Visa fullständig version : Hur svarar ni i telefon när det ringer?
Och vilket sätt borde man egentligen svara på?
King Grub
2018-03-29, 10:26
"Vem stör?"
Svarar aldrig på nummer jag inte har i adressboken så blir alltid olika svar beroende på vem som ringer.
Ja, hej det är [insert name] - Om det är något arbetsrelaterat eller främling av något slag.
Om det är någon bekant kan det bli hur som helst.
Ja, hej det är [insert name] - Om det är något arbetsrelaterat eller främling av något slag.
Om det är någon bekant kan det bli hur som helst.
Exakt så.
Och det avslutas alltid med, "ja men då säger vi så, tack hej!"
Diomedea exulans
2018-03-29, 10:33
"Hej, det är Diomedea exulans på Kolozzeum forum."
Skojar ba, jag gör exakt som Sidén.
Roquefort
2018-03-29, 10:41
Exakt så.
Och det avslutas alltid med, "ja men då säger vi så, tack hej!"
Nä, man ska bara lägga på! Som i amerikanska filmer!
delta_mats
2018-03-29, 10:43
Ja det är Mats!?
Ladugårdsdörr
2018-03-29, 10:59
Med mitt nummer såklart, så att växeltelefonisten vet att hon kopplat rätt. Precis som farfar gjorde.
När jag jobbade på vårdcentral hade jag en kollega som arbetade i telefonrådgivningen. Hon hade jobbat som resesäljare innan så minst en gång om dagen svarade hon - Välkommen till Vingresor och avslutade samtal massa gånger med ”trevlig resa”
Magnus N
2018-03-29, 11:32
Svara med mitt namn enbart ”Magnus”
Känns lagom
RolloRocketcock
2018-03-29, 11:34
Svarar med mitt förnamn enbart.
Diomedea exulans
2018-03-29, 11:39
Känns lagom
Jag trodde du hette Fredrik.
“Hej” om jag inte vet vem som ringer
Alltså, jag svarar bara om jag vet vem som ringer, och då vet ju även den som ringer att det är jag, så alla namn känns överflödiga. Men det är klart, om det är typ en rörmokare som ringer svarar jag med namn. Ibland både för- och efternamn faktiskt.
Med mitt nummer såklart, så att växeltelefonisten vet att hon kopplat rätt. Precis som farfar gjorde.
När jag tänker på det, så var det så mina föräldrar svarade i telefon, och jag själv tog efter när jag var liten!
Magnus N
2018-03-29, 12:18
Jag trodde du hette Fredrik.
Ingen aning varför du trodde det men bra det är uppklarat nu iaf 👍
Yes eller ah tja eller öh eller mitt namn.
Wazzaaaaaaaah!
53sGfTaWNdE
På jobbet:
Förnamn Efternamn, titel
Annars:
Hej, Det är Förnamn!
Nattljus
2018-03-29, 12:48
Hallå?
Diomedea exulans
2018-03-29, 12:50
Hallå?
Hej.
Hej.
Hej jag ringer från Comhem och jag ser att du tecknade ett abonnemang förra året och vill bara fråga om du är nöjd med det? Visste du att vi just nu kan erbjuda sänkt pris på tv och streamingtjänster för dig på upp till 3 enheter?
Diomedea exulans
2018-03-29, 12:53
Hej jag ringer från Comhem och jag ser att du tecknade ett abonnemang förra året och vill bara fråga om du är nöjd med det? Visste du att vi just nu kan erbjuda sänkt pris på tv och streamingtjänster för dig på upp till 3 enheter?
Inte intresserad.
"Hur kan du veta att du inte är intresserad innan jag har sagt vad jag erbjuder?" frågade en. Då svarade jag "jag är inte intresserad oavsett vad du erbjuder, även om det är en miljon kronor". Då fnissade han lite och sa "okej".
Inte intresserad.
"Hur kan du veta att du inte är intresserad innan jag har sagt vad jag erbjuder?" frågade en. Då svarade jag "jag är inte intresserad oavsett vad du erbjuder, även om det är en miljon kronor". Då fnissade han lite och sa "okej".
"Ok så du ringer mig alltså så jag ska kunna få ett bättre erbjudande och spara pengar på mitt nuvarande abonnemang?"
"Ja, absolut!"
"Så din arbetsgivare har anställt ett antal hundra personer så företaget ska få in mindre intäkter?"
Sen brukar de börja slingra sig och prata om att det är ett erbjudande som är bra för alla parter etc :D
Inte intresserad.
Är det inte lite speciellt när en telefonförsäljare ringer dig? Har du inga speciella koder du kan säga så att han förstår att du är med i "gänget"? Typ som nån motsvarighet till en hemlig handskakning? Som när busschaufförer alltid hälsar på varandra?
"Ja Hejsan Henrik jag ringer ifrån ett företag som säljer strumpor jag tänkte bara hö..
-Gul banan jag repeterar gul banan
Nattljus
2018-03-29, 13:01
Hej.
Hej *hug*
Diomedea exulans
2018-03-29, 13:04
"Ok så du ringer mig alltså så jag ska kunna få ett bättre erbjudande och spara pengar på mitt nuvarande abonnemang?"
"Ja, absolut!"
"Så din arbetsgivare har anställt ett antal hundra personer så företaget ska få in mindre intäkter?"
Sen brukar de börja slingra sig och prata om att det är ett erbjudande som är bra för alla parter etc :D
Clever!
Är det inte lite speciellt när en telefonförsäljare ringer dig? Har du inga speciella koder du kan säga så att han förstår att du är med i "gänget"? Typ som nån motsvarighet till en hemlig handskakning? Som när busschaufförer alltid hälsar på varandra?
"Ja Hejsan Henrik jag ringer ifrån ett företag som säljer strumpor jag tänkte bara hö..
-Gul banan jag repeterar gul banan
Jag är INTE med i gänget. Jag var telefonintervjuare, inte telefonförsäljare. Din liknelse är som en formel 1-förare skulle ha en hemlig handskakning med en busschaufför.
Hej *hug*
*hug*
Hallå?Är det mig du letar efter?
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Diomedea exulans
2018-03-29, 13:16
Är det mig du letar efter?
Eller kanske "Din dåre, jag älskar dig".
Med mitt nummer såklart, så att växeltelefonisten vet att hon kopplat rätt. Precis som farfar gjorde.Jag svarade också så när jag var liten. 30269. Aldrig tänkt på varför. Kul att få en förklaring på det :)
Eller kanske "Din dåre, jag älskar dig".:D
Eller kanske "Din dåre, jag älskar dig".
Kom igen, anslut dig till glädjeritten!
Diomedea exulans
2018-03-29, 13:21
Jag svarade också så när jag var liten. 30269. Aldrig tänkt på varför. Kul att få en förklaring på det :)
Hatade när folk gjorde det, för jag tänkte alltid nummer som "tre noll två sex nio", men de svarade ofta "trettio två sextionio", så jag blev alltid helt mindfuckad och trodde jag kommit fel.
Bucket residence, lady of the house speaking.
Nattljus
2018-03-29, 13:37
Är det mig du letar efter?
Vem som helst som vill kramas är okej *hug*
Hatade när folk gjorde det, för jag tänkte alltid nummer som "tre noll två sex nio", men de svarade ofta "trettio två sextionio", så jag blev alltid helt mindfuckad och trodde jag kommit fel.
Ah, det lilla helvetet hade jag glömt *facepalm*
Diomedea exulans
2018-03-29, 13:39
Ah, det lilla helvetet hade jag glömt *facepalm*
Inte nog med att man var tvungen att skriva om bokstäverna i huvudet; om de sa "trettio två" så visste man inte om de menade "32" eller "302".
Likadant förr när folk skulle ge mobilnumret. Skönt att all kommunikation sker på Messenger och Kik nuförtiden.
VoDaresVins
2018-03-29, 13:49
Svarar på olika sätt beroende på vem som ringer.
Jobbet/icke bekant: med efternamn (sitter kvar sen liten).
Bekant/kompis: lite vad som helst.
Syrran: Ja vad är det?
Eller om hon ringt flera gånger: Bajsnödig? (har bra kontakt, oseriösa svar)
Känns lagom
+1
Om det inte är någon bekant/fru/förälder, då svarar jag bara: hallå?
StarkaUlf
2018-03-29, 17:05
Oj, det är många på kolozzeum som heter Förnamn Efternamn.
Ha ha ha.
Oj, det är många på kolozzeum som heter Förnamn Efternamn.
Ha ha ha.
Nästan lika vanligt som Friedland.
Från början,
De 5 siffrorna i telonnumret,
sedan efternamnet,
senare förnamnet,
efter det "ja", "yes", "a"?
sen om man såg numret i mobilen, helt beroende på vem som ringer och om man känner igen numret osv, "tjena" eller nåt.
Sen, slutade med mobil, tillbaks till landline och "ja", hallå, eller nåt annat ljud.
Oftast ett ja eller jo.
Om det mot all förmodan är så att jag besvarar ett okänt nummer så börjar jag möjligtvis med hej eller hallå.
Jag har anpassat mig och svarar numera alltid med " -Salam aleykum"
Baskagge
2018-03-29, 20:09
Om det är okänt nummer/telefonförsäljare så: "Allåh d e ASCHMED!" då lägger folk oftast på direkt.
Eftersom ingen lagt upp den:
http://www.telehomo.se/telehomo.jpg
Brukar svara "vad gör ni?!!". Då stammas det alltid i andra änden.
Om en viss kompis ringer kan jag svara precis hur som helst: "Vem ere? Ere Jehovas vittnen har ni tio sekunder på er innan plomberna sitter i taknocken?"
En gång reciterade jag en hel Leifi-dialog innan han fick säga nåt: "Jag ringer på de här vattensäng som säljer sig, aa den e kvar, säg hur stor o bred o lång e de här sängen?, va jag har inte dom måtten i huvet det står väl i annonsen, men duuu ska veta sig va säljer va, annars ja bli sur o komma o smälla in säften på dej va, vaaa säger du, jo ja säger att om ja ringa på annons ja vill veta saker va inte bara snacka skit o spela fullgubbe va, va ere me dej nurå först ringer du mitt i natten sen eru oförskämd också de min brorsa som ska sälja den där sängen, jaha men säg jag sänner din brorsa min namn e Leifi Plomeroooooos ja e mustalainen farlig som fan hålla på me niven o stoppa rakt i assel vetu, vaaaaa sägeru vadå känner min brorsa, ja din brorsa han gillar o knolla sig killar o såna grejer va"
Om morsan ringer kan jag svara väldigt kort, typ "ja" eller "vad nu?"
Om en telefonförsäljare ringer kan det bli "vad vill du?".
Om det mot förmodan ringer en person jag bör behärska mig inför så svarar jag väl "aaa de Kalle".
Om en viss kompis ringer kan jag svara precis hur som helst: "Vem ere? Ere Jehovas vittnen har ni tio sekunder på er innan plomberna sitter i taknocken?"
En gång reciterade jag en hel Leifi-dialog innan han fick säga nåt: "Jag ringer på de här vattensäng som säljer sig, aa den e kvar, säg hur stor o bred o lång e de här sängen?, va jag har inte dom måtten i huvet det står väl i annonsen, men duuu ska veta sig va säljer va, annars ja bli sur o komma o smälla in säften på dej va, vaaa säger du, jo ja säger att om ja ringa på annons ja vill veta saker va inte bara snacka skit o spela fullgubbe va, va ere me dej nurå först ringer du mitt i natten sen eru oförskämd också de min brorsa som ska sälja den där sängen, jaha men säg jag sänner din brorsa min namn e Leifi Plomeroooooos ja e mustalainen farlig som fan hålla på me niven o stoppa rakt i assel vetu, vaaaaa sägeru vadå känner min brorsa, ja din brorsa han gillar o knolla sig killar o såna grejer va"
Om det mot förmodan ringer en person jag bör behärska mig inför så svarar jag väl "aaa de Kalle".
Var inte kort mot din mamma!
Old Nick
2018-03-29, 22:55
”God afton”
Oavsett tidpunkt på dygnet.
Javisst och du tycks vara precis rätt kund för en flyttkartong med gigantiska glittriga dildos för endast 42kronor i månaden i 1212 år!:d
Javisst och du tycks vara precis rätt kund för en flyttkartong med gigantiska glittriga dildos för endast 42kronor i månaden i 1212 år!:d
:laugh:
svenbanan
2018-03-30, 01:44
9d8XPVVfBVA
Alexton ! J'ai qui de honour. ?
'Mmmjello' Ala Homer simpson.
Var inte kort mot din mamma!
Att vara kort mot någon eller att svara kort i telefonen är väl inte riktigt samma sak? :)
Diomedea exulans
2018-03-30, 16:46
"Ja, det kanske jag är, men jag har iallafall tummar."
Agitator
2018-03-30, 17:05
Okänt nummer/dolt nummer: Aaah det är Namn.
Känt/familj/arbetskollegor och beroende på intimitet mot den individen: Hej älskling, tjena gurra. Hej arbetskollegans namn.
Man måste inte komplicera till det.
Inte alls om det går att undvika
WHITEFOLKS
2018-03-30, 17:14
Inte alls om det går att undvikaI hear you.
Okänt nummer: Ja hallå? Sen lägger jag bara på o blockar om det är nasare.
Annars beror det på vem det är.
Okänt nummer: Ja hallå? Sen lägger jag bara på o blockar om det är nasare.
Annars beror det på vem det är.
Kalla mig paranoid om du vill men skulle aldrig våga inkludera ordet "Ja" om det är ett okänt nummer.
Agitator
2018-03-30, 19:17
Kalla mig paranoid om du vill men skulle aldrig våga inkludera ordet "Ja" om det är ett okänt nummer.
Det låter extremt paranoid.
King Grub
2018-03-30, 19:20
Det finns dokumenterade fall där samtalet använts som förvanskat bevis för att man ingått ett avtal när man sagt ja eller yes och det spelats in.
King Grub
2018-03-30, 19:23
FCC varnar uttryckligen att man inte skall säga yes till okända I telefonen.
https://www.fcc.gov/document/fcc-warns-can-you-hear-me-phone-scams
Det är inte på något sätt att vara extremt paranoid. Det är common sense och officiella rekommendationer.
vicarious
2018-03-30, 19:37
Älskar detta. Det var så man svarade i telefon i byn jag växte upp. Antingen det eller så sades efternamnet på familjen som bodde i hushållet.
Svarar bara på samtal från personer jag känner och då räcker det oftast med ett "Hallå". Väntar man samtal från sjukvården eller myndigheter etc svarar jag med förnamn.
Agitator
2018-03-30, 19:48
Ja, men nu bor vi inte i USA.
De fall som handlar om klippa och klistra i samtalen har varit längre samtal och företag som använt sig av tvivelaktiga säljmetoder samt klippt och klistrat.
Självklart lägger man på när det inte är något man är intresserad av.
King Grub
2018-03-30, 19:52
Ja, men nu bor vi inte i USA.
Ligger Mellerud i USA?
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/svara-inte-ja-någonstans-i-samtalet-1.935853
Agitator
2018-03-30, 20:30
Ligger Mellerud i USA?
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/svara-inte-ja-någonstans-i-samtalet-1.935853
Längre samtal som sagt.
Att säga: Ja det är Jonas och sedan lägga på när man förstår att det inte är något man är intresserad utan att låta de börja inleda diskussion med en är relativt riskfritt.
Och skulle någon driva ett fall till kronofogden så läggs det ner av kronis eller så ber man dem ta det vidare till tingsrätten där det läggs ner.
Alla de företagen hamnar mer eller mindre på svarta handelslistan omgående och läggs ner direkt av kronis eller tingsrätten beroende på hur skumraskföretaget går vidare.
King Grub
2018-03-30, 20:40
Det jag ifrågasätter är ditt påstående att det skulle vara TT vara extremt paranoid. Inkorrekt.
Oavsett om det är relativt riskfritt i slutändan - vem vill hålla på och ta ärenden till domstol?
Särskilt som man inte behöver göra något för att försäkra sig om att det inte händer. Bara inte göra en sak.
Agitator
2018-03-30, 21:10
Ja du har förståss rätt att det är enkelt att undvika sådan situation med att ändra sitt beteende när man svarar i telefonen.
Smidigast är att inte svara alls på okända/dolda nummer ifall man inte väntar på samtal som rimligen borde vara från något man förväntar sig.
Är det en vän eller familjemedlem som ringer mig säger jag bara "hej" eller "hallå". I övriga fall svarar jag genom att säga mitt förnamn. Förutom när min bästa kompis ringer, då säger jag "vad fan är det nu då?".
VoDaresVins
2018-03-31, 10:27
Brukar bara svara på okända nummer om jag vet nån orsak varför nån skulle ringa just då. Kollar istället upp numret och ringer upp om det är nåt jag bryr mig i. Svarar aldrig på dolda nummer.
Svarar alltid med förnamnet, oavsett vem, även vid tjänstesamtal.
Uppdatering: Svarar numer bara "Hallå".
Beror på.
På jobbet när jag inte känner igen numret så svarar jag med namn och firma.
Kollegor så svarar jag antingen "mjaaa halåååå?"
Eller "nej vi har inga kurser" eller "det var länge sedan" oavsett om vi snackade nyss..
Hemma svarar jag bara "ja hallå" eller "nej!"
:)
trädgårdsmöbel
2018-04-01, 11:41
"Jag vill inte köpa något. Hejdå!" alternativt "Sluta ring mig, jag är med i NIX!"
Minikubik
2018-04-01, 14:35
På arbetet; "firmanamn" det är minikubik
Privst; ja
Uppdatering: Svarar numer bara "Hallå".
Kan du inte prova "Nej hallå?" istället
Lafayette
2023-03-02, 14:00
Hallå det är Laffe
Beroende på vem det är som ringer
"Hej, det är Feyin?"
eller
"HALLÅ!"
Min pappa (rip) var så där lagom gubbig och svarade:
"Jaha?"
Fredszky
2023-03-02, 14:22
"HeeeEEEEEEAAAEEEJJJjjj Baaabe! :D :D"
ett Klas Eriksson "JAAAAAAAAAaAAEE"
Någon jag känner : "Hej"
Någon jag inte känner eller är ytligt bekant med "Det är Henke"
Väntat helt tyst att den som ringer säger något.
Uncle Joe
2023-03-02, 19:19
"Hallå?"
Ursäkta, vem har jag kommit till?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.