Visa fullständig version : Frågor kring deff / motionsträning
Har precis börjat min deff. Ligger just nu på 77kg / 178 cm på 19.6% bf. Målet är 11-12% bf.
Är det 'okej' att ligga på 2000-2200kcal/180g protein per dag om jag samtidigt förbränner cirka 350-500kcal på en arbetsdag samt löptränar 45 min om dagen + gym på det?
Förbränner jag för mycket på ett lågt dagligt kcal intag? Kommer viktnedgången resultera i för mycket muskelförlust även om proteinintaget alltid kommer ligga på runt 180g?
Tacksam för svar!
Diomedea exulans
2018-04-09, 13:07
Svårt att svara på utan att veta ditt grundläggande kaloribehov. Men det kan nog funka. Beror mycket på gener också.
King Grub
2018-04-09, 13:09
Arbetar du som sängprovare? :) 350 kcal är mindre än du förbrukar på 8 timmar i sängläge.
Arbetar du som sängprovare? :) 350 kcal är mindre än du förbrukar på 8 timmar i sängläge.
350-500 kcal extra utöver det 'vanliga' syftade jag på, lite otydligt kanske.
Förbränner iaf cirka 500 kcal mer per dag på mitt nuvarande arbete i jämförelse med föregående kontorsjobb.
MrMuggelSnuggel
2018-04-09, 13:36
Kalorimängden och proteinmängden ser bra ut. Börja där och utvärdera efter någon vecka för att därifrån göra eventuella justeringar.
Sen tycker jag löpträning + gym varje dag låter som en oerhört korkad idé. Behöver du konditionen till någon specifik sport? Annars hade jag bytt ut den mot en promenad på 1h. Och dragit ned gympassen till 3 pass i veckan med fokus på att bara försöka bibehålla styrkan.
Är det 'okej' att ligga på 2000-2200kcal
[...]
Förbränner jag för mycket
[...]
Kommer viktnedgången resultera i för mycket muskelförlust
"okej" energiintag enligt vilka förutsättningar?
Ingen kan ju veta vad din kaloribalans är, än mindre vad som är ok för dig..
Vad är "för mycket" (både gällande förbränning och muskelförlust)
Bara du kan väl svara på vad du tycker är en ok nivå.
Kort sagt, jag förstår egentligen inte vad du vill ha svar på.
Funderar även på hur du har kommit fram till en fettprocent med noggrannhet ner till tiondels procent??
LunaSpice
2018-04-10, 09:03
Funderar även på hur du har kommit fram till en fettprocent med noggrannhet ner till tiondels procent??
Badrumsspegeln såklart...vad annars?
"okej" energiintag enligt vilka förutsättningar?
Ingen kan ju veta vad din kaloribalans är, än mindre vad som är ok för dig..
Vad är "för mycket" (både gällande förbränning och muskelförlust)
Bara du kan väl svara på vad du tycker är en ok nivå.
Kort sagt, jag förstår egentligen inte vad du vill ha svar på.
Om du har svårigheter att tolka frågan så lägg ingen energi på att vara en besserwisser. Finns tillräckligt många som du redan.
En relativt enkel fråga som inte krävde ett jätte specifikt svar. Ska jag behöva dra hela min livshistoria när frågan gäller kaloribalans?...
Kalorimängden och proteinmängden ser bra ut. Börja där och utvärdera efter någon vecka för att därifrån göra eventuella justeringar.
Sen tycker jag löpträning + gym varje dag låter som en oerhört korkad idé. Behöver du konditionen till någon specifik sport? Annars hade jag bytt ut den mot en promenad på 1h. Och dragit ned gympassen till 3 pass i veckan med fokus på att bara försöka bibehålla styrkan.
Konditionsträning för triathlon-tävlingar. Men kommer dra ner på det under deffen, känns klokare. Gym 3-4 gånger per vecka - resterande dagar löpträning ev. vila.
Om du har svårigheter att tolka frågan så lägg ingen energi på att vara en besserwisser. Finns tillräckligt många som du redan.
En relativt enkel fråga som inte krävde ett jätte specifikt svar. Ska jag behöva dra hela min livshistoria när frågan gäller kaloribalans?...
Oj oj, Rage orsakad av hunger?
Men hur som helst, nej, det är ingen enkel fråga. Det är med givna indata en totalt poänglös fråga.
Och svaren du får kommer med största sannolikhet inte vare sig ge dig något (annat än folks gissningar) eller lära dig något.
Det har inget med besserwisser attityd att göra, det är ett enkelt faktum.
Men men, som man frågar får man svar.
Kram på dig.*hug*
Och jag är fortfarande uppriktigt nyfiken på vad du baserar din kroppsfettprocent på.
Det låter som kanske lite väl stort underskott men det känner du nog av beroende på hur bra du återhämtar dig också. Beroende på tempo så kan det bli slitigt med 45min löpning om dagen på vad tycks vara ganska stort underskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.