handdator

Visa fullständig version : Är det lagligt att bära "militärgraderad" skyddsutrustning som civil?

MaxTheMarketer
2018-05-11, 14:15
Planera för det värsta och hoppas på det bästa - det är vad jag vill göra med att investera i "military graded" skyddsutrustning som exempelvis detta:
https://www.securityprousa.com/category/body-armor/concealable-body-armor/varanus-zephyr-concealable-vest för att vara redo inför när Sverige blir "Lilla Syrien" i Europa om några år (i värsta fall)

Jag tänker mig något som man kan ha under sina kläder när man är ute på kvällarna för i Sverige är två saker säkert: onödigt höga skatter och att en dag blir du oprovocerat knivhuggen. (ett nytt icke-PK skämt?)

Även om jag troligen aldrig kommer att bli knivhuggen så undrar jag ändå om man har rätt som civil att bära militärgodkänd skyddsutrustning? Jag menar, jag kmr ju ALDRIG att bära vapen (jag hatar vapen), jag vill ju bara kunna ha ett preliminärt skydd.

Självfallet behövs även en bra hjälm samt skydd till strupen och även om jag aldrig kanske kmr få nytta av det så får jag ju extra statisk kroppsträning av den extra vikten?

Komedin vore när någon kille (99,999% garanterat att det är en ung kille och inte en kvinna) knivhugger mig i ryggen och märker att han får motstånd och så säger han först, "fanimig mannen, du e ju fanimig sjuk i huvve ju!!!" och sen anmäler han mig för att jag bär militärgraderad skyddsutrustning! :D

Så vad säger ni avdankade militärsnubbar: är detta något å hänga i julgranen eller ska man köpa någon militärgraderad skyddsutrustning på eBay från Israel eller dylikt? Jag vill bara "förbereda mig inför det värsta" UTAN något som helst våld eftersom det är olagligt garanterat.

Precis som snubbarna som skyddar kärnvapen i USA: varje larm ska tas seriöst som om fienden försöker bryta sig in. Jag har aldrig gått lumpen (tyvärr) men vet att två saker i världen är 100% seriösa med hur de investerar sina pengar: marknadsföring & militären.

P.S. Trevlig helg! ^_^

Snubben
2018-05-11, 14:22
[...]men vet att två saker i världen är 100% seriösa med hur de investerar sina pengar: marknadsföring & militären.

:laugh:

rooz
2018-05-11, 14:40
Tror du att du ska bli skjuten på öppen gata? Du blir skjuten av en anledning, inte på skoj. Sen tror jag inte att du pallar bära en riktig väst varje dag, de är rätt tunga.

Men knivväst och ett par snabba dojjor borde funka.

Bob90
2018-05-11, 14:46
Till att börja med tror jag ditt scenario är extremt osannolikt, sen så är västar sällan sådär supereffektiva mot skär- och stickvapen.

svenbanan
2018-05-11, 14:49
Foliehatt tror jag kan hjälpa även mot kniv i ryggen och inte bara chemtrails och hypnosstrålar.

MaxTheMarketer
2018-05-11, 15:56
En ironisk tanke är att det är nog större risk att bli knivhuggen om du bär skyddsutrustning eftersom det kan anses vara provocerande som om du tror att alla är ett hot för dig, ungefär som när en kvinna ser dig och springer ifrån dig för hon måste anta att alla män är våldtäktsmän.

Till att börja med tror jag ditt scenario är extremt osannolikt, sen så är västar sällan sådär supereffektiva mot skär- och stickvapen.

Det var osannolikt att Trump skulle bli president. Det är osannolikt att någon fiende kommer in och aktiverar USA:s kärnvapen, men de svarar ändå på varje "falskt larm" som riktigt larm. Ett inkorrekt "falskt larm" är alltid ett för mycket.

Foliehatt tror jag kan hjälpa även mot kniv i ryggen och inte bara chemtrails och hypnosstrålar.

Att få en kniv i ryggen är ingen konspirationsteori som "chemtrails" och "hypnosstrålar" (och ja, båda är lika trovärdiga som flat earth). Det är som sagt var osannolikt, och jag hoppas på att "Lilla Syrien"-jämförelsen oxå är lika sannolikt som flat earth. Men en gång fel är alltid ett fel för mycket.

Som (detta låter som "varifrån kom det???") Osama Bin Laden hann säga i en intervju flera år innan han dödades, "jag har en AK-47 nära mig för jag vill inte dö utan en kamp först". Fast jag vill inte försvara mig med vapen utan skyddsutrustning.

rooz
2018-05-11, 16:01
Usama hade dock rätt konkret hotbild mot sig.

Rahf
2018-05-11, 16:05
Tycks mig minnas att media rapporterat om folk som åkt dit, och sen har man pekat på att de olovligen haft skyddsvästar. Jag vet i alla fall genom annan tråd att särskilt tillstånd krävs för att ha med sig skyddsplattorna in i landet.

Bob90
2018-05-11, 16:35
Det var osannolikt att Trump skulle bli president. Det är osannolikt att någon fiende kommer in och aktiverar USA:s kärnvapen, men de svarar ändå på varje "falskt larm" som riktigt larm. Ett inkorrekt "falskt larm" är alltid ett för mycket.

Man kan också gå runt med hjälm, armbågsskydd, knäskydd överallt vart man går, ha en egen bunker osv. Det är upp till var och en hur "förberedd" man vill vara baserat på hur man vill leva, uppfattas av andra och vad man har för uppfattning av hotbild.

Men att köpa en väst gjord för att stoppa kulor kommer inte göra mycket för dig mot en kniv. Fråga polisen som fick en kökskniv instoppad i nacken i Stockholm för några månader sedan.
Du har också öppna armar och ben med varierande storlek av stora kärl samt att som sagt, många skyddsvästar (tex den du länkade till) är inte gjorda för att stoppa knivhugg. Brukar krävas något ilägg i form av plastplattor eller dylikt.

rooz
2018-05-11, 16:48
Tycks mig minnas att media rapporterat om folk som åkt dit, och sen har man pekat på att de olovligen haft skyddsvästar. Jag vet i alla fall genom annan tråd att särskilt tillstånd krävs för att ha med sig skyddsplattorna in i landet.[/QUOT[QUOTE]"ML13 Pansar- eller skyddsutrustning, konstruktioner och komponenter, enligt följande:

1. Mjuka skyddsvästar eller skyddsdräkter, tillverkade för att uppfylla militära standarder eller specifikationer, eller motsvarigheter till sådana standarder eller specifikationer, och särskilt utformade komponenter för dessa.

Not: Vid tillämpning av ML13 d.1, omfattar militära standarder eller specifikationer, som minimum, specifikationer för splitterskydd.

2. Hårda skyddsplattor som ger ballistiskt skydd på lägst nivå III (NIJ 0101.06, juli 2008) eller nationella motsvarigheter." Redogörelsen fortsätter, men jag bedömer att det är detta som är relevant för din fråga.

Att vissa sorter definieras som krigsmateriel får endast betydelse vad gäller frågor om tillverkning, införsel i landet, utförsel ur landet, marknadsföring, handel med sådant materiel mm. Då krävs specifika tillstånd, certifikat mm.

Dessa regler reglerar alltså INTE huruvida du som privatperson får bära västen, inneha den eller köpa den.

Blomkål
2018-05-11, 17:14
Jag har för mig att jag läst att det lagts lagförslag om att göra ex. skyddsväst olagligt men jag är nästan helt hundra på att det är fortfarande är OK att skydda sig idag.

Har blivit stoppad av el snuto när jag haft skyddsväst på mig. Förstås blir det massa följdfrågor men inte mer än så.

Alexton
2018-05-11, 17:35
Du går ju fan inte runt i en plate carrier normalt , det är ju minst 10kg extra förutom väst och klumpigt som fan. Visst drar du till Syrien eller Mali so kör du det men normalt räcker kevlar.

Detta är 2 ST 9 mm kulor somn har träffat min kevlar från 5 meters avstånd
Kevlar Vs 9mm (https://ibb.co/jMYaTy)

G.W
2018-05-11, 17:39
http://cdn.coolest-homemade-costumes.com/files/2012/10/coors-light-spartan-knight-11615.jpg

Du kan ju göra en sådan här av ciderburkar.

stridis
2018-05-11, 17:46

Klart det är klart bättre än inget men även en NIJIIIa väst utan knivskydd kommer ha problem med knivar. Det finns skäl till att våra poliser har västar som är graderade i rps 1, rps 2, (rps c). Just för att knivskydd också behövs.

dXNzxoutgoI

Dåren
2018-05-11, 17:49
Tror du att du ska bli skjuten på öppen gata? Du blir skjuten av en anledning, inte på skoj. Sen tror jag inte att du pallar bära en riktig väst varje dag, de är rätt tunga.

Självklart kan man utsättas för överfall och vapenvåld helt oprovocerat. Har man oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle så...

stridis
2018-05-11, 18:00

Nu har jag bara testat en polares kevlarväst (taxiåkare som blivit rånad så...) men de nyare sorterna ska ju vara ganska lätta i de lägre skyddsklasserna. Jag kan gissa att det kan bli ganska svettigt med en skyddsväst dock.

rooz
2018-05-11, 18:13
Självklart kan man utsättas för överfall och vapenvåld helt oprovocerat. Har man oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle så...

1. Flytta ut från ghettot
2. skaffa ett par snabba skor
3.????
4.Profit

dream_theater_
2018-05-11, 19:55
Jag har för mig att jag läst att det lagts lagförslag om att göra ex. skyddsväst olagligt men jag är nästan helt hundra på att det är fortfarande är OK att skydda sig idag.

Har blivit stoppad av el snuto när jag haft skyddsväst på mig. Förstås blir det massa följdfrågor men inte mer än så.

Och vad är anledningen till att du släpar på en skyddsväst?

agazza
2018-05-11, 20:13
Finns MC kläder med aramidgarn och tunna skydd som skall se ut som "everyday wear".

Nöj dig med det så länge så slipper du bekymra dig. duger nog hyfsat för en kniv.

agazza
2018-05-11, 20:14
För övrigt

https://www.lawline.se/answers/olagligt-att-bara-skyddsvast

micke81
2018-05-11, 20:46
Enligt min uppfattning vettigare att försöka vara observant på sin omgivning,hålla sig i ok form och bära hyffsat snabba skor över tid.
Skyddsutrustning hjälper föga om ett eventuellt hot kan jaga ikapp dig allt för lätt och därefter sätta kniven i någon oskyddad kroppsdel,dessutom signalerar eventuell skyddsutrustning just begränsad rörlighet.

Yes
2018-05-12, 16:14
1. Flytta ut från ghettot
2. skaffa ett par snabba skor
3.????
4.Profit
Jojo, sen i verkligheten blir du attackerad sent på kvällen, när du inte har löparskorna på, och efter några öl på en AW. När du uppmärksammat faran blir du anfallen i ryggen och när du vänder dig om blir din polare sänkt av 6-7 pers.
Kanske kan du springa utan att behöva sänka 5 pers först. Å andra sidan lär du inte komma ifrån undernärda somalier, och du kommer lämna din polare utan hjälp. Jag hade ju då föraktat mig själv efter sån feghet.

Med det inte sagt att skyddsväst är ett rimligt försvar, men verkligheten tenderar inte att se ut så att du bara kan springa. Jag lovar att horungarna som angriper dig har planerat för den eventualiteten.

stridis
2018-05-12, 16:23
Jojo, sen i verkligheten blir du attackerad sent på kvällen, när du inte har löparskorna på, och efter några öl på en AW. När du uppmärksammat faran blir du anfallen i ryggen och när du vänder dig om blir din polare sänkt av 6-7 pers.
Kanske kan du springa utan att behöva sänka 5 pers först. Å andra sidan lär du inte komma ifrån undernärda somalier, och du kommer lämna din polare utan hjälp. Jag hade ju då föraktat mig själv efter sån feghet.

Därför går du ut i grupp med en designated driver/ Bruiser;).

WHITEFOLKS
2018-05-12, 16:28

Med det inte sagt att skyddsväst är ett rimligt försvar, men verkligheten tenderar inte att se ut så att du bara kan springa. Jag lovar att horungarna som angriper dig har planerat för den eventualiteten.Gör vad jag gjorde och ta en sprayburk och veva tills det är du eller de som ligger. 2 mot 6 var fruktansvärt fina odds enligt finnen i mig.

svenbanan
2018-05-12, 16:35
Gör vad jag gjorde och ta en sprayburk och veva tills det är du eller de som ligger. 2 mot 6 var fruktansvärt fina odds enligt finnen i mig.

Sprayburk? Slog du dem med burken eller var det nåt otrevlig i den som du sprayade dem med?

WHITEFOLKS
2018-05-12, 16:38
Sprayburk? Slog du dem med burken eller var det nåt otrevlig i den som du sprayade dem med?Slog med. Med en 600ml burk kan man slå världen med häpnad.

svenbanan
2018-05-12, 16:42
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvW-HPTrxJBPumaIOpyiF1s7DILEMn8E2oXP-2OegmXfEObUBfOg

rooz
2018-05-12, 16:45

Med det inte sagt att skyddsväst är ett rimligt försvar, men verkligheten tenderar inte att se ut så att du bara kan springa. Jag lovar att horungarna som angriper dig har planerat för den eventualiteten.

Jag glömde att du givetvis tar dig an 2 vs 6 pers varav 2-3 har knivar. TS ville verkar vara orolig för vassa saker samt skjutvapen.

Jag hade beväpnat mig och siktat mot huvudet..

Bob90
2018-05-12, 16:52
Sprayburk? Slog du dem med burken eller var det nåt otrevlig i den som du sprayade dem med?

Alla sprayburkar har otrevligt innehåll om man lägger till eld :p

Bärsärk
2018-05-12, 16:55
Får man 6 personer på sig är de ju bara ge dom vad dom vill ha, lägga sig i fosterställning och skydda sitt ansikte(tänder, ögon)

De åker fast av polisen senare i alla fall.

trädgårdsmöbel
2018-05-12, 17:57
Jag undrar om inte bärande av skyddsväst riskerar att bli väldigt populärt. Jag tänker på att vi har haft ett ganska uppmärksammat fall, och säkert flera mindre uppmärksammade utöver det där en person straffats väldigt hårt för nödvärn. Om praxis blir att man straffas hårt för nödvärn så kommer nog en hel del människor att sluta använda nödvärn, och då blir en skyddsväst ett väldigt bra icke-nödvärns-sätt att skydda sig från allvarliga skador från våld på.

micke81
2018-05-12, 19:29

Och när ligisterna upptäcker att du har skyddsväst så hugger de istället i lår eller hals/nacke och då är det nästan garanterat godnatt för all framtid,vad har du då vunnit?

Jag undrar om inte bärande av skyddsväst riskerar att bli väldigt populärt. Jag tänker på att vi har haft ett ganska uppmärksammat fall, och säkert flera mindre uppmärksammade utöver det där en person straffats väldigt hårt för nödvärn. Om praxis blir att man straffas hårt för nödvärn så kommer nog en hel del människor att sluta använda nödvärn, och då blir en skyddsväst ett väldigt bra icke-nödvärns-sätt att skydda sig från allvarliga skador från våld på.

Se mitt svar ovan,det är ett uruselt alternativ.

agazza
2018-05-12, 19:57
Köp några par av av varje färg

https://www.xlmoto.se/jeans-course-rocker-kevlar-bla-2#?list=&pos=3

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

micke81
2018-05-12, 20:02
Köp några par av av varje färg

https://www.xlmoto.se/jeans-course-rocker-kevlar-bla-2#?list=&pos=3

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Du vet att slitageskydd avsedda att skydda mot att glida på asfallt är en helt annan sak än stickskydd va? sen tror jag inte det är så vanligt att bli knivhugen specifikt på knän eller arsle.

trädgårdsmöbel
2018-05-12, 20:32
Du vet att slitageskydd avsedda att skydda mot att glida på asfallt är en helt annan sak än stickskydd va? sen tror jag inte det är så vanligt att bli knivhugen specifikt på knän eller arsle.

Säg inte det. Lokalt hade vi en dåre för ett gäng år sedan som vandrade runt på nattklubbar, gav sig in på fullsatta dansgolv och försökte penetrera kvinnor bakifrån med kniv, med sikte på anus/underliv genom kläderna. Efter en attack försvann han in i mängden av människor och han hann med att knivhugga ett par kvinnor (som fick horribla skador) innan han åkte in.

Så ett slags arselskydd är kanske inte en dum idé i det nya spännande Sverige.

r3mpuh
2018-05-12, 20:56
Tätvävd ringbrynja med nitar under t-shirten~ :smokin:

Yes
2018-05-12, 21:48
Gör vad jag gjorde och ta en sprayburk och veva tills det är du eller de som ligger. 2 mot 6 var fruktansvärt fina odds enligt finnen i mig.
Det är mycket perkele på den. Finnen i mig får myspinne.

Jag glömde att du givetvis tar dig an 2 vs 6 pers varav 2-3 har knivar. TS ville verkar vara orolig för vassa saker samt skjutvapen.

Jag hade beväpnat mig och siktat mot huvudet..
Nu var scenariot för all del hämtat från verkligheten, efter jag fattat det tveksamma beslutet att följa en dam hem till Tensta. Vad som räknas som att ta sig an någon är dock en definitionsfråga.
Oddsen var mer 7-8 pers mot mig. Hotet framför mig, som jag såg, var mer som 3-4 räkor som jag just där och då (efter en del öl) bedömde att jag kunde bryta av på mitten. Den stora jäveln kom plötsligt snett bakifrån med en rallarsving från tårna. När jag gick efter han som anföll mig kom snabbt några till och anföll tjejen.
Hon blev påpucklad och rånad medan jag står mitt mellan någon slags boxningsmatch och gå henne till undsättning. En hyfsat förvirrande situation, och småråttorna pep iväg fort när jag försökte sätta tänderna i dem.
Inga knivar. Inget hjältemodigt slagsmål. Vi blev spelade in ett bakhåll och var både numerärt och taktiskt fintade. Och det är liksom poängen.

Sen hör det ju till saken att man lämnar ingen bakom sig som en usel fegis.

Chanserna att springa är med andra ord väldigt begränsade.

agazza
2018-05-16, 19:45

Det är aramidgarn runt om allt för att förhindra glidskador på asfalt.

Det fungerar rätt bra mot vanliga kläder men det är inte ett substitut mot en riktig väst. Prova att stoppa en syl med en billig skär väst.

r1kkie
2018-05-17, 07:47
Klassisk KS94 väst med keramikplattor så stoppar du även 7.62 armour piercing kulor där plattan sitter. Sitter rätt skönt också. :)

https://www.soldf.com/kroppsskydd94.html

Annars kan du göra en ringbrynja med slutna ringar av härdat stål. ;)

Klein
2018-05-17, 08:02
Det är mycket perkele på den. Finnen i mig får myspinne.

Nu var scenariot för all del hämtat från verkligheten, efter jag fattat det tveksamma beslutet att följa en dam hem till Tensta. Vad som räknas som att ta sig an någon är dock en definitionsfråga.
Oddsen var mer 7-8 pers mot mig. Hotet framför mig, som jag såg, var mer som 3-4 räkor som jag just där och då (efter en del öl) bedömde att jag kunde bryta av på mitten. Den stora jäveln kom plötsligt snett bakifrån med en rallarsving från tårna. När jag gick efter han som anföll mig kom snabbt några till och anföll tjejen.
Hon blev påpucklad och rånad medan jag står mitt mellan någon slags boxningsmatch och gå henne till undsättning. En hyfsat förvirrande situation, och småråttorna pep iväg fort när jag försökte sätta tänderna i dem.
Inga knivar. Inget hjältemodigt slagsmål. Vi blev spelade in ett bakhåll och var både numerärt och taktiskt fintade. Och det är liksom poängen.

Sen hör det ju till saken att man lämnar ingen bakom sig som en usel fegis.

Chanserna att springa är med andra ord väldigt begränsade.

Lösningen är open-carry.

svenbanan
2018-05-17, 14:53
Lösningen är open-carry.

Hur menar du att det är en lösning?

Busrana ger sig inte på nån med pickadollver på höften för att de inser att det kan få ödesdigra konsekvenser?

Jag har svårt att tro att detta inte kommer leda till eskalering av skjutvapen där busarna ändå kommer ge sig på oskyldigt folk, fast busarna kommer också ha pistoler. Så skillnaden blir att det inte kommer leda till misshandel med knytnävar och sparkar utan att en eller flera kommer bli skjutna.

stridis
2018-05-17, 17:10
Lösningen är open-carry.

concealed carry fungerar också. Bara att ta på sig rätt t-shirt.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. xtjn9BiEU5T_suqHWD-opQHaHa%26pid%3D15.1&f=1