handdator

Visa fullständig version : Smärtlindrande som inte påverkar proteinsyntesen?

Kev88
2018-03-19, 09:24
Rubriken säger det mesta, finns det?

King Grub
2018-03-19, 09:29
Det tror jag inte.

VikG
2018-03-19, 09:32
Hur är med fenazon? (Koffazon N)

King Grub
2018-03-19, 09:36
Det finns inga styrketräningsstudier på fenazon, men det är ju en NSAID så den påverkar säkert.

Kev88
2018-03-19, 11:59
Som jag misstänkte, tack för svaret Grub:)

trädgårdsmöbel
2018-03-19, 12:04
Vart har du ont nånstans? Det finns ju liksom en uppsjö andra grejer man kan göra än att ta smärtstillande medicin om man tex har lätt värk i vänster handled när den belastas tungt eller dylikt.

Kev88
2018-03-19, 12:41
Vart har du ont nånstans? Det finns ju liksom en uppsjö andra grejer man kan göra än att ta smärtstillande medicin om man tex har lätt värk i vänster handled när den belastas tungt eller dylikt.

Det rör sig om ett diskbråck längst ned i halsryggen.
Jag har provat Mckenzie, TENS och djup massage med en tennisboll, men inget lättare på det förutom att ligga ned på sidan med kudden på ett visst sätt *gah!*

Pokkes
2018-03-19, 22:17
Opioider?

Har det utförst studier angående dem?

Danomax
2018-03-19, 22:18
Det tror jag inte.

Var det inte tvärtom när man var äldre, att NSAID kan ha en positiv effekt på proteinsyntesen eller kommer jag ihåg fel?

King Grub
2018-03-19, 22:27
Opioider?

Har det utförst studier angående dem?

Ja, dramatisk nedreglering av proteinsyntesen i hela kroppen, både muskler och organ. Och inte bara att styrketräningens stimulans av proteinsyntesen uteblir som av vanliga NSAID, utan en mycket kraftig minskning av den ständigt pågående proteinsyntesen.

https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajpregu.1997.273.3.r920

Vad gäller påverkan efter träning så stör opioider normal muskelåterhämtning och gör att muskeln inte kan bygga upp sig som den skall.

https://opencommons.uconn.edu/dissertations/AAI9982006/

King Grub
2018-03-19, 22:29
Var det inte tvärtom när man var äldre, att NSAID kan ha en positiv effekt på proteinsyntesen eller kommer jag ihåg fel?

Ja, om man är 65-70 eller äldre. Hos yngre krävs det inflammatoriska och nedbrytande tillståndet som träningen skapar för att man skall få en ordentlig anpassning till träningen, dvs tillväxt i fallet styrketräning. När man blir riktigt gammal klarar kroppen inte av att hantera den inflammatoriska responsen lika bra som yngre kan, och då ger medicinens inflammationsdämpande effekter en positiv, hjälpande effekt i stället. Men det stadiet inträder inte förrän runt 65-70 års ålder. Även om det är individuellt så är det definitivt inte före 60.

Luca Brasi
2018-03-19, 23:48
Hmmmm...sån däringa 5htp migränmedecin?
Tycker de hjälper emot all värk.

Jhammar
2018-03-21, 10:36
Läsvärt

Based on current evidence, there is little reason to believe that the occasional use of NSAIDs will negatively affect muscle growth, although the efficacy for their use in alleviating inflammatory symptoms remains questionable. Evidence on the hypertrophic effects of the chronic use of NSAIDs is less clear. In those who are untrained, it does not appear that regular NSAID use will impede growth in the short term, and at least one study indicates that it may in fact have a positive impact. Given their reported impairment of satellite cell activity, however, longer-term NSAID use may well be detrimental, particularly in those who possess greater growth potential.

https://www.researchgate.net/publication/231213209_The_Use_of_Nonsteroidal_Anti-Inflammatory_Drugs_for_Exercise-Induced_Muscle_Damage

King Grub
2018-03-21, 11:01
Nyare studier har visat att det har en praktiskt negativ effekt för unga styrketränande. Bl a denna från Karolinska Institutet.

https://ki.se/nyheter/antiinflammatoriska-lakemedel-kan-hamma-muskeltillvaxt

Fordon
2018-03-21, 12:18
Ja, dramatisk nedreglering av proteinsyntesen i hela kroppen, både muskler och organ. Och inte bara att styrketräningens stimulans av proteinsyntesen uteblir som av vanliga NSAID, utan en mycket kraftig minskning av den ständigt pågående proteinsyntesen.

https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajpregu.1997.273.3.r920

Vad gäller påverkan efter träning så stör opioider normal muskelåterhämtning och gör att muskeln inte kan bygga upp sig som den skall.

https://opencommons.uconn.edu/dissertations/AAI9982006/

Och trycker undan testosteronproduktionen kraftigt :naughty:

ARMSTARK
2018-03-21, 12:28
Hur är det med mediciner som Gabapentin? (Medicin mot epilepsi och svår nervsmärta, även ångest.)

King Grub
2018-03-21, 12:34
Du får nog leta väldigt länge efter studier på området med mer obskyra mediciner än dom allra vanligaste.

svenbanan
2018-03-21, 12:57
Ja, om man är 65-70 eller äldre. Hos yngre krävs det inflammatoriska och nedbrytande tillståndet som träningen skapar för att man skall få en ordentlig anpassning till träningen, dvs tillväxt i fallet styrketräning. När man blir riktigt gammal klarar kroppen inte av att hantera den inflammatoriska responsen lika bra som yngre kan, och då ger medicinens inflammationsdämpande effekter en positiv, hjälpande effekt i stället. Men det stadiet inträder inte förrän runt 65-70 års ålder. Även om det är individuellt så är det definitivt inte före 60.

Intressant. Det som gör att antiinflammatoriska mediciner motverkar muskelbyggande är att de helt enkelt förhindrar själva "nedbrytandet" alltså?

Kan man tänka sig att denna typ av mediciner då istället har nån form av positiv effekt i de fall muskeln hinner bli "nedbruten" innan man är klar med tävlingen? Jag tänker mig nån typ av ultramaraton eller nåt?

King Grub
2018-03-21, 13:02
NSAID innan sådana extrema ansträngningar ökar risken för njurskador och hyponatremi. 80 % av rapporterade fall av njursvikt under ultramarathon hade tagit NSAID innan loppet.

svenbanan
2018-03-21, 13:07
NSAID innan sådana extrema ansträngningar ökar risken för njurskador och hyponatremi. 80 % av rapporterade fall av njursvikt under ultramarathon hade tagit NSAID innan loppet.

Inget gott som inte för nåt ont med sig med andra ord... ;)

On topic: Ouch!