handdator

Visa fullständig version : Är det ok att "pissa på" och förlöjliga traditionell kampsport?

trädgårdsmöbel
2018-03-05, 12:46
Jag växte upp med filmer som Bloodsport, no retreat no surrender, Bruce Lee och liknande och tränade karate som barn och judo som tonåring. Jag tyckte kampsport var jävligt coolt, med ninjor, shaolin-mästare, aikido snubbar som kunde besegra åtta angripare som flög åt alla håll utan att ens aikido-mästaren ansträngde sig. Dim-mak, chi-krafter och tegelstenar som bröts med magiska karateslag och liknande.

Det här är bevisat fake. Om man letar lite på youtube så kan man hitta nästan varenda traditionell kampsport som någon på ett sarkastiskt-humoristiskt sätt sågar sönder. Det finns också flertalet filmer där någon mma-utövare dominerar i en match mot någon traditionell kampsportsmästare/guru/sensei. Eller ibland thaiboxning/kickboxning eller "karate" (som inte direkt för tankarna till traditionell karate utan ser ut som thaiboxning med bälte och dräkt) vs Kung-Fu. Med en Kung-Fu utövare som intar en tradionell position och slåss enligt sin stil och blir nedslagen på en halvminut eller så.

Roligt och informativt, men jag förstår samtidigt att man pissar rätt över hundraåriga traditioner. Jag förstår även att man retar upp en jävla massa människor, och traditionell kampsport var nästan en industri för ett par decennier sedan, så man pissar även på det, och personer som blev legender pga. sitt traditionella kampsportskunnande. Så vad jag undrar är:

Är det enligt dig ok att "pissa på" och förlöjliga traditionell kampsport?

King Grub
2018-03-05, 12:50
USUbB-kg6P4

Vadå bevisat fake? *grr**grr**grr*

Hemi
2018-03-05, 13:07
Det är ett intressant resonemang, jag växte upp med detta på film men även westernfilmer varenda vecka och ofta på bio...
Klart man förväntas styra upp allt som Clintan eller hur...

Pudzianovski
2018-03-05, 13:08

Ja, men med viss respekt. Jag växte också upp med de gamla filmerna på 80-talet. Trodde nog att Segal var odödlig när jag var typ 11 år gammal :)

Traditionell kampsport har väl sin plats men MMA och att tävla mot andra i UFC och andra MMA-galor är ju en annan sak.

Längtar tillbaka till tiden då jag trodde ninjor och shaolinmunkar var ultragrymmadödligaBÄSTIHELAVÄRlDEN. :hbang:

Alexton
2018-03-05, 13:11
Känns väl lite grann som pilbåge vs ett gevär. Pilbåge hade en lång fin tradition men geväret var modernt och effektivt. Inget fel med pilbåge däremot.

Baskagge
2018-03-05, 13:16
Känns lite som att folk inte är insatta i vad Aikido och Tai Chi mfl. är till för. Det är kampsporter som inte direkt gjort anspråk på att vara bättre än boxning eller mma. Vad är bäst i ringen av mma och Aikido? Vad är bäst när kniv/pinnar är inblandat? Det är helt olika saker.

KDiEIqD4MJ8

ZkHeR_JPknM

idUrVhYsn1k

Diomedea exulans
2018-03-05, 13:22
I egenskap av person som tränat karate i sammanlagt tre år: Ja, absolut.

Jag känner judopersoner också. Har bara testat att träna judo typ fem gånger, men känner några som tävlar på hög nivå. I judo har de rätt attityd: De ser det som en sport. En gång när jag frågade "får man använda judo i självförsvar?" fick jag svaret "får man använda fotboll i självförsvar?"

Men i karate, åtminstone i min första klubb, åtminstone enligt min huvudtränare, var det helt annorlunda. Budo ansågs för det första som mycket finare än alla andra sporter, för i budo tränade man ju sinnet, till skillnad från andra sporter där man bara tränade kroppen (som om det inte kräver ett upptränat sinne att håll fokus i en 45 minuter lång fotbollsmatch, göra ett maxlyft i marklyft eller springa ett marathon). Långvarig budoträning ansågs ge förmågor som i det närmaste kan beskrivas som superkrafter. Om man gjorde sina kata varje dag, mediterade varje dag, och såg till att andas längst ner i magen, då jäklar skulle man uppnå ett sinne fritt från distraherande känslor, ett totalt reflektivt sinne som alltid reagerade blixtsnabbt på omgivningen på rätt sätt i varje situation, ett sinne totat utan vrede eller rädsla. Börjar det låta flummigt? Ni skulle höra hur det lät när tränaren satte igång att hålla låda.

Att tränaren efter decennier av hård karateträning själv inte hade uppnått något speciellt sinnelag utan var som folk är mest, att han inte var närmre en upplyst Buddha än genomsnittspersonen, det spelade såklart ingen roll. Det var något som skulle kunna lösas genom att bara träna ännu mer karate.

Det hade varit en sak om det höll sig till new-age-flummet, men inte nog med det: Budo gjorde en bättre på att slåss än andra kampsporter också. För om man inte stod i en perfekt karateställning, med perfekt vinklad fot, utsträckt knä, upptryckt och vriden höft, nedsänkt axel, perfekt hoprullade fingrar och lätt vinkad handled, samtidigt som man sköt ut sin ki genom armen, då kunde man ju omöjligt få kraft i slaget. Skit samma att Mike Tyson hade en helt annan teknik och förmodligen slog dubbelt så hårt som den mest inbitne karatemästare, det är karatetekniken som är den enda rätta.

Jag läste att traditionell kampsport håller på att drabbas av ett snabbt massutdöende i Kina, och det bekymrar mig mycket mindre än att andra kulturella fenomen dör ut. Knappt alls faktiskt. Det är mest sorgligt att folk slösar bort sina liv på att gå runt i ett tempel och odla chi och träna former, när en enda termin MMA-träning hade gjort mer för att de skulle nå sina mål.

Så, min åsikt: Ge skiten vad den tål. Låt folk träna katas och meditera om de tycker det är kul, men lura dem inte att de ska bli krigsmaskiner eller Buddhor av det.

leee
2018-03-05, 13:23
Allt hänger på hur pass bra den utövande kampsportaren är.Du kan vara en värdelös boxare men ändå en boxare men ingen fake men det är klart att på film så är det naturligtvis fake.Det finns regler i ringen men inte på gatan så det är svårt att jämföra olika kampsporter.

grondahl
2018-03-05, 13:27
Det är alltid ok att driva med människor som offentligt påstår saker det inte finns någon uppbackning för.

leee
2018-03-05, 13:27
sy66PyaoIrM

Bob90
2018-03-05, 13:47
Jag växte upp med filmer som Bloodsport, no retreat no surrender, Bruce Lee och liknande och tränade karate som barn och judo som tonåring. Jag tyckte kampsport var jävligt coolt, med ninjor, shaolin-mästare, aikido snubbar som kunde besegra åtta angripare som flög åt alla håll utan att ens aikido-mästaren ansträngde sig. Dim-mak, chi-krafter och tegelstenar som bröts med magiska karateslag och liknande.

Det här är bevisat fake. Om man letar lite på youtube så kan man hitta nästan varenda traditionell kampsport som någon på ett sarkastiskt-humoristiskt sätt sågar sönder. Det finns också flertalet filmer där någon mma-utövare dominerar i en match mot någon traditionell kampsportsmästare/guru/sensei. Eller ibland thaiboxning/kickboxning eller "karate" (som inte direkt för tankarna till traditionell karate utan ser ut som thaiboxning med bälte och dräkt) vs Kung-Fu. Med en Kung-Fu utövare som intar en tradionell position och slåss enligt sin stil och blir nedslagen på en halvminut eller så.

Roligt och informativt, men jag förstår samtidigt att man pissar rätt över hundraåriga traditioner. Jag förstår även att man retar upp en jävla massa människor, och traditionell kampsport var nästan en industri för ett par decennier sedan, så man pissar även på det, och personer som blev legender pga. sitt traditionella kampsportskunnande. Så vad jag undrar är:

Man måste göra skillnad på vad som är "på riktigt" och vad som inte är det. Och vad själva momenten i kampsporten är tänkta att användas till, qi gong, tai chi osv är snarare att likställa med yoga än en kampstil.
All (99.9%) representation av tex kung fu och dylikt du ser på TV är fejk. Det är koreografi som ska se ballt ut på TV.
Och säkerligen 95% av alla som påstår sig vara mästare är bara fejk. 100% av alla som påstår saker i stil med "dim-mak" och dylikt är fejk.

När jag har tränat traditionella kampsporter så har vi hållit isär det traditionella från sparringen. Sparringen har alltid varit "kickboxning med nedtagningar" eller vad man nu vill kalla det.
Det skulle i teorin gå alldeles utmärkt att slänga in traditionella tekniker som komplement, men det skulle krävas så löjligt mycket träning att det inte är rimligt om man inte viger hela sitt liv åt att lära sig applicera traditionella kator/former.
Exempelvis som man gjorde i tempel förut. Men nu har tempel nästan uteslutande varit turistattraktioner istället, jag kan nästan lova att det inte är någon som tränar så gediget längre.

Om man som traditionell utövare tror att man med traditionella tekniker blir en krigsmaskin så lurar man bara sig själv.

xan
2018-03-05, 13:49
Beror på vad man tycker om med kampsport. Har följt MMA religiöst i 7 år nu, och det är realismen i alla tekniker, strategier, stilar osv som lockar mig. Om inte det är målet så kan man ju bara hitta på tekniker som inte har någon egentligen funktion och då är det mer än konstform än kampsport.

Sedan håller jag med Diomedea om att många profiler inom traditionella kampsporter är lite väl pretentiösa och vägrar acceptera att sporter som MMA, brottning, jiujutsu osv är överlägsna för självförsvar. Vad som är bäst för att försvara mot kniv eller liknande verktyg låter jag vara osagt, men även om man lyckas avväpna motståndaren så måste man ju även kunna besegra personen fysiskt efteråt också..

Bob90
2018-03-05, 13:55
Sen så kan man ju inte heller jämföra kampsport med kampsport. Skulle en brottare möta en som tränat judo så är det nog en jämnare match än om en som tränat boxning skulle möta en som tränat judo. Tränar man judo så tränar man inte på att möta någon som boxas eller sparkas, tränar man boxning så tränar man inte på att möta någon som brottas eller kör kast.
Beror på vad man tycker om med kampsport. Har följt MMA religiöst i 7 år nu, och det är realismen i alla tekniker, strategier, stilar osv som lockar mig. Om inte det är målet så kan man ju bara hitta på tekniker som inte har någon egentligen funktion och då är det mer än konstform än kampsport.

Sedan håller jag med Diomedea om att många profiler inom traditionella kampsporter är lite väl pretentiösa och vägrar acceptera att sporter som MMA, brottning, jiujutsu osv är överlägsna för självförsvar. Vad som är bäst för att försvara mot kniv eller liknande verktyg låter jag vara osagt, men även om man lyckas avväpna motståndaren så måste man ju även kunna besegra personen fysiskt efteråt också..

Jag tycker inte man ska ens blanda in kampSPORTER i självförsvar. Där ska man helst blanda in "stridstekniker" (jämför kampsport=martial sport och stridsteknik = martial art). MMA är en sport, krav maga är en kampstil/närstridssystem.

xan
2018-03-05, 14:15
Jag tycker inte man ska ens blanda in kampSPORTER i självförsvar. Där ska man helst blanda in "stridstekniker" (jämför kampsport=martial sport och stridsteknik = martial art). MMA är en sport, krav maga är en kampstil/närstridssystem.

Vad menar du?

Sport = samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med eller utan tävlingsmoment

Man kan träna MMA enbart i syfte för självförsvar om man vill det.

Bjorneman
2018-03-05, 14:17
Ja, varför skulle inte det vara "ok"? Vem bestämmer det?

Diomedea exulans
2018-03-05, 14:20
Vad menar du?

Sport = samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med eller utan tävlingsmoment

Förstår inte heller uppdelningen riktigt.

Min uppdelning skulle vara:

KampSPORT = sånt man tävlar i (judo, MMA).
KampKONST = new age-flum som inte har någon nytta (traditionell karate, tai chi).
Självförsvar = sånt man lär sig för att kunna försvara sig på gatan (Krav maga).

ARMSTARK
2018-03-05, 14:23
USUbB-kg6P4

Vadå bevisat fake? *grr**grr**grr*

Ja om två killar turas om att försöka krama mig utan att försöka skada mig skulle det där vara bra att kunna. ;)
(Ja jag vet att det är uppvisning.)

xan
2018-03-05, 14:27

KampKONST = new age-flum som inte har någon nytta (traditionell karate, tai chi).
Självförsvar = sånt man lär sig för att kunna försvara sig på gatan (Krav maga).

Fast som sagt, om målet är att kunna försvara sig på gatan så ska du ta en av 'sporterna' (enligt din definition ovan), helst MMA då det är så nära verklig obeväpnad kamp man kommer.

Bob90
2018-03-05, 14:29
Vad menar du?

Det är klart man kan träna kampsporter endast för självförsvar om man vill, men de är ju inte avsedda för det.

xan
2018-03-05, 14:33
Det är klart man kan träna kampsporter endast för självförsvar om man vill, men de är ju inte avsedda för det.

De är avsedda för offensiv OCH defensiv som bägge fungerar mot en motståndare som gör samma sak.

Dessutom måste man gå mot offensiv för att försvara sig själv ibland. Om jag t ex blir attackerad på gatan så kör jag en snabb double leg och försöker hålla fast motståndaren på marken. Det är det bästa sättet att neutralisera motståndaren. Det kanske inte fungerar så bra om man möter någon som väger 30 KG mer men då kommer inget annat fungera heller.

Bob90
2018-03-05, 14:41
De är avsedda för offensiv OCH defensiv som bägge fungerar mot en motståndare som gör samma sak.

Dessutom måste man gå mot offensiv för att försvara sig själv ibland. Om jag t ex blir attackerad på gatan så kör jag en snabb double leg och försöker hålla fast motståndaren på marken. Det är det bästa sättet att neutralisera motståndaren. Det kanske inte fungerar så bra om man möter någon som väger 30 KG mer men då kommer inget annat fungera heller.
De är avsedda för att få motståndaren till tappout, tko/ko (eller vinna på poäng).

Vad gör du om motståndaren har kompisar som du nu gjort förbannade med att slänga ner deras polare på marken? Samtidigt som du "sitter" på honom och inte snabbt kan resa dig eller gå därifrån. Eller om han har en flaska eller något annat tillhygge? Jag tror det är väldigt lätt hänt att man blir för självsäker på förmåga att hantera oberäkneliga situationer när man är van vid regler, ramar och att det finns vissa slag, sparkar osv som inte är tillåtna som man inte behöver bry sig om.

Diomedea exulans
2018-03-05, 14:46
Fast som sagt, om målet är att kunna försvara sig på gatan så ska du ta en av 'sporterna' (enligt din definition ovan), helst MMA då det är så nära verklig obeväpnad kamp man kommer.

Så Krav Maga (som man inte tävlar i) är t ex sämre än MMA?

Bob90
2018-03-05, 14:49
Så Krav Maga (som man inte tävlar i) är t ex sämre än MMA?

Problemet är att de flesta kampsportsutövarna (oavsett stil, men oftast i MMA) har helt fel mental inställning. Många tycker att man är the shit och vill gärna visa det "på gatan" om det skulle hända något. Istället för att hålla sig lugn och använda kunskapen som en självsäkerhet att man kan "ha råd" att vara lugn och inte behöva gå in på offensiv först. Ta några knuffar och lite skitsnack och sen är det inte mer med det.

Många tycker också att MMA är "det bästa/närmaste verkligheten" på en nästan religiös nivå.

leee
2018-03-05, 14:55
Bra självförsvar kan vara att springa ifrån hotet.

Diomedea exulans
2018-03-05, 14:58
Problemet är att de flesta kampsportsutövarna (oavsett stil, men oftast i MMA) har helt fel mental inställning. Många tycker att man är the shit och vill gärna visa det "på gatan" om det skulle hända något. Istället för att hålla sig lugn och använda kunskapen som en självsäkerhet att man kan "ha råd" att vara lugn och inte behöva gå in på offensiv först. Ta några knuffar och lite skitsnack och sen är det inte mer med det.

Många tycker också att MMA är "det bästa/närmaste verkligheten" på en nästan religiös nivå.

Gränsen mellan "tävlingskampsport" och "självförsvarskampsport" kanske är luddigare än mellan "flum/meditations/traditionell/new-age-kampsport" och "självförsvarskampsport".

Tricklew
2018-03-05, 15:01
Vadå funkar inte? Kolla på detta klipp, man kan tydligt se dödsryckningarna angriparen får efter att ha allvarligt skadat ryggen på det stackars mähä som tror att hon har superkrafter.

1NlhIuJ-y8k

xan
2018-03-05, 15:13
De är avsedda för att få motståndaren till tappout, tko/ko (eller vinna på poäng).

Vad gör du om motståndaren har kompisar som du nu gjort förbannade med att slänga ner deras polare på marken? Samtidigt som du "sitter" på honom och inte snabbt kan resa dig eller gå därifrån. Eller om han har en flaska eller något annat tillhygge? Jag tror det är väldigt lätt hänt att man blir för självsäker på förmåga att hantera oberäkneliga situationer när man är van vid regler, ramar och att det finns vissa slag, sparkar osv som inte är tillåtna som man inte behöver bry sig om.

Blir man angripen av flera och som dessutom har vapen så finns det inget som fungerar i alla fall. Då är det bättre att satsa på 400M sprint.

Fast om du går in med inställningen att bara ta ett par knuffar, någon örfil och sedan gå där ifrån så behöver du ingen träning alls.

Vill du enbart försvara och försöka neutralisera motståndaren på ett så harmlöst sätt som möjligt så är det fortfarande bättre att använda sig av defensiv MMA.

MMA är närmast verkligheten, vilken sport skulle annars vara det? I stort sett alla tekniker fungerar 1 mot 1 i ett obeväpnat slagsmål på gatan eller i vilken annan miljö som helst. Vad gäller regler så finns det knappt några i MMA. Det som inte är tillåtet är t ex slag mot huvudet på liggande motståndare och slag mot bakhuvudet, men det är saker man enkelt kan använda om situationen kräver det.

Pudzianovski
2018-03-05, 15:23
Älskar såna här trådar. De ballar alltid ut :d

svenbanan
2018-03-05, 15:32
Blir man angripen av flera och som dessutom har vapen så finns det inget som fungerar i alla fall. Då är det bättre att satsa på 400M sprint.

Fast om du går in med inställningen att bara ta ett par knuffar, någon örfil och sedan gå där ifrån så behöver du ingen träning alls.

Vill du enbart försvara och försöka neutralisera motståndaren på ett så harmlöst sätt som möjligt så är det fortfarande bättre att använda sig av defensiv MMA.

MMA är närmast verkligheten, vilken sport skulle annars vara det? I stort sett alla tekniker fungerar 1 mot 1 i ett obeväpnat slagsmål på gatan eller i vilken annan miljö som helst. Vad gäller regler så finns det knappt några i MMA. Det som inte är tillåtet är t ex slag mot huvudet på liggande motståndare och slag mot bakhuvudet, men det är saker man enkelt kan använda om situationen kräver det.

Sparkar och knän menar du.

Dessutom dra i håret (numera), samt peta i ögonen och knäa i skrevet. Sen är det väl inte tillåtet att bryta på fingrarna heller eller att skalla motståndaren.

Dessutom är den dödliga arbågen från rakt uppifrån förbjuden.

Sen är ju golvet betydligt mjukare än betong. Så det kan ju mycket väl hända att det som funkar i buren inte alls är nåt man vill göra i "verkligheten" ifall det inbegriper nån oskön landning.

Samma resonemang kan säkert föras angående handskarna.

Säkert kan det finnas nån annan kampsport som man har mer nytta av än MMA i någon viss typ av situation. Så det beror ju på vilka situationer man hamnar i.

ARMSTARK
2018-03-05, 15:35
Något förvånande kanske men brottning är otroligt effektivt i ett vanligt Svensson-slagsmål. Det blir alltid klinch efter första försöket till slagväxling, då vänder en brottare upp och ner på sin motståndare och smäller ner honom i marken. Jag har sett det hända flera gånger (Har en polare som är brottare) och det går otroligt fort, smäller bara till och så är det över.

xan
2018-03-05, 15:37
Svenbanan: Sparkar och knän ja, skrev fel.

Att mark på gatan är gjort av asfalt eller betong gör bara MMA ännu mer effektivt. En hård nedtagning så är revbenen brutna. Om man bara vill försvara så spelar det ju ingen roll.

Säkert kan det finnas nån annan kampsport som man har mer nytta av än MMA i någon viss typ av situation. Så det beror ju på vilka situationer man hamnar i.

Vad skulle det vara?

grondahl
2018-03-05, 15:41
Definierar man självförsvar som obeväpnat slagsmål så är ju MMA svårslaget.

WHITEFOLKS
2018-03-05, 15:41
Självklart är mma bäst eftersom det innefattar alla kampsporter per definition. Sen kan man diskutera om krav maga eller något är mer effektivt av andra anledningar men ska man bara se till kampsporter så kommer såklart mma vara bäst eftersom man får använda alla kampsporter då.

Bob90
2018-03-05, 15:45
Att mark på gatan är gjort av asfalt eller betong gör bara MMA ännu mer effektivt. En hård nedtagning så är revbenen brutna. Om man bara vill försvara så spelar det ju ingen roll.

Precis den mentaliteten som jag tycker är problematisk. Vad händer om du råkar, skada personen bortom rimlig gräns, förlama osv snubben? Då åker du dit för någon grad av misshandel istället för att avväpna situationen.

xan
2018-03-05, 15:49
Precis den mentaliteten som jag tycker är problematisk. Vad händer om du råkar, skada personen bortom rimlig gräns, förlama osv snubben? Då åker du dit för någon grad av misshandel istället för att avväpna situationen.

Vill man vara försiktig så clinchar man, tar ned personen på marken och håller fast honom där tills hjälp kommer. Dvs tekniker du lär dig i främst brottning och MMA.

Vilken mentalitet man har är en annan diskussion.

Bob90
2018-03-05, 15:52
Vill man vara försiktig så clinchar man, tar ned personen på marken och håller fast honom där tills hjälp kommer. Dvs tekniker du lär dig i främst brottning och MMA.

Vilken mentalitet man har är en annan diskussion.

Hela "vår" diskussion i den här tråden är en "annan diskussion".

svenbanan
2018-03-05, 15:54
Sparkar och knän ja, skrev fel.

Mer effektivt än vaddå? Det var ett exempel på hur MMA inte är särskilt likt "verkligheten". Ifall man skulle träna nån slags betong-judo™ som är speciellt framtagen för närstrid på trottoarer så är kanske just underlaget en betydande del av hur man slåss och då kanske det finns en speciell teknik som gör ännu mer skada än en "vanlig nedtagning".

Vad skulle det vara?

Spela roll. Det är ett teoretiskt resonemang.

Säg att du står i ett trångt rum (typ en garderob) och måste slåss med en snubbe med AIDS som försöker bita dig. Det låter ju inte som en traditionell MMA-match. Kanske finns det någon specifik teknik som går ut på att förhindra bett.

Eller tror du inte att det existerar någon enda situation där man kan ha större nytta av någon slags specialiserad teknik som inte ingår i det man tränar i MMA?

tumme
2018-03-05, 15:56
Det är inte bara okey utan ska uppmuntras. Trams ska förlöjligas.

leee
2018-03-05, 15:58
5xDANla3L24

xan
2018-03-05, 16:00
Hela "vår" diskussion i den här tråden är en "annan diskussion".

Anledningen till att folk "pissar" på traditionella kampsporter är ju för att många av dem inte är realistiska, så detta anknyter till ursprungsfrågan.

Mer effektivt än vaddå? Det var ett exempel på hur MMA inte är särskilt likt "verkligheten". Ifall man skulle träna nån slags betong-judo™ som är speciellt framtagen för närstrid på trottoarer så är kanske just underlaget en betydande del av hur man slåss och då kanske det finns en speciell teknik som gör ännu mer skada än en "vanlig nedtagning".

Underlaget spelar ingen större roll. Det är mest för att skydda personen som blir nedslängd. Om det i stället är du som tar ned gärningsmannen så är det bara till din fördel.

Spela roll. Det är ett teoretiskt resonemang.

Säg att du står i ett trångt rum (typ en garderob) och måste slåss med en snubbe med AIDS som försöker bita dig. Det låter ju inte som en traditionell MMA-match. Kanske finns det någon specifik teknik som går ut på att förhindra bett.

Eller tror du inte att det existerar någon enda situation där man kan ha större nytta av någon slags specialiserad teknik som inte ingår i det man tränar i MMA?

Om man diskuterar självförsvar utan att specificera exakt situation så är det underförstått att man pratar om sannolika händelser...

r3mpuh
2018-03-05, 16:01
9WLMBdARxB8

svenbanan
2018-03-05, 16:33
Om man diskuterar självförsvar utan att specificera exakt situation så är det underförstått att man pratar om sannolika händelser...

Du inser att jag överdrev för att visa att det finns situationer där MMA inte nödvändigtvis är bästa lösningen? Du kan säkert själv klura ut massor av speciella situationer där nåt annat än MMA kan vara att föredra.

Grejen är just att det är speciella situationer. Eller specifika situationer kanske man kan säga.

Bob90
2018-03-05, 16:51
Anledningen till att folk "pissar" på traditionella kampsporter är ju för att många av dem inte är realistiska, så detta anknyter till ursprungsfrågan.

Vi har inte pratat om huruvida traditionella kampsporter är realistiska eller inte sen sida 1. Nu är det bara massa meningslöst shitpostande med våra åsikter om MMA som självförsvar i en "realistisk situation".

Det har inget med tråden att göra och jag lämnar diskussionen där.

VoDaresVins
2018-03-05, 17:03
Förstår inte varför det skulle vara okej och kallas trams. Att se det som trams i jämförelse med mma är ungefär lika tramsigt som youtubeklippen där bodybuilders ställs mot kampsportare osv. Varför låtsas förlöjliga en gren genom att ställla den emot en helt annan?

leee
2018-03-05, 17:21
Skillnad på livshotande attack där man kan använda fula tricks och en fight med regler.Bruce lee i ringen eller Bruce lee på gatan utan regler är ju skillnad.

delta_mats
2018-03-05, 17:21
Många här inne som uttalar sig om MMA som inte själva verkar veta så mycket (som vanligt) . I MMA tränar man alltifrån stående fighten genom att hålla motståndare på avstånd, till clinch, nedtagningar och grappling. Man tränar allt både defensivt och offensivt. Vill man ta ned en motståndare kan man göra det på flera olika sätt, beroende på situation och man väljer själv om man vill göra det hårt och brutalt eller närmast mysigt.

Bara för att man inte tränar på att bryta fingrar, bitas eller dra i håret betyder det inte att man inte förstår hur man gör det.

Det man inte tränar på är att slåss mot någon som har kniv eller annat tillhygge, och väljer man att slåss mot någon som har det är man en idiot oavsett vad man tränat.

Unsub
2018-03-05, 17:29
Tycker t ex inte mkt om aikido, men jag älskar ett av grundaren=Morio ushiba citat: "thé best defense is To avoid combat".

Rekommendation läs lite av författaren Rory Miller, första bok:meditation on violence (alla poliser/väktare borde läsa honom).

När sker våldsbrott? Varför? Han delar upp det i socialt/asocialt det sociala våldet går nästan alltid att undvika, det asociala kanske inte (dock letar en predator oftast efter enkla byten).

G.W
2018-03-05, 18:09
En MMA sportare skulle få stryk av en rutinerad streetfighter.

Bob90
2018-03-05, 18:47
Många här inne som uttalar sig om MMA som inte själva verkar veta så mycket (som vanligt) . I MMA tränar man alltifrån stående fighten genom att hålla motståndare på avstånd, till clinch, nedtagningar och grappling. Man tränar allt både defensivt och offensivt. Vill man ta ned en motståndare kan man göra det på flera olika sätt, beroende på situation och man väljer själv om man vill göra det hårt och brutalt eller närmast mysigt.

Bara för att man inte tränar på att bryta fingrar, bitas eller dra i håret betyder det inte att man inte förstår hur man gör det.

Det man inte tränar på är att slåss mot någon som har kniv eller annat tillhygge, och väljer man att slåss mot någon som har det är man en idiot oavsett vad man tränat.
Det är väldigt enkelt att påstå att folk inte har bra koll utan något vidare argument. Jag tror de allra flesta har rätt bra koll på hur det brukar gå till i MMA och det är ingen som på allvar förväntar sig att någon kommer börja bitas, dra i håret eller försöka bryta någons fingrar.

Det handlar om själva inställningen att söka konflikt istället för att undvika det. Kan du se på en person om den bär kniv (eller dylikt) eller har kompisar i närheten?

Samt att det förmodligen lätt blir övervåld (ur nödvärnsrättens synvinkel) så att du hamnar på fel sida och kommer behöva kompensera honom på något sätt i efterhand.

xan
2018-03-05, 19:19
En MMA sportare skulle få stryk av en rutinerad streetfighter.

Som Kimbo Slice? ;)

Bärsärk
2018-03-05, 19:25
Bästa självförsvaret är alltid och kommer alltid vara ett par snabba fötter

Bob90
2018-03-05, 19:28
Bästa självförsvaret är alltid och kommer alltid vara ett par snabba fötter

Eller välpolerat munläder och is i magen.

Bärsärk
2018-03-05, 19:31

Ja och att acceptera att man inte behöver vara störst bäst och vackrast och stå på sig hela tiden.

Visst ska man inte ta nån onödig skit men om ett fyllo bråkar men en och kallar ens mamma för en hora så behöver man ju inte säga "Din mamma är en ännu värre hora" och riskera en snyting över något så pass larvigt.

Mest tuffa snubbar på nätet som säger att "Om nån käftar med mig då tänker jag minsann inte bara stå där och ta det utan då slår jag till direkt!!11"

delta_mats
2018-03-05, 19:59
Det är väldigt enkelt att påstå att folk inte har bra koll utan något vidare argument. Jag tror de allra flesta har rätt bra koll på hur det brukar gå till i MMA och det är ingen som på allvar förväntar sig att någon kommer börja bitas, dra i håret eller försöka bryta någons fingrar.

Det handlar om själva inställningen att söka konflikt istället för att undvika det. Kan du se på en person om den bär kniv (eller dylikt) eller har kompisar i närheten?

Samt att det förmodligen lätt blir övervåld (ur nödvärnsrättens synvinkel) så att du hamnar på fel sida och kommer behöva kompensera honom på något sätt i efterhand.

Allt beror på situationen. Du drar slutsatser ut en situation som du på förhand bestämt utgångspunkten för.
Ibland bör inställningen vara att undgå slagsmål eller att ge igen om någon slår, detta i så lång utsträckning det bara är möjligt. Ibland är det bästa att direkt slå mer den andra människan det första man gör. Var, hur och när avgör såklart varje enskild situation.

Klart står att en MMA utövare (som tävlar) kan ta hand om sig bättre än de flesta andra när det kommer till slagsmål.
Att tävla i fullkontakt med så lite skydd som man faktiskt har, gör att man i princip simulerar ett slagsmål med allt vad det innebär, adrenalinpåslag, rädsla osv...

Krav Maga i all ära. Problemet som med mycket av traditionella kampsporter lider utav är att man enbart markerar vissa tekniker. Eftersom det inte går att träna på skadliga tekniker i fullkontakt. Gör man aldrig teknikerna med full kraft på riktigt och faktiskt ser hur motståndaren reagerar så är det svårt att simulera vad som faktiskt sker.
Kan dock tänka mig att en duktig MMA utövare som får lära sig Krav Maga kan ge en farlig kombination.

Diomedea exulans
2018-03-05, 20:08
Förstår inte varför det skulle vara okej och kallas trams. Att se det som trams i jämförelse med mma är ungefär lika tramsigt som youtubeklippen där bodybuilders ställs mot kampsportare osv. Varför låtsas förlöjliga en gren genom att ställla den emot en helt annan?

Bodybuildare påstår inte att "tränar du bodybuilding så kommer du spöa vilken MMA-kille som helst. Dessutom kommer du bli en upplyst Buddha".
Ja och att acceptera att man inte behöver vara störst bäst och vackrast och stå på sig hela tiden.

Visst ska man inte ta nån onödig skit men om ett fyllo bråkar men en och kallar ens mamma för en hora så behöver man ju inte säga "Din mamma är en ännu värre hora" och riskera en snyting över något så pass larvigt.

Mest tuffa snubbar på nätet som säger att "Om nån käftar med mig då tänker jag minsann inte bara stå där och ta det utan då slår jag till direkt!!11"

Jag själv ser ungefär lika farlig ut som en guldhamster, skulle nog få stryk av de flesta i en fight och gör väl 60 meter på 12 blankt. Ändå har jag aldrig någonsin hamnat i slagsmål, trots åratal av hårda fyllor - och jag blir jävligt jobbig på fyllan. Hemligheten är en fantastisk förmåga att säga "förlåt", "det var inget" och "jag skojar bara". Börjar någon förolämpa mitt utseende säger jag "haha, ja, det har du rätt i", och 50 % av gångerna slutar det med att killen som försökte få mig att börja slåss med honom istället blir en ny kompis.

Bob90
2018-03-05, 20:18
Allt beror på situationen. Du drar slutsatser ut en situation som du på förhand bestämt utgångspunkten för.
Ibland bör inställningen vara att undgå slagsmål eller att ge igen om någon slår, detta i så lång utsträckning det bara är möjligt. Ibland är det bästa att direkt slå mer den andra människan det första man gör. Var, hur och när avgör såklart varje enskild situation.

Klart står att en MMA utövare (som tävlar) kan ta hand om sig bättre än de flesta andra när det kommer till slagsmål.
Att tävla i fullkontakt med så lite skydd som man faktiskt har, gör att man i princip simulerar ett slagsmål med allt vad det innebär, adrenalinpåslag, rädsla osv...

Krav Maga i all ära. Problemet som med mycket av traditionella kampsporter lider utav är att man enbart markerar vissa tekniker. Eftersom det inte går att träna på skadliga tekniker i fullkontakt. Gör man aldrig teknikerna med full kraft på riktigt och faktiskt ser hur motståndaren reagerar så är det svårt att simulera vad som faktiskt sker.
Kan dock tänka mig att en duktig MMA utövare som får lära sig Krav Maga kan ge en farlig kombination.
Det är ju precis det jag inte gör, jag öppnar för att det inte är förutbestämda situationer (för att jämföra som någon tog som exempel, 1 mot 1 och båda obeväpnade).

Det är också en självklarhet att någon som tränar kampsport (oavsett vilken) har bättre koll på närkamp än någon (i det här fallet majoriteten) som inte tränat kampsport (och sannolikt inte heller har någon erfarenhet av slagsmål eftersom de allra flesta undviker handgemäng).

Absolut, många traditionella kampsporter tränas med markeringar och jag vill påstå utifrån egen erfarenhet många traditionella kampsporter inte utövas med avsikten att lära sig att slåss. Varken klubben eller utövaren brukar ha det i åtanke när man tränar traditionellt. Förutsatt att det är en seriös klubb med vettiga utövare.

Jag försöker inte heller vara en förespråkare för krav maga, jag har inte ens personligen tränat det. Jag försökte bara göra poängen att det är skillnad på en sport och ett närstridssystem.

Men vad gäller handgemäng så kokar det väl ner till att man är någorlunda van och har lite förutbestämda taktiker på hur man ska bemöta slag, sparkar, nedtagningar osv och framförallt fått känna på lite hur det känns att motta sådant också. Då är man förberedd på "upplevelsen" och har automatiskt mer kontroll över situationen. Och det är inget magiskt som enbart fås av krav maga eller mma.

Tricklew
2018-03-05, 20:22
Navy Seal nonsens

Det enda som är töntigare än TMA är militärer, specialförbund med mera som uttalar sig om slagsmål. Folk förstår väl att i verkligheten så lägger armen väldigt lite tid på närkamp? Verkligheten är inte Rambo, det finns ingen anledning att lägga tid på närkampsträning när alla är tungt beväpnade.

Samma sak gäller Krav Maga, det är inte något speciellt effektivt med det bara för att folk i Israel tränar det.

Man blir duktig på det man tränar, vill du träna på slagsmål så ska du öva med en motståndare som faktiskt gör motstånd, borde vara rätt så uppenbart. Att tvätta bilfönster eller attackera luften med 5punkts-attacker kanske är lika effektivt dock, vem vet. ;)

Diomedea exulans
2018-03-05, 20:24
Så hur är det bästa sättet att bli bra på att slåss? Helt enkelt gå ut på stan och fajtas varje kväll?

Krampus
2018-03-05, 20:28
Mer sport - mindre religion. Amen.

Bob90
2018-03-05, 20:29
Så hur är det bästa sättet att bli bra på att slåss? Helt enkelt gå ut på stan och fajtas varje kväll?

https://s3.amazonaws.com/ffe-ugc/intlportal2/dev-temp/en-US/__5951f4d047790.jpg

Krampus
2018-03-05, 20:36
Älskar såna här trådar. De ballar alltid ut :d

När ”men mot världens starkaste man!!11” postas, då är tråden på topp! :d

leee
2018-03-05, 20:39
Det enda som är töntigare än TMA är militärer, specialförbund med mera som uttalar sig om slagsmål. Folk förstår väl att i verkligheten så lägger armen väldigt lite tid på närkamp? Verkligheten är inte Rambo, det finns ingen anledning att lägga tid på närkampsträning när alla är tungt beväpnade.

Samma sak gäller Krav Maga, det är inte något speciellt effektivt med det bara för att folk i Israel tränar det.

Man blir duktig på det man tränar, vill du träna på slagsmål så ska du öva med en motståndare som faktiskt gör motstånd, borde vara rätt så uppenbart. Att tvätta bilfönster eller attackera luften med 5punkts-attacker kanske är lika effektivt dock, vem vet. ;)

Han tränar Jujutsu säger han väl och han menar att om man inte blir fysiskt angripen utan bara hotad så är det bättre att löpa.

Bärsärk
2018-03-05, 20:41
Jag själv ser ungefär lika farlig ut som en guldhamster, skulle nog få stryk av de flesta i en fight och gör väl 60 meter på 12 blankt. Ändå har jag aldrig någonsin hamnat i slagsmål, trots åratal av hårda fyllor - och jag blir jävligt jobbig på fyllan. Hemligheten är en fantastisk förmåga att säga "förlåt", "det var inget" och "jag skojar bara". Börjar någon förolämpa mitt utseende säger jag "haha, ja, det har du rätt i", och 50 % av gångerna slutar det med att killen som försökte få mig att börja slåss med honom istället blir en ny kompis.

Precis det här är helt rätt metod att använda sig av men visst det ger dig ju inga pluspoäng på internet direkt som alfa-hane men det klarar dig ifrån att få ditt ansikte justerat.

Melker2
2018-03-05, 21:08
Ah, som Mr Myagi sa till Karate Kid.
-Best defense is, don’t be there

VoDaresVins
2018-03-05, 21:26
Bodybuildare påstår inte att "tränar du bodybuilding så kommer du spöa vilken MMA-kille som helst. Dessutom kommer du bli en upplyst Buddha".

Jag drar inte heller alla karate- och judoutövare heller över den kammen att har den attityden. Finns ju fjantar i alla grenar.

Illustrerade mannen
2018-03-05, 21:27
Sådana här debatter är alltid meningslösa. Jag har tränat kampsporter sedan 1978, jobbat som ordningsvakt i massor av år, slagits på "gatan" otaliga gånger, instruerat ordningsvakter i "slagsmål" i flera år, tränar ibland närkamp med ett gäng poliser osv. Jag är dock utåt en ganska torr 50-årig farbror. När jag instruerar traditionell kampsport och det talas om självförsvar brukar jag göra så att jag menar att man ska gå därifrån om man kan. Angriparen är högst sannolikt en berusad dumskalle och troligen inte en topptränad mma-utövare. Den fulla dumskallen hinner troligen inte undvika en välriktad spark mot pungen - sen kan man springa. Men bäst är att inte hamna där!
Tråden handlar ju om huruvida det är ok att dissa traditionella kampsporter. Det tycker jag inte det är. De fyller absolut sin funktion. Däremot ska man inte lyssna på folk som påstår att traditionella kampsporter gör dig oslagbar, är effektivt självförsvar osv. Det bästa självförsvaret är talets gåva, prestigelöshet, tålamod, nykterhet och vad gäller fysisk aktivitet är det tveklöst friidrott - sprint kombinerat med medeldistans.
Dissa inte traditionella kampsporter, men dissa gärna de som påstår att de gör dig till Stålmannen!

VoDaresVins
2018-03-05, 21:30

Psykopatiskt beteende har varit vinnande koncept vad jag sett. De som totalt saknar empati och är totalt obrydda i konsekvenserna.
Tacksam att aldrig varit på fel plats vid fel tillfälle.

Tolkia
2018-03-05, 22:27
Alltså, de här diskussionerna om vilken kamsport som är "bäst" är ungefär som när folk diskuterar vem som vinner av Sauron och Chtulhu / Voldemort /Darth Vader.

Sedan vill jag påstå att det definitivt finns ett ganska starkt "religiöst" element i Body building, och mycket annan form av träning även om det inte är en upplyst Buddha man vill bli (rota lite i arkivet i kost- eller defforumet för illustrativa exempel, eller varför inte någon av de där evighetsdiskussionerna som alltid ballar ur i träningsforumet). Men det gäller ju att man jämför liknande nivåer av "insnöadhet" för att jämförelsen skall fungera.

svenbanan
2018-03-05, 22:59
Alltså, de här diskussionerna om vilken kamsport som är "bäst" är ungefär som när folk diskuterar vem som vinner av Sauron och Chtulhu / Voldemort /Darth Vader.

Sedan vill jag påstå att det definitivt finns ett ganska starkt "religiöst" element i Body building, och mycket annan form av träning även om det inte är en upplyst Buddha man vill bli (rota lite i arkivet i kost- eller defforumet för illustrativa exempel, eller varför inte någon av de där evighetsdiskussionerna som alltid ballar ur i träningsforumet). Men det gäller ju att man jämför liknande nivåer av "insnöadhet" för att jämförelsen skall fungera.

Rätt svar är såklart Cthulu.

That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die

Brrrrr

Bob90
2018-03-05, 23:45
Rätt svar är såklart Cthulu.

Brrrrr

Fast... Om vi är ärliga så är det ju egentligen Darth Vader...

xan
2018-03-06, 07:17

Har du tittat på en MMA-match någon gång? Det är i stort sett ett riktig slagsmål på en matta.

Nej inte direkt, det finns många argument för att vissa kampsporter är bättre än andra för realistiska situationer - speciellt när man jämför traditionella och moderna.

Pepparspray
2018-03-06, 07:46
I egenskap av person som tränat karate i sammanlagt tre år: Ja, absolut.

Jag känner judopersoner också. Har bara testat att träna judo typ fem gånger, men känner några som tävlar på hög nivå. I judo har de rätt attityd: De ser det som en sport. En gång när jag frågade "får man använda judo i självförsvar?" fick jag svaret "får man använda fotboll i självförsvar?"

Men i karate, åtminstone i min första klubb, åtminstone enligt min huvudtränare, var det helt annorlunda. Budo ansågs för det första som mycket finare än alla andra sporter, för i budo tränade man ju sinnet, till skillnad från andra sporter där man bara tränade kroppen (som om det inte kräver ett upptränat sinne att håll fokus i en 45 minuter lång fotbollsmatch, göra ett maxlyft i marklyft eller springa ett marathon). Långvarig budoträning ansågs ge förmågor som i det närmaste kan beskrivas som superkrafter. Om man gjorde sina kata varje dag, mediterade varje dag, och såg till att andas längst ner i magen, då jäklar skulle man uppnå ett sinne fritt från distraherande känslor, ett totalt reflektivt sinne som alltid reagerade blixtsnabbt på omgivningen på rätt sätt i varje situation, ett sinne totat utan vrede eller rädsla. Börjar det låta flummigt? Ni skulle höra hur det lät när tränaren satte igång att hålla låda.

Att tränaren efter decennier av hård karateträning själv inte hade uppnått något speciellt sinnelag utan var som folk är mest, att han inte var närmre en upplyst Buddha än genomsnittspersonen, det spelade såklart ingen roll. Det var något som skulle kunna lösas genom att bara träna ännu mer karate.

Det hade varit en sak om det höll sig till new-age-flummet, men inte nog med det: Budo gjorde en bättre på att slåss än andra kampsporter också. För om man inte stod i en perfekt karateställning, med perfekt vinklad fot, utsträckt knä, upptryckt och vriden höft, nedsänkt axel, perfekt hoprullade fingrar och lätt vinkad handled, samtidigt som man sköt ut sin ki genom armen, då kunde man ju omöjligt få kraft i slaget. Skit samma att Mike Tyson hade en helt annan teknik och förmodligen slog dubbelt så hårt som den mest inbitne karatemästare, det är karatetekniken som är den enda rätta.

Jag läste att traditionell kampsport håller på att drabbas av ett snabbt massutdöende i Kina, och det bekymrar mig mycket mindre än att andra kulturella fenomen dör ut. Knappt alls faktiskt. Det är mest sorgligt att folk slösar bort sina liv på att gå runt i ett tempel och odla chi och träna former, när en enda termin MMA-träning hade gjort mer för att de skulle nå sina mål.

Så, min åsikt: Ge skiten vad den tål. Låt folk träna katas och meditera om de tycker det är kul, men lura dem inte att de ska bli krigsmaskiner eller Buddhor av det.

Vad tränade du på för skitklubb? Då jag körde lite Kyukushin karate i Linköping och där var det mest soft folk som gillade att köra mycket sparring och menade att tränar man mycket karate blir man bra på karate. Kvaliteten lär ju variera men du verkar ju haft ett riktigt bottennapp till tränare.

Ladugårdsdörr
2018-03-06, 08:27
Vad tränade du på för skitklubb? Då jag körde lite Kyukushin karate i Linköping och där var det mest soft folk som gillade att köra mycket sparring och menade att tränar man mycket karate blir man bra på karate. Kvaliteten lär ju variera men du verkar ju haft ett riktigt bottennapp till tränare.

Kyukushin är väl den mest moderniserade formen av karate? Dottern tränar och det är en del kator inför gradering men där emellan är det långa block med fokus på sparring, helgläger som kallas "fightsamling" osv.
Fyller med all önskvärd tydlighet en 9-årings behov att effektivt försvara sig när hon spöat klassens tuffing i armbrytning och därefter blir inknuffad i en städskrubb och påhoppad då tuffingen ville återupprätta sin heder och status.

KT81
2018-03-06, 08:38
Det dåliga är väl att människor generellt tror att dom blir bra på att slåss genom att träna kampsport. Det är väl bara att gå ner på random kampsportsklubb och se vilka som är där och lajvar för att se att det inte är några atleter direkt. Det är svenssons som förmodligen skulle spy av adrenalinet och helt tappa fattningen om dom hamnade i skarpt läge.

Traditionella kampsporter, eller kampkonster som dom gärna vill bli kallade, är så bajsnödigt sämst. Värst är nog Bujinkan, det är ungefär som ett fantasylajv, och utövare blir inbillade att dom lär sig självförsvar...det tycker jag nästan är livsfarligt och grund för bedrägligt beteende.

För att bli bra på att slåss krävs enligt mig följande; En något nedsatt respekt för andra människor, förmåga att slå först och hårt. Och det viktigaste, att få stryk så man vet att man inte är gjord av glas och kan ta en smäll eller två och fortfarande gå på.

trädgårdsmöbel
2018-03-06, 10:43
Som självförsvar tror jag lerduveskytte är väldigt effektiv träning. Lerduvor är snabbt flygande små mål man skjuter med hagelgevär, och man vet inte från vilket håll de kommer (det finns den varianten där de alltid kommer från samma håll med, men det är övning för nybörjare).

Det fantastiska med hagelgevär är att de går smidigt att hantera och träffa med även om man är skakig och nervös, och man "riktar inte siktar". Även om de ofta bara rymmer två skott, så går de fort att ladda om. (Det finns varianter som inte är dubbelpipiga som rymmer bra mycket mer dessutom).

Har man lite avstånd till sin motståndare så kan en klen dam på 50kg besegra en 150kgs mma-fighter utan problem. Kanske tom besegra Bruce Lee eller Frank Dux i sin prime.

MackeJuve
2018-03-06, 11:48

Detta. Lägg till lite självdistans också. Det tror jag är den enskilt största anledningen till att aldrig har eller kommer att(ta i trä o.s.v.) hamna i bråk. Kan inte riktigt komma på en enda förolämpning i syfte att starta bråk som skulle bita på mig.

delta_mats
2018-03-06, 11:59
Detta. Lägg till lite självdistans också. Det tror jag är den enskilt största anledningen till att aldrig har eller kommer att(ta i trä o.s.v.) hamna i bråk. Kan inte riktigt komma på en enda förolämpning i syfte att starta bråk som skulle bita på mig.

En käftsmäll kanske skulle få igång dig till ett slagsmål, speciellt om det vankas fler än en?

Xtreme-G
2018-03-06, 12:02
En käftsmäll kanske skulle få igång dig till ett slagsmål, speciellt om det vankas fler än en?

Ett flertal oprovocerade käftsmällar brukar väl sällan "få igång" en direkt?

MackeJuve
2018-03-06, 12:03

Hahaha okej då. En oprovocerad käftsmäll tänkte jag inte på. Men det ser jag som väldigt osannolikt.

delta_mats
2018-03-06, 12:08
Ett flertal oprovocerade käftsmällar brukar väl sällan "få igång" en direkt?

Oftast räcker det med en, man vill inte ha fler liksom. Helst inte den första heller såklart.

Diomedea exulans
2018-03-06, 12:55
Har du tittat på en MMA-match någon gång? Det är i stort sett ett riktig slagsmål på en matta.Nej, inte mer än några sekunder. Jag tycker det är otäckt att titta på folk som slåss.

Nej inte direkt, det finns många argument för att vissa kampsporter är bättre än andra för realistiska situationer - speciellt när man jämför traditionella och moderna.Och om man ska vara sån så är det helt i sin ordning att diskutera vem som skulle vinna av Voldemort, Darth Vader, Sauron och Cthulhu också.

Vad tränade du på för skitklubb? Då jag körde lite Kyukushin karate i Linköping och där var det mest soft folk som gillade att köra mycket sparring och menade att tränar man mycket karate blir man bra på karate. Kvaliteten lär ju variera men du verkar ju haft ett riktigt bottennapp till tränare.Jag tränade skit-Shotokan, som av någon anledning blivit den mest spridda stilen av Karate. Kyukushin spelar i en helt annan liga, där har man tävlingar där man spöar varandra medvetslösa. Ladugårdsdörr beskrev det bra. Förmodligen hade hans 9-åring tagit mig i en fight.

Som självförsvar tror jag lerduveskytte är väldigt effektiv träning. Lerduvor är snabbt flygande små mål man skjuter med hagelgevär, och man vet inte från vilket håll de kommer (det finns den varianten där de alltid kommer från samma håll med, men det är övning för nybörjare).

Det fantastiska med hagelgevär är att de går smidigt att hantera och träffa med även om man är skakig och nervös, och man "riktar inte siktar". Även om de ofta bara rymmer två skott, så går de fort att ladda om. (Det finns varianter som inte är dubbelpipiga som rymmer bra mycket mer dessutom).

Har man lite avstånd till sin motståndare så kan en klen dam på 50kg besegra en 150kgs mma-fighter utan problem. Kanske tom besegra Bruce Lee eller Frank Dux i sin prime.

Ja, bara man löser det lilla problemet med att gå runt med ett hagelgevär 24/7 ligger det nog mycket i det.

Jag tror faktiskt inte en käftsmäll skulle "få igång mig". Jag tror mest jag skulle bli chockerad och förvirrad och tänka "vad fan hände?"

trädgårdsmöbel
2018-03-06, 12:58
En barndomsvän till mig fungerade tvärtom mot vad som kanske är vanligare, att man är tuffare/modigare i tal och tanke än vad man är när det väl händer något. Den här killen är uttalad pacifist, han har rentav skrutit om hur pacifistisk han är och hur han aldrig oavsett vad skulle använda våld.

Han var på fest och något fyllo höll på och knuffa på honom, provocera, och när han bad honom sluta en sådär 50ggr och fick mer knuffar och "vad skall du göra åt saken då?" så brast det och han slog tillbaks med en stol, och slog och slog tills andra fick dra bort honom. Fyllot behövde intensivvård och 18 Månaders fängelse blev det för "pacifisten".

svenbanan
2018-03-06, 13:42
En barndomsvän till mig fungerade tvärtom mot vad som kanske är vanligare, att man är tuffare/modigare i tal och tanke än vad man är när det väl händer något. Den här killen är uttalad pacifist, han har rentav skrutit om hur pacifistisk han är och hur han aldrig oavsett vad skulle använda våld.

Han var på fest och något fyllo höll på och knuffa på honom, provocera, och när han bad honom sluta en sådär 50ggr och fick mer knuffar och "vad skall du göra åt saken då?" så brast det och han slog tillbaks med en stol, och slog och slog tills andra fick dra bort honom. Fyllot behövde intensivvård och 18 Månaders fängelse blev det för "pacifisten".

Det där kan jag i viss mån relatera till. Jag har väldigt hög tröskel innan jag blir förbannad på riktigt. Men då jag väl blivit så förbannad så känns våld helt plötsligt som en bra lösning. Dock har jag aldrig varit med om att någon kunnat reta mig till att bli så förbannad genom att bara använda ord.

Jag minns att då jag bodde i studentkorridor så hade vi fest en gång och det var en del folk där som ingen egentligen kände. Bland annat så var där en tjej som var extremt otrevlig och som höll på och muckade med någon. Jag minns inte exakt vad det handlade om, men hon höll typ på och sparkade efter folk och mig klöste hon på armen och hällde rödvin på då jag höll undan henne. I alla fall så brast det helt för mig i något skede där och jag var i princip beredd att kasta ut henne från balkongen på femte våningen. Det slutade väl med att hon blev utskyfflad i trapphuset eller nåt. Men den gången hade jag helt klart inte samma inställning till våld som jag vanligtvis har.

MackeJuve
2018-03-06, 14:07

Obehaglig kille.

Tror ni en storväxt persons storlek har negativ eller positiv påverkan på förmågan att undvika bråk-situationer? Det finns ju två utfall:

1. Personens storlek fungerar i avskräckande syfte. Man blir ett svårt byte.
2. Personens storlek fungerar i triggande syfte, "han vill jag mäta mig emot".

Jag minns nu att jag har hört historier om en bekant till familjen. Han har alltid varit stor och stark och mina föräldrar har berättat att det fanns en annan bekant, också stor, som alltid försökte trigga igång honom att börja slåss. Minns att mina föräldrar brukade ge honom cred för att han var så lugn och aldrig nappade på betet. Så här i efterhand kan jag ju tycka att de även borde ha belyst hur patetisk bråkstaken var. Jag vill minnas att de har sagt att "det alltid var så". Kan ju undra varför man fortsätter att umgås med en sådan person.

Diomedea exulans
2018-03-06, 14:09
Obehaglig kille.

Tror ni en storväxt persons storlek har negativ eller positiv påverkan på förmågan att undvika bråk-situationer? Det finns ju två utfall:

1. Personens storlek fungerar i avskräckande syfte. Man blir ett svårt byte.
2. Personens storlek fungerar i triggande syfte, "han vill jag mäta mig emot".

Jag minns nu att jag har hört historier om en bekant till familjen. Han har alltid varit stor och stark och mina föräldrar har berättat att det fanns en annan bekant, också stor, som alltid försökte trigga igång honom att börja slåss. Minns att mina föräldrar brukade ge honom cred för att han var så lugn och aldrig nappade på betet. Så här i efterhand kan jag ju tycka att de även borde ha belyst hur patetisk bråkstaken var. Jag vill minnas att de har sagt att "det alltid var så". Kan ju undra varför man fortsätter att umgås med en sådan person.

Jag har en bekant som är en biffig kille (inte BB-stor, men det syns att han lyfter skrot). Jag hörde från en gemensam bekant till mig och honom att folk på krogen startar slagsmål med honom för att de vill visa hur coola de är som kan spöa en biff.

Det är inte något du känner igen? Du är ju definitivt stor nog att se ut som du tränar.

stridis
2018-03-06, 14:15
Nej, inte mer än några sekunder. Jag tycker det är otäckt att titta på folk som slåss.

Det är stor underhållning. När jag gått och kollat så har jag hoppats få se lite blodvite.

Visst, visst gå omkring du med din hagelbrakare. Du får nog tänka till för att komma fram med något mer praktiskt. Men du har helt rätt i att man vill vara den som ligger högre på våldstrappan i en våldsam situation med trumf på hand.

Men lite kul är det med Bullshido av N:te storgraden och högsta Dan. Speciellt om man kör med ögonbindel, då är det extra coolt, och jävla kul faktiskt! Speciellt när man jäklas lite med ens partner och går in och kör en fällning från Chi-Sao.
Lite såhär fast jag lät honom bara dunsa i golvet:devil::
GQEiwQG7Wfc

Lite coolio från mästaren:
rBp8MFgnq5I

MackeJuve
2018-03-06, 14:18
Jag har en bekant som är en biffig kille (inte BB-stor, men det syns att han lyfter skrot). Jag hörde från en gemensam bekant till mig och honom att folk på krogen startar slagsmål med honom för att de vill visa hur coola de är som kan spöa en biff.

Det är inte något du känner igen? Du är ju definitivt stor nog att se ut som du tränar.

Nej, faktiskt inte. De senaste tillfällena som jag minns att snubbar har konfronterat mig på krogen p.g.a. mitt utseende så har det varit för att ge beröm :D Det var när jag hade längre skägg, de tyckte att jag hade en cool look.

Förr i tiden fick jag dock alltid bryta arm i tid och otid. Jag var ett otroligt tacksamt byte då jag var biffig för min ålder och en otroligt svag armbrytare. Förlorade säkert nio gånger av tio. Även om det blev lite tröttsamt så var det aldrig något aggressivt över det.

trädgårdsmöbel
2018-03-06, 15:01
Visst, visst gå omkring du med din hagelbrakare. Du får nog tänka till för att komma fram med något mer praktiskt. Men du har helt rätt i att man vill vara den som ligger högre på våldstrappan i en våldsam situation med trumf på hand.

T]

Hagelgevär är faktiskt väldigt praktiskt. Fattiga amerikanska nybyggare som inte hade råd med flera vapen, eller tid/möjlighet/råd att övningsskjuta valde hagelgevär över musköter, revolvrar och repetergevär. I första världskriget valde man om man kunde hagelgevär över pistoler, bajonetter, infanterispadar, gevär och tom. över den tidens kulsprutepistoler för "trench warfare" (närstrid i skyttegrav). :D

Bob90
2018-03-06, 15:38
Hagelgevär är faktiskt väldigt praktiskt. Fattiga amerikanska nybyggare som inte hade råd med flera vapen, eller tid/möjlighet/råd att övningsskjuta valde hagelgevär över musköter, revolvrar och repetergevär. I första världskriget valde man om man kunde hagelgevär över pistoler, bajonetter, infanterispadar, gevär och tom. över den tidens kulsprutepistoler för "trench warfare" (närstrid i skyttegrav). :D

Framförallt så är det ju oerhört praktiskt i stadsmiljö och lär inte få några rättsliga konsekvenser :p

Simon
2018-03-06, 15:41

Enklare och lagligare är att gå omkring med en hund modell större typ schäfer/rottweiler/malinois. Funkar mycket effektivare i närstrid också, ett hagelgevär är ju tämligen svårhanterat på en armlängds avstånd.

Med en stor hund så behöver du sällan ens prata dig ur en situation, ingen vettig människa kommer att försöka få dig att börja bråka (och även ovettiga, eventuellt påtända människor brukar tendera att försöka se nyktra ut och håll avståndet när man har en stor hund).

trädgårdsmöbel
2018-03-06, 15:58
Framförallt så är det ju oerhört praktiskt i stadsmiljö och lär inte få några rättsliga konsekvenser :p

Jag tänker mig även att hagelgevär ihop med 2 dygns vakenhet på amfetamin ihop med svår social fobi skulle skapa en särdeles effektiv självförsvarsmentalitet. :) Ok, nu spårar jag ur litegrann.

xan
2018-03-06, 16:42
Och om man ska vara sån så är det helt i sin ordning att diskutera vem som skulle vinna av Voldemort, Darth Vader, Sauron och Cthulhu också.

Nej

Hemi
2018-03-06, 16:54
Jag tänker mig även att hagelgevär ihop med 2 dygns vakenhet på amfetamin ihop med svår social fobi skulle skapa en särdeles effektiv självförsvarsmentalitet. :) Ok, nu spårar jag ur litegrann.

Vi brukade busa med honom. Ruttna äpplen på fönstret etc. Jävlar vad vi sprang. Vilka skitungar vi var...

Bob90
2018-03-06, 18:51
Enklare och lagligare är att gå omkring med en hund modell större typ schäfer/rottweiler/malinois. Funkar mycket effektivare i närstrid också, ett hagelgevär är ju tämligen svårhanterat på en armlängds avstånd.

Med en stor hund så behöver du sällan ens prata dig ur en situation, ingen vettig människa kommer att försöka få dig att börja bråka (och även ovettiga, eventuellt påtända människor brukar tendera att försöka se nyktra ut och håll avståndet när man har en stor hund).

Med tillhörande nithalsband och namnskylt prydd med "Brutus", "Devil" eller "Hobo-castrator".

Simon
2018-03-07, 09:45
Med tillhörande nithalsband och namnskylt prydd med "Brutus", "Devil" eller "Hobo-castrator".

Haha, ja kanske det.. På min hunds halsband står det "Ester" men det verkar funka bra nog i avskräckande syfte. Vilket jag är väldigt glad för, vill verkligen inte hamna i en situation där hon behöver skydda mig. Oavsett utgång så skulle konsekvenserna antagligen vara väldigt tråkiga