Visa fullständig version : Hur spenderar du helgen om WW3 börjar nästa vecka?
MaxTheMarketer
2018-04-12, 17:14
Jag hoppas på det bästa medan jag förbereder mig på det värsta:ett kortvarigt WW3 där vi snabbt utplånas inom loppet på en timme. Däremot lär det inte börja förrän nästa vecka.
Ironin att världen kanske utplånas tack vare sociala medier och ungdomarna skrattade oss sociala mediekritiska personer om att det i princip bara förstör för omvärlden, nåja...
Så, hur tänker du spendera helgen om vi leker med den hypotetiska tanken att detta kommer att inträffa nästa vecka?:
xjatJ36cJvM
I "bästa sämsta" fall kanske vi istället drunknar eller krossas av rejäla bildade tsunamis från den frigjorda energin från kärnvapnen eller efterföljande jordbävningar.
Personligen kommer jag att dra en runk som singel och sedan spendera den sista tiden med familjen och hundarna varav en tik kanske kommer att få valpar nästa vecka som i värsta fall bara kommer att få se ett starkt ljus.
(Helgen var redan planerad, men lika bra att ta vara på sina nära och kära)
Jag är inte orolig eller ångestfylld utan snarare känns det mer som "in your face" åt alla retards som röstade på snubben. Jag är endast emot Trump på grund av hans instabila mentalitet. Hans rasism, sexism, hat mot "shithole countries" skiter jag i.
Varför ligger det i USA:s intresse att straffa Syrien för att gasa ihjäl sitt eget folk? Det är ju folket som röstade dit idioten: de förtjänar vad de röstat fram (och de får skylla sig själva om de inte klarar av att bilda en demokrati från början, kanske inte var menad att klara av det från början?).
Någon som besitter på information från Försvarsmakten som vet mer om de potentiella riskerna (kanske bara Kalifornien sprängs och då blir jag glad, för jag tål inte Facebook, Tinder och Twitter då det fuckat upp hur folk är idag socialt talat) får gärna nämna om oron är helt obefogad.
Vore skönt att slippa vänta på "det starkaste ljusskenet någonsin som följs av en snabb utplåningsvåg" nästa vecka.
Så hur ska du spendera helgen om WW3 börjar nästa vecka? Och ja, du har rätt att skratta ihjäl dig över min "tillfälliga irrationella rädsla". Jag levde inte på Kubakris-tiden så jag vet inte hur det faktiskt var.
Jag lyssnade precis på förhöret med secretary of defense, lät inte på honom som att de skulle bli något.
Magnus N
2018-04-12, 17:24
Har en tråd om Syrien redan om det ska diskuteras
Skuldfrågan gällande gasattacken är inte klargjord än.
Om det visar sig vara Assad så är det förståeligt att länder reagerar och markerar
MaxTheMarketer
2018-04-12, 17:30
Nu kmr jag säkert låta "ondare" än Hitler: det finns ju inte oändligt med folk att gasa ihjäl där? Till slut så har de slut på folk att gasa ihjäl och att straffa med sanktioner mot import och export (även nödvändiga saker som olja, el och vatten) borde kunna få Assad-staten på knä. Jag är ingen historieexpert.
Jag lyssnade precis på förhöret med secretary of defense, lät inte på honom som att de skulle bli något.
Aha låter ju skönt å höra. Borde väl ligga i miljonärers (de som har makt över republikanerna som de "köpt") som bor i Kalifornien att säga åt dem på skarpen att, "nu får ni ta hand om er 70-årige snorunge som dampar på sin mobilleksak!"
Såg nyss på denna om hur snabbt det går att avfyra en:
knDIENvBTgw
Dock säger de "we just ended life on earth as we know it", men det finns väl nukes som har mindre sprängradie? Eller är det onödigt att skicka iväg en nuke som bara skulle kunna spränga en delstat eller ett land? Måste de vara "allt eller inget"?
Borde kanske påpeka att Ryssland och USA använder andra sätt att tala med varandra förutom Twitter? Kom det som en chock?
Bara och vänta och se vad som händer men vilka ska försvara Sverige som har avskaffat värnplikt.
Borde kanske påpeka att Ryssland och USA använder andra sätt att tala med varandra förutom Twitter? Kom det som en chock?
Var lite surrealistiskt att höra hur en i kongressen pratade om saker Trump sagt på twitter som om det vore sanning.
Nu kmr jag säkert låta "ondare" än Hitler: det finns ju inte oändligt med folk att gasa ihjäl där? Till slut så har de slut på folk att gasa ihjäl och att straffa med sanktioner mot import och export (även nödvändiga saker som olja, el och vatten) borde kunna få Assad-staten på knä. Jag är ingen historieexpert.
Aha låter ju skönt å höra. Borde väl ligga i miljonärers (de som har makt över republikanerna som de "köpt") som bor i Kalifornien att säga åt dem på skarpen att, "nu får ni ta hand om er 70-årige snorunge som dampar på sin mobilleksak!"
Såg nyss på denna om hur snabbt det går att avfyra en:
knDIENvBTgw
Dock säger de "we just ended life on earth as we know it", men det finns väl nukes som har mindre sprängradie? Eller är det onödigt att skicka iväg en nuke som bara skulle kunna spränga en delstat eller ett land? Måste de vara "allt eller inget"?
Tror du verkligen att det finns nukes som är ens i närheten av att kunna spränga en delstat, (i USA?)?
Magnus N
2018-04-12, 17:41
Bara och vänta och se vad som händer men vilka ska försvara Sverige som har avskaffat värnplikt.
From i år är grundutbildningen med igen
Magnus N
2018-04-12, 17:43
Tror du verkligen att det finns nukes som är ens i närheten av att kunna spränga en delstat, (i USA?)?
Någon av de mindre staterna finns det nog kärnvapen som kan komma nära
Det är helt annan kapacitet på nuvarande än de som släpptes över Hiroshima etc
lirar nog pubg och gymmar
Kan rekommendera att leka med "nukemap" om någon missat den. Är rätt länge sedan jag grejade där så säger inte emot, är långt ifrån någon expert på ämnet. Men många tycks tro att en eller två atombomber princip förstör hela jordklotet.
Är tsarbomba fortfarande störst? 100mt. Den verkar kunna påverka stora delar av de minsta staterna, men då självklart inte själva "eldklotet", utan "airblast radius".
Nej, det är inte så illa som folk får det till i filmer. Även om det är illa nog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba
It goes down in the DM.
Slår man ut viktiga städer och områden så finns inte mycket kvar så man behöver inte radera allt.
It goes down in the DM.
Rex Tillerson och Sergey Lavrov har varit upptagna i ett intensivt MEME krig senaste året. Grodan pepe visade sig vara överlägsen den ryska björnen.
Vilka skulle bry sig om att slösa en atombomb på Sverige som inte är något hot?
Vilka skulle kriga?
Nordkorea dingar iväg en atombomb som inte hinner nå amerikanskt luftrum innan den sprängs till havs. USA svarar med att jämna Nordkorea med marken. Den skelande tataren (läs: ryssen) är visserligen frustrerad som vanligt men inser hur små resurser man har gentemot USA och vågar inte mer än att bara avvakta i all oändlighet. Dessutom får han hela Europa mot sig och får gräva ned huvudet i tjälen igen. Kinesen i sin tur orkar inte engagera sig mer än i sitt eget inbördeskrig som uppstått för att det inte finns en kvadratmeter kvar att föda barn på. Pakistan, ja dom har väl också en atombomb, missbedömer vindriktningen totalt så deras bomb åker snett upp i luften och återvänder som en boomerang precis som när man spelade Worms. Två kärnmakter mindre.
Mer än så kan inte ske. Sötman av kardemumman är att jag sitter på första parkett och lever upp medan jag följer utvecklingen. Och därmed blir det ett böjpass på söndagen.
Rex Tillerson och Sergey Lavrov har varit upptagna i ett intensivt MEME krig senaste året. Grodan pepe visade sig vara överlägsen den ryska björnen.
Jimmie gerillakrigar med skurt.
Diomedea exulans
2018-04-12, 18:14
Skulle spendera den hos mina föräldrar. Där skulle jag lyssna på massor hög musik utan att vara rädd för att få tinnitus, äta massor socker och fett utan att vara rädd för att bli fet, dricka massor kaffe sent på kvällen utan att vara rädd för att få sömnproblem, samt börja supa igen.
Skulle spendera den hos mina föräldrar. Där skulle jag lyssna på massor hög musik utan att vara rädd för att få tinnitus, äta massor socker och fett utan att vara rädd för att bli fet, dricka massor kaffe sent på kvällen utan att vara rädd för att få sömnproblem, samt börja supa igen.
Låter jobbigt att avsluta det hela med att må piss eller?
Diomedea exulans
2018-04-12, 19:26
Låter jobbigt att avsluta det hela med att må piss eller?
Vilken av de där grejerna får en att må piss?
vicarious
2018-04-12, 19:27
Gymma, k**lla, äta. Det vanliga. Kanske ta en öl.
Vilken av de där grejerna får en att må piss?
Har du provat att äta "massor med socker och fett" ?
Diomedea exulans
2018-04-12, 19:51
Har du provat att äta "massor med socker och fett" ?
Ja, det är himmelriket. Ge mig obegränsat med kanebullsdeg med smör, socker och kanel på, och jag skall ge dig vad du vill.
Luca Brasi
2018-04-12, 20:32
Nej, det är inte så illa som folk får det till i filmer. Även om det är illa nog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba
Tzar Bomba hade lita samma problem som denna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Davy_Crockett_(nuclear_device)
Att man typ måste nuka sig själv.
Otroligt festligt vapen Davy Crockett.
Bossebäver
2018-04-12, 21:56
End of the world=ätardag.
Jag hade åkt till Umeå.
För att pussas med Matte?
Ladugårdsdörr
2018-04-12, 22:06
Den skelande tataren (läs: ryssen) är visserligen frustrerad som vanligt men inser hur små resurser man har gentemot USA och vågar inte mer än att bara avvakta i all oändlighet.
Du bör nog uppdatera dig vad gäller den ryska kärnvapenkapaciteten.
https://thebulletin.org/nuclear-notebook-multimedia
Du bör nog uppdatera dig vad gäller den ryska kärnvapenkapaciteten.
https://thebulletin.org/nuclear-notebook-multimedia
Att båda länderna kan radera ut varandra är det väl ingen frågan om. Men det finns bara förlorare om det händer så varför skulle någon av länderna ens tänka tanken? Två länder raderar ut varandra pga att syrien gasar sitt eget folk, ja det hade ju varit ett värdigt slut på det hela :laugh:
Var helt säker på att tråden handlade om någon ny Call of Duty™-release...
Jag hade la flyttat in i min bunker.
Shqypnia
2018-04-12, 22:43
Rensat mina cookies på Chrome. Inga utomjordingar ska veta vad jag googlade 2018...
Patriarch K
2018-04-12, 23:02
Åker ut i skogen, köper en jäkla massa whiskey och piptobak och snus och öl och supplies och 1000st tändare och 1000000st stearinljus. Gräver ett djuuuuupt hål ner i marken med ett stort rör upp till ytan där det kan komma in syre. Sitter där nere i hålet med en massa supplies tills kriget börjar och tills det är över.
Jävligt tveksamt att denna gasning faktiskt skulle va sann..
*håller på att vinna kriget*
*gasar sin egna befolkning utan anledning*
On topic; blir det krig är det väl bara att tagga till för att kriga lite
trädgårdsmöbel
2018-04-13, 12:15
På jobbet och gör klart deltidsutvärderingarna. Betalar mina räkningar och skickar in min deklaration - Swedish style.
MaxTheMarketer
2018-04-13, 12:38
Om kärnvapen inte spränger hela kontinenter (som jag alltid trott) så förstår jag inte folks rädsla över det. Visst, utöver att själva hela delstater eller länder försvinner bort så har vi även problematiken med långvarig "atomvinter"(?)
Så länge det inte drabbar en själv så fattar jag inte problemet med att bara spränga bort Mellanöstern, delar av Afrika (så vi slipper flyktingar och skicka bistånd dit), Nordkorea och lite mer. Visst strålningen är ett problem, atomvinter(?) och att andra länder kmr att bli förbannade på en.
Om Nordkorea försvinner och blir "No man's land" på grund av strålningen så blir det ju ett hinder för Kina att ta över och även amerikanska trupper kan inte vistas där, vilket är varför Kina är ovillig att ge upp Nordkoreas diktatur för då kmr det in amerikanska trupper via samarbetet med Sydkorea längs deras gränser.
Jag vet att jag låter helt sinnessjuk i mitt kalla egoistiska resonerande nu. Men världen börjar bli för trång och någon kommer alltid att trampa sönder de som viker ned sig som svaga. Förr eller senare måste andra "offras" för att resten ska få plats på jorden. Jag vet att du nu tkr att jag borde bli en av dessa "offer" för att jag pratar så sinnessjukt, jag är bara så trött på allt kärnvapen-snack utan att något kmr till skott.
Det är irriterande skrämselpropaganda från vänstern (inte att de hotar med det utan att pratar om hur diktaturer och presidenter de inte gillar kmr att använda dem som om de kmr att spränga hela jorden på köpet).
Att båda länderna kan radera ut varandra är det väl ingen frågan om. Men det finns bara förlorare om det händer så varför skulle någon av länderna ens tänka tanken? Två länder raderar ut varandra pga att syrien gasar sitt eget folk, ja det hade ju varit ett värdigt slut på det hela :laugh:
Det är den intressanta frågan: vem är mest villigast att "dö för att minsann visa att de har störst mod, störst kärnvapen-penis, osv"? Hur Mutually assured destruction-benägna är dessa kärnvapenmakter egentligen? Om de inte är det, så är allt bara tomma töntiga hot. "Jag ska bomba dig!"
Det vore ju det ultimata sättet att fylla sitt ego genom att spränga hela världen i luften innan man dör, så därför undrar jag om Mr. Trump funderar på det?
Han skulle kunna avsluta sitt liv med att "pissa på eller spruta ned hela världen med kärnvapen och go out with a real bang" (eller så är det bara jag som överskattar hans ego eller så är jag mer sinnessjuk än han).
Ladugårdsdörr
2018-04-13, 14:08
Om kärnvapen inte spränger hela kontinenter (som jag alltid trott) så förstår jag inte folks rädsla över det.
Är det här ett försök att kamma hem titeln Årets inlägg - kategori P14?
Är det här ett försök att kamma hem titeln Årets inlägg - kategori P14?
Max har tagit sig några cider igen.
Diomedea exulans
2018-04-13, 14:42
Eller förresten... Jag ger mig fan på att om alla i min omgivning sa "jorden kommer gå under om ett dygn" så skulle det visa sig att det bara var falskt alarm sen. Så jag ändrar mitt svar till "jag skulle bara göra allt som förut".
Eventuell ledig tid skulle jag lägga på att rekommendera folk att läsa på lite mer om kärnvapen inklusive MAD och sluta noja mer än nödvändigt.
svenbanan
2018-04-16, 17:43
Att hela sverige plötsligt skulle utplånas är ju så orimligt att det är svårt att veta var man ska börja. Nedanstående bild är en efterkonstruktion av bomberna över Japan under andra världskriget. Texten därefter är från samma wikipediaartikel.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Abombdamage1945.svg/800px-Abombdamage1945.svg.png
Survivability
Main articles: Duck and Cover (film), Protect and Survive, and Nuclear bombs and health
This is highly dependent on factors such as if one is indoors or out, the size of the explosion, the proximity to the explosion, and to a lesser degree the direction of the wind carrying fallout. Death is highly likely and radiation poisoning is almost certain if one is caught in the open with no terrain or building masking effects within a radius of 0–3 km from a 1 megaton airburst, and the 50% chance of death from the blast extends out to ~8 km from the same 1 megaton atmospheric explosion.[45]
To highlight the variability in the real world, and the effect that being indoors can make, despite the lethal radiation and blast zone extending well past her position at Hiroshima,[46] Akiko Takakura survived the effects of a 16 kt atomic bomb at a distance of 300 meters from the hypocenter, with only minor injuries, due mainly to her position in the lobby of the Bank of Japan, a reinforced concrete building, at the time.[47][48] In contrast, the unknown person sitting outside, fully exposed, on the steps of the Sumitomo Bank, next door to the Bank of Japan, received lethal third degree burns and was then likely killed by the blast, in that order, within two seconds.[49]
With medical attention, radiation exposure is survivable to a 200 rems acute dose exposure. If a group of people is exposed to a 50 to 59 rems acute (within 24 hours) radiation dose, none will get radiation sickness. If the group is exposed to 60 to 180 rems, 50% will become sick with radiation poisoning. If medically treated, all of the 60–180 rems group will survive. If the group is exposed to 200 to 450 rems, most if not all of the group will become sick. 50% of the 200–450 rems group will die within two to four weeks, even with medical attention. If the group is exposed to 460 to 600 rems, 100% of the group will get radiation poisoning. 50% of the 460–600 rems group will die within one to three weeks. If the group is exposed to 600 to 1000 rems, 50% will die in one to three weeks. If the group is exposed to 1,000 to 5,000 rems, 100% of the group will die within 2 weeks. At 5,000 rems, 100% of the group will die within 2 days.[50]
https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_nuclear_explosions
Diomedea exulans
2018-04-16, 17:50
Fast nutida kärnvapen spränger ju myyycket mer.
Scratch89
2018-04-16, 17:58
Med tanke på hur de stora krigen de senaste 100-150 åren har startat vore det inte särskilt omöjligt eller ens osannolikt, tyvärr. T.ex.: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Sarajevo
Luca Brasi
2018-04-16, 18:24
Med tanke på hur de stora krigen de senaste 100-150 åren har startat vore det inte särskilt omöjligt eller ens osannolikt, tyvärr. T.ex.: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Sarajevo
Bästa casus belli någonsin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollskriget
svenbanan
2018-04-16, 19:52
Fast nutida kärnvapen spränger ju myyycket mer.
Visst. Men en bomb utplånar inte ett land ändå. Om inte landet är Liechtenstein eller Vatikanstaten.
Här kan man se vad som potentiellt skulle hända om Ryssland har en till Tsar Bomba och släppte den i huvet på Stefan Löfven.
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/?&hob_opt=2&psi=20,5,1&casualties=1&fallout=1&ff=3&fallout_angle=226&linked=1&kt=50000&lat=59.3293235&lng=18.0685808&hob_psi=5&hob_ft=13000&fatalities=1232005&injuries=355968&psi_1=1870291&zm=8
Dvs centrala Stockholm skulle bli helt demolerat. Rätt stora skador på byggnader ända bort mot Sollentuna. I Uppsala blir det dock inte värre skador på byggnader än att fönsterrutorna går i kras.
Sen blir det såklart en massa tråkigheter med strålskador och nedfall under lång tid därefter, och över stor areal.
Kraschade rutor från Uppsala till Nynäshamn, det är ett stort område det.
Vi fick göra Duck and Cover i skolan på 70 talet, inget man pysslar med nu i Sverige?
svenbanan
2018-04-16, 20:00
Vi fick göra Duck and Cover i skolan på 70 talet, inget man pysslar med nu i Sverige?
Troligen inte.
Nu skär man halsen av sig själv så fort någon säger att det kommer bli kärnvapenkrig imorgon, eftersom man tydligen är säker på att man ändå kommer dö på en gång... ;)
vicarious
2018-04-16, 20:00
Jag hade åkt till Umeå.
Varför? :)
svenbanan
2018-04-16, 20:01
Varför? :)
De har ju lagt ner I20. Så det finns inget militärt att bomba. Perfekt ställe att vänta ut atomvintern... ;)
Visst. Men en bomb utplånar inte ett land ändå. Om inte landet är Liechtenstein eller Vatikanstaten.
Här kan man se vad som potentiellt skulle hända om Ryssland har en till Tsar Bomba och släppte den i huvet på Stefan Löfven.
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/?&hob_opt=2&psi=20,5,1&casualties=1&fallout=1&ff=3&fallout_angle=226&linked=1&kt=50000&lat=59.3293235&lng=18.0685808&hob_psi=5&hob_ft=13000&fatalities=1232005&injuries=355968&psi_1=1870291&zm=8
Dvs centrala Stockholm skulle bli helt demolerat. Rätt stora skador på byggnader ända bort mot Sollentuna. I Uppsala blir det dock inte värre skador på byggnader än att fönsterrutorna går i kras.
Sen blir det såklart en massa tråkigheter med strålskador och nedfall under lång tid därefter, och över stor areal.
Nu har jag lite svårt att se den militära vitsen med att överhuvudtaget ha en sådan otymplig kloss till bomb i nutid, så även om Ryssland är väldigt duktigt på att spara på och återanvända gammalt så tror jag faktiskt att en sådan bomb är utsorterad sedan väldigt länge.
De har ju lagt ner I20. Så det finns inget militärt att bomba. Perfekt ställe att vänta ut atomvintern... ;)
Tror du på riktigt att endast fredstida utbildningsregementen är bombmål?
svenbanan
2018-04-18, 17:42
Nu har jag lite svårt att se den militära vitsen med att överhuvudtaget ha en sådan otymplig kloss till bomb i nutid, så även om Ryssland är väldigt duktigt på att spara på och återanvända gammalt så tror jag faktiskt att en sådan bomb är utsorterad sedan väldigt länge.
Ja, högst osannolikt att ryssarna har tillgång till nåt av den kalibern längre. Särskilt med tanke på att USA och Kina inte har nåt som är större än 1,5MT respektive 5MT, jämfört med Tsar Bombas 50MT.
Poängen var att visa att inte ens största klumpen någonsin räcker för att spränga sönder hela sverige helt och hållet.
Men snälla nån. Fanns det minsta lilla gnutta i det inlägget som ens antydde att det var allvarligt menat? Du missade ;) eller?
Luca Brasi
2018-04-18, 17:54
De hade ju bra en och den detonerade de ju enligt wikipedia artikeln.
Ja, högst osannolikt att ryssarna har tillgång till nåt av den kalibern längre. Särskilt med tanke på att USA och Kina inte har nåt som är större än 1,5MT respektive 5MT, jämfört med Tsar Bombas 50MT.
Poängen var att visa att inte ens största klumpen någonsin räcker för att spränga sönder hela sverige helt och hållet.
Men snälla nån. Fanns det minsta lilla gnutta i det inlägget som ens antydde att det var allvarligt menat? Du missade ;) eller?
Jag är ganska blind ibland:em:
De hade ju bra en och den detonerade de ju enligt wikipedia artikeln.
Vad man säger att man har och vad man har i verkligheten är inte alltid samma sak. bortsett från att hela formatet är obsolet i dagsläget
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.