handdator

Visa fullständig version : Är detta ett USB-minne?

svag74
2018-03-27, 12:47
Fick min journal i ett kuvert hos folktandvården idag.
Men är det ett extremt tunt USB-minne, eller vad är det jag har fått?
I motljus ser det nästan ut som något man ska bryta loss, men jag vetefan, det känns ju ändå för tunt för att kunna gå i en USB-port :confused:

https://postimg.org/gallery/1r298n92g/

mattilainen
2018-03-27, 12:48
Det kan vara extremt tunt och ändå passa in i usb-porten

svag74
2018-03-27, 12:51
Det kan vara extremt tunt och ändå passa in i usb-porten

Ja bredden stämmer i alla fall...

Men det sitter ju fast, så hur fan har de lyckats fylla det med min data i så fall :confused:
Ser ju ut som nåt man ska bryta loss liksom.
Märklig sak :d

svenbanan
2018-03-27, 12:53
Ifall det inte finns fyra stycken kontakter så är det inte ett USB-minne. Titta på hur en vanligt usb-kantakt ser ut så förstår du vad jag menar.

På bilden ser det inte ut som att det finns några kontakter alls, om du inte av någon anledning valde bort att få med dem på fotot.

Kanske någon form av RFID-blipp som det är meningen att man ska ha med sig till tandläkaren? Fan vet varför dock...

svag74
2018-03-27, 12:54
Ifall det inte finns fyra stycken kontakter så är det inte ett USB-minne. Titta på hur en vanligt usb-kantakt ser ut så förstår du vad jag menar.

På bilden ser det inte ut som att det finns några kontakter alls, om du inte av någon anledning valde bort att få med dem på fotot.

Själva minnet måste ju va upphöjningen i mitten, resten runtom är väl bara så det ska bli som ett kreditkort och ha deras logga på osv.
Antar jag.

svag74
2018-03-27, 12:56
På baksidan ser upphöjningen i mitten ut såhär.
Det ser ut som något man ska kunna dra rakt ut, men på ovansidan är det ju istället som ett helt stycke, vilket ses på tidigare bild...

https://s7.postimg.org/k0g5pemgr/20180327_135053.jpg

Agitator
2018-03-27, 12:56
Bara bryt sönder och kolla.

Du har redan fått tillgång till din journal på pappret och undrar nu över kortet som låg i brevet antar jag.

svag74
2018-03-27, 12:58
Bara bryt sönder och kolla.

Du har redan fått tillgång till din journal på pappret och undrar nu över kortet som låg i brevet antar jag.

Nej det här var allt som låg i brevet!

Är ju tandläkaren jag ska till som ska kolla på detta, men jag tänkte passa på att kopiera det själv med, men vill ju inte riskera ha sönder nåt :D
Från andra kliniken jag också hämtade journal hos fick jag bilder på vanligt USB, plus resten på papper.

Kanske är barnsäkert minne :D

Agitator
2018-03-27, 12:59
Jaha, ja då ska du inte göra något med det där.

Du kan logga in och läsa din journal väl online numera? Kan man inte det på vårdguiden typ? Eller begära. Borde väl vara liknande för tandvården men så kanske inte fallet är.

StarkaUlf
2018-03-27, 13:00
I värsta fall så får du väl ringa och fråga dom vad fan du har fått i brevlådan :krampus

svenbanan
2018-03-27, 13:06
Nej det här var allt som låg i brevet!

Är ju tandläkaren jag ska till som ska kolla på detta, men jag tänkte passa på att kopiera det själv med, men vill ju inte riskera ha sönder nåt :D
Från andra kliniken jag också hämtade journal hos fick jag bilder på vanligt USB, plus resten på papper.

Kanske är barnsäkert minne :D

Ett USB-minne är det då inte. Finns inga kontakter alls på den.

Jag skulle gissa att det är någon form av RFID-chip som tandläkaren kan "scanna" och på så sätt få en koppling till din identitet. På det sättet slipper de skriva ut all din personliga information i det som skickas via brev.

Varför de öht skickar en del av grejerna via brev vette tusan. Man kan ju tycka att allt detta borde ligga lagrat i samma databas där de lagrat din personliga information...

Hur som helst är det inget du kan läsa hemma.

EDIT:
Dvs den enda information som finns på "blippen" är ett nummer (samma nummer som förmodligen finns utskrivet i klartext nånstans på den, och på dina papper). Det nummret är i princip ditt "användarnamn" i deras databas. Lösenordet är det tandläkaren som har, så du har ingen nytta av att kunna "lösenordet".

Dvs om det nu är en sådan "blipp", vilket jag tror. Det är som en glorifierad streckkod bara...

svag74
2018-03-27, 13:09
Jag har inte fått något i brevlådan utan var där och hämtade det.
Från andra (privata) kliniken jag också var på fick jag som sagt istället papper plus USB.
Det här skulle vara USB sa hon jag fick det av, men jag börjar tveka...
Kanske testar ringa...

Ladugårdsdörr
2018-03-27, 13:20
Plackskrapa. Använd tio minuter morgon och kväll, glöm inte tungan. Ta med till tandläkaren nästa gång och rapportera ditt användande.

svag74
2018-03-27, 13:22
Aj fan, det gjorde fel och gav mig en tungskrapa istället för journalen :smash: :D

Nej men ringde nu i alla fall, och tydligen ska man på något sätt kunna dra/pilla ut minnet ur kortet.
Absolut inte bryta loss något, utan det ska gå att dra ut (även fast det ser ut som att det inte borde gå ju).
Får se om jag törs testa...:em:

svag74
2018-03-27, 13:28
Det stämde ju inte heller!
Tog i allt jag hade typ, och hände ingenting, men så råkade jag märka att den gick att flippa upp istället.
Ursprungliga frågan gäller dock fortfarande, Är detta ett USB-minne???

https://s7.postimg.org/4y3xep723/20180327_142528.jpg

Agitator
2018-03-27, 13:35
Ja det är ett usbminne. Och ja, du kan sätta det i datorn.
Lite humor att de försöker vara sneaky med designen.

Det går göra kortet tunnare och mer integrerat runt usbminnet. Det där kändes bara väldigt billigt och bulkigt.

svag74
2018-03-27, 13:37

Funkar! :cool::thumbup:

Tack alla! :)

panzerpig
2018-03-27, 13:43
Lite humor att de försöker vara sneaky med designen.

Det går göra kortet tunnare och mer integrerat runt usbminnet. Det där kändes bara väldigt billigt och bulkigt.

Antagligen för att man ska kunna ha det i plånboken som ett kreditkort. Skulle det vara mindre är det svårare att ta med sig (lättare att tappa bort).
Kul att tandvården har köpt in ryska spiongrejer :)

exevision
2018-03-27, 13:57
Ja! Har ett liknande själv.

Agitator
2018-03-27, 14:58
Antagligen för att man ska kunna ha det i plånboken som ett kreditkort. Skulle det vara mindre är det svårare att ta med sig (lättare att tappa bort).
Kul att tandvården har köpt in ryska spiongrejer :)

Nej jag syftade på bulkigheten på det och inte att det skulle vara mindre i size än ett kreditkort.

Det finns snygga usb kreditkortslösningar. Detta kändes som något billigt krafs med massa onödig bulk.

chadd
2018-03-27, 15:54
Hade du några hål?

Kaalle
2018-03-27, 17:09
Soft när Arne 87 får den där hem.

Akerhage
2018-03-27, 17:13
Soft när Arne 87 får den där hem.

Eller Svag 74

hahavaffan
2018-03-27, 20:24