Logga in

Visa fullständig version : Man spändes fast i bältessäng i 42 timmar – dog kort efter [Läkarassisterat mord]

Aryt
2018-04-03, 16:01
Vi fortsätter vår exposé över vanvården inom psykiatrin. Idag står den bästa tänkbara behandlingen under luppen - den där om att bokstavligen binda fast någon.
Anledningen var att mordoffret Daniel var "oförskämd"
då läkarna ansåg att han var ”hotfull”, ”instabil” och ”oförskämd”.
inte nog med det så sa Daniel elaka saker, och det får man inte göra!
Av Daniels journal framgår att Daniel var upprörd, oförskämd och hade vanföreställningar om att läkaren var Lucifer. En formulering återkommer ofta; han var ”verbalt aggressiv”. Han har inte gått till angrepp och även om han upplevs som hotfull har han inte hotat personal.

Tyvärr är orsaken till den massiva lungemboliseringen som orsakades av den inhumana faststpänningen höljd i dunkel
, men ändå vill man inte slå fast att bältningen orsakat Daniels död.

– Det är ytterligt sällan vi vet exakt i sjukvården hur alla samband ser ut, för det är oerhört komplext.

Läkarna har dock hittat på en lösning hur man inte ska mörda människor genom att binda fast dem i nära 2 dygn! Blodförtunnande läkemedel kan göra att man kan binda fast dem längre!!
Notera dock att den enfaldiga journalisten tänker annorlunda (säkert scientolog-rättshaverist-antroposof-foliehatt)
Kan det vara så att rutinen kanske ska gå ut på att inte bälta så länge snarare än att till exempel använda förebyggande mot blodpropp?

– Det är ju det här vi behöver fundera vidare på, och här måste man göra det med klokskap, säger chefläkare Erik Fransson.
En 34-årig man låg fastspänd i bältessäng i 42 timmar på Motala psykiatri. När han släpptes upp ur bältet gick han till toaletten där han föll ihop och dog, enligt SVT:s ”Uppdrag granskning”.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-spandes-fast-i-baltessang-i-42-timmar-dog-kort-efter/
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/daniel-dog-efter-att-ha-legat-baltad-42-timmar

Lite kul hur de beskriver "tröstätning" hos någon som verkar medicinera med antipsykotika :D

Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?

Hemi
2018-04-03, 17:04
Man kan säga mycket om bortslösade pengar på konst bla bla bla, men jag har alltid trott att Anna Odell kommer att växa med tiden.

ådal
2018-04-03, 19:01
Ifall vi har en fullvuxen man i psykos som både fysisk och kanske tillfälligt psykiskt skulle kunna ha ihjäl en annan människa så kanske det inte finns något bättre sätt?

Snubben
2018-04-03, 19:03
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.

BelowAverage
2018-04-03, 19:43
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.

Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.

Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.

Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?

Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.

Hemi
2018-04-03, 20:17
... ...
Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
... ...

42 timmar.
Jag kan inget om sådan vård men ni får väl titta på Uppdrag granskning den 4e April.

VikG
2018-04-03, 20:21
Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt

TranceII
2018-04-03, 20:26

Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.

VikG
2018-04-03, 20:35
Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.

Det kanske var i förebyggande syfte:confused:

Luca Brasi
2018-04-03, 20:37
Det är knappast normalt att spänna fast någon så länge som är det heller för den delen.

sailaways
2018-04-03, 20:46
Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.

BelowAverage
2018-04-03, 20:50
42 timmar.

Ja?
Blodförtunnande skriver de dock att det gavs efter 24 timmar.

Oavsett vad så låter det helt galet att bälta någon 24 timmar, för att inte tala om 42.
Men som sagt utan att få någon riktig förklaring av situationen är det ju svårt att veta bu eller bä. Men att spänna fast en "verbalt aggressiv" person öht låter riktigt skevt tycker jag, är väl mest det som får mig att misstänka att det kan ligga mer bakom för det låter för dumt för att vara sant om det är vad som skett.

Luca Brasi
2018-04-03, 20:51
Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.

F Ultra
2018-04-04, 00:04
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.

De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.

trädgårdsmöbel
2018-04-04, 00:32
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.

Aryt
2018-04-04, 14:31
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.

Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.

Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.
Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.

Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.

Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.

Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.
Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).
Tycker nästan att cover-upen är värre än brottet - precis som för Nixon.

De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.

Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria :) ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?

F Ultra
2018-04-04, 22:23
Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria :) )

Jag har då inte varit med om att antipsykotika utmålas som nära biverkningsfria, som gift med en bipolär person och med många psykpatienter i nära umgängeskretsen så påstår iaf jag att dödligheten utan medicinering är betydligt högre (många av de jag känner [inkl min fru] hade inte levt idag utan sin medicinering).

trädgårdsmöbel
2018-04-05, 08:39
Den klassiska madrasserade cellen (som inte får användas i sverige) är bra mycket mer human än bältning egentligen.

Aryt
2018-04-05, 15:28
Ifall vi har en fullvuxen man i psykos som både fysisk och kanske tillfälligt psykiskt skulle kunna ha ihjäl en annan människa så kanske det inte finns något bättre sätt?

Det kanske var i förebyggande syfte:confused:

TranceII är något på spåret! På Island behöver man inte bälta personer.. tror att Storbritannien också har gått den vägen.
Lite speciellt och omöjligt att förstå hur de lyckas bättre än vad vi gör trots att de inte använder den allra bästa behandlingen. Kanske är det de varma källorna?
Eller ska vården syssla med vård och inte övergrepp?
Vem vårdar våra thetaner?

Jag har då inte varit med om att antipsykotika utmålas som nära biverkningsfria, som gift med en bipolär person och med många psykpatienter i nära umgängeskretsen så påstår iaf jag att dödligheten utan medicinering är betydligt högre (många av de jag känner [inkl min fru] hade inte levt idag utan sin medicinering).

Marknadsföringen av SGA, baserad på dåliga studier. Skickligt dissikerat av Götszche.

och man behöver tydligen inte berätta om att folk dör
Antipsychotics are the most commonly used drugs in forced treatment and if we wish to find out how deadly they are, we cannot use the placebo controlled randomised trials in patients with schizophrenia, as they seriously underreport deaths. For example, only 19 of 50 deaths on olanzapine described in trial summaries on websites also appeared in journal articles; and for suicides and suicidal events the numbers were one versus nine and four versus 18, respectively.5 Another reason why trials in schizophrenia are unreliable is their cold turkey design. Patients are almost always in treatment with an antipsychotic drug before they are being randomised,2 and when they are abruptly switched to placebo, their mortality risk increases markedly. One in every 145 patients who entered the trials for risperidone, olanzapine, quetiapine and sertindole died, but none of these deaths were mentioned in the scientific literature, and the FDA didn’t require them to be mentioned.6 Many of the patients killed themselves; the suicide rate was two to five times the usual rate for patients with schizophrenia, and a ma*jor reason was withdrawal-induced akathisia.6
https://www.madinamerica.com/2016/06/abolishing-forced-treatment-in-psychiatry-is-an-ethical-imperative/

Luca Brasi
2018-04-05, 22:51

Bruket av spice har väl inte gjort saker bättre heller.
Mitt x och hennes kollegor fick hantera 100kgs sönderspicade MMA idioter utan 42timmars bältning.

BelowAverage
2018-04-05, 23:22
Den klassiska madrasserade cellen (som inte får användas i sverige) är bra mycket mer human än bältning egentligen.

Vore väldigt bra om det fanns att tillgå.
Psyk där jag arbetade hade inte tillräckligt "mjuka" rum för att man skulle våga lämna de sjukaste utan tillsyn nån längre tid än 15 minuter absolut max. Madrasserat skulle om inte annat kunna innebärat mindre konstant övervakning av självskadande patienter, om jag fick välja skulle jag antagligen föredra en madrasserad cell för bältessäng.

Cisordinol-acutard används ännu, vet inte om det är vad du menar? Kanske är olika på olika kliniker.

Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.

Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.

Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.

Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).

Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria :) ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?

Eftersom du / ni / trollkonton tenderat att återkomma till att tvångsåtgärder öht är fel. Bör man alls få utföra tvångsåtgärder? Om det kan tillåtas, vilka och när?
Änsålänge har jag mest sett nivån "i en perfekt värld så begår man inte övergrepp". Och jag håller med, men jag tror inte att psykiskt sjuka plötsligt slutar skada sig själva och andra ifall psykiatrin överger tvångsåtgärder.
Så vad kan man göra?

Luca Brasi
2018-04-05, 23:33
Man kan ju bälta folk profylaktisk under hela vistelsen på den psykiatriska kliniken för säkerhets skull också.

F Ultra
2018-04-05, 23:43
Marknadsföringen av SGA, baserad på dåliga studier. Skickligt dissikerat av Götszche.

och man behöver tydligen inte berätta om att folk dör

Vad de håller på med i USA förstår jag inte varför du tar upp?

BelowAverage
2018-04-06, 08:46
Man kan ju bälta folk profylaktisk under hela vistelsen på den psykiatriska kliniken för säkerhets skull också.

Berätta mer *popcorn*

Luca Brasi
2018-04-06, 09:38

Den tredje invändningen är den beklämmande avsaknaden av medkännande för dem som drabbas av psykisk sjukdom. Där är Gøtzsche inte ensam. De antipsykiatriska riddarna uppträder gärna som expertvittnen där de med stor säkerhet intygar att ett spektakulärt mord beror på psykiatriska läkemedel, men de är inte intresserade av det lidande och funktionshinder som psykisk sjukdom leder till i vardagen för många medmänniskor.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2016/09/Antipsykiatri/

Det är alltid samma visa.
Antipsykiatriker förnekar existensen av psykiskt lidande och psykiska funktionshinder, sensmoralen är att de drabbade bra är felvaggade och bör jogga lite och skärpa sig och ta sig samman så behöver man inte ha ADHD eller schizofreni eller ångest längre.

Aryt
2018-04-06, 16:05
Vad de håller på med i USA förstår jag inte varför du tar upp?

Vet inte om jag förstår frågan?
Studierna är i princip samma för både amerikanska och europeiska godkännandet. Kliniska rekommendationerna likartade.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2016/09/Antipsykiatri/

Götszche svarar i kommentrasfältet, på en mycket högre debattnivå än "recensionen".

Övriga kommentatorer är också inne på något
Slarvig recension
2016-09-14 08:37

Jag har läst boken ganska noggrant, och instämmer i att Mikeal Landén - medvetet eller omedvetet - ger oss en felaktig och förringande bild av författarens grundpremisser. Det ska en recensent inte göra, oavsett vilka invändningar han kan ha mot författarens slutsatser eller argumentationsteknik.

Åsa Nilsonne, Senior Professor, KI

.. En annan sak är att han har rätt i att läkemedelsindustrin ljuger och förvanskar om det tjänar deras intressen. Ett nästan större problem än fifflet med att överdriva olika preparats effekt är mörkandet av allvarliga och ibland livshotande bieffekter.

Sten Thelander, överläkare, tidigare verksam vid Läkemedelsverket och SBU, och expert åt olika myndigheter, Psykiatriska mottagningen Köping

se även http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/09/Peter-Gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/

Det är alltid samma visa.
Antipsykiatriker förnekar existensen av psykiskt lidande och psykiska funktionshinder, sensmoralen är att de drabbade bra är felvaggade och bör jogga lite och skärpa sig och ta sig samman så behöver man inte ha ADHD eller schizofreni eller ångest längre.
Du har inte någon aning om vad du pratar om. Götszche arbetar mot dålig forskning och vill att dåliga terapier ska lämna plats åt bra terapier. Han skriver mycket om psykoterapi.

Aryt
2018-04-06, 16:11
Eftersom du / ni / trollkonton tenderat att återkomma till att tvångsåtgärder öht är fel. Bör man alls få utföra tvångsåtgärder? Om det kan tillåtas, vilka och när?
Änsålänge har jag mest sett nivån "i en perfekt värld så begår man inte övergrepp". Och jag håller med, men jag tror inte att psykiskt sjuka plötsligt slutar skada sig själva och andra ifall psykiatrin överger tvångsåtgärder.
Så vad kan man göra?

Exempel när tvång är ok: barn (med något slags förstånd förstås), farliga smittsamma sjukdomar, vid brott, vid medvetslöshet (presumed consent).

Problemet med det godtyckliga och spridda användandet inom psykiatrin är att det inte går att avgöra om någon är "galen" eller inte. Permanent skadande behandlingar ska inte få användas under tvång.

Anamma Islands metoder.

Luca Brasi
2018-04-06, 16:13
Studierna är i princip samma för både amerikanska och europeiska godkännandet. Kliniska rekommendationerna likartade.

Götszche svarar i kommentrasfältet, på en mycket högre debattnivå än "recensionen".

Övriga kommentatorer är också inne på något

se även http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/09/Peter-Gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/

Du har inte någon aning om vad du pratar om. Götszche arbetar mot dålig forskning och vill att dåliga terapier ska lämna plats åt bra terapier. Han skriver mycket om psykoterapi.

Götszche är en gammal pajas som vill casha in lite på ålderns höst.
Varför höjde han inte rösten när han var relevant?
Men när man är pensionist passar det tydligen att hacka på sin egen profession.

Jag betraktar adhd som en epidemi, en social konstruktion, och inte som en sjukdom. Det är klart att några människor är oroligare än andra och stör mer, så har det alltid varit. Jag tycker att det är fel att vi har en diagnos som heter adhd och ännu mera fel att man ger dessa personer knark på recept, för det är vad det är, säger han i inslaget.

Räcker för mig.
Den person som föreslår att min ADHD ska behandlas med "psykoterapi" kommer att få plocka ut sitt okben ur hypofysen.

Luca Brasi
2018-04-06, 16:29
Intervjun som citatet kommer ifrån:
https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/professor-g%C3%B6tzsche-mediciner-g%C3%B6r-mer-skada-%C3%A4n-nytta-3657293

Luca Brasi
2018-04-06, 16:34
Dödsryckningar ifrån den "humanistiska" freudianskla traditionen som gav oss "massmördaren" Thomas Quick.
Tillåt mig att kräkas lite i munnen.

BelowAverage
2018-04-06, 16:58
Exempel när tvång är ok: barn (med något slags förstånd förstås), farliga smittsamma sjukdomar, vid brott, vid medvetslöshet (presumed consent).

Problemet med det godtyckliga och spridda användandet inom psykiatrin är att det inte går att avgöra om någon är "galen" eller inte. Permanent skadande behandlingar ska inte få användas under tvång.

Anamma Islands metoder.

Vad tycker du man bör göra om någon försöker skalla sönder sitt huvud mot element / väggar / sängkarmar?
Vad tycker du man bör göra om någon klättrar upp på möbler och hoppar ned med huvudet före?
Vad tycker du man bör gör om någon försöker klösa sönder sina underarmar?
Vad tycker du man bör göra om någon försöker skalla andra människor 24/7?
Vad tycker du man bör göra om någon agerat våldsamt många gånger tidigare och nu dödshotar medpatienter och vårdpersonal tillsammans våldsamt kroppsspråk och tydlig aggression?
Vad tycker du man bör göra med maniker som gör allt de kan för att inte sova och som redan gått dagar utan sömn?
Vad tycker du man bör göra om maniker hotar släkt / vänner / ex-partners och skuldsätter sig ytterligare genom hasardspel?
Vad tycker du man bör göra om någon upprepade gånger äter hela burkar med alvedon?
Vad tycker du man bör gör om någon dricker tändvätska, blekmedel och annat?
Vad tycker du man bör göra om någon helt slutar äta under dagar och veckor samt har ett mycket lågt BMI?

Jag är nyfiken på om du tycker tvångsåtgärder är fel vid såna här händelser och isf vad du tycker man bör göra.
Som du snackar så låter det mest som du tycker man bör backa och låta psykiskt sjuka klara sig bäst de kan (vilket de inte gör). Speciellt som jag vill minnas ditt konto som extremhöger innan det plötsligt vart vänster kan jag inte låta bli att undra om målsättningen egentligen bara är att samhället ska skita fullständigt i att ta hand om psykiskt sjuka, dolt under "det är hemskt att utföra tvångsåtgärder mot dem". No shit liksom, men alternativen är att de när de mår som sämst antingen förstör sina liv, förstör sina kroppar, dör, skadar / dödar enhöriga, förstör sina relationer. Alternativen är liksom inte tvångsåtgärd kontra att psykiskt sjuka lever lyckliga i alla sina dagar utan snarare tvångsåtgärd eller så försämrar de sina liv markant.

Aryt
2018-04-06, 19:49
Dödsryckningar ifrån den "humanistiska" freudianskla traditionen som gav oss "massmördaren" Thomas Quick.
Tillåt mig att kräkas lite i munnen.

Götszche är en gammal pajas som vill casha in lite på ålderns höst.
Varför höjde han inte rösten när han var relevant?
Men när man är pensionist passar det tydligen att hacka på sin egen profession.

Räcker för mig.
Den person som föreslår att min ADHD ska behandlas med "psykoterapi" kommer att få plocka ut sitt okben ur hypofysen.

Sluta trolla i en seriös tråd.
Kolla pubmed med author-sökning.

Aryt
2018-04-06, 19:55
Vad tycker du man bör göra om någon försöker skalla sönder sitt huvud mot element / väggar / sängkarmar?
Vad tycker du man bör göra om någon klättrar upp på möbler och hoppar ned med huvudet före?
Vad tycker du man bör gör om någon försöker klösa sönder sina underarmar?
Vad tycker du man bör göra om någon försöker skalla andra människor 24/7?
Vad tycker du man bör göra om någon agerat våldsamt många gånger tidigare och nu dödshotar medpatienter och vårdpersonal tillsammans våldsamt kroppsspråk och tydlig aggression?
Vad tycker du man bör göra med maniker som gör allt de kan för att inte sova och som redan gått dagar utan sömn?
Vad tycker du man bör göra om maniker hotar släkt / vänner / ex-partners och skuldsätter sig ytterligare genom hasardspel?
Vad tycker du man bör göra om någon upprepade gånger äter hela burkar med alvedon?
Vad tycker du man bör gör om någon dricker tändvätska, blekmedel och annat?
Vad tycker du man bör göra om någon helt slutar äta under dagar och veckor samt har ett mycket lågt BMI?

Jag är nyfiken på om du tycker tvångsåtgärder är fel vid såna här händelser och isf vad du tycker man bör göra.
Som du snackar så låter det mest som du tycker man bör backa och låta psykiskt sjuka klara sig bäst de kan (vilket de inte gör). Speciellt som jag vill minnas ditt konto som extremhöger innan det plötsligt vart vänster kan jag inte låta bli att undra om målsättningen egentligen bara är att samhället ska skita fullständigt i att ta hand om psykiskt sjuka, dolt under "det är hemskt att utföra tvångsåtgärder mot dem". No shit liksom, men alternativen är att de när de mår som sämst antingen förstör sina liv, förstör sina kroppar, dör, skadar / dödar enhöriga, förstör sina relationer. Alternativen är liksom inte tvångsåtgärd kontra att psykiskt sjuka lever lyckliga i alla sina dagar utan snarare tvångsåtgärd eller så försämrar de sina liv markant.

Kolla hur Island löser det. Polisen brukar kunna ta hand om brottslingar.
Lejonparten av psykiskt sjuka är inte våldsamma.
Psykiatrins våld föder våld. Kolla tillsynsärenden så ser du.

Sedan går det inte så bra heller för dem, trots alla miljarder i belöning till läkemedelsbolagen som bluffat sig till sin position. Seriöst, det gör inte det.

Viss skillnad på att dämpa en maniker och att SSRIa ned vanliga livssorger eller att ge SSRI 30 gånger längre än behandlingsstudierna (som inte visar någon effekt).

Tyvärr har du en naiv bild av hur tvångsåtgärder används i praktiken - jag avundas den! Om du kollar på dina kursare/kollegor som valde att bli psykiatriker.. visst går det att skönja ett mönster?

BelowAverage
2018-04-07, 08:11
Kolla hur Island löser det. Polisen brukar kunna ta hand om brottslingar.
Lejonparten av psykiskt sjuka är inte våldsamma.
Psykiatrins våld föder våld. Kolla tillsynsärenden så ser du.

Sedan går det inte så bra heller för dem, trots alla miljarder i belöning till läkemedelsbolagen som bluffat sig till sin position. Seriöst, det gör inte det.

Viss skillnad på att dämpa en maniker och att SSRIa ned vanliga livssorger eller att ge SSRI 30 gånger längre än behandlingsstudierna (som inte visar någon effekt).

Tyvärr har du en naiv bild av hur tvångsåtgärder används i praktiken - jag avundas den! Om du kollar på dina kursare/kollegor som valde att bli psykiatriker.. visst går det att skönja ett mönster?

Beskriv hur de hanterar såna situationer på Island då. Poängen är att du inte har något bra svar på frågorna utan försöker komma undan med "gör som på Island" . Skriv vad exakt vad Islänningarna gör i såna situationer jag beskrivit så diskussionen här blir tydlig. Det är inte hittepå utan några saker jag kan dra mig till minnes på rak arm, så att du nu inte försöker påstå att folk inte gör sånt.

Så dina åsikter är:
1) polisen ska hantera brottslingar itället för psykiatrin
2) självskadebeteende ska man ignorera? Du säger iaf inte vad man bör göra.
3) just psykiatrins våld föder våld
4) SSRI bör inte användas?

De flesta jag känner som både blivit eller vill bli psykiatriker eller psykologer har varit rätt långt från naiva och har varit intresserade just för att de har tunga saker i bagaget.

Och nej, det är inte naivt att med tvångsåtgärder hindra någon från att sucidera på alvedon eller från att rispa sönder sina armar eller skalla sönder sig mot möbler. Det är naivt att som du tycka att man bör hjälpa dem genom att inte göra någonting.
Det är svårt och känns ruttet att vidta tvångsåtgärder men att inte göra något alls känns värre.

Bandid0
2018-04-07, 09:02
Den här tråden har gjort mig nyfiken på vad som gäller sådana kroppsliga rörelseinskränkningar som bältning m.m. Torde vara hårt reglerat hur länge och under vilka förutsättningar det får användas.

BelowAverage
2018-04-07, 09:14
Den här tråden har gjort mig nyfiken på vad som gäller sådana kroppsliga rörelseinskränkningar som bältning m.m. Torde vara hårt reglerat hur länge och under vilka förutsättningar det får användas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911128-om-psykiatrisk-tvangsvard_sfs-1991-1128

SFS 2017:373 är mest en ändring där patienter har rätt att utse en stödperson, inte tvångsåtgärder.

Aryt
2018-04-07, 09:15
Beskriv hur de hanterar såna situationer på Island då. Poängen är att du inte har något bra svar på frågorna utan försöker komma undan med "gör som på Island" . Skriv vad exakt vad Islänningarna gör i såna situationer jag beskrivit så diskussionen här blir tydlig. Det är inte hittepå utan några saker jag kan dra mig till minnes på rak arm, så att du nu inte försöker påstå att folk inte gör sånt.

Så dina åsikter är:
1) polisen ska hantera brottslingar itället för psykiatrin
2) självskadebeteende ska man ignorera? Du säger iaf inte vad man bör göra.
3) just psykiatrins våld föder våld
4) SSRI bör inte användas?

De flesta jag känner som både blivit eller vill bli psykiatriker eller psykologer har varit rätt långt från naiva och har varit intresserade just för att de har tunga saker i bagaget.

Och nej, det är inte naivt att med tvångsåtgärder hindra någon från att sucidera på alvedon eller från att rispa sönder sina armar eller skalla sönder sig mot möbler. Det är naivt att som du tycka att man bör hjälpa dem genom att inte göra någonting.

Tröttsam falsk dikotomi du målar upp.
Se
https://www.madinamerica.com/2016/06/abolishing-forced-treatment-in-psychiatry-is-an-ethical-imperative/
Thirdly, it has never been shown that forced treatment does more good than harm, and it is highly likely that the opposite is true. A register study of 2,429 suicides showed that the closer the contact with psychiatric staff – which often involves forced treatment – the worse the outcome.3 Compared to people who had not received any psychiatric treatment in the preceding year, the adjusted rate ratio for suicide was 44 (95% confidence interval 36 to 54) for people who had been admitted to a psychiatric hospital. These patients would of course be expected to be at greatest risk of suicide (confounding by indication), but the findings were robust and most of the potential biases in the study favoured the null hypothesis of there being no relationship. An ac*companying editorial noted that some of the people who commit suicide during or after an admission to hospital do so because of conditions inherent in that hospitalisation.4
Forced treatment cannot be defended, neither on ethical, legal or scientific grounds. We need to abolish our laws about this, in accordance with the United Na*tions Convention on the Rights of Persons with Disabilities.1 The evidence we have tells us that forced treatment increases the harm done not only to patients but also to others.2,6,14.15
It is a myth that psychiatrists need access to forced treatment. With adequate leadership and training of staff in de-escalation techniques, it is possible to practice psychiatry without using force.2,20,21 In Iceland, belts have not been used since 1932 when a psychiatrist burnt them, and there are psychiatrists all over the world who have dealt with deeply disturbed patients for their entire career without ever having used antipsychotics, ECT or force.2 Peter Breggin never uses such treatments, and Niall McLaren has never used ECT. While he was head of department for a total of eight years at two Australian hospitals, ECT wasn’t used at all (McLaren, personal communication). He didn’t bar it, simply made it more difficult for his staff to use it, as they had to justify it by showing there was no alternative. At the same time, the admission rate to the hospital dropped, the average duration of stay dropped and the bed occupancy rate dropped by as much as half. In both hospitals, some time after his appointments had expired and he had moved, ECT was resumed and the bed occupancy rate quickly rose again
There are many initiatives to reduce the amount of forced treatment.2 But the necessary culture change will never happen if we don’t make it illegal. Surely, there will be difficult cases where it will be missed, but we will need to live with that, as the benefits of abolishing forced treatment are far greater than the harms.2

n many countries, a person considered insane can be admitted to a psychiatric ward on an involuntary basis if the prospect of cure or substantial and significant improvement of the condition would otherwise be significantly impaired. But is this ever the case? Are there any treatments that can cure insane patients, or which can lead to such substantial improve*ments that the patient’s condition would be significantly impaired if she is not forced to go to hospital immediately? I don’t think so, and, considering the abuse that takes place at psychiatric wards,1,2 this clause should be removed from the law of all nations. There is already a clause that, if patients present an obvious and substantial danger to themselves or others, they can be involuntarily admitted, but we don’t even need this. According to the National Italian Mental Health Law, a reason for involuntary treatment can no longer be that the patient is dangerous. This is a matter for the police.2

Så det är inte bara oetiskt, farligt, med obevisad nytta, utan även missbrukat.

Det är svårt och känns ruttet att vidta tvångsåtgärder men att inte göra något alls känns värre.

Det är vad man brukar säga väl, "primum hellre skada någon än jag själv får lite ångest av att inte kunna hjälpa någon" (https://en.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere)

BelowAverage
2018-04-07, 09:21
Tröttsam falsk dikotomi du målar upp.
Se

Så det är inte bara oetiskt, farligt, med obevisad nytta, utan även missbrukat.

Det är vad man brukar säga väl, "primum hellre skada någon än jag själv får lite ångest av att inte kunna hjälpa någon" (https://en.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere)

Du skriver fortfarande inte hur du faktiskt tycker man bör agera i sådana situationer jag beskrev.
Om du svarar på vad du tycker man bör göra (om man nu bör göra något alls?) för människor i såna situationer så diskuterar jag gärna med dig därifrån. Just nu ser det mest ut som att du tycker saker kunde vara bättre utan att ens ha en aning om hur de kan vara bättre. Du föreslår en förändring av hur psykiatrin arbetar, då kanske det vore passligt om du föreslår någorlunda konkret hur den ska förändras, nu vill du bara ta bort utan att lägga till.
Ser fram mot något annat än floskler från dig! *popcorn*

Aryt
2018-04-07, 09:25

Visst vill man tro det.. "Lagliga" tvångsåtgärder ska dokumenteras noggrant, egenkomponerade (dvs. uppenbart olagliga) brukar inte dokumenteras lika mycket. Rättssäkerheten får nog sägas vara låg, offren är helt utlämnade till överläkarens godtycke. Se till exempel http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/483270?programid=1316
Moa får över 100 elchocksbehandlingar på drygt ett år, ibland flera i veckan, trots att det enligt Inspektionen för vård och omsorg inte finns stöd för att det kan hjälpa Moa.

– Jo…väldigt trött, man gick in i väggar å…..påverkar minnet…å….ja.
Och hon reagerar på att man använder sig av ett system med belöningar och bestraffningar som hon uttrycker det och att Moa fått skriva på ett kontrakt om att hon inte ska skada sig själv. Experten skriver i ett utlåtande.

”Det ter sig grymt att straffa en patient för att hon inte kan hantera sin ångest och/eller sin sorg när det är just den oförmågan som gör att hon är patient.”

Men chefsläkaren har en annan åsikt - mer åt BelowAverage och Luca Brasis håll
Men Per-Axel Karlsson håller inte med om kritiken från Inspektionen för vård och omsorg om att de ska ha utsatt Moa för risker, vare sig när det gäller mediciner eller de många elbehandlingarna.

– Jag tycker att vi har gjort bästa möjliga som vi har kunnat. Om du mådde jätte dåligt själv och skulle ha en idé, du vet att inget annat har hjälpt, då skulle du nog tycka att doktorn var ganska snål om du inte fick prova en sak.

– Men är prova samma sak som över 100 behandlingar då?

– Om effekten är god av en behandling så fortsätter man den.

– Var effekten god här tycker du?

– Jag tycker……. jag skulle aldrig fortsätta med en behandling om jag inte såg god effekt.

– Så IVO har fel?

– Jag har en annan åsikt än IVO. Det skäms jag inte för.

Jag skulle rekommendera alla att sitta med vid LPT-förhandlingar i Förvaltningsrätten så ni får se hur det tillåts gå till i Sverige.

Och här beskriver den unga kvinnan Moa hur det känns att leva i BelowAverages utopi
Det var en sådan här avdelning som var Moas hem i nästan tre år.

– Nej det kändes inte bra, jag själv hade ju inte begått något brott å.,…det kändes ungefär som att sitta i fängelse…oskyldigt dömd…..….det var ju stället var ju utformat efter en kriminalvårdsavdelning…de hade begått brott…att bara ha ett rum och en korridor, en toa utanför rummet och bo så i nästan tre år det är inget värdigt liv direkt utan det….man blir bara deprimerad när man tänker på det.

BelowAverage
2018-04-07, 09:29
Visst vill man tro det.. "Lagliga" tvångsåtgärder ska dokumenteras noggrant, egenkomponerade (dvs. uppenbart olagliga) brukar inte dokumenteras lika mycket. Rättssäkerheten får nog sägas vara låg, offren är helt utlämnade till överläkarens godtycke. Se till exempel http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/483270?programid=1316

Men chefsläkaren har en annan åsikt - mer åt BelowAverage och Luca Brasis håll

Jag skulle rekommendera alla att sitta med vid LPT-förhandlingar i Förvaltningsrätten så ni får se hur det tillåts gå till i Sverige.

Och här beskriver den unga kvinnan Moa hur det känns att leva i BelowAverages utopi

Men sluta tramsa dig. Det är ju du som talar om en problemfri utopi. Jag är väl medveten om mycket som känns riktigt uselt med modern psykiatri, det är därför jag inte ville jobba vidare i den miljön.
Du däremot är den som återkommer till en utopi genom att tro att bara vi tar bort tvångsåtgärder och SSRI så kommer psykisk ohälsa minska, jag är inte alls säker på att det skulle bli bättre, tvärtom. Det har inget med utopi att göra.
Återigen, beskriv hur man hjälper patientsituationerna jag beskrev "enl. Islands metod" *popcorn*

Aryt
2018-04-07, 09:30
Du skriver fortfarande inte hur du faktiskt tycker man bör agera i sådana situationer jag beskrev.
Om du svarar på vad du tycker man bör göra (om man nu bör göra något alls?) för människor i såna situationer så diskuterar jag gärna med dig därifrån. Just nu ser det mest ut som att du tycker saker kunde vara bättre utan att ens ha en aning om hur de kan vara bättre. Du föreslår en förändring av hur psykiatrin arbetar, då kanske det vore passligt om du föreslår någorlunda konkret hur den ska förändras, nu vill du bara ta bort utan att lägga till.
Ser fram mot något annat än floskler från dig! *popcorn*

Jag missbedömde nivån du var på, my bad.

Du har inte visat att något blir bättre av våldet och övergreppen, men ändå ska man fortsätta med det för att "det känns bättre för mig"? Svårt att argumentera mot det.

Nödvärn, ring polisen, presumptivt samtyckte vid medvetslöshet/konfusion. NP.

MaxTheMarketer
2018-04-07, 09:33
Äntligen har SSRI-profeten fått sin egen populära tråd! :D Lord of Dio is not pleased.

Aryt
2018-04-07, 09:33
Men sluta tramsa dig. Det är ju du som talar om en problemfri utopi. Jag är väl medveten om mycket som känns riktigt uselt med modern psykiatri, det är därför jag inte ville jobba vidare i den miljön.
Du däremot är den som återkommer till en utopi genom att tro att bara vi tar bort tvångsåtgärder och SSRI så kommer psykisk ohälsa minska, jag är inte alls säker på att det skulle bli bättre, tvärtom. Det har inget med utopi att göra.
Återigen, beskriv hur man hjälper patientsituationerna jag beskrev "enl. Islands metod" *popcorn*

Om man tar bort skadliga åtgärder som inte har något nytta borde väl nettoeffekten bli positiv?

Har redan beskrivit det: polisen om våld (+ nödvärn), enstaka fall av tvångsinjektioner, diskussion med patienten (svår schizofreni har DÅLIG prognos oavsett behandling eller inte).

Aryt
2018-04-07, 09:34
Äntligen har SSRI-profeten fått sin egen populära tråd! :D Lord of Dio is not pleased.

Jag är fan Otto Wels.

BelowAverage
2018-04-07, 09:35
Jag missbedömde nivån du var på, my bad.

Du har inte visat att något blir bättre av våldet och övergreppen, men ändå ska man fortsätta med det för att "det känns bättre för mig"? Svårt att argumentera mot det.

Nödvärn, ring polisen, presumptivt samtyckte vid medvetslöshet/konfusion. NP.

Så när en patient som är tvångsintagen pga sucididförsök börjar dunka huvudet i en vägg så ska man ringa polisen och vänta, eller? Vad ska sen polisen göra? ;)

Luca Brasi
2018-04-07, 10:12
Sluta trolla i en seriös tråd.
Kolla pubmed med author-sökning.

Akademiker som går utanför sitt kompetensområde och skriver ovetenskaplig dynga blir inte seriösa för att de har skrivit en massa skit om annat.
Exempel; Linus Pauling som fick nobelpriset till och med.

trädgårdsmöbel
2018-04-07, 15:21
Cisordinol-acutard används ännu, vet inte om det är vad du menar? Kanske är olika på olika kliniker.

?

Jo, men väldigt lite, många som skulle behöva Cisordinol får istället Zyprexa, och Zyprexa är kass. Från min synvinkel sett: Psykiatrikerna fick kanske två gratisluncher och en penna, sedan (med väldigt få undantag) verkade de bli helsålda på att ge den (skiten) istället för Cisordinol. Skall man sälja ut sig själv, sin personal och psykotiska människor i behov av Cisordinol kan man väl åtminstone sälja sig lite dyrare än så?

Aryt
2018-04-08, 06:21
Akademiker som går utanför sitt kompetensområde och skriver ovetenskaplig dynga blir inte seriösa för att de har skrivit en massa skit om annat.
Exempel; Linus Pauling som fick nobelpriset till och med.

Så hans professur inom "försöksdesign och analys" är irrelevant för hans kritik över forskningmetodiken inom psykiatrisk forskning?
Att hävda att bevisat jäv påverkar slutresultatet?
Att vedertagna riktlinjer för signifikans inte följs?

Så när en patient som är tvångsintagen pga sucididförsök börjar dunka huvudet i en vägg så ska man ringa polisen och vänta, eller? Vad ska sen polisen göra? ;)

De lär sig snabbt att inte dunka huvudet i väggen, alternativt gör sig sjäv medvetslösa -> säkra luftväg, DT-hjärna.
Du vet att vi låter skyldiga gå fri för att inte döma för många oskyldiga? Samma princip här. Vi låter folk dö i trafiken för att vi ska ha högre hastigheter - samma princip. Ditt ständiga nirvana-tänk blir lite svårt att förstå...

En liknelse: ditt ivrande om nära fri användning av tvångsåtgärder är ungefär som att säga "men hur skulle vi göra om vi inte fick våldta kvinnor?" - dvs. det rätta är att inte våldta ("tvångsåtgärda"), och resultatet av att sluta våldta ("tvångsåtgärda") är positivt för de flesta, och för samhället i stort, men det är förstås en stor förlust för ett litet obetydligt fåtal.

BelowAverage
2018-04-08, 08:52
^ Jag har inte velat låta Aryts propaganda stå oemotsagd. Nu gör den inte det. :MrT:

Orkar inte mata trollet mer. Ser bra ut Aryt, kör hårt osv..

trädgårdsmöbel
2018-04-08, 09:05
Många psyksjuka blir väldigt tacksamma (inte direkt efter, tvärtom, men med perspektiv) att man förhindrat dem att göra stolligheter. Att ligga fastspänd i bältessäng och få cisordinol injicerat i skinkan är kanske inte världens roligaste, men kanske hellre det än att misshandla (eller värre) andra patienter och personal?

Aryt
2018-04-08, 10:57
Många psyksjuka blir väldigt tacksamma (inte direkt efter, tvärtom, men med perspektiv) att man förhindrat dem att göra stolligheter. Att ligga fastspänd i bältessäng och få cisordinol injicerat i skinkan är kanske inte världens roligaste, men kanske hellre det än att misshandla (eller värre) andra patienter och personal?

Eller om man hindrats från att säga några riktiga okvädesord / varit oförskämd!

Minns också att det är smart att vara snäll mot dem som bokstavligen kan låsa in dig (eller värre!) om du inte gör som de säger... Patientnöjdheten för psykiatrin är ju inte imponerande..
För vanliga rättegångar accepterar vi att skyldiga får fria för att inte straffa oskyldiga, här verkar vi acceptera att skada flertalet för att inte enstaka ytterst tillfälligt inte ska försämras (med en nära utsiktslös långtidsprognos)..

^ Jag har inte velat låta Aryts propaganda stå oemotsagd. Nu gör den inte det. :MrT:

Orkar inte mata trollet mer. Ser bra ut Aryt, kör hårt osv..

"Propaganda" -dvs grundläggande mänskliga rättigheter?
Ifrågasättande av tveksamt/obefintligt evidensläge?

Måste ändå applådera er vilja att ta besluten åt andra! Stort av er att våga skicka andra till döden!

Luca Brasi
2018-04-08, 12:53
Så hans professur inom "försöksdesign och analys" är irrelevant för hans kritik över forskningmetodiken inom psykiatrisk forskning?
Att hävda att bevisat jäv påverkar slutresultatet?
Att vedertagna riktlinjer för signifikans inte följs?

Han stannar inte där utan rabblar upp den vanliga KMR/ Efva Kärfve dyngan.
Annars får han ju inte sälja böcker och sitta i tv 4 soffan och han får inga fanboys i scientolog nätaktivisterna.

Aryt
2018-04-10, 18:04
Han stannar inte där utan rabblar upp den vanliga KMR/ Efva Kärfve dyngan.
Annars får han ju inte sälja böcker och sitta i tv 4 soffan och han får inga fanboys i scientolog nätaktivisterna.

Har läst flera av hans debattinlägg i läkartidningen och tycker att han framstår som sansad, smart, och framförallt, påläst.

Minns när han kritiserade evidensen för mammografi - och blev uthängd som kättare då också..
Gøtzsche's book tells of personal attacks on him and on other researchers by the pro-screening lobby, some of whom had financial interests in the continuation of screening programmes, he alleges.
He compares screening advocates to religious believers and argues that their hostile attitudes are harmful to scientific progress. A lot of false evidence has been put forward to claim that the screening effect was large, he writes. Those who tried to expose the errors came under personal attack, as if they were blasphemers.

"I cannot help wonder why many people shrug their shoulders when they learn of scientific misconduct and why many scientists don't care that they deceive their readers repeatedly and betray the confidence society has bestowed on them, whether for a political gain, for fame, for money, for getting research funding or for any other reason. People may keep on being dishonest, may get away with it and may publish in the same journals time and again, to the hurrahs of like-minded people who are often editors of the same journals," he writes.
https://www.theguardian.com/science/2012/jan/23/breast-cancer-screening-not-justified

Inte direkt som att han ser ut att börja klättra på väggarna, men kanske borde han bältesläggas ändå
paCAc9p_GsQ

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 18:39
Fan vad jag älskade psykiatrin som den var förr. (Lillhagens sjukhus: sent 90- tidigt 2000). Det var världens roligaste arbetsplats. mögelskador i hela sjukhuset, klotter på väggarna, rökrum som var helt inpyrda av rök med enorma gula kladdiga oljiga nikotinfläckar. LRV, LPT och HSL i en enda röra på samma avdelningar. Ångesten liksom svettades ur själva väggarna på sjukhuset, kännbart 200 meter ifrån. Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter), mycket personal, varav hälften var lika skruvade som patienterna, tom. flertalet av läkarna var skruvade och själva i påtagligt stort behov av psykiatrisk vård.

Diomedea exulans
2018-04-10, 19:02
Fan vad jag älskade psykiatrin som den var förr. (Lillhagens sjukhus: sent 90- tidigt 2000). Det var världens roligaste arbetsplats. mögelskador i hela sjukhuset, klotter på väggarna, rökrum som var helt inpyrda av rök med enorma gula kladdiga oljiga nikotinfläckar. LRV, LPT och HSL i en enda röra på samma avdelningar. Ångesten liksom svettades ur själva väggarna på sjukhuset, kännbart 200 meter ifrån. Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter), mycket personal, varav hälften var lika skruvade som patienterna, tom. flertalet av läkarna var skruvade och själva i påtagligt stort behov av psykiatrisk vård.

Blev folk friska där då?

Aryt
2018-04-10, 19:25
Alltid överbelagt, nästan alltid över "taket" belagt (vi hade tex. 18 platser på en avdelning, med plats för 2 överbeläggningar vilket gav ett "tak" på 20, men ändå 22 patienter),

*skrattar i internmedicinska*

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 19:30
Blev folk friska där då?

Ja, då många av det klientelet behöver komma bort från samhället till en någorlunda skyddad och trygg miljö och medicineras när de är som sjukast. Dettar några veckor, sedan relativt fungerande i några månader, blir sjukare, repeat until döden.

Med tiden vet många av dessa själva när de är dags att söka vård, vilket gör att de absolut värsta tosserierna inte hinner inträffa.

Diomedea exulans
2018-04-10, 19:32
Ja, då många av det klientelet behöver komma bort från samhället till en någorlunda skyddad och trygg miljö och medicineras när de är som sjukast. Dettar några veckor, sedan relativt fungerande i några månader, blir sjukare, repeat until döden.

Med tiden vet många av dessa själva när de är dags att söka vård, vilket gör att de absolut värsta tosserierna inte hinner inträffa.

Kändes som att du mest var sarkastisk i det förra inlägget, men modellen som du beskriver nu verkar ju faktiskt funka.

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 19:52
Kändes som att du mest var sarkastisk i det förra inlägget, men modellen som du beskriver nu verkar ju faktiskt funka.

Nej jag var ärlig. Så såg miljön ut, och det var riktigt roligt att jobba där. Jag har enormt många roliga minnen därifrån.

Jag var inte ens sarkastisk när jag sa att ångesten kunde kännas 200meter bort. Lillhagen var närmast symboliskt för galenskap lokalt. Ett ställe man skämtade om. "Fan jag borde lägga in mig på Lillhagen!" "ha, jag jobbar där!" "som patient då eller höhöhöh". Ett riktigt klassiskt "dårhus", med lång historia, med en helt annan känsla än dagens tråkiga moderna psykiatriska kliniker.

Diomedea exulans
2018-04-10, 19:54
Nej jag var ärlig. Så såg miljön ut, och det var riktigt roligt att jobba där. Jag har enormt många roliga minnen därifrån.

Jag var inte ens sarkastisk när jag sa att ångesten kunde kännas 200meter bort. Lillhagen var närmast symboliskt för galenskap lokalt. Ett ställe man skämtade om. "Fan jag borde lägga in mig på Lillhagen!" "ha, jag jobbar där!" "som patient då eller höhöhöh". Ett riktigt klassiskt "dårhus", med lång historia, med en helt annan känsla än dagens tråkiga moderna psykiatriska kliniker.

Fast upplevde patienterna det som roligt och trevligt då?

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 22:13
Fast upplevde patienterna det som roligt och trevligt då?

Nej. Men det fanns inte så många alternativ. Den typen av avdelningar som det var då var inte så vackra, raka, "klassiska" sjukhuskorridorer (nedslitet och sunkigt dessutom) men väldigt bra på så sätt att det blev svårt att smyga iväg och självskada sig, eller bråka med andra patienter utan att personal inte såg. Psykiatri östra (modernt) är flera små korridorer, omöjligt att ha samma koll på, men trevligt, fräscht och "hemlikt".

Så det beror på hur sjuk man är vad för typ av vård och avdelning som är bäst, men eftersom vårdplatserna är så få, personalen så liten (rejäl minskning på bägge senaste 20 åren), så blir det bara de svårast sjuka, utan tillräcklig personal, så närmast oövervakat, i kassa dåligt planerade avdelningar (men trevliga och estetiskt fina).

Jag tycker att du skall googla på Lillhagens sjukhus, läsa på lite om det, det var ett fantastiskt ställe med mycket historia. Att ha jobbat där i så många år jag ändå gjorde det ser jag som ett enormt privilegium och som att verkligen ha upplevt ett stycke viktig lokalhistoria.

Hemi
2018-04-10, 22:21
Tror på det Trädgårdsmöbel säger, mentalvård och kliniker kan vara trevliga, tyvärr har vi en dramatiserad uppfattning om mentalvård som någonting ont, frihetsberövande som tar kreativiteten från originella genier och annars fria människor. Men om det krisar i vården med platser och pengar blir ju allt sämre och ansträngt, spela roll om läkarna är duktiga, lokalerna är fina och tekniken ny.

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 23:04
Tror på det Trädgårdsmöbel säger, mentalvård och kliniker kan vara trevliga, tyvärr har vi en dramatiserad uppfattning om mentalvård som någonting ont, frihetsberövande som tar kreativiteten från originella genier och annars fria människor. Men om det krisar i vården med platser och pengar blir ju allt sämre och ansträngt, spela roll om läkarna är duktiga, lokalerna är fina och tekniken ny.

Exakt! Tack. Det är som att psykiatrin målas upp som någon stygg makt som jagar folk, när det i minst 80% av fallen rör sig om människor som frivilligt söker hjälp av just psykiatrin, och övriga verkligen är i akut behov av just psykiatrisk vård.

Men psykiatrin idag är skitkass, och det beror inte på att den är auktoritär eller hård, precis tvärtom.

Primitiv
2018-04-11, 06:16
Jag tycker att du skall googla på Lillhagens sjukhus, läsa på lite om det, det var ett fantastiskt ställe med mycket historia. Att ha jobbat där i så många år jag ändå gjorde det ser jag som ett enormt privilegium och som att verkligen ha upplevt ett stycke viktig lokalhistoria.

Jag minns hur de lokala alkisarna på plaskisbänkarna pratade om Lillhagen, hur vi skojade om det på skolgården när vi ville retas med klasskamrater.

Hittade denna dokumentär;
ym486YfaWSQ

Notera vad kvinnan säger i början (med anledning av trådens ämne);
"...och sen så får man en spruta som jag vet kommer sitta i i en månad. Och det är det jag protesterar mot och det är därför de lägger mig i bälte. Jag har legat flera dygn i bälte."

Diomedea exulans
2018-04-11, 07:17
Ja, nä, jag tror er, bara nyfiken.

trädgårdsmöbel
2018-04-11, 09:52
Jag minns hur de lokala alkisarna på plaskisbänkarna pratade om Lillhagen, hur vi skojade om det på skolgården när vi ville retas med klasskamrater.

"...och sen så får man en spruta som jag vet kommer sitta i i en månad. Och det är det jag protesterar mot och det är därför de lägger mig i bälte. Jag har legat flera dygn i bälte."

Jag hoppas att de där flera dygnen är uppdelade i 4 timmars-delar, där man faktiskt försökt släppa upp henne och behövt bälta om var fjärde timme, och att det inte har varit konstant flera dygn i sträck. Det där är en fin dokumentär som ger en bra bild av Lillhagen. Jag tycker de har satt tonen och känslan fint och speglar min egen känsla rätt bra.

Luca Brasi
2018-04-11, 10:40
Har läst flera av hans debattinlägg i läkartidningen och tycker att han framstår som sansad, smart, och framförallt, påläst.

Minns när han kritiserade evidensen för mammografi - och blev uthängd som kättare då också..

Inte direkt som att han ser ut att börja klättra på väggarna, men kanske borde han bältesläggas ändå
paCAc9p_GsQ

Jag ser inte riktigt vad mammografi har i diskussion att göra, onekligen görs mammografi fortfarande så hans åsikter verkar inte ha varit så banbrytande där heller.
Hade det räkt att vara lite allmänt påläst för att veta och förstå allt inom alla discipliner vi har inom universitet och högskola så hade vi inte haft några problem i världen överhuvud taget.
Det som återkommer när man diskuterar med personer med din *host* "ideologiska" inriktning är en övertro auktoriteter.

Han förnekar att ADHD existerar och förringar diverse andra diagnoser.
Detta är att spotta patientgrupper och anhöriga rakt i ansiktet.

Aryt
2018-04-11, 14:57

"tekniken ny".. menar du något slags .. förbättrade bälten? Teknikutvecklingen (och forskningen som helhet) är begränsad inom psykiatrin.

Uppfattningen är baserad bland annat på att vi bokstavligen körde in en pinne i personers hjärnor och tyckte att det var en fantastisk lösning på deras problem..

Aryt
2018-04-11, 15:09
Exakt! Tack. Det är som att psykiatrin målas upp som någon stygg makt som jagar folk, när det i minst 80% av fallen rör sig om människor som frivilligt söker hjälp av just psykiatrin, och övriga verkligen är i akut behov av just psykiatrisk vård.

Men psykiatrin idag är skitkass, och det beror inte på att den är auktoritär eller hård, precis tvärtom.

Det går inte så bra för dem som överlever.. eller hur?

Hittade denna dokumentär;
ym486YfaWSQ

Enligt kolozzeum-eliten så förtjänar hon att läggas i bälte, vilket bevisas av att hon las i bälte.

Jag ser inte riktigt vad mammografi har i diskussion att göra, onekligen görs mammografi fortfarande så hans åsikter verkar inte ha varit så banbrytande där heller.
Hade det räkt att vara lite allmänt påläst för att veta och förstå allt inom alla discipliner vi har inom universitet och högskola så hade vi inte haft några problem i världen överhuvud taget.
Det som återkommer när man diskuterar med personer med din *host* "ideologiska" inriktning är en övertro auktoriteter.

Han förnekar att ADHD existerar och förringar diverse andra diagnoser.
Detta är att spotta patientgrupper och anhöriga rakt i ansiktet.

Han är världsledande forskare på forskningsmetodik. Han kritiserar forskningsmetodik. Det är hans område.

Om du inte tror att det kan vara "fel" bara för att vi gör det kan du slå upp skakvåld till exempel. Eller så kan du läsa någon av de många genomgångar om "bra behandlingar" som inte var så bra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23871230
Förvånande hur naiva vuxna människor kan vara..

Gissar att du inte inser ironin i att din enda argumentation är appeal to authority, samtidigt som du gör ett misslyckat försök att anklaga mig för att göra det..

Du skapar en halmgubbe om ADHD.. Att vilja ha mycket på benen innan man medicinerar barn.. diagnostiken lämnar i praktiken mycket att önska.

Luca Brasi
2018-04-11, 15:35
Det går inte så bra för dem som överlever.. eller hur?

Enligt kolozzeum-eliten så förtjänar hon att läggas i bälte, vilket bevisas av att hon las i bälte.

Han är världsledande forskare på forskningsmetodik. Han kritiserar forskningsmetodik. Det är hans område.

Om du inte tror att det kan vara "fel" bara för att vi gör det kan du slå upp skakvåld till exempel. Eller så kan du läsa någon av de många genomgångar om "bra behandlingar" som inte var så bra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23871230
Förvånande hur naiva vuxna människor kan vara..

Gissar att du inte inser ironin i att din enda argumentation är appeal to authority, samtidigt som du gör ett misslyckat försök att anklaga mig för att göra det..

Du skapar en halmgubbe om ADHD.. Att vilja ha mycket på benen innan man medicinerar barn.. diagnostiken lämnar i praktiken mycket att önska.

Nu är det inte bara barn som har ADHD.
Förstår du lille vän.
Jag anser att förnekandet av ADHD i högsta grad tyder på att denne person inte hänger med i modern forskning och inte borde uttala sig utan typ spela golf på Italienska Rivieran ,sånt som pensionerade forskare borde ägna sig åt.

Aryt
2018-04-11, 16:03
Nu är det inte bara barn som har ADHD.
Förstår du lille vän.
Jag anser att förnekandet av ADHD i högsta grad tyder på att denne person inte hänger med i modern forskning och inte borde uttala sig utan typ spela golf på Italienska Rivieran ,sånt som pensionerade forskare borde ägna sig åt.

Du för fram en halmgubben, som du inte ens verkar förstå.

Sen är ADHD kontroversiellt, se till exempel https://www.bmj.com/content/340/bmj.c547
men jag antar att det är av värde att få skylla sina egna misslyckanden på något. Det brukar väl anses finnas samsjuklighet med till exempel de stavningsförmågevariationer som du uppvisar.

Interest in adult attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has grown rapidly in some countries because drug companies have realised that it provides an “expanding and lucrative market” for stimulants and related drugs.1 They have promoted the concept by suggesting that common behaviours, such as forgetting car keys, may be symptoms,2 and many adults are being diagnosed who were never diagnosed as children. We explain why little more than aggressive marketing is available to support adult ADHD.

Du kan pm:a som vanligt om det är några svåra ord som du behöver få förklarade för dig.

Men du tror ju inte på att läkemedel kan förskriva felaktigt eller på för bred indikation.. du kan ju fråga några i tråden om vad de tycker om liberal benzo-förskrivning...

Hemi
2018-04-11, 16:46
"tekniken ny".. menar du något slags .. förbättrade bälten? Teknikutvecklingen (och forskningen som helhet) är begränsad inom psykiatrin.

Uppfattningen är baserad bland annat på att vi bokstavligen körde in en pinne i personers hjärnor och tyckte att det var en fantastisk lösning på deras problem..

Det var inte poängen. Poängen var att om det krisar i vården, så är det större risk att någon bältas i 42 timmar...?

Aryt
2018-04-11, 16:57
Det var inte poängen. Poängen var att om det krisar i vården, så är det större risk att någon bältas i 42 timmar...?

Vad var det - 10 specialister? Grundläggande inom medicin är att ompröva beslut - att fortsätta någon annans misstag är bokstavligen livsfarligt (dödligt i det här fallet).

Men visst, det blir en undanträngningseffekt - samvetsgranna personer faller bort och ersätts av vad som blir kvar. Det enklaste sättet att minska sin arbetsbörda är att göra ett dåligt jobb. MEN det urskuldar inte att samhällets skyddssystem ska tillåtas haverera.

Luca Brasi
2018-04-11, 17:00
Du för fram en halmgubben, som du inte ens verkar förstå.

Sen är ADHD kontroversiellt, se till exempel https://www.bmj.com/content/340/bmj.c547
men jag antar att det är av värde att få skylla sina egna misslyckanden på något. Det brukar väl anses finnas samsjuklighet med till exempel de stavningsförmågevariationer som du uppvisar.

Du kan pm:a som vanligt om det är några svåra ord som du behöver få förklarade för dig.

Men du tror ju inte på att läkemedel kan förskriva felaktigt eller på för bred indikation.. du kan ju fråga några i tråden om vad de tycker om liberal benzo-förskrivning...

Jag stavar dåligt, du tänker dåligt.
Ändå förstår jag nog mycket fler ord på både engelska och svenska vad du gör lille Vän.
Kan du skramla fram lite fler härskarmetoder som ni fick lära er på dialektik kursen?

Ååhh gud hur ska jag respondera på din länk...öööhhmmm...klicka på responser på sidan ..ja?
https://www.bmj.com/content/340/bmj.c547/rapid-responses

The biological basis of ADHD is well established. Genetic data
utilizing twin studies and adoption studies done both in North America and
internationally has established that ADHD is a highly heritability
condition. Increasing evidence from neuro-imaging studies in ADHD
implicates structural and functional alterations both in the
frontostriatal circuitry and other regions most notably in the cerebellum
and the parietal lobes providing evidence of an abnormal
neurophysiological substrate for observed deficits in executive function
affecting both children and adults.(1)

The authors’ comments regarding ADHD being an invention of the
pharmaceutical industry flies in the face of both historical clinical
descriptions and longitudinal follow-up experience. For a recent
historical description of ADHD in adults dating back to the 19th century
read Russell Barkley's account of the clinical descriptions of adults with
symptom profiles resembling an ADHD syndrome by Dr. Alexander Crichton

Aryt
2018-04-11, 17:03
Ändå förstår jag nog mycket fler ord på både engelska och svenska vad du gör lille Vän.
Kan du skramla fram lite fler härskarmetoder som ni fick lära er på dialektik kursen?

Du kan väl svara på frågorna istället.
Sen är det lite absurt (men inte oväntat) att personen som får inlägg borttagna för grova (olagliga) personangrepp och använder "lilla vän" för att tysta en ung kvinna gnäller om härskartekniker.

Hittills har du väl inte bidragit med något till tråden (räknar bort halmgubbarna, trots att du inte verkade ha insett att utanför Pfizer är ADHD tillåtet att diskutera)? Du kan också svara på det där otydliga om lungcancer i dumma frågor tråden.

E: När du ska trakassera en kvinna heter det för övrigt "lilla" vän, inte "lille".

svenbanan
2018-04-11, 17:51
Sen är det lite absurt (men inte oväntat) att personen som får inlägg borttagna för grova (olagliga) personangrepp och använder "lilla vän" för att tysta en ung kvinna gnäller om härskartekniker.

Hittills har du väl inte bidragit med något till tråden (räknar bort halmgubbarna, trots att du inte verkade ha insett att utanför Pfizer är ADHD tillåtet att diskutera)? Du kan också svara på det där otydliga om lungcancer i dumma frågor tråden.

E: När du ska trakassera en kvinna heter det för övrigt "lilla" vän, inte "lille".

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233254
Strax över de 30 fyllda, man, tränat lite lätt under åren, styrka och kondition.

Stats
180,21 cm, 82 kg.

Bänk som bäst 120 kg.
Mark 195
Böj 150

Milen på 40 minuter.

Inga tävlingsambitioner.

Jodåsåatt...

Luca Brasi
2018-04-11, 17:55

Du är väl inte så ung längre heller?

Aryt
2018-04-11, 19:13

Ååhh gud hur ska jag respondera[Verb, 1. försvara en avhandling, vara respondent] på din länk...öööhhmmm...klicka på responser på sidan ..ja?
https://www.bmj.com/content/340/bmj.c547/rapid-responses

Varför har de en diskussion i en ansedd medicinsk tidskrift om till och med Luca, kolotänkaren, vet att ämnet är helt avgjort?
Om du vill ta reda på sanningen är det väl lättare att läsa det som talar mot din uppfattning?

-

Ogillar att ni försöker dra ytterligare en viktig tråd OT.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233254

Jodåsåatt...

Så din logik är att det jag skriver är falskt för att det jag tidigare skrev .. måste vara sant? 180,21 borde ha väckt varningsklockor om du var påläst om feminism.

Luca Brasi
2018-04-11, 19:31
Varför har de en diskussion i en ansedd medicinsk tidskrift om till och med Luca, kolotänkaren, vet att ämnet är helt avgjort?
Om du vill ta reda på sanningen är det väl lättare att läsa det som talar mot din uppfattning?

-

Så din logik är att det jag skriver är falskt för att det jag tidigare skrev .. måste vara sant? 180,21 borde ha väckt varningsklockor om du var påläst om feminism.
Jaha jag klassificerar också dina argument som halmgubbar.
Jag gör det även med dina framtida eventuella argument.
Det betyder att jag vann.

P.S din retorik suger verkligen.

Aryt
2018-04-11, 19:38
Jaha jag klassificerar också dina argument som halmgubbar.
Jag gör det även med dina framtida eventuella argument.
Det betyder att jag vann.

P.S din retorik suger verkligen.

Du förstod att jag pratade om att min journal sa att jag var en stark lång man när jag egentligen inte är det?
Snälla, säg att du förstod det..

Jag har med elegans argumenterat för det kontroversiella ställningstagandet att mänskliga rättigheter ska gälla även för personer som förolämpar psykiatriker och att vi ska försöka minska skadorna inom sjukvården. Dina argument har varit dåliga personangrepp, felstavningar, och misslyckade försök till karaktärsmord riktade mot en av de modiga män som strävar efter en bättre vård - för alla.

Du kan väl försöka svara på frågorna - åtminstone för din egen skull? Upp flyga orden...

Du kan googla på halmgubbe så förstår du vad det väldigt kända begreppet innebär.

svenbanan
2018-04-11, 19:40

Min logik säger mig att du ljuger någonstans.

Var nånstans du ljuger vet jag inte.

Men jag vet att du ljuger.

Ingen aning om vad du svamlar om gällande 180,21 och varför detta skulle vara av intresse. Men jag tror inte jag påstått att jag är påläst om feminism.

F Ultra
2018-04-13, 22:12

Så du ser mycket marknadsföring av SSRI i Sverige? Du kan inte jämföra detta med USA där man har reklam för detta på TV och där du sedan ringer din privata doktor och berättar vilka preparat som du tycker att du ska få utskrivet.

Samma gäller alla dina länkar om ADHD-utredningar, har ingen som helst koll på hur de ser ut i utlandet (som dina länkar handlar om) men när min egen son utreddes för ADHD så var det flera veckors olika tester som låg till grund och inget som bara delades ut för att det är en "populär" diagnos.

Aryt
2018-04-14, 06:15
Så du ser mycket marknadsföring av SSRI i Sverige? Du kan inte jämföra detta med USA där man har reklam för detta på TV och där du sedan ringer din privata doktor och berättar vilka preparat som du tycker att du ska få utskrivet.

Samma gäller alla dina länkar om ADHD-utredningar, har ingen som helst koll på hur de ser ut i utlandet (som dina länkar handlar om) men när min egen son utreddes för ADHD så var det flera veckors olika tester som låg till grund och inget som bara delades ut för att det är en "populär" diagnos.

Ja, det är mycket marknadsföring av SSRI i Sverige. Här är ett exempel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11437014?access_num=11437014&link_type=MED&dopt=Abstract&report=abstract
(här kan du läsa lite om vad som var felen https://www.bmj.com/content/351/bmj.h4320).

Ett annat bra exempel på välspenderade reklampengar är FH has received speaker’s fees from Servier. EE has previously been on advisory boards and/or received speaker’s honoraria and/or research grants from Eli Lilly, Servier, GSK and H Lundbeck. Dessa jäv behövde man fram till nyligen inte rapportera (och de försvinner inte sällan..).

Men visst, i USA har det varit regelrätta kickbacks (mest för opioider).

Studier har visat att risken för ADHD är enormt mycket högre för december- än januaribarn - varför? Hintar det om diagnosens reliabilitet-validitet?

Luca Brasi
2018-04-14, 10:04
Studier har visat att risken för ADHD är enormt mycket högre för december- än januaribarn - varför? Hintar det om diagnosens reliabilitet-validitet?

Vilka studier?

trädgårdsmöbel
2018-04-14, 10:43
Att en drös människor som inte har adhd ändå får diagnosen, betyder det verkligen att adhd inte finns? :D

Luca Brasi
2018-04-14, 10:45
Undrar hur det går till på narconon sitter man i riing och håller varandra i handen samtidigt som man gråter ut om att psykiatriker skriver ut "liberala " mängder benzo vilket gjorde att man var tvungen att köpa benzo på gatan och nätshoppar?
_Bhuuhuhu jag fick en ask med trettio tramadol när jag bröt armen och därför behövde jag äta fentanyl och injicera heroin!
_Snyft psykiatrin tvingade mig att bli blandmissbrukare!

Typ så tänker jag mig det.

Aryt
2018-04-14, 11:06
Vilka studier?

Varför undrar du? Du ignorerar ändå allt.

Furu points out that there is no reason to believe that children born late in the year are more exposed to environmental risk factors for ADHD, compared to other children.

"There is a significant difference in medication and diagnosis between those born early in the year and late in the year. Why, we do not know,” says Furu.
Furu är säkert lika oförstående som FBI om motiven är när någon skriker allahu akbhar och kör in en bil i en folkmassa.
https://www.fhi.no/en/news/2017/most-adhd-medicine-used-December-children/ (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28482754)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328520/

Undrar hur det går till på narconon sitter man i riing och håller varandra i handen samtidigt som man gråter ut om att psykiatriker skriver ut "liberala " mängder benzo vilket gjorde att man var tvungen att köpa benzo på gatan och nätshoppar?
_Bhuuhuhu jag fick en ask med trettio tramadol när jag bröt armen och därför behövde jag äta fentanyl och injicera heroin!

Du kan ju fråga din trådkamrat..
Men nej, man blir inte beroende av trettio tramadol. En ansenlig del av beroende är skapat av sjukvården (delvis pga felaktiga förskrivningsvanor - ex vid långvarig icke-cancerrelaterad smärta).

Se även till exempel zopiklon, behandlingstid MAX 4 veckor 1 tablett om dagen och förpackningsstorlek 100 tabletter..

Att en drös människor som inte har adhd ändå får diagnosen, betyder det verkligen att adhd inte finns? :D

Korrekt iakttagelse. Reliabilitet är låg, men visst finns det personer som är mer hyperaktiva och koncentrationslösa än andra.
Men, det stora problemet är medicinering på osäker grund och med ytterst tveksam långtidseffekt.

Luca Brasi
2018-04-14, 11:10
Varför undrar du? Du ignorerar ändå allt.

Hur var det med Islands metoder nu igen?
osv...

Aryt
2018-04-14, 11:22
Hur var det med Islands metoder nu igen?
osv...
Är du bannad från internet? Du kan väl åtminstone försöka svara på länkarna du bad om i senaste posten?
https://tidsskriftet.no/2011/07/internasjonal-medisin/beltefri-psykiatri-pa-island
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/pa-island-har-man-inte-baltat-psykiskt-sjuka-sedan-1932-anvander-annan-metod

Luca Brasi
2018-04-14, 11:59
Är du bannad från internet? Du kan väl åtminstone försöka svara på länkarna du bad om i senaste posten?

Javisst.
Anledningen till att barn som föds sent på året eventuellt får ADHD diagnoser i högre grad är för att ADHD är kraftigt underdiagnosticerat och att skolorna är mer benägna att upptäcka ADHD hos de som är yngst i årsklassen.

F Ultra
2018-04-14, 13:42
Ja, det är mycket marknadsföring av SSRI i Sverige. Här är ett exempel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11437014?access_num=11437014&link_type=MED&dopt=Abstract&report=abstract
(här kan du läsa lite om vad som var felen https://www.bmj.com/content/351/bmj.h4320).

Ett annat bra exempel på välspenderade reklampengar är Dessa jäv behövde man fram till nyligen inte rapportera (och de försvinner inte sällan..).

Men visst, i USA har det varit regelrätta kickbacks (mest för opioider).

Så som exempel på hur marknadsföring går till i Sverige så länkar du till en amerikansk studie som testar hur bra paroxetine fungerar mot depression?

Sitter de inte och bastar? Läste nån reklam från dem för många år sedan där en fd målare skrev att det plötsligt började rinna ut färg från hans porer vid denna bastning som han hade fått in i kroppen 30-år tidigare genom sitt arbete...

Aryt
2018-04-14, 13:47
Javisst.
Anledningen till att barn som föds sent på året eventuellt får ADHD diagnoser i högre grad är för att ADHD är kraftigt underdiagnosticerat och att skolorna är mer benägna att upptäcka ADHD hos de som är yngst i årsklassen.

Så den totalt genomgripande sjukdomen är så subtil att varken föräldrar, skolar, skolhälsovård kan upptäcka den men av någon magisk anledning kan de upptäcka den i dem som är yngre (för att de beter sig som yngre barn brukar göra)?

Forskargrupperna har väl snarare lyft fram de stora diagnostiska osäkerheterna och att "ADHD" ofta är en mognadsfråga, men du hade väl en ganska gedigen och bred forskningskarriär bakom dig.

Aryt
2018-04-14, 13:53
Så som exempel på hur marknadsföring går till i Sverige så länkar du till en amerikansk studie som testar hur bra paroxetine fungerar mot depression?

Vad oförskämd du är. Länkade ju till och med förklaringen...

Ett läkemedelsföretag köpte en studie inklusive forskarnas underskrifter, betalade en PRfirma för att skriva ihop ett manus med forskningsfusk. Du kan se BMJ länken eller läsa om restoring study 329. Till slut fick de några miljarder dollar i böter (en bråkdel av vad de hade tjänat). Marknadsföringsbudgeten..

Wikiartikeln kanske är mer tillänglig (även om avslöjandena är riktade mot lekmän)
Published in July 2001 in the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (JAACAP), which listed Keller and 21 other researchers as co-authors, study 329 became controversial when it was discovered that the article had been ghostwritten by a PR firm hired by SmithKline Beecham; had made inappropriate claims about the drug's efficacy; and had downplayed safety concerns.[8][9][3] The controversy led to several lawsuits and strengthened calls for drug companies to disclose all their clinical research data. New Scientist wrote in 2015: "You may never have heard of it, but Study 329 changed medicine."[10]
https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329

Jag hoppas du förstår kopplingen "företag köper forskningsfusk -> läkemedlet säljs på felaktiga grunder" som reklam

Sen hoppas jag att du förstår hur viktiga industrisponsringen av forskare/studier är (jävsdeklarationerna som du så klumpigt ignorerade). King Grub kan säkert visa bra exempel på hur socker-/fett-/aspartam-lobbyn gör samma sak.

Luca Brasi
2018-04-14, 17:04
Så den totalt genomgripande sjukdomen är så subtil att varken föräldrar, skolar, skolhälsovård kan upptäcka den men av någon magisk anledning kan de upptäcka den i dem som är yngre (för att de beter sig som yngre barn brukar göra)?

Forskargrupperna har väl snarare lyft fram de stora diagnostiska osäkerheterna och att "ADHD" ofta är en mognadsfråga, men du hade väl en ganska gedigen och bred forskningskarriär bakom dig.

Varför forskar du inte själv vid det här laget?
Du som kan stava och allting?

Luca Brasi
2018-04-14, 17:10
Vissa personer kan man med okulär besiktning på 5 sekunder på ca 50meters håll avgöra att de har ADHD och ett par bonusstörningar.

Aryt
2018-04-16, 15:16
Varför forskar du inte själv vid det här laget?
Du som kan stava och allting?

Vem sa jag att jag inte gjorde det? Södertörn represent!

Stavning (eller ibland ens grundläggande grepp om grammatik) är inte ett krav för att forska (professionell rättning kan avhjälpa det första, det senare är lite svårare att se hur det kan tillåtas..).

Hemi
2018-04-16, 15:50

Tror det behövs sägas att just intagningen i Sverige måste ske genom en polisanmälan på människan om de är en direkt fara för sig själv eller andra. Man liksom måste avväga att ett brott är på gång. Tror, (har hört, läst) att det var genom politiska idéer att en människa alltid skall få ha en fri vilja. Jag antar att polis och någon slags vårdpersonal kommer då. Kan tänka mig att det kan vara skrämmande men det bär det väl i alla fall. Sedan måste polisen ta anmälan på allvar från början. Enligt mina sekundära erfarenheter i vänkretsen så fungerar det så.

Aryt
2018-04-16, 16:22
Tror det behövs sägas att just intagningen i Sverige måste ske genom en polisanmälan på människan om de är en direkt fara för sig själv eller andra. Man liksom måste avväga att ett brott är på gång. Tror, (har hört, läst) att det var genom politiska idéer att en människa alltid skall få ha en fri vilja. Jag antar att polis och någon slags vårdpersonal kommer då. Kan tänka mig att det kan vara skrämmande men det bär det väl i alla fall. Sedan måste polisen ta anmälan på allvar från början. Enligt mina sekundära erfarenheter i vänkretsen så fungerar det så.

Läkarstudent efter termin 9 eller högre får besluta om omhändertagande av patient, inte nödvändigtvis via polis (4§ LPT). Enligt 47§ får polis omhänderta någon som ter sig allvarligt psykiskt sjuk. I praktiken sker mycket av tvånget indirekt via skötare/uskor/annan stödpersonal som hotsamt påtalar att om det inte blir enligt dennes godtycke så talar de med läkaren och ser till att det blir inlåsning/bältning/sprutor, eller för att vara riktigt djävlig, ECT.

Man har rätt till nödvärn också, och så kan man spela ganska fritt med tanke på den utbredda tystnadskulturen (som får Svenska Akademin att rodna!).

Hemi
2018-04-16, 16:26
Ok, men vad händer när ett beslut har tagits, den som skall tas in säger nej. Vägrar lämna sitt hus.

Aryt
2018-04-16, 16:43
Ok, men vad händer när ett beslut har tagits, den som skall tas in säger nej. Vägrar lämna sitt hus.

Handräckning enligt 47§ alternativt
http://media.npr.org/programs/atc/features/2005/nov/lobotomy/dully_icepick450.jpg om man fick med sig ECT-apparaten i väskan.

Hemi
2018-04-16, 17:02
I fallet jag tänker på så var det polisen som utförde omhändertagandet och när jag läser om det så verkar det vara så det går till. Jag föreställer mig att det här är eller kan vara en stor del av det hela, att patient eller blivande patient vägrar.

Väl omhändertagen, på låst avdelning, är ju en annan sak, det är vad tråden handlar om, jag är medveten om att jag glider iväg en smula men det intresserar mig.

F Ultra
2018-04-19, 23:01
Vad oförskämd du är. Länkade ju till och med förklaringen...

Ett läkemedelsföretag köpte en studie inklusive forskarnas underskrifter, betalade en PRfirma för att skriva ihop ett manus med forskningsfusk. Du kan se BMJ länken eller läsa om restoring study 329. Till slut fick de några miljarder dollar i böter (en bråkdel av vad de hade tjänat). Marknadsföringsbudgeten..

Wikiartikeln kanske är mer tillänglig (även om avslöjandena är riktade mot lekmän)

https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329

Jag hoppas du förstår kopplingen "företag köper forskningsfusk -> läkemedlet säljs på felaktiga grunder" som reklam

Sen hoppas jag att du förstår hur viktiga industrisponsringen av forskare/studier är (jävsdeklarationerna som du så klumpigt ignorerade). King Grub kan säkert visa bra exempel på hur socker-/fett-/aspartam-lobbyn gör samma sak.

Vilket fortfarande inte har något som helst med ev marknadsföring av dessa läkemedel i just Sverige.

I vilket fall kommer du inte att hitta något hur mycket du än länkar till studier från USA för det råkar nämligen vara så att det är förbjudet att göra reklam för receptbelagd medicin i Sverige så det existerar ingen marknadsföring öht.

Aryt
2018-04-20, 16:12
Vilket fortfarande inte har något som helst med ev marknadsföring av dessa läkemedel i just Sverige.

I vilket fall kommer du inte att hitta något hur mycket du än länkar till studier från USA för det råkar nämligen vara så att det är förbjudet att göra reklam för receptbelagd medicin i Sverige så det existerar ingen marknadsföring öht.

Spelar du dum (är?) eller är det något slags autistiskt resonemang om betydelsen av marknadsföring? Snälla förklara om det är något misslyckat försök för en retorisk poäng.

Om det är det förra: Läkemedelsbolagen utför marknadsföring för läkemedel även i Sverige, jävsdeklarationerna jag länkade (var till och med för en svensk forskare...), direktreklam till läkare (se internetmedicin, läkartidningen, läkemedelsluncher), och de "amerikanska studierna" ligger till grund för godkännandet och vårdprogrammen i Sverige.

Vad kallar du reklamen riktad till läkare om inte marknadsföring?

Herregud jag förstår att Konradsson fick nog av er!

Och för att inte börja tala om läkemedelsverkets band till industrin..

F Ultra
2018-04-24, 23:14
Spelar du dum (är?) eller är det något slags autistiskt resonemang om betydelsen av marknadsföring? Snälla förklara om det är något misslyckat försök för en retorisk poäng.

Om det är det förra: Läkemedelsbolagen utför marknadsföring för läkemedel även i Sverige, jävsdeklarationerna jag länkade (var till och med för en svensk forskare...), direktreklam till läkare (se internetmedicin, läkartidningen, läkemedelsluncher), och de "amerikanska studierna" ligger till grund för godkännandet och vårdprogrammen i Sverige.

Vad kallar du reklamen riktad till läkare om inte marknadsföring?

Herregud jag förstår att Konradsson fick nog av er!

Och för att inte börja tala om läkemedelsverkets band till industrin..

Med marknadsföring så avsåg jag naturligtvis reklam till privatpersoner och inte ev lobbyverksamhet mot läkarkåren. Detta eftersom man har sådan reklam i USA dit du hela tiden har länkat.

Aryt
2018-04-25, 14:29
Med marknadsföring så avsåg jag naturligtvis reklam till privatpersoner och inte ev lobbyverksamhet mot läkarkåren. Detta eftersom man har sådan reklam i USA dit du hela tiden har länkat.

I framtiden kan du komma ihåg att andra inte har just din förståelse av världen och att det kan bli fel när du använder breda termer. Typ om du säger "marknadsföring av SSRI i Sverige" och menar "direktreklam av läkemedol riktat mot konsument på TV". Sen måste det väl vara helt irrelevant att den senare är förbjuden när de andra kanalerna är så pass effektiva?

Du kan googla theory of mind, korpar och 4-åringar brukar ha det, aspergare och autister saknar det.

Luca Brasi
2018-04-25, 14:33
Du kan googla theory of mind, korpar och 4-åringar brukar ha det, aspergare och autister saknar det.
Inte alla onekligen.

Aryt
2018-04-25, 18:09
Inte alla onekligen.

Visst kan högfungerade autister ha theory of mind, alla korpar har kanske inte det, och för vissa dröjer det lite längre.

Bra inlägg.

Aryt
2018-04-29, 07:21
Något förvånande framförs mina åsikter i senaste numret av scientologtidskriften Läkartidningen.

Med risk för att outa mig själv:
Hur kunde man då vårda psykotiska, våldsamma, självskadande och utåtagerande ungdomar som bedömdes som farliga för sig själva och omgivningen utan bältesläggning? Svaret är som oftast att det handlade om miljö och innehåll.
Med detta vill jag visa att man i en annan tid, med en annan ideologi, kunde arbeta på ett visserligen mer tidsödande men även mer humant och förtroendeskapande sätt, vilket betalade sig i slutändan och ledde till resultat som var mer tillfredsställande för alla inblandade. Nu har kravet på effektivitet dödat en god och relativt human psykiatri och ersatt den med en verksamhet som, under förevändning att vara effektiv och evidensbaserad, blir alltmer inhuman.

I förlängningen är detta en del av det systemfel som lett till personalbristen inom sjukvården i allmänhet och den horribla läkarbristen inom psykiatrin.
http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2018/04/Baltesfri-klinik-jamnades-med-marken/

Både en erfaren klinikchef+överläkare och en senior psykiatriker skriver under.........

Lite kul att vi som faktiskt vet vad vi pratar om är så samstämmiga.

Luca Brasi
2018-04-29, 09:50
Något förvånande framförs mina åsikter i senaste numret av scientologtidskriften Läkartidningen.

Med risk för att outa mig själv:

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2018/04/Baltesfri-klinik-jamnades-med-marken/

Både en erfaren klinikchef+överläkare och en senior psykiatriker skriver under.........

Lite kul att vi som faktiskt vet vad vi pratar om är så samstämmiga.

Har någon påstått att psykatrin fungerar bra?
Jag ligger nog faktiskt helst inne på en klinik där det finns bältning som alternativ,där detta används på ett korrekt sätt.
Jag har träffat en kvinna som fick operera bort mjälten för att hon blev sparkad av en annan psykotisk patient.
Det är inte bara personalen som drabbas av arbetsmiljön på en psykiatrisk klinik.

Aryt
2018-04-30, 16:51
Har någon påstått att psykatrin fungerar bra?
Jag ligger nog faktiskt helst inne på en klinik där det finns bältning som alternativ,där detta används på ett korrekt sätt.
Jag har träffat en kvinna som fick operera bort mjälten för att hon blev sparkad av en annan psykotisk patient.
Det är inte bara personalen som drabbas av arbetsmiljön på en psykiatrisk klinik.

De flesta i tråden verkar ha en väldigt godhjärtad inställning till psykiatrin.

Finns som sagt inte något korrekt sätt att använda bälte, och människor (särskilt de som söker sig till psykiatrin) är inte lämpade att styra över det utan översyn.

Finns bättre sätt att förebygga våld än att ha folk bältade.. lite svårt att se hur bältning hade räddat kvinnan i ditt fall.

Luca Brasi
2018-04-30, 19:05
De flesta i tråden verkar ha en väldigt godhjärtad inställning till psykiatrin.

Finns som sagt inte något korrekt sätt att använda bälte, och människor (särskilt de som söker sig till psykiatrin) är inte lämpade att styra över det utan översyn.

Finns bättre sätt att förebygga våld än att ha folk bältade.. lite svårt att se hur bältning hade räddat kvinnan i ditt fall.

Jag har blivit bältad.
Med händerna över huvudet.Inget jag gråter över till vardags.
Vad som stöf mig mycket mer är att personalen hoppar 3 meter upp i luften så fort jag rör mig.Det skulle knappast bli bättre om de inte kan bälta mig.
Det krävs minst sex pers att hålla fast nån av min storlek.
Ganska obehaligt det också.

Aryt
2018-04-30, 20:12
Jag har blivit bältad.
Med händerna över huvudet.Inget jag gråter över till vardags.
Vad som stöf mig mycket mer är att personalen hoppar 3 meter upp i luften så fort jag rör mig.Det skulle knappast bli bättre om de inte kan bälta mig.
Det krävs minst sex pers att hålla fast nån av min storlek.
Ganska obehaligt det också.

Vi kanske ska ha ett sånt där chip som i Suicide Squad som exploderar när vi gör någonting fel. Då skulle vi kunna vara trygga. Och säkra.

Benny Carlsson
2018-04-30, 22:34
Har inte hängt med i diskussionen men problemet med att tvinga patienter att ligga fastbundna, totalt utlämnade till personal som i praktiken har total makt över patienten så länge denne är inlagd,borde vara rätt lätt att lösa.

så skulle situationen bli lättare för alla inblandade om man: för det första inledde med att erbjuda patienten lustgas, och sedermera vad gäller medicinering så borde man förändra den kliniska praxisen, i form av neuroleptika + blodförtunnande om tiden passerar fyra timmar ... att man inte måste administrera åtminstone bensodiazepiner är vansinnigt även om bra läkare självklart gör det ändå. Inte ens otroligt aggressiva, deprimerade unga kvinnor med självskadebeteende kan känna sig säkra på att läkaren åtminstone gör sitt bästa för att tiden som fastspänd ska bli så ... icke-obehagligt som möjligt.

Enbättre metod skulle vara att inleda med att erbjuda patienten lustgas - så mycket denne känner för tills hen är bältad - och om hen inte vill så ska man självklart administrera - utöver neuroleptika - ordentliga doser av passande preparat med kraftigt ångestdämpande, spasmolytiska, kramplösande och eventuellt smärtstillande (följer ofta med på köpet) effekter. Ja, det är vanligt, eller åtminstone inte ovanligt och väldigt beroende på av vem och var patienten behandlas, att vederbörande administreras diazepam via klysma, men praxis-doser är skrattretande låga för människor med riktiga problem.

Gladare, tystare, mindre arga och lugnare patienter, och samtidigt som läkaren förvisso får lägga lite mer tid på medicineringen, så kommer personalen som sitter med den bältade att ha det mycket mindre otrevligt. Dessutom slipper patienten och familjen/smahället framtida dödsfall till följd av EP-attacker hos bältade, och så får vi antagligen färre dödsfall till följd av blodproppar/liknande ... men det är jag mindre säker på.

Skulle inte kunna användas på patienter med fysisk abstinens, då dessa får incitament till att gå bananer och leka Hermann Göring på avdelningen, för att få ovanstående behagliga sammetsvila.

Benny Carlsson
2018-04-30, 23:07
EDIT till ovanstående: Och oavsett är det så få som dör bältade att dödsfallen inte väger lika tungt som den oerhört kvantitativt tunga tortyren gör.

Såhär skulle man kunna fortsätta använda bältning med den enda skillnaden att vi dämpar/raderar tortyren i form av smärta och (/panik-/)ångest, förnedring, rädsla, osv.

Aryt
2018-05-01, 07:15
Såhär skulle man kunna fortsätta använda bältning med den enda skillnaden att vi dämpar/raderar tortyren i form av smärta och (/panik-/)ångest, förnedring, rädsla, osv.

Bra idéer men det skulle garanterat minska det lilla söktryck som finns på ST-block inom psykiatrin. Typ som att göra det olagligt för HVB-kvinnorna att ligga med de ensamkommbande ungdomsbarnen - ingen skulle söka tjänsterna.

Aryt
2018-05-13, 07:30
Drar en uppenbar parallell till de senaste rönen kring HES (känt från finska skidåkare)
Skandal med fabricerade data
Säkerheten med HES tycktes länge vara mycket god. Det vetenskapliga underlaget för säkerheten kom främst från den tyske läkaren Joachim Boldt, som dessutom var en ofta anlitad och publikfriande föreläsare. Boldts reklamvärde stod på topp när han år 2011 avslöjades med att ha fabricerat data [2]. Plötsligt visste man inte alls vad som var sant.

I skandalens kölvatten fick allt fler upp ögonen för två studier som redan visat att HES jämfört med kristalloid vätska ökar risken för njurpåverkan vid sepsis [3, 4]
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2018/05/EU-kommissionen-forbjuder-hydroxietylstarkelse/

Lite förvånande, eller hur kolo? Att om man ger personer starka incitament att hitta ett visst svar och möjligt att ljuga/bedra (vilket är svårt - nära omöjligt - att upptäcka om man gör det rätt) så - trumvirvel - gör folk det!!

svenbanan
2018-05-13, 09:06
Ja, alla på kolo utom du är lättledda naiva får som tror att lögner och bedrägerier aldrig förekommer. :bow:

Aryt
2018-05-13, 12:41
Ja, alla på kolo utom du är lättledda naiva får som tror att lögner och bedrägerier aldrig förekommer. :bow:

Nej, den högljudda mino(major?)-iteten.
Men visst kan jag förstå att det är behagligt med grupptänkandet..

svenbanan
2018-05-13, 13:23
Nej, den högljudda mino(major?)-iteten.
Men visst kan jag förstå att det är behagligt med grupptänkandet..

Skönt vi har dig med röntgenglasögonen som ser igenom rökridåerna och kan visa oss andra den rätta vägen. Du är verkligen "the choosen one", låt ingen slå i dig nåt annat.

F Ultra
2018-05-13, 14:02
I framtiden kan du komma ihåg att andra inte har just din förståelse av världen och att det kan bli fel när du använder breda termer. Typ om du säger "marknadsföring av SSRI i Sverige" och menar "direktreklam av läkemedol riktat mot konsument på TV". Sen måste det väl vara helt irrelevant att den senare är förbjuden när de andra kanalerna är så pass effektiva?

Du glömmer bort helt att jag frågade dig gång på gång vad du hade för belägg för marknadsföringen och det enda som du gjorde var att leka Melodikrysset i Hipp-Hipp.

Det sagt så undrar jag vilken läkare som på fullt allvar tror att det finns läkemedel utan biverkningar?

Men jag kan ge dig en sak som jag hittat efter en del research och det är att man faktiskt bedrev illegal marknadsföring av SSRI-preparat till allmänheten genom att man gjorde det mot själva brukarföreningarna istället. Fast du kanske vill ha någon länk till någon orelaterad intetsägande studie istället?

Aryt
2018-05-13, 15:50
Du glömmer bort helt att jag frågade dig gång på gång vad du hade för belägg för marknadsföringen och det enda som du gjorde var att leka Melodikrysset i Hipp-Hipp.

Det sagt så undrar jag vilken läkare som på fullt allvar tror att det finns läkemedel utan biverkningar?

Definiera begreppet marknadsföring eftersom du inte vet vad det betyder. Att sponsra föredragshållare, betala PR-firmor för att skriva studier, att betala de som skriver riktlinjer, läkemedelsluncher, direkta annonser i facktidskrifter..
Du kan kolla företagens marknadsföringsbudget.

Bland det dummare man kan säga, helt intetsägande. Det handlar om nytta vs skada. I det här fallet överskattad (kanske påhittad) nytta och kraftigt underskattade risker.

Men jag kan ge dig en sak som jag hittat efter en del research och det är att man faktiskt bedrev illegal marknadsföring av SSRI-preparat till allmänheten genom att man gjorde det mot själva brukarföreningarna istället. Fast du kanske vill ha någon länk till någon orelaterad intetsägande studie istället?
SSRI är inte en säljande produkt för den som äter den. Patienter försöker undvika att ta den. Oxycodon marknadsför sig själv.

I Sverige marknadsför vi istället i huvudsak till läkare, lite mindre elegant och mer oetiskt.

BelowAverage
2018-05-13, 15:58
Jag skulle ju dra från tråden och sluta mata troll, men alltså :d

I Sverige marknadsför vi istället i huvudsak till läkare, lite mindre elegant och mer oetiskt.

Ja, det vore helt klart mer etiskt att låta patienter behandla sig själva och rikta läkemedelsreklam till dem, iom att vanligt folk är åtminstone lika väl pålästa som du. *popcorn*
Varför ska vi ens ha läkare? De är ju ändå bara intresserade av att ta emot mutor för att kränga verklingslös eller skadlig medicin. Eller vad tror du, skulle inte folkhälsan bli himla mycket bättre om alla läkare plötsligt försvann?
Amidoinitrite?

Aryt
2018-05-13, 17:11
Jag skulle ju dra från tråden och sluta mata troll, men alltså :d

Ja, det vore helt klart mer etiskt att låta patienter behandla sig själva och rikta läkemedelsreklam till dem, iom att vanligt folk är åtminstone lika väl pålästa som du. *popcorn*
Varför ska vi ens ha läkare? De är ju ändå bara intresserade av att ta emot mutor för att kränga verklingslös eller skadlig medicin. Eller vad tror du, skulle inte folkhälsan bli himla mycket bättre om alla läkare plötsligt försvann?
Amidoinitrite?
Består din träning uteslutande av att bygga halmgubbar av mig? Känner mig fan ärad, men samlingen lär täcka några vintrar..

Vanligt folk har inte min gedigna utbildning (eller intellektuella kapacitet, åtminstone >99%).
Nästan alla läkare jag träffar vill göra väl, och de flesta gör det också (men ges tyvärr dåliga förutsättningar för det!). Tyvärr stöter jag på patrull när jag försöker föra fram och motarbeta dessa dåliga förutsättningar (follow the money!).
USAs system med marknadsföring direkt till konsument är förkastligt, störande, och måste vara osäkert (men FDA-approved - rabbla 2-3 vanliga biverkningar och visa en text ingen kan läsa så är det a-ok!).
(Läkemedel behöver inte marknadsföras.)

Med tanke på att Kolo tror så mycket på husmorsmyter så är jag lite förvånad över er tilltro till (dåliga) läkemedel. Gissar att ni blir helt till er för de som faktiskt fungerar? (Tyrosinkinashämmare är ju eleganta!)

Benny Carlsson
2018-05-13, 18:52
Bra idéer men det skulle garanterat minska det lilla söktryck som finns på ST-block inom psykiatrin. Typ som att göra det olagligt för HVB-kvinnorna att ligga med de ensamkommbande ungdomsbarnen - ingen skulle söka tjänsterna. Öh? Du ljuger skamlöst, du. Alterntivet är att du menar att alla chefsöverläkare inom psykiatrin alltså där för att de gillar sadistisk bondage? Då får man stå ut med en jävla massa slit, jour, värdelösa arbetstider o s v för att få bälta någon då och då? "Då och då" i förhållande till det totala antalet arbetsuppgifter man utför.

Aryt
2018-05-13, 19:43
Öh? Du ljuger skamlöst, du. Alterntivet är att du menar att alla chefsöverläkare inom psykiatrin alltså där för att de gillar sadistisk bondage? Då får man stå ut med en jävla massa slit, jour, värdelösa arbetstider o s v för att få bälta någon då och då? "Då och då" i förhållande till det totala antalet arbetsuppgifter man utför.

Var väl ganska tydligt att det var lite med glimten i ögat? Några av HVB-tanterna sexövergreppar inte barn till exempel.

Sedan skulle jag nog våga påstå att psykiatrin är mindre jourtung än flera andra större specialiteter. Visserligen blir det en tyngre arbetsbörda av att bära sin närvarande och frånvarande kollegor, men samtidigt saknas tillsyn och både patienter och vårdare har en sund terapeutisk nihilism.

Sedan finns det ju andra möjligheter än bara bältning för att få utlopp för sina vikelser som psykiatriker
A Sydney psychiatrist has been banned from the job for at least two years for misconduct, including telling an alleged child sex offender "in other countries it is legal" and "back in Greek times it was OK".
https://www.smh.com.au/national/nsw/sydney-psychiatrist-banned-for-telling-patient-child-sex-is-ok-20180328-p4z6nb.html
http://all-that-is-interesting.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/04/leucotomes-eyes.jpg

Aryt
2018-05-23, 17:22
Hmm, nothing to see here.

r310qrJBbZA

http://www.dailymail.co.uk/news/article-5754797/Plastic-surgeon-filmed-videos-dancing-singing-surgeries.html

Aryt
2018-05-28, 06:24
*spy*Psykiatriker erkänner öppet att tvångsvården i Sverige sker på psykiatrikerns godtycke, och inte med vägledning av medicinska eller legala riktlinjer.
Vem hade kunnat tro't?
Conclusion
The interviewed psychiatrists' own judgements and values, rather than clinical and legal directions, were decisive in their practice of compulsory care. For the BPD patients, this can result in vast differences in the mental healthcare offered, depending on which individual psychiatrist they encounter. Socio-political expectations and psychiatrists' personal views seem to lead to more compulsory care of BPD patients than is clinically recommended and legally sanctioned.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160252717302686

Sen ska vi minnas att även i denna patientgrupp är tvångsvård skadligt
Introduction
Patients with BPD are often subjected to compulsory care. However, as compulsory care restricts liberty and may have negative effects, it is recommended that it be used sparingly.

Aryt
2018-06-07, 16:23
Tidigare myndig*hetschef, SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering):

Ioannidis tar också upp den stora produktionen av metaanalyser kring antidepressiva medel, vilka också visar helt motsatta resultat. Vissa medel, som paroxetin, var effektivast i vissa metaanalyser, men visade sig i en återanalys vara ineffektiva med hög komplikationsrisk. Av 185 metaanalyser kring antidepressiva medel hade 79 procent någon koppling till industrin. Metaanalyser som inkluderade en författare som var anställd av företaget hade 22 gånger lägre sannolikhet att visa på negativa effekter än metaanalyser som inte hade det.
Cirka 70 procent av kostnad–effektanalyser är *industrisponsrade, och de visar systematiskt mer positiva siffror för läkemedlet än de som inte är sponsrade [6, 7].
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2018/05/Systematiska-oversikter-och-metaanalyser-blir-an-viktigare/