handdator

Visa fullständig version : 93 % av vatten på flaska kontaminerat av plast

King Grub
2018-03-17, 23:14
http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/14_03_13_finalbottled.pdf

tomten1
2018-03-17, 23:33
omg

Diomedea exulans
2018-03-17, 23:35
Ska börja dricka 7 % av vattnet i mina flaskor och sen hälla ut resten.

leee
2018-03-17, 23:36
3CK_inDmuoU

Bandid0
2018-03-18, 12:43
3CK_inDmuoU

"at least part of the microplastic
contamination is arising from the packaging material &/or the bottling process itself"

Whizzlarn
2018-03-19, 19:28
Jag har aldrig fattat varför det inte jobbas på att plocka upp de där flytande plastbergen i havet? Eller det kanske det gör, men inte i tillräckligt stor skala.

baktung
2018-03-19, 19:55
Äsch, våra kroppar har ändå anpassat sig till gällande levnadsvillkor sedan tidernas begynnelse. Snart poppar det säkert upp en och annan smart mutation som gör att vi kan tillgodogöra oss energin i plasten.

leee
2018-03-19, 19:55
Jag har aldrig fattat varför det inte jobbas på att plocka upp de där flytande plastbergen i havet? Eller det kanske det gör, men inte i tillräckligt stor skala.

Det mesta kommer från sydostasien där floder är fyllda med plast,börja där.

Whizzlarn
2018-03-20, 00:08
Det mesta kommer från sydostasien där floder är fyllda med plast,börja där.

Bryr mig inte om vad det kommer ifrån, det påverkar mig negativt och det är det som spelar roll.

Fast det hade ju såklart varit bra att få bort källan så det borde de jobba på också.

Jag menar det ligger väl andå i alla länder gemensamma intresse? Förutom läkemedelsbolagen kanske... Borde finnas något globalt samarbete, typ FN för plast.

Men obligatoriskt och sköter man sig inte så blir det atombomb över hela landet. *slap*

Agitator
2018-03-20, 00:44
Mest tragiska är att det inte går att filtrera bort på något enkelt sätt om det nu ens går. Enbart större plastpartiklar går. Men eftersom det är mikropartiklar vi pratar om så är det knappast möjligt antar jag.

leee
2018-03-20, 01:30
https://i2.wp.com/www.planetexperts.com/wp-content/uploads/2015/07/turtle.png

King Grub
2018-03-20, 01:42
Äsch, våra kroppar har ändå anpassat sig till gällande levnadsvillkor sedan tidernas begynnelse. Snart poppar det säkert upp en och annan smart mutation som gör att vi kan tillgodogöra oss energin i plasten.

Vi påverkas I alla fall. Var fjärde hanfisk i haven har förvandlats till honor, och vi människor får sänkta nivåer av könshormoner och blir fetare. Män förkvinnligas.

Whizzlarn
2018-03-20, 03:11
Mest tragiska är att det inte går att filtrera bort på något enkelt sätt om det nu ens går. Enbart större plastpartiklar går. Men eftersom det är mikropartiklar vi pratar om så är det knappast möjligt antar jag.

Ändå större incitament att ta hand om skiten INNAN det smulas sönder till mikroplast. Ut med lite fiskebåtar och börja städa. Så kan vi ha lite nytta av de istället för att de fiskar ur haven :smash:. Jobbas även på sätt att filtrera ut mikroplast vet jag.

Vi påverkas I alla fall. Var fjärde hanfisk i haven har förvandlats till honor, och vi människor får sänkta nivåer av könshormoner och blir fetare. Män förkvinnligas.

Precis, snart får gemene man börja trycka testo för att inte bli kvinna...

Och även om vi gör det så kommer nästa problem och det är alla feta kvinnor. När vi står där med bultande testokuk så finns det bara tjockisar kvar att sätta på. En ond spiral alltså *gah!*.

Agitator
2018-03-20, 03:25
Vi har väl plastätande organismer nu också.

King Grub
2018-03-20, 09:34
10 floder - 8 i Asien och 2 i Afrika - ligger bakom 90 % av all plast i haven.

vicarious
2018-03-20, 10:37
Helt sjukt.

Diomedea exulans
2018-03-20, 11:09

Hur ska man lösa detta? Informationskampanjer (på papper)?

Agitator
2018-03-20, 11:18
Hur ska man lösa detta? Informationskampanjer (på papper)?

Armband i plast med "Plasta inte" tryckt på lite checkt kanske?

leee
2018-03-20, 17:09
Så länge länder dumpar skräp i vattnet så blir det svårt.

Diomedea exulans
2018-03-20, 18:03
En blir ju som änna en smula uppgiven.

Maximal
2018-03-20, 19:36

Vilka är dessa?

King Grub
2018-03-20, 19:44
https://nypost.com/affiliate/http%3A%2F%2Fwww.ufz.de%2Fexport%2Fdata%2F2%2F1493 96_EGU_2017_Schmidt.pdf/https%3A%2F%2Fnypost.com%2F2017%2F12%2F12%2F10-rivers-are-responsible-for-90-of-the-plastic-in-the-ocean%2F/

Whizzlarn
2018-03-21, 00:38
En blir ju som änna en smula uppgiven.

Själv blir jag mest förbannad. Sen blir man ju så jävla trött på allt klimatsnack om koldioxid hit och dit.

Alla ska köra elbil och annat skit. Så sker sånt här på andra sidan jorden, bättre att lägga energin där... :confused:

Känns som ingen vågar prata om de riktiga miljöproblemen. Såsom dioxiner, perflourerade ämnen, tungmetaller, plast etc. Nää bara massa skitsnack om koldioxid fyfan. Förbjud teflonpannor och goretex istället för att höja bensinskatten varje jävla år :smash:.

exevision
2018-03-21, 07:17
Själv blir jag mest förbannad. Sen blir man ju så jävla trött på allt klimatsnack om koldioxid hit och dit.

Alla ska köra elbil och annat skit. Så sker sånt här på andra sidan jorden, bättre att lägga energin där... :confused:

Känns som ingen vågar prata om de riktiga miljöproblemen. Såsom dioxiner, perflourerade ämnen, tungmetaller, plast etc. Nää bara massa skitsnack om koldioxid fyfan. Förbjud teflonpannor och goretex istället för att höja bensinskatten varje jävla år :smash:.

Varför teflonpannor? De flesta är väll fria från PFOA nu för tiden.
Vill inte låta dryg, men länka inte till någon blogg eller liknande nu.

leee
2018-03-21, 11:58
All plast är farlig mer eller mindre.

Sverker
2018-03-21, 17:44

Det ska inte vara några problem. Det går säkert att filtrera ned till 10 um filterstorlek med hög kapacitet.

Visst är det alltid problem ifall man behöver filtrera. Det tar längre tid och man tillför moment med filterbyten som tar tid och pengar.
Sker kontamineringen av plasten när man försluter flaskan med folie/kork så blir lösningen att ändra teknik eller material i korken.

exevision
2018-03-21, 18:20
Bättre att köpa Loka och Ramlösa i glasflaska?

Whizzlarn
2018-03-21, 18:32
Varför teflonpannor? De flesta är väll fria från PFOA nu för tiden.
Vill inte låta dryg, men länka inte till någon blogg eller liknande nu.

https://www.etc.se/klimat/hur-giftig-ar-din-stekpanna

Citat "Numera har Dupont fasat ut PFOA och använder istället ett liknande ämne, Gen X, som också är problematiskt enligt Daniel Borg, toxikolog på Kemikalieinspektionen."

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljogifter/Organiska-miljogifter/Perfluorerade-amnen/

Citat "PFOS (perfluoroktansulfonat) har mycket allvarliga effekter på hälsa och miljö. Det är sedan 2008, med vissa undantag, förbjudna i kemiska produkter och varor inom EU. Dessvärre har flera av de ämnen som använts för att ersätta PFOS visat sig ha liknande negativa effekter för hälsa och miljö."

Du säger de slutat använda PFOA, ja kanske. Men det är ungefär som när de slutade med BPA och bytte ut det till BPB. Spel för gallerian mao. Verkar ju dock fungera på dig ;). Och många andra också tyvärr.

exevision
2018-03-21, 18:52
https://www.etc.se/klimat/hur-giftig-ar-din-stekpanna

Citat "Numera har Dupont fasat ut PFOA och använder istället ett liknande ämne, Gen X, som också är problematiskt enligt Daniel Borg, toxikolog på Kemikalieinspektionen."

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljogifter/Organiska-miljogifter/Perfluorerade-amnen/

Citat "PFOS (perfluoroktansulfonat) har mycket allvarliga effekter på hälsa och miljö. Det är sedan 2008, med vissa undantag, förbjudna i kemiska produkter och varor inom EU. Dessvärre har flera av de ämnen som använts för att ersätta PFOS visat sig ha liknande negativa effekter för hälsa och miljö."

Du säger de slutat använda PFOA, ja kanske. Men det är ungefär som när de slutade med BPA och bytte ut det till BPB. Spel för gallerian mao. Verkar ju dock fungera på dig ;). Och många andra också tyvärr.

Jo, men att vi skulle få i oss ämnet via maten som steks i pannan verkar vara mindre trolig.

Från din första länk:
– Lite av kemikalierna kan nog överföras till maten i början av användningen, men det är då frågan om en bråkdel av de halter vi får i oss från andra PFAS-källor som dricksvatten och livsmedel, säger Daniel Borg.

Ibland varnas det för att använda teflonpannor som blivit repiga, men det har ingenting med de högfluorerande ämnena att göra. Däremot kan sprickor i teflonet släppa fram kemikalier under beläggningen som man inte borde få i sig.

– Själva beläggningsmaterialet PTFE består av så stora kemiska strukturer att de inte tas upp av kroppen, säger Daniel Borg.

Whizzlarn
2018-03-21, 19:17
Jo, men att vi skulle få i oss ämnet via maten som steks i pannan verkar vara mindre trolig.

Från din första länk:

Ditt citat var så luddigt så jag vet inte vad "kan nog släppa ut lite i början", "kan nog släppa kemikalier man inte ska få i sig". Jahaja killen verkar säker på sin sak.

Dagens sanning är, även om det inte rör sig om en direktöverföring så kommer din fina teflonpanna leda till att mer perflourerade ämnen hamnar i naturen. Antingen vid produktion, eller vid kassering.

Något som iallafall inte jag personligen vill vara delaktig i. Isåfall skulle jag inte vara mycket bättre än idioterna som dumpar sitt plastskräp i floder/havet.

Varför ens envisas med teflonpannor? Duger inte gjutjärn? Om man är så jävla dålig på att laga mat att man bränner fast mat i en panna i gjutjärn/rostfritt så kanske man borde gå en kurs istället för att köpa en i teflon :confused:? Dessutom blir det billigare, för det är bara en tidsfråga innan teflonet släpper och du måste köpa en ny panna.

smerk
2018-03-21, 20:07
Vad kan man göra i själviska syften? Låta bli att dricka vatten ur plastflaska typ?

leee
2018-03-21, 20:33
"Mikroplast i dricksvatten
Enligt en artikel i den brittiska tidningen The Guardian finns nu mikroplast i drygt 83 procent av världens dricksvatten. Forskare har i många år varnat för att dessa små partiklar av plast blivit allt vanligare i världens hav, men det är först nu som kranvatten har analyserats från flera länder. I snitt låg antalet plastpartiklar per halvliter på 4,8 i USA och 1,9 i Europa."
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/forskare-har-hittat-plast-dricksvatten-hela-varlden/

Wain
2018-10-23, 11:27
Luften också:

https://www.hbl.fi/artikel/yle-mikroplast-i-luften-vi-andas-forvanansvart-hoga-halter-vid-forskningsstation-i-nagu/

King Grub
2018-10-23, 11:29
Tur att man inte lämnat sin hermetiska bunker utan hazmat suit sedan 1993.

Lafayette
2018-10-23, 12:36
Jag vill också bo i en bunker. Som i cloverfield lane. Man slipper omvärlden och är trygg och skyddad från skit.

Agitator
2018-10-23, 18:50
Tänk vad mycket pengar vi lägger på skit som elcyklar och annat trams. Egentligen borde alla tramspengar läggas på våra vattenreningsverk och ren luft. Nu är förvisso elcyklar en bra sak. Men inte att subeventionera och lägga massa onödiga pengar på det när det knappt påverkar något.

Bob90
2018-10-23, 19:02
Tänk vad mycket pengar vi lägger på skit som elcyklar och annat trams. Egentligen borde alla tramspengar läggas på våra vattenreningsverk och ren luft. Nu är förvisso elcyklar en bra sak. Men inte att subeventionera och lägga massa onödiga pengar på det när det knappt påverkar något.

Vet du vad som är ännu bättre än elcyklar?

Cyklar :D

Ett Orm
2018-10-23, 19:27
https://youtu.be/RS7IzU2VJIQ

Armed Dingo
2018-10-23, 20:16
Vet du vad som är ännu bättre än elcyklar?

Cyklar :D

Ja. Subventionera cyklar istället. Med vinterdäck.

TheDoctor
2018-10-24, 05:57
Ditt citat var så luddigt så jag vet inte vad "kan nog släppa ut lite i början", "kan nog släppa kemikalier man inte ska få i sig". Jahaja killen verkar säker på sin sak.

Dagens sanning är, även om det inte rör sig om en direktöverföring så kommer din fina teflonpanna leda till att mer perflourerade ämnen hamnar i naturen. Antingen vid produktion, eller vid kassering.

Något som iallafall inte jag personligen vill vara delaktig i. Isåfall skulle jag inte vara mycket bättre än idioterna som dumpar sitt plastskräp i floder/havet.

Varför ens envisas med teflonpannor? Duger inte gjutjärn? Om man är så jävla dålig på att laga mat att man bränner fast mat i en panna i gjutjärn/rostfritt så kanske man borde gå en kurs istället för att köpa en i teflon :confused:? Dessutom blir det billigare, för det är bara en tidsfråga innan teflonet släpper och du måste köpa en ny panna.

Här lagas all mat i en rostfri traktörspanna, eller ett stekgjutjärn från skeppshult ^^