är det lätt att ligga på för hårt utan att man egentligen märker det, och inte sällan visar det sig för sent. När jag körde hade jag lärt mig den läxan efter ett kortare lopp veckorna innan. I löpning brukar man känna rätt snabbt när man går på för hårt, men min erfarenhet är att det är betydligt mer diffust när man cyklar. Slakmotor och motvind kan lätt lura in en i väggen till slut om man tittar för mycket på hastighetsmätaren istället för på pulsen, eller om man har den förmånen, på watten. Det avslöjar sig som sagt ofta ganska sent.

Blomkål
2018-06-15, 01:15
Lycka till! Jag vet inte riktigt, någonstans runt 12 h. Är inte jättenitisk med tiden, vill mest cykla på och se vart det leder mig :)Haha det låter ju helt fantastiskt, håller tummarna.

Tycker din egen inställning är bättre.

När jag cyklade var jag inställd på att smaka skit i tio timmar i sträck. Tävlade mot några kompisar och det var mycket på spel så jag blåkörde ner till Jönköping och hade så mycket kramp medan jag käkade att jag tänkte att jag kommer få krypa in i mål. Fick sedan häng på en bra grupp och rullade i mer eller mindre samma tempo som dit utan att knappt anstränga mig resten av rundan.

De flesta blir väl hellre förvånade av hur lätt något blev än att bli besviken över hur mycket jobbigare än tänkt det var. Dela upp loppet i delmål och inse att det kommer suga, oavsett om folk tycker det är bekvämt att ligga på rulle eller ej så är det ju faktiskt riktigt tråkigt med så långa sträckor i sadeln :laugh:

Oavsett, stort lycka till och försök njuta av utmaningen och äventyret.

944RS
2018-06-15, 04:20
Hade missat den här tråden helt!

Många grymma tips här ser det ut som även om jag bara skummat igen ett fåtal sidor.

Mitt bidrag blir: Försök ha skoj och överleva! :)

MackeJuve
2018-06-15, 07:38
Kan vara bra också att inte stirra för mycket på hastighetsmätaren. Även om man inte har något direkt tidsmål så är det lätt att hastigheten automatiskt bildar en referens för vad som är "normalläge" efter ett tag. Om man blir tappad av en klunga och utan att tänka på det försöker hålla samma tempo är det lätt att ligga på för hårt utan att man egentligen märker det, och inte sällan visar det sig för sent. När jag körde hade jag lärt mig den läxan efter ett kortare lopp veckorna innan. I löpning brukar man känna rätt snabbt när man går på för hårt, men min erfarenhet är att det är betydligt mer diffust när man cyklar. Slakmotor och motvind kan lätt lura in en i väggen till slut om man tittar för mycket på hastighetsmätaren istället för på pulsen, eller om man har den förmånen, på watten. Det avslöjar sig som sagt ofta ganska sent.

Bra tips! Jag kommer att ha tillgång till både aktuell fart och medelfart. Har gjort mina medcyklande varse var på banan det är kuperat och att vi då inte får stressa upp oss om det går långsamt. Den tiden tar man igen på andra delar. Det blir dock säkerligen svårt att inte kolla på klockan stup i kvarten men så länge man är medveten om varför det går långsamt/snabbt så känns det under kontroll.

Tycker din egen inställning är bättre.

När jag cyklade var jag inställd på att smaka skit i tio timmar i sträck. Tävlade mot några kompisar och det var mycket på spel så jag blåkörde ner till Jönköping och hade så mycket kramp medan jag käkade att jag tänkte att jag kommer få krypa in i mål. Fick sedan häng på en bra grupp och rullade i mer eller mindre samma tempo som dit utan att knappt anstränga mig resten av rundan.

De flesta blir väl hellre förvånade av hur lätt något blev än att bli besviken över hur mycket jobbigare än tänkt det var. Dela upp loppet i delmål och inse att det kommer suga, oavsett om folk tycker det är bekvämt att ligga på rulle eller ej så är det ju faktiskt riktigt tråkigt med så långa sträckor i sadeln :laugh:

Oavsett, stort lycka till och försök njuta av utmaningen och äventyret.

Det är befriande att läsa inlägg som dessa :thumbup: Jag ska inte söndagscykla loppet men det är heller inte mitt område och det är så pass långt att det nästan blir diffust. Därmed blir det lite vad det blir, samtidigt som att jag tror att det blir okej om vi cyklar som vi har cyklat när vi har tränat.

Tack! Det ska faktiskt bli kul.

Hade missat den här tråden helt!

Många grymma tips här ser det ut som även om jag bara skummat igen ett fåtal sidor.

Mitt bidrag blir: Försök ha skoj och överleva! :)

Tack, det blir nog bra det här!

Jocke67
2018-06-15, 09:46
+1

Ligg nära, våga lita på cyklisterna framför. Försök placera er, beroende på hur stor klungan är, i mitten och bakåt, då kan man glida in på en räkmacka större delen av cyklingen :d

Och om man råkar hamnar i ett läge utan någon bra klunga att hänga på så är det ingen idé att stressa upp sig och ligga och pressa själv. Bättre då att ta det jättelugnt och passa på att vila lite. Det finns många som kör i tempo motsvarande ca 10-13 timmar och förr eller senare kommer det garanterat ikapp några som kör lagom fort. Skillnaden om du ligger och hårdkör själv är bara att klungan kommer ikapp lite senare. Men du är mycket tröttare jämfört med om du hade legat och fiskört medans du väntade in den.

Jocke67
2018-06-15, 09:57
Här kan ni läsa en blogg från när jag körde Vätternrundan 2009:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=49153

Det var nio år sedan och jag hade nästan glömt att jag skrivit detta, var lite kul att läsa nu själv faktiskt. :)

Jocke67
2018-06-15, 11:38
Hittade denna också från min första Vätternrunda 2007:
http://www.funbeat.net/blogs/show.aspx?BlogPostingID=49151

MackeJuve
2018-06-17, 04:26
Ni kan läsa om mitt lopp i journalen, det gick fullständigt åt helvete. Den överlägset mest hemska dagen i mitt liv.

Hoppas att det gick bättre för dig, Andy!

Donner
2018-06-17, 04:38
Ni kan läsa om mitt lopp i journalen, det gick fullständigt åt helvete. Den överlägset mest hemska dagen i mitt liv.

Grymt kämpat, pannbenet är starkare än vad många tror. Ta nu några dagar och bara ta det lugnt. Jag anar att om 4-5 dagar kommer du ändå vara nöjd med att du genomförde det :)

Andy.da.wohoo
2018-06-17, 09:58

Herregud vilken pärs det verkar ha varit för dig! Riktigt så illa var det inte för mig. Tog mig runt på 13:27, så jag är nöjd. Skriver en sammanfattning så småningom i min journal jag med.

Niklassson
2018-06-17, 10:27
tog mig runt på 9.57 , målet var under 10 h. låg på rulle under 5 mil resten själv.

MackeJuve
2018-06-17, 13:07
Grymt kämpat, pannbenet är starkare än vad många tror. Ta nu några dagar och bara ta det lugnt. Jag anar att om 4-5 dagar kommer du ändå vara nöjd med att du genomförde det :)

Tack! Jag vet inte, jag är en otroligt självkritisk person. Vi var fyra stycken som gick in i loppet med lika lite träning där jag blev överlägset sämst, svårt att glädjas då.

Herregud vilken pärs det verkar ha varit för dig! Riktigt så illa var det inte för mig. Tog mig runt på 13:27, så jag är nöjd. Skriver en sammanfattning så småningom i min journal jag med.

Stort grattis!

tog mig runt på 9.57 , målet var under 10 h. låg på rulle under 5 mil resten själv.

Grattis, snyggt!

HerrLuta
2018-06-17, 14:25

Bra kört för att ha legat solo så stor del av loppet! När startade du?

MackeJuve
2018-06-18, 09:50
Nu får ni inte gå på offensiven mot mig och köra massa dumförklaringar. Jag förstår givetvis varför saker görs som de görs och att det nästan uteslutande är nödvändigt. Men i takt med att jag har börjat repa mig så tänkte jag ventilera lite(med glimten i ögat) hur jag kände angående klungor. Så här ni det, klungor från en bitter mans perspektiv:

Start. En jätteklunga i startfållan bredvid oss. Innan repet dras så kör de en ramsa som påminner om "Hökarängen, bästa svängen!". Det känns töntigt och som något som jag verkligen inte vill vara en del av. De ger sig av. Min nästa upplevelse av klungor ska bli när de kör om mig.

Först hörs suset. Ganska mäktigt får jag tillstå. Man hör när man är på väg att bli omkörd av en större grupp cyklister. Det är dock inte det enda man hör: "OMKÖRNING OMKÖRNING OMKÖRNING!" ljuder från säkert tio av klungans 20 cyklister. Tätt därefter vrålas "HÅLL HÖGER HÅLL HÖGER HÅLL HÖGER!". "Jajaja, jag håller ju höger, lugn" tänker jag irriterat. När de passerar mig är det som att jag står still i jämförelse, knäckande nog. De är dock inte klara: "TACK TACK TACK!" gormas ut från nästan samtliga i klungan. Det fanns något i dessa tack som jag fann oerhört provocerande, nästan förminskande. Att de tackade mig för något så hjärndött som att jag hade hållit undan samt faktumet att de lät så jävla pigga och hurtiga när de utropade det. Vi är ju mitt i ett helvete, en mardröm, vem fan vill höra positiva saker då? Flera i klungan samtalar och någon skrattar. Idioter.

När de kört förbi mig väntar en svag högersväng. Samtliga gör tecken för att upplysa om att vägen svänger. Min känsla är att det är långt ifrån nödvändigt och att de enbart gör det för att göra det och att de då känner sig extra proffsiga och duktiga. Som riktiga cyklister.

I mål. Jag är helt förstörd och fullständigt knäckt. Aldrig har jag känt mig så livlös som då. Runt omkring mig kör flera klungor firarramsor. Jag hör folk berätta om hur härligt loppet har varit och hur kul de har haft. Kul!? För i helvete.

När man är nere är glada människor i grupp hemska att uppleva :D Jag försökte ibland(med viss humoristisk ton givetvis) vädra mitt missnöje med enskilda cyklister som jag stötte på längs vägen. Fick aldrig det gensvar jag ville haha. Kanske öppnade med "ja du, det här var ju ett helvete" och fick till svars något i stil med "ja, men det är härligt, mer än halva gjort nu, heja heja!".

Vissa heja-rop uppskattade jag dock. De som hade placerat sig längs med banan och hejade på oss som cyklade förbi tyckte jag i stunden var världens gulligaste människor. Blev nästan rörd när ett barn eller en äldre dam hejade på den knäckta versionen av mig själv när jag långsamt passerade förbi.

Något som också var positivt var depåerna som jag tyckte var kanon. Bullarna man fick var så jävla goda. Var sällan någon överdriven trängsel, vilket ibland var fallet under Vasaloppet.

Lite ris och ros. Någon kanske tycker att jag är en småaktig person som stör mig på onödiga saker. Bär då med er att jag hade den värsta dagen i mitt liv. När folk glatt passerade mig grinade jag illa och tog varje tramptag med ett "OUUUÄÄHH!", hela tiden medveten om att jag inom fem km skulle bli tvungen att stanna för att syran skulle försvinna. Jag var helt ensam och kände inte att jag tog mig någonstans. I den ensamheten är det lätt att tankarna skenar iväg och då är det sällan åt det positiva hållet :)

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag kan ha varit surast av alla startande. Hade två polare som mer eller mindre hade samma mardrömsupplevelse men de hade inga tidsmål och kunde i mål glädja sig åt att det var över. Det känns ändå som något, att jag åtminstone toppade en lista ;)

svenbanan
2018-06-18, 11:05
Jag håller med. Glada och hurtiga personer kan dra åt helvete när man är trött och sliten!

Dissector
2018-06-18, 15:30
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.

MackeJuve
2018-06-18, 15:37
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.Jag förstår detta, det skrevs som sagt med glimten i ögat. Försökte återskapa hur mitt huvud fungerade runt tiotiden på lördag förmiddag.

Ozziking
2018-06-18, 16:04
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.

+1

Detta var något jag upplevde när jag cyklade i klunga första gången på cykelklubben. Alla var så jävla övertydliga med allt. Först så tänkte jag att det var "sega gubbar och kvinnor" som skulle vara repetitiva i allt de gjorde, men sen insåg jag att denna extrema övertydlighet är väsentlig för att allt ska gå rätt till. Även om bilen kört förbi så hör man de som drar klungan skrika "BIL, BIL, BIL". Det är exakt som fiskmåsarna i "Hitta Nemo"-filmen.

Men det sagt så vill jag nog inflika - Hellre för tydlig än otydlig. Särskilt i större race. Kommunikation är trots allt A och O.

Övrigt - Macke, jävla starkt jobbat! Trots att det verkar ha sugit R*V. :D Tråkigt att det blev en sådan pina! (Tycker dock du är lite tjurig och gnällig, men jag vet hur det kan vara i sånna situationer, man får lite tunnel-seende, så det är helt okej. ;) )

En annan sak jag tänkte på:

Av Instagram-bilden att döma så ser det inte ut som att du hade optimala positioner för att cykla långt? Var du så "upprätt" när du körde? D.v.s hade styret så högt? Många brukar vara mer framåtböjda för att minska luftmotstånd / få bättre vev med hela underkroppen. Sitter man mer upprätt så används främst framsida lår -> mjölksyra direkt.

Ozziking
2018-06-18, 17:21
Edit*

Såg att 1x0 redan kommenterat detta.

Det är klart iallafall, bra jobbat! Med dessa omständigheter kan man definitivt säga att du har ett stenhårt psyke! :thumbup:

Niklassson
2018-06-18, 18:42
Bra kört för att ha legat solo så stor del av loppet! När startade du?

Tack hade en rätt pissig starttid 22.30 så hittade knappt några med snabbt tempo .

Nästa år blir de under 8.30 med ett lag hoppas jag

ozzian
2019-02-23, 09:59
Har något hänt sen i somras, nya mål?