handdator

Visa fullständig version : Elfordon, småbilar och annat bös

Patriarch K
2018-04-05, 23:02
Jag har under väldigt många år varit väldigt intresserad av småbilar, elfordon och annat kul som komplement till stora bilar. Inte nödvändigtvis av miljöskäl utan snarare av ekonomiska skäl + att det känns roligare att åka omkring i någonting halvlustigt.
Bilar är jag generellt ganska skeptisk till så länge man inte bor på landet eller har familj. Varje morgon ser jag 80% av alla förbipasserande bilar med enbart 1st person i bilen vilket provocerar mig enormt mycket. Det tar onödigt mycket plats på vägarna och skapar ett oändligt flöde av irriterande bil-ljud vilket skapar buller - och det är såklart väldigt störande när det finns kollektivtrafik. Jag tror att hälften av alla som kör runt i sina bilar i storstäder knappast har behov av det. Antingen är det en status-grej eller en lathets- ego-grej.

Jag har precis köpt ett optimalt fordon för stadstrafik och det är en unicycle (beställde den från Ali Express av en försäljare många andra skandinaver handlat av).
Om några veckor kommer jag att susa omkring på en sån här till och från jobbet:
2ni74rlk_hw
Det låter ingenting och tar ingen plats. Regnar det så kan man alltid hålla i ett paraply samtidigt.

Sedan har jag under 2 år följt projektet Podride vilket börjar bli verklighet. De kommer troligtvis att börja sälja bilarna någon gång 2018 och jag är redan uppskriven på intresselistan:
KUSCttAn5j4

Vill man ha något ännu bättre finns det alternativ såsom Titan Zero som säljs i Sverige, men de är lite dyrare:
http://www.titanzero.se/wp-content/uploads/2016/11/svart-r3.jpg
http://www.mohlins.se/11864-large_default/titan-zero-r1.jpg

Och vill man ha något ännu mer exklusivt så finns det Renault Twizy och Zbee (tillverkad i Lerum utanför Göteborg):
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/master/vehicules/twizy-m09e-ph1/decontenting-2015-09/recharge/renault-twizy-M09eph1-charging-003.jpg

https://www.etc.se/sites/all/files/styles/mega/public/atoms/images/2013/10/zbee-webb.jpg

Någon mer som är intresserad av denna typ av fordon? Man kan alltid äga en bil också, medan jobb-pendling kan skötas med en mindre bil eller annat fordon.
Jag hade gärna sett att fler skaffade denna typ av fordon, men Sverige har lite lagar och regler gällande batterikapacitet. Har för mig att man fick ha max 250w batteri på ett mindre elfordon såsom en unicycle för inte så länge sedan (som är klassificerade som cykel/moped klass 2. Men jag läste någonstans att de höjt till 1000w vilket är positivt om det stämmer.

Oavsett så hade denna typ av fordon garanterat minskat allt buller i storstäderna och även haft positiv effekt på miljön.

Fredron
2018-04-05, 23:14
Inom en snar framtid så tänker jag mig ett system där personer betalar en medlemsavgift för att kunna beställa bilar som i sin tur är självstyrande. Så när man körts från plats A till B så åker den vidare till nästa uppdrag. Givetvis är flottan anpassad till när behovet är som störst så efter morgonpendlingen så parkeras de överflödiga bilarna i utkanterna av städerna och frigör värdefull mark mer centralt.
Att äga en bil och hitta parkering är ganska jobbigt tycker jag, kan jag få transporten lika smidigt och billigt på ett annat sätt så hade jag gärna gjort det.

Bob90
2018-04-05, 23:53
Inom en snar framtid så tänker jag mig ett system där personer betalar en medlemsavgift för att kunna beställa bilar som i sin tur är självstyrande. Så när man körts från plats A till B så åker den vidare till nästa uppdrag. Givetvis är flottan anpassad till när behovet är som störst så efter morgonpendlingen så parkeras de överflödiga bilarna i utkanterna av städerna och frigör värdefull mark mer centralt.
Att äga en bil och hitta parkering är ganska jobbigt tycker jag, kan jag få transporten lika smidigt och billigt på ett annat sätt så hade jag gärna gjort det.
En student gjorde ett masterarbete om i princip det du beskriver (öppnas direkt som pdf) http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:746893/FULLTEXT01.pdf

Patriarch K
2018-04-06, 08:02
Låter ju ungefär som en buss utan chaufför. Och att man kan vara ännu mer exakt gällande position. Men alla sådana typer av idéer är bra idéer så hoppas det blir något av det.
Men jag ser helst att en innerstad enbart får bestå av kollektivtrafik. Helst tunnelbana och iNGA bilvägar alls. Så att folk kan gå fram och tillbaks hur som helst, precis som förr i tiden.

spoon
2018-04-06, 10:02
Jag bor på landet. Har en mil till jobbet och tre till närmsta stad. Funderar på att köpa en elcykel att jobbpendla med. Det går ju fint att cykla utan motor men det är nog lättare att motivera sig till att välja cykeln om varje pendling inte innebär ett träningspass. Hade man kunnat få bort en bil så hade det varit bra för ekonomi och miljö. Men det blir nog svårt ändå. Ungen ska på dagis 15 kilometer bort och båda ska jobba på olika håll.

Men jag gillar tanken med att få ner antalet bilar. Hade inte bil på åtta år när jag bodde i stan. Ekonomiskt och skönt att slippa att tänka på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Patriarch K
2018-04-06, 13:37
Jag bor på landet. Har en mil till jobbet och tre till närmsta stad. Funderar på att köpa en elcykel att jobbpendla med. Det går ju fint att cykla utan motor men det är nog lättare att motivera sig till att välja cykeln om varje pendling inte innebär ett träningspass. Hade man kunnat få bort en bil så hade det varit bra för ekonomi och miljö. Men det blir nog svårt ändå. Ungen ska på dagis 15 kilometer bort och båda ska jobba på olika håll.

Men jag gillar tanken med att få ner antalet bilar. Hade inte bil på åtta år när jag bodde i stan. Ekonomiskt och skönt att slippa att tänka på.

Det finns ju sådana där elcyklar med en stor fet grej längst fram där man kan sitta. Som en flakmoppe. Typ en sån här (finns så att man kan sätta på regn-kåpa):
http://heavypedals.at/cms/wp-content/uploads/UrbanArrowWhiteComplete.jpg

Alternativt en sådan med barn-kärra i bak som man kopplar på. Men ja, bor man på landet är man skonad.

Yes
2018-04-07, 14:55
Bara i Sverige kan man få bilägandet till en lathets ego-grej.

Finns inget som ger större frihet än en bil, och just därför är bilen ständigt under attack.

Dåren
2018-04-07, 15:18
Finns heller inget som ger större hål i plånboken än bilen, när soppan kostar 15:-/liter.

Bob90
2018-04-07, 15:31
Finns heller inget som ger större hål i plånboken än bilen, när soppan kostar 15:-/liter.

Som tur är finns det ju inga kostnader i form av skatt, besiktningar, underhåll, försäkring, parkering eller boendeparkering som tillkommer i alla fall.

Yes
2018-04-07, 15:33
Ja, undrar vad det beror på...

5kr/l kostade det när jag tankade igår.

Tomas W
2018-04-07, 15:42

Sambon köpte en elcykel och det är rena drömmen att cykla på den, var väldigt emot den först men det underlättar avsevärt med pendlingen. Även om vi har ca 20-25 minuters cykling är det skönt att bara komma fram istället för att som du skriver ha det som ett träningspass i backar och motvind osv. Bara att slippa en svettig skjortrygg under morgonens första timme gör den värd pengarna.

För vår del var det lite valet eller kvalet att köpa en extra bil men det slipper vi nu.

spoon
2018-04-07, 16:00
Vad blev det för elcykel? Lite osäker på i vilken prisklass man ska leta.

Funderar också på om det är lönt att skaffa nåt så att man kan skjutsa ungen. Om det är bäst med vagn eller pakethållare.

dream_theater_
2018-04-07, 16:55

Finns inget som ger större frihet än en bil, och just därför är bilen ständigt under attack.

Kan du ge några exempel på ständigt under attack?

TranceII
2018-04-07, 17:30
Ja, undrar vad det beror på...

5kr/l kostade det när jag tankade igår.

I Sverige och många andra länder så går i alla fall delar av skatten till investeringar och underhåll av vägar. I USA är det inte så på samma sätt utan det kommer från andra håll så det går inte att jämföra rakt av.

Yes
2018-04-07, 19:54
I Sverige och många andra länder så går i alla fall delar av skatten till investeringar och underhåll av vägar. I USA är det inte så på samma sätt utan det kommer från andra håll så det går inte att jämföra rakt av.
Det funkar ju jättebra med dåligt underhållna vägar och usla vägnät. Fantastiskt mycket vi får för skatten. Jag menar, uti helvete på vischan i USA är det istället skitbra vägar.

Zekewarg
2018-04-07, 20:07

Funderar också på om det är lönt att skaffa nåt så att man kan skjutsa ungen. Om det är bäst med vagn eller pakethållare.

Jag har ägt en batavus (holländsk) elcykel i ett år nu och svärmor haft en i 7 år utan problem.
Kan verkligen reka elcykel frisk luft ,miljövänligt ,billigt och visst får man motion ändå bara det att man slipper det jobbiga med cyklandet såsom backar och lätt att trampa i motvind.
Och slipper bilköer och kan oftast ta en kortare väg till målet.rena drömmen imho :)

TranceII
2018-04-07, 20:11
Det funkar ju jättebra med dåligt underhållna vägar och usla vägnät. Fantastiskt mycket vi får för skatten. Jag menar, uti helvete på vischan i USA är det istället skitbra vägar.

Nu är väl inte infrastrukturen i USA jättebra heller på många ställen men det jag menar är att de ofta betalas genom skatt ändå men att alla får betala den.

Tomas W
2018-04-07, 20:51

Cresent. Hur gammal är barnet? Finns gränser på längd och vikt på de olika vagnarna (eller så de får plats i de). Jag har haft pakethålls stol tidigare men funderat på vagn till sommaren då vi ska byta dagis och slipper åka bil dit.

Ett Orm
2018-04-07, 21:37
Använde vagn flera år till att skjutsa barnen, funkade fint så länge de var små.
Fast jag blir fan fortfarande förbannad på mig själv att jag inte köpte en elcykel, det hade sparat mycket pina.

Yes
2018-04-08, 01:19
Nu är väl inte infrastrukturen i USA jättebra heller på många ställen men det jag menar är att de ofta betalas genom skatt ändå men att alla får betala den.
Du menar den där skatten som är mycket lägre än i Sverige, samtidigt som bara 25-30% av skatten på vägtrafiken går tillbaka till bilisterna?

VoDaresVins
2018-04-08, 07:18
Jag vore intresserad av ett sånt här kit för att kunna börja cykla till jobbet igen: https://www.evobike.se/Elcykelkit_Evokit_Dapu_48V_500W
Det är 4mil till och från jobbet och får problem med ena höften när det blir den sträckan på en dag. Normala elcyklar här får gå max 25km/h innan motorn kopplas från. Egentligen är nån snabbare inte laglig här utan måste isåfall registreras som moped.

Nån som har erfarenhet av att bygga om egen cykel med elkit?

Starke75an
2018-04-08, 08:16
Låter ju ungefär som en buss utan chaufför. Och att man kan vara ännu mer exakt gällande position. Men alla sådana typer av idéer är bra idéer så hoppas det blir något av det.
Men jag ser helst att en innerstad enbart får bestå av kollektivtrafik. Helst tunnelbana och iNGA bilvägar alls. Så att folk kan gå fram och tillbaks hur som helst, precis som förr i tiden.

Där även ambulans och brandkår då inte kan ta sig fram? Polisen kan väl ändå cykla. Eller äldre med behov av färdtjänst?

Starke75an
2018-04-08, 08:39
Och väldig märkligt att alla miljökramare vill bo i stan med betong och asfalt. Ni borde vilja bo i naturen. (Som jag)

Men miljökramare vill nog inte ha naturen så nära inpå...

Strixen
2018-04-08, 11:12
Det finns massor av människor som endast ser bilen som ett nödvändigt ont för transport mellan 2 punkter och de har inte det minsta bil/motorintresse. Det är oftast dessa människor som ska diktera villkoren för oss andra. City slickers från innerstan eller skogsmullar med ett överdrivet "miljöengagemang" bestämmer hur allt ska vara rörande transporter utan att själva ha full förankring i verkligheten. För dessa människor är andra transportalternativ än bil perfekt. Låt sedan bilindustrin fortsätta sin utveckling med bättre och renare motorer och bränslen, men bilen har sin givna plats för människor som månar om sin frihet och sitt intresse.

Patriarch K
2018-04-08, 11:26
Där även ambulans och brandkår då inte kan ta sig fram? Polisen kan väl ändå cykla. Eller äldre med behov av färdtjänst?

Well, jag tänker mig mer som det var förr. När folk lunkade omkring kors och tvärs på gatorna isch, men där även trafik kunde göra. Men det ska ej vara tillgängligt för allmän trafik utan bara kollektivt + blåljus och taxi-trafik.

Och väldig märkligt att alla miljökramare vill bo i stan med betong och asfalt. Ni borde vilja bo i naturen. (Som jag)

Men miljökramare vill nog inte ha naturen så nära inpå...

Jag bor redan typ i naturen, även om det är i staden så det är chill!

Jag är verkligen ingen miljökramare. Tycker bara att bilar är otroligt störande.
Jag är så otroligt trött på den här synen och speciellt allt buller. Även om jag personligen inte är drabbad just där jag bor:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/07/13/article-2172837-13FE05A2000005DC-867_964x641.jpg

dream_theater_
2018-04-08, 13:11
Well, jag tänker mig mer som det var förr. När folk lunkade omkring kors och tvärs på gatorna isch, men där även trafik kunde göra. Men det ska ej vara tillgängligt för allmän trafik utan bara kollektivt + blåljus och taxi-trafik.

Jag bor redan typ i naturen, även om det är i staden så det är chill!

Jag är verkligen ingen miljökramare. Tycker bara att bilar är otroligt störande.
Jag är så otroligt trött på den här synen och speciellt allt buller. Även om jag personligen inte är drabbad just där jag bor:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/07/13/article-2172837-13FE05A2000005DC-867_964x641.jpg

Så länge folk tycker att det är en rättighet som ska försvaras med näbbar och klor, så kommer den där synen att vara vanlig.

Inga miljömuppar ska komma här och säga att ditt destruktiva leverne är fel. Sköt dig själv och låt mig göra precis vad jag vill. Min "frihet" i bil är viktigare än att kollektivet ska ha rena städer.

Patriarch K
2018-04-08, 13:46
Så länge folk tycker att det är en rättighet som ska försvaras med näbbar och klor, så kommer den där synen att vara vanlig.

Inga miljömuppar ska komma här och säga att ditt destruktiva leverne är fel. Sköt dig själv och låt mig göra precis vad jag vill. Min "frihet" i bil är viktigare än att kollektivet ska ha rena städer.

Folk får göra vad fan de vill så länge det inte drabbar någon annan. Det är mitt livsmotto.
I det här fallet håller jag delvis med dig, men buller drabbar omgivningen rätt hårt. Bilar får la finnas runt utkanterna i staden, men jag tycker inte att en stad blir trevlig om den är fullt trafikerad dygnet runt.
Ditt tankesätt är "rätt", men samtidigt väldigt egoistiskt. Men du får självklart göra som du vill.

Och att kalla mig miljömupp är en kränkning. Om du läser mina andra inlägg i olika trådar så får du snabbt reda på att jag är extremt anti hela vänsterblocket inklusive miljömuppar.
Men det skadar fortfarande inte att bry sig om vissa miljöfrågor. Jag skiter i utsläppen, jag vill bara inte se alla äckliga människor som driver runt ensamma i deras stora feta bilar i innerstaden fram och tillbaks och irriterar omgivningen i form av att ta onödig plats och skapa onödigt buller.
Men du har all rätt att göra precis som du vill. Jag vill med denna tråd enbart få folk att hitta alternativa lösningar om man nu känner sig inspirerad av det. Bryr man sig inte så är det okej för mig.

Starke75an
2018-04-08, 13:55
Då bilar har funnits i städer före de människor som nu bor där, så uppenbarligen ha de valt att flytta till stan eller uppväxt där. Så bullret och avgaser fanns för de flesta som klagar redan innan.

Patriarch K
2018-04-08, 13:59
Då bilar har funnits i städer före de människor som nu bor där, så uppenbarligen ha de valt att flytta till stan eller uppväxt där. Så bullret och avgaser fanns för de flesta som klagar redan innan.

Det utesluter inte att man kan vilja förändra på situationen. "Sådär har det alltid varit" är inget rimligt argument då det är rätt bakåtsträvande och leder inte framåt.

Agree to disagree helt enkelt.

dream_theater_
2018-04-08, 14:24
Folk får göra vad fan de vill så länge det inte drabbar någon annan. Det är mitt livsmotto.
I det här fallet håller jag delvis med dig, men buller drabbar omgivningen rätt hårt. Bilar får la finnas runt utkanterna i staden, men jag tycker inte att en stad blir trevlig om den är fullt trafikerad dygnet runt.
Ditt tankesätt är "rätt", men samtidigt väldigt egoistiskt. Men du får självklart göra som du vill.

Och att kalla mig miljömupp är en kränkning. Om du läser mina andra inlägg i olika trådar så får du snabbt reda på att jag är extremt anti hela vänsterblocket inklusive miljömuppar.
Men det skadar fortfarande inte att bry sig om vissa miljöfrågor. Jag skiter i utsläppen, jag vill bara inte se alla äckliga människor som driver runt ensamma i deras stora feta bilar i innerstaden fram och tillbaks och irriterar omgivningen i form av att ta onödig plats och skapa onödigt buller.
Men du har all rätt att göra precis som du vill. Jag vill med denna tråd enbart få folk att hitta alternativa lösningar om man nu känner sig inspirerad av det. Bryr man sig inte så är det okej för mig.

Jag tror att du missförstod mitt inlägg lite P, det var skrivet lite mer generellt.

Jag kallar inte dig för någonting, och ja jag har sett dina andra inlägg. Men det är precis som du säger. Bilen är väldigt egoistiskt verktyg som stör många andra.

Yes
2018-04-09, 02:32

Menar du det destruktiva levernet som gör att du inte tillhör 20;e generationen i Knäckebrödhults socken och är gift med din kusin?

spoon
2018-04-09, 08:06
Cresent. Hur gammal är barnet? Finns gränser på längd och vikt på de olika vagnarna (eller så de får plats i de). Jag har haft pakethålls stol tidigare men funderat på vagn till sommaren då vi ska byta dagis och slipper åka bil dit.Åtta månader. Så han sitter ganska stadigt nu och det blir fort bättre. Hur blir det om dom somnar i pakethålls stol?

Patriarch K
2018-04-25, 13:09
Igår fick jag mitt nya hjul!! Laddade upp det 2.5h till full-laddning och gick upp till vindsförrådet och försökte åka. Det var INTE lätt. Det kommer nog krävas många timmars övning innan det där kommer att funka - ungefär som att lära sig att cykla. Ska köpa handled-/arm- och knä-skydd idag tänkte jag!
Detta hjulet är ett Gotway MCM4 och jag beställde det från AliExpress eftersom det är rätt svårt att få tag på "bra" hjul i Sverige. Här kan man enbart köpa skräphjul som går 15km typ. Detta kostade 7-8k och specifikationerna säger att det kan gå 6-7 mil (med största batteriet på 680wh) och 25-35kmh.
Men i praktiken verkar det som att man får ta distansen/2 för en mer realistisk distans på en laddning, så runt 4 mil räknar jag med.

Det var svinroligt, men som sagt väldigt svårt.
http://yffisch.com/wiil.jpeg

r1kkie
2018-04-25, 13:35
Igår fick jag mitt nya hjul!! Laddade upp det 2.5h till full-laddning och gick upp till vindsförrådet och försökte åka. Det var INTE lätt. Det kommer nog krävas många timmars övning innan det där kommer att funka - ungefär som att lära sig att cykla. Ska köpa handled-/arm- och knä-skydd idag tänkte jag!
Detta hjulet är ett Gotway MCM4 och jag beställde det från AliExpress eftersom det är rätt svårt att få tag på "bra" hjul i Sverige. Här kan man enbart köpa skräphjul som går 15km typ. Detta kostade 7-8k och specifikationerna säger att det kan gå 6-7 mil (med största batteriet på 680wh) och 25-35kmh.
Men i praktiken verkar det som att man får ta distansen/2 för en mer realistisk distans på en laddning, så runt 4 mil räknar jag med.

Det var svinroligt, men som sagt väldigt svårt.
http://yffisch.com/wiil.jpeg

HUr mycket väger den ungefär?

Patriarch K
2018-04-25, 13:41
HUr mycket väger den ungefär?

Den väger 14kg. Laddaren väger kanske 500 gram inklusive kablar.
Det finns ett handtag som man kan köpa till (och det är inbyggt i MCM5 och vissa andra hjul). Men det är ju inte värre än att kånka runt på en 14kg hantel och göra shrugs :P Man får ju feta traps om man byter hand och bär runt på den.
Men jag brukar bära runt på mina dragspel i en dragspelsväska på ryggen och de väger lika mycket, så jag är ganska van. Tänkte kanske bära hjulet i dragspelsväskan om jag behöver bära det längre distanser.
Tanken är att jag ska använda detta som fordon till och från jobbet (och bara ut och utforska/åka och bada) samt när jag ska åka tåg till min sommarstuga och man behöver ta sig 10km från tågstationen.

Macroman
2018-04-25, 14:14

Exakt! Det är en stor fördel att slippa dräggen och fattiglapparna i kollektivtrafiken.

Patriarch K
2018-04-25, 14:21
Exakt! Det är en stor fördel att slippa dräggen och fattiglapparna i kollektivtrafiken.

*slap*

Dessutom är de största fattiglapparna oftast medelsvennar som har bil, och de blir fattiga just p.g.a deras bilinnehav.

Patriarch K
2018-04-25, 22:14
Jag börjar lära mig nu. Har övat lite drygt en timma och såhär såg det ut då när jag ramlade :P Men efter det har jag blivit mycket bättre och åkt runt lite utomhus!
XGJKK_pVolw

dream_theater_
2018-04-26, 06:24
Jag börjar lära mig nu. Har övat lite drygt en timma och såhär såg det ut då när jag ramlade :P Men efter det har jag blivit mycket bättre och åkt runt lite utomhus!
XGJKK_pVolw

Alltså hur cool kommer du inte se ut med den där nu du far fram med en cigg lite nonchalant i mungipan

Patriarch K
2018-04-26, 08:09
Alltså hur cool kommer du inte se ut med den där nu du far fram med en cigg lite nonchalant i mungipan

Aah, när jag väl lär mig åka så kör jag in en pipa i munnen och en hatt och åker runt och spelar dragspel samtidigt i min neonlysande blå kostym. Höjden av efterblivet :d

dream_theater_
2018-04-26, 08:17
Menar du det destruktiva levernet som gör att du inte tillhör 20;e generationen i Knäckebrödhults socken och är gift med din kusin?

Nej jag menar det destruktiva leverne vi ser i stora delar av världen som gör att du inte kan gå ut på gatan för att smogen ligger så tung från avgaser. Och som gör att småbarn ligger på sjukhus för att få andningshjälp. Gifta sig med kusinen låter som ett bättre alternativ.

Yes
2018-04-26, 08:50
Nej jag menar det destruktiva leverne vi ser i stora delar av världen som gör att du inte kan gå ut på gatan för att smogen ligger så tung från avgaser. Och som gör att småbarn ligger på sjukhus för att få andningshjälp. Gifta sig med kusinen låter som ett bättre alternativ.
Utan det hade vi inte haft det välstånd vi har idag. Du hade inte bara varit gift med kusinen, utan också dött nånstans runt 35-40 års ålder.

Yes
2018-04-26, 08:53
Det fina med sådan utveckling är också att med tiden och i takt med att vi blir rikare kan det utvecklas nya lösningar på problem. Luftrenare för att ta hand om smog, exempelvis.

Patriarch K
2018-04-26, 09:19
Att köpa en stor tung bil och åka ensam i den fram och tillbaks är knappast det som bidragit till vårt välstånd. Visst, genom att langa iväg 500k och köpa en dyr bil, det bidrar absolut till välståndet. Men hur folk använder dem är ett stort problem. Bilarna behöver fyllas. Visst, om alla åker en person i bilar, då behöver fler bilar tanka vilket bidrar till välståndet, fler bilar går sönder och behöver repareras och det bidrar också till välståndet.

Men det är knappast något som är försvarbart. Välståndet ökar OCKSÅ om man köper månadskort för kollektivtrafiken. Välståndet ökar också genom att köpa småfordon/elbilar. Välståndet ökar också om folk trivs och om stadsmiljön blir bättre.
Bilbranschen bidrar enormt mycket till vår välfärd, men det finns alternativa lösningar. Har ni varit i Kina (Peking)? :)

Jag blir alltid lika ställd över hur folk försvarar deras bilkörande. Det är ok att ha bil och det är ok att köra bil, men man får ändå tänka på om man verkligen behöver använda bilen i alla sammanhang.
Mina föräldrar åker alltid bil när de ska till storstäder och cruisa runt när de lika gärna hade kunnat ta tåget. Men de kör med argumentet "nä, vi åker inte tåg. Vi har alltid tagit bilen när vi ska någonstans"....vilket inte ens är ett argument. Det är bara inskränkthet.

Sedan är det ju bra att man försöker reparera sina misstag genom att göra luftrenare etc.

dream_theater_
2018-04-26, 17:12
Så vi kan strunta i konsekvenserna av hur vi lever i dag för att vi löser det i morgon?

Haha vad ironiskt Yes. Trodde verkligen aldrig att jag skulle säga detta, men du är helt klart naiv.

Yes
2018-04-26, 17:20
Så vi kan strunta i konsekvenserna av hur vi lever i dag för att vi löser det i morgon?

Haha vad ironiskt Yes. Trodde verkligen aldrig att jag skulle säga detta, men du är helt klart naiv.
Snarare realist som förstår det enorma värde bilarna skapat och som förstår att teknologisk utveckling med ökat välstånd i längden leder till bättre miljö.
Med ditt synsätt skulle vi inte ens haft en industriell revolution.

Patriarch K
2018-05-17, 22:50
Nu har jag haft mitt wheel i en månad ungefär och jag börjar få riktigt bra confidence på vägarna och i trafiken (peppar peppar). Jag kan verkligen rekommendera detta fordon och man blir totalt dunder-beroende av att åka omkring på sitt hjul. Dessutom är det en grym benträning! Det var någon på ett forum som gick ned 6kg av att enbart åka på sitt hjul. Jag har typ testat det mesta som går att göra nu med hjulet förutom att åka i regn/snö samt att jag inte bemästrat skillzen att åka baklänges ännu. Men jag tar mitt hjul till jobbet nästan varje dag och har även åkt runt långdistans på landsvägar och på gräs och grus etc etc...
Ett fantastiskt fordon när man lärt sig åka ordentligt. Här är en liten film på 15 minuter där jag åker runt i olika miljöer:
8V8-Q3Vx-Qc

rooz
2018-05-18, 08:43
Att köpa en stor tung bil och åka ensam i den fram och tillbaks är knappast det som bidragit till vårt välstånd. Visst, genom att langa iväg 500k och köpa en dyr bil, det bidrar absolut till välståndet. Men hur folk använder dem är ett stort problem. Bilarna behöver fyllas. Visst, om alla åker en person i bilar, då behöver fler bilar tanka vilket bidrar till välståndet, fler bilar går sönder och behöver repareras och det bidrar också till välståndet.

Men det är knappast något som är försvarbart. Välståndet ökar OCKSÅ om man köper månadskort för kollektivtrafiken. Välståndet ökar också genom att köpa småfordon/elbilar. Välståndet ökar också om folk trivs och om stadsmiljön blir bättre.
.
Elbilar är inte jättebilliga. En Nissan Leaf går på ca 350k, ca 200k mer än min bmw( begagnade bmw)

Hemi
2018-05-18, 16:37
Nu har jag haft mitt wheel i en månad ungefär och jag börjar få riktigt bra confidence på vägarna och i trafiken (peppar peppar). Jag kan verkligen rekommendera detta fordon och man blir totalt dunder-beroende av att åka omkring på sitt hjul. Dessutom är det en grym benträning! Det var någon på ett forum som gick ned 6kg av att enbart åka på sitt hjul. Jag har typ testat det mesta som går att göra nu med hjulet förutom att åka i regn/snö samt att jag inte bemästrat skillzen att åka baklänges ännu. Men jag tar mitt hjul till jobbet nästan varje dag och har även åkt runt långdistans på landsvägar och på gräs och grus etc etc...
Ett fantastiskt fordon när man lärt sig åka ordentligt. Här är en liten film på 15 minuter där jag åker runt i olika miljöer:
8V8-Q3Vx-Qc

Otroligt att den glider fram på grusvägarna sådär enkelt. Avkopplande video, bodde i Göteborg ett tag, känner igen allt du visar, alla de där småstigarna och broarna man gick på, Hisingen. Kan den där staden nu, så lätt att ta till sig, väkomnande, vacker. Ännu ett ställe att ha nostalgi tlll. Förresten, alla vi som följer Scoby61 vet att han också har handlat på Coop i Eriksberg:

https://www.instagram.com/p/BJOQdZwhUkA/?taken-by=scoobysworkshop

leo1
2019-01-08, 18:21
Vill ha :d

https://www.insidehook.com/nation/sol-motors-pocket-rocket?utm_source=zergnet.com&utm_medium=referral&utm_campaign=zergnet_3381851

Fredszky
2022-09-04, 17:39
Bump

Har fått för mig att jag ska ha en elsparkcykel

Någon som har koll på E-wheels och kanske modellen E2S V2 PRO 2022?

Läser delade meningar om modellen och e-wheels. En del säger "scammers", en del säger mycket för pengarna/kvalitét.

Akerhage
2022-09-05, 16:12
Bump

Har fått för mig att jag ska ha en elsparkcykel

Någon som har koll på E-wheels och kanske modellen E2S V2 PRO 2022?

Läser delade meningar om modellen och e-wheels. En del säger "scammers", en del säger mycket för pengarna/kvalitét.

Jag köpte en Joyor FS5+ från ewheels och är väldigt nöjd med både produkt och företaget. Har haft direktkontakt på FB med Robert hos dem som fixade gratis ett helt nytt däck till mig när jag fick punka då de just då inte hade slangar inne. Kan rekommendera dem, fast jag som dig också läst mycket dåliga kommentarer om dem.

Angående modellen där så köpte min kompis en sådan och han är nöjd med den.

Fredszky
2022-09-05, 16:19
Låter ju bra, tack för feedbacken.

Fredszky
2022-09-05, 17:33
Ska beställa med punkteringsfria däck förresten.
Funktionsförsäkring > komfort för min del. Skulle vara jättetråkigt att behöva putta en punkterad elspark någon mil. Detta utan att ha satt en fot på en elspark någonsin, så jag gissar mig fram.