Visa fullständig version : Kalorirestriktion och långt liv
King Grub
2018-03-27, 08:19
En av dom första studierna på kalorirestriktion för friska, icke överviktiga människor stödjer resultaten från djurstudier och indikerar minskad oxidativ stress och ökad chans för längre liv.
Calorie restriction (CR) is a dietary intervention with potential benefits for healthspan improvement and lifespan extension. In 53 (34 CR and 19 control) non-obese adults, we tested the hypothesis that energy expenditure (EE) and its endocrine mediators are reduced with a CR diet over 2 years. Approximately 15% CR was achieved over 2 years, resulting in an average 8.7 kg weight loss, whereas controls gained 1.8 kg. In the CR group, EE measured over 24 hr or during sleep was approximately 80–120 kcal/day lower than expected on the basis of weight loss, indicating sustained metabolic adaptation over 2 years. This metabolic adaptation was accompanied by significantly reduced thyroid axis activity and reactive oxygen species (F2-isoprostane) production. Findings from this 2-year CR trial in healthy, non-obese humans provide new evidence of persistent metabolic slowing accompanied by reduced oxidative stress, which supports the rate of living and oxidative damage theories of mammalian aging.
Metabolic Slowing and Reduced Oxidative Damage with Sustained Caloric Restriction Support the Rate of Living and Oxidative Damage Theories of Aging. Cell Metabolism, 22 March 2018.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155041311830130X?via%3Dihub
Så kalorirestriktionen ledde till minskad energiförbrukning, och det i sig är hälsosamt? Så om man vill gå ner i vikt och kaloriunderskottet leder till minskar förbrukning på bekostnad av viktminskning får man åtminstone en positiv hälsoeffekt om än inte den man ville ha?
King Grub
2018-03-27, 11:47
Kroppen drar ner på "onödiga" funktioner som förbrukar energi, vilket leder till minskad påfrestning och stress på cellerna.
Kaloriunderskott leder alltid till viktminskning. Ligger på kroniskt kaloriunderskott, t ex hela livet som i "lev längre"-studierna, minskar kaloriförbrukningen så det som borde vara kaloriunderskott inte längre är det. När man säger permanent kaloriunderskott jämför man alltså med energiförbrukningen som den hade varit om kalorirestriktion inte hade varit ett faktum.
Diomedea exulans
2018-03-27, 12:09
Alltså, vilket jävla dilemma. Välja mellan:
1) Svälta sig, och sannolikt få sociala problem (man äter inte "det som bjuds" samt ser mager ut), må sämre, inte få njuta av mat och dryck som man vill, få en kropp som ser för jävligt ut, MEN leva länge, eller
2) Äta mycket och träna mycket, må bra, vara pigg, kunna passa in bland folk, få en snygg kropp, MEN inte leva lika länge.
En sak jag undrat över är om man skulle få en del av fördelarna genom att t.ex ligga på underskott 5-6 dagar vecka och sedan äta ikapp underskottet på 1-2 dagar. Jag tror själv att det skulle kunna vara så.
Diomedea exulans
2018-03-27, 13:09
En sak jag undrat över är om man skulle få en del av fördelarna genom att t.ex ligga på underskott 5-6 dagar vecka och sedan äta ikapp underskottet på 1-2 dagar. Jag tror själv att det skulle kunna vara så.
PF-folket brukar väl förespråka att de får fördelar av fastan, även om de inte ligger på underskott över veckan?
Diomedea exulans
2018-03-27, 13:27
Om PF-folket du avser är Leangans-grabbarna med 16 h fasta per dygn, kontinuerligt,, så får du med enormt stor sannolikhet inget empiriskt belagt svar.
Precis dom menar jag.
1) Svälta sig, och sannolikt få sociala problem (man äter inte "det som bjuds" samt ser mager ut), må sämre, inte få njuta av mat och dryck som man vill, få en kropp som ser för jävligt ut, MEN leva länge, eller
2) Äta mycket och träna mycket, må bra, vara pigg, kunna passa in bland folk, få en snygg kropp, MEN inte leva lika länge.
Köra på ett mellanting, äta mycket av bra mat. Hade sugit att köra svältdiet och vara världens räka och inte orka någonting, bara för att leva ett par extra år. Att man lider några extra år borde vara den rätta termen
Köra på ett mellanting, äta mycket av bra mat. Hade sugit att köra svältdiet och vara världens räka och inte orka någonting, bara för att leva ett par extra år. Att man lider några extra år borde vara den rätta termen
Tror inte planen är just biaffra-dieten utan mer, bli smal och fortsätt vara det. Blir man orkeslös och allmänt klen gör man inte rätt.
Ang PF så tycker iaf jag det funkar bra som för att hålla vikten stabil, får man nån timmes autofagi på köpet är det ju najs. Skönt att kunna äta sig ordentligt mätt också när man väl äter.
Jag mår betydligt sämre om jag bryter detta i mer än någon dag.
Sen tror jag knappast jag lever till 110, blir lean och får mer gainz pga detta.
Diomedea exulans
2018-03-27, 21:41
Leva länge är ändå jävligt najs. Underskattat, skulle jag vilja säga, jämfört med att "leva hårt och dö snygg". Det är inte mycket nöjen här i livet som kräver starka muskler. Tänk att kunna spela datorspel hela dagarna mellan 90 och 100. Vill ni byta bort det mot att vara lite starkare i ungdomen?
King Grub
2018-03-27, 21:44
Tänk om man späker sig i 40 år och kliver ut framför en ångvält när man är 65 i alla fall då. :p
Benny Carlsson
2018-03-27, 22:58
Leva länge är ändå jävligt najs. Underskattat, skulle jag vilja säga, jämfört med att "leva hårt och dö snygg". Det är inte mycket nöjen här i livet som kräver starka muskler. Tänk att kunna spela datorspel hela dagarna mellan 90 och 100. Vill ni byta bort det mot att vara lite starkare i ungdomen?
Du vill inte leva för alltid, då?
Kroppen drar ner på "onödiga" funktioner som förbrukar energi, vilket leder till minskad påfrestning och stress på cellerna.
Kaloriunderskott leder alltid till viktminskning. Ligger på kroniskt kaloriunderskott, t ex hela livet som i "lev längre"-studierna, minskar kaloriförbrukningen så det som borde vara kaloriunderskott inte längre är det. När man säger permanent kaloriunderskott jämför man alltså med energiförbrukningen som den hade varit om kalorirestriktion inte hade varit ett faktum.
Ja absolut, det jag menade var att underskottet/viktminskningen i så fall blir mindre än man planerat för men i gengäld får man minskat åldrande. Så åtgärden har fortfarande positiva effekter men inte just den man tänkt sig.
Diomedea exulans
2018-03-28, 09:33
Tänk om man späker sig i 40 år och kliver ut framför en ångvält när man är 65 i alla fall då. :p
Risken ökar ju när man går runt och är konstant snurrig pga kaloriunderskott. :laugh:
Du vill inte leva för alltid, då?
Jo... Hur gör man det? Accepterar Jesus Kristus som sin frälsare?
Detta ansåg Jesus om diet:
Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de?
Lätt för honom att säga... Han fick en sån här kropp av att bara äta på känn:
https://www.wordonfire.org/wof-core/libraries/timthumb/timthumb.php?zc=1&w=468&h=440&src=https://www.wordonfire.org/wof-site/media/arthecross.jpg
erectorpili
2018-03-28, 11:19
Och sen bli träffad av blixten xD:d
Det som är överskattat är att behöva njuta av mat och dryck varje dag. Jag mår nog fan bättre av att få se fram emot det någon gång i veckan, och lever förmodligen lika länge ändå som om jag aldrig hade valt att njuta. Att helt avstå njutningar skapar också stress. Balansen är alltid rätt väg.
Diomedea exulans
2018-03-28, 12:07
Det är lustigt att när en vanlig svensk avstår njutningar, då får hen höra att hen är smått sjuk i huvudet. Men när Dalai Lama äter en gång om dagen och aldrig har sex någonsin, då är det fint och för en god sak och han mår säkert bättre av det inombords ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.