Logga in

Visa fullständig version : Kaffe latte

tomten1
2018-03-30, 12:42
Vänner,

jag behöver er hjälp.

Jag är besatt av kaffe latte men jag vet inte hur man gör en.

Vad är det optimala sättet att göra en latte på?

Jag är villig att punga upp ~15k på en automatiskt espressomaskin, men jag har ingen aning om dessa gör en bra latte. Med tanke på att jag dricker hinkvis är manuella maskiner inte aktuella - blir för jobbigt med en sån helt enkelt.

Någon här som är expert på att göra lattes? Är en vanlig kaffebryggare och mjölkskummare ett alternativ? Kan man göra en bra latte på det sättet?

svenbanan
2018-03-30, 15:16
Vänner,

jag behöver er hjälp.

Jag är besatt av kaffe latte men jag vet inte hur man gör en.

Vad är det optimala sättet att göra en latte på?

Jag är villig att punga upp ~15k på en automatiskt espressomaskin, men jag har ingen aning om dessa gör en bra latte. Med tanke på att jag dricker hinkvis är manuella maskiner inte aktuella - blir för jobbigt med en sån helt enkelt.

Någon här som är expert på att göra lattes? Är en vanlig kaffebryggare och mjölkskummare ett alternativ? Kan man göra en bra latte på det sättet?

Jag brukar göra nåt som är lite latte-likt genom att värma ett halvt glas mjölk i mikron. Får inte bli för varmt dock. Har man en sked i mjölken så kan man ta upp den och sätta den mot läppen. Ifall den känns varm, på gränsen till het är det lagom.

Sedan blandar jag bara i vanligt starkt bryggkaffe. Så hälften kaffe och hälften mjölk.

Det blir ju inget skum, vilket jag personligen inte har nåt emot. Men vill man ha skum kan man ju använda en sådan liten mjölkvisp så får man ju en del skum i alla fall. Då vispar man alltså i mjölken innan man häller i kaffet.

Det smakar inte riktigt som en riktig latte. Men är mycket enklare, så för mig överväger detta.

Ska du göra en riktig latte så så ska du som sagt ha en espressobryggare. Dels för att få rätt kaffe, och dels för att kunna skumma/värma mjölken med vattenångan. Om jag minns rätt så går det åt en enkel espresso ifall man ska göra en latte som är typ 3dl totalt.

svenbanan
2018-03-30, 15:24
För att förtydliga mig lite:

En riktig latta gör man genom att man värmer mjölk genom att skjuta en stråle vattenånga genom mjölken samtidigt som man swishar runt mjölken i den tillbringare man har den i. Detta gör att mjölken blir varm och samtidigt bildas det skum.

Sedan häller du upp den mjölken i ett glas och tillsätter en shot espresso (eller kanske en dubbel, jag minns fan inte).

Det är alltså inte fullt hälften så mycket kaffe som mjölk i en riktig latte. Men eftersom espresso är starkare så kan man kompensera med att istället ha i mer bryggkaffe (c:a 50-50) om man vill fuska, som jag gör. Det blir inte exakt samma sak, men det blir rätt snarlikt. Framförallt så blir det gott! :)

Man kan också fuska genom att värma mjölken i mikron (istället för med ånga) och sedan tillsätta espresso. Då behöver man dock en espressomaskin. Espresso är ju i sig lite meckigt om omständigt. Men det finns väl espressomaskiner där man sätta in en lite kapsel med färdigtampat kaffe, så man slipper detta. Det borde kunna funka rätt smidigt ifall man inte ids greja för mycket. Detta tror jag är det vettigaste för dig.

Jag har svårt att se att en maskin ska skumma mjölken med ånga på ett vettigt sätt. Dessutom tycker jag inte en latte gjord på ångskummad mjölk är godare än en latte gjord på mikrovärmd mjölk, ifall man har espresso i bägge. Men ifall man absolut vill ha bubblor så kan man som sagt prova en sådan lite minivisp.

leee
2018-03-30, 15:52
9Yiu_FdXLEk

svenbanan
2018-03-30, 16:10
9Yiu_FdXLEk

Intressant sätt att skumma mjölken. Det hade jag inte sett förut.

Tveksam till att en sådan pressobryggare är särskilt kompatibel med espressomalet (finmalet) kaffe dock. Man brukar ju tom vilja ha lite grövre malet än bryggmalet i en sådan bryggare för att det inte ska bli så mycket sumpi koppen. Tyckte det såg ut som att han hade en hel del kaffekorn i sin kopp också.

tomten1
2018-03-30, 16:19
Mjölkskummare som man kan hitta på Mediamarkt Elgiganten osv. är alltså inte bra?

svenbanan
2018-03-30, 16:26
Mjölkskummare som man kan hitta på Mediamarkt Elgiganten osv. är alltså inte bra?

Jag har ingen aning om vad det för produkt du pratar om. Länka om du vill ha input.

Men om du vill göra skum enkelt så finns ju det i videon från leee:
Värm i pressobryggare i mikron.
Kör upp och ned fem gånger med filtret.
Klart.

Det syntes ju att resultatet blev klockrent.

Det enda du behöver göra efteråt är diska. Det lär du behöva göra oberoende av hur dyr maskin du köper...
Svårt att se en enklare lösning än den där pressogrejen faktiskt.

tomten1
2018-03-30, 16:28
https://www.elgiganten.se/catalog/hem-och-hushall/kaffetillbehor/se-mjolkskummare/mjolkskummare

http://www.mediamarkt.se/sv/category/_mj%C3%B6lkskummare-510713.html

svenbanan
2018-03-30, 16:35
https://www.elgiganten.se/catalog/hem-och-hushall/kaffetillbehor/se-mjolkskummare/mjolkskummare

http://www.mediamarkt.se/sv/category/_mj%C3%B6lkskummare-510713.html

De lär ju funka hur bra som helst.

Svårt att tro att du tjänar mer än nån enstaka sekund jämfört med hur han gjorde i videon dock, och resultatet lär bli detsamma skulle jag tro.