handdator

Visa fullständig version : Orimligt hög energikalkylator från en .gov sida?

Maximal
2018-05-09, 12:13
Även med de typ lägsta värden insatta får jag fram en ovanligt hög rekommendation för hur mycket energi jag behöver för att behålla vikten.

https://www.supertracker.usda.gov/bwp/index.html

Vad får ni själva fram och verkar den rimlig?

Brukar använda matkalkyl.se och MD Mifflin and ST St Jeor uträkning vilket ger mig mycket mer rimliga siffror.

pepplez
2018-05-09, 12:27
Jag tog högsta aktivitetsfaktorn och fick balans på 3500 kcal. Det stämmer rätt väl.

Maximal
2018-05-09, 12:47
Tar jag den minsta aktivitetsfaktorn får jag 3300 för balans, vilket är omkring vad jag äter nu med 2h gym varje dag och 1-1.5h promenad.

EnergiÖverskott
2018-05-09, 13:04
Jag tog absolut lägsta och fick fram 2300 Kcal. Är 187 lång och väger 70 kilo. Stämmer in ganska väl. Svårt att förlita sig på formler dock. Visst kan man använda det som någon slags grund att få sig en uppfattning om man inte känner att man har någon koll alls. Sedan är det tråkiga, men realistiska svaret "testa dig fram".

oldman
2018-05-09, 15:57
Det finns ju 3000 olika tjänster för det där. Ta 5 stycken, slå ut medel och kör på det.

Kalorier är ju annars ganska lätt att räkna. Får du dåligt resultat i gymmet= Ät mer. Får du bra resultat i gymmet = Ät mer.

Broutrost
2018-05-09, 22:28
Fick högre rekommendation. Kändes som att aktivitetsfaktorn blev väldigt mycket högre än vad den borde ha blivit.

Maximal
2018-05-09, 22:50
Det finns ju 3000 olika tjänster för det där. Ta 5 stycken, slå ut medel och kör på det.

Kalorier är ju annars ganska lätt att räkna. Får du dåligt resultat i gymmet= Ät mer. Får du bra resultat i gymmet = Ät mer.

Jo absolut, jag har redan bra koll på min förbrukning, tyckte bara just denna från en .gov sida rekommenderade allt för högt för just mig, trots underskattning.

Men, varför ska man äta mer om man redan får bra resultat på gymmet? Var är logiken I det om man nu inte vill bli fetare snabbare?

Bubblan84
2018-05-09, 23:18
För mig angav den ett lite för högt kaloriintag. Min kropp jävlas så mycket och sänker snabbt förbrukningen om jag sänker kaloriintaget.

Bossebäver
2018-05-10, 00:02
Även med de typ lägsta värden insatta får jag fram en ovanligt hög rekommendation för hur mycket energi jag behöver för att behålla vikten.

Brukar använda matkalkyl.se och MD Mifflin and ST St Jeor uträkning vilket ger mig mycket mer rimliga siffror.

31-35 ggr din vikt i kg. 31 om du upplever att du har en "långsam" metabolism och 35 om, ja du fattar.

Ola Wallengren
2018-05-10, 10:31

Supertracker använder Mifflin så resultaten bör bli de samma. Jag kontrollräknade på mig själv och resultaten skiljde inte mer än 5 kcal. Du underskattar nog vanligtvis ditt energiintag och har därför sannolikt valt ett lågt PAL tidigare för att få det att gå ihop.

Xead
2018-05-10, 11:20
Tycker den stämmer in väldigt bra på mig, till och med lite i underkant.

1x0
2018-05-10, 11:41
Får du dåligt resultat i gymmet= Ät mer. Får du bra resultat i gymmet = Ät mer.
:d Signaturmaterial!
__

På ämnet: Den är ok.

oldman
2018-05-10, 12:19
Men, varför ska man äta mer om man redan får bra resultat på gymmet? Var är logiken I det om man nu inte vill bli fetare snabbare?

Mer mat = mer resultat.
Träna + mat = inte fet. (eller jo, lite fet, men det är bara bra)

Bjorneman
2018-05-10, 13:06
Fick 4500 kcal för balans och det stämmer nog ganska bra.

Maximal
2018-05-10, 13:24
Mer mat = mer resultat.
Träna + mat = inte fet. (eller jo, lite fet, men det är bara bra)

Så tänkte jag med tills jag sedan behövde deffa närmare 1 år för att få en bra form. Finns ju inget bra med att bli fet om man tränar för att se bra ut?

Får du bra resultat = ändra inte på något

Skulle jag vilja säga i alla fall.

DerImperator
2018-05-10, 19:09
Med träning 3ggr om veckan och en övrigt stillasittande vardag får jag en aktivitetsfaktor på 1.7 när de flesta andra sidor ger 1.4-1.5. Lite för hög, jo.