handdator

Visa fullständig version : Skillnad i fettinlagring vid lågt överskott av kolhydrater och fett

smerk
2018-04-28, 20:58
Längd:184
Vikt: 80-82
Behöver 4200 kcal för långsam viktuppgång. Innan åt jag kanske 600K 230P och 80F då jag hade hört att lågt fettintag minimerar fettinlagringen. Har dock problem med att få i mig så här mycket kolhydrater från bra källor (kroppen reagerar dåligt på raffinerade livsmedel).

Har nu ett tag kört mindre kolhydrater och kanske 100-130g fett istället, och det är betydligt lättare att nå kalorimålet. Tycker inte att jag har lagt på mig nått märkbart fett de senaste kilona trots detta. Hur är det egentligen, spelar det någon stor roll hur man gör med makronutrienterna vid ett lågt kaloriöverskott för att minimera fettinlagring?

Sverker
2018-04-29, 08:39
Du kommer att äta dig fet, förr eller senare.
Lika bra att äta så som du trivs med och som kan träna bäst på. Fungerar träningen bra så är du motiverad att fortsätta att träna och då kommer resultaten med styrka och muskelvolym med tiden. Muskler kommer inte efter 3 eller 6 månader utan efter flera år av hård träning.

smerk
2018-04-29, 11:00
Du kommer att äta dig fet, förr eller senare.
Lika bra att äta så som du trivs med och som kan träna bäst på. Fungerar träningen bra så är du motiverad att fortsätta att träna och då kommer resultaten med styrka och muskelvolym med tiden. Muskler kommer inte efter 3 eller 6 månader utan efter flera år av hård träning.

Du syftar på från ett svagt överskott? Så det är minimal skillnad i hur mycket fett som läggs på beroende på makronutrienter?

Angående det sista så vet jag inte riktigt, det verkar råda konsensus om att det endast krävs ett fåtal år för att bygga den största delen av den möjliga muskelmassan, givet att träning är bra och överskott finns. Jag verkar dock inte ha skött allt optimalt under mina år av träning. Har nu gått upp från 76 till 82 sen i juli, utan en mm ökning av midjemåttet med svagt överskott.