handdator

Visa fullständig version : Vattenrenare som tar bort nitrit?

sumialic
2018-03-18, 11:24
Någon som vet ifall det finns någon form av vattenrenare (antingen en kanna med ett filter eller en vattenrenare som man installerar direkt på kranen som tar bort nitrit?

Jag bor på Malta och konsumerar åtminstone 20 2-liters petflaskor med vatten varje vecka och kan varken med mig själv tanken på att konsumera så mycket plast som jag säkert får i mig eller tanken på att stödja plastindustrin som förstör hela planeten.

Problemet här är att kranvattnet är fullt av nitrit. Kommer inte ihåg hur höga nivåer, men det är riktigt höga för att de som odlar använder grymt mycket besprutningsmedel som sedan får fäste i grundvattnet.

Tisu
2018-03-18, 20:25
Ett RO-filter kan man ansluta under diskbänken och ansluta till en egen kran.

tomten1
2018-03-18, 21:02
Varför bor man på Malta? Skatteskäl?

sumialic
2018-03-19, 11:03
Varför bor man på Malta? Skatteskäl?

För att det är varmt och man slipper alla svenskar är väl den främsta anledningen. Visst finns det fler länder för det, men här är det enkelt att få jobb.

sumialic
2018-03-19, 11:04
Ett RO-filter kan man ansluta under diskbänken och ansluta till en egen kran.

Tack!

Läste på lite själv om detta och det verkar vara det jag letar efter. På en sida (som marknadsförde något som det sa var det bästa filtret och därav är jag lite skeptisk till faktan) stod det att dessa system endast tar bort 80% av nitrit/nitrat. Vet du om detta stämmer?