Logga in

Visa fullständig version : Hur tror ni Kolozzeum kommer att dö?

delta_mats
2018-05-14, 21:00
Diskussionsforum av det här slaget är en dinosaurie, annan social media tävlar om uppmärksamheten. Kolozzeum har för länge sedan haft sin storhetstid, och känns nu som att det tynar bort.

Hur och när tror ni detta forum dör?
Blir allt bara nedstängt utan förvarning, eller får vi ett datum så vi vet på förhand när det stängs ner?
Kommer det erbjudas ett övertagande, eller säljas?

poppen11
2018-05-14, 21:07
Diskussionsforum av det här slaget är en dinosaurie, annan social media tävlar om uppmärksamheten. Kolozzeum har för länge sedan haft sin storhetstid, och känns nu som att det tynar bort.

Hur och när tror ni detta forum dör?
Blir allt bara nedstängt utan förvarning, eller får vi ett datum så vi vet på förhand när det stängs ner?
Kommer det erbjudas ett övertagande, eller säljas?

Säkerligen något annat forum som immigrerar till servern och sen kollapsar hela hopet - allt är invandringens fel.

Bärsärk
2018-05-14, 21:42
Allt går i cykler, så jag tror att forum kan komma tillbaka. Facebook är ju döende på riktigt, instagram är väl fortfarande populärt, snapchat är väl ute också? Twitter känns borta också.

I så fall om vi går mot en framtid helt utan sociala medier.

Agitator
2018-05-14, 21:46
Forum är kvar för att stanna.

Men kolo dör nog på riktigt när Grub dissar kolo för annat forum/plattform. Eller om servern som hostar kolo dyker och allt försvinner iom noll intresse av ägarna att återskapa disken och databasen.

Men forum är fortfarande grym plattform. Enda som är felet på nuvarande kolo är att det inte uppdateras eller moderatorerna har tillräckligt med mandat för att göra saker.

blåvitt
2018-05-14, 22:19
Tror det slocknar utan förvarning någon dag. Troligtvis ett serverfel eller liknande som MM inte orkar fixa.

Bob90
2018-05-14, 22:28
Tror det slocknar utan förvarning någon dag. Troligtvis ett serverfel eller liknande som MM inte orkar fixa.

Det här^

Eller skynet.

BrunoC
2018-05-14, 22:28
Internetforum är ju en ganska utdöende art. Men det som träningsforum har en fördel gentemot andra för att leva vidare (tror jag) är ju att folk för journaler på sådana här ställen. Det gör att det finns ett par som svänger in regelbundet på forumet och kanske postar några inlägg utöver att föra sina egna journaler.

Sen är ju träning och kost ämnen som det är en jäkla djungel på och hela tiden finns en massa intressant att sätta sig in i och läsa och diskutera, ifall man vill. Det här forumet är väl typ 15år gammalt?

Jag har kikat in i forum som handlat om raggning och sånt också men efter ett tag märker man att det inte blir så mycket att snacka om. När det gäller att dunka på brudar så finns det trots allt bara SÅ mycket som går att säga om det. Samma gäller väl BCAA, EAA och vassles vara eller icke-vara men då har ju faktiskt vetenskapen kring nutrition svängt ordentligt senaste decennierna och åren. Hade människan redan forskat fram det mesta på ämnet och att det inte fanns så värst mycket nytt att diskutera så hade det väl i princip bara de allra mest nördiga varit kvar.

Att forum blivit passé beror väl mycket på att folk känt att det var bekvämare att ha alla diskussioner på Facebook och där slipper man också folk som är duktiga på att debattera, har obekväma åsikter och som tycker "fel".

Sen ger det en större egoboost åt människor ifall de får massa likes på sina åsikter och inlägg på ställen där folk vet vilka de är.

Förr i tiden kunde kanske en fitnessbrud se en mening i att titta in här men idag kan hon ju fläka ut röven i ett par tajts, lägga upp en bild på Instagram med 17 filter och det klassiska lårgapet och få x3000 fler komplimanger, likes och uppmärksamhet på 30 sek än vad hon skulle få av att försöka skriva hundratals informativa inlägg eller föra en journal här - varför i helvete skulle hon hänga på Kolozzeum för?

High1ander
2018-05-14, 23:05
Största problemet med just detta forum är att man inte kan perma-banna IP:adresser längre, vilket förklarar varför vi har så många troll som ska leda oss får till sanningen. De som modererar kan ju bara nu banna efteråt någon reggat sig, och det beror väl på de "nya" ägarna inte gett "rootadmin". Sådant gör så att vissa topics blir helt sämst, det är inte direkt att jag är emot vad som sägs, utan just hur det sägs och hur det hela tiden bara spammas.

Annars tror jag forum som dessa är mycket mer intressanta än social media där det blir i princip noll kvalitativ diskussion.

Jag håller dock med om att Kollozzeum och forum som dessa är utdöende, men för vissa så är de fortfarande roligare och bättre än mycket annat "nytt". Det är lagom stort för att känna igen folk och därmed bygga en "den är rolig, och hans tips är bra, men den snubben är en idiot så honom orkar jag inte läsa" samtidigt som andra kan göra samma sak mot en, blir lätt att bygga en bas. Något som inte verkar funka alls på sociala medier som facebook där folk bara skriker...

Agitator
2018-05-14, 23:54
Permbanna ipn är ju meningslöst. Skaffa nytt ip gör man på 1 minut från sin isp genom att byta macaddress på routern.

Eller så får man permbanna hela ip ranges och det vill ingen.

Däremot tycker jag moderatorerna ska sluta hålla på med byråkratin när de bannar troll och nya användare. Borde inte behöva skapas tråd för skitsaker och skriva ner.

Borde räcka med att dagens moderatorer bara gör som de "känner" för i de flesta fall.
Däremot bör de kanske prata ihop sig eller ha diskussion om de ska banna någon som varit här lite längre osv.

Varningar kanske man ska sluta med för nya användare som är nyare än 6 månader. Bara banna direkt med ett meddelande att den är välkommer åter om den sköter sig.

Som jag förstått det är det rätt mycket att göra för moderatorerna här.

trädgårdsmöbel
2018-05-14, 23:59
Vi kanske kan blåsa liv i det igen? Om alla närmast sörjande anstränger sig lite att både skapa trådar och kommentera, diskutera i dem så kan det locka andra att delta. Om modsen släpper lite på "det här har redan diskuterats, sök" och vi andra inte är då jäkla rädda för att upprepa oss eller göra bort sig så vore det bra. Dra upp ämnen igen, "latsdrag bakom nacke är den bra?" "bänktröjan är fånig" och liknande. Posta era träningsprogram och be om feedback, eller bara dela med er av dem. Skriv en pretentiös svada om hur man optimerar din vadträning osv. Skitsamma att det gjorts. Gör motsvarande i kostforumet osv.

Brudar får ta fysikbilder och lägga upp, lite rövput-övning och lätt sensuella poser. Sånt drar folk och skitsamma att nån jobbig feminist blir sur.

Om vi alla försöker lite var och en, att posta mer (vettiga saker helst men absolut inget krav) och kanske skapa en tråd i veckan var så kanske vi kan få tillbaks lite aktivitet?

Agitator
2018-05-15, 00:13
Får man skapa en bäst of instagram tråd tro med "fitness"folks bilder i hahaha.

The_RobRoy
2018-05-15, 01:22
Någon med lite IT-skills som kan dra en kopia på hela databasen, så att inläggen åtminstone finns kvar någonstans?

High1ander
2018-05-15, 01:24
Permbanna ipn är ju meningslöst. Skaffa nytt ip gör man på 1 minut från sin isp genom att byta macaddress på routern.

Däremot tycker jag moderatorerna ska sluta hålla på med byråkratin när de bannar troll och nya användare. Borde inte behöva skapas tråd för skitsaker och skriva ner.

Borde räcka med att dagens moderatorer bara gör som de "känner" för i de flesta fall.
Däremot bör de kanske prata ihop sig eller ha diskussion om de ska banna någon som varit här lite längre osv.

Varningar kanske man ska sluta med för nya användare som är nyare än 6 månader. Bara banna direkt med ett meddelande att den är välkommer åter om den sköter sig.

Dessa troll som håller på slår mig som typiskt svagbegåvade som knappast skulle klara av eller orka fixa sådana simpla saker som byta IP-nummer/VPN.

Alternativt göra så man behöver t.ex. ett mobilnummer för ny reg, osv...

Trollen vill ju sprida sitt budskap, men tror knappast de orkar bry sig så mycket om "lilla kollo" om man väl börjar göra det lite svårare för dom... Kollo är liksom inte rätt plattform att börja sina korståg som många av dessa är ute efter...

Agitator
2018-05-15, 01:38
Någon med lite IT-skills som kan dra en kopia på hela databasen, så att inläggen åtminstone finns kvar någonstans?

Det som måste göras är en bot som crawlar hela forumet ifall man inte kan få access till maskinen.

The_RobRoy
2018-05-15, 02:09
Det som måste göras är en bot som crawlar hela forumet ifall man inte kan få access till maskinen.

Därav IT skills..

Agitator
2018-05-15, 02:19
Finns massvis med lösningar dock på att skrapa forum även med GUI. Crawla är vad google och andra sökmotorer gör, skrev lite för snabbt :)

The_RobRoy
2018-05-15, 03:29
Väldigt tråkigt att aktiviteten sjunkit så mycket här. Flashback har inte alls samma känsla där man diskuterar saker.

Man börjar bli gammal när alla medium som man interagerat på dör ut. IRC la jag ner förra året, efter att ha använt det sen sent 90-tal. Nu har man tappat suget lite med kolozzeum också. Har lagt sjukligt många timmar att skriva/chatta/läsa på IRC och Kolo senaste 15 åren. Tänk vad produktiv jag kommer kunna bli i framtiden ;)

ceejay
2018-05-15, 05:27
väldigt mycket kolo har det blivit.

Glen
2018-05-15, 06:32
Vi kanske kan blåsa liv i det igen? Om alla närmast sörjande anstränger sig lite att både skapa trådar och kommentera, diskutera i dem så kan det locka andra att delta. Om modsen släpper lite på "det här har redan diskuterats, sök" och vi andra inte är då jäkla rädda för att upprepa oss eller göra bort sig så vore det bra. Dra upp ämnen igen, "latsdrag bakom nacke är den bra?" "bänktröjan är fånig" och liknande. Posta era träningsprogram och be om feedback, eller bara dela med er av dem. Skriv en pretentiös svada om hur man optimerar din vadträning osv. Skitsamma att det gjorts. Gör motsvarande i kostforumet osv.

Brudar får ta fysikbilder och lägga upp, lite rövput-övning och lätt sensuella poser. Sånt drar folk och skitsamma att nån jobbig feminist blir sur.

Om vi alla försöker lite var och en, att posta mer (vettiga saker helst men absolut inget krav) och kanske skapa en tråd i veckan var så kanske vi kan få tillbaks lite aktivitet?

Föredömlig idé!

Andy.da.wohoo
2018-05-15, 06:43
väldigt mycket kolo har det blivit.

Ja, det får man medge.

Personligen så gick jag igenom min tonår med svåra och mindre svåra tider på Kolozzeum, vore sorgligt att se forumet försvinna. Men som andra sagt, diskussionerna håller inte samma klass idag som för 10 år sedan och när samma personer gång på gång får trådar att spåra ur eller bli enkelspåriga så blir det inte lika roligt längre, och det är väl det som får forumet att dö.

Jag tror att forum som medie kommer återuppstå inom några år. Facebook är bara en reklampelare, Instagram är tråkigt och reddit som diskussionsforum upplever jag inte som optimalt.

ARMSTARK
2018-05-15, 07:13
Lite märkligt att folk tycker att det var bättre klass på discussionerna förut, det är ingen tillfällighet att i princip alla "kändisar" från den tiden är bannade. Det var ofta väldigt dålig stämning.

Beemel
2018-05-15, 07:17

Att skapa massa skräptrådar känns som att slå spiken i kistan och begrava forumet en gång för alla. Blir ju väldigt mycket "artificiellt liv" och jag gissar på att det om något kommer göra att fler medlemmar tröttnar och försvinner.

Tror inte det blir mer "liv" bara för att de få som är kvar kommer skriva mer. Det i sig kommer inte dra till sig flera nya medlemmar.

Har redan nu förberett undergången genom att säkerhetskopiera hela min journal... #doomsdayprep

För mig, som större delen av min aktiva tid på detta forum har hållt mina inlägg borta från allmänt forumet, så kommer det inte finnas så väldigt mycket att sakna som jag inte kan ersätta i annan form.

MackeJuve
2018-05-15, 07:21

Det här har jag faktiskt tänkt på. Det nämns, och märks, hela tiden att forumaktiviteten är låg. Sedan(inte varje gång men ofta) så släcks en tråd ner när ett ämne som redan har behandlats i en annan tråd tas upp igen. Det känns lite kontraproduktivitet och som något som fyllde ett större syfte när forumet var livfullt och för många trådar blev jobbigt.

Se mellan fingrarna och låt trådarna vara. Det är kul att starta trådar och det kanske kan locka nya användare att bli kvar.

Kicken
2018-05-15, 07:26
Alltså.. hur använder man facebook för att ersätta ett forum som detta?
Vilka grupper ska man vara med i?

Instagram kan jag inte alls se hur det kan ersätta ett forum? förutom träningsdagböcker där det är mycket bättre.

För personer/företag som vill dela med sig av sin tränings"religon" (för att tjäna pengar) så är Facebook och Instagram mycket bättre än forum.

MackeJuve
2018-05-15, 07:34

Instagram kan jag inte alls se hur det kan ersätta ett forum? förutom träningsdagböcker där det är mycket bättre.

För personer/företag som vill dela med sig av sin tränings"religon" (för att tjäna pengar) så är Facebook och Instagram mycket bättre än forum.

Jag vet inte hur de mer seriösa loggar sin träning. Om de gör det online så kanske en blogg är ett alternativ. Men Instagram kan absolut ersätta ett forum, åtminstone när det handlar om att återge sin träning. Stöter då och då på löpare på den plattformen och det är inte ovanligt att det är dagliga uppdateringar. För mig som inte vill förpesta mitt flöde med detta utan bara återge "de stora sakerna" så är det perfekt att ha Kolozzeum som klotterplank. Det är skönt att kunna skriva av sig och veta att de som läser är människor som faktiskt är intresserade av det jag återger. De behöver för den delen inte ens vara intresserade, det räcker med att det är "naturligt" att logga sin träning här.

shadowfire
2018-05-15, 07:38
ha ha, min träningsjournal är 12 år gammal.... tappat suget för kolo i omgångar, men ändå hittat tillbaka. Sedan kommer jag alltid sakna när det var mer drag, fler koloträffar, Bästa Fysiken och allt som kördes på brädan.

Beemel
2018-05-15, 07:43

Instagram är väl mest befolkat av bekräftelsehoror. Min tes är att 95% av instagrams bilder är selfies.

Facebook är fyllt med personer vars huvudsakliga bild av en diskussion är att länka någon bekants namn i kommentarsfältet.

Snapchat är jag för gammal för att ha förstått mig på..

Forum är en av de sista internetinstanserna där "riktiga" diskussioner fortfarande förekommer.
Tror också det är en av anledningen till att intresset för formen falnar.
Folk är generellt inte intresserad av att diskutera saker, eller ännu värre, bli i frågasatta eller överbevisade...
De vill helt utan källkritik ha saker serverade till sig och slukar den information som stämmer med sin egen uppfattning med hull och hår och ignorerar allt annat.
Då är instagram och facebooks intressebubblor alldeles utmärkta.

King Grub
2018-05-15, 08:28

Der gör vi inte. Vi gör, precis som du säger, det mesta på "känn". Att det startas en tråd i moderatorforumet när man bannar någon sker automagiskt.

Shqypnia
2018-05-15, 08:44
MSN dog när sociala medier tog över. Flera forum har gått samma väg men Kolo står än kvar. Jag tror inte det dör så länge det inte är självmord via ägarna själva.

Angel
2018-05-15, 09:10
ha ha, min träningsjournal är 12 år gammal.... tappat suget för kolo i omgångar, men ändå hittat tillbaka. Sedan kommer jag alltid sakna när det var mer drag, fler koloträffar, Bästa Fysiken och allt som kördes på brädan.

Mela har ju redan typ 50 koloträffar planerade för Göteborg i sommar :)

MaxTheMarketer
2018-05-15, 09:19
Instagram är väl mest befolkat av bekräftelsehoror. Min tes är att 95% av instagrams bilder är selfies.

Facebook är fyllt med personer vars huvudsakliga bild av en diskussion är att länka någon bekants namn i kommentarsfältet.

Snapchat är jag för gammal för att ha förstått mig på..

Forum är en av de sista internetinstanserna där "riktiga" diskussioner fortfarande förekommer.
Tror också det är en av anledningen till att intresset för formen falnar.
Folk är generellt inte intresserad av att diskutera saker, eller ännu värre, bli i frågasatta eller överbevisade...
De vill helt utan källkritik ha saker serverade till sig och slukar den information som stämmer med sin egen uppfattning med hull och hår och ignorerar allt annat.
Då är instagram och facebooks intressebubblor alldeles utmärkta.

Instagram borde döpas om till "Instattention". Facebooks mindre skräddarsydda grupper kan medföra intressanta diskussioner men de försvinner också lätt i gruppflödet och är inte alls lika överskådligt som nätforum är.

Samtidigt så har jag märkt på sistone att ju större en Facebook grupp blir (särskilt om den klassas som "allmän grupp" och inte något specifikt ämne) ju fler attention-seekers dyker upp.

Senast igår på en svensk FB-grupp som jag är med i (100 000+ medlemmar), men extremt inaktiv i, så dök det först upp ett inlägg om hängbröst, sedan verkade någon uttråkad attention-seeker känna att man kan posta vad som helst så hon posta om personer som skär sig själva.

Självfallet blev det damp mot personen, med all rätt. Problemet nu blir såklart att andra attention-seekers ser nu detta och inser, "omg, jag kan få såååå mkt uppmärksamhet om jag postar något crazy vilket också verkar gå att göra, omfg, det kliar sönder i mina fingrar, måste skriva, måste seeka attention! aaaaaah!" :D

Utmaningen med dagens nätforum är att de stora offentliga nätforumen som detta och Flashback är att det finns fler attention-seekers idag än någonsin som flockas dit där de kan göra mest väsen av sig. Detta avskräcker då seriösa "skribenter" som då hellre ägnar sig åt mer skräddarsydda forum eller sina personliga bloggar.

Facebook och YouTube fungerar mer eller mindre som "ekokammare" eftersom du bekvämt kan blockera någon eller något klipp som inte tilltalar det du vill ska vara sant. På nätforum bländas du konstant av olika perspektiv. Detta är säkert något helt nytt (och främmande) för de som är 20 år eller yngre idag.

Forum skulle kunna få en comeback om ungdomar redan i yngre åldrar uppmuntrades och lärde sig att tänka kritiskt och vara öppen för olika perspektiv istället för att fastna för det allra första bästa social engineering som finns ute på nätet som formar deras unga hjärnor som lerskulpturer.

Tyvärr skall det även tilläggas att det är de mest extrema människorna som får höras och synas mest i dagens medier vilket gör att fördomar och "dra alla över en och samma kant" blir allt vanligare.

Man ser och hör om de "dummaste ungdomarna" så man tror att alla dagens ungdomar är så. Man ser, hör och läser om "galna feminister" och antar att alla som är för jämställdhet måste vara så (personlig åsikt: man behöver inte feminism för att arbeta för jämställdhet). De vettiga ungdomarna och de som har vett i skallen om jämställdhet får alltså aldrig en syl i vädret, jämfört med tidigare i historien.

Det var min avhandling över läget idag för stora offentliga nätforum.

leo1
2018-05-15, 09:21
Jag tycker kolo är okej I nuvarande form. Det finns inget ämne som drunknar i inlägg. Händer det nåt följer jag det gärna här, tex lastbilen på Drottninggatan eller aviciis död. Sådant kan man inte följa på flashback. Det blir för många inlägg och för många betydelselösa inlägg.

Sedan har jag trådar jag alltid följer. Löpartråden, bästa tv-serierna, klädtråden(den var det mer drag i förr) bitcoin. Faktiskt ett tiotal trådar när jag räknar efter.

Det har funnits väldigt mycket blandad kompetens genom åren. Det finns det fortfarande, dock mindre.

Masterchief har jag inte sett på länge.

Rickard
2018-05-15, 09:30
Att föra diskussioner på något vettigt sätt på en plattform som Facebook är rätt värdelöst. Den försvinner ju snabbt. Samt deras ivrande att veta exakt vem du är är rätt enfaldigt och jobbigt.
Så jag hoppas att riktiga forum kan få ett uppsving igen.

Rikard Jansson
2018-05-15, 09:36
Alltså andra forum som t.ex. simplyshredded har ju levt i typ 5 år fast det är 6 aktiva medlemmar. Sålänge servern är uppe så att säga kommer aldrig kolozzeum att dö ut helt.

MackeJuve
2018-05-15, 09:54
Jag tycker kolo är okej I nuvarande form. Det finns inget ämne som drunknar i inlägg. Händer det nåt följer jag det gärna här, tex lastbilen på Drottninggatan eller aviciis död. Sådant kan man inte följa på flashback. Det blir för många inlägg och för många betydelselösa inlägg.

Sedan har jag trådar jag alltid följer. Löpartråden, bästa tv-serierna, klädtråden(den var det mer drag i förr) bitcoin. Faktiskt ett tiotal trådar när jag räknar efter.

Det har funnits väldigt mycket blandad kompetens genom åren. Det finns det fortfarande, dock mindre.

Löpartråden är min överlägsna personliga favorit. Den har hjälpt mig inför mer eller mindre varenda lopp som jag har ställt upp i sedan i början av förra året. Det blir inte perfekt, och det finns säkert kunnigare människor på andra ställen, men det blir otroligt mycket bättre än om jag hade lagt upp all träning på eget bevåg.

Det tycker jag är det absolut bästa med Kolozzeum. Man bestämmer hur man vill träna och får tillfredsställelsen av att följa ett eget upplägg. Sedan bollar man det med mer kunniga och implicerar de korrigeringar som känns mest vitala. Till sist så har du ett hyfsat vettigt upplägg som du till största del har konstruerat själv. Det är roligt.

The_RobRoy
2018-05-15, 11:46

Detta, är vad jag älskat med kolo. Funits duktiga människor inom i princip allt, som delat med sig frikostigt av sin kunskap. Jag har försökt hjälpa till på det lilla hörn där jag har mer kunskap än genomsnittet. Nu för tiden har jag helt tappat suget att försöka utbilda föra vidare kunskap, inom finans/ekonomi/livsplanering/flytta utomlands eller andra ämnen jag känt att jag har något att bidra inom.

Saknar förövrigt också Mästerchefen!

Termy
2018-05-15, 12:09
Om kolo mot förmodan skulle läggas ned så röstar jag för att King Grub skapar ett redditforum med samma namn.

King Grub
2018-05-15, 12:14
Även om det läggs ned någon gång tror jag inte rättigheterna till namnet Kolozzeum bara släpps utan vidare.

Mats J
2018-05-15, 12:28
Hur länge har det funnits? Jag hade ett konto runt 2003-2005, sedan hände något och jag var tvungen att regga om mig 2005. Minns inte orsaken.

Termy
2018-05-15, 12:28
Abelzzeum?

King Grub
2018-05-15, 12:32
Hur länge har det funnits? Jag hade ett konto runt 2003-2005, sedan hände något och jag var tvungen att regga om mig 2005. Minns inte orsaken.

Joachim Bartolls registreringsdatum är 2001-04-25, så någonstans däromkring borde det vara.

MackeJuve
2018-05-15, 12:48
Joachim Bartolls registreringsdatum är 2001-04-25, så någonstans däromkring borde det vara.

Då var jag sen på pucken 2009. Gick tillbaka bland mina trådar för att se lite vad man pysslade med på den tiden:

Min allra första tråd
"Hej, stämmer det att man ska ta en vecka ledigt från gymmet där man äter som vanligt och tar sina kosttillskott och konditionstränar, efter ca 10-12 veckors gym?

Glad för svar!"

En av de första trådarna
"Någon som är insatt i hur mycket fett bastning bränner? Hjälper en kvarts bastning 5 ggr/vecka någonting vid exempelvis en deff?"

Noterar även att jag körde skivstångscurl med ungefär samma vikter då som idag. Det måste ha sett förjävligt ut. Mest intressant var dock att jag vägde 86 kg när jag började journala 2009. Hamnar jag däromkring i sommar så är jag m.a.o. det lättaste jag har varit på nio år :thumbup:

stridis
2018-05-15, 13:07
Alltså andra forum som t.ex. simplyshredded har ju levt i typ 5 år fast det är 6 aktiva medlemmar. Sålänge servern är uppe så att säga kommer aldrig kolozzeum att dö ut helt.

Vem blir då den siste koloiten kan man ju undra.:d

Beemel
2018-05-15, 14:33
Vem blir då den siste koloiten kan man ju undra.:d

Starta en tråd med en omröstning runt "the most likely suspects" så har vi ju en extra tråd som ger mer "liv" åt forumet =)=)

r1kkie
2018-05-15, 14:39

Aktivering via SMS istället med kod som skickas. Endast en användare per nummer. Efter man tagit familjens så börjar det bli krångligt. ;)

Gil77
2018-05-15, 14:48
Är inte säker på att forum går ner mer i popularitet än det redan gjort. Sociala medier som Facebook osv verkar hos många gå ner i popularitet. Så borde inte förflyttas ännu mer folk ditåt. Aktiviteten hos många tycker jag gått ner kraftigt på Facebook, förutom vissa som istället är oerhört aktiva. Men förut uppdaterade ju var och varannan statusar, nu är det mer en liten klick som hela tiden spammar.

trädgårdsmöbel
2018-05-15, 14:50
Att skapa massa skräptrådar känns som att slå spiken i kistan och begrava forumet en gång för alla. Blir ju väldigt mycket "artificiellt liv" och jag gissar på att det om något kommer göra att fler medlemmar tröttnar och försvinner.

Tror inte det blir mer "liv" bara för att de få som är kvar kommer skriva mer. Det i sig kommer inte dra till sig flera nya medlemmar.

Har redan nu förberett undergången genom att säkerhetskopiera hela min journal... #doomsdayprep

För mig, som större delen av min aktiva tid på detta forum har hållt mina inlägg borta från allmänt forumet, så kommer det inte finnas så väldigt mycket att sakna som jag inte kan ersätta i annan form.

Du kan ha rätt, men på mitt sätt försökte vi åtminstone få liv i det istället för att passivt se på. Viktigaste delarna att fokusera på är förmodligen inte allmänt, utan medlemsbilder, (både film och bilder), kost samt träningsdelarna av forumet. Är man redan aktiv så kanske man istället för att tex. lägga upp filmer på sina lyft i en samlingstråd skapa en egen. Typ "Bengans brutala bänkpass!".

Det är inte troll eller "derailande" som dödar tror jag, det är mer "källa på det" "det finns tråd om Det! Sök!" Och en känsla av att man måste ha en IQ på över 110, felfri grammatik och högskolenivå på utbildning för att delta som dödar.

Angel
2018-05-15, 15:11
Var ska jag hitta ragg om kolo dör?

Aryt
2018-05-15, 15:56
Det är inte troll eller "derailande" som dödar tror jag, det är mer "källa på det" "det finns tråd om Det! Sök!" Och en känsla av att man måste ha en IQ på över 110, felfri grammatik och högskolenivå på utbildning för att delta som dödar.

Och att vi som faktiskt har goda kunskaper/insikter inom något fält avfärdas och hånas av något slags hobbytyckare.

Konradsson var påläst, och som jag förstod det forskningsutbildade/under utbildning och la mycket tid på att ta fram bra faktaunderlag och gjorde rimliga tolkningar av kunskapsläget - vilket snabbt och otacksamt avfärdades med bedyranden av illegala drogers förträffliga oproblematiska ofarlighet.

Jag själv får utstå nära orimligt med spott och spä för att jag vågar påstå att effekterna av vissa ifrågasatta behandlingar är dålig.
Det verkar inte finnas något intresse av att lära sig eller att undersöka ett ämne, det handlar om att "vinna" debatten, sätta dit motståndaren, hävda sig själv genom att föra fram vad man själv "vet" (oavsett hur fel det är) osv.

Min signatur är väl ett flagrant exempel på hur jag blev "ägd" då jag förde fram att läkemedelsbolagen har marknadsföring för sina läkemedel (se internetmedicin, läkartidningen.se, bjudluncher, föreläsningssponsringar, köpta experter)

trädgårdsmöbel
2018-05-15, 16:14
Var ska jag hitta ragg om kolo dör?

Då blir det att du får ta till leopardmönstrat, skrikfylla och klänga på gymnasiegrabbar :D

delta_mats
2018-05-15, 16:31
Och att vi som faktiskt har goda kunskaper/insikter inom något fält avfärdas och hånas av något slags hobbytyckare.

Det kan bero på att du utan kunskap i ämnet bestämmer dig för att välja en sida och sedan försöker överbevisa andra sidan med lite länkar för att stärka dina påståenden.

Om vi tar diskmedel i gjutjärnspannor vara eller icke vara så tror jag utan att undersöka närmare att det är lättare att hitta länkar där man säger aja baja än motsatsen.
Du verkar dessutom själv inte ens äga en gjutjärnspanna och saknar erfarenhet av vad som händer när man diskar en sådan med diskmedel. Vilket flera av oss andra faktiskt har.

Aryt
2018-05-15, 16:51
Det kan bero på att du utan kunskap i ämnet bestämmer dig för att välja en sida och sedan försöker överbevisa andra sidan med lite länkar för att stärka dina påståenden.

Om vi tar diskmedel i gjutjärnspannor vara eller icke vara så tror jag utan att undersöka närmare att det är lättare att hitta länkar där man säger aja baja än motsatsen.
Du verkar dessutom själv inte ens äga en gjutjärnspanna och saknar erfarenhet av vad som händer när man diskar en sådan med diskmedel. Vilket flera av oss andra faktiskt har.

Du ger dig inte alltså?
Du har hittills inte länkat till något stöd för no-soap-approachen.

Att du på något sett tror att du kan utläsa om någon har en gjutjärnspanna eller inte..

Hur gör du för att få bort doften av härsket fett från din stekpanna? Eftersom det är ett fettlager som enkelt kan lösas upp av någon droppe diskmedel lär det härskna illa kvickt. Hur gör du?

Du har dock rätt i att om man är för lat eller för okunnig för att kunna bränna in den så är det nog bäst att aldrig rengöra den.

Inte för att vara den, men har du möjligen haft upprepat våld mot huvudet? Kan ge en ganska specifik "demens"-form. Typsporten är väl amerikansk fotboll, men finns annat med upprepat huvudtrauma som är vanligare.

Givetvis missade du också hela poängen. Mitt expertområde är ett annat, men då det inbegriper informationssamling och bedömning av källor (forskningsutbildning, du vet) så blir det ganska brett.

xan
2018-05-15, 17:01

Att leva i ovisshet. *cry*

Bärsärk
2018-05-15, 17:07
Att leva i ovisshet. *cry*

X02EwkGqyto

Rickard
2018-05-15, 18:58

Att köra diskmedel i en riktigt inkörd panna är nog inte värre än att göra köttfärssås i den.

wintersnowdrift
2018-05-15, 19:08
Detta, är vad jag älskat med kolo. Funits duktiga människor inom i princip allt, som delat med sig frikostigt av sin kunskap. Jag har försökt hjälpa till på det lilla hörn där jag har mer kunskap än genomsnittet. Nu för tiden har jag helt tappat suget att försöka utbilda föra vidare kunskap, inom finans/ekonomi/livsplanering/flytta utomlands eller andra ämnen jag känt att jag har något att bidra inom.

Saknar förövrigt också Mästerchefen!

+3 på saknar MasterChief. Han blev lite av en forumpappa för mig när jag hittade till det här forumet för snart 14 år sedan (herreminje vad gammal jag är). Tror dock tyvärr att han idag skulle anse att jag är en ganska depraverad forumdotter :(.

Jag upplever också att många diskussioner präglas av det som brukar benämnas som "faktaresistens". Det finns fortfarande flertalet medlemmar på brädan med mycket hög kompetens i vissa spetskunskaper men för min del är det inte värt att diskutera när forumet infiltreras av faktaresistenta troll och människor som söker en ekokammare för främlingsfientlighet och misogyni. Dock kan nog det vara en spegling av samhällsutvecklingen likaväl som en konsekvens av forumdöden.

WHITEFOLKS
2018-05-15, 19:22
Lol som om det skulle vara någon utbredd misogyni. Du kan väl bara kalla han Nilz istället.

bertbert
2018-05-15, 20:26
Jag upplever också att många diskussioner präglas av det som brukar benämnas som "faktaresistens". Det finns fortfarande flertalet medlemmar på brädan med mycket hög kompetens i vissa spetskunskaper men för min del är det inte värt att diskutera när forumet infiltreras av faktaresistenta troll och människor som söker en ekokammare för främlingsfientlighet och misogyni. Dock kan nog det vara en spegling av samhällsutvecklingen likaväl som en konsekvens av forumdöden.

Det är inte forumet som infiltreras, det är ju typ hela världen. *gah!* Tycker jag.

shadowfire
2018-05-15, 20:41
Då blir det att du får ta till leopardmönstrat, skrikfylla och klänga på gymnasiegrabbar :D

haha det har hon ju redan ;) . *retas*

shadowfire
2018-05-15, 20:45
+3 på saknar MasterChief. Han blev lite av en forumpappa för mig när jag hittade till det här forumet för snart 14 år sedan (herreminje vad gammal jag är). Tror dock tyvärr att han idag skulle anse att jag är en ganska depraverad forumdotter :(.

Jag tror dock som utomstående observant, att en del har förändrats där. Personer som dig med dina åsikter hade lite mer ryggdunk 5 år tillbaka, men som samhället har sett ut nu och ändrats nu så om du inte har ändrat dina åsikter, så tror jag det på riktigt speglar även på kolo att färre och färre delar samma åsikt som dig. Jag tror inte det beror på att forumet i sig är trollägt, utan att det är så samhället ser ut. SD som alla sa aldrig skulle få mer än 3% osv.

Jag vågar påstå att den som är faktaresistent är nog du som inte hängt med i svängarna och då är du ändå på listan av en av mina favoritmedlemmar. :)

Angel
2018-05-15, 20:46
*slänger in popcornen i micron*

Andy.da.wohoo
2018-05-15, 20:49

Micron? Popcorn ska göras i gryta!

Angel
2018-05-15, 20:52

*popcorn* *äter mina popcorn*

Bob90
2018-05-15, 20:56

Gör du rent grytan med diskmedel eller utan?

Angel
2018-05-15, 21:08
Gör du rent grytan med diskmedel eller utan?

Jag brukar köra i diskmaskinen bara.

Bob90
2018-05-15, 21:09
Jag brukar köra i diskmaskinen bara.

Får diskmaskinen plats i grytan? *jorgen*

wintersnowdrift
2018-05-15, 21:36
Jag tror dock som utomstående observant, att en del har förändrats där. Personer som dig med dina åsikter hade lite mer ryggdunk 5 år tillbaka, men som samhället har sett ut nu och ändrats nu så om du inte har ändrat dina åsikter, så tror jag det på riktigt speglar även på kolo att färre och färre delar samma åsikt som dig. Jag tror inte det beror på att forumet i sig är trollägt, utan att det är så samhället ser ut. SD som alla sa aldrig skulle få mer än 3% osv.

Jag vågar påstå att den som är faktaresistent är nog du som inte hängt med i svängarna och då är du ändå på listan av en av mina favoritmedlemmar. :)

Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar. Är "fakta" vad majoriteten i ett givet sammanhang tycker? I så fall är jag absolut "faktaresistent".

Jag syftar på att det för min del i en diskussion t.ex. inte är lönt att sammanfatta studier eller förklara hur statistisk metod fungerar, eftersom de flesta antingen 1. inte bryr sig, och/eller 2. inte förstår och därför inte kan argumentera emot på ett sätt som är givande för mig. Jag hade en ganska intressant diskussion utifrån en BRÅ-rapport om våldtäktsoffer och -förövare med Yes i någon tråd i höstas (?!), men det är typ det senaste jag kan komma på som var ett något sånär givande utbyte med en meningsmotståndare i en politisk fråga. Ett av mina bästa inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7764671&postcount=4464) (enligt mig själv) kommenterades seriöst av en person (Hurril) som inte är aktiv längre, och ett troll. Jag ville gärna diskutera initierat men... näh, Kolozzeum är uppenbarligen inte rätt forum för det längre.

WHITEFOLKS
2018-05-15, 21:39
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar. Är "fakta" vad majoriteten i ett givet sammanhang tycker? I så fall är jag absolut "faktaresistent".

Jag syftar på att det för min del i en diskussion t.ex. inte är lönt att sammanfatta studier eller förklara hur statistisk metod fungerar, eftersom de flesta antingen 1. inte bryr sig, och/eller 2. inte förstår och därför inte kan argumentera emot på ett sätt som är givande för mig. Jag hade en ganska intressant diskussion utifrån en BRÅ-rapport om våldtäktsoffer och -förövare med Yes i någon tråd i höstas (?!), men det är typ det senaste jag kan komma på som var ett något sånär givande utbyte med en meningsmotståndare i en politisk fråga. Ett av mina bästa inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7764671&postcount=4464) (enligt mig själv) kommenterades seriöst av en person (Hurril) som inte är aktiv längre, och ett troll. Jag ville gärna diskutera initierat men... näh, Kolozzeum är uppenbarligen inte rätt forum för det längre.

Nä vi är inte tillräckligt mycket doktor för att kunna förstå din fantastiska nivå.

trädgårdsmöbel
2018-05-15, 21:56
Jag tror, helt ärligt att feminismen och den feministiska misoginyn (kan förklara begreppet om någon är nyfiken) är en större bov till att ett träningsforum dör än sd-åsikter. Det feministiska kvinnoföraktet skrämmer bort brudarna (till Instagram, där de hyllas istället för feminist-mobbas) och när brudarna försvinner så försvinner grabbarna med. Vad forumet är i behov av är tits and ass, kvinnlig fägring som tilltalar manlig heterosexualitet, men varenda kvinna som på något sätt representerat detta har feministmobbats ut direkt. Nu kollar jag väldigt sällan medlemsbilder eller journaler men ändå, jag tror inte jag sett någon lägga upp den typen av bilder på sig själv på minst tio år. Kommer ni ihåg Exhale-forumet? Det var en massa sånt, men här envisades vi med att feminista oss, håna den typen av uppmärksamhetssökande...för vad? För att blidka några feminister och plocka pk- poäng hos dem?

Så nej, vill ni göra en politisk poäng och skylla på sd-åsikter som skrämt iväg folk och dödar forumet? Feminist please...det är bara billigt att göra den kopplingen när ni själva bär långt större "politisk" skuld.

wintersnowdrift
2018-05-15, 21:56
Nä vi är inte tillräckligt mycket doktor för att kunna förstå din fantastiska nivå.

Spotta ur taggtråden du käkade till middag. Man behöver inte vara doktor för att fatta, bara genuint intresserad av diskussionsämnet. Och det var det ingen som var.

wintersnowdrift
2018-05-15, 21:59
Jag tror, helt ärligt att feminismen och den feministiska misoginyn (kan förklara begreppet om någon är nyfiken) är en större bov till att ett träningsforum dör än sd-åsikter. Det feministiska kvinnoföraktet skrämmer bort brudarna (till Instagram, där de hyllas istället för feminist-mobbas) och när brudarna försvinner så försvinner grabbarna med. Vad forumet är i behov av är tits and ass, kvinnlig fägring som tilltalar manlig heterosexualitet, men varenda kvinna som på något sätt representerat detta har feministmobbats ut direkt. Nu kollar jag väldigt sällan medlemsbilder eller journaler men ändå, jag tror inte jag sett någon lägga upp den typen av bilder på sig själv på minst tio år. Kommer ni ihåg Exhale-forumet? Det var en massa sånt, men här envisades vi med att feminista oss, håna den typen av uppmärksamhetssökande...för vad? För att blidka några feminister och plocka pk- poäng hos dem?

Så nej, vill ni göra en politisk poäng och skylla på sd-åsikter som skrämt iväg folk och dödar forumet? Feminist please...det är bara billigt att göra den kopplingen när ni själva bär långt större "politisk" skuld.

Vilka användare har feminist-mobbat ut andra kvinnliga användare pga bilder de lagt upp? Och när? Jag måste ha haft ett break från Kolo då och missat det helt.

WHITEFOLKS
2018-05-15, 22:03
Spotta ur taggtråden du käkade till middag. Man behöver inte vara doktor för att fatta, bara genuint intresserad av diskussionsämnet. Och det var det ingen som var.

Det var det säkerligen folk som var men man väljer att svara på det man väljer att svara på.

wintersnowdrift
2018-05-15, 22:09
Det var det säkerligen folk som var men man väljer att svara på det man väljer att svara på.

Öh, nej? Eftersom ingen annan valde att svara så var ingen annan uppenbarligen tillräckligt intresserad?

WHITEFOLKS
2018-05-15, 22:11
Öh, nej? Eftersom ingen annan valde att svara så var ingen annan uppenbarligen tillräckligt intresserad?

Jag svarade men blev ignorerad så man väljer vad man vill svara på.

Angel
2018-05-15, 22:20
Jag behöver en större skål här!

(Men jag håller med om att forumet behöver fler tjejer)

delta_mats
2018-05-15, 22:24
Att köra diskmedel i en riktigt inkörd panna är nog inte värre än att göra köttfärssås i den.

Sant, det är obra det också. Syra i gjutjärnspanna är också dåligt.

wintersnowdrift
2018-05-15, 22:24
Jag svarade men blev ignorerad så man väljer vad man vill svara på.

När jag kollar några sidor framåt så kan jag inte se att du svarade på just det inlägget. Däremot gjorde Vinter det, efter att trollet bannats. (Obs att jag inte visste i det läget att trollet var ett troll och försökte därför bemöta honom. Waste.) Så två personer då.

Det känns som att du tog åt dig personligen vilket är rätt onödigt. Jag tycker att du är en person som är värd att diskutera med och syftade inte på dig.

delta_mats
2018-05-15, 22:26
Du ger dig inte alltså?
Du har hittills inte länkat till något stöd för no-soap-approachen.

Att du på något sett tror att du kan utläsa om någon har en gjutjärnspanna eller inte..

Hur gör du för att få bort doften av härsket fett från din stekpanna? Eftersom det är ett fettlager som enkelt kan lösas upp av någon droppe diskmedel lär det härskna illa kvickt. Hur gör du?

Du har dock rätt i att om man är för lat eller för okunnig för att kunna bränna in den så är det nog bäst att aldrig rengöra den.

Inte för att vara den, men har du möjligen haft upprepat våld mot huvudet? Kan ge en ganska specifik "demens"-form. Typsporten är väl amerikansk fotboll, men finns annat med upprepat huvudtrauma som är vanligare.

Givetvis missade du också hela poängen. Mitt expertområde är ett annat, men då det inbegriper informationssamling och bedömning av källor (forskningsutbildning, du vet) så blir det ganska brett.

Det roar mig att du lägger ner sådan möda på att försöka överbevisa oss. Jag har inte läst någon av dina länkar och kommer inte göra det heller. Självklart ids jag inte gräva fram egna länkar heller. När det är en sådan självklarhet att vi har rätt och du har fel. Vissa saker behöver man ingen "källa på det"

WHITEFOLKS
2018-05-15, 22:30
När jag kollar några sidor framåt så kan jag inte se att du svarade på just det inlägget. Däremot gjorde Vinter det, efter att trollet bannats. (Obs att jag inte visste i det läget att trollet var ett troll och försökte därför bemöta honom. Waste.) Så två personer då.

Det känns som att du tog åt dig personligen vilket är rätt onödigt. Jag tycker att du är en person som är värd att diskutera med och syftade inte på dig.Troll är fina. Roligare att smasha på upplägg än att hantera jobbiga frågor.

wintersnowdrift
2018-05-15, 22:31
Troll är fina. Roligare att smasha på upplägg än att hantera jobbiga frågor.

Då trivs du säkert jättebra på forumet numera. GLHF.

WHITEFOLKS
2018-05-15, 22:39
Då trivs du säkert jättebra på forumet numera. GLHF.Nej jag svarar inte troll eftersom det är rätt bortkastad tid och man märkte efter ungefär två rader att det där var ett troll. Så varför valde du att svara? Du slösar bara din egen tid (om du nu inte gillar det), matar trollet så att det finner nöje och skyller sedan på att det är låg kvalitet på diskussionerna. Trollen och svaren på trollen är vad som gör kvaliteten dålig och får diskussioner att tappa djup.

wintersnowdrift
2018-05-15, 22:55
Nej jag svarar inte troll eftersom det är rätt bortkastad tid och man märkte efter ungefär två rader att det där var ett troll. Så varför valde du att svara? Du slösar bara din egen tid (om du nu inte gillar det), matar trollet så att det finner nöje och skyller sedan på att det är låg kvalitet på diskussionerna. Trollen och svaren på trollen är vad som gör kvaliteten dålig och får diskussioner att tappa djup.

I den specifika diskussionen så var det inte tydligt för mig att det rörde sig om ett troll, och därför svarade jag seriöst till en början.

Även när man snabbt identifierar ett troll så förstör de diskussionsmiljön. Typ som Nilz-Robin eller vad han nu har för nick gjorde med relationstråden. Riktiga diskussioner drunknar. Jag har absolut själv gjort mig skyldig till trollning (eller kanske snarare djup sarkasm) efter att ha tröttnat totalt och följt med det urspårade tåget istället för att försöka vända det.

WHITEFOLKS
2018-05-15, 23:01
I den specifika diskussionen så var det inte tydligt för mig att det rörde sig om ett troll, och därför svarade jag seriöst till en början.

Även när man snabbt identifierar ett troll så förstör de diskussionsmiljön. Typ som Nilz-Robin eller vad han nu har för nick gjorde med relationstråden. Riktiga diskussioner drunknar. Jag har absolut själv gjort mig skyldig till trollning (eller kanske snarare djup sarkasm) efter att ha tröttnat totalt och följt med det urspårade tåget istället för att försöka vända det.Har du fått varning för att du medvetet trollat trådar så att trådarna förstörs? Jag ligger på 4/5 varningspoäng varav alla är väldigt töntiga från dackefejdens tid, hur många har du?

wintersnowdrift
2018-05-15, 23:03
Har du fått varning för att du medvetet trollat trådar så att trådarna förstörs? Jag ligger på 4/5 varningspoäng varav alla är väldigt töntiga från dackefejdens tid, hur många har du?

Inga :( Betyder det att jag är ett dåligt troll?

WHITEFOLKS
2018-05-15, 23:04
Inga :( Betyder det att jag är ett dåligt troll?Det betyder att patriarkatet styr.

wintersnowdrift
2018-05-15, 23:06
Det betyder att patriarkatet styr.

Patriarkatet ftw.

trädgårdsmöbel
2018-05-16, 06:49
Vilka användare har feminist-mobbat ut andra kvinnliga användare pga bilder de lagt upp? Och när? Jag måste ha haft ett break från Kolo då och missat det helt.

Det här är daterat 10+ år bak i tiden. Dessutom ofta gjort av "profiler" jag förövrigt gillar, säkerligen även mig själv vid något tillfälle också. Vi hade en feminist-mentalitet av att en viss typ av kvinnligt beteende ("jag är snygg och gillar att puta med röven"-beteende) var dåligt, sunkigt och vi såg till att dessa personer inte kände sig välkomna. Men då detta är en så essentiell del av allt som kan falla under kategorin "gymmande" så sköt vi oss själva i foten. Vi feministmobbade bort alla normalt träningsfixerade/intresserade och kvar blev "Jag kan namnet på alla skelettmuskler på latin" "källa på det" "min IQ är 132" som gillade att känna sig smarta och exklusiva. Det krävdes den nivån för att delta utan att bli utmobbad, kanske inte så konstigt att en stor del av träningsintresserade tjejer försvann då, och när tjejer försvinner så följer killar efter.

wintersnowdrift
2018-05-16, 07:37
Det här är daterat 10+ år bak i tiden. Dessutom ofta gjort av "profiler" jag förövrigt gillar, säkerligen även mig själv vid något tillfälle också. Vi hade en feminist-mentalitet av att en viss typ av kvinnligt beteende ("jag är snygg och gillar att puta med röven"-beteende) var dåligt, sunkigt och vi såg till att dessa personer inte kände sig välkomna. Men då detta är en så essentiell del av allt som kan falla under kategorin "gymmande" så sköt vi oss själva i foten. Vi feministmobbade bort alla normalt träningsfixerade/intresserade och kvar blev "Jag kan namnet på alla skelettmuskler på latin" "källa på det" "min IQ är 132" som gillade att känna sig smarta och exklusiva. Det krävdes den nivån för att delta utan att bli utmobbad, kanske inte så konstigt att en stor del av träningsintresserade tjejer försvann då, och när tjejer försvinner så följer killar efter.

Jag var betydligt mer aktiv för 10+ år sedan och minns snarare de flesta diskussioner som respektfulla. Jag var iaf betydligt mindre dryg dåförtiden och inbillar mig att det gällde fler än mig. Men det är möjligt att nostalgins kraft har fångat allt historiskt i en rosaskimrande dröm och att forumet mest var en elitistisk klubb för inbördes beundran, ledd av en hemlig illuminati-feminazi-organisation med syfte att driva bort alla konkurrerande tits 'n ass-kvinnor från forumet.

MackeJuve
2018-05-16, 08:07
Det händer att jag spanar in gamla trådar, ofta från Kolo-träffar. Då slås jag av följande:

1) Det fanns en mystik kring många användare som var lockande.
2) Nivån för vad som var roligt var lägre.
3) Nivån för vad som var starkt var lägre.

Jag sammankopplar förlusten av de tre punkterna med de nya sociala plattformarna. Om jag idag har intresse av en person på forumet så kan jag med stor sannolikhet följa denne på Instagram. Om mystiken kring denne försvinner så blir inte skämten från/om densamme lika roliga i.o.m. att han/hon i samma stund visar sig vara en vanlig människa. Instagram/Youtube har även "förstört" nivån för vad som är starkt. Jaha, Hurril frontböjer 200 kg? Jättebra, men Claerence Kennedy väger mindre och frontböjer 280 kg.

En punkt 4) skulle kunna vara att man i takt med att plattformarna blir fler och fler behöver prioritera vilka man använder sig av. Har man något sorts liv kanske det inte är vettigt att sitta på Facebook, Instagram, Youtube OCH Kolozzeum. Då försvinner profilerna med tiden.

Rickard
2018-05-16, 08:16
Det händer att jag spanar in gamla trådar, ofta från Kolo-träffar. Då slås jag av följande:

1) Det fanns en mystik kring många användare som var lockande.
2) Nivån för vad som var roligt var lägre.
3) Nivån för vad som var starkt var lägre.

Jag sammankopplar förlusten av de tre punkterna med de nya sociala plattformarna. Om jag idag har intresse av en person på forumet så kan jag med stor sannolikhet följa denne på Instagram. Om mystiken kring denne försvinner så blir inte skämten från/om densamme lika roliga i.o.m. att han/hon i samma stund visar sig vara en vanlig människa. Instagram/Youtube har även "förstört" nivån för vad som är starkt. Jaha, Hurril frontböjer 200 kg? Jättebra, men Claerence Kennedy väger mindre och frontböjer 280 kg.

En punkt 4) skulle kunna vara att man i takt med att plattformarna blir fler och fler behöver prioritera vilka man använder sig av. Har man något sorts liv kanske det inte är vettigt att sitta på Facebook, Instagram, Youtube OCH Kolozzeum. Då försvinner profilerna med tiden.

Youtube och liknande ger ju lite andra incitament för många också. Där kan du tjäna pengar och få sponsorer. Så ju mer man horar ut sig desto mer tjänar man. Så den som är starkast kommer få flest följare vilket gör det ännu mer lockande att fuska. När folk har blodtryck så att dom är lila och ändå påstår att dom är någon hälsoprofil och deras resultat enbart kommer ifrån hård träning, kost och tillskott ifrån deras sponsor så som skivstång, väga mer och inga kolhydrater bara massa BCAA.

shadowfire
2018-05-16, 08:32

Jag var betydligt mer aktiv för 10+ år sedan och minns snarare de flesta diskussioner som respektfulla. Jag var iaf betydligt mindre dryg dåförtiden och inbillar mig att det gällde fler än mig. Men det är möjligt att nostalgins kraft har fångat allt historiskt i en rosaskimrande dröm och att forumet mest var en elitistisk klubb för inbördes beundran, ledd av en hemlig illuminati-feminazi-organisation med syfte att driva bort alla konkurrerande tits 'n ass-kvinnor från forumet.

Det var helt klart en del intressanta trådar längre tillbaka, med bland annat skaparn, masterchief och en person vars nick jag inte kommer ihåg nu... som var väldigt aktiv runt politik mm (bolio tror jag han hette?). Även trådarna med coxie var ofta givande.

Just vad gäller politik och samhälle tycker jag att det har blivit sämre pga trollning, men också för att argumenten går runt i cirklar. Samma sak gäller egentligen gamla relationstråden också. För några år sedan tyckte jag den var givande, flera intressanta aspekter och breda diskussioner, men sedan kom den in i något slags repeat-mode med att kvinnor har så mycket lättare än män, att det är så synd om män osv, men det är det jag menar kanske också speglar samhället som det ser ut nu idag med ensamhet, utanförskap etc.

Samtliga dessa trådar tycker jag har förlorat lite av sin dynamik dock och just att det blir som en LP-skiva som har hakat upp sig är lite trist. Jag minns dock att historiskt så uppfattade jag kolo som en smula elitistiskt och det var inte sällan samma personer som ryggdunkade varandra i trådarna, men det hade nog också att göra med att många kände varandra IRL och mer på personlig nivå.

Jansson_84
2018-05-16, 10:11
Jag tror och hoppas att forum blir likt vintage.
Det går ju i vågor med vilka sociala medier som är mest hippt. Så kanske får folk upp ögonen för det här med forum igen.
Annars får väl vi medlemmar göra så gott vi kan att hålla forumet levande.

Over and out.

trädgårdsmöbel
2018-05-16, 11:32

Exakt så. Fast utan att uttrycka det med underförstådd "Haha du är efterbliven!" ton. Kommer du ihåg när exhale fanns? Varför tror du att tits and ass-kvinnor postade där istället för här? Kolozzeum har ju vart ett stort forum, så varför tror du tits and ass inte korspostat från instagram? Dessutom, varför tror du det fåtalet tits and ass som faktiskt figurerat här har lämnat forumet efter bara några veckor på sin höjd?

Angel
2018-05-16, 11:40
Minns ni rumptråden där alla medlemmar postade en bild på sin stuss naken?

nisse1976
2018-05-16, 11:57
Exakt så. Fast utan att uttrycka det med underförstådd "Haha du är efterbliven!" ton. Kommer du ihåg när exhale fanns? Varför tror du att tits and ass-kvinnor postade där istället för här? Kolozzeum har ju vart ett stort forum, så varför tror du tits and ass inte korspostat från instagram? Dessutom, varför tror du det fåtalet tits and ass som faktiskt figurerat här har lämnat forumet efter bara några veckor på sin höjd?

Alltså jag har svårt att se att avsaknaden av tits and ass har tagit udden av forumet.
För mig är det att diskussionerna har försvunnit.

Kring träning och kost så förr postade Grub en studie - Sverker, Wallengren, Eddie Vedder, Granmaster mm diskuterade den och bollade styrkor och svagheter och vad som kunde omsättas i praktiken - Superintressant.
I allmänt är det t.ex en fröjd att gå in och läsa diskussioner mellan Hurril och Bärs.

Kring träning och kost nu så postar Grub och någon blir knäckt för att hens upplägg inte är optimalt och sen dör den.
I allmänt är folk arga över
* Alla invandrare
* Hur tufft det är för män i sammhället och hur mycket lättare kvinnor har det
* Hur kassa alla politiker är

I form av en länk nånstans eller någon inklsitrat från flashback och sen är det 10 pers som håller med följt av någon mer sansad kommentar.

När diskussionerna blir tråkigare slutar de som skrev intressant att logga in och fler folk slutar för att de slutar. Det blir en ketchupeffekt.
Det kommer säkert dröja länge innan forumet dör men jag har svårt att se att det skulle bli lika intressant som för ett gäng år sen.

wintersnowdrift
2018-05-16, 12:01

Jag minns mest att det fanns ett gäng coola kvinnor med både breasts and brains som jag beundrade lite i smyg, till exempel Nina L som definitivt var medlem längre än några veckor. Men du kanske menar folk med tits and ass som bara ville posta just det och inget annat? Jag har aldrig varit särskilt insatt i fitnessvärlden så jag var kanske en anomali på forumet redan från start :)

trädgårdsmöbel
2018-05-16, 12:03
Minns ni rumptråden där alla medlemmar postade en bild på sin stuss naken?

Ha, en underbar tråd, jag har eidetiskt minne ("bildminne") så jag kommer tydligt ihåg en dam, numera tvåbarnsmor bakdel fotad i duschen och en annan högprofilerad kvinnlig dam sam hade hasat ner svettiga träningsbrallor och visade övre halvan av baken. Men den tråden var ett undantag!

Angel
2018-05-16, 12:12
Ha, en underbar tråd, jag har eidetiskt minne ("bildminne") så jag kommer tydligt ihåg en dam, numera tvåbarnsmor bakdel fotad i duschen och en annan högprofilerad kvinnlig dam sam hade hasat ner svettiga träningsbrallor och visade övre halvan av baken. Men den tråden var ett undantag!

Dagens outfit var ju också en underbar aw-tråd!

baktung
2018-05-16, 12:35
Om Kolozzeum dör beror det som någon sa på ett serverfel ingen har råd att fixa eller en ovilja att betala för serverkostnaden. Pengar som styr den saken.

Forum som media kommer inte dö. Det är många där ute i stugorna som har behov av allt det som anonyma forum har att erbjuda. Det är skönt att kunna uttrycka sig friare och verkligen kunna använda hela språkregistret som man behagar utan att alltid behöva skräda orden. Facebookgrupper består bara av ryggdunkande och fyller inte alls samma funktion. Och om någon mot förmodan tar modet till sig att öppna sitt hjärta med ett ärligt inlägg där så blir den personen antingen näthatad eller överdrivet hissad till skyarna. Många spyr på sånt, genomskådar skiten och känner att det antingen är ren lögn eller stenhårt bevarande av socialt anseende. Anonymiteten kommer med många fördelar inte bara till arga och hatiska utan också till renhjärtade sanningssökare som inte behöver tjäna pengar eller sola sig i glansen varje gång vi lägger ner tid på att formulera oss grundligt.

Framför allt kan man uttrycka sig spontant enligt en jargong som man annars bara möter mellan mycket nära vänner. Det skapar en närhet mellan medlemmarna som ofta kan kännas starkare än banden mellan bekanta eller kollegor. Man köper att dessa bekantskaper abrupt kan försvinna men det är en skön låtsasvärld inte minst om man saknar riktigt nära vänskap. Igår lärde oss en av våra medlemmar t.ex. att en så kallad riktig man minsann har rutinmässigt sex med en och samma kvinna som han under akten bör vända omkring som en styckdetalj på köksbordet.

En man som inte har regelbunden sex är inte en riktig man, det är därför svenskarna har så lågt testo, halvkönisar. Tacka vet jag på den gamla goda tiden då män rapade och fes och satte på kärringen på köksbordet!

Trollen sedan är ett uppfriskande inslag som bara tyder på att forumet fortfarande är livskraftigt. Ingen skulle ju trolla på ett dött forum. Välartat trolleri kan vara helt hysteriskt roligt och med detta följer också utrymme att förlöjliga eller mobba trollet, på ett sätt man inte uttrycker sig gentemot seriösa medlemmar. Det aktualiserar stilfigurer som ironi, hyperbol, parodi m.fl. vilket ger ytterligare en dimension av liv och gemenskap på ett forum.

För egen del är forum i allmänhet också det ultimata verktyget för att underhålla mitt skrivande.

RobinHW
2018-05-16, 12:44

+1 på detta.

Och det är kul när vissa här inne säger "forumet förstörs av sd sympatisörer buuhu!!", alltså va? Det avspeglar precis vad som händer i verkligheten just nu, SD är numera i många undersökningar det näst största partiet i Sverige, 2022 kommer det vara det största.

.. Det finns vissa anledningar till detta.

RobinHW
2018-05-16, 12:46
Och forum kommer aldrig dö, jag tror det kommer bli större snart igen. Människor gillar att kunna ha anonymitet vilket tex facebook inte direkt erbjuder, såvida man inte vill ha ett "Trollkonto" där men man blir antagligen snart upptäckt.

xan
2018-05-16, 19:23

Har svårt att tro att ett träningsforum någonsin varit rätt ställe för diskussioner om forskning inom kognitiv psykologi. :D

LOL, jante.

WHITEFOLKS
2018-05-16, 19:24
Har svårt att tro att ett träningsforum någonsin varit rätt ställe för diskussioner om forskning inom kognitiv psykologi. :D

LOL, jante.Lol, inte.

R0B
2018-05-16, 19:44
+1 på detta.

Och det är kul när vissa här inne säger "forumet förstörs av sd sympatisörer buuhu!!", alltså va? Det avspeglar precis vad som händer i verkligheten just nu, SD är numera i många undersökningar det näst största partiet i Sverige, 2022 kommer det vara det största.

.. Det finns vissa anledningar till detta.

Spelar ingen roll om det speglar samhället eller ej. Den typen av personer som beskrivs gör att annat folk inte vill/vågar/orkar skapa trådar eller göra inlägg eftersom tråden direkt kapas och dör eftersom slutsatsen alltid är densamma och alltid framfört med en väldigt otrevligt ton.
Ingen trivs i ett sådant klimat helt enkelt förutom ovanstående medlemmar/troll.

Patriarch K
2018-05-16, 19:50
Forum är helt klart överlägset alla andra sociala medier. Problemet är väl att folk inte längre vet vad de ska använda för sociala medier. Det är som bilder på facebook. Tidigare tankade folk upp massor av bilder på facebook och taggade folk kors och tvärs. Sedan kom Instagram och det blev un-cool att posta bilder på facebook, och instagram har ju bara möjligheten att ladda upp en bild åt gången + små kollage med minibilder, och det resulterade i att ingen postar högar med bilder längre för de är rädda att vara otrendiga.
Forum är också "otrendigt", men det är 100ggr mer effektivt än andra sociala plattformar.
Här kan man föra fokuserade diskussioner som inte försvinner i något news feed efter någon dag eller två och det känns mer som att man har koll på det som skrivs på ett forum jämfört med någon facebookgrupp där allt slungas iväg i tomma intet. Forumtrådar lever så länge forumet ligger uppe och visas i google-resultat etc...
Sedan är det ju anonymiteten som redan nämnt, samt att man kan vara mer frispråkig som också redan nämnts. Man behöver inte ryggdunka och man kan säga precis vad man tycker.

Det är ju bara att försöka locka tillbaks alla gamla medlemmar och att alla lurkers börjar skriva igen.

Jag tror nog bara att forumen behöver uppgraderas lite och få ett nyare koncept som känns mindre 2003, men med typ samma funktionalitet.

Patriarkatet ftw.

Det är ju nästan jag :P (Jisses vad mitt nick är olämpligt now-a-days, men det tänkte jag inte på 2001 då jag tyckte det var ballt eftersom det var en titel man kunde få när man spelade Diablo 2 och klarade det på Hell)

shadowfire
2018-05-16, 20:03

Body hade utseendefixeringen. Där häckade alla attentionwhores medan kolo ändå fick vara lite småtrevligt byggarforum.

Jense
2018-05-16, 20:09
Blev förvånad att det fortfarande fanns kvar när jag kollade läget för något år sen. Storhetstiden var magisk, nu är det mest självgoda lallare här va?

King Grub
2018-05-16, 20:30
Blev förvånad att det fortfarande fanns kvar när jag kollade läget för något år sen. Storhetstiden var magisk, nu är det mest självgoda lallare här va?

https://i.imgur.com/ptCFerX.jpg

Angel
2018-05-16, 20:34

Nejdå, det finns några fina fiskar kvar!

baktung
2018-05-16, 20:42
Har svårt att tro att ett träningsforum någonsin varit rätt ställe för diskussioner om forskning inom kognitiv psykologi.
Forum överlag är inte rätt plats för långrandiga diskussioner med hög grad av vetenskaplig akribi. Hoppas man det kommer man för det mesta bara att bli besviken. Folk orkar helt enkelt inte ta en diskussion med någon som inleder med en fullständig forskningsöversikt i ett ämne. Däremot är referenser oftast välkomna. Grub har anpassat sin nivå väl för att det ska kunna leda till diskussion och motargument. Hade han istället öppnat en tråd med en av sina långa artiklar och avslutat med en provokativ frågeställning som för att väcka meningsmotståndare på brädan så hade få orkat lägga ner jobbet att försöka invända seriöst utan att få ersättning för arbetet.

Söker man diskussion får man dra igång den gradvis.

wintersnowdrift
2018-05-16, 20:58

Vid en första anblick kan det verka imbecillt att försöka sig på något sådant, men mitt selektiva minne säger mig att det hade kunnat bli en hejdundrande diskussion under forumets storhetstid. Det kan också vara så att jag som blåögd 20-åring var betydligt mer lättimponerad än vad jag är idag - men Kolozzeum var verkligen en inspirerande plats för mig som 20 +/- några år.

Det är ju nästan jag :P (Jisses vad mitt nick är olämpligt now-a-days, men det tänkte jag inte på 2001 då jag tyckte det var ballt eftersom det var en titel man kunde få när man spelade Diablo 2 och klarade det på Hell)

Haha, jag har faktiskt inte reagerat på ditt användarnamn, och då är jag ändå feminist ;). Men eh jo, det har nog hänt lite med diskursen sedan tidigt 2000-tal :).

Gil77
2018-05-16, 21:21
Vid en första anblick kan det verka imbecillt att försöka sig på något sådant, men mitt selektiva minne säger mig att det hade kunnat bli en hejdundrande diskussion under forumets storhetstid. Det kan också vara så att jag som blåögd 20-åring var betydligt mer lättimponerad än vad jag är idag - men Kolozzeum var verkligen en inspirerande plats för mig som 20 +/- några år.

Haha, jag har faktiskt inte reagerat på ditt användarnamn, och då är jag ändå feminist ;). Men eh jo, det har nog hänt lite med diskursen sedan tidigt 2000-tal :).

Kanske är kolo en inspirerande plats för dagens 20-åringar också? Vet att du inte skrivit motsatsen. Sättet diskussioner förs förändras ständigt, på gott och ont, fanns ett annat sätt att diskutera ännu längre bak i tiden. Nu är det väl mycket kort och koncist som gäller. Varför bre ut sig om man kan få ut 90% av budskapet på en bråkdel av utrymmet, är väl tanken.

Har lurkat på detta forum sedan starten i princip och Kolozzeum var nog en trevlig plats om man var inne i gänget. Andra fick inget svar på sina inlägg och och det var oftast samma personer som diskuterade och gaddade ihop sig om någon ny kom in med någon "dum" synpunkt. En del av de etablerade medlemmarna var ju kriminella t.ex. Dagens ungdomar verkar lite annorlunda, på den tiden slutade folk posta och gav sig samt försvann, men numer verkar dom skita i mothugg från etablerade medlemmar, och tur är väl det. Är också vanligare att nya personer kan vara med i diskussionerna utan att bli igonerade.

Patriarch K
2018-05-16, 21:24

Attans, då var det dumt att jag nämnde det :P

Forum överlag är inte rätt plats för långrandiga diskussioner med hög grad av vetenskaplig akribi.

Mja, jag håller inte med. Visst att Kollo inte är av högsta vetenskapliga klass (hade varit trist), men om det är någonstans där man ändå kan ha relativt sofistikerade långa diskussioner med mycket fakta - så är det på forum.
Twitter/Instagram är bara hjärndött och Facebook ballar ur efter 2 inlägg och folk börjar flamea varandra. Jag vet då ingen bättre plats, förutom IRL. Möjligtvis att Reddit kan innehålla rätt najs content också Men IRL hinner man inte reflektera lika mycket över vad man säger som på forum.

svenbanan
2018-05-16, 21:25

Det är väl främst de självgoda lallarna som bara tittar in nån gång per år skulle jag tro.

Angel
2018-05-16, 21:25
Vilka var kriminella?

WHITEFOLKS
2018-05-16, 21:33

Har du tittat på trådarna du skapade förr när allt var bättre och hur den intellektuella nivån var då?

jesse
2018-05-17, 00:34
Tror på abrupt slut när dagen väl kommer, hoppas dock att det får leva vidare länge än. För mig har det sedan dag ett varit en speciell hållplats även om tiderna förändrats och jag sedan länge är allt annat än aktiv.

wintersnowdrift
2018-05-17, 07:12
Har du tittat på trådarna du skapade förr när allt var bättre och hur den intellektuella nivån var då?

Trådarna jag skapade var mest menlösa myspolls, typ: "Hur intressant är Nobelfesten? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105566), "Är du händig (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87033)?", "Vilka svenska ord borde användas mer? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134962)", samt trådar om problem jag hade i vardagslivet ("Får man ställa frågor på föreläsningar? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130830)", "Mindervärdeskomplex (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95950)" och klassikern "Någon har bott i min lägenhet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124173)"). (Haha shit vilken trip down memory lane.) Dock följde jag många trådar om filosofi, ekonomi och politik med stort intresse och försökte läsa och lära från dem som var smartare än mig.

Hittade iofs den här tråden med titeln "Genusvetenskap (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86891)" som jag skapade 2007 och ställer mig frågan om Kolozzeum anser att genusvetenskap bör existera som autonom vetenskaplig institution. Jag är rätt övertygad om att den mycket intressanta diskussionen som blev aldrig hade kunnat förekomma idag. Snarare är brasklappen jag lägger i trådstarten mer regel än undantag för diskussionen om feminism och relaterade ämnen på forumet nuförtiden. (För övrigt kan jag tycka att slutsatsen jag når i slutet av tråden känns rätt vettig fortfarande.)

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 09:08
Din (WSDs) slutsats är ju: "Delar man inte mina feministiska och antirasistiska värderingar är man korkad, ointressant, ovetenskaplig och har fel. Att folk inte är på min briljanta nivå och inte är lika intressanta som mig är vad som dödar forumet. Hade jag klonat mig själv i tusen kopior och varje klon hade reggat sig här hade Kolozzeum vart världens bästa forum"

WHITEFOLKS
2018-05-17, 09:26
Trådarna jag skapade var mest menlösa myspolls, typ: "Hur intressant är Nobelfesten? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105566), "Är du händig (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87033)?", "Vilka svenska ord borde användas mer? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134962)", samt trådar om problem jag hade i vardagslivet ("Får man ställa frågor på föreläsningar? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130830)", "Mindervärdeskomplex (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95950)" och klassikern "Någon har bott i min lägenhet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124173)"). (Haha shit vilken trip down memory lane.) Dock följde jag många trådar om filosofi, ekonomi och politik med stort intresse och försökte läsa och lära från dem som var smartare än mig.

Hittade iofs den här tråden med titeln "Genusvetenskap (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86891)" som jag skapade 2007 och ställer mig frågan om Kolozzeum anser att genusvetenskap bör existera som autonom vetenskaplig institution. Jag är rätt övertygad om att den mycket intressanta diskussionen som blev aldrig hade kunnat förekomma idag. Snarare är brasklappen jag lägger i trådstarten mer regel än undantag för diskussionen om feminism och relaterade ämnen på forumet nuförtiden. (För övrigt kan jag tycka att slutsatsen jag når i slutet av tråden känns rätt vettig fortfarande.)
Mina favoriter var nog:
*glad* (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=49783)
Tröst (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54666)
Tack Kolo! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65602)
Long time no seen... (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72392)
F**n! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73699)
Farväl Kolozzeum! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74442)
"Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser" av wintersnowdrift (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83223)
Fjortis behöver anger management (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86184)

//Andreas

wintersnowdrift
2018-05-17, 09:39
Din (WSDs) slutsats är ju: "Delar man inte mina feministiska och antirasistiska värderingar är man korkad, ointressant, ovetenskaplig och har fel. Att folk inte är på min briljanta nivå och inte är lika intressanta som mig är vad som dödar forumet. Hade jag klonat mig själv i tusen kopior och varje klon hade reggat sig här hade Kolozzeum vart världens bästa forum"

Inte alls, och den som tror det verkar snarare sett rött p.g.a. vissa triggerord jag använder än läst vad jag faktiskt skrivit. Jag är inte ute efter att diskutera med mig själv liksom, maken till trök har jag svårt att tänka mig. Och vill man bara diskutera med feminister och antirasister finns gott om forum/sociala medier för det också.

Det jag efterlyser är förmågan att föra en argumentation. That's it. Läs gärna tråden om Genusvetenskap från 2007. Där argumenterar Bärs på ett snyggt sätt för att "genus" som begrepp saknar relevans, och får relevant mothugg. Idag hade det låtit "höhö pseudovetenskap feminazis kulturmarxism västvärldens förfall ryggdunk höhö", och möjligtvis en länk till en youtubevideo med Jordan Peterson. Jag kräver inte att man är inläst på forskning, det jobbet kan jag göra själv om så krävs. Däremot att någon faktiskt läser ens inlägg och försöker föra en vettig diskussion framåt med motivationen att försöka få ny kunskap, reda ut ett sakförhållande, eller för all del pröva sina retoriska skills. Jag VILL ha motstånd och andra perspektiv än mitt eget, det är ju det som är kul. Men inte på det sätt som diskussionerna ser ut idag.

Även jag är en god kålsupare när det kommer till att skriva ironiska inlägg i ett diskussionsklimat som inte främjar så mycket annat, så det är inte som att mina inlägg alltid håller en bländande intellektuell kvalitet. Tvärtom.

wintersnowdrift
2018-05-17, 09:42
Mina favoriter var nog:
*glad* (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=49783)
Tröst (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54666)
Tack Kolo! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65602)
Long time no seen... (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72392)
F**n! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73699)
Farväl Kolozzeum! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74442)
"Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser" av wintersnowdrift (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83223)
Fjortis behöver anger management (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86184)

//Andreas

Visst var det fint :)

Men idag tror jag att en ung tjej som skrivit sådana inlägg blivit hånad och spottad på, typ. "Kvinnor kan inte ta kritik, är dåliga på planering och drar alltid på sig offerkoftan". Eller för all del, jämför med vad folk skriver till dig idag. Det var inte så då, upplevde jag.

WHITEFOLKS
2018-05-17, 09:53
Inte alls, och den som tror det verkar snarare sett rött p.g.a. vissa triggerord jag använder än läst vad jag faktiskt skrivit. Jag är inte ute efter att diskutera med mig själv liksom, maken till trök har jag svårt att tänka mig. Och vill man bara diskutera med feminister och antirasister finns gott om forum/sociala medier för det också.

Det jag efterlyser är förmågan att föra en argumentation. That's it. Läs gärna tråden om Genusvetenskap från 2007. Där argumenterar Bärs på ett snyggt sätt för att "genus" som begrepp saknar relevans, och får relevant mothugg. Idag hade det låtit "höhö pseudovetenskap feminazis kulturmarxism västvärldens förfall ryggdunk höhö", och möjligtvis en länk till en youtubevideo med Jordan Peterson. Jag kräver inte att man är inläst på forskning, det jobbet kan jag göra själv om så krävs. Däremot att någon faktiskt läser ens inlägg och försöker föra en vettig diskussion framåt med motivationen att försöka få ny kunskap, reda ut ett sakförhållande, eller för all del pröva sina retoriska skills. Jag VILL ha motstånd och andra perspektiv än mitt eget, det är ju det som är kul. Men inte på det sätt som diskussionerna ser ut idag.

Även jag är en god kålsupare när det kommer till att skriva ironiska inlägg i ett diskussionsklimat som inte främjar så mycket annat, så det är inte som att mina inlägg alltid håller en bländande intellektuell kvalitet. Tvärtom.Problemet är att i många av de ämnena du gillar att diskutera så är parterna redan så solidifierade i sina tankar att folk bara skippar direkt till hitlerreferensen för man vet (eller tror sig veta) hur diskussionen kommer utveckla sig för man har redan gjort den 100 ggr. Det är i princip alla deltagare skyldiga till och är även en del av dagens samhällsklimat med all polarisering, åsiktsbubblor osv kolo är dock inte direkt värre än andra platser om något tvärtom eftersom användarna är rätt heterogena. Du finner nog behagligare diskussioner där alla tycker samma för där är man villiga att i djup härleda och fantisera om hur män är, gör och tänker (feministforum) eller den lömska och konspirerande juden (flashback).

Så grunden finns för bra diskussioner (heterogena användare) men man litar nog inte på att andra användare vill diskutera fair så man tar genvägar.

wintersnowdrift
2018-05-17, 09:59
Problemet är att i många av de ämnena du gillar att diskutera så är parterna redan så solidifierade i sina tankar att folk bara skippar direkt till hitlerreferensen för man vet (eller tror sig veta) hur diskussionen kommer utveckla sig för man har redan gjort den 100 ggr. Det är i princip alla deltagare skyldiga till och är även en del av dagens samhällsklimat med all polarisering, åsiktsbubblor osv kolo är dock inte direkt värre än andra platser om något tvärtom eftersom användarna är rätt heterogena. Du finner nog behagligare diskussioner där alla tycker samma för där är man villiga att i djup härleda och fantisera om hur män är, gör och tänker (feministforum) eller den lömska och konspirerande juden (flashback).

Så grunden finns för bra diskussioner (heterogena användare) men man litar nog inte på att andra användare vill diskutera fair så man tar genvägar.

Jag håller med. Har efter den här diskussionen kommit fram till att jag ska sluta fjanta mig så mycket och börja anstränga mig mer när jag väl skriver nåt för att inte hamna i bitter ironi som bara spinner hjulet vidare i nuvarande hjulspår.

WHITEFOLKS
2018-05-17, 10:02
Be the change.

Jag joinar in, även om jag inte har akademiska uttrycken så har man iaf en hjärna och man kan använda den till bättre saker än att skapa negativ energi.

bertbert
2018-05-17, 10:23
Winter & white, ni ger mig hopp om mänskligheten. (Men ni kanske inte kan rädda kolo)

Angel
2018-05-17, 10:45
Wsd jag vill att du startar en ny filosofi-tråd!

WHITEFOLKS
2018-05-17, 11:09

Men idag tror jag att en ung tjej som skrivit sådana inlägg blivit hånad och spottad på, typ. "Kvinnor kan inte ta kritik, är dåliga på planering och drar alltid på sig offerkoftan". Eller för all del, jämför med vad folk skriver till dig idag. Det var inte så då, upplevde jag.Du kanske hade fått lite mer kritik men fortfarande mycket stöd och hjälp. Men visst vara det kanske lite mer behagligt att vara //Kristin då än det är att vara wintersnowdrift nu.

Klein
2018-05-17, 11:41

Men idag tror jag att en ung tjej som skrivit sådana inlägg blivit hånad och spottad på, typ. "Kvinnor kan inte ta kritik, är dåliga på planering och drar alltid på sig offerkoftan". Eller för all del, jämför med vad folk skriver till dig idag. Det var inte så då, upplevde jag.

Ironiskt nog så drar du ju på unga kvinnor en kollektiv offerkofta med ditt inlägg i vilket du även passar på att missrepresentera vad du citerar som inte var skrivet i hånfullt syfte utan som en förklaring till varför pappors närvaro är viktig för deras söners utveckling.

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 11:57
Den hårdaste retoriken mot kvinnor kommer från feministiska kvinnor, samt män som (tryggt bakom sina feministiska overlords) kan ägna sig åt sin favoritsyssla; att småsint platsa och tillrättavisa kvinnor, men samtidigt plocka feministpoäng under tiden. Win-win!

Nu har jag tyvärr glidit ifrån ämnet men jag känner ändå att det här är säker jag måste informera om då jag inte vill låta feminister ha oemotsagt tolkningsföreträde och projicera sin mobbning och sin skuld på någon annan.

wintersnowdrift
2018-05-17, 12:25
Winter & white, ni ger mig hopp om mänskligheten. (Men ni kanske inte kan rädda kolo)

*gruppkjamiz*

Wsd jag vill att du startar en ny filosofi-tråd!

Tycker nog att gjutjärnspanne-tråden fyller både den filosofiska och politiska kvoten på Kolozzeum just nu!

Du kanske hade fått lite mer kritik men fortfarande mycket stöd och hjälp. Men visst vara det kanske lite mer behagligt att vara //Kristin då än det är att vara wintersnowdrift nu.

Ironiskt nog så drar du ju på unga kvinnor en kollektiv offerkofta med ditt inlägg i vilket du även passar på att missrepresentera vad du citerar som inte var skrivet i hånfullt syfte utan som en förklaring till varför pappors närvaro är viktig för deras söners utveckling.

Poängen är att jag knappast hade vågat eller velat vara "//Kristin" och skrivit inlägg rätt upp och ner ur hjärtat om alltifrån att jag var glad över att ha fått MVG på mitt filosofiprov till romaner om mina känslor och tankar som olycklig hästskötare. Kolozzeum bestod redan då främst av män, varav många betydligt äldre än mig, men jag var helt oskadad och naivt orädd på så sätt att jag trodde att de flesta ville mig väl. Därför luftade jag allt mellan himmel och jord här som jag kanske inte hade så bra möjligheter att få råd kring annonstäders. Ibland fick jag kritik, jag kommer t.ex. ihåg en tråd där jag undrade om jag var tråkig för att jag som 19-åring inte var intresserad av att supa och festa ("ja, du är en torrboll som inte tycker att det är kul" var det flera som skrev), men jag fick också jättebra råd av äldre och visare användare som kunde känna igen sig och fick mig att känna mig mindre onormal. Kolozzeum var typ som en storebror för mig. Om jag hade läst om hur kvinnor i generella termer är offerkoftiga och kassa så hade jag knappast vågat vara så öppen och underteckna mina inlägg med mitt förnamn (i en tid innan Facebook med namn och bild var norm). Med det inte sagt att allt var myzpyz på Kolozzeum då heller men jag minns det ändå som betydligt mjukare generellt och ffa med fler nyanser.

Piranha
2018-05-17, 12:27
En dag ba *P0000F*. 404

bertbert
2018-05-17, 12:28
En dag ba *P0000F*. 404

+1, eller möjligen 500.

Dreas
2018-05-17, 12:31
Well Klein med entourage av likasinnade lär väl fortsätta förstöra forumet i några år till. Som wsd säger så kommer jag ihåg för massa år sedan då diskussionerna låg på en bra nivå och folk inte behövde säga samma sak HEEEEELA tiden.

King Grub
2018-05-17, 12:35
Så här såg det ut 2005. Det var bättre förr redan då.

https://i.imgur.com/fNNwFkl.jpg

wintersnowdrift
2018-05-17, 12:35
+1, eller möjligen 500.

410 ?

baktung
2018-05-17, 12:58
Det är väl främst de självgoda lallarna som bara tittar in nån gång per år skulle jag tro.
+0,5

Att aktiviteten sjunkit kan också vara helt naturligt. För tio år sen hade forumet inte funnits så länge. Det kanske inte var nyhetens behag längre men de som varit här från början hade fortfarande ett sug efter vad som skrevs här, och det ingick i deras ritual att komma hit. 15-20 år börjar dock bli så pass lång tid att många har hunnit genomgå stora livsomställningar och varit tvungna att helt prioritera bort vissa saker som stulit tid. Rekryteringen av nya medlemmar har gått trögt eftersom de flesta erfarna byggare och styrkelyftare som tillhörde målgruppen för forumet redan hade hittat hit innan avknoppningen började. Jag har själv skrivit över 6000 inlägg vardera på minst två andra forum de senaste tio åren och på bägge platser har det kommit en punkt när jag helt enkelt bara varit tvungen att prioritera annat av olika anledningar. Att sen återgå till ett forum eller en plats efter en längre frånvaro kan kännas helt otänkbart. Det är ett avslutat kapitel i livet.

Allting har sin tid. Sen finns det alltid maskiner som bara tuggar vidare, som Grub. Man kan säga att en fas i livet bara varar en viss tid och att denna inföll samtidigt för många inom målgruppen.

WHITEFOLKS
2018-05-17, 12:59
*gruppkjamiz*

Tycker nog att gjutjärnspanne-tråden fyller både den filosofiska och politiska kvoten på Kolozzeum just nu!

Poängen är att jag knappast hade vågat eller velat vara "//Kristin" och skrivit inlägg rätt upp och ner ur hjärtat om alltifrån att jag var glad över att ha fått MVG på mitt filosofiprov till romaner om mina känslor och tankar som olycklig hästskötare. Kolozzeum bestod redan då främst av män, varav många betydligt äldre än mig, men jag var helt oskadad och naivt orädd på så sätt att jag trodde att de flesta ville mig väl. Därför luftade jag allt mellan himmel och jord här som jag kanske inte hade så bra möjligheter att få råd kring annonstäders. Ibland fick jag kritik, jag kommer t.ex. ihåg en tråd där jag undrade om jag var tråkig för att jag som 19-åring inte var intresserad av att supa och festa ("ja, du är en torrboll som inte tycker att det är kul" var det flera som skrev), men jag fick också jättebra råd av äldre och visare användare som kunde känna igen sig och fick mig att känna mig mindre onormal. Kolozzeum var typ som en storebror för mig. Om jag hade läst om hur kvinnor i generella termer är offerkoftiga och kassa så hade jag knappast vågat vara så öppen och underteckna mina inlägg med mitt förnamn (i en tid innan Facebook med namn och bild var norm). Med det inte sagt att allt var myzpyz på Kolozzeum då heller men jag minns det ändå som betydligt mjukare generellt och ffa med fler nyanser.Sure och det är också anledningen till att man (män) formas till det man är. Mottagandet skiljer sig väldigt mycket mellan tider men även personer och kön. Du var naiv och orädd och delade med dig och det gick bra. Då får man en annan inställning till livet än om man postar samma saker och får kritik och "kamma dig".

Du attributable till skillnad i tid och visst det stämmer men ffa kommer samma saker mottas helt olika beroende på kön. Du skrev inte //Kristin med det syftet men det taggade ändå vad du skrev för ett visst mottagande även om du såklart inte vet skillnaden.

Jag har också varit naiv och orädd men jag lärde mig väldigt tidigt att det inte fanns intresse eller utrymme för tonårsfilosoferande från mitt perspektiv och det hade inte varit bättre om jag skrev //andreas

Klein
2018-05-17, 13:21
Poängen är att jag knappast hade vågat eller velat vara "//Kristin" och skrivit inlägg rätt upp och ner ur hjärtat om alltifrån att jag var glad över att ha fått MVG på mitt filosofiprov till romaner om mina känslor och tankar som olycklig hästskötare. Kolozzeum bestod redan då främst av män, varav många betydligt äldre än mig, men jag var helt oskadad och naivt orädd på så sätt att jag trodde att de flesta ville mig väl. Därför luftade jag allt mellan himmel och jord här som jag kanske inte hade så bra möjligheter att få råd kring annonstäders. Ibland fick jag kritik, jag kommer t.ex. ihåg en tråd där jag undrade om jag var tråkig för att jag som 19-åring inte var intresserad av att supa och festa ("ja, du är en torrboll som inte tycker att det är kul" var det flera som skrev), men jag fick också jättebra råd av äldre och visare användare som kunde känna igen sig och fick mig att känna mig mindre onormal. Kolozzeum var typ som en storebror för mig. Om jag hade läst om hur kvinnor i generella termer är offerkoftiga och kassa så hade jag knappast vågat vara så öppen och underteckna mina inlägg med mitt förnamn (i en tid innan Facebook med namn och bild var norm). Med det inte sagt att allt var myzpyz på Kolozzeum då heller men jag minns det ändå som betydligt mjukare generellt och ffa med fler nyanser.

Ja vi ska vara försiktiga med vad vi säger så att ingen riskerar att känna sig förnärmad och ovälkommen för det är verkligen det primära hotet mot en intellektuell mötesplats. Det är ju faktiskt din rättighet som ung kvinna att känna dig trygg och beskyddad och välkommen var du än befinner dig. Är bara den biten löst så faller alla andra bitarna på plats.

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 13:25
Ok nu spårade jag mfl. ur i negativitet kan vi gå tillbaks till konstruktivitet istället? Jag presenterade något konstruktivt tidigare i tråden, sitter någon annan på något realistiskt konstruktivt?

Klein
2018-05-17, 13:27
Well Klein med entourage av likasinnade lär väl fortsätta förstöra forumet i några år till. Som wsd säger så kommer jag ihåg för massa år sedan då diskussionerna låg på en bra nivå och folk inte behövde säga samma sak HEEEEELA tiden.

Du är en liten fegis och fegisar är roten till allt ont. Du pratar nedlåtande om mig men inte till mig. Sicket omanligt beteende.

bertbert
2018-05-17, 13:28
410 ?

:d Ja, Varför inte! Har aldrig sett en 410, dock, måste jag erkänna.

MaxTheMarketer
2018-05-17, 13:43
Hur många här brukar skriva långa inlägg på forumet på sin smartphone?

Det är en ytterligare utmaning som jag ser det just nu: det är oerhört ineffektivt och opraktiskt att skriva långa inlägg på mobilen så varför ens då spendera tid på forum mer än att läsa där?

Typ alla dagens ungdomar har smartphones, redan från tidig ålder, och vissa får ju Instagram och liknande innan de ens har fyllt 12 år! :O

Sen kanske nätforum också ses som "överflödiga" om du numera kan "googla allt". Varför söka sig till ett forum inriktat på träning om du bara kan googla "hur man får man sexpack fort"?

Kombinera detta med att många(?) tar det mesta at face value utan att söka upp källor som säger det motsatta eller till och med kritiserar det (skeptiskt tänkande).

Som icke-vetenskapligt socialt experiment så ska jag fråga några gymnasieklasser där jag vikarierar nästa vecka om hur de ser på så kallade "diskussionsforum på nätet". Blir intressant att få blandade perspektiv och kanske hitta en möjlig gemensam nämnare.

På positiv notis så ser jag detta forum som en slags Discord-kanal där man kan känna lite medmänsklighet vilket jag behöver som arbetar hemifrån och inte är ute så ofta IRL.

En Discord-kanal kanske hade suttit fint? Snabbare kommunikation med folk som pallar, om allt möjligt och träning såklart!

Klein
2018-05-17, 13:55
Det är en ytterligare utmaning som jag ser det just nu: det är oerhört ineffektivt och opraktiskt att skriva långa inlägg på mobilen så varför ens då spendera tid på forum mer än att läsa där?

Kanske finns nån app för vBulletin som låter en tala in vad man vill skriva.

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 13:56
Att det finns ett behov av att diskutera saker är uppenbart, annars hade ni inte blivit skitsura över att någon har fel i en jäkla tråd om gjutjärnspannor (är ni tanter födda på 20 och 30-talet?). Så jag vet att det finns stor potential i er allihop. Varför inte testa att posta lite mer ämnen och försöka få liv i stället? Om ni är på fest och allt är tyst och trist då måste någon kliva upp och göra något. Ni som läser är denne någon. Det gör inget om det känns styltat, blir fel eller förvärrar något heller, för då har vi åtminstone försökt.

Dreas
2018-05-17, 14:26
Du är en liten fegis och fegisar är roten till allt ont. Du pratar nedlåtande om mig men inte till mig. Sicket omanligt beteende.Det finns inget att diskutera och jag har sett din retorik och vet vad du kommer svara.

Vem bryr sig om att framstå som manlig?

Klein
2018-05-17, 14:44
Vem bryr sig om att framstå som manlig?

Jag konstaterar bara att du agerar som om du saknade pungkulor. Huruvida du bryr dig om dina pungkulors vara eller icke vara är mig egalt.

Jorgen
2018-05-17, 15:44
blev förvånad att det fortfarande fanns kvar när jag kollade läget för något år sen. Storhetstiden var magisk, nu är det mest självgoda lallare här va?

116151

Aryt
2018-05-17, 17:20

Även jag är en god kålsupare när det kommer till att skriva ironiska inlägg i ett diskussionsklimat som inte främjar så mycket annat, så det är inte som att mina inlägg alltid håller en bländande intellektuell kvalitet. Tvärtom.

Håller helt med. Har petat på delta mats med en pinne, men mannen verkar vara oförmögen att ens ta till tanken att den där hemkunskapslektionen om skötselråd av släktklenoden med stort G kanske inte var helt sann (och nog baserad på en dålig förståelse av kemi).

Med ens dyker dock andra postare (eller mats alt-konton?) och pratar om 180 kg i bänk, gymråttor mot internetbyggare..

Jag svarade på någons fråga om skötselråd, länkade till en välrenommerad sida med djupgående tips om diverse matlagningsrelaterat, men det var för mycket för hans ego..

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 17:49
Nu blev jag förvirrad, jag fick nog rentav en existentiell kris. Är jag bara ett av delta mats trollkonton och jag finns egentligen inte annat som en fiktiv person som säger det delta mats vill säga men inte stå för?

bertbert
2018-05-17, 17:54
Nu blev jag förvirrad, jag fick nog rentav en existentiell kris. Är jag bara ett av delta mats trollkonton och jag finns egentligen inte annat som en fiktiv person som säger det delta mats vill säga men inte stå för?

Aryt pratar om mig, jag kallade honom (?) internetbygggare. Inget att bry sig om.

Bärsärk
2018-05-17, 17:56

Inte omöjligt.

F Ultra
2018-05-17, 20:56
Finns massvis med lösningar dock på att skrapa forum även med GUI. Crawla är vad google och andra sökmotorer gör, skrev lite för snabbt :)

Nej du har rätt, det är crawla som man gör även här. Skulle inte vara några större problem att fixa till en sådan för Kolozzeum, största problemet borde vara att hålla sin kopia i synk med nya inlägg utan att ligga och belasta befintlig server för mycket men det är ju inte oöverkomligt direkt.

edit: kan fan aldrig stava rätt till Kolozzeum...

Angel
2018-05-17, 21:02

Jag vill att delta mats ska byta sin profilbild till en gjutsjärnspanna, snälla snälla snälla!!

delta_mats
2018-05-17, 21:03
Aryt är så triggered av mig just nu att hon inte kan hålla isär trådarna utan måste spy galla lite överallt. Jag är häpen hur lätt det är att reta folk alltså. Det känns kul att bli omnämnd lite här och där av dig Aryt, skönt att du tänker på mig!

delta_mats
2018-05-17, 21:04
Jag vill att delta mats ska byta sin profilbild till en gjutsjärnspanna, snälla snälla snälla!!

Knappast. Min söta illervalp stannar där den är!

Angel
2018-05-17, 21:05
Knappast. Min söta illervalp stannar där den är!

Kan du inte klippa in en liten panna ovanför då?

Aryt är en han btw.

svenbanan
2018-05-17, 21:14

Aryt är en han btw.

Aryt vet inte själv ifall hen är man eller kvinn. För ett par månader sedan var han en man, på senare tid är hon kvinna. Gör att man har lite svårt att ta personen på allvar öht. Jag tenderar att tolka alla inlägg som potentiella trollningsförsök.

svenbanan
2018-05-17, 21:15
Aryt är så triggered av mig just nu att hon inte kan hålla isär trådarna utan måste spy galla lite överallt. Jag är häpen hur lätt det är att reta folk alltså. Det känns kul att bli omnämnd lite här och där av dig Aryt, skönt att du tänker på mig!

Du inser att du verkar minst lika triggered själv va?

shadowfire
2018-05-17, 21:17
du inser att du verkar minst lika triggered själv va?

+1.

shadowfire
2018-05-17, 21:17

Aryt är en han btw.

Tyra är en hon.

svenbanan
2018-05-17, 21:23
Tyra är en hon.

Hur vet du det?

delta_mats
2018-05-17, 21:26
Du inser att du verkar minst lika triggered själv va?

Det här gör jag för mitt egna höga nöjes skull, skiter faktiskt i om jag framstår som triggered eller inte i dina ögon. Skiter även i hur andra diskar sina gjutjärnspannor, så extremt aktiv har jag inte varit i tråden heller. Mest varit inne och petat lite på Tyra.

delta_mats
2018-05-17, 21:27
Hur vet du det?

Sättet hon skriver på är ganska tydligt eller vad säger du?

baktung
2018-05-17, 21:29
Tyra är en hon.
Den polletten trillade ner för mig också häromveckan när vi fick veta att Aryt var en dam. :D

shadowfire
2018-05-17, 22:16
Den polletten trillade ner för mig också häromveckan när vi fick veta att Aryt var en dam. :D

Aryt har dock varit en man halva tiden på kolo, det är först nu som tyra börjat engagera sig i menstruation och andra dambestyr.

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 22:35
Aryt har dock varit en man halva tiden på kolo, det är först nu som tyra börjat engagera sig i menstruation och andra dambestyr.

Kan ju helt enkelt vara så att Aryt numera identifierar sig som kvinna. Så kan man göra idag.

Agitator
2018-05-17, 22:50
Hur många här brukar skriva långa inlägg på forumet på sin smartphone?

Typ alla dagens ungdomar har smartphones, redan från tidig ålder, och vissa får ju Instagram och liknande innan de ens har fyllt 12 år! :O

Sen kanske nätforum också ses som "överflödiga" om du numera kan "googla allt". Varför söka sig till ett forum inriktat på träning om du bara kan googla "hur man får man sexpack fort"?

Kombinera detta med att många(?) tar det mesta at face value utan att söka upp källor som säger det motsatta eller till och med kritiserar det (skeptiskt tänkande).

Som icke-vetenskapligt socialt experiment så ska jag fråga några gymnasieklasser där jag vikarierar nästa vecka om hur de ser på så kallade "diskussionsforum på nätet". Blir intressant att få blandade perspektiv och kanske hitta en möjlig gemensam nämnare.

På positiv notis så ser jag detta forum som en slags Discord-kanal där man kan känna lite medmänsklighet vilket jag behöver som arbetar hemifrån och inte är ute så ofta IRL.

En Discord-kanal kanske hade suttit fint? Snabbare kommunikation med folk som pallar, om allt möjligt och träning såklart!

Du vet att det finns app i telefonen för forum skrivande va?

Tapatalk t.ex.

Hur många likes behöver Abelsson på facebook för att tvinga in en gjutjärnspanna för 2 dagar :)

Det är ju ändå inte demokrati utan diktatur här :)

Angel
2018-05-17, 22:55
Kom igen Grub! Låt illern få gosa med en gjutjärnspanna!

Agitator
2018-05-17, 23:31
Jag bjuder på denna som alternativ. Rosa durkslaget framkom inte lika bra som jag hade hoppats dock. Men valde att inte göra en fullstor avatar eftersom delta mats valt att inte köra fullformat.

Nästan besviken om du inte kör den åtminstånde en dag eller två DM :)

https://i.imgur.com/JBbiKMt.png

Om du vill få en avatar i fullformat med någon iller btw DM så PM:a mig en bild du vill få "till" så kan jag se vad jag kan göra.

Ett Orm
2018-05-17, 23:37
Så här såg det ut 2005. Det var bättre förr redan då.

https://i.imgur.com/fNNwFkl.jpg

Var det efter det där du var tvungen att ta en vilodag?:d

Agitator
2018-05-17, 23:50
Jag bjuder på denna som alternativ. Rosa durkslaget framkom inte lika bra som jag hade hoppats dock. Men valde att inte göra en fullstor avatar eftersom delta mats valt att inte köra fullformat.

Nästan besviken om du inte kör den åtminstånde en dag eller två DM :)

https://i.imgur.com/JBbiKMt.png

Om du vill få en avatar i fullformat med någon iller btw DM så PM:a mig en bild du vill få "till" så kan jag se vad jag kan göra.

Glömde bort att det är en storleksbegränsing om 19 kb.

En gif som fick lite post också och klarar 19 kb spärren.
https://i.imgur.com/BKWVHxz.gif

svenbanan
2018-05-18, 00:57
Det här gör jag för mitt egna höga nöjes skull, skiter faktiskt i om jag framstår som triggered eller inte i dina ögon. Skiter även i hur andra diskar sina gjutjärnspannor, så extremt aktiv har jag inte varit i tråden heller. Mest varit inne och petat lite på Tyra.

Du kan få skita i vad du vill för min del. Jag kommer ändå tala om för dig o mjag tycker du beter dig som en idiot.

Angel
2018-05-18, 05:32
Glömde bort att det är en storleksbegränsing om 19 kb.

En gif som fick lite post också och klarar 19 kb spärren.
https://i.imgur.com/BKWVHxz.gif

Haha den blev ju hur bra som helst! Duktig du är!

delta_mats
2018-05-18, 06:18
Du kan få skita i vad du vill för min del. Jag kommer ändå tala om för dig o mjag tycker du beter dig som en idiot.

Det är helt rätt!

svenbanan
2018-05-18, 06:20
Det är helt rätt!
lol

Agitator
2018-05-18, 06:32
Ingen kommentar Delta_Mats? *sad*

svenbanan
2018-05-18, 06:34
Stone cold diss.

Angel
2018-05-18, 06:48
Stone cold diss.

Han iggar för han hoppas det inte ska klia i fingrarna på Grub.

svenbanan
2018-05-18, 06:49
Hahaha. :D

delta_mats
2018-05-18, 07:34
Kommentar på vad? På Svenbanans lol? Det är ju rätt att säga till när någon är dryg. Emellanåt är jag dryg det vet jag ju om :)

delta_mats
2018-05-18, 07:36
Eller tänkte ni på att ni satte min illervalp i en stekpanna? Era psykopater!
Det där var faktiskt min egna lilla bus.

svenbanan
2018-05-18, 07:52
Det var stekpannan det pratades om, i alla fall utgick jag ifrån det...

Agitator
2018-05-18, 07:59
Eller tänkte ni på att ni satte min illervalp i en stekpanna? Era psykopater!
Det där var faktiskt min egna lilla bus.

Tycker den blev snygg. Ser ju ut som du strider för gjutjärnspannan med en pastadurk på huvudet.

svenbanan
2018-05-18, 08:00
Tycker den blev snygg. Ser ju ut som du strider för gjutjärnspannan med en pastadurk på huvudet.

Jag tror det kan vara en foliehatt... ;)

delta_mats
2018-05-18, 08:02

Ja den blev snygg, men vågar inte byta ut min gamla bild.

trädgårdsmöbel
2018-05-18, 09:03
Han iggar för han hoppas det inte ska klia i fingrarna på Grub.

Grub är en flitig person med brett spektrum av intressen, men jag tror att moderera bland förolämpningar sprungna ur en debatt om diskmedel i gjutjärnspannor är långt över vad man kan begära av en människa. Så ni är nog i laglöst land i den här debatten.

Angel
2018-05-18, 09:52
Grub är en flitig person med brett spektrum av intressen, men jag tror att moderera bland förolämpningar sprungna ur en debatt om diskmedel i gjutjärnspannor är långt över vad man kan begära av en människa. Så ni är nog i laglöst land i den här debatten.

I have faith in Grub!

Anders The Peak
2018-05-18, 20:39
Jag har varit med strax efter att Forumet startade. När forumet startade fanns det två större forum Exhale och före det ironmag eller något liknande.
På den tiden kunde kosttillskott ge effekt och musklerna tränas på olika sätt och gav effekt. Nuförtiden fungerar ingenting så idag finns det ingenting att spekulera i som på den tiden. Vad jag kan se har även Body, tidningen och Flashback ha dött ut eftersom det inte finns några häpnadsväckande saker att spekulera om :)

Det handlar om att föra in placeboeffekten igen för att få igång forumet :)

dream_theater_
2018-05-18, 20:53
Hur fan kunde jag missa att aryt bytt om till fruntimmer

shadowfire
2018-05-19, 00:29
Hur fan kunde jag missa att aryt bytt om till fruntimmer

Tyra växlade snarare om till att vara sitt rätta jag, minus lite trollning :)

Kartoffelsalat
2018-05-19, 23:13
Does tyra even lift?
Tyra do you even fucking lift?

Langster
2018-05-20, 17:49
Jag har varit med strax efter att Forumet startade. När forumet startade fanns det två större forum Exhale och före det ironmag eller något liknande.
På den tiden kunde kosttillskott ge effekt och musklerna tränas på olika sätt och gav effekt. Nuförtiden fungerar ingenting så idag finns det ingenting att spekulera i som på den tiden. Vad jag kan se har även Body, tidningen och Flashback ha dött ut eftersom det inte finns några häpnadsväckande saker att spekulera om :)

Har du bytt användare? För 2005 var inte strax efter att forumet startade.

Vinter
2018-05-20, 18:21
Liket lever, i walking dead stil.
Frågan är bara vem av originalkaraktärerna kommer trilla av pinnen den här säsongen, och kommer det introduceras några nya intressanta karaktärer?

C h r i s
2018-05-20, 18:47

100% detta, mer placebo till folket!
Är SARM's otillåtna att diskutera? (för de fungerar ;))

r3mpuh
2018-05-20, 18:50
Frågan är bara vem av originalkaraktärerna kommer trilla av pinnen den här säsongen, och kommer det introduceras några nya intressanta karaktärer?Jag tror Mr. Eks återvänder i en skepnad/som zombie & att IPF DDoS'ar brädan för att tysta det upproriska bänkpress-myteriet & att Kolozzeums server då kraschar/aldrig återhämtar sig igen.

bertbert
2018-05-20, 20:17
har du bytt användare? För 2005 var inte strax efter att forumet startade.

+1

Anders The Peak
2018-05-20, 21:07

Det stämmer...

trädgårdsmöbel
2018-05-21, 08:27
Frågan är bara vem av originalkaraktärerna kommer trilla av pinnen den här säsongen, och kommer det introduceras några nya intressanta karaktärer?

Jag tror Mr. Eks återvänder i en skepnad/som zombie & att IPF DDoS'ar brädan för att tysta det upproriska bänkpress-myteriet & att Kolozzeums server då kraschar/aldrig återhämtar sig igen.

Jag tror att det kommer introduceras ett dussin nya karaktärer, alla kvinnor runt 25, fast mentalt runt 15. Dessa kommer spamma med nya trådar i stil med: "Titta på min stjärt i yoga-pants"-bilder. Ingen av dem kommer kunna stava och kommer fylla upp sina inlägg med glada smileys. Skriver man en positiv kommentar eller "white knightar" kommer man belönas med att de skriver något i stil med: " Ah men du är så himla gullig!!! Tack sötiz!!!!?! *kram* ", de kommer även delta i politiska diskussioner och i andra trådar om träning i samma diskussionsstil och jag kommer vara så jäkla lycklig.

Mental
2018-05-21, 08:59

Jag började själv läsa runt 2002, men skrev bara på sweclockers. Minns inte riktigt vad det var som till slut fick mig att regga mig här. Men jag tror det var rätt vanligt då att man lurkade länge innan man gick med.

Langster
2018-05-21, 09:23
Det stämmer...

Men annars håller jag med dig. Forum var mer intressant för ~20 år sedan. Då nästan ingen visste någonting alls om att bygga muskler. Nu har de i princip spelat ur sin roll, lite trist, då de antagligen gjort större nytta för många än vad de får cred för. Speciellt kolozzeum.

Själv reggade jag mig när forumet skapades. Exakt när det var kommer jag inte ihåg. Mitt reg-datum stämmer inte, tidiga medlemmars datum slarvades bort i något skede och när det skulle återskapas ville inte Pez att jag skulle ha ett datum innan hans :Virro

MaxTheMarketer
2018-05-21, 10:31
7935274]Jag tror att det kommer introduceras ett dussin nya karaktärer, alla kvinnor runt 25, fast mentalt runt 15. Dessa kommer spamma med nya trådar i stil med: "Titta på min stjärt i yoga-pants"-bilder. [/B]Ingen av dem kommer kunna stava och kommer fylla upp sina inlägg med glada smileys. Skriver man en positiv kommentar eller "white knightar" kommer man belönas med att de skriver något i stil med: " Ah men du är så himla gullig!!! Tack sötiz!!!!?! *kram* ", de kommer även delta i politiska diskussioner och i andra trådar om träning i samma diskussionsstil och jag kommer vara så jäkla lycklig.

Kommer icke på fråga så länge det saknas "belöningsknappar" på forumet, som t.ex. reps, likes, hearts, follows, eller liknande dopaminstimulerande positive reinforcements.

Visst skulle man kunna se antalet svar i tråden och antalet PMs som positive reinforcements, men hur ska du fatta det om du som mottagaren är fullkomligt mentalt förståndshandikappad? ;)

Deras input i politiska diskussioner & träning lär väl vara på samma nivå på Zara Larssons så inget att ta seriöst med andra ord.

bertbert
2018-05-21, 11:56
Mitt reg-datum stämmer inte, tidiga medlemmars datum slarvades bort i något skede och när det skulle återskapas ville inte Pez att jag skulle ha ett datum innan hans :Virro

WTF!? :d:laugh:

Määng
2018-05-21, 22:40
Till och med Arne och Pez eviga tjafs har förflyttats bort från kolozzeum till ett av dessa nya medier.

https://ibb.co/kpK8GT

https://ibb.co/kLPxAo

Agitator
2018-05-21, 23:02
Till och med Arne och Pez eviga tjafs har förflyttats bort från kolozzeum till ett av dessa nya medier.

Litet tjötigt men ack så underbart.

G.W
2018-05-22, 07:27

Var hittar man denna titanernas kamp?

Määng
2018-05-22, 07:28
Var hittar man denna titanernas kamp?

En grupp på Facebook som heter "TRÄNING, KOST OCH HÄLSA".

MackeJuve
2018-05-22, 07:40

Hahaha. I det här fallet kanske det är positivt att de befinner sig på andra medier dock?

King Grub
2018-05-22, 08:08
En grupp på Facebook som heter "TRÄNING, KOST OCH HÄLSA".

En av två svenska träningsgrupper jag också är medlem i. Jag brukar bli tillagd i en massa grupper, men går ur direkt. Den där är helt okej.

Määng
2018-05-22, 08:24
Hahaha. I det här fallet kanske det är positivt att de befinner sig på andra medier dock?

Ja, visserligen. :d

En av två svenska träningsgrupper jag också är medlem i. Jag brukar bli tillagd i en massa grupper, men går ur direkt. Den där är helt okej.

Jag såg att du var med där. Egentligen den enda anledningen att jag inte gick ur den.

Vilken är den andra gruppen?

King Grub
2018-05-22, 08:28
En som heter Träna för livet! som drivs av http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=77698

Sedan är jag med i Lyle McDonalds Bodyrecomposition också.

Lafayette
2021-09-14, 15:29
Genom en dick pick-tråd.

G.W
2021-09-14, 15:34
Till applåder från tundran....

Castle
2021-09-14, 17:23
Klassiska forum borde kunna ha sin plats, särskilt nu när Facebook blir mer och mer lämnat därhän. De övriga sociala medierna ger ju inte samma möjlighet till diskussion, om man tänker på tex snapchat och tiktok. Tiktok har jag aldrig kollat in funktionen närmare, men handlar väl om korta videoklipp med tramsigt och degenererat innehåll oftast, och inget intelligentare utbyte av tankar. Var väl främst sociala mediers intåg, och då främst Facebook, som minskade aktiviteten på kolozzeum. Så när Facebook går tillbaka så borde forum kunna öka lite igen.

Men folks vanor måste nog bytas lite då också, om det ska bli någon större skillnad. Annars kommer nog kolozzeum fortsätta tuffa på i sakta mak, misstänker jag. Tror inte det kommer dö ut helt.

Wilt the Stilt
2021-09-14, 18:18
Legender dör inte. Dom återuppstår.

Har för mig att det är ett citat men låter knepigt. För att återuppstå måste man antaglien dö först

trädgårdsmöbel
2021-09-14, 19:05
Blir intressant när forumet blir ett postapokalyptiskt öde landskap. Veckor mellan trådarna, följt av explosiv strid utan regler ett par timmar sedan bara stäpplöpare och ylandet av en svulten sjuklig men ändå livsfarlig varg, strid, tystnad. Längre och längre mellan sammandrabbningarna fast de blir desperatare och mer primala. På "Din mamma"-nivå. Allt funkar. Sedan helt öde.

stridis
2021-09-14, 19:31
Blir intressant när forumet blir ett postapokalyptiskt öde landskap. Veckor mellan trådarna, följt av explosiv strid utan regler ett par timmar sedan bara stäpplöpare och ylandet av en svulten sjuklig men ändå livsfarlig varg, strid, tystnad. Längre och längre mellan sammandrabbningarna fast de blir desperatare och mer primala. På "Din mamma"-nivå. Allt funkar. Sedan helt öde.

Yepp jag kommer yla, helt klart.

Brofessorn
2021-09-14, 19:52

Året är 2070. Bara en Vietnamesisk spambot finns kvar, men plötsligt dyker Brofessorn upp. Tack vare uppfinningen av Kolozzbol är hen revitaliserad och striktcurlar nu 150 kg, men på grund av preparatets ödesdigra effekter på hjärnan börjar hen prata med sig själv på forumet.

"U mirin brah?"
"POST PHYSIQUE"
"Uhm do you even lift bro"
"Knäböj är en helkroppsövning."

Någon får nys om det och berättar för en kompis, det sprider sig och blir viralt. Dagens ungdom finner den här typen av språkbruk fascinerande och börjar besöka Kolozzeum för att observera fenomenet. Är det kulturhistoria? Är det nytt? Kanske ska man testa på den här träningsgrejen?

En ny generation är född.

trädgårdsmöbel
2021-09-14, 22:31
Året är 2070. Bara en Vietnamesisk spambot finns kvar, men plötsligt dyker Brofessorn upp. Tack vare uppfinningen av Kolozzbol är hen revitaliserad och striktcurlar nu 150 kg, men på grund av preparatets ödesdigra effekter på hjärnan börjar hen prata med sig själv på forumet.

"U mirin brah?"
"POST PHYSIQUE"

Någon får nys om det och berättar för en kompis, det sprider sig och blir viralt. Dagens ungdom finner den här typen av språkbruk fascinerande och börjar besöka Kolozzeum för att observera fenomenet. Är det kulturhistoria? Är det nytt? Kanske ska man testa på den här träningsgrejen?

:D :D Ceejay kommer missa hela apokalypsen och fortsätta posta i "ladda upp era träningsfilmer" år 2070 kommer han marklyfta och posta på som vanligt, bara gammal numera. "3×2 rpe 9,5 260 kg. Maxning om tre veckor (om jag lever då)."

ceejay
2021-09-15, 06:35
Skulle vara rätt nöjd om jag var så stark vid 80 års ålder.

Ladugårdsdörr
2021-09-15, 06:48
Jag tror inte det blir mer dramatiskt än att en lödning på ett kretskort i kolozzeum-servern släpper och eftersom folk 2070 är så hopplöst talanglösa och obildade är det ingen som kan hantera en lödkolv.

chidde
2021-09-15, 08:07

"U mirin brah?"
"POST PHYSIQUE"

"Tricepp er et mektik hestpoo"

Lafayette
2022-12-23, 04:49
2024.

Iliyas
2022-12-23, 10:07
När King Grub lämnar, då det känns som att 90% av oss är här pga honom.

muddler
2022-12-23, 18:29

Vafan har jag blivit senil, gick in på hans konto och kollade bilderna, är det ens Pez? Har iofs inte sett honom på 15 år men ändå.

skyffelmördarn
2022-12-23, 18:49
När King Grub lämnar, då det känns som att 90% av oss är här pga honom.

Tycker KG har blivit bättre och bättre i takt med att forumet minskat, han är mindre "nestor" nu här inne och lite mer som oss andra. Det märks när han postar saker om CV19, länkar till Bartolls blogg os.v.

stridis
2022-12-23, 19:29
Tycker KG har blivit bättre och bättre i takt med att forumet minskat, han är mindre "nestor" nu här inne och lite mer som oss andra. Det märks när han postar saker om CV19, länkar till Bartolls blogg os.v.

Så när när användarna går mot noll så ... likt fantomen kommer han gå runt som en vanlig man här på forumet.

Diomedea exulans
2022-12-23, 19:35

+1, skönt att han har öppnat upp sig mer.