Visa fullständig version : dålig kost i samband med hårdträning
Som rubriken säger så är jag nyfiken på vad som händer när man tränar hårt samt har en dålig kost
Jag tränar 3-5 gånger per vecka men äter väldigt blandad kost.
Låt oss säga att jag äter en pizza varannan dag. Hur påverkar det kroppen?
kommer jag gå ner i vikt? Kommer jag gå upp?
Eller kommer jag stanna på min nuvarande vikt?
Hur kommer muskelbildningen bli?
Väldigt tacksam för svar// Melkeer :hbang:
King Grub
2018-04-25, 01:08
Man kan inte säga något om utvecklingen baserat på enskilda livsmedel. Om du går upp eller ned i vikt beror uteslutande på kaloribalansen.
Man kan inte säga något om utvecklingen baserat på enskilda livsmedel. Om du går upp eller ned i vikt beror uteslutande på kaloribalansen.
Säg att min kalorigräns går vid 1700 kalorier och jag äter en pizza på 1600 kalorier per dag (vet att det inte är optimalt) samt att jag tränar 4 gånger i veckan.
Kommer jag då gå ner i vikt?
Säg att min kalorigräns går vid 1700 kalorier och jag äter en pizza på 1600 kalorier per dag (vet att det inte är optimalt) samt att jag tränar 4 gånger i veckan.
Kommer jag då gå ner i vikt?
Är träningen inräknad i de 1700 kcal? Eller varför nämner du annars den?
Men hur som. Får du i dig (pizzan) mindre kalorier än du gör av med (det du kallar ”kalorigräns”??) så kommer du gå ner i vikt över tid, ja.
Detta oavsett om du tränar eller inte. Skillnaden är att din ”kalorigräns” kommer vara högre om du tränar än om du inte gör det (förutsatt att ditt övriga liv inte ändras)
EnergiÖverskott
2018-04-25, 07:48
Om det du kallar "kalorigräns" är det du skulle ligga viktstabil är det så simpelt som att du kan leva på pizza och sitta i soffan dygnet runt och gå ner i vikt, om det innebär att du får i dig mindre än 1700 Kcal varje dag sett över en lite längre tidsperiod.
Samtidigt skulle du kunna träna varje dag, i flera timmar och gå upp i vikt av broccoli om du äter tillräckligt med broccoli för att komma över det du kallar kaloringräns á 1700 Kcal.
Ovanstående är ganska extrema exempel för att göra det tydligt och att bara leva på broccoli eller pizza är självklart ganska korkat. För övrigt låter 1700 Kcal extremt lite och som något du gör av med genom en dag bara genom att ligga stilla som en sten och andas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.