Visa fullständig version : Hur snabbar jag på processen?
BokstavenX
2018-04-25, 11:55
Jag har gått på diet under en lång tid nu. Jag har gått från att vara extremt knubbig men muskulös (122,7 kg) till att vara lite smått pluffsig men ändå muskulös (94.8 kg) På ca 7 månader. Från ca 35% till 18-20% för att förenkla.
Målet var att komma in under 5 % under 7 månader, som jag nu har fått förlänga 2 månader med hopp om att iaf komma under 10% under kommande 8 veckor. Jag går oftast ner minst 1 kg i veckan vilket är bra, kanske lite för mycket. Men tiden är knapp och jag vill ner under 10%. Jag ser och känner att formen förbättras men det går för långsamt vilket kan bli svårt att nå den % jag vill nå inom 8 veckor. Det jag funderar på är att kanske ändra något som får detta att gå fortare. Vilket förmodligen är dumt med tanke på att jag går ner vecka för vecka utan att jag knappt rört min kost på 4-5 månader, endast cardion.
Jag kör cardio 1,5 tim innan frukost. Jobbar och sedan styrketräna och efter cardio 15 min intervall eller 20-30 min trappa eller treadmill.
Dags schemat ser ut såhär:
Animal Pak 2 pak EAA.
Cardio 1,5 tim.
Havregryn, proteinpulver och ägg.
Broccoli, olivolja och köpt fryst och färdiglagad kyckling (Everybodys chicken, kitchen joy)
Ris, samma kyckling och bladspenat.
Animalpak EAA 2 paket och sedan tung styrketräning (konstant, varje pass) + cardio intervall eller lågintensiv cardio
Direkt efter proteinpulver, kreatin och osaltade riskakor
Ca 5 min efter de ovanför käkar jag ris, kyckling och bladspenat
Ca 1 tim efter detta äter jag nästan den dubbla mängden kyckling och även ägg innan läggdags.
Som ni ser får jag i mig väldigt mycket av min kost under ca 2 tim från träningen till läggdags. Vilket blir väldigt mycket protein framförallt såpass intensivt. Kan detta förstöra lite av min form? Något som jag har haft otroligt enkelt med under alla dessa månader är min hunger. Jag har knappt känt någon hunger eller sug på någonting. Det är vissa tider på vissa FÅ dagar jag känner mig hungrig och tom men inget allvarligt alls. Jag har tagit 2 refeed dagar i veckan där jag dubblar intaget av riset. Nu denna veckan har jag tagit bort en av dessa. Så jag har inte ätit en enda kalori sedan julafton tills nu från något annat än ris, kyckling, olivolja, havregryn, proteinpulver osv som jag skrev ovanför.
Jag har inte ens kryddat min mat (förutom salt) under dessa 7 månader. Kan detta påverka metabolismen och hungern någonting?
Så jag funderar nu på 3 saker:
1. Att ta bort allt ris innan träning och lägga in fetter istället för kolhydrater. Då får jag alltså i mig kolhydrater främst på morgonen (havregryn), ris och riskakor direkt efter träning.
2. Att dela ut sista måltiden med så mycket kyckling under mina kyckling, ris och olivolja måltider under dagen så jag inte får i mig ca 160g protein under 2 timmar (från att jag är klar med träning till läggdags).
3. Byta ut kyckling mot möjligtvis torsk?
För att se ifall fettet släpper bättre och inte fett OCH muskler under denna långsamma progressionen om man säger så. För vikten går ju ner drastiskt men händer lite för lite för så stor viktnedgång.
Är det korkat att dra ett såpass stort beslut när det mesta ändå funkar men långsamt eller är det något annat som är fel eller borde läggas till (riktigt fuskmål)? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Överväg om målet du satt upp att nå en viss fettprocent efter en viss tid är mer värt än att sabba en stadig progression. Du är ju redan i otroligt mycket bättre form nu än du började?
Målet var att komma in under 5 % under 7 månader, som jag nu har fått förlänga 2 månader med hopp om att iaf komma under 10% under kommande 8 veckor.
...
Är det korkat att dra ett såpass stort beslut när det mesta ändå funkar men långsamt eller är det något annat som är fel eller borde läggas till (riktigt fuskmål)? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag kan bara spekulera här, men det verkar som att du vill vara "snygg till semestern"? Isåfall, ja det är korkat att hetsa eftersom du kommer märka ganska liten skillnad på brudarnas uppmärksamhet när du är under 15%. Att hetsa ökar även risken att du återgår till en ohållbar livsstil efteråt som gör att du lägger på dig all vikt igen sen.
Diomedea exulans
2018-04-25, 14:20
Är det korkat att dra ett såpass stort beslut när det mesta ändå funkar men långsamt
Ja. Stor risk att du tapar muskler om du ökar takten.
håller med föregående talare(plural).
Låt det ta tid, att hetsa gör det bara jobbigt när du försöker vända skutan sen.
Och jag skulle råda dig att skippa animal pak. dyrt och onödigt. Finns billigare multivitaminer om du vill ta en sådan och EAA kan du få i dig billigare på annat sätt
Sen undrar jag varför du dricker protein och riskakor och direkt efter det äter mat - det räcker med att du äter mat du förlorar inget på det alls.
ta proteindrinken som mellanmål.
Sen är det lite overkill att äta två stora måltider inom loppet av en timme.
Jag anser att det är bättre att sprida på intaget.
det tar ganska många timmar innan du tagit upp allt från en måltid så att äta så tätt fyller ingen direkt funktion om det inte har något annat syfte förstås.
BokstavenX
2018-05-07, 19:14
håller med föregående talare(plural).
Låt det ta tid, att hetsa gör det bara jobbigt när du försöker vända skutan sen.
Och jag skulle råda dig att skippa animal pak. dyrt och onödigt. Finns billigare multivitaminer om du vill ta en sådan och EAA kan du få i dig billigare på annat sätt
Sen undrar jag varför du dricker protein och riskakor och direkt efter det äter mat - det räcker med att du äter mat du förlorar inget på det alls.
ta proteindrinken som mellanmål.
Sen är det lite overkill att äta två stora måltider inom loppet av en timme.
Jag anser att det är bättre att sprida på intaget.
det tar ganska många timmar innan du tagit upp allt från en måltid så att äta så tätt fyller ingen direkt funktion om det inte har något annat syfte förstås.
Jag har stackat upp med AnimalPak till 1 juli (sista dagen). Skulle detta på något sätt kanske sakta ned formen än någon annan EAA?
Dricker hydro whey direkt efter då jag kör 20-30 min cardio efter styrketräning. Och vill då ha detta supersnabba intaget från proteinet in till kroppen. Jag hade en coach i början av dieten som la upp detta upplägget. Och under de dagar jag jobbar så Måste jag käka de 2 måltiderna så tätt inpå för att annars blir det ingen sömn, vilket jag prioriterar högt!
Jag har ju gått ner ca 1 kg nu varje vecka. Är det inte dumt att bara ta bort shaken och riskakorna bara sådär? Och de 2 sista måltiderna måste jag som sagt köra så tätt inpå för o kunna få ner allt och skulle jag sprida ut kyckligen under de andra måltiderna blir det istället väldigt mycket protein under varje måltid, eller är det bättre kanske, vad tycker du?
Jag har dock sänkt 50g okokt ris och höjt fettet för o komma upp i samma kalorimängd. De har resulterat i att jag har blivit mindre men inte alls lika rippad. Hur kommer det sig?
Jag har stackat upp med AnimalPak till 1 juli (sista dagen). Skulle detta på något sätt kanske sakta ned formen än någon annan EAA?
Dricker hydro whey direkt efter då jag kör 20-30 min cardio efter styrketräning. Och vill då ha detta supersnabba intaget från proteinet in till kroppen. Jag hade en coach i början av dieten som la upp detta upplägget. Och under de dagar jag jobbar så Måste jag käka de 2 måltiderna så tätt inpå för att annars blir det ingen sömn, vilket jag prioriterar högt!
Jag har ju gått ner ca 1 kg nu varje vecka. Är det inte dumt att bara ta bort shaken och riskakorna bara sådär? Och de 2 sista måltiderna måste jag som sagt köra så tätt inpå för o kunna få ner allt och skulle jag sprida ut kyckligen under de andra måltiderna blir det istället väldigt mycket protein under varje måltid, eller är det bättre kanske, vad tycker du?
Jag har dock sänkt 50g okokt ris och höjt fettet för o komma upp i samma kalorimängd. De har resulterat i att jag har blivit mindre men inte alls lika rippad. Hur kommer det sig?
animal pak gör inget för din nedgång, varken till eller från
din coach har inte stenkoll upplever jag
Bättre att sprida ut intaget än att asmycket efter träning -mycket visst! men inte två måltider och shake inom två timmar. kanske mindre måltider mer utspritt är ett bra tips.
mindre mängd kolhydrat ger mindre "tryck" i musklerna och du upplever dig mindre.
BokstavenX
2018-05-09, 10:49
animal pak gör inget för din nedgång, varken till eller från
din coach har inte stenkoll upplever jag
Bättre att sprida ut intaget än att asmycket efter träning -mycket visst! men inte två måltider och shake inom två timmar. kanske mindre måltider mer utspritt är ett bra tips.
mindre mängd kolhydrat ger mindre "tryck" i musklerna och du upplever dig mindre.
Så Animalpak får mig inte till ett anabolt tillstånd när jag vaknar och ska promenera? Utveckla gärna!
Och sprider jag ut kycklingen under de andra måltiderna går jag från 44g protein från kycklingen till 66g protein per måltid. Blir inte det alldeles för mycket att ta upp, eller är det bättre?
King Grub
2018-05-09, 11:17
Animal Pak är väl ett vitamintillskott?
Mängden aminosyror per portion är för låga för att det skall ha någon effekt på muskeluppbyggnaden.
Du vill inte vara i ett "anabolt tillstånd" om du har som syfte att bränna fett under en aktivitet. Det är en katabol process. Allt som aktiverar det förstnämnda stänger av den sistnämnda.
BokstavenX
2018-05-09, 11:28
Animal Pak är väl ett vitamintillskott?
Mängden aminosyror per portion är för låga för att det skall ha någon effekt på muskeluppbyggnaden.
Du vill inte vara i ett "anabolt tillstånd" om du har som syfte att bränna fett under en aktivitet. Det är en katabol process. Allt som aktiverar det förstnämnda stänger av den sistnämnda.
Animal Nitro Universal Nutrition är det jag använder. Det är väl bra skit?
vicarious
2018-05-09, 11:40
Det är aminosyror och b-vitaminer till ett dyrt pris. Aminosyror är det som bygger upp proteiner. Protein från någon annan fullvärdig källa är minst lika bra. Och billigare.
Byt ut vanliga riset till shiratakiris?
https://i.imgur.com/IWcz0vn.png
Shirataki är väl knappast allas cup of tea då det är lite gummiaktigt och har annorlunda konsistens men jag tycker i varje fall shiratakinudlarna är bra och fyller magen och dämpar hungerkänslor rejält.
BokstavenX
2018-05-09, 12:00
Det är aminosyror och b-vitaminer till ett dyrt pris. Aminosyror är det som bygger upp proteiner. Protein från någon annan fullvärdig källa är minst lika bra. Och billigare.
Säger mig ingenting. Om du scrollar upp, har jag stackat upp med detta. Så att om det är dyrt spelar ingen roll i dagsläget.
King Grub
2018-05-09, 12:02
Ser ut att vara enbart BCAA. Det vill säga totalt effektlöst på muskeluppbyggnaden. Pengarna i sjön.
BokstavenX
2018-05-09, 12:13
Ser ut att vara enbart BCAA. Det vill säga totalt effektlöst på muskeluppbyggnaden. Pengarna i sjön.
BCAA? Det står längst ner på burken att det är EAA?
Är det inte BCAA/EAA man vill få i sig när man vill vara i ett katabolt tillstånd under tex morgonen? Vad skulle du rekommendera?
King Grub
2018-05-09, 12:26
BCAA är EAA. Jag kollade på innehållsförteckningen och kan bara se dom tre grenade, BCAA. Dom räcker inte för muskeluppbyggnad. Inget händer.
Vill du förbränna maximalt med fett under aktiviteten rekommenderar jag vatten + koffein innan.
BokstavenX
2018-05-09, 12:37
BCAA är EAA. Jag kollade på innehållsförteckningen och kan bara se dom tre grenade, BCAA. Dom räcker inte för muskeluppbyggnad. Inget händer.
Vill du förbränna maximalt med fett under aktiviteten rekommenderar jag vatten + koffein innan.
Varför har det i så fall blivit så poppis och ''ett måste'' att få i sig BCAA/EAA innan morgoncardio och innan/under styrketräning? Om koffein och vatten är det bästa för fettförbränning?
Tappar man inte muskler om man är i anabolt tillstånd? För muskler är något jag har tappat en hel del nu under mina hittils 7 månader av deff. Och lite för lite fett sett till hela min viktnedgång. Kommer jag inte förlora ännu mer nu när jag inte ens kommer få i mig någon aminosyra i systemet? Bara koffein?
Under styrketräning och cardio efteråt? Ingen BCAA eller något då heller?
King Grub
2018-05-09, 12:41
Det är populärt eftersom folk är lurade av en multimiljardindustri.
Man förlorar inte muskler av att gå en promenad eller arbeta fastande. Då hade människan varit utdöd för tusentals år sedan. Det är proteinbalansen över hela dygnet som avgör, inte isolerade timmar.
BCAA efter styrketräning är också värdelöst. Vassleprotein eller annat vanligt fullvärdigt protein är däremot utmärkt, både då och vid andra tillfällen.
BokstavenX
2018-05-09, 12:50
Det är populärt eftersom folk är lurade av en multimiljardindustri.
Man förlorar inte muskler av att gå en promenad eller arbeta fastande. Då hade människan varit utdöd för tusentals år sedan. Det är proteinbalansen över hela dygnet som avgör, inte isolerade timmar.
BCAA efter styrketräning är också värdelöst. Vassleprotein eller annat vanligt fullvärdigt protein är däremot utmärkt, både då och vid andra tillfällen.
Så om jag promenerar i 2 tim i snabb takt direkt efter en 8 timmars sömn. 7 dagar i veckan. Kommer INGA muskler att förloras, det minsta lilla?
Med andra ord är BCAA och EAA TOTALT meningslöst under en diet?
Skulle du då rekommendera mig att ta bort mina aminosyror helt och hållet? Och enbart dricka vatten + koffein innan morgonprommis och ingenting innan styrketräning + 30 min cardio?
Det kan man ju inte garantera då man inte vet hur din övriga träning och ditt dagliga proteinintag ser ut.
BCAA anses inte fylla något syfte överhuvudtaget. EAA går däremot jättebra att använda men inget måste ifall du får i dig motsvarande protein från andra källor eller inte har några specifika sammanhang du behöver snabbt verkande protein.
Det är skillnad på styrke- och konditionsträning. Ska du styrketräna ska du helt klart få i dig ~10g EAA innan passet.
Ska du bara konditionsträna sä fungerar kaffe och vatten alldeles utmärkt.
Så om jag promenerar i 2 tim i snabb takt direkt efter en 8 timmars sömn. 7 dagar i veckan. Kommer INGA muskler att förloras, det minsta lilla?
Med andra ord är BCAA och EAA TOTALT meningslöst under en diet?
Skulle du då rekommendera mig att ta bort mina aminosyror helt och hållet? Och enbart dricka vatten + koffein innan morgonprommis och ingenting innan styrketräning + 30 min cardio?
Desto mer du fastar desto större vikt läggs såklart på att lyckas hamna i positiv proteinbalans de resterande timmarna. Styrketräning är en såpass stark promotor av MPS så det borde inte vara några problem alls om man äter någorlunda vettigt.
Titta på alla som kör PF eller liknande så är det uppenbart att det går att bygga muskler på de flesta upplägg. Sen vad som är optimalt går att diskutera i det oändliga.
Och sprider jag ut kycklingen under de andra måltiderna går jag från 44g protein från kycklingen till 66g protein per måltid. Blir inte det alldeles för mycket att ta upp, eller är det bättre?
och nej 66g är inga problem att ta upp alls, om du oroar dig för det så undrar jag varför du väljer att trycka i dig 160g efter träningen?
Varken din shake eller din första måltid har hunnit tas upp innan du börjar äta måltid nummer två så rent krasst kan allt detta räknas som en måltid
Vad gäller bättre eller sämre så låter jag det vara osagt, det jag tyckte var onödigt var dina två måltider + shake på under två timmar efter träningen.
vicarious
2018-05-14, 10:27
Inte på grund av att du är fastande. Sen kan det givetvis finnas andra anledningar till varför du kanske förlorar muskler.
De två viktigaste faktorerna för att minska muskelförlust under deff är
1. Tung styrketräning
2. Tillräckligt högt totalt proteinintag. Minst 2g/kg kroppsvikt men gärna mer, upp mot 2.5-3g/kg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.