handdator

Visa fullständig version : Dextropur/druvsocker borta från Hemköp :(

svag74
2018-04-13, 17:59
Jupp, alla Hemköp har slutat med druvsocker nu.
Får hoppas inte Coop och ICA väljer samma väg.
Annars får man väl börja beställa skiten online, om det går att hitta just dextros, men blir väl dyrare, och frakt och elände :/

http://www.sherv.net/cm/emo/angry/smiley.gif

King Grub
2018-04-13, 18:01
Det är inte lätt att vara du.

svag74
2018-04-13, 18:05
Det är inte lätt att vara du.

Men vafan, allt jag skrev inverterades, jag menade såklart "fan vad bra, druvsocker går inte längre att köpa på Hemköp" :cool: :thumbup:

Hur kunde det bli så fel :D

Rolv
2018-04-13, 18:07
Det var inget bra. Vet du varför??

Har en dotter med diabetes, där druvsocker mer eller mindre är livsviktigt vid vissa situationer som kan uppstå...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sverker
2018-04-13, 18:22
Har Festis i väskan. Håller en evighet. Det är oftast lättare att få i sig något om är drickbart när blodsockret är lågt.

Rolv
2018-04-13, 18:29
Har Festis i väskan. Håller en evighet. Det är oftast lättare att få i sig något om är drickbart när blodsockret är lågt.

Ja, för en vuxen som förstår allvaret i situationen, men inte på ett barn.

svag74
2018-04-13, 18:48
Nix, 400g paketen är borta från alla matbutiker verkar det som.
Får börja köra strösocker i sportdrycken, och strösocker i proteindrinken - grub-approved I guess... *rolleyes*

svag74
2018-04-13, 18:53
Ah, svensktkosttillskott to the rescue! :)
Jäklars så billigt!
Fri frakt blir det med.
Aldrig köpt där förut, men nu blir jag ju tvungen att testa :D
Dextro verkar svårt att hitta annars, överhuvudtaget, vilket jag (men inte alla tydligen) tycker är tråkigt.

trädgårdsmöbel
2018-04-13, 19:03
Nu är inte jag vidare bra på det här med näringslära, men är inte fruktos ett bra substitut för dextros? Fruktsocker finns ofta i "sockersektionen" i butiker, nånstans vid vanilj/flor/bit/strö/rå - sockret. Eller i tjaaaa...frukt.

StarkaUlf
2018-04-13, 19:08
Nu är inte jag vidare bra på det här med näringslära, men är inte fruktos ett bra substitut för dextros? Fruktsocker finns ofta i "sockersektionen" i butiker, nånstans vid vanilj/flor/bit/strö/rå - sockret. Eller i tjaaaa...frukt.

Fruktos i pulverform är det sämsta. Vanligt socker är bättre (50/50 glukos/fruktos)

svag74
2018-04-13, 19:08

Fruktos är ju det allra sämsta sockret, det som ger fettlever o.s.v.
Dextros är glukos, kroppens blodsocker.

3,4kg beställt nu, 52kr/kg :thumbup:
Dextrot jag brukade köpa i matbutiker kostade typ 60-70kr/kg!

King Grub
2018-04-13, 19:30
Fruktos påverkar knappt blodsocker eller insulin alls och kan inte ersätta glukos.

Luca Brasi
2018-04-13, 20:03
Fråga personalen?
Svårt?

svag74
2018-04-13, 20:45
Fråga personalen?
Svårt?

Vad fan tror du jag gjorde? *screwy*
Var ju så jag visste att de tagit bort det från alla Hemköp.

Spelar ingen roll längre i vilket fall då jag hittade billigare på nätet (även om det är svårt hitta dextro där då många bara har malto eller vitargo).

Blaine
2018-04-13, 21:13

Festis är standard till patienter postoperativt!

Swedishviking
2018-04-13, 21:23
Fråga personalen?
Svårt?

kan du vara mera dryg? jävla attityd på folket här nu fi fan!
*facepalm*

r3mpuh
2018-04-13, 21:25
Duger inte geléhallon/hjärtan? *jorgen*

Jag gav bort en öppnad påse maltodextrin till min Svenska/Engelska lärare Jacobi i högstadiet & han tackade mig genom att visa mig Ronnie Coleman ropandes "Light Weights Baby!" innan ett set knäböj på VHS. :smokin:

Rolv
2018-04-13, 22:20
Festis är standard till patienter postoperativt!

Försökte att redigera mitt förra inlägg, men fann inte den funktion. Vill förtydliga med att det inte var druvsockret i sig som gör det oumbärligt, utan det kan vara det enda som accepteras av dottern ibland. Troligtvis eftersom det är smidigt för henne. Ett par bitar så är det ”klart”.

Hade ett scenario vid påsk när vi skulle få igång henne efter en magsjuka, med insulinbrist och ketoner i blodet som följd.
Det viktiga då var att få i henne kolhydrater så vi fick börja ge mer insulin igen. Vi erbjöd:

Glass
Godis
Marsipan (efter önskemål av henne)
Cola
Festis
Druvsocker
Mat (givetvis) Valfritt
Oboy
Var det något speciellt hon önska skulle vi ordna det.
Nej till allt. Barn är ju inte alltid så ”smidiga”. [emoji4]

Det slutade med besök på sjukan. Först ett stopp på sjukan på orten där vi bor. Där fick vi festis för att få upp bs. Där accepterade hon det.

Sedan 6-7 mil till ett större sjukhus, där hon först åt en piggelin och sedan pannkakor. .

När de såg att värdena gick åt rätt håll fick vi åka hem.

Hon förstod nog allvaret när vi hamna på sjukhuset den gången. Då hade vi slitit som i ett bar dygn både med att hålla bs i schack och försöka att få igång henne för å slippa insulinbrist.

Lite offtopic, men så var det iaf. [emoji4]

Sheogorath
2018-04-13, 22:22
*tittar längtansfullt på sin profilbild*

svag74
2018-04-13, 22:41
Försökte att redigera mitt förra inlägg, men fann inte den funktion. Vill förtydliga med att det inte var druvsockret i sig som gör det oumbärligt, utan det kan vara det enda som accepteras av dottern ibland. Troligtvis eftersom det är smidigt för henne. Ett par bitar så är det ”klart”.

Hade ett scenario vid påsk när vi skulle få igång henne efter en magsjuka, med insulinbrist och ketoner i blodet som följd.
Det viktiga då var att få i henne kolhydrater så vi fick börja ge mer insulin igen. Vi erbjöd:

Glass
Godis
Marsipan (efter önskemål av henne)
Cola
Festis
Druvsocker
Mat (givetvis) Valfritt
Oboy
Var det något speciellt hon önska skulle vi ordna det.
Nej till allt. Barn är ju inte alltid så ”smidiga”. [emoji4]

Det slutade med besök på sjukan. Först ett stopp på sjukan på orten där vi bor. Där fick vi festis för att få upp bs. Där accepterade hon det.

Sedan 6-7 mil till ett större sjukhus, där hon först åt en piggelin och sedan pannkakor. .

När de såg att värdena gick åt rätt håll fick vi åka hem.

Hon förstod nog allvaret när vi hamna på sjukhuset den gången. Då hade vi slitit som i ett bar dygn både med att hålla bs i schack och försöka att få igång henne för å slippa insulinbrist.

Lite offtopic, men så var det iaf. [emoji4]

Ifall det inte framgått så finns de små tabletterna kvar såklart, jag pratade om 400g-paketen med pulver, som förut fanns typ överallt.
Se sheos profilbild :cool:

Luca Brasi
2018-04-13, 22:49
kan du vara mera dryg? jävla attityd på folket här nu fi fan!
*facepalm*

Du är otydlig i om gemköp verkligen har slutat saluföra dextropur eller om du bara inte hittar paketet!
Detta ger mig blodsocker rage!

Gober
2018-04-14, 05:24
Lokala ”smoke-shopen” säljer stora paket med druvsocker 😎

Shqypnia
2018-04-14, 10:12
Små förpackningarna brukar säljas i 3-pack på mitt lokala Willy:s för 16 eller 17 kr. Praktiskt och billigt.