handdator

Visa fullständig version : Rött kött, fettlever och insulinresistens

King Grub
2018-04-06, 09:22
Background & Aims

High red and processed meat consumption is related to type 2 diabetes. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines (HCAs), which are related to oxidative stress. However, the association between meat consumption and non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is yet to be thoroughly tested. Therefore, we aimed to test the association of meat type and cooking method with NAFLD and insulin resistance (IR).

Methods

This was a cross-sectional study in individuals who were 40–70 years old and underwent screening colonoscopy between 2013 and 2015 in a single center in Israel. NAFLD and IR were evaluated by ultrasonography and homeostasis model assessment. Meat type and cooking method were measured by a food frequency questionnaire (FFQ) and a detailed meat questionnaire. Unhealthy cooking methods were considered as frying and grilling to a level of well done and very well done. Dietary HCA intake was calculated.

Results

A total of 789 individuals had a valid FFQ and 357 had a valid meat questionnaire. High consumption of total meat (portions/day above the median) (odds ratio [OR] 1.49; 95% CI 1.05–2.13; p = 0.028; OR 1.63; 1.12–2.37; p = 0.011), red and/or processed meat (OR 1.47; 95% CI 1.04–2.09; p = 0.031; OR 1.55; 1.07–2.23; p = 0.020) was independently associated with higher odds of NAFLD and IR, respectively, when adjusted for: body mass index, physical activity, smoking, alcohol, energy, saturated fat and cholesterol intake. High intake of meat cooked using unhealthy methods (OR 1.92; 95% CI 1.12–3.30; p = 0.018) and HCAs (OR 2.22; 95% CI 1.28–3.86; p = 0.005) were independently associated with higher odds of IR.

Conclusion

High consumption of red and/or processed meat is associated with both NAFLD and IR. High HCA intake is associated with IR. If confirmed in prospective studies, limiting the consumption of unhealthy meat types and improving preparation methods may be considered as part of NAFLD lifestyle treatment.

Lay summary

High red and processed meat consumption is related to several diseases. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines, which have harmful health effects. Non-alcoholic fatty liver disease is a significant public health burden and its formation is strongly related to insulin resistance. In this study, both were found to be more frequent in people who consume relatively high quantities of red and processed meat. In addition, a high intake of heterocyclic amines was associated with insulin resistance.

High red and processed meat consumption is associated with non-alcoholic fatty liver disease and insulin resistance. Journal of Hepatology, 2018.

Fogel
2018-04-06, 10:15
Attans rackarns, jag som tagit fram för pulled pork och allt *cry*

Klein
2018-04-06, 13:54
Rött kött är bra för gravida/ammande kvinnor och växande barn. Järnet tar snabbt slut annars. För vuxna män och kvinnor som nått klimakteriet så finns det dock all anledning att hålla nere intaget. Heterocykliska aminer är ju en tillagningsfråga och E250 är ju även det ingen nödvändighet för den köttsugne.

blåvitt
2018-04-08, 20:02
Rött kött är bra för gravida/ammande kvinnor och växande barn. Järnet tar snabbt slut annars. För vuxna män och kvinnor som nått klimakteriet så finns det dock all anledning att hålla nere intaget. Heterocykliska aminer är ju en tillagningsfråga och E250 är ju även det ingen nödvändighet för den köttsugne.

För att få i sig järn går det minst lika bra att käka spenat, banan, potatis eller baljväxter.

Melker2
2018-04-08, 20:21
Hmmm, hur ska det gå för Bailah?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733&page=5

Efter vad jag läst i övrigt bedömer jag dock att det finns betydligt riskablare saker att äta än artegen animalisk föda.

Bob90
2018-04-08, 21:01
Förstår inte varför man måste krångla till mat eller typ köra extremer åt något håll. Det bästa torde väl vara att variera sig så man får det bästa av alla världar?

Diomedea exulans
2018-04-08, 21:08
Förstår inte varför man måste krångla till mat eller typ köra extremer åt något håll. Det bästa torde väl vara att variera sig så man får det bästa av alla världar?

Det verkar dock vara hälsosamt att köra extremen "väldigt lite kött".

Bob90
2018-04-08, 21:15

Ptjo, alla är ju olika. Jag körde strikt vegetariskt/vegan i lite över 2 år men var tvungen att återgå till "vanlig" föda. Hade dock bra värden och var väldigt noga med att få i mig allt, så vet inte riktigt vad det berodde på.

Diomedea exulans
2018-04-08, 21:17
Ptjo, alla är ju olika. Jag körde strikt vegetariskt/vegan i lite över 2 år men var tvungen att återgå till "vanlig" föda. Hade dock bra värden och var väldigt noga med att få i mig allt, så vet inte riktigt vad det berodde på.

Varför var du tvungen till det?

Bob90
2018-04-08, 21:25
Varför var du tvungen till det?

Yrsel, trötthet und so vidare som höll i sig i ett halvår ungefär.

Klein
2018-04-08, 22:11
För att få i sig järn går det minst lika bra att käka spenat, banan, potatis eller baljväxter.

Beror väl på behovet skulle jag tro. Kanske funkar för en vuxen man eller kvinna efter klimakteriet. Knappast för någon annan.

Bob90
2018-04-08, 22:57
Beror väl på behovet skulle jag tro. Kanske funkar för en vuxen man eller kvinna efter klimakteriet. Knappast för någon annan.

Broccoli är ju en utmärkt källa också, men man får inte glömma att tänka på *insert fint namn för denna "process"* att äta c-vitamin också, som gynnar/ökar upptaget av järn.

Klein
2018-04-09, 00:05

Studie på barn och gravida/ammande utan tillskott efterlyses.

Klein
2018-04-09, 00:11
Tydligen är järnbrist den vanligaste bristsjukdomen bland barn. Dock är det ju väl att bemärka ingenting magiskt med "vanlig mat" som säkert i många fall förser den ätande med mindre järn än en väl sammansatt vegankost. Vet man vad man sysslar med och tar sina tillskott så fungerar säkert en vegankost bättre än "vanlig mat" som ofta är full av tomma kalorier.

Klein
2018-04-09, 00:22
Jag ska tillägga att jag själv upplever att jag mår bättre av att äta mindre rött kött, vuxen och inaktiv som jag är. Nukat rött kött blir jag helt däst och illamående av. Måste vara rare/blue/rått.

Om man tittar på jägare/samlare i de flesta miljöer så verkar ju också jakten vara väldigt symbolisk och i praktiken mest bestå av att männen utfodrar sig själva med honung, frukt, bär, grönt och nötter medan de strövar runt. Hittar de något kött så går nog de bästa bitarna till gravida kvinnor och barn.

Vilt kött är för övrigt överlag högre i antiinflammatoriska komponenter såsom omega 3 och liponsyra vilket antagligen gör det lättare att hålla inflammationen i styr inom ramarna för en opportunistisk kost.

Bailah
2018-04-09, 16:29

Efter vad jag läst i övrigt bedömer jag dock att det finns betydligt riskablare saker att äta än artegen animalisk föda.

Haha jag ska nog överleva!

Många dessa studier med kött osv tar aldrig folk som är keto/äter enbart kött. Sen tar oftast inte studierna hänsyn till socker, om de röker el dricker massa alkohol. Kött utan carbs höjer tex inte insulin. Men vill man leta så kan man nog hitta det mesta man vill hitta.

Diomedea exulans
2018-04-09, 16:33
Tydligen är järnbrist den vanligaste bristsjukdomen bland barn. Dock är det ju väl att bemärka ingenting magiskt med "vanlig mat" som säkert i många fall förser den ätande med mindre järn än en väl sammansatt vegankost. Vet man vad man sysslar med och tar sina tillskott så fungerar säkert en vegankost bättre än "vanlig mat" som ofta är full av tomma kalorier.

Ja, "äta varierat och lite av varje" är ju väldigt kulturellt betingat. Jag vet en stam i Afrika där 90 % av kalorierna kommer från blod och kött, och en i Sydamerika som nästan är helt vegansk. En medlem från någon av de folkgrupperna har nog väldigt olika idéer av "äta varierat och lite av varje" jämfört med varandra, eller en svensk.

Luca Brasi
2018-04-09, 16:37

Vad är artegen animalisk föda vad är icke artegen animalisk föda?

Bailah
2018-04-09, 16:43
Ja, "äta varierat och lite av varje" är ju väldigt kulturellt betingat. Jag vet en stam i Afrika där 90 % av kalorierna kommer från blod och kött, och en i Sydamerika som nästan är helt vegansk. En medlem från någon av de folkgrupperna har nog väldigt olika idéer av "äta varierat och lite av varje" jämfört med varandra, eller en svensk.

Undra hur alla inuiter överlever? :o

Luca Brasi
2018-04-09, 16:46
Undra hur alla inuiter överlever? :o

Inuiter har ju inte direkt någon järnhälsa.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12535749

Och studier av inuitmumier tyder på att de aldrig har haft det heller.

Bandid0
2018-04-09, 17:07
Food frequency questionaire. Räcker för mig.

Sverker
2018-04-09, 17:23
Inuiter har ju inte direkt någon järnhälsa.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12535749

Och studier av inuitmumier tyder på att de aldrig har haft det heller.

Inuiter som äter val och säl har säkert bra järnvärden;). Det är sällan jag håller med Klein men järn från kött är heme-bundet och upptaget är många gånger större av heme-järnet än det järn som finns i vegetabilier.

Luca Brasi
2018-04-09, 18:03
Inuiter som äter val och säl har säkert bra järnvärden;). Det är sällan jag håller med Klein men järn från kött är heme-bundet och upptaget är många gånger större av heme-järnet än det järn som finns i vegetabilier.

Järnhälsa var kanske lite fel ordval i kontexten.
*facepalm*

Max
2018-04-10, 16:14
Haha jag ska nog överleva!

Många dessa studier med kött osv tar aldrig folk som är keto/äter enbart kött. Sen tar oftast inte studierna hänsyn till socker, om de röker el dricker massa alkohol. Kött utan carbs höjer tex inte insulin. Men vill man leta så kan man nog hitta det mesta man vill hitta.
Jodå, det gör det